Syyskuun Söpöliinit 2012 *Huhtikuussa*

Jee, tuplarattaat saapuivat eilen ja kotiovelle asti! Kaikki näyttää olevan kuten pitikin, vain vauvan kantokassi tulee jälkitoimituksena, mutta eiköhän me sekin tässä vielä syksyksi saada. Tämä siis saksalaisesta nettikaupasta, josta olin lukenut sekä hyviä että huonoja kokemuksia ennen tilaamista. Kaikkiaan tosi hyvin, kun neljässä päivässä saapuivat. Nyt vain vanhoja putsaamaan ja myyntiin laittamaan!

Onnea ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille!:flower:

Mitäs sitä taas pitikään kommentoida... no ainakin vauvan nukkumisesta. Meillä esikoinen oli omassa sängyssään meidän sängyn vieressä oikeastaan siihen asti, kun muutettiin isompaan ja saatiin tytölle oma huone, eli 1,5 vuotta. Tämä toimi pääsääntöisesti hyvin, mutta unenlaatu on kyllä nyt isommiten parantunut kaikilla osapuolilla, kun emme joudu kuuntelemaan yöllisiä tuhinoita ja pyörimisiä. Ihan vauva-aikana otin tytön monesti viereeni yösyöttöjen helpottamiseksi, sillä en olisi millään jaksanut istuma-asennossa imetellä, odottaa puoli tuntia syötön loppumista ja kävellä viemään lasta takaisin sänkyynsä. Helpompaa oli antaa tytön syödä kun oli nälkäinen ja oli ihanaa nukkua vauva kainalossa! Mies oli vaihtelevasti vierellä/sohvalla ja tämä toimi hyvin. Vauva oli siis vain minun vierelläni, ei keskellä, enkä olisi voinut kuvitellakaan kieriväni unissani vaikka normaalisti vaihtelenkin paljon uniasentoa. Pidin kättä sillä tavalla pitkittäin vauvan pään yläpuolella, joten kierähtäminen vauvan päälle ei olisi siitä asennosta hyvin onnistunut, ja kummasti sitä osaa varoa vauvantultua, vaikka alkuun vierekkäin nukkuminen vähän jännittikin. Tiedän lisäksi pari ystävää, jotka ennen vauvan syntymää vannoivat etteivät koskaan ota vauvaa viereensä, ja niin vain on heilläkin alettu nukkua ainakin osa yöstä vierekkäin. Kukin siis tekee, miten parhaaksi näkee, mutta haluan vain tuoda esille, että nämäkin asiat saattavat muuttua vauvan synnyttyä, vaikka nyt olisi yhtä mieltä :) Nyt uuden vauvan kanssa haluaisin meille keinutuolin imettämistä varten, ja ainakin osittain yrittäisin sitten siinä hoitaa imetystä. Ongelmana viimeksi olikin ehkä se, ettei makkarista löytynyt mitään hyvää imetystuolia, ja istuminen sängynreunalla olisi ollut selällekin tosi huonoa... Vauva siirtynee isosiskon huoneeseen nukkumaan yösyöttöjen jäädessä pois, saa nähdä.

Synnytyksestä ja kivunlievityksestä haluaisin tällä kertaa selviytyä mahdollisimman pitkälle ilman lääkitystä. Epiduraalin saaminen oli ihanaa ja vei kivut, mutta naulasi sänkyyn ja varmaankin vaikeutti synnytyksen etenemistä/vauvan laskeutumista, näin ainakin uskon kohdallani käyneen (päätyi siis sektioon). Haluaisin nyt yrittää ammetta, suihkua, jumppapalloa, kävelyä.... olla itse aktiivisempi ja yrittää ainakin reilusti pitemmälle kuin 4 cm avautuminen ennen kuin otan lääkitystä, jospa sillä keinoin saisin kokea alatiesynnytyksenkin. Tosin kivunlievitys voi poistaa liikaa jännitystä, joka taas ei ole hyväksi synnytyksen normaalille etenemiselle, eli mikäli äidin on vaikea kivun vuoksi rentoutua ja antautua synnytykselle, voi lääkitys taas edesauttaa etenemistä paljonkin. Tiedä sitten, mitä tuleman pitää, mutta asenteeni kivun kestämiseen on nyt hieman parempi kuin viimeksi, eikä se silloinkaan mitään oikeasti kamalaa ollut, ainakaan siihen asti kun taas olinkin jo turta lääkkeistä :LOL: Sain siis ehkä neljä annosta epiduraalia ja kokeilin myös ilokaasua. Akvarakkuloita en haluakaan kokeilla, mutta muuten avoimilla mielin. Niin ja nythän ultrassa oli vauva pää ylöspäin, joten toivoa sopii, että sieltä vielä kierähtää toisin päin ennen kuin tulee liian ahdasta.

syksyn taimi ja tyttö 20+5
 
Heippa hei!

Ihana ilma ulkona, aurinko paistaa, jee :) Oon huomannut, että oon kyllä huomattavasti pirteämpi niinä päivinä, kun aurinko paistaa! Edelleen väsymystä on, etenkin työharjoittelun jälkeen. Oon kyllä huomannut, että pitäisi nukkua yöunia enemmän, siis nyt raskaana ollessa. Normaalisti pärjään kyllä aika ok näillä unilla, mutta nyt se ei riitä. Pitäisi yrittää mennä aikaisemmin nukkumaan, vaikka vaikeaa se onkin. Kuopus nukahtaa välillä vasta klo 22, jos on nukkunut päiväunet päiväkodissa. Sitten haluais sitä omaa aikaa vielä hetken, usein en oon kyllä itsekin mennyt suoraan nukkumaan, kun ei oo vaan jaksanut.

syksyn taimi, oon ihan samaa mieltä sun kirjoituksen kanssa :) En kyllä muista, että olisin esikoisenkaan aikaan sanonut, että vauva ei ehdottomasti tule sänkyyn viereen nukkumaan, mutta useinhan siinä käy tosiaan niin, että vaikka niin ajattelee niin ei se käytännössä sitten toteudukaan. Tai monelle sit kuitenkin on helpompi ottaa se vauva siihen viereen ja nukkua vauva kainalossa, ainakin alkuun, kun niitä yösyöttöjä on vähän väliä. Meillä vauvan sänky tulee meidän makuuhuoneeseen, mutta varmasti kainalossakin nukkuu. Kyllä sitä vauvaa osaa varoa. Itsekin pyörin ja kääntyilen, mutta oon oppinut tässä reilun 6 vuoden aikana nukkua niin, että en lapsia oo liiskannut :D

Mäkin sain esikoisen synnytyksessä 4 epiduraalia ja se oli kyllä liikaa. Vaikka ihanasti kivut veikin, oon aikaisemminkin kertonut, että en sitten tuntenut ponnistusvaiheessa supistuksia, enkä ponnistamisentarvetta ja se oli huono. Kuopuksen kohdalla toimi paremmin, enkä saanut sitä niin montaa kertaa. Kyllä varmaan nytkin sen otan.

Sukupuoli ollaan kahden viimeisen kohdalla haluttu selvittää ja ollaan se heti kaikille kerrottukin. En tiedä, miksi se pitäisi muilta salata, kun niin moni kuitenkin halusi sen tietää ja olivat uteliaita. Esikoisen kohdalla vähän salailtiin nimeä ja toisaalta se vaihtuikin vielä ennen ristiäisiä :) Kuopuksen kohdalla kerrottiin kyllä jo odotusaikana. Nyt tytön nimeä ei olla vielä lukkoon lyöty, mutta vaihtoehtoja ollaan kerrottu. Ja kerrotaan kyllä, kun johonkin päädytään. Voi olla, että päätetään se vasta syntymän jälkeen kun ollaan nähty, että miltä näyttää :)

Raskausarvista, mulla ei niitä esikoisen aikaan tullut kuin pari hassua vatsaan ja rintoihin muutamat. Kuopuksen aikaan revähtikin sitten ihan kunnolla :ashamed:

Onnea kaikille taas ihanista ultrakuulumisista! Meillä on rakenneultra maanantaina, viime viikolla käytiin siinä 4D ultrassa, ihana taas ylihuomenna nähdä pikkuista. Mielenkiintoista myös nähdä, missä asennossa nyt on. Musta tuntuu, että on samassa asennossa/kohdassa, missä oli 4D:ssäkin, eli hyvin alhaalla lantiossa. Liikkeet tuntuu edelleen samassa kohdassa kuin silloin; tosi alhaalla. Ihan häpykummun yläpuolella... Sais kyllä vähän sieltä nousta ylöspäin, kun tilaakin kuitenkin olis ihan kivasti :D Ja oli poikittain silloin, varmaan nytkin. Pojat on kyllä olleet aina pystyasennossa ja potkut tuntuneet ylempänä. Mutta tässä vaiheessahan tuo ehtii vielä jos jonkinlaisia voltteja vielä tehdä, kun sitä tilaa tosiaan löytyy.

Tervetuloa uusille!

Peppi85 + tyttö 19+6 (huomenna puoliväli :heart: )
 
Poks Poks!

Aamulla tuntu potkut miehen käteenkin! jytisteli kyllä niin kovaa että ihme ois ollu jos ei ois tuntenu! :heart:

Räkis pahenee,yö meni ihan pyöriessä kun nenä oli niin tukossa ja kurkku kauhean kipee! pitää lähtee apteekista hakemaan panadoleja että pärjään maanataille jos kävis lääkärissä. Taitaa keuhkoihin painua,on sen verta raskaan tuntuset!

kaktuspiikki ja karateka tyyppi 21+0!
 
  • Tykkää
Reactions: hawwe
Aurinkoista (ja tuulista) lauantaita kaikille:cool:

Kaktuspiikkille heti hyvä vinkki nuhaan minkä oon itte koennut erittäin hyväksi, eli mee kauppaan ja osta NUUDELEITA:D ja vielä paree ku laitat vähän chiliä sekaan että on hieman tulista, aukeaa sitten kuule kaikki hengitys tiet :D ja jos kurkku tulee kipiäksi tai on jo niin syö heti perään JÄÄTELÖÄ. Mulla on tepsiny ja on seuraavana päivänä paljo paljo paree olo :) Halpaa ja hyvää lääkettä :p

(.) Meillä kans täälä koskenkorvalla paistaa niin komeasti aurinko :cool: ja +12 näyttää mittari ja vielä varjossa :D mutta kauhea tuuli sielä on joten se saa ilman tuntumaan vilpoisemmalta :xmas: Voi luoja kun näin niiiiin totaalisen ihmeellisiä unia viime yönä vähän niitä härskimpiäkin unia taas tuli mieleen ja uskon jotta se johtuu siitä jotta oon ollu kuin kiimainen härkä koko viikon ja en oo saanu mitään :kieh: eileenki ajattelin että jesh nyt mies tuli kotiin ja kaaran sen samantien sänkyyn mutta paskat miehellä olikin meirän kaveri mukana ja se jäi yöksi, koko viikon pikkuveli on meillä yöpynyt ja nyt kaveri tuli yöksi niin ei oo oikeen viittinyt mitään touhaalla pläääh:LOL:

Jaa a nyt täytyypi mennä kuorimaan perunoita, luvassa kalapuikkoja ja muusia :p NAM

Kakaa ja Toukka 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: kaktuspiikki
Täälä on kans hullut unet tullu back! viime yönä näin taas sellasta unta miehellä oli toinen nainen ja sekin ootti vauvvaa! :D
Ja niitä k-18 unia näyttää kans melkein joka yö!
Meillä ei mies tohtis tehä mittään kun alkaa maha olla hieman eessä ja nyt kun potkutkin tuntuu niin tuskin uskaltaa touhuta ollenkaan! :whistle: pitänee juottaa sille parit saunatumut jos sitten irtois paremmin! :LOL: hyi minua... :ashamed:

Jäätelöö on pakkanen nyt puolillaan,se on kyllä tosi hyvä kurkkukivun puuduttaja! Tekasin tuossa pekoniin käärittyjä broilerin rintafileitä niin nyt on niin ähky että äly lähtee! mieli ois tehny syyvä enempikin,mutta mahaan ei enää mahu paljoa kerralla,tulee ähky heti!

Jos lähti pihalle vähä lumia levittelemään,aurinko paistaa tääläkin savossa,ei tuolla taija enää kyllä paljo edes lunta olla,tuli sen verran kovaa vettä yöllä.

:wave:
 
  • Tykkää
Reactions: hawwe
Vauvan nukkumisjärjestelyistä
Esikoisen odotusaikana olin vannoutunut perhepedin paremmuudesta ja suunnitelmissa oli vähintäänkin se että vauva nukkuu sivuvaunussa. Mutta hitot siitä mitään tullu, minä en pystyny nukkumaan kun pari tuntia yössä vaikka likka nukkukin vähintää 12tunnin unia. Imetys sessioihinkin meni monta tuntia ja oli aivan turha edes kuvitella nukkuvansa samalla tai nukahtavansa onnellisesti vauva vieressä imetyksen jälkeen. Tiesin kyllä jo etukäteen olevani todella huono nukkuja, mutta vauvan kanssa se meni äärimmäisyyksiin. Kuuntelin jokaista inahdusta ja tytön asennonvaihtoa vaikka oli korvatulpatkin päässä. Sängyssä en saanut mitenkään hyvää asentoa vauvan kanssa ja tyttö tuppaskin heräämään aina jos vaihdoin asentoa. Avuksi koitettiin korvatulppia ja pinnasängyn siirtämistä makkarin kauimaiseen nurkkaan, sitten sain vielä unilääkkeetkin. Ei auttanut ei.
Kuopus nukkuikin alusta asti miehen kainalossa sohvalla, onneksi miehellä onkin uskomattomat unenlahjat ja vähäinen unentarve, ja lapset olleet hyviä nukkujia ja syöneet vain ihan alkuaikoina pari kertaa yössä, jolloin ovat tulleet minulle sitten tissille "kyläilemään". Enpä tiedä miten päin sitten ollaan jos tämä kaveri onkin huono uninen koliikkivauva :/
Eli meillä vauva tulee nukkumaan miehen kanssa olkkarin sohvalla, ainakin jos on yhtä helppo tapaus kun sisaruksensa. Minä nukun sitten makkarissa yksin, ovi kiinni ja korvatulpat korvissa :ashamed: ja olen kuitenkin se joka ensimmäisenä herää vauvan itkuun.

Syyhyääkö muilla ompelusormi?
Minä hypistelen jatkuvasti kaupoissa kankaita ja kaavoitan bodyjä :LOL: Eikä millään jaksais oottaa maanantaihin, josko sukupuoli selviäis, niin voisi niitä kankaitakin ostella :D Tulen varmaan hulluksi, jos ipana pitää jalkojaan ristissä ja sukupuoli jää selviämättä. Lisäksi on vielä niin kova pelko että saadaan jotain huonoja uutisia siellä, etten ole uskaltanut ostaa tälle vauvalle vielä yhtään mitään edes niissä neutraaleissa väreissä :|

Menhit ja Touho 20+4 :heart:
 
Menhit mulla oli kans aluksi kauheita visioita mitä ompleisin vauvalle mutta nyt se innostus on vaihtunut sisustus kuumeeseen mies tossa jo alku keväästä ja talvella puhu ja suunnitteli jotta se remppais kesällä tuon yläkerran peräkämpän parempaan kuntoon ja siitä tehtäis makkari ja sitten saataisiin tuosta meirän nykyisestä makkarista lasten huone ja voi pojat nyt ei päässä pyöri muutakuin se ajatus että tuosta sais lasten huoneen aaaaww!!
 
Noniin, kiva kuulla, että monilla muillakin samansuuntaisia ajatuksia tästä tulevan lapsen sukupuoliasiasta! Ja kovasti onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä vielä niille, jotka ultraa odottelevat! Mekin ajateltiin vielä 4-D ultrassa käydä kesäkuun alkupuolella, kun käytiin esikoisestakin! Itse jotenkin haluan vielä saada tarkempia tietoja istukan toiminnasta ym. raskauden ollessa vähän pidemmällä.

Ohi raskausaiheen; Odottavan aika on pitkä... Huomaan, että meidän 2-vuotta täyttävä poika tykkää todella paljon muiden lasten seurasta, mutta kun kotihoidossa on, jää tuo muiden lasten näkeminen loppujen lopuksi melko vähälle. Sitäkin suuremmalla syyllä tätä tulevaa leikkikaveria odotellaan innolla! Vaikka tuskin alkuun tuosta kuopuksesta "seuraa" on! Välillä ihan huono omatunto tästä asiasta, kun nyhjätään niin paljon kotona/mummolassa tms. paikoissa, joissa ei muita lapsia näe. On meillä lähipiirissä muita samanikäisiä lapsia, mutta loppujen lopuksi kyläilyt jää 1-2krt/kk. Ja nimenomaan olen huomannut poitsusta sen, että tykkää, kun saa touhuta niiden samojen, tuttujen lasten kanssa, oli ikää sitten 1v. tai 10v. tai jotain siltä väliltä. Eli vaikka mentäisiin johonkin leikkipaikkaan, missä lapsia yllinkyllin, ei se oikein ole sama asia. Ja itse olen todella laiskaksi tullut, muskareissa ei olla juurikaan käyty (johtuen ehkä siitä, että olen hieman arka+lepsu ja poitsu hyvinkin voimakastahtoinen ja usein koko muskariaika menee aivan muuhun kuin itse asiaan) ja perhekerhot ym. ei vain ole sytyttäneet... Syksyksi täytyy kyllä jotain keksiä, jotta poitsu näkisi enemmän ikäisiään tai ylipäätään muita lapsia! Vaikka monesti olen kuullut sanottavan, ettei alle 3-vuotias sen enempää "virikkeitä" tarvitse, niin kyllä omaa sydämeen pistää, kun näkee tuon esikon innon, kun muiden lasten kanssa pääsee puuhaamaan ja sen pettymyksen, jos esim. pihalla muut pihapiirin tutut lapset lähtevät kotiin ja jäädään yksin paikalle. Tämä ei nyt sitten liittynyt kyllä mitenkään tämän kuopuksen odotukseen, mutta tulipahan kerrottua! :ashamed:

Vauvan nukkumisjärjestelyistä kerron vielä miten meillä esikoisen kanssa meni; En ollut mitenkään tuota perhepetivaihtoehtoa edes miettinyt, vaan pidin alkuun ajatuksena sitä, että tottakai omassa pinniksessään nukkuu. Etenkin, kun myöskin pelkäsin liiskaavani/tukehduttavani vauvan, jos samassa sängyssä nukkuisi! Sektion vuoksi ensimmäiset 1-2 kk heräsin imettämään istuen, koska kylkimakuulla en voinut olla. Imetyksen jälkeen siirsin poitsun pinnikseen, josta taas 1,5 tunnin päästä hain ja imetin (poitsu tankkasi 1,5-2 h välein vuorokauden ympäri ensimmäiset 2kk). Jo alkuun huomattiin, että tuo siirto sylistä omaan sänkyyn oli vaikeaa. Hengitystä pidätellen jännitettiin jääkö sinne nukkumaan ja usein ei sitten jäänyt, vaan uudestaan tissille rauhoittumaan oli otettava (ei paljon auttanut hyssyttelyt ja sylissä heijaamiset). Esikoisen ollessa n. 3kk aloin päivisin kotona imettämään makuulla ja ah mikä tunne, kun sai itsekin "huilailla" samalla. Tähän tottui myös vauva ja kun usein syötyään nukahti, oli helppo antaa vieressä tuhista. Sitten tästä pikkuhiljaa yöt meni siihen, että vauva viereen, kun oli ensimmäisen yösyötön aika ja väsyneenä en todellakaan enää jaksanut alkaa vauvaa siirtämään omaan sänkyyn, vaan pitkin yötä tarpeen tullen vauva tissille ja aina välissä unta itsekullekin :)

Niinpä olimme "vahingossa" siirtyneet perhepetiratkaisuun. Lopulta ei edes yritetty omaan sänkyyn nukuttaa, koska väsyneinä mentiin kuitenkin itsekin nukkumaan, kun vauvakin, joten kaikki vaan samaan petiin. Ja kun tosiaan pitkään tuo "nukutus" oli niin, että vauva tissille nukutettiin. Joskus 8-10kk ikäisenä keksittiin, että aletaan yrittämään vauvan nukuttamista ilman tissiä ja omaan sänkyyn, mutta ei jaksettu alkua pidemmälle tätä toteuttaa. Yöimetykset lopetin vasta 1v1kk (silloin muutenkin enää max. 1krt/yö) ja kokoimetyksen 1v3kk (lähinnä silloin enää aamu + iltaimetys ollut). Edelleen meidän sängyyn iltasadun jälkeen nukahtaa. Siitä sitten joskus "kipataan" oman sängyn puolelle (meidän vieressä), jos ei olla itse nukahdettu. Nyt kohta 2-vuotiaana sama homma, tosin kömpii itse puoliunessa omaan sänkyynsä ja sieltä välillä yöllä takaisin meidän väliin.

Kun sain tietää tästä nykyisestä raskaudesta, alkoi epäilyttämään ehditäänkö opettaa poitsu omaan sänkyyn ennen kuopuksen tuloa. Nyt tuntuu kohtalaisesti siellä nukkuvan ja samassa huoneessa aiotaan vauvankin syntymän jälkeen kaikki nukkua, jos vaan mitenkään onnistuu. Tulevan vauvan ajattelin -ainakin näillä näkymin- yrittää nukuttaa enemmän pinniksessä, mutta jos on yhtään samanlainen tissitakiainen öisin, voi olla että väsymys vie voiton ja järjestely on kuten esikoisen kanssa. Pidemmänpäälle voi olla, että ihan samallalailla ei nukkumisjärjestelyt mene ainakaan päiväuniaikaan, sillä kyllä se varmasti on hankalampaa kahden lapsen kanssa! Saapa nähdä, pääasia on meillä, että kaikki saisi tarpeeksi nukkua - oli se sitten missä ja miten tahansa. :)

Flunssa-asiaa; te flunssaiset, oletteko nasolin suihkeita/tippoja käyttäneet? En löytänyt selkeää ohjetta onko se kielletty vai ei. Itse käytin juuri 10 vrk n. 3krt päivässä, kun kertakaikkiaan se oli ainut mikä nokan aukaisi. Edelleen flunssa jatkuu, nyt kurkkukivun ym. muodossa. Onneksi tuo pahin tukkoisuus on helpottanut!

Vielä tulevasta synnytyksestä; Vaikea ajatella, että pääsisin norm.alatiesynnytystä kokeilemaan ja siksi lähinnä tuota sektiota mielessä pyörittelen! Ei selkeää syytä siis miksei alatiesynnytys onnistuisi, mutta kun viimeksi synnytys käynnistettiin rv 42+0, poitsu syntyi vasta kiireellisellä sektiolla rv 42+2 eli kahden päivän "synnyttelyn" jälkeen ja silloinkin kohdunkaulaa vielä 2cm jäljellä ja paikat sormelle hädin tuskin auki. Omia supistuksia ei ollut koko raskausaikana yhtään ja tuossa synnytyksessäkin vain oksitosiinilla. Leikkaussalissakaan kohtu ei meinannut pieneksi enää supistella. Lääkäri mainitsi, että ehkä tämä pitää pitää mielessä seuraavan synnytyksen kohdalla, että voi olla sellainen kohtu, joka ei supistele ja siksi luonnollinen synnytystapahtuma voi jäädä haaveeksi. Toisaalta ei sitä tiedä ennen h-hetkeä miten käy! Mutta tuota käynnistystäkään en haluaisi. Mutta avoimin mielin olen päättänyt jokatapauksessa katsoa mitä tuleman pitää. Jos vauva perätilassa tai istukka vielä lopussa edes hiukankaan kohdunsuun päällä, toivon että ottavat sektiotoiveeni siinä tapauksessa huomioon. Sektiota toisaalta pelkään nykyään ehkäpä enemmän kuin tavallista synnytystä :O

Meilläkin hankintalistalla "pakosta" nuo tuplarattaat, ikäeroa tulee 2v4kk, mutta liikutaan kävellen paljon ja yksinäni en uskalla tuon jääräpää esikoisen kanssa ilman rattaita kauppa- tai puistoreissua kuvitella. Täytyy saada välillä johonkin istumaan, jotta homma sujuu! Mistäs syksyn taimi tilasit nuo teidän tuplat ja minkämerkkiset olivatkaan?

elvina kyselit noista Turun perhevalmennuksista, tuolta turun kaupungin sivuilta; turku -> terveys -> neuvolat -> äitiysneuvolat löytyy tieto, että ainakin tuollaisia luentoja sopivasti toukokuun aikana olisi tarjolla. Esikoisen aikaan oli vielä loppuraskaudessa yksi neuvolan oma "perhevalmennus" ja sitten sai vielä varata tulevaan lastenneuvolaan henk.koht. "vauvanhoito" -opetustunnin ennen vauvan syntymää. Itse ei kyllä käyty näissä perhevalmennusluennoilla tai muuallakaan, mielestäni kaikki perusasiat oli silloin jo hallussa (oma ammatin puolesta).

Vielä raskausarvista (ja taas esikoisen raskauteen pohjaten); raskausaikana ei näkynyt arven arpea, mutta nepäs iskivät näkyviin vasta synnytyksen jälkeen! Eli kannattaa odotella ja katsoa miten käy ennen kuin "iloitsee" arvettomasta ihosta, heh! Eipä ne omalla kohdalla vatsanseudulla pahoja olleet, enemmän ahdisti maidonnousun äkillisesti suurentamat rinnat ja niihin tulleet arvet! Vatsanahkaa jonkin verran rasvailin viime raskaudessa, nyt en juurikaan. Loppuraskaudessa samalla tuota välilihanhierontaa öljyllä (hah) kokeilin, mutta turhaan, kun en päässyt tosiaan sitä alatiesynnytystä kokemaan. Tällä kertaa taidan senkin jättää suosiolla väliin... En tiedä onko siitä hyötyä, sanovat että olisi.

Tulipas sitä tekstiä taas, oho!

Nyt jo iloista ja keväistä vappua toivotellen!

Bastet ja tyyppi rv 22 +
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Ja tervetuloa vielä niillekin uusille, ketä en oo viel tervetulleeks toivottanu :wave:

Syksyn taimi: Anteeks, jos oot jo kertonu ja multa menny ohi, mut oisin kans tosi kiinnostunut et mist oot noi tuplat hommannu? Ja mitä tuli hintaa? Meidän kans pakko hommata, koska ikäeroa tulee himppasen vajaa 1.5v.

Raskausarvista: Ei oo pahasti tullu kummastakaan edellisestä raskaudesta, vaikka en oo mitään rasvaillu (en oikeen jaksa uskoa noiden rasvojen tehoon jostain syystä). Sisäreisiin ja ihan alavatsalla sellasia ihan pieniä muutama, mitä ei siis ees näy , jos ei tuu TODELLA lähelle katseleen ;) Ovat niin vaaleita.

Mä oon kans sellanen "kaikki lääkkeet tänne heti" -synnyttäjä. Eli nostan isosti hattua luomusynnyttäjille!! Kipukynnys on tässä asiassa kyl tosiaan se kova juttu ja mullakin se melko matala.

Joku josain vaihees kyseli myös noista tutkimuksista. Ni kuulosti kyllä tutulta finbrainit (olikos tollanen kirjotusasu?), pahoinvointi ja neopilot tutkimukset. Täällä kun Turun suunnalla hengailee, ni noi tosiaan tuttuja. =) Neopilottiin osallistuttiin ton 2011 maaliskuussa syntyneen tytön kanssa, ku ei vaatinu mitään, mut näihin muihin en osallistunu nyt täs raskaudes, ku oon niin superhuono täytteleen lippusii ja lappusii ja muistaa niit sit lähettää.

Täällä pienin neiti oli tosi vilkas eilen vatsassa. Yleensä on melko rauhallinen ja päivittäin kyllä tuntuu, mut yks muljasu ehkä sillon tällön. Eilen oli sit taas koko päivän oikeestaan liikkees, mikä lie "säikyttänyt" :O Mulla esikoinen ollu äärimmäisen rauhallinen vatsaelijä, kuopus taas TODELLA touhukas, saas kattoo millanen täst kehittyy :) Esikoinen myös äärimmäisen rauhallinen ja kiltti luonne, kun taas tää kuopus jotain Aivan muuta..... Välillä oikeen kauhistuttaa miten tuun pärjään, jos tää kiukutteleva sylimaakari ei täst mitenkään rauhotu ennenku toinen tulee..

Nyt pitäs mennä tekeen munkkitaikina =) Aurinkoista vappua kaikille! Nauttikaa :)

kaarja 22+0
 
Täällä on pää niin täynnä räkää että tuntuu kuin silmätkin pullistus päästä! oottelen kunhan mies saa vaihettua kesärenkaat niin lähtee viemään päivystykseen. pakko kai tähän on jo kuuri saatava,yöt on ihan kauheita kun ei henkeen saa,tunnin välein herätä huulia rasvailemaa ja juomaan vettä kun suu kuivaa. siihen lisäks kauhee kurkkukipu ja yskä sekä kuumetta,mitä mulla ei yleensä ole! :(
Samalla kyllä pyydän saikkua,jo perjantai oli kauhee töissä niin en kyllä jaksa huomenna mitään tehä! suosiolla jään kotiin makaamaan,enkä tunne etes morkkista.

tämmönen vappu tänä vuonna :| eipä tuota ois kyllä muuteskaan tullu hirveesti remuttua! :D Mutta terveenä ois ollu ihan kiva olla.

kaktuspiikki ja tyyppi 21+1
 
bastet : meillä oli kans lääkekaapissa tuota nasolinia ja parina päivänä sitä käytinkin mutta sitten kun luin tarkemmin tuoteselostetta niin siinä luki että "ei suositella käytettävän raskauden aikana". En usko että siitä nyt kauhean suurta haittaa kuitenkaan satunnaisesti on kun vaikutuskin on aika paikallinen. Mulle lääkäri suositteli otrivinia (tiesi että olen raskaana) mutta en sitten kuitenkaan uskaltanut sitä ottaa kun siinäkin raskausaikana kielletään käyttämästä..

kaktuspiikki Pikaista paranemista flunssaan! Kannattaa tosiaan pyytää saikkua ja parantaa tauti kunnolla,ettei sitten uusiudu kahta kauheempana. ITse kyllä olen nämä taudit parantanu hyvin, mutta siltikin vaan sairastun uudestaan ja uudestaan :(
Tänään ei ole enää ollut kuumetta mutta poskiontelo edelleen kipee..huomenna ois kyllä töihin mentävä. 2päivää ja sitten alkaa 1,5viikon loma!!! :D

Täytyis kyllä niitä vaunuja rueta kattelemaan pikkuhiljaa, mutta en vaan saa aikaseksi. KÄytetyt yhdistelmävaunut olisi siis hakusessa...Ei mitään hajua merkistä! Mutta joku ihana oli tänne laittanutkin vaunuista kattavan sivuston, täytyy sitä selailla :)

Aurinkoista päivää kaikille! :heart:
 
Tosta nasolinista on täällä ennenkin ollut puhetta. Mulle siis lääkäri on sanonut että sitä voi käyttää raskauden aikana. Ja oonki käyttäny kaikkien aikana jos flunssa on tullu. Ihan täysjärkisiä mukuloitahan noista on silti tullu.. ;) Päivisin oon yrittäny vähemmällä olla mutta yöks oon kyllä aina laittanu et saa nukuttua. Mullakin on nyt taas flunssa mut oon pärjänny nasonexilla. Ei oo nyt niin tukkonen olo. Tää voi kyllä olla jo siitepölystä johtuvaa vaikka allergialääkkeitä syönkin.

Eilen ostin sitte ekat vauvanvaatteet. Oli -70% et jos ei tuu käytettyy ni ei haittaa, ne makso vaan pari euroo kappale. Enempää en kyllä nyt ostele. Täytyy sitte lähempänä ostella lisää. Meillä kun ei noita poikien vaatteita oo yhtään. Ja toivottavasti äitiyspakkauksessa olis sopivia vaatteita.

Mä kattelin huutonetistä tuplarattaita ja yksiä meinasin jo huutaaki mut sit meni pupu pöksyyn. Olis ollu kyllä tosi edulliset ja just sellaset mitkä haluisin mut sit ajattelin et hitto täs on vielä puolet jäljellä et mitäs jos jotain vielä sattuiski... en sit uskaltanu... täytyy nyt aktiivisesti katella kesän aikana jos löytyis jostain jotku toiset mitkä miellyttää. Kiirehän niillä ei sinänsä oo et vaikka ostais vasta sitte ku vauva on syntyny. Vaunuja ja rattaita meillä kyllä löytyy ja tuskin nyt heti mihinkään lähen lenkkeilemäänkään. Eiköhän sitä mee muutama viikko taas totutellessa.

Nyt en muista mitä muuta piti kirjotella.

Aurinkoista ja hauskaa vappua kaikille ja paranemisia nuhanenille!

Aksuliina 20+4
 
Bastet/kaarja: Tilasin Phil & Teds Explorerit, sisaristuimen, tuplasadesuojan sekä ekstrapitkän (70cm) kantokopan siis Saksasta, Ping Pong Onlinesta ja kuljetuksineen kaikkineen maksoivat jonkun sentin yli 590 euroa. Heillä oli jokin erikoistarjous, jossa sisaristuimen ja sadesuojan (norm. kai vajaa 130 eur heillä) sai yhdessä rattaiden kanssa kaupan päälle, lisäksi laskivat joitakin alennuksia kassalla, lisäsivät Suomen alv:n 23 % Saksan 19 %:n sijaan sekä toimituskulut 15 euroa. Kaikkiaan siis mielestäni melko edullisesti, kun Suomesta olen nähnyt tuollaista pakettia uutena n. 800 euron hintaan, ja käytetytkin esim. huuto.netissä huitelevät helposti neljässä sadassa. En sitten jaksanut alkaa kyttäilemään käytettyjä, kun aikakin on rahaa ja aina joku huutaa enemmän kuin olen valmis käytetyistä vaunuista maksamaan, joten mentiin pikkasen yli budjettimme ja ajateltiin, että saadaa noista vielä itsekin jotain takaisin kun ne myydään...

Ompelusormi syyhyäisi myös täällä, mutta lähinnä olen ehtinyt korjailemaan kumilenksuja haalareista ym. pientä. Kestovaippoihin lisäimuja tekisi mieli ommella, saisi halvalla. Käytimme siis kestovaippoja esikon kanssa osittain, ja aiomme taas ottaa ainakin osaksi aikaa käyttöön uuden vauvan kanssa. Miten muut olitte meinanneet? Alkuun tässä kestovaippailussa pääsi helposti kestovaippayhdistyksen vaippalainaamoa hyödyntämällä, josta sai henk.koht. opastuksen ja ohjeet sekä kasan vaippoja muistaakseni parin viikon lainaan pikkupantilla. En ole kuitenkaan enää nyt esikoisen kanssa kestoillut, mutta yritän edes osan vauva-ajasta parantaa maailmaa kun tuota vaippajätettä tulee muuten ihan hirvittävästi!

Paranemista kaikille sairastuneille ja ihanaa viikonvaihdetta!
 
syksyn taimi: Voi että, uskaltaisinkohan minäkin tilata tuolta. Samat rattaat tarvitaan lapsukaisille...:) Kielitaitoni on sitä luokkaa, että onnistun kuitenkin mokaamaan koko tilauksen tai maksamisen....:kieh:

Äitiyspakkaus: Ollaan jo päätetty ettei pakkausta oteta, kun siinä on meille tarpeellista lähinnä vain makuupussi, sakset ja harja. Nämä tietty tallessa esikoisen pakkauksesta. Olisin kuitenkin halunnut nähdä uuden pakkauksen, jos se olisi ollut mieleisempi vaatteidenkin osalta kuin edellisvuosien, niin tiedä vaikka oltaisiin sittenkin otettu. Nyt sitä koko pakkausta ei sit edes julkaistu lapsimessuilla, niinkuin yleensä ja jakavatkin sitä vasta joskus syksyllä...Ei varmaan ehtisi saada vaikka hakemukset jättäisi ihan viime tipassa. Noh, se raha on ihan kiva lisä tuplarattaisiin...:)

Tänne kuuluu hyvää! :) Harjoitussupistukset ovat rauhoittuneet. Rakenneultraan saakka aika tuntui juoksevan tosi nopeasti, nyt sitten tuntuu, että loman alkuun on ikuisuus. Aika vaan matelee. Toukokuuksi on paljon menoja ja extrajuttuja, mutta kesäkuusta arvelen tulevan piiiiiitkä työkuukausi. Heinäkuussa sit vaan enää reilu viikko töitä ennen lomaa!! :heart: Voi kun saisi olla hyvävointinen ja kaikki menisi muutenkin hyvin loppuun saakka!

HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE!! :flower:

LS ja pikkuinen 22+0 POKS!! :heart:
 
Syksyn taimi: Lisää kysymyksiä...:D Oletko seuraillut noita Ping pong-sivustoja aiemmin? Mietin, että onkohan tuollaisia tarjouksia mahdollisesti tulossa säännöllisin väliajoin, vai oliko ihan erikoisjuttu, että sisaristuimen sai kaupanpäälle..? Tosi halvalla kyllä sait.
 
LitteStar: En ole seuraillut, luin keskustelupalstoilta kokemuksia muutaman päivän ennen kuin rohkaistuin tilaamaan, riskipeliä mutta mietin että luottokortilla maksaessa voi reklamoida mikäli eivät tule perille. Takuuasiat ovat tosin asia erikseen, eivät mielestäni päde täällä ainakaan eli hankalaa tulee jos jotain rikkoutuu. Toinen mistä meinasin tilata oli brittiläinen Peppermint, siellä hinnat punnissa ja heille lähetettävä postikuluja/toimituksen varmistamista varten ensin ns. tilaus tai "query"/kysely niin kuin olisit tekemässä tilausta, johon vastasivat s-postilla kokonaiskulut ja sen jälkeen sai vahvistaa, tilaako vai ei. Hinta olisi ollut tuotteille sieltä kautta n. 610 euroa, mutta päädyin PingPongiin koska heiltä sain tuon pidemmän kantokassin, Peppermintillä oli vain normia 60 cm pitkää kassivaihtoehtoa. Mutta varmasti siis muitakin paikkoja löytyy tai uusia tarjouksia tulee, laita heille vaikka s-postilla kyselyä?
 
Kuuri haettu,keuhkoputkentulehus ja poskiontelontulehus : /
Saikkua sain 3 päivää,jospa rupeis helpottamaan ja äkkiä!! paska olo. :snotty:

en nyt jaksa enempää paneutua tai kommentoida... Onnea hyvistä ultrista kaikille!

Hyvää Vappua! :wave:

kaktuspiikki ja tyyppi 21+2
 

Yhteistyössä