Syyskuun söpöliinit <3 Helmikuu

Moi! Ultrassa käyty, pikkuinen sydän siellä sykki :) Itku pääsi, oli niin suuri helpotus! Alkio vastasi kokoa 7+5, vaikka kalenterin mukaan pitäisi olla 8+1. Laskettua aikaa ei kuitenkaan muuteta, ellei ole yli viikon heittoa. Gyne oli tosi kannustava, ja totesi että kun mitään ylimääräisiä vuotoja ei ole ollut, eikä ultratessa näkynyt hyytymiä tai verenpurkaumia, on mahdollisuudet todella hyvät :)

Oireita on alkanut tulla enemmän, viikko sitten alkoi pahoinvointi joka pysyy aisoissa jos vaan muistaa syödä 2-3h välein. Välillä unohtuu syödä ja sit halaillaankin pönttöä ihan kunnolla. Ja kun mikään ei oikein maistu, ainakaan mikään lämmin ruoka. Housut puristaa ja on lihava olo :D Lisäksi edelleen palelee ja pissattaa kokoajan. Samanlaiset oireet oli esikoisestakin.

Mulla on vahva sukurasite 2. tyypin diabetekseen, ja sen takia käyn tässäkin raskaudessa kahdesti sokerirasituksessa. Edellisessa kävin muistaakseni 14+ ja 21+ viikoilla ja oli ihan hyvät arvot. Saas nähdä miten tällä kertaa. Ekalla kerralla jännitti mennä, kun olin kuullut vain kauhukertomuksia tuosta sokerirasituksesta, mutta ei se niin kamalaa ollut. Inhottavinta oli juoda sitä yli-makeaa nestettä, mutta nopeasti senkin lopulta sai alas.

Ensikertalaisille sokerirasitustestiin vinkiksi, kannattaa varata lukemista, käsitöitä tai jotain muuta ajanvietettä, sillä siellä menee se 2h kuitenkin kun kolme arvoa mitataan, eli heti nesteen juomisen jälkeen, tunnin päästä ja kahden tunnin päästä. Kannattaa käydä kanttiinin kautta ennen poislähtöä tai varata pientä evästä jonka voi syödä sitten testin päättymisen jälkeen, itsellä laski verensokerit niin alas, että meinasin pyörtyä matkalla kotiin. Toisella kerralla otin vahingosta viisastuneena sämpylän ja pillimehun mukaan ja ei tullut huonoa oloa testin jälkeen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,
Täällä oli eilen eka neuvola ja huomenna on ultra (pitäs olla 8+5) et näkee onko mahassa mitään elämää. Mitään muuta oiretta kun ei oo kun väsymys. Ei tosin ollu esikoisestakaan mitään oireita. Mulle neuvolatäti sano etten välttämättä joudu tässä raskaudessa sokerirasituskokeeseen jos lääkäri on sen kaa samaa mieltä. Esikoisesta kävin ja arvot tosi hyvät. Tosin ekan tunnin jälkeen loppuajan makasinkin sit polin puolella kun meni pää aivan sekasin ja tuli tosi huono olo..Sanoinkin neuvolatädille et jos nyt joudun niin vaadin suoraan sit jonkun huoneen missä saan olla koko testin ajan.. Oli pikkasen kamala eka tunti sillon.. Ensin ei mitään ja yhtäkkii hirvee vapina, huono olo, pyörrytys yms.. En päässy ees ite käveleen sinne tunnin jälkeen verikokeeseen...
 
Toivonpilkahdus jaksamisia :hug:

Ite kävin tänää neuvolan varhaisultrassa :) pikkunen oli päivän isompi laskettuun aikaan nähden mut pidettiin samana :) siel se vaan nukku ja sain jopa kaks ultrakuvaa mukaan <3 kohtu kasvanu myös jo selkeesti kun lääkäri tutki. Nyt siis 8+5/6 :)
 
Toivonpilkahdus, paljon voimia! :hug:

Laitoin aikamoinenjuttu-nimimerkille viestiä fb-ryhmään pääsystä. Toivottavasti huolitaan mukaan. :)

Sokerirasituksesta täällä ollut puhe. Mä oon menossa puolentoistaviikon päästä rasitukseen ja samalla kontrolloidaan rauta-arvotkin. Mulla on kahdessa viimeisimmässä raskaudessa ollut yksi arvo yli viitearvojen tuossa rasituksessa ja onneksi ruokavaliolla ollaan pystytty pitämään sitten arvot kurissa. En oo tarvinnut lääkehoitoa. Toivottavasti nytkään ei tarvi ja toivon tietenki, ettei nyt olis mikään arvo koholla.

Onko teillä kellään dopleria kotona? Mä hommasin edellisessä raskaudessa, enkä sitten oo myynyt sitä eteenpäin, joten olenhan kuunnellut jo BABUN ääniä. Hienosti ne kuuluu vaikka melko pitään vielä joutuu etsiä.

Ihanan keväiset ilmat ollut. Harmi kun eivät todennäköisesti tästä jatku vaan kylmenee taas. Mutta silti, kevättä kohti menossa. :cool:

Syntymähäjy ja BABU 11+4
 
Heippa naiset!
Pahoitteluni Toivonpilkahdus. :(

Oireista kun on ollut puhetta niin olen melko oireeton odottaja. Mitä nyt väsyttää, mutta olen yleisestikin väsynyt työpäivän jälkeen. Välillä etoo, varsinkin jos syö liikaa. Nälkä kurnii aamuisin. Rinnat hieman kiristää ja valkovuotoa tulee enemmän. Maha on mielestäni ainakin turvonnut. Mutta kun tuota läskiä on muutenkin niin vaikea sanoa kuitenkaan miten paljon johtuu kasvavasta kohdusta.

Sokeritasitukseen menen rv 15. Mun arvoissa ei ole ollut häikkää ja toivotaan että nytkin olis hyvät arvot. Tänään kävin labrassa antamassa pissanäytteet ja verikokeessa. Katsotaan kilpirauhasarvoja. Minulla kun on vajaatoiminta, niin raskausaikana arvot voi muuttua.

Nyt vaan odotan maanantain np-ultraa. Toivotaan et kaikki olis ok.

Mukavaa odotusta kaikille.
Miukula ja pipana 10+2/10+4
 
"Elvira"
Ensinnäkin pahoittelut Toivonpilkahdukselle, todella ikäviä uutisia!

Olen jo pidemmän aikaa käynyt seuraamassa täällä keskusteluja, mutta vasta nyt uskaltaudun itsekin mukaan. Kävimme eilen alkuraskauden ultrassa ja siellä oli liikkuvainen viikkoja vastaava pikkuinen. Kokoa oli jo huimat 35 mm. Miten niin pieni voikaan näyttää jo aivan ihmiseltä? Lääkärin mielestä kaikki näytti olevan hyvin, joten nyt voi sitten odotella suhteellisen rauhallisin mielin nt-ultraa.

Kuukaden ajan on ollut päivittäistä pahoinvointia, eikä ruoka ole oikein maistunut. Alkuun auttoi säännöllinen syöminen, mutta välissä oli viikkoja, ettei sekään auttanut. Nyt alkaa ehkä hiukan tuntumaan, että vähitellen olo saattaisi helpottaa. Väsymys on myös ollut aivan jäätävää. Töiden jälkeen olen lähinnä makoillut sohvalla ja mennyt viimeistään yhdeksältä nukkumaan eli kaikki sosiaalinen elämä on ollut tämän kuukauden aika vähissä, eikä urheilla ole jaksanut nimeksikään.

Tämä on meidän esikoinen. Kesällä minulla oli hyvin varhainen keskenmeno, joka sekin oli luultavasti keskeytynyt jo ennen tuota seitsämättä viikkoa. Keskenmenon takia tämä alkuraskaus on ollut aika pelonsekaista aikaa ja kauhean monelle ei olla vielä haluttu kertoa. Muutamat läheiset ystävät tietävät, mutta esimerkiksi meidän vanhemmille ei olla vielä kerrottu.

Elvira ja pikkuinen 10+3


LA 5.9.2015 Elvira/27/1./KOS (Äh, en saa muutettua tätä nyt punaiseksi!)
 
Toivonpilkahdukselle pahoittelut ikävistä uutisista : /

Mainostan tässä, että niille jotka eivät halua vielä FB:hen liittyä, niin meitä on myös tuolla Kerhon puolella monta juttelemassa, siellä voi puhua hieman vapaammin, mutta oman nimimerkin suojassa silti :) Syyskuun söpöliinit löytyy tuolta Kerhojen alta!
 
Tervehdys,

liityn joukkoon ja hain kerhoonkin. Neuvolassa en ole vielä käynyt, joten koko hommaa on yhä vaikea uskoa. Kaikki tähän astiset oireet voisivat yhtä hyvin olla kuvittelua, mutta LA on kai 22.9., 3. lapsi ja EKKS.

*muoks. punaista
 
Hei!

Uskallaudun mukaan joukkoon ja hain juuri kerhoonkin. Ensimmäinen neuvola oli keskiviikkona ja nyt alkaa vasta tuntua, että tämä on todellista :)

Näillä näkymin LA on 23.9.

23.9.2015 Vega81/33/2./KOS
 
Heips!

En ole ehtinyt paljon käymään täällä, työ kiireitä vielä kun niitä on. Täälläpäs on tapahtumia ollut, näitä ihania uutisia on onneksi tullut lisää ja sitten vielä ei toivottuja uutisiakin kuului :( .

Minulle itselle kuuluu ihan hyvää, pahaan oloonkin rupeaa tottumaan pikku hiljaa, kun muistaa ottaa töihin välipalaa mukaan. Viime viikolla oli eka neuvola vk 8+3, neuvolatäti oli niin kiltti ja päästiin katsomaan ultralla että kaikki oli kunnossa pikkuisella. Siellä se kölli kyljellään ja sydän löi, siitä tuli hyvälle mielelle. Tiistaina olisi labraan aika verikokeisiin yms. mitenkähän sitä siitä selviää, kun aamulla ei meinaa päästä muutenkaan ylös sängystä ennen kuin syö jotain, puuhh. Ei muutakun sisulla mennään.

Sireenikiitäjä ja toukka 9+1
 
Heippa!
Täällä on myös kärsitty sen laatusesta väsymyksestä ja pahoinvoinnista ettei mitään jaksa tehdä, edes täällä käydä lukemassa kohtalon tovereiden kirjoituksia. Viime viikolla voimistui huomattavasti pahoinvoinnit ja perjantain jouduinkin saikuttamaan, nyt jännään jos huomenna olis kuitenkin kykeneväinen töihin. Teen vaan semmosta työtä että suhteellisen rankkaa on käydä yökkimässä joka välissä.
Käytiin myös torstaina varhaisultrassa, ja siellä pikkuisen sydän löi kovaa vauhtia ja kokokin vastasi viikkoja. Eli nyt mennään 8+2. Oli myös tosi ihana gyne meillä.
 
Onko täällä muuten nyt monet joutuneet ottamaan töistä sairaslomaa pahoinvoinnin tai väsymyksen takia? Itse olin viime perjantain sairaslomalla, gyne olisi jo silloin kirjoittanut viikon mutta olin sitä mieltä että vielä voi muuttua paremmaksi. No ei muuttunut ja tänään uusi reissu työterveyteen. Ei työnteosta tule kyllä mitään kun jatkuvasti oksettaa. Vaikka mulla ei edes montaa kertaa oksennus ole tullut mutta kakomassa joutuu juosta toisina päivinä ihan jatkuvasti! :|
 
Tervetuloa uudet! :) paihoittelut toovonpilkahdukselle :(

Omaan napaan, meillä ensimmäinen neuvola vasta viikon päästä, koska halusin saman neuvola tädin kuin esikoisella, joten varasin suoraan esikon 4kk neuvolassa tämän ajan ja aikoja ei ollut aikaisemmin silloin meillä on viikkoja jo 10+1 joten ultra on neuvolassa samalla. Meillä myös ikäviä uutisia hautajaiset tiedossa :( meille todella tärkeä ja läheinen sukulainen kuoli pari päivää sitten :'(
 
Puuh ja lääh....

Nyt olisi rv 10+3 menossa, keskiviikkona neuvola lääkäri aika ja ensi viikon tiistaina ultra :heart:
Jännittää aivan kamalasti että mitä ultrassa näkyy....
Olen myös miettinyt että mitä neuvola lääkäri käynnillä tapahtuu, kuunteleeko sydänääniä?

Oireita on ollut pahoinvointi, rv 8 jäi kahvi viikoksi, nyt taas pystynyt jonkin verran sitä juomaan. Jotkut ruoka koostumukset ällöttää todella paljon, pahimpana pahoinvointiaikana pystyin syömään vain sosekeittoja :O
Onko muilla ollut sellaista, että tuntuu kuin fyysinen kunto olisi romahtanut? Pienetkin lenkit, jopa kenkien laitto niin että kumartuu saa puuskuttamaan kuin viimeistä päivää.
Lisäksi tuntuu että alavatsa on kuin pallo, farkut ahdistaa ja joutunut siirtymään löysempiin housuihin.
Tietenkin perus rintojen aristaminen ja alavatsa jomotukset olleet riesana, vessassa juostaan koko ajan (naapuri parka....)
Väsymys on kova, mutta yöllä kun käy vessassa on hankalampi saada uudelleen unta.

Nyt jatkan koomailua ja henkisesti valmistaudun menemään yöksi töihin.... jos vaikka saisi vähän nukuttua.

Jaksamisia kaikille :heart:
 
Moi,

Ensiksi suuret pahoittelut toivonpilkahdukselle! Voimia!

Täällä on käyty uusintaultrassa ja kaikki oli siinä hyvin. Pieni kasvaa odotetusti ja sydän sykki vinhasti. Pahoinvointi on rantautunut minun iltojeni iloksi ja ihan on halailtu pönttöä muutaman kerran jo. Väsymys on valtaisaa ja saatan nukahtaa ihan hetkessä sohvalle :D

Mites muilla menee?

vauvis ja ihme 9+4
 
Heippa naiset!
Itse olen onneksi melko vähäoireinen odottaja. Esikon kohdalla oli sama tilanne ja olinkin tosi epävarma onko masussa elämää ollenkaan. Toki väsyttää ja välillä vihloo alamahasta. Vatsa on kyllä selvästi turvonnut ja tosiaan herkemmin hengästyttää.

Tänään oli sitten np-ultra. Kaikki oli niinkuin pitää. Tällä kertaa ei ollut puhetta istukan sijainnista. Esikosta kun oli eteisistukka niin liikkeet alkoivat tuntua myöhemmin. Niskaturvotusta oli 1,2 mm, eli normaali tulos. Masukki oli kuitenkin isompi kuin viikot. Eli vastasi rv 11+6. Joten laskettuaika muuttui 1.9. Saa nyt nähdä mitä neuvolassa tuumaavat. Että muutetaanko sitä. Näissä listoissa tuo 5.9 saa nyt olla.
Huomenna lääkärineuvola jossa katsotaan että kaikki on kunnossa sisuksissa ja verikoe vastauksia pitäis myös saada. Saas nähdä yrittääkö kuunnella sydänääniä.
Nyt siis vaan odotellaan et masu alkaa kunnolla kasvaa. Ja toivotaan et kaikki sujuu hyvin. Nyt ainakin kaikki näytti hyvältä.
Miukula ja pipana 11+2/11+6
 
Neuvolassa käyty. Yritti kuunnella sykkeitä ja vaimeasti kuuluikin. Kohtu on hienosti kasvanut ja verikoe tuloksetkin olivat hyvät. Minulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta. Hieman tulehdusta kuitenkin näkyi joten käyn huomenna labrassa antamassa näytteen. Jos mahdollisesti tarvitsee lääkitä. Laskettua aikaa ei alettu nyt muuttamaan vielä. Eli on se 5.9. Ensi keskiviikkona on seuraava neuvola jossa varataan sokerirasitus.
Mites muiden odotus etenee. Ainakin huonovointisuutta ollut monilla.
Miukula ja pipana 11+3
 
Kävin maanantaina neuvolassa ja kuvittelin meneväni ihan normaalille ensimmäiselle neuvolakäynnille, mutta terkkari kävikin hakemassa kesken kaiken paikalle lääkärin ja ultralaitteen. Pääsin sitten yllätysultrattavaksi ja ultralla löytyi oikealta paikaltaan meidän pikkukakkonen, jonka sydän sykki vinhasti :heart:

Seuraava neuvola vasta rv 16 ja samalla sokerirasitus kohonneen diabetesriskin takia. Sitä ennen np-ultra ja ne alkuraskaudessa otettavat viisisataa verikoetta :kieh:

Olikos täällä muita, joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Minkälaisissa arvoissa kilppariarvot pyörii teillä? Itsellä oli TSH 0.33 ja T4V 12.9 ja ei silti muuteta lääkitystä, vaikka omasta mielestä TSH oli melko alhaalla. Kontrolli vasta seuraavalla neuvolakäynnillä.

ralliruutu 9+0
 
"Elvira"
Heippa kaikille, meillä oli eilen nt-ultra ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Voisin nyt varmaan liittyä myös sinne facebookin ryhmään. Onhan se sellainen, ettei ryhmään kuulumiseni näy muille? En nyt kuitenkaan halua vielä paljastaa tätä ihan kaikille. :)

Ralliruutu kyseli kilpparin vajaatoiminnasta. Mulla on myös. Ennen raskautta arvot oli saatu hyviksi melko pienellä annostuksella ja endo sanoikin, että arvojen ollessa näin hyvät ei annosnostoa heti raskauden alettua välttämättä edes tarvitse tehdä. Nostin kuitenkin ihan vähän ja kuinkas kävikään, ekoissa labroissa joskus 7+ viikolla arvot olikin huonontuneet aika paljon eli enemmänkin olisi pitänyt nostaa. Nyt olen syönyt omaan tavalliseen lääkeannokseeni nähden tuplasti thyroxinia ja ensi viikolla käyn kontrollilabroissa. Mulla arvot oli siis t4v 11 ja tsh 4 eli selvästi tarvetta annosnostolle. Mun mielestä sun arvot vaikittaa ihan hyviltä. Kroppa saa tarpeeksi hormonia, kun tsh ei ole lähtenyt nousemaan. Ja mun mielestä lääkityksellä tsh saa painua tosi alaskin. Mullakin oli ennen raskautta tsh 0,03 ja t4v 17. Jokaisella nämä on tietysti yksilöllisiä, mutta oma vointihan kertoo aika paljon. Mä en nyt raskaana heti tajunnut, että armoton väsymys ja itkuisuus oli varmasti osaksi tuota vajista. Kuinka usein käyt labroissa?

Elvira ja pikkuinen 11+6
 
Mulla myös kilpparivajis. Esikoisen kohdalla söin 1mg ja se nostettiin heti raskauden alussa 25 migrogrammaa. Eli siis esikoista odottaessa söin 1mg ja 25 migrogrammaa thyroxinia. Nyt tämän kakkosen kohdalla ei heti nostettu annosta kun arvot olivat hyvät. Viime tiistain lääkärineuvolassa arvot oli edelleen ihan hyvät mut hieman muuttuneet raskautta edeltävistä tuloksista. Nyt siis päätettiin että syön tuota samaa annosta kuin esikon aikana mutta lisäksi toisen 25 migrogramman tabletin 2 päivänä viikossa.
Kuulemma raskaus vaikuttaa yleensä thyroxinin annosteluun niin että 25 migrogramman lisäys normaali annokseen riittää. Eli mullakin tod.näk. joudutaan raskauden edetessä muuttamaan annosta siihen 1,5 tabl päivässä.
Arvoja en yleensä enempää kysele. Riittää kunhan on viitearvoissa. Enkä tosiaan paina mieleen mitä arvoja lääkäri sanoo.
 
Heips!

Täällä edelleen pienehköä pahoinvointia jos ei muista syödä säännöllisesti parin tunnin välein. Kummallinen väsy tulee aina iltapäivisin ja pitää mennä vähäksi aikaa pötkölleen ja laittaa silmät kiinni ja olla hetki niin ja kohta taas jaksaa. Muuten väsy vetää toimettomaksi ja ajatus lähtee harhailemaan. Muuten vointi on hyvä.

Amma82: minä en ole fb ryhmässä ja kirjottelen tänne mielellään ja kerhon puolelle myös.

Haluaisin kuulla että haluatteko tietää sukupuolen sitten kun se on mahdollista vai ette? Ja onko ollut ekan ja muiden kohdalla eroja että haluatteko tietää? Mielenkiinnosta haluaisin tietää vähän että miksi päädyitte siihen (haluatte/ette halua)?
Itse en haluaisi tietää kun olen sellainen että haluan jännitystä vielä loppuun asti.

Sireenikiitäjä 10+1
 
Tervehdys kaikille!
Täällä oireita edelleen vähän. Ainoastaan turvotusta rinnoissa ja väsymystä päivittäin.
Ensi viikolla np-ultra joka alkaa jo hieman jännittää.. katsotaan josko sitten fb-ryhmään liittyisi.

Me ollaan miehen kanssa päätetty, että halutaan tietää sukupuoli etukäteen jos mahdollista. Osaa hieman varautua ja ostaa oikean väristä ;) jännitystä muutenkin kun ensimmäinen raskaus, joten yritän välttyä kaikilta jännitystä lisääviltä asioilta.
Kerrottu ei olla vieläkään tuleville isovanhemmille, muutama työkaveri ja ystävä kuitenkin tietää. Yritin miehelle ehdottaa, että odotetaan aprillipäivää, mutta ei kuulemma tälläisellä asialla voi pilailla :D Eiköhän ensi viikon ultran jälkeen kerrota, jos on jotain kerrottavaa. Rv 8 ultrassa kaikki oli hyvin, toivotaan että nytkin :)

Hyvää odotusta kaikille!

kiskisnami ja papunen 11+2
 
Heippa, kirjoitan vaihteeksi tännekin puolelle, kun tuolla kerhossa on niin hiljaista :)

Tänään oli taas sellainen aamu, että voi taivas. Pahaa oloa, mieli maassa, väsyttää, huimasi niin että oli vaikea päästä liikkeelle viemään poikaa tarhaan. Huh. Kahden viikon päästä np-ultra, silloin vasta uskallan luottaa, että näitä oireita kärsitään ihan syystä. Alkuraskauden ultrassa käytiin, mutta jo 6+ viikoilla (KU:n poissulkemiseksi) eli aikaa on vierähtänyt jo tovi.. hyvä että tääkin aika ees saatiin, kun neuvolasta ei olleet lähteneet mitkään lähetteet eteenpäin. Selvisi, kun menin labraan antamaan verinäytteitä, ei löytynyt tietoa, että mitä pitäisi ottaa :) Onneksi ovat niin rutiininäytteet nämä, saivat otettua kuitenkin ja lupasivat olla yhteydessä neuvolaan. Soitin sitten itse varoiksi ultra-ajan perään ja selvisi etteivät olleet koskaan saaneetkaan mitään lähetettä. Joten hyvä, että aika heltisi suurin piirtein oikeille viikoille.

Esikoisen kanssa ei haluttu tietää sukupuolta etukäteen vaan säästettiin ylläri synnärille. Poikaolo oli kyllä aika vahvasti molemmilla ja poikahan sieltä tuli. Tässä raskaudessa (jos sinne saakka päästään) ollaan vähän kahden vaiheilla. Toisaalta olisi kiva tietää ja saada sekin kokemus, että saa rakenneultrasta arvion sukupuolesta. Toisaalta taas kutkuttais pitää se jännitys. Olen tosin jo ensimmäisen sukupuoliveikkauksen saanutkin, nimittäin akupunktiohoitajaltani, perustuen tiettyihin sykkeisiin :)
 

Yhteistyössä