Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Kuorsauksesta on valittanut minunkin mies ja tosiaan en kuorsaa normaalisti ollenkaan vaan "tuhisen" :D

Vaniljainen Onnea Rouvalle!! :flower:

Yöt yhtä tuskaa tän mahan kanssa kun ei pysty kunnolla vaihtamaan kylkeä ja olo muutenkin tukala.. Välillä tuntuu kun olis kipeä supistus mutta sen verran hailakka kuitenkin että tuntuu menkkakipuna ja pahana olona hetken... huimaus on tullut kuvioihin ja se ei ole kivaa..

O&O + pikku jäppinen36+4
 
Me ostettiin pari kuukautta sitten Hobbarista höyrypesuri, jolla saa ilman myrkkyjä just vaikka lasten lelut putsattua pöpöistä! Mä olenkin ahkeraan sen kanssa heilunut, kaikki matot, lattiapinnat, kylppäri, keittiö, ikkunat, sohva, sängyn petari ja vauvan vaunut on päässeet maistamaan pesurin eri ominaisuuksia. Ja hirveen hauskaakin mul on sen kanssa ollut, vaikken siivoamisesta niin nautikaan. Mut kun on uusi hieno lelu, hahaa! Meillä oli ennen olkkarissa aina tosi tunkkainen haju, ilmeisesti sohvasta niiltä ajoilta kun koira vielä sai sohvalle tulla. Eipähän haise enää! Ja mattokin on kuin uusi.

Mä kirjoitin eilen vähän synnytystoivelistaa, onko muilla sellaista, vai olenko mä ainoa vouhottava ensisynnyttäjä? Ei siis mitään sen kummempaa käsikirjoitusta väliaikoineen, vaan ihan vaan, että toivon pärjääväni mahd. pitkään ilman puudutteita ja toivon opastusta ja kannustusta asentoihin ja lääkkeettömiin kivunlievityksiin. Ja sitten kissan kokoisin kirjaimin, että en halua välilihan leikkausta, ellei joku ole kuolemassa seuraavan minuutin aikana. Tilastot meinaan aika karut, 66% ensisynnyttäjistä tuol minun sairaalassani..
 
Nyt hiukan jännittää... Limatulppaa tuli äsken reilu ruokalusikallinen :O Juurikin tuota, mistä eilen kirjoitin eli sellaista ruskeahtavaa ohutta limaa. Olisko syynä se kun lääkäri eilen koetti kohdunsuuta? Plus se reilu parin tunnin lämpimässä vedessä lilluminen?
Illalla luin jostain synnytystä ennakoivista merkeistä ja siinä oli tuosta et toi rusehtava vuoto ei olis limatulppaa vaan just tuosta lääkäristä johtuvaa..vanhaa vertahan se ruskee yleensä on.mut tiedä sitten.limatulpassa on käsittääkseni yleensä verijuovia,"tuoretta" verta. Itellä se tais mennä ihan vesien menon jälkeen ja oli vaaleenpunasta..
Mut kyllä tuo laukku kannattaa jo pakata ;) itelläki on puolitiessä joten hyvä olen sanomaan :D isyyspakkauksen vois yrittää tänään loppuun asti koota,lähinnä kortti/ohjeet puuttuu....
 
kuorsaamisesta: meillä mies on valittanut monta vuotta miun kuorsaamisesta (ja mie oon aina sanonu et en kuorsaa ku kehrään..) mut nyt se on ruvennu ite kuorsaamaan!! :stick: normaalisti ei haittais miun nukkumista, mut nyt kun ei muutenkaan öisin nukuta, ni ärsyttäähän se.... :kieh:
 
Ensin isosti onnea Leolle pojasta ja Vaniljaiselle naimisiin menemisen johdosta!! =)

Täällä on iskenyt totaalinen väsymys ja saamattomuus! Sain sunnuntaina gradun oikolukua vaille valmiiksi ja sitten hyydyin. Kahteen päivään en ole saanut mitään aikaseksi ja sekös ärsyttää :kieh: Jospa tänään oikein yrittäis ja sais vähän siivottua ja vaikka tutit ja pullot keitettyä, olin senkin ihan unohtanut.

No yksi syy saamattomuuteen lienee väsymys. Joudun nimittäin liittymään teidän unettomien joukkoon |O Muutama yö mennyt niin, että illalla ei saa unta, sitten herää vessaan useamman kerran ja aina sen jälkeen valvon vaikka kuinka pitkään. Yleensä olen saanut nukuttua viimeistään aamusta, kun mies lähtee töihin mutta eilen ei sekään enää onnistunut!! Kuorsaamisesta en ole saanut valituksia.

Nimi meillä on ehkä valmiina, mies sitä vielä vähän sulattelee. Oli kyllä todella vaikea keksiä pojalle nimeä, tytölle olisi ollut vaihtoehtojakin.

Lunea, et todellakaan ole ainut vouhottava ensisynnyttäjä! Mulla ei vielä ole listaa valmiina mutta päässäni se kuullostaa pitkälti samanlaiselta kun sulla. Näitä asioita olen myös miehelle selitellyt, että osaa potkia minua ylös sängystä, jos mahdollista. Olen kumminkin varautunut myös siihen, että mieli voi muuttua ja jos synnytys käynnistetään niin voipi olla, että kyllästyn tauottomiin suppareihin ennemmin kuin osaan kuvitellakaan.

Täällä olo mahan kanssa vaihtelee. On niitä päiviä, kun se ei vaivaa ja jaksaisi "katella" sitä pidempääkin mutta sitten on niitä päiviä, kun toivoisi jo pääsevänsä siitä eroon. Tuon nukkumisen lisäksi ainoa vaiva on, kun vauvan pää lienee painaa jo aika lailla alas ja nivusia särkee ajoittain. Selkä on onneksi vielä kestänyt hyvin.

Marsa 35+1
 
Paljon onnea pojasta Leo :flower:, ja toipumisia!

Meillä oli neuvolalääkäri tänään, kaikki ok, mut paikat auenneet jo pari senttiä ja lääkäri
kuulemma silitti lapsen päätä :x eli ei varmaan enää mene pitkään! Siltä on vähän tuntunutkin, että jotain siellä tapahtuu, limatulppaakin on tullut pikkuhiljaa jo toista viikkoa..

Sain kuitenkin lähetteen synnytystapa-arvioon, jos nyt sit ehdin siellä käydä, s iis siltä varalta jos vauva ei nyt vastoin kaikkia odotuksia synnykkään ajoissa ja kasvaa kovin isoksi, kun tästä näyttäisi tulevan saman kokoinen kuin isoveljensä, elikkäs aika iso..

Nyt alkaa itsekkin olla jo vähän paremmassa kunnossa kun on päässyt liikkeelle sen vuodelevon jälkeen, selkäkin on jo vähän parempi. Että ehkä tässä vielä elämä voittaa :)

Vauvalle oon saanut jo laukun pakattua, mut itselle en.. enkä taida jaksaa pakatakkaan kun mies on jo expertti tuomaan miulle sairaalaan tavaroita :)

Kastemekko meillä on aivan ihana, miun äidin joskus aikoinaan neuloma :heart:

Koittakeehan jaksella möhömahojen kanssa!

miau 36+4
 
JiiMii onpa kurjaa tollanen :( Mut siinä voi olla takana sellanenkin juttu, että jos muulle kuin taloyhtiön asukkaan lapselle käy jotain niin taloyhtiö on kai vakuutuksensa kanssa vähän pulassa... Muistelen tällaista kun istuin ennen meidän rivarin hallituksessa :D Tosin luultavastihan sitä sattuu just sillon kun lapsia on paljon rymyämässä, eikä yksi! Varmaan kannattaa käydä vaan asiallisesti keskustelemassa tosta? Oishan se nyt kurjaa jos vaan oman pihan lapset sais leikkiä omassa pihassa, miten ne porukalla sit mitään touhuais :(

oon niin väsynyt! Nukun hirmusen huonosti, heräilen vessaan ja voi puuh. No, ei auta. Ei oo enää pitkä aika! Ja onneks mun äiti lupas tulla ens viikon alussa siivoamaan mun kanssa, ihanaa! Kun meinaa supistella kaikki raskaampi, kumartelu on hankalaa jne. IHANAA kun se tulee <3 Huomenna taas äippäpolille kasvukontrolliin, toivottavasti tyyppi on yhä omalla käyrällään!

miirikki miks sun eka synnytys päättyi hätäsektioon? Jos nyt synnytys käynnistyis ennen leikkausta niin synnyttäisitkö alakautta vai leikattasko sillonkin?

Raisu mä kyllä ihmettelisin, jos alkaisivat noin myöhäisellä viikolla enää kääntämään! Mut on kai sekin mahdollista, jos vettä on hyvin ja tilaa hyvin jne... Mulle ne sano heti sillon 36+ viikolla, että ei kannata edes yrittää. Tää tosin on majaillut näin päin tosi pitkään jo, varmaan jostain 28 viikosta ainakin.

synnytystoiveista mä kirjotin esikoisesta vaan et mut pitää pitää ajantasalla (no, ei pidetty) ja hyvä kivunlievitys, se toteutui. Nyt pistin sit enemmän toiveita :D Et jos tulee alakautta niin toivottavasti ei tarvis tehdä epparia, kun kesti viimeksi pitkään se parantuminen aj vaivaa vieläkin välillä. Et hyvä kivunlievitys tälläkin kertaa, spinaali oli viimeksi ihana, toivottavasti sen saisi taas jos tilanne vaan sallii sen. Mitähän muuta pistin... Sit laitoin et jos syntyy sektiolla (niinku nyt siltä näyttää) niin sektion jälkeen hyvä kivunlievitys...

Ja onnittelut Vaniljaiselle rouvaantumisesta :)

merkkari ja möhkis 37+5 (enää 1,5vkoa leikkaukseen!!)
 
Onnea Vaniljainen naimisiin menon johdosta!:heart:

Jimii: Periaatteessa voisin kai lopettaa supparinestot nyt kun on 36 raskausviikkoa täynnä, mutta en saanut lääkäreiltä mitään ohjeistusta. Viime raskaudessa aloin vähentämään lääkitystä näillä viikoilla joten aion tehdä tällä kertaa saman. Mulle sanottiin silloin, ettei niitä saisi lopettaa yhtäkkiä että keho kerkeää tottumaan muutokseen. Kuulostaa mulle järkeenkäyvältä. Huomenna mulla on kontrolli siellä toisessa sairaalassa joten kysyn vielä sieltä. En haluis että vauva syntyy vielä ja viimeksi syntyi noin kolme päivää lääkityksen lopettemisesta.

Mä en oikein ymmärrä noitten lääkäreitten tapaa laskea mun raskausviikkoja...Sain tänään paperit jossa on mun tiedot toiselle sairaalalle (vaikken niitä ollut pyytänyt) ja niitten mukaan mulla ois tänään jo 36+3 menossa. Joka kerta ne muuttaa noita viikkoja ja en todellakaan ymmärrä miksi. Pitää saada tähänkin jotain selvyyttä huomenna toiselta lääkäriltä, jospa se osais laskea ne viikot vihdoinkin oikein.

Yöt on kyllä täälläkin mitä on...Saan kyllä unen päästä kiinni nopeesti vessareissujen jälkeen mutta rasittaa silti heräilllä koko ajan vessaan ja aina kun kääntää kylkee supistaa. Ja mulla on aina kuuma!

Synnytystoivelistaa aion ruveta väsäämään minäkin. Sairaalan lappusten mukana olikin sellanen paperi missä on jo kirjoitettu kaikkee mahdollista johon voi ottaa kantaa. Esim. mitä mieltä on homeopatiasta, aromaterepiasta ja muista luonnonmukaisista keinoista...Mikä on kanta vesisynnytykseen..Onko toiveita synnytysasentojen suhteen jne.jne. Esikoisen synnytykseen olin jotain kirjoitellut ylös ja kätilö olikin iloinen mun lappusesta mutta jotenkin en silloin vielä tiennyt paljoa mitä odottaa ja mitä toivoa...

Nyt laittamaaan pyykit kuivumaan, ekaa kertaa yli kahteen kuukauteen!!!!!!!!!:D

Casanna 36+0
 
Nimi on jo päätetty, mutta ei vielä paljastettu. Katsotaan ensin sopiiko, vaikka tuskin tulee muuttumaan. Syntymän jälkeen kutsutaan vauvaa nimellään ja kerrotaan nimi läheisille.

Kaikki on pesty tai keitetty. Keitin pullot, tutit, pumpun osat 5min, kuten ohjeissa luki.

Mies on maininnut kuorsauksestani, mut ei se sitä vissiin häiritse. Kuorsaa ja narskuttelee itekkin hampaitaan, että ihan turhaan valittaisi :whistle:

( . ) Kaksi päivää särkenyt päätä, menkkamaisia kipuja ja vihlontoja, tänään masu löysällä. Nälkä on ollut jo lähes viikon poissa ja saa melkein pakottaa itsensä syömään! Niin ja paise on poistunut ja pystyn taas istumaan ja liikkumaan :)

innoM + Pulla 37+6
 
Kiitos kaikille kommenteista! Taidan kuitenin vielä jättää sen neuvolaan soittamisen. Tänäaamuna meinaan neidin kouluun vietyäni ja pyörän selkään hypätessäni huomasin jällene ylvatassan sattuvan, ni vatsalihaksethan ne siellä olivat saaneet eilen kyytiä ja siitä kipeytyneet :ashamed: Siihen nyt ainakin toistaiseksi vetoan, nimittäin pelkkä istumasta nouseminen tekee sen paineen tunteen ja samalla vatsalihaksiin sattuu. Samoiten jalkojen turvotus alkoi tänään taas pyöräilyn jälkeen, joten olisiko tuo äkillinen liikkumisen lisääntyminen saanut tämän aikaan? Mä siis kävelen ja pyöräilen päivässä 3km molempia.

miirikille herkuista :D
Mä olen päätynyt siihen, että pidän pääni kaupassa, enkä osta kotiin mitään herkkuja tai mitään mistä niitä voisi tehdä :D Nyt on jääkaapissa omenoita, banaania ja porkkanoita ja aion herkutella vain niillä :D Mies söi eilen yhdne porkkanan ja heti oli kärkkäänä moittimassa kun syö mun herkkuja :D En mäkään mene sen suklaakätköille ;) (mulla siis maitoallergia enkä niitä suklaita saa syödä).

jos vaikka hakis omenan ;)

33+5 (vasta!)
 
R-M
Eilen oli neuvola, pääsin siellä purkamaan tätä että nyt oon alkanu jännittämään synnytystä. Tai siis en ite synnytystä jännitä, vaan että miten/millon se alkaa tai tuleeko joku hätätilanne/sattuu muuten jotain kun se mun mies on nyt päivät siellä 130kilsan päässä töissä ja minä yksin kotona. Onneks neukkutäti ymmärsi hyvin. Hän kun on myöskin kätilö, niin lupas kattoa tarvittaessa kohdunsuun tilannetta jos mua mietityttää että onko synnytys alkamassa tai jos supistuksia on useinkin. Voiskin pyytää seuraavalla kerralla että kattois sen, niin tietää onko paikat yhtään vielä pehmenny/lyhentyny. Eilen kuitenkin vielä illalla itkeskelin peloistani miehelle, mutta onneks sekin ees vähän ymmärtää mua. Harmissaanhan sekin on, kun joutuu niin kaukana töissä käymään eikä oo lähettyvillä jos tulee jotain, mut pitäähän sitä rahaakin jostain saada.

Paino noussu viikossa melkein 2kg :)O), turvotus ++ ja verenpaine hieman kohonnut, joten nyt teen pissitestejä päivittäin kotona ja perjantaina meen mittauttaa paineet. Toivottavasti ei raskausmyrkytys nyt iske. Muuten kaikki ok, pissatkin oli puhtaat, pää alaspäin edelleen, sf 35cm.

Masukuvia:

katso liitettä 13421katso liitettä 13422

Onnittelut Vaniljaiselle naimisiinmenosta! =) :flower: Ja Leolle onnittelut pojasta! :heart:

Täällä edelleen nukuttu ihan hyvin, mitä nyt vessassa joutuu sen 1-4 kertaa käymään yössä ja paikat puutuu yms. Illalla menee hetki ennenku saa unen päästä kiinni, mutta aamulla saakin nukkua niin pitkään ku huvittaa. Tänäänkin heräsin klo 10:30, hyvin uni maitto kun sai leveillä yksin sängyssä. :) Päivällä otan tirsoja aina kun siltä tuntuu, tai muuten laiskottelen ja pötköttelen sängyssä. Kaikki kun on oikeestaan valmiina vauvaa varten niin nyt voikin lepäillä ja ootella vaan muksua saapuvaksi. :)

R-M & Eemeli 37+3 :heart:

Ps. Noita masukuvia katellessani tulikin mieleen, että mulla ilmestyny reiteen raskausarpia! Ihan pieniä tosin. Tähän asti niitä onkin ollut vaan muutama tisseissä ihan alhaalla ettei niitä ees nääkkään ilman et nostelee tissejä. Onneks masu säästyny arvilta, senkin takia tykkään kovasti pötsistäni. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei toi synnytysasento pitääkin viel lisätä, mä en haluais puoli-istuvaa sängyllä, mut en oikein osaa keksiä mikä ois hyvä. Jakkarasta on peloteltu, että ensisynnyttäjillä saattaa aiheuttaa herkemmin repeytymiä. Oon miettinyt, et miten onnistuis sängyllä tai matolla joko kontillaan tai polvillaan vaikka pää ja kädet miehen sylissä tai sitten jumppapallolla keinutellen.

No kaikkiaan on pääsuunnitelmana edetä omien fiilisten mukaan, joten jos mä päädyn epiduraaliin ja väsyn niin pahasti, etten jaksa kuin pötköttää sängyllä ja tulee viel se epparikin, niin sithän on niin, mutta toivottavasti nyt kuitenkin jaksaisin olla aktiivinen ja mies sekä kätilöt potkis vaan liikkeelle ja kannustais kovasti.

Nyt koen kuitenkin olevani sen verran hyvin valmistautunut ja mielikuvaharjoitellut, että voisin lähteä laitokselle vaikka samantien! Paha lutina kyl on, että yli mennään ja lopulta käynnistykseen, jolloin ainakin voidaan unohtaa kaikki luonnonmukaisuus, jos kerran supparit on käynnistyksessä pahempia..
 
Moi!

En tosiaan pysy teidän perässä,mutta ku luen näin harvakseltaan täälläniin ei varmasti moneenkaa tuu komentoitua,mutta jokatapauksessa mukana ollaan;)

miirikki, sen verran että se taitaa tosiaan olla limatulppaa,kuulostaa ihan siltä,koska ei kai kohdunsuun tutkiminen noin laita limaista verta vuotamaan!!?? Onnea matkaan jos lähtö tulee=)

kaiille synnyttäneille,nyytin saaneille TOSI PALJON ONNEA!! :flower: apua,kyllä se näköjäänn itellekki joskus tässä syntyy... mulla on vielä 3 työpäivää jäljellä,sitte alkaa äippäloma... =) siite joudan kaikkia tekemään,ku nyt ei oikiasti joua mittää....

kastemekon olen itse tehny yläasteella. se on ollu miellä jokaisella lapsella ja useimmilla sisarusten lapsillakin.

nimi vauvalle on keksitty,jos se nyt on se tyttö mitä ultraaja "lupasi"... pojalle ei olis nimiä vielä...

nla-kuulumisia:

hb 121-nousussa...
RR 130/66
sf 29cm
vauvan syke 130-140
mun paino -900g

th arvioi vauvan painaneen ainaski 2kiloa. ja pääalaspäin on ahisteleee nuita mun häpyluita,ku niitä ilkeitä "sähköiskuja"tulee jalkaan vähä väliä...

Liikkua oon pystyny edelleen ihan hyvin,tunnista pariin tuntiin kävelentai pyöräillen ja pientä lihaskuntotreniä...

onneavaniljaiselle:flower:

-Pai ja tyttö 34+1:heart:
 
Tulin vielä kirjoittelemaan kun mietin just noita synnytystoiveita...

Synnytysasennosta: Mä ponnistin suurimman osan ajasta puoli-istuvassa asennossa, mutta kun kätilö huomasi että ponnistaminen ei siinä edennyt niin sanoi että yrittäisin ponnistaa polvillaan. Asento oli kivuliaampi mutta siten lasta saatiin alemmaksi. Ihan lopussa olin kontillani niin että reidet olivat pohkeiden päällä ja siten vauva tuli ulos. Tulevassa synnytyksessä haluaisin ehkä kokeilla muita asentoja jo aikaisemmin JOS vain jaksan. Viimeksi epiduraali teki mulle sen, että jalat olivat heikkona enkä mielelläni asentoa muuttanut sen takia.

Kivunlievitys: Haluaisin mennä mahdollisimman pitkään ilman epiduraalia tms. mutta saa nähdä miten käy. Viimeksi en edes kerennyt kokeilemaan esim.suihkua tai ammetta koska nukutuslääkäri oli lähdössä kotiin ja mulla oli pari minuuttia aikaa päättää otanko sen epiduraalin vai en. Ja päätin sitten ottaa koska kivut olivat todella kovat. Tällä kertaa olisi kiva kokeilla ensin muita keinoja, koska epiduraalista tuli kuitenkin niin heikko olo ja jossain vaiheessa vain tärisin pitkät ajat ja se ei ollut yhtään mukavaa. Ja sitten en tosiaankaan enää sängystä mihinkään muualle kuin vessaan liikkunut. Homeopatiaa, aromaterapiaa, akupunktiota ym. olen myös valmis kokeilemaan. Viimeksi sain akupunktiota että kohdunsuu alkaisi aukeamaan nopeammin.

Vesisynnytyskuulostaa myös hyvältä=)

Loppujen lopuksi mennään niin miltä itestä sillä hetkellä hyvältä tuntuu! Jännittää jo huominen synnärille tutustuminen, soittivat tänään että olisi parempi että tullaan vasta iltapäivällä koska silloin heillä on enemmän aikaa näyttää synnytysosasto=)

Casanna 36+0
 
Terkkuja äitipolilta :)

Käynti meni kivasti ja mulla oli tosi mukava ja asiantunteva ulkomaalaistaustainen mieslääkäri! Olin ihan o_O kun menin sinne koska en tiennytkään että meillä on tällainen lekuri olemassa. Mut hyvä maku jäi käynnistä vaikka vähän huonoja uutisia saatiinkin :(

36+4
RR 124/72
Painoarvio 2463g
RT

Vauvan siis sanoi olevan hieman pienehkö vaikka viikolla 28 tilanne oli aivan eri (1175g). Meillä ei siis kerrota täällä et minkä viikkoisten painoja nuo siis ovat. Sanotaan vain että "suurehko" ja "pienehkö" :| Tämän lisäksi lapsivettä on aivan liian vähän. Roikkuu kuulemma juuri ja juuri normaaliarvon alarajassa. Lääkäri tuntui olevan siitä enemmän huolissaan kuin vauvan koosta. Mut toisaalta jos istukan toiminta heikkenee, niin se voi kuulemma näkyä lapsiveden määrän vähenemisenä ja sikiön painon hidastumisena. Lääkäri kyllä ultrasi sitä istukkaa ja sanoi sen näyttävän aivan normaalilta. Samoin napanuoran virtauksissa oli kuulemma "hyvä flow" :D Passitti käyrille synnärin puolelle ja kun käyrä näytti sitten hyvältä niin antoi kontrolliajan 12 päivän päähän.

Mä olin aika hämilläni tuosta kun jotenkin vaan menin siihen synnytystapa-arvioon (ai niin, vauva mahtuu mainiosti :) ja alatiesynnytys tällä hetkellä ykkösenä) niin tulikin huonoja uutisia. En sitten sen paremmin alkanut kyselemään asiasta vaikka lääkäri kyseli tosi usein että jäikö mikään epäselväksi tms. Nyt sitten googlaillut asiaa. Onneksi osaan seuloa pahimmat kauhutarinat... Täytyy ensi viikolla neuvolassa kysyä vielä että mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa. Sen ainakin ymmärsin että ihan helpolla ei päästetä yliaikaiseksi.

Ja ompahan nyt selityskin näille jutuile mitä olen miettinyt. Mulla on siis vatsa ollut tosi kosketusarka toista kuukautta ja neuvolan täti on ollut sitä mieltä että se johtuu kohdun venymisestä. Samoin olen ääneen ihmetellyt että on jotenkin niin "kova" tuo vatsa ja pinkeä. Ei siis sellaista pehmeää oikeataan missään. Joka puolelta kun koettaa niin tuntuu joko laaja kova alue tai jotain pieniä ruumiinosia :O En ole siis missään vaiheessa epäillyt että jokin olisi vinossa vaan ihmetellyt muuten vain. Tämä nähtävästi voi näihin tuntemuksiin olla syynä.

Noh, tuli ehkä liiankin yksityiskohtaisesti selitettyä kun onhan sitä jotkut mammat paljon pahemmassa tilanteessa :) Mut pisti miettimään ja on kiva miettiä sitä täällä "ääneen" :D

Mä en nyt jaksa kommentoida ku oon ihan puhki. Kirjoitan myöhemmin taas lisää :)

Ruutinen ja Leo 36+4
 
Synnytysasennosta: puoli-istuvassa ajattelin synnyttää jos vain mahdollista sillä edellinen tuli siinä asennossa todella hienosti ulos..

Kivunlievityksestä: Aijon ottaa epiduraalin mikäli sen kerkeää laittaa.

meille sanottiin painoarviosta joka oli viime viikolla 2900g että vastaisi 37+ viikkoja ja viikkoja silloin oli 35+6
 
Iso kiitos kaikille onnitteluista!! :heart:
Onneksi häät menivät hyvin masusta huolimatta ja vauva malttoi pysyä ainakin tähän asti sisällä :D

Miirikki kyseli mun pukua, eli mulle teetettiin tämmöinen lyhyt puku, joka itseasiassa sopi täydellisesti masun kanssa! :heart:
Teillähän on jo tosiaan pian ensimmäinen vuosipäivä, niin se aika vaan menee! :heart:
Oih, sulla voi kuules koska vaan pikkuinen pullahtaa maailmaan! :heart: Tsemppiä!!


Tästä näkee kuvan isona, jos joku haluaa katsoa :)
Aijaa.com - 8507787.png

Nukkuminen on todellakin tuskaa täälläkin, asennon vaihtaminen on vaikeaa, enkä enää saa tehtyä sitä ilman, että joka kerta herään tai ainakin melkein joka kerta :|
Välillä vauvaa liikkuu niin paljon, että unen päästä saaminen on senkin vuoksi jo vaikeaa..

Synnysasentona mietin tosi pitkään jakkarasynnytystä, mutta olen ehkä kuitenkin kallistumassa siihen perinteiseen puoli-istuvaan asentoon, juurikin noiden repeämäriskien vuoksi. En kamalasti mieti sitä asentoa, vaan luotan siihen, että sitten synnytyksen koittaessa tunnen parhaiten mikä tuntuu parhaalta asennolta.

Ruutinen Voi ei :hug: Nyt muakin alkoi mietityttämään tuo lapsiveden määrä, kun mulla on ihan samanlainen tuo masu, että tuntuu pinkeältä ja helposti tuntuu raajat läpi :confused: Arkuutta ei kyllä ole, mutta muuten kuulostaa tutulta!
Haleja ja voimia sulle, toivottavasti neuvolatäti osaa paremmin kertoa mitä se käytännössä tarkoittaa! :hug:

Jes, mulla on turvotus lähtenyt taas pois! Taisi häissä korkokengillä oleminen ja tanssiminen sen aiheuttaa, mutta onneksi on nyt lähtenyt kokonaan pois ja painokin putosi kaksi kiloa sen mukana :whistle:

Musta tuntuu, että vauva on hiukan laskeutunut alemmas. Masun malli on hiukan muuttunut ainakin ja välillä tuntuu liikkeitä ihan häpyluun kohdilla. Vielä kaksi viikkoa lääkäriaikaan...

Vaniljainen ja "Peppi" 34+3 :heart:
 
ruutinen Mulla oli samoilla viikoilla reilu 2200g, ja syntymäpainoksi laskettuna-aikana arvioivat sen mukaan 2,7-2,9kg, eli vielä ihan normaalin rajoissa (tosin esikoinen meni ihan samalla käyrällä ja paino 40+6 syntyessään 2400g eli ei ihan arviot pitäny paikkaansa). Sullahan arvio menis sit kuitenkin 3kg kieppeille? Mutta tokihan sitä huolestuu. Mullakin on huomenna taas uusi ultra ja kontrolli. Mullakin lapsivettä aika vähän, tai normaalin rajoissa vielä mutta naftisti. Sitäkin katsovat huomenna. Mulla tuntuu myös esim tuo vauvan pää (pt kun on) tosi inhottavasti tossa ylämahalla, oikeen sattuu välillä mahanahkaan, on ihan "pinnassa".

merkkari ja möhkis 37+5
 
Viimeksi muokattu:
Moro taas! :D

Zophie: no johan on mies! käske se sohvalle nukkumaan jos häiritsee! sä kasvatat sen lasta mahassas niin saat kyllä vähän valvottaakin sitä ;) :D :D (feministi täällä heräs :D)

Hassel: mun puolesta saat mennä ekana jos oot valmis - mä en oo!!!! tavarat on laittamatta paikoilleen ja pelottaa toi uusi pieni ihminen muutenki aika paljon taas tänään... :ashamed:

Eikä mitään supistuksia oo ollut, kivuliaita potkuja ja vihlontoja kyllä paljon, välillä liikkeet tuntuu ihan kohdunsuulla tai emättimessä, että joko se sieltä änkee ulos :O mutta muuten ei tunnu vielä tulevan...

Neuvolassa tänään:

paino taas laskenut
paineet ihan vähän nousseet mutta yhä ok
hemppaa ei otettu
sf-mitta 33
pissa puhdas
syke noin 130
ja tarjonnan tarkistukseen sit sairaalaan... kaks tätiä yritti ettiä vauvan päätä, mut ei löytäneet :O Todistettavasti sillä on ainakin ennen ollu pää ;) joten se on joko tosi alhaalla tai sit on möyriny väärään tarjontaan tässä viime päivinä kun on ollut ihan hullut jumpat menossa. No, huomenna tai ylihuomenna varmaan sairaalaan siis.

Tätsyltä kysyin että mikä sen veikkaus on sukupuolesta, ja hän oli sitä mieltä että matalat sykkeet on tytöille ja korkeat pojille, ja veikkas siis tyttöä. Mä yritin perustella et mulla on poikamaha, mut ei auttanut :D

Ja sit se on alkanu sanomaan et "onnea näihin loppuaikoihin" :O ÄÄÄÄ joko se on loppu? kohtako se syntyy??? apuapuapuaapuapaupapua!

Lunea:
synnärillä kun oltiin tutustumassa niin siellä ei juuri mainostettu luonnollisia kivunlievitysmenetelmiä - aloin oikein miettimään et saakohan niitä sit ollenkaan kun en ees tiedä mitä on tarjolla :( ja mä oikein pyysin, et kätilö kertois eri asennoista ja jakkarasta - no kertohan se, mutta sit heti sano perään "suurin osa kuitenkin päätyy tohon puoli-istuvaan asentoon" :kieh: mä en nimenomaan halua niin synnyttää! mutta kuulemma synnytys on sen verran rankkaa puuhaa että jalat väsyy muissa asennoissa liikaa ja sitten kun pää on jo ulkona niin ei voi enää asentoa vaihdella, eli sit on pakko jaksaa loppuun asti. ihan järkeenkäypää. ja mulla ei paljon jalkavoimia oo ollu tässä raskauden aikana.... mutta kontallaan haluisin ponnistaa mieluiten, toivotaan et onnistuu... etkä kuulosta oudolta ensisynnyttäjältä, mäkin laitoin tollasia toiveita siihen esitietokaavakkeeseen :)

Vaniljainen: oi miten ihana mekko ja kaunis morsian :) Mutta en mä nää mitään mahaa missään :O :D :D :D

Ruutinen:
:hug:

Hei, ja kun kerta kaikki muut on sanoneet, että "pojalle oli vaikea keksiä nimeä, mut tytölle ois vaihtoehtojakin..." niin antakaa meille ne tyttönimet sit jos jäävät käyttämättä :LOL: muuten meidän tyttöparka jää ihan oikeasti nimettömäksi :LOL: :D :D

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 36+6
 
Pojan hoitotäti ja moni muukin on veikannut mun mahan perusteella että tyttö tulee ja samoiten sykkeet siihen viittais ku vertaa millaset oli pojasta ja mitä on ollu nyt...mutta kyllä siellä ultrassa oli sillo tönö pystyssä että poika pitäs tulla...mut mitäs jos onkin tyttö :D tytölle nimi olis ollu jenina alexandra <3 mutta poikaa luulen edelleen odottavani ;)

Tarjonnassa eivät ole päätä täältäkään löytäneet,pyllystä tunnisteli viimeks.päätön menijä ;D ilmeisesti niin lantiossa on tämäkin mut oha se jo kiinnittyny niin ei kait ole ihmekään jos ei tunnu..

Vaniljainen ihana mekko sulla ja kaunis on morsiankin :) meillä ei mitää isoja juhlia ole tms. ja mie löysin itelle hieman erikoisemman mekon,EMPn kuvastossa oli ihana punamusta goottityylinen mekko mutta ku mie haluaisin sen violettimustana ja sellasta ei ole joten yritän ettii jostai sellasta tai sen tyylistä..

Synnytystä miettiny sen verran että epiduraalia tms puudutetta haluttas nyt kokeilla mikäli ehitään ja synnytysasentona ihan puoli-istuva,se oli ainaki esikoisen kohalla hyvä,mut vois tietty kokeilla jotai muutaki jos ehotetaan..
 
Lunea Kiitos häyrypesuri-vinkistä, mä aloin heti myymään sitä ideaa miehelle, katsotaan jos se sellasen joku päivä hakis? :)

Tömpsis Mä oon kuullu ihan päinvastaista noista sykkeistä!! Siis että pojalla on matalammat sykkeet ja tytöillä nopsat. Mulla tytön odotusaikana oli aina +150 ja nyt kun odotan poikaa on +130-140 neuvolakortissa.

Vaniljainen Oletpa hoikka ja sievä morsian! :):)

Merkkari Edellinen synnytys meni tosiaan ihan päin hittoja... Lue jos jaksat, tämä on pitkä sepustus :D
Käynnistettiin 42+0 cytoteceillä, iltapvllä tuli limatulppa, illalla klo 22 alkoi kipeät supistukset joihin sain klo 00 kipupiikin kankkuun ja seisoin kuumassa suihkussa. Kun olin klo 02.30 4cm auki ja kivut kovia piikistä huolimatta niin pääsin synnytys-saliin ja soitin miehen paikalle. Melkein heti meni vedet ja sain epiduraalin. Torkuin jonkun tovin siinä sitten. Supistukset koveni ja vauvan sydänäänet laski aina supistuksen tullessa, mutta palasi takaisin supistuksen jälkeen. Tässä kohtaa synnytystä alettiin "hoputtaa" oksitosiinilla, ja ai helvetti mitä supistuksia se aine teki!! :O Supparit tuli jatkuvina niin ettei kramppi loppunut ollenkaan ja sain toisen epiduraalin, vauvan sydänäänet ei palautuneet enää ja sen päästä koitettiin ottaa verinäyte/hapetusarvot, joita ei saatu. Mut heitettiin kontilleen ja huudettiin vaan: -HENGITÄ, sydänäänet ei palautuneet vieläkään ja sanan hätäsektio jälkeen meni 10 sek ja mua ei enää käytävällä näkynyt, kun mies pomppasi keinutuolista perään.
Mut nukutettiin ja heräsin heräämössä hirmu tärinään, yksin, enkä tiennyt missä olen ja mitä tapahtui :( Jonkun ajan päästä mies tuli siihen ja juteltiin hetki, sain kuulla että vauva voi hyvin ja sai 9 pistettä. Mulle tuutattiin epiduraalikanavaan tujaus morfiinia ja siirrettiin osastolle. Tässä kohtaa olin hetken tajuissani ja näin vauvan. Sitten alkoi oksentaminen ja olin puolitajuton ja nukahtelin...tätä jatkui yöhön asti ja johtui siis siitä morfiinista. Olin vielä seuraavankin vuorokauden täysin vuodepotilaana ja heikkona tuosta lääkkeestä.
Sen jälkeen kaikki menikin tosi hyvin, haava parani nopeesti, ei ollut kipuja vaikka söin pelkästään buranaa ja sitäkin vain viikon.
Tuon kokemuksen takia pyysin nyt suunnitellun sektion. Tietysti alatiesynnytys olisi haave, mutta kun kukaan ei voi luvata sen onnistuvan ja mä niiiiin pelkään tota HÄTÄsektiota, että mut taas nukutetaan eikä mieskään saa olla paikalla kun vauva syntyy :'(

miirikki ja pööpö 36+0
 
miirikki: niin mäkin sille tädille sanoin, että toiset uskoo niiden olevan toisinpäin. eli koita tässä nyt sit tietää et kumpi tulee :p :D No nyt ilmeisesti saat "kivemman" synnytyksen :hug: ja mieskin pääsee mukaan :)
 
Voihan väsymys sentään. Eilinen yö meni kyllä taas ihan puihin. Meni reilusti toista tuntia, että pystyin edes kuvitella nukkumaan käymistä, kun joka kerta makuulle käydessä nousi vatsansisältö taas kurkkuun. Painoi niin pahasti, etten kertakaikkiaan voinut olla makuulla. Viiteen otteeseen jouduin nousta ylös ja kävellä vessaan ja takaisin, että sain ilmaa pihalle ja ruoan painumaan takaisin alas. Meinasi epätoivo iskeä. Aamulla sitten olin kyllä sängyssä yli yhentoista, mutta vain hetkittäin torkkuen. Tänään ei ole ollut hyvä missään asennossa ja hiki virtaa koko ajan ihan solkenaan, vaikka ulkona on vaan reilu 15astetta lämmintä ja takapihan ovi on sepposen selällään ja itse täällä lähes nakuna lähellä ovea istun... Olo siis mitä mainioin : /

Tömpsis, sen verran kuin minä tiedän yli kymmenen vuoden kokemuksella ja ehkä parin kymmenen "asiantuntijan" voimalla, niin alhaiset sykkeet ovat tosiaan pojilla ja korkeat tytöillä ja näin on myös kaikilla omilla lapsilla ollut. Paitsi sukupuoltaan piilottelevalla Tepsukalla, jolla sykkeet ovat koko ajan siltä ja väliltä :O !

Tömpsis, no voi kiitti vaan kovasti jalosta eleestä :LOL:. Vai että saan mennä ennen. Huih! Ei vielä eihän? Mennään sitten vaikka "yhessä" niin ollaan samassa veneessä :) . Toisaalta mua hirvittää aivan kamalasti, varsinkin se lähtö...Että ehinkö ajoissa sairaalaan ja tajuanko lähteä oikeaan aikaan ja ehtiikö mies paikalle ja saako lapset hoitoon, mutta itse synnyttäminen ei niinkään pelota. Onneksi eilenkin lääkäri sanoi, että koska olen uudelleen synnyttäjä niin eikun synnärille vaan heti kun suppareita alkaa vähänkään tuntua...Osaakohan sitä tunnistaa ne? Kyllähän tuota suppailee nytkin n.tunnin välein ja välillä aika kovastikkin. Äh...vaikeeta.

Painoarviot, muitakaa, että ne antaa vain osviittaa. Ja pitää tehä muutama arvio saman lääkärin, ennenkuin voidaan arvioida lähinnä, että miten on muutamien ultrakertojen välillä kasvanut. Mulla on kaks viimistä synnäriä käynnistetty, koska keskimmäisestä epäiltiin että oli jo 38+ viikolla n.4kg. Lopulta syntyi 4-5päivää ennen laskettua aikaa ja painoi reilu 3,8kg. Seuraava taas käynnistettiin, koska väittivät kasvun pysähtyneen ja painon olevan 2,7-2,8kg viikoilla 39+. Syntyi 39+5 ja painoi reilu 3,2kg. Eli aivan normaaleja olivat molemmat ja käynnistykset olivat aivan turhia. Esikosta taas moni kätilö ja lääkäri (ei ultrattu) oli masun koon ja käsikopelon perusteella että on alta 3,5kg ja siis tämä oli samana päivänä kun synnäri oli jo käynnissä. Kätilö kun otti pojasta kopin niin ensimmäiset sanat oli (revittiin loppujen lopuks imukupilla kun ei muuten saatu tulemaan ulos) että "Ohho, ei tämä ihan 3,5kilonen ollutkaan. Poika painoi 4kg... Samaa on käynyt ystävälleni, painoarvio oli yhestä muksusta 3,4kg ja syntymäpaino saman päivänä oli 4.4kg....

Synnytysasento, EI ENÄÄ IKINÄ PUOLI-ISTUVAA ASENTOA!!!! Se on kidutusta! Niille, jotka ovat sitä mieltä että se oli hyvä ja/tai ettei olisi pystynyt tai ehtinyt muuta niin se on ihan kätilöstä kiinni. Keskimmäisestä olin ponnistusvaiheen alussa ja todennut että kyljellä ollessani on mukava olla ja halusin ponnistaa näin. Sekin oli huomattavasti parempi kuin ähkyä ylämäkeen puoli-istuvana. Mutta kätilö olikin sitä mieltä että nyt vaan ylös ja kontilleen. Pidin kätilöä lähinnä hulluna, koska ei siinä olossa pysty liikkumaan! Mutta kätilöiden avulla käänsivät mut kontilleen ja ei missään nimessä JUMPPAPALLON päälle, se on liian karkaileva, vaan säkkituolin päälle (kysykää sairaalasta onko siellä sellasia, aivan ehdoton!!!) ja se oli kyllä todella mahtava! Siinä pystyi mahankin laittamaan lepäämään säkin päälle, koska muotoutuu juuri oman kropan malliseksi, ei siinä jalat väsy, kun rötköttää säkin päällä. Olin todella kiitollinen kätilölle että käänsi minut niin, sillä kivut hävisivät tyystin! NAUTIN ponnistus vaiheesta :O . Pään synnyttäminen ei ollut kyllä kivaa, mutta poltto kivut yms hävisivät kokonaan, aivan mahtavaa! Kuopuksesta oli sama juttu. Tosin endometrioosi kiinnikkeet peräsuolen puolella piti huolen, että mikään kivunlievitys tai asento ei auttanut siihen kipuun, mutta prinsessa syntyi alta minuutissa kahdella ponnistuksella!
Vesisynnytystä olen miettinyt, mutta joku siinä jännittää...Kätilö lupasi, että saan kokeilla vedessä olemista, mutta jos ei tunnu hyvältä niin sieltä pääsee aina pois, joten voi olla että jos pystyn vaikuttamaan ja on aikaa niin ammeeseen mennään...

Kivunlievitys, en halua epiduraalia ja pyysinkin/kysyinkin jo, että onko mahdollista että väliliha puudutetaan jo aikaisessa vaiheessa noiden endo-kiinnikkeiden takia ja se kuulemma käy. Viimeksi olisin pärjännyt ilman eppaa jos olisi tälläinen vaihtoehto ollut. Homeopatia, akupunktio, vyöhyketerapia ja guashakampa ovat etusijalla. Tuolla ei saa kaikkea mutta homeopaattiset synnärilääkkeet löytyy omasta takaa...

R-M
, aika harva loppujen lopuksi on syöksysynnyttäjä, joten kyllä se mies varmaan ehtii mukaan. 139km ajaa kuitenkin puolessa toista tunnissa, joten jos soitat heti kun tuntuu että synnytys alkaa niin ehtii varmasti. Vesien menostakin menee yleensä muutama tunti ennenkuin supparit edes alkavat ja jos suppareilla alkaa niin reippaasti vain soitat miehen paikalle, vaikka lopulta olisikin väärä hälytys niin mitä sitten! Ei niitä lapsia joka päivä omalla kohdalla synnytellä! Tsemppiä!

Hassel & Tepsukka 36+5
 

Yhteistyössä