Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

innoM:lle tsemppiä! Sanot niille tädeille et kotiin et lähde! :)

Mulla oli eilen lääkärikäynti... RR hieman koholla ja lievää turvotusta, mutta toistaiseksi ei siihen tartte puuttua. Mut ei hitsi, aloin kyselee et tarttisko mun huolestua kun koko ajan on kasvettu yläkäyrillä, et onko tulossa kauheen iso vauva. Käsituntumalla totes et painoarvio olisi nyt varmaankin jotain 3700g! Siis kuukausiko mun pitäis sitä vielä kasvatella ja sit pungertaa jotain 4.5 kilosta ulos, voi kääk! :O Okei, tiedän et nuo arviot voi heittää paljonkin, mutta.... Kai mä saan silti tuskailla tän asian kanssa :D Pää oli jo ihan alhaalla pienellä. Mulla paikat kans pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt 2 cm:n.


Mitä en jää kaipaamaan:
närästystä, väsymystä, sietämätöntä selkäkipua (onneks helppas kun sai jäädä töistä pois), sitä kun ei pääse liikkumaan ja harrastamaan normaalisti

Mitä jään kaipaamaan: ihanaa masua ja pieniä potkuja :heart:


sanzilla ja möhkis 35+6
 
Innom:ille kovasti tsemppiä, nyt on kyllä pikkuisen maailmaan putkahtaminen jo lähellä!! :heart:

Täällä on tosi monella jo jännät paikat, joten tsemppiä nyt ihan kaikille!!
:heart:

Mulla oli myös tänään viimeinen neuvolalääkäri ja sain kuin sainkin odotettuja uutisia!!:) Vauvan pää tuntui jo vatsan päältä kokeillessa olevan todella alhaalla ja kun sisätutkimus tehtiin, niin lääkäri sanoi, että pää on jo niin alhaalla, että seuraavaksi se on ulkona :) Kohdunkaulaa oli jäljellä 1cm ja paikat olivat pehmeät, mutta kiinni. Pää oli kiinnittynyt ja vauva on jo ihan lähtöasemissa täälläkin! Jee!! :) Lääkäri antoi varovaisen tavoitteen, että yritetään päästä viikolle 38, johon on puolitoista viikkoa aikaa, mutta sanoi, että sekin voi olla liikaa vaadittu, vauva voi syntyä kuulemma nyt ihan koska vaan ja tuskin ainakaan kuulemma odottelee sinne laskettuun aikaan asti! :) Nyt vaan supistuksia odottelemaan :rolleyes:

Mulla oli myös verenpaineet pompsahtaneet, kuten monella muullakin! Ne olivat nyt 140/80, kun normaalisti ovat kutakuinkin 117/72. Ensi viikon keskiviikolle on aika hoitajalle, että tarkkaillaan ettei ainakaan kamalasti nousisi enää tosta.

Tsemppiä vielä kaikille!! :)

Vaniljainen ja "Peppi" 36+4 :heart:
 
Voi, kun monella jo loppuhuipennus häämöttää, tsemppiä ihan kaikille tasapuolisesti! :hug:

Sitä vaan toivoisi, että itselläkin olisi jotakin merkkejä synnytyksestä, mutta ei. :( Kävin neuvolassa tänään ja th:kin sanoi tosi lohduttavasti, että sullahan on vielä kaksi päivää laskettuun aikaankin ja vasta 42+ viikolla mennään yliajalla. Tiedänhän toki sen, mutta ei se juurikaan lohduttanut.

Muuten kaikki hyvin, verenpaine vaan aika koholla eli ekalla mittauksella 154/94 ja toisella 140/90. Mut muuten ei mitään erityistä, painoa tullut yhteensä se vajaa 7 kg ja turvotus järkyttävää.

Raisu 39+5
 
Näytille osa 2. Ei mitään, mutta perhehuoneeseen päästiin kivunlievitykseen. Otin 30 minuutin suihkun, kunnes kurkattiin ja se 2cm kanava hävinnyt tunnissa! Supistuksissa jo kunnon pituutta. Nyt käyrillä ja yökköä odotellaan. Kivunlievitystä, kun vielä saisi, mutta käyrän jälkeen vasta. Nyt ei tuu enempää tekstiä, kun supistaa usein ja kivuliaasti, niin pakko keskittyä siihen!

innoM + Pulla 40+0
 
Santzilla no aika jännä et ei ees synnytystapaarvioon tuolla koolla,kuite monta vk vielä laskettuun...ja monilla tuo on jo syntymäpaino...

innomsiellä ollu taas joku hyvä kätilö vuoros ku pois laittanu noin tuskissaan!no onneksi ette kauemmas lähteneet ja olet nyt päässyt kivunlievitykseen,ja sitähän ne aina siellä sanoo et jos ei kipujen kans pärjää niin mennä että saa jotai lääkettä.Tsemppiä synnytykseen!!!!

Iltakävelyllä käyty ja siivoiltuki hieman,mut oikee mähöpäivä!nyt BBn pariin...
 
Mahtavaa InnoM!!! Tsemppiä hurjasti! Onneksi olit lujana ja pääsitte sisälle sairaalaan! :)

Mitenhän Merkkari jakselee...???

Monilla jännät paikat, huippua! Syyskuussa on taikaa ;)

( . ) Synnytystapa-arvio Naistenklinikalla ohi. Oltiin miehen kans tosi hyvissä ajoin ja aikakin oli myöhässä 25 min, mutta sisään päästiin. Aivan IHANA naislääkäri otti vastaan ja minähän purskahdin itkuun heti alkuunsa. Viime synnytys jätti aikamoiset traumat ja kuten oon moneen kertaan sanonu, pelkään sektion mahdollisuutta tosi paljon viime kerran takia. No, sisätutkimuksessa kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja paikat pehmeinä. Ei yltäny kohdunsuulle (kuten ei neuvolalääkärikään kesäkuussa). Lapsen pää alhaalla, mutta koskiessa kuulemma ponnahtaa vielä ylöspäin. Painoarvio oli varsinainen jymy-yllätys, nimittäin vauva kasvaa keskikäyrällä ja painoarvio rv 37+0 2,4 kg :D :D :D Ei siis ainakaan vielä jättimäiseltä vaikuta, vaikka onhan tuossa virhemarginaalia tietysti mukana. Esikoinen kun oli 4,7 kg, on tuo koko ollu kovin suurena huolena. Ehkä tää toka olis sitte siro neitokainen, kun isoveli syntyi oikein hartioiden kanssa ;) Tai sitten tää on pienempi poika. Yhtä kaikki, aivan mahtava fiilis! Jes! :heart: Synnytyksen luonnollista käynnistymistä siis odotellaan ihan rauhassa. Sain kuitenkin varalta yliaikaiskontrolliajan jo viikolle 41+0, neljä viikkoa siihen :) Kyllä helpotti, alatiesynnytystä niin kovasti toivon! Se voi olla ainakin vielä mahdollinen.

Hyvää yötä kaikille ja paljon supistuksia! ;)

Mayah ja sopivan kokoinen ja täysiaikainen Pupu 37+0 *poks* :heart:
 
InnoM, voimia, kivunlievitystä ja jaksamista!!!! Ja mäkään en kyllä nuku jos päivittelet tota tahtia :popcorn: . Ponnistusvaihetta ootellessa :D

Vaniljainen, toki voi olla että syntyy jo ennen la:ta, mutta en panis päätäni pantiks siitä. Mulla on jokaisesta ollut paikat lyhyet ja pehmeet ja auki jo viikko tolkulla ennen synnäriä ja silti esikko meni viikon yli ja kaks pienempää käynnistettiin ja suostuvat syntymään vasta pari päivää ennen la:ta. Mulle kans "luvattiin" esikosta että hyvä jos päästään 37viikolle...helposti päästiin! Meni 42viikolle : /

Sanzilla, oletko minkä pituinen? Vaikuttaa älyttömästi terkkojen ja muiden arvoihin käsikopelolla. Mulla aina väittävät kiven kovaan, että "ei tää mikään iso oo, kun tuntuu niin pieneltä" ja sit ovat neljää kiloa. Sit taas kavereilla jotka on tosi lyhyitä niin väittävät kauhean isoiks kun ovatkin ihan normi kokosia. En siis luottais tohon käsikopelo arvioon ollenkaan. Jännä kyllä että eivät kokoarvioon laittaneet. Jos on vielä samaa mieltä ens kerralla ja on kokoarvio entisestään kasvanu niin VAADI että laittaa näytille. Ettei tuu ihan yllärinä sitten jos oikeesti onkin iso. Ihme terkkoja ja lekureita kyllä....Kun eivät laita eteenpäin ja yhtä ei päästetä synnyttämään ja ties mitä täällä yks sun toinen saanu kokea!

Meidän pitää nousta barrikaadeille paremman kohtelun puolesta!

( - ): Mun napa on nykyään viiva..venyny niin kovin. Suppaillu on entiseen malliinsa, toivottavasti nyt sais sen sisäsuun auki...Sen verran kokeilin taas itse tänään, niin ei siellä kyllä mitään ole jäljellä...vähän pehmeetä ja vauvan pää heti siinä takana. Ehkä tää tästä!
Jee, sain tänään aikaseks käsitellä viimesen kerran lipaston, aamulla vaan loppuhionta niin saan hoitopöydän laitettua kuntoon, jiihaa! Mies lupas ruuvata viikonloppuna pinniksen pohjan kiinni, niin saan vauvan sängynkin valmiiks. Ehkä tää siis vielä tästä...?

Hassel & Tepsukka 20minsan päästä 39POKS :D
 
Selkään sain tunti sitten 4 rakkulaa (en muista nimeä) ja kankkuun piikin. Hieman helpottaa, etenkin selkään! Ei se tänään synny, mutta huomenna on ihan yhtä hyvä päivä :) Väsyttää kovasti ja täytyis yrittää torkkua. Kohta varmaan torkahdankin hetkeksi. Yritän päivittää, mutta nämä supistukset vie voimat ja keskittymiskyvyn ja pää on pökkyrässä :D

innoM + Pulla 40+0
 
  • Tykkää
Reactions: Talvicci ja Kiippu
Hassel: mä oon miettinyt tota jo kauan, että pitäis kerätä kasaan noita miten odottajia eri paikoissa kohdellaan ja laittaa vaikka avoin kirje jonnekin lehteen, tms. Ei oikein voi valituksiakaan yhdessä tehdä, kun ollaan eri hoitopiireissä. Eikä osa ole minkään virallisen valituksen arvosia, mutta silti vois vaatia vähän parempaa kohtelua.

Herranen aika mitä tällä tapahtu, tää kirjotus-boxi on ihan uuden näkönen! ja sit se sanoo aina välillä "auto-saved" :O WAu! :D

Mä olin siis tänään neuvolassa, paineet alkaa oleen jo ylhäällä, muttei huolta vielä. Huomenna taas sairaalaan, kun vaikutti taas Peruna pyörineen perätilaan :D :D :D Ja munkin mielestä pää tuntuu ihan kylkiluiden seassa, auts.
Muuten kaikki ok. En pyytäny sitä labran lähetettä sit, kun ei siihen väliin just kutissu yhtään, mutta nyt oon kyllä illalla ollu ihan hätää kärsimässä tän kutinan kanssa, eli oiskos sittenkin hiivaa :headwall: Toivottavasti saan lähetteen labraan heti aamulla. Ärsyttääääää!

Toivottavasti innoMilla menee kaikki hyvin :) :hug:

Voikaa hyvin,
tömpsis ja super 39+1
 
Viimeksi muokattu:
InnoM: JEE, rakkulat ja kaikki! Joo, mee nukkumaan niin mäkin pääsen:wave: :D . Voimia ja toivottavasti saat nukuttua!

Tömpsis, näin vois kyllä hyvinkin tehä. Jonkinlainen vetoomus. On tämä raskausaika kuitenkin naiselle sen verran herkkäpaikka, ettei meitä hoitavaan henkilökuntaan tartteis ihan ketä tahansa päästää! Hae maitohappobakteerikapseleita apteekista. Niitä voi vallanmainiosti käyttää raskaana ollessa ja auttaa aikas nopsaan. Ainut huono puoli niissä on, että ne sulaa tosi nopeesti, joten on laitettava illalla kun menee nukkumaan ja sit kohta kun herää vessaan niin lorahtaa nesteenä pois. Mulla on auttanu. Ja vaikka ei hiivaa oliskaan, miltä tuo kyllä kuulostaa niin ei haittais siltikään vaikka noita käyttäis koska ne parantaa limakalvoja ja happoemästasapainoa emättimessä. Eikä se mitään perätilaan oo kääntyny! Ei saa olla. Hiisi sentään! Toivottavasti jos on kääntyny niin kääntyis äkkiä takas!

JEEEEE! POKSPOKSPOKS 39VIIKKO :D ! Lähti siis viikko 40 käyntiin, vähiin käy ennenku loppuu! Enää 6päivää käynnistykseen, huiiiiiiiiii!

Hassel & hurjana käyvä Tepsukka 39+0 :heart:
 
Tsemppiä synnyttämään pääseville! Ihana palkilto siellä odottaa! :)

marsa: Hienoa, että jaksoit olla tiukkana kokoarviossa! Ihan älytöntä, jos vain antavat kasvaa ihan miten tahansa, kun tiedossa on, ettei sieltä mitään ihan pientä ole tulossa. Toivottavasti lähtisi itsekseen tulemaan, niin ei tarvitse käynnistykseen joutua!

Mayah: Kiva, että sait mukavia uutisia NKL:ssa! :)

Se on totta, että lääkäreiden arvioihin syntymähetkestä ei kannata kovin paljon luottaa. Mun ihan lähipiirissä on kaksikin, joilla on esikoisen kohdalla sanottu, että vauva syntyy etuajassa, kun paikat on jo niin valmiina. Hetkeä odotellen he ovat sitten elelleet ja hermoilleet; toinen viikolle 41 asti ja toinen käynnistykseen 42+0. Tietysti kannattaa laittaa asiat vauvalle kuntoon, mutta ei kannata laittaa elämäänsä jäähylle ja vain odottelun varaan, muuten menee hermo siihen odotteluun. Mulle itselleni ei onneksi kukaan ole koskaan mennyt arvailemaan mitään.

Kävin keskiviikkona neuvolassa. Se oli viimeinen kerta, jos tämä ei synny myöhemmin kuin esikoinen. Aika hurjaa. :O Itse kyllä toivon, että vauva malttaa sen verran, että olisi vielä seuraava käynti viikolla 40+2 (meillä on suvun synttäriryväs tässä alkukuusta ja olisi kiva, jos vauvalla olisi ihan oma päivänsä). Onko muuten muita, jotka eivät käy vieläkään joka viikko neuvolassa? Mua vähän ihmetytti, kun täti antoi ajan noin pitkälle, mutta ilmeisesti ei ole tapana, kun kaikki oli ja on ollut oikein mallikkaasti. Ainoastaan mun oman pään takia olisi kiva käydä välillä tapaamassa tätiä, kun huolestuttaa aina välillä vauvan vähäiset liikkeet (en saa aina liikelaskennalla kymmentä liikettä tunnissa).

Supistuksia on edelleen enemmän tai vähemmän joka päivä. Eilen illalla oli niin paljon, että mies uumoili jo sitä, että lähdetään synnyttämään. Rauhoittuivat kuitenkin panadolilla ja suihkulla. Hyvä niin, koska tosiaan toivoisin vauvan pysyvän vielä pari viikkoa mahassa. Supistuksia lukuunottamatta mulla on ihan hyvä olo. Saan nukuttua öisin ihan hyvin (eilen kuukahdin jo yhdeksän jälkeen, sen takia roikun täällä jo näin aamusta) ja pystyn tekemään kaikenlaista.

Kurpitsainen ja mörrimöykky 38+2
 
Jee!! Kyllä se nyt on menoa innoM!! :hug: Tsempit synnytykseen!! :heart:

Eilen illalla tuli 1 kipeä supistus ja siihen tyssäs.. :/
Yöllä taas selkää särki ja mietin että onko tää nyt sit niitä selän puoleisia supistuksia... Esikoisen aikaan muistaakseni supistukset alkoi kipeinä ja vatsanpuolella vasta synnytystä edeltävänä iltana..
Onko muilla noita selän puolen supistuksia? ois kiva tietää jos jollain kokemusta niistä..
Eilen pisteli aivan jumalattomasti häpyluun seudulle en oikein osannu sitä paikantaa missä täsmälleen.. inhottavalta se tuntu ja tuntu tosiaan vaan oikeella puolella..
 
innoM
Onneks pietitte päänne! Tsemppiä ja voimia synnytykseen! :)

Mayah
Kiva että saitte hyviä uutisia! Hieman kyllä ihmettelen et miks ne ei oo sulle laittanu pelkopolille lähetettä? :hug:


Täälläki ollaan nyt täysaikasia! Ja tänään saan ukonkin takasin kotiin! :heart:
Onko jollain muuten kokemusta vadelmanlehti teestä :D

Talvicci ja Torsti rv.37+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: nessu86
Onnittelut vauvansa saaneille! :flower: Huomaa, että on syyskuu, kun uutisia alkaa tulla ja niin monella on jännät paikat :)

Kiinnittymisestä ja vesien menosta oli puhetta. Esikoinen ei ollut kiinnittynyt vielä viimeisessä neuvolassa, johon ehdittiin (39+6), ja siksi ohjeena oli, että jos vedet menevät, niin kylkiasentoon siihen paikalle missä sattuu olemaan ja ambulanssilla sairaalaan. Näin siksi, ettei napanuora liukahda esiin, jää puristuksiin ja aiheuta vauvalle ahdinkotilaa. Siksi uskoisin, että jos vedet menevät eikä vauva ole kiinnittynyt, niin kannattaa ainakin mennä pitkälleen ja soittaa synnärille, on sitten ensi- tai uudelleensynnyttäjä :)

Selän puolen supistuksista harjoitussupparit tuntuvat minulla enemmän alavatsalla, napakammat tuolla selässäkin. Alkavat tuosta mahalta ja kiertävät sitten tuosta lonkkaluiden yli ristiselkään. Ne oikeat supparit sitten tuntuivat tosissaan tuolla ristiselässä, mutta kiersivät alavatsalta selkään alakautta.

muoks Talvicin kysymyksestä tuli mieleen, että milläs sitä vauvaa saikaan laskeutumaan ja häädettyä näiden perinteisten ässien lisäksi? Jumppapalloa suositteli joku? :D

Branwen ja Sissi 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Jännä miten nää käytännöt eri paikkakunnilla vaihtelee... Muistelen tosiaan et olisvat esikoisen synnytysvalmennuksessa sanonu et jos vedet menee sitten ampparilla jos vauva on perätilassa tai jos ilmenee verenvuotoa paljon tms. Mut en nyt yhtään muista miten tuo vauvan kiinnittyminen ja laskeutuminen...

Miten JiiMii teille on sanottu?
 
Inno saa pian oman nyyttinsä =) Kuinkahan moni muu on nyyttiään hakemassa tällä hetkellä? :) Merkkarin kuulumisia mietin minäkin, joka on päässyt kotiutumaan?

Kurpitsainen mulla meni seuraava neuvola myös 1½ viikon päähän edellisestä. Kävin siis 35+6 ja seuraava käynti on 37+4. Kuitenkin kun tässä vaiheessa minä ainakin huolestun milloin mistäkin, mm. vauvan liikkeistä. Voi olla että soitan sinne alkuviikosta, jos kuitenkin ensi viikon lopulla saisi jo käydä. Mulla voi olla kyllä että äitipolille tulee käynti tähän väliin, toivon ainakin niin...

Nessu ja pieni 36+1
 
Tsemppiä innoM!!:wave:

Tämä käy kyllä kovin jännäksi. Todellakin, joku kyseli että mitäköhän Merkkarille kuuluu. Samaa mietin minä.

Mulla oli eilen neuvola ja lääkäri. Voi jestas että oli yks tyhjän kans se lääkärikäynti. Mulla on tosiaan aivan tolkuttoman nuori poika lääkärinä. Neuvolan ovissa lukee, että tulethan hajuttomana, ja tämän lekuripojan huone käryää kaikenmaailman hajusteista niin, että meinaa pää mennä kipeäksi.
Heitteli jotain muka-rentoa läppää, ja sitten "ei muuta kuin tarkistetaan tilanne". Kysyisinkin nyt, että onko teillä laitettu raskauden aikana sisätutkimuksissa sitä "rojua" vehkeisiin? Siis näitä perusgynekologisissa tutkimuksissa käytettäviä? Mulla ei ennen eilistä.
Lekuri teki siis mulle gynekologisen tutkimuksen, "kaikki siistiä, ei näy haavoja eikä ylimääräistä vuotoa". Kysyin sitten, että missä noin niinkuin muutoin mennään. Meni vähän hämilleen lekuripoika ja kyseli, että mitä tarkotan. No, esim. että miltä sielä paikat näyttää, lähenkö synnyttämään huomena vai parin viikon päästä.
"no ei se kohdunsuu ihan pehmeä ole, muttei kovakaan" sanoi lääkäri ja tutki tietokoneelta jotain tietokantaa... Ja seuraava ja viimeinen fakta mun tilasta: "minun veikkaus on, että kyllä sinä lähemmäs sitä neljääkymppiä menet, mutta voi olla että syntyy aiemminkin". Jep.
No, ymmärtäähän sen, nuori eikä välttämättä vielä valmistunut, ei kokemusta muuta kuin maalaismummoille flirttailusta ja reseptien kirjottamisesta, mutta vuoraan sanottuna v*ttu kun v*tutti.

Mutta hei, kuinka moni oli eilen tutustumassa Taysin synnytyssairaalaan? Me käytiin miehen kans paikalla, mutta kun huomattiin miten onnettomasti se oli järjestetty, lähettiin pois. Edes sairaalan lupaama kahvikupponen ei saanut meitä jäämään ja odottamaan 45 min, että seuraava sessio alkaa... Risuja Tayssille tässä asiassa.:mad:

Vielä sen verran omaa napaa, että täällä ei supistuksia ei mitään. Välillä niitä sukkapuikkopistoja ja vähän menkkamaista jomotusta, mutta muutoin hiljasta. Lapsi aiheuttaa liikkeillään eniten kipua...
Mutta huomasin, että mulla oli ainakin muutama remppakohtalotoveri. Meillä on kodinhoitohuone ihan atomeina. Suihku on sentään valmis ja sauna valmistunee viikonloppuna, sitten on tuon khh:een vuoro. Sielä tapahtuu myös lapsen hoito ja sinne tulee kaikki vauvanhoitokamat ja vaatteet ym. Olis NIIN mukava saada kaikki valmiiksi ennen lapsen syntymää, mutta olen alistunut siihen ettei ehditä. Mies-rukka kumminkin päivät töissä ja illat ahertaa raksalla.:heart:

Nyt päivän puuhiin, tsemppiä kovasti kaikille sitä tarvitseville!!

MökinAkka 37+6
 
Vesien menosta pari vuotta sitten Helsingissä kriteerinä oli perätilan lisäksi tuo kiinnittymättömyys. Olennaista oli, että jos vauva ei ole kiinnittynyt, kohdunsuulla ei ole "tulppaa" (=päätä) estämässä napanuoraa luiskahtamasta ulos ja joutumasta puristuksiin. Perätilassa taas esim. jalka saattaa putkahtaa ulos, jos kohdunsuu on jos hyvin auennut, ja siksi myös silloin olisi pitänyt tulla ambulanssilla.
 

Yhteistyössä