Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

Jiimii, jippii, tsemppiä :)

marja, toivotaan peukut kovasti pystyssä että ne nyt käynnistäis vihdoinkin!!!

Mädchen, mä niin ymmärrän sun käsituskan.... :hug: mulla vasen pelaa paremmin, mutta särkee sekin eikä saa nyrkkiin kunnolla, oikea taas on aika tunnoton ja onneton... Eilenki lääkäri sanoi vaan et se on tää raskaus :mad: Valitat vaan neuvolassa ja sanot ettet mitään voi tehdä, josko se auttais..?

pirpanalle tsemppiä :)

Pai-30, lääkäri oli mulla nyt sama ku 2 vkoa sitten, kokeili silloin käsikopelolla että olis kolmekiloinen ja nytkin ennen ultraa sanoi et tuntuu ihan hyvän kokoiselta käteen. Sitten ultras ja sai taas pienemmät lukemat ultralla ku käteen tuntui. Kysyi multa että eiks viimeksi ollut sama juttu, ja sanoi ettei ihan satasella ultran arvioon sitten luottais kumminkaan. Toivottavasti...
Mutta tosiaan, ne ehkä sitten käynnistää kun jos ei kauhesti kasva mahassa, mitä siellä turhaan olemaan, kuulemma. Tiedä sitten, mä en usko käynnistykseen ennen ku näen ;)

Hassel ja Mayah vois alkaa ennustajiksi, ihan alkuun kertomalla milloin nää vauvat syntyy!!!!!

Kurpitsainen, täällä nenä iltaisin tukkeutuu, öisin myös. Hain apteekista Otrimer-merisuolanenäsuihketta, on auttanut hyvin :)
Tuotteet - Yliopiston Apteekki

Jotain positiivista, nukuin 7h kahta wc-reissua lukuunottamatta tukkina :) Kyljen kääntelyt ja nousut on tuskaa, mutta onneksi maatessa ei sattunut. Mies viritteli eilen sängyn kasaan, petasin sen ja sitten mies laittoi turvakaukalon ja itkuhälyttimen yms. kuntoon. Reppana tais luulla eilen et yöllä tulee lähtö :heart: Lohduttelin kylklä, ettei toivoakaan, mä en usko mihinkään enää ennen kuin tilanne on oikeesti tosi :D
Tänään sitten kuulee, jos toxemia-labroissa jotain on...saas kattoa...

Zophie+murunen 39+1
 
  • Tykkää
Reactions: Mädchen
Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower:

Jiimiille isot tsempit, vihdoinkin pääset synnyttymään.

Pirpanalle myös paljon jaksamisia/tsemppiä synnytykseen, kun sullakin noita viikkoja jo on..

Kaikille muillekin oikein paljon jaksamisia viimeisille päiville/viikoille!

Zophie: Mulla ainakin tuo kalvojen pyöräyttely (+ sisätutkimus) antoi lisäpontta synnytykseen ja sen seurauksena meni sitten vedet. Tosin siihen mennessä oli jo supistellut säännöllisesti vuorokauden ajan, mutta tuo oli kyllä joku kimmoke sille, että hommaan tuli vähän vauhtia.

Pääsin eilen itse kotiin, mut vauva jäi edelleen teholle. :'( Jospa senkin sieltä joskus sais kotiin. Ainoa, mikä vähän epäilyttää tässä omassa olossa on, se että ma-illan verikokeessa mun tulehdusarvot oli vielä 160, eikä lääkäri nähnyt aiheelliseksi aloittaa mitään antibioottikuuria. Toki sainhan synnytyksessä jo suoraan suoneen antibiootit, mutta jospa ne arvot siitä laskisi. Nytpä lähden sitten sinne sairaalaan vauvan luokse.
 
Zophie, mulla kans vasen on pikkaisen parempi, mutta ei sekään toimi kunnolla. Ja kun yrittää käyttää sitä niin enemmän kipeytyy :( Tosin laitoin tuossa pullataikinan kohoamaan, niin ihan kuin ois sormet vetristyneet :D Tarttis kai leipoa joka päivä :p Eilisen illan sain menemään kohtalaisesti kun nappasin yhden panadolin. Illalla koitin häätää turvotuksia ananaksella ja tuloksena oli aamuiset turbonakkisormet *huoh*.

Laskin muuten huvikseni syntyneet ja poikia on 19 ja tyttöjä 15 :)
 
raisu, aika hurja tulehdusarvo ollut. Moni lääkäri kun on sitä mieltä, että yli sata-> jää sairaalaan, eikä ainakaan tollasella crp:llä sai musta jättää hoitamatta antibiootein. Onko sulla kontrollia labraan?
Kauanko sulla kalvojen pyöräyttelystä meni että meni vedet ja alkoi tapahtumaan?

Mädchen, mä vedän kans vihreetä teetä, ananasmehua jne, ja mietine t millaiset ne turvotukset ilman niitä oliskaan :O
 
Jestas sentään, kun päivän on lukematta niin sit täällä tulee vastaan kauheen monta sivua tekstiä ja vaikka kuinka monta ihanaa syntynyttä vauvaa! :heart: Onnea kaikille käärön kainaloonsa saaneille!

Musta se on hienoa, että täältä saa juuri sitä tarvitsemaansa vertaistukea, vaikkei itte juurikaan jaksa kirjotella... Tai emmä tiiä onko mulla ees mitää kirjoteltavaa kun tuntuu et mitään ihmeellistä ei ole ja kaikki sujuu suurin piirtein hyvin. Eilen kävin neuvolassa, kaikki oli ok, RR hiukan koholla ekalla mittauksella mutta toisella jo normaali. Panikoin täällä jokin aiak sitten vauvan mahdollista isoa kokoa, no nyt sf-mitta ei ollut enää pomsahtanut niin paljon ylämäkeen kuin viimeksi, ja painoa ei ollut mullekkaan tullut kuin 200g kahdessa viikossa. Neukkatäti meinasi että nelikiloinen voi olla laskettuna aikana, muttei mikään sen suurempi jätti pitäisi olla. Viimeks muutama viikko sitten lääkäri pelotteli vauvan painoarvion olevan silloin 3.7 kg, mikä pisti hieman hirvittämään. Mutta mitään merkkiä siitä että kaveri tulisi pihalle joskus niin ei ole, suuntavaistokin sillä ihan hukassa kun peppua koittaa kyljestä tunkea pihalle. Että lokakuuta odotellessa... :D

Mä näin kanssa vauvaunta, se oli jo syntynyt ja nukku meijän sängyssä ja sitten se oli pissannut makuupaikkansa ihan märäksi, ja kun yritin sitten vaippaa ja jotain lakanaa vaihtaa niin ei siittä tullu mitään kun säädin siinä vain jotain omaa, ja mies vaan kuorsaa vieressä eikä auta yhtään. Oikeen hyvä uni :D Vauva oli muuten poika, mulla on koko ajan ollu ihan poikaolo, ei siis tiedetä kumpi tulee... enneuni?

sanzilla ja möhkis 37+5
 
Mä kans näin joskus alkuraskaudessa unta vauvasta ja siinä se oli tyttö. Sitten joskus myöhemmin näin uudelleen unta ja unessa vauva olikin poika, joten ihan yhtä tyhjän kanssa mun unet :LOL: Ei ole meilläkään tietoa kumpi on tulossa.
 
Parissa päivässä tullu paljon juttua ja paljon ihania vauvauutisia :heart:
Onnea kauheesti kaikille vauvautuneille! Ja tsempitykset nyt käynnisteltäville ja muille, jotka yhtälailla kituuttaa nyt tän loppuajan kanssa! :flower:

JiiMii nyt ainakin otti lähti jakautumaan! :flower:

Marja ja Zophie puhui kuolaamisesta ja kuorsaamisesta. Kyllä täällä ainakin! Ja jostain syystä nimenomaa tuo kuolaaminen on ongelma, hirmu kiva herätä siihen, että kuola valuu pitkin poskea kaulalle asti! :D

Mädchen ja Sanzilla puhui unista! Mulla on ollu iha kaheleita unia välillä, kauheimpina ehkä kuitenkin sellaset, missä lapsen isä onkin joku muu kuin puoliso, vaikkei se olekaan mahdollista. Luulen, et Pyhä henki ei vieraile niillä, jotka ei kuulu kirkkoon? Etenkään näissä hommissa? :D

Mun 9h kestäneet häätöyritykset puuhommien merkeissä ei kyllä aiheuttanu yhden yhtä supistusta, eikä niin tehnyt myöskään saunominen. Perhana. Mihinkään muualle ei satu, kun persiiseen mihin sisko onnistui heittämään halolla. Ja vähän vasempaan räpylään, minkä onnistuin jättämään halon ja halkasukoneen painon väliin. Sanoinkin jo, että ei seuraavaksi mennä synnytyksen takia sairaalaan, vaan ehdottomasti vaan siksi, että mä onnistun tunaroimaan jotain :D

Mut eipä pääse mamma ainakaan löystymään! Otin hommakseni tehdä kyykkyjä jokaisen halon kohdalla, ja 600 kyykyn jälkeen ei vaan yksinkertasesti jaksanu enää. JA SILTI EI YMMÄRRÄ MUUTTAA POIS YKSIÖSTÄÄN TUO PIENI IHMINEN.

Lääkärikokemuksista onnyt pakko sanoa, kun niistä on ollut täällä paljon keskustelua.
Tänään sain ensimmäisen positiivisen kokemuksen, kun kävin synnytystapa-arviossa Naikkarilla. Naislääkäri kuunteli rauhassa, selitti yksityiskohtaisesti kaiken mikä liittyy alatiesynnytykseen ja mikä sektioon, eikä alleviivannut pelkästään toista vaihtoehtoa ainoana oikeana. Kyseinen lääkäri sai mut tuntemaan, että myös mulla on väliä tämän synnytyksen kannalta! Ja se on se, mikä Kättärillä jäi täysin puuttumaan.

Lääkäri sanoi myös, että lapsiveden määrä on tällä hetkellä huono, mutta ei niin huono että tänään olisi otettu pihalle. Ensi tiistaina menen siis käynnistykseen, ja saan sitten vaihtaa synnytystavaksi sektion vielä kesken kaiken, jos siltä tuntuu. Lääkäri sanoi itsekin, että sektioon todennäköisesti päädytään kuitenkin, mutta "normisynnytyksen" supistuksilla ja muulla on kuitenkin vaikutusta vauvan hengitykseen ja muuhun, ja siksi lähestyisi tällä käynnistämisellä. Että tavallaan ei Omppua yllätetä vaan, luukku auki ja vauva ulos -tyylillä :D
Oma olo keveni vimmatusti kyllä tuon takia. Nyt ehkä uskon jo, että kyl se syntyy joskus! Vaikkei se nyt ookaan pahemmin siltä tuntunut :D

Helpottunut Jemmiksi ja Omppu
 
O&O, melko nuori se oli tuokin, lyhyehkö pituudeltaan, mut tummatukkanen :) Nimenomaan tykkäsin tosta, et jätettiin se tietynlainen "lääkäri-potilas -hierarkia" pois. Ei tullu sitä "minä tiedän paremmin, ole hiljaa" -fiilistä kyllä tostakaan lääkäristä yhtään!
Ehkä Naikkarilla on vaan paremmat lääkärit :D
 
Mulla varmaan ollu sama lääkäri ku O&O:lla ja hän oli huippu! :heart:

Kiva kun Jemmiksillä oli positiivinen käynti! :)

Hassel: Muistan sun ulkonäön unessa vain hyvin hämärästi, sulla oli suht. lyhyet vaaleanruskeat hiukset :)

Onnea Jerikalle! :flower:

( . ) Neuvolassa käyty. Painoa tullut taas melkoista tahtia ja nyt oli eka kertaa pissassa sokeria :( Onko muilla ollu loppuvaiheessa? Sanottiin, että se on ihan normaalia tässä vaiheessa, eikä aiheuta toimenpiteitä. Eilen söin kyllä purkkiananasta, mutta en muuta sokerista...

EI JAKSA ENÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Alavatsaan vihloo koko ajan ja vauva onkin jo hyvin alhaalla. TULIS JO! Viikko ja päivä laskettuun, miten sitä voikin olla näin malttamaton nää viimeset päivät/viikot... Eilen tuli jo pari kipeähköä supistusta, mutta siihen se taas jäi. Jospa tässä vielä pääsis oikeesti synnyttämään!

Jaksuja! :hug:

Mayah ja Pupu 38+6 :heart:
 
Neuvolakuulumiset tältä päivältä

Paino -
RR eka 124/82 toka 126/78
sykkeet +150-160 ekalla mittauksella +170
rt kiinnittynyt tiukasti
liikkeet ++
pissa puhdas

Perjantaina uudelleen neuvolaan jos en oo synnyttäny mutta epäilen..

Naistenklinikalla mulla on ainoastaan hyviä kokemuksia mitä nyt esikoisen aikaa siellä oli yksi työhönsä kyllästyny yökkö.. muuten kaikki hoitajat/kätilöt ja lääkräit ollu hyviä ja mukavia.
 
  • Tykkää
Reactions: Jemmiksi
Mayah, hih, mulla on melko vaaleat hiukset ja reilusti yli olkapään :p . Mä oon kyllä kans niin lopen kyllästyny että ei paremmasta väliä! Julmettu myrsky ulkona. Ei edes uskalla ulos lähtee, kun paukkuu koko ajan pellit ja ties mitkä! Kuitenki kaatuu joku puu päälle tai tippuu joku oksa niskaan...mun tuurilla.

ONNEA VAUVAANTUNEILLE! Ja tsemppiä JIIMIILLE synnärille!!! Enpä yhtään ole kade...mitään en ainakaan myönnä!!! :saint:

( . ): Järkyttävä väsy iskeny. Nenä vähän tukkonen ja pientä karheutta kurkussa välillä. Sellanen olo, että tuleeko tässä kipeeks vai ei. Mistä lie tää väsy johtuu. Vielä viime viikolla jakso nousta aamulla kun heräs niin nyt vaan kääntää kylkeä, kun ei jaksa silmiä auki pitää. On kyllä niiiiiiiiiiiiiin tylsää, että ei paremmasta väliä. Se vähä mitä olis tekemistä, ei jaksa kiinnostaa pätkääkään. Ja tosiaan tonne myrskyyn en lähe!
Taidan käpertyä takas peiton alle ja tehä mielikuva harjotuksia synnäristä...

Hassel ERITTÄIN tympääntyneenä ja Tepsukka jolla ei edelleenkään tunnu olevan mitään intoa tulla pihalle...40+5
 
Mä en ala. Kauheeta valittaa, mut ilmeisesti labrat oli kaikki ok kun ei sieltä soitettu. Mä toivoin sellaista pikkuhäikkää joka ei olis ollu vaaraks lapselle eikä mulle mutta jolla olis päässy käynnistykseen. Pitääkö se psyyke-kortti kaivaa hihasta pikkuhiljaa....kun ei tässä p*rkele edes supista vaikka mitä tekis!
3cm auki ja for nothing....

Lähden tallille kiukuttelemaan itsekseni ja hakemaan lohtua siltä joka kuuntelee aina kiltisti muttei koskaan väitä vastaan vaan on vaan hiljaa ;) (eli hevonen, jos ette arvanneet :D)

marja, hieno homma!
 
Voimia viimeisille viikoille kaikille omaa nyyttiään vielä odottaville :hug:
Lohdutuksen sana; mulla ainakin hävisi heti vauvan syntymän jälkeen närästys ja kuorsaus :)

Ja isosti onnea kaikille vauvautuneille :heart:

Täällä käytiin juuri ekassa neuvolassa ja kaikki on hienosti. Vauvan paino oli lähtenyt hyvin nousuun ja oli oikein virkeä ja hyvän värinen. Napatynkä on vielä paikoillaan, joten sen putsaamista jatketaan ja seuraava neuvola-aika on tiistaina. Minulta poistettiin samalla sektiohaavasta tikit, eikä tullut yhtään verta ja haava on umpeutunut upeasti. Vielä vähän aristaa ja varsinkin yöllä sängyssä kylkeä kääntäessä. Olen Illaksi/yöksi ottanut vielä Buranan ja Panadolia.

Vauva on hirmu rauhallinen ja nukkuu hienosti jo pitkiä pätkiä (4-6 tuntia putkeen). Täysimetyksellä mennään, pari ekaa päivää käytin rintakumia kun rinnat oli niin superkipeät ja täydet ettei niistä tahtonut saada mitään otetta, mutta nyt ollaan pärjätty ilman. Maitoa tulee tosi kivasti, olen pumpannut välillä pulloonkin, kun syöttöväli on päässyt pitkäksi ja rinnat tulleet täysinäisyydestä kipeiksi. Poika nukkuis mielellään tissi suussa ja kainalossa lämpimässä :heart: Hiissaakin yöllä itsensä ihan nenä kiinni rintaan ja posottaa siinä unta oikein tyytyväisenä *heh* Taitaa jäädä pinnasänky nurkkaan käyttämättömäksi? Mies jo katteli Ikean sivuilta leveämpää sänkyä :LOL:

Jos jotakuta kiinnostaa niin voin kirjotella "synnytyskertomuksen" suunnitellun sektion kulusta?

Kovasti oli ruuhkaa Naistenklinikalla silloin viime vkonloppuna ja mullakin vaihtui huonekämppis kertaalleen sen 3 vrk:n aikana. Eka oli mennyt rv37 perätilavauvan kääntöyritykseen - napanuora luiskahtanut kaulan ympärille - heti siitä kiireelliseen sektioon! Ei ollut yhtään varautunut, eikä sillä siis ollut mitään sairaalakassia mukanaan yms. ja vauvakin oli vain 2,4kg pikkuruinen.
Toinen oli taas synnyttämässä kolmatta (?) lastaan ja vauvan tarjonta olikin ollut huono - imukupilla - ja äiti oli saanut niin pahat repeämät (iso veri hyytymä, joka piti avata?) tms. että joutui leikkauspöydälle seuraavana päivänä ja uudelleen epiduraaliin!!
Huhhuh. Missä ne "normaalit" sujuvat synnytykset? Tässäkin ketjussa on tosi paljon yllätys- sektioita!

miirikki ja pööpö 6vrk
 
Hassel: ai et jos ei muuten pääse sairaalaan, niin pitää lähtee ulos kävelylle ja oottaa et oksa tippuu päähän?! :D voisin jopa kokeilla... alkaa olla vähän epätoivonen olo jo tässä kohtaa... :saint:

Mayah: tääl kans yks joka ei vaan jaksa... ja miulla on laskettuun viel 9 päivää *huoks* mietin vaan et jos nyt jo tuntuu tältä, niin mites sitten ens viikolla? tai sitä seuraavalla?! :headwall:

( . ) nyt niitä supistuksia tännepäin.. kiitoss!! tuntuu et vauva ois aika alhaalla, ainaki pissittää koko ajan, vaikkei mitään tuukkaan ja alapää ruvennu puutumaan... lauantai ois hyvä päivä syntyä, ku sillon on tulevan kummisedän syntymäpäivä myös :D *sitä odotellessa*

malttamaton tiikkonen ja "JD" 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Hassel ja Mayah
Heippa tytöt! mä kävin tänään äitipolilla siellä käynnistysharkinnassa, mulla kun nuo omat leposykkeet huitelee parhaimmillaan siellä 120 asti. Noh. Nyt ollaan sitten kotona, jälleen. Oisivat ottaneet sisään ja käynnistäneet, jos olis mahtunut saleihin tai edes osastolle. Salit sekä osastot ylibuukattu ja oisin joutunut käytäväpaikalle. Parhaimmassa tapauksessa olisin joutunut sit synnytyksen jälkeenkin vauvan kanssa käytävälle, siis siellä oli niin vatusti synnyttäjiä!!
Sain valita jäänkö käynnistykseen vai menenkö kotiin, todellakin kotiin ennemmin kun parhaassa tapauksessa käytävälle. Päätin, että kärvistelen kotona mahd pitkään, vaikka sitten tekemättä mitään niin pumppu rauhoittuis edes vähän.
Vauvalla kaikki kunnossa. Painoarvio oli 3 kg tienoilla :)
Lääkäri teki jälleen todella kovakouraisen tutkimuksen, jossa pyöritteli kalvoja :stick:

Nyt kotona pissalla käydessä hulahti pönttöön n. puolisen desiä, vähän niinkun tummanruskeeta vettä?? Luulin ekaksi ripulikakaksi mutta kyllä sitä pinsestä tuloo iyyyyyyy :x

12 asti on supistellut 10-5 min välein kipeesti, saa nähhä mitä tästä syntyy...

Paljon onnea jälleen kaikille naperon saaneille :flower:

Mustikka ja Kari-Tapio-Katri-Helena 38+6


Niin ja sitä piti sanoa, että koittakaahan keski-suomen tytöt pidellä kinttuja ristissä ens viikkoon, niin vois olla jotaki toiveita mahtua synnyttämäänkin :)
 
Viimeksi muokattu:
No niin onnittelut vauvaantuneille! Mä lampsin nyt kotio armottomassa päänsäryssä, mutta kyllä tää sairaalaolot voittaa.

No sen verran vielä, että tosiaan lääkärinä oli osastonlääkäri joka hoisi mua alkuraskaudesta, eli otti istukkabiopsiat, rakenneultrat ym...ja erikoistuvana oli se mukava lääkäri joka mulle puhu siitä käynnistyksestä jo sillon 32 rv.
Ne katto tarkkaan kaikki vauvan rakenteet, vedet ym...lapsivettä oli todella vähän, muuten kaikki hyvin. Pohtivat ja miettivät pitkään mun juttuja ja osastonlääkäri sano, että diapeetikoilla halutaan se 38 rv täyteen tosiaan, ellei ole todella akuuttia hätää aikaisemmin. Aluksi aprikoi, jos menisin maanantaina tosiaan noitten ruuhkien takia, mutta sitten sanoi, että siihen on niin monta päivää, että olet täällä kumminkin taas makaamassa aikaisemmin ja huomenna se 38 täynnä, niin päätti ton perjantain sitten. Sanoin sille ystävällisesti, että haluan kotiin ja asiasta hiukan keskustellen, sitten suostui siihen sillä ehdolla, että tulen takaisin jos olo menee huonommaksi. Lupasin näin toimia...Ajattelin jo, että noiden uutisten jälkeen verenpaineetkin olis laskenu, mutta paskat! Lääkäri naureskeli kokoarviosta, että niin monta kokoarvioo, kun ultraajaa ja kun ultrasi ja kokeile mahanpäältä, niin sanoi heti, että ei ole 3kg vaan lähempänä 3,6-3,8kg, mutta sanoi myös, että äitien mahat saattaa huijata siltikin ja olla isompikin...Mieli on kyl nyt hyvä..Katotaan sit montako päivää tämä käynnistely kestää, koska tableteilla alotetaan. Tän lääkärin mielestä kanavaa oli 1 cm, mutta sen 3 cm auki, samaa sano eilinen päivystäjä.
 
Nopea napailukysymys!

Tänään tosiaan 9 aamulla tehty sisätutkimus, joka liittyi siihen käynnistämiseen ja sektioon. Tätä ennen jo ollut alakerrassa kipuilua kävellessä, mut nyt ei pysty enää edes istumaan, ilman ihan julmettua kipua. Selällään tai puoli-istuvassa asennossa ei myöskään tunnu hyvälle, ainoa kohtalainen asento on maata jommalla kummalla kyljellä.

Tämän lisäksi selkä, lantio ja vatsa ihan tulessa koko ajan, ollut jostain aamu11 asti, mutta vatsa ei kyllä pinkeydy yhtään samalla lailla kuin aiemmin suppareista. Reidet ja selkä kyllä.

Ja jos tän kaiken voi vielä kruunata 95-110 leposykkeellä ja päänsäryllä, ni mitä hittoa tää nyt oikein on? Onko kellään ollut samoja juttuja?

Voin sanoa, et raskaanaoleville suositellu ihmelääke Panadol ei todellakaan toimi :D
 

Yhteistyössä