***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
joo pikkuhiljaa :) vasta muutaman viikon se on näyttäny raskausmahalta.. ei sinällään, en oo tämän suurempaa mahaa kyllä kaivannutkaan. selkä kremppaa on jo tämänkin kanssa :)
Tuntuu nii ihmeelliseltä et siel se sunki masus "samankokoinen" paketti kellii ja potkiskelee. =) Sä ilmeisesti voit kuitenni hyvin ku jaksat jumpas käydä jne. Ihtestä ku tuntuu et sitä vain lihoo ja laiskistuu. Nyt tähän mennes on tullut painoa 7 kiloa.
Yhdyn ihan täysillä elämänilon kommentteihin.... Aivan uskomatonta rekkumaaria toi sun masun koko, mutta on se niin ihana!!! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
profiilissa on nyt uus kuva pyöreiden viikkojen 30+0 kunniaksi! :) nyt jo 30+2. taitaa tulla tosi viileä viikonloppu. tänäänkin oli tosi kylmä tuuli :x työviikko olis pulkassa, nyt vaan levyks ja illalla jumppaan! :)
Mä laitoin kans viikko sitten profiiliin kuvan omasta masusta. Ollaan aika samoissa mitoissa sun kans, vaikka kropan mallit onkin erilaisia. Saanko kysyä miten pitkä oot? Vaivatonhan tämmönen minimasu kyllä on eikä oo tiellä missään, tosin mä luulen että tuolla sisuksissa oleva kohtu painaa helposti hermoja, jotka voi aiheuttaa iskiaskipuja ym. Ja musta tuntuu, että mun mahalaukku on litistynyt suunnilleen kurkkuun! Ois kiva tietää, millasessa solmussa ne sisuskalut onkaan, kun koko kohtu kasvaa sisällä. :) Kroppa vaan näyttää aika päärynältä/muumilta, kun kohtu alkaa vasta nyt pyöristää ylävatsaa - vaikka ulottuukin jo reilusti navan yläpuolelle. :D

Tänne ei mitään ihmeellistä. Masukki liikkuu kovasti ja on kaikinpuolin ihana! Nautin kovasti tästä raskaudesta ja tuntuu kummalliselta, että viimeistään syyskuun lopussa tää on jo ohi ja masuasukki tuhiseekin masun ulkopuolella. Voiko synnytyksen jälkeen potea masuikävää?

Rosehip ja tallukka 30+2
 
moi kaikille täältä savon suunnalta!ajattelin minäkin tulla kertomaan kuulumisia kun en ole pitkään aikaan kirjoitellut.täällä menee ihan hyvin,viikkoja on nyt 30+3 ja vauva potkii niin että välillä tissit oikein heiluu.viime viikolla oli neuvolalääkäri,kaikki ok,vauvan painoarvio oli 1300g.raskausdiabetes on pysynyt hyvin kurissa dieetillä,vaikka herkkuja menee kyllä joka päivä.painoa on nyt tullut koko aikana 1kg.jatkossa neuvola on kahden viikon välein.
inhottavin vaiva on nämä repimiskivut nivusissa.vähän kun enemmän kävelee ja sen jälkeen vähän aikaa istuu niin nämä kivut alkavat.tuntuu ettei voi istua eikä nousta seisomaan kun tuntuu että maha repeää.lääkäri sanoi että ne ovat normaaleja venymiskipuja.kiva jos ne kestää loppuun saakka...
minäkin kerron lyhyesti edellisistä synnytyksistä kun joku niitä kaipaili:
1. synnytys:
minulla ei vielä supistullut hormu kovaa kun mentiin sairaalaan,olin joku 3cm auki.vuorokauden jälkeen annettiin oksitosiinia vauhditukseen,jonka jälkeen melkein samantien allkoi kauheat kivut.ensiksi kokeiltiin aqua-rakkuloita mitkä ei auttanut yhtään,sitten laitettiin pudentaalipuudutus,sekään ei auttanut.epiduraalia yritettiin saada mutta lääkäri oli leikkauksessa juuri silloin.loppu vaiheessa tuskat olivat niin kovat että hyvä kun olin tajuissani.ponnistusvaihe kesti 12min.repesin emättimen takaseinään asti,verta meni 1,5l.lapsi painoi 2800g.toivoin onneksi nopeasti,eikä synnytykestä jäänyt kammoa.kokonais synnytuskesto oli 6h.
2.synnytys:
sairaalaan mentäessä olin auki 3cm.supistukset olivat aika kivuttomia ja pyysin että saisin epiduraalin hyvissä ajoin että varmasti ehdin sen saada.kun olin 5cm auki sain spinaalin,minkä jälkeen en tuntenut enää yhtään supistusta,aika jännä tunne!yhtäkkiä kätilö sanoi että saan ponnistaa enkä koko ponnistusaikana tuntenut yhtään mitään.lapsi syntyi 10 minuutiss,painoa 2900g.kokonaiskesto 9h.
3 synnytys:
minulla oli pitkin päivää mahaa kovettavia supistuksia,niitä normaaleja ja arvelin etteivät ne mitään vaiketa,kun eivät yhtään koske.illalla seitsemältä mentiin saunaan ja siellä alkoi tulla kovempia supistuksia ja jotenkin tuli sellainen tunne että nyt kannattaa pitää kiirettä.äkkiä hommattiin lapsen vahti ja sairaalassa oltiin klo 20.olin 6 cm auki.samantien mentiin saliin ja lääkäri puhkaisi kalvot,en ehtinyt kuin sanoa että nyt se tulee ja 1 min.ponnistuksella tyttö oli ulkona.painoa 2700g.hiukset oli edelleen kosteat saunan jäljiltä...kokonaiskesto 2h.
eli näin erilaisia synnykset voivat olla!!nyt vähän jännittää että ehditäänkö sairaalaan synnyttämään vai toimiiko mies kätilönä.. ;)
 
O&O, lämpimät onnittelut tuoreelle Rouvalle! :flower:

Meillä käytettiin tuttipulloina noita Mam-merkkisiä, joista ilma pääsi pohjasta sellasen muovin läpi ilmaa, ettei tullu tyhjiötä pulloon. Tyytyväisiä ollaan oltu, vaikka ihan pikkuvauvalle tuntui se maito tulevan turhan nopeaan ja paljon. :)
Tutit on pääasiassa olleet luonnonkumia ko jotenki ite tykkään niistä. Esikoinen ei tosin ite välittäny, onko luonnonkumi vai silikoni. Pääasia, että oli tutti. :D

Vielä 9 pitkää viikkoa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Ois kiva tietää, millasessa solmussa ne sisuskalut onkaan
varmaan ihan perkeleellisessä!!!! *taas sattuu :kieh: *

heisku sopiiko kysyä, millä viikoilla lapsesi ovat syntyneet? kaikki alle 3kg, jollen ihan väärin lukenut :D miul on nyt 30+2 ja vauvan painoarvio 1850g :p olipas muuten nopsa tuo 3.synnytys :eek:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Ois kiva tietää, millasessa solmussa ne sisuskalut onkaan
varmaan ihan perkeleellisessä!!!! *taas sattuu :kieh: *
No ihan varmasti! Musta tuntuu aina hetken aikaa (tai siis jopa pari tuntia) syömisen jälkeen, etten pysty hengittämään, kun oon niin kurkkua myöten täynnä ruokaa. Enkä ees pysty syömään samanlaisia annoksia ku ennen. Sit mua myös kiinnostais tietää, että miten ne solmussa olevat sisuskalut humpsahtaa synnytyksen jälkeen paikoilleen, kun tuolta sisuksista häipyy tuo maapallon kokonen kohtu ja vauva. Kuuluu varmaan vaan plutsplöts, ku se kurkussa oleva suolisto ja maha tipahtaa puol metriä taas tonne omalle paikalleen alavartaloon. :LOL:
 
ElämänIlo3, rosehip, naksos

mä oon voinu tosi hyvin koko raskauden. selkä ja iskias kipuja on ollu jonkun verran, mut tuntuu et liike on mulle lääkettä. pituutta mulla on 163cm. oon liikunta alalla ja rankimmat jumpan ohjaukset jätin nyt heinäkuun alusta pois, ettei tuu sit saikkuu liian rajusta liikunnasta.

mä joskus mainitsin mun "kivikautisesta" neuvolatädistä. jouduin käymään muutama viikko sitten extra ultrassa (alakautta) ja lääkärin tarkastuksessa, kun oli neuvolatäti sitä mieltä et mun kohdunsuu on pehmentyny, kohdunkaula lyhentyny ja vauva ei varmastikaan kehity normaalisti, kun mulla on niin pieni mahakumpu. paino on kuulemma noussut liian vähän hänen mielestään ja lapsivettä on varmasti liian vähän. lääkäri oli ihmeissään ed. väitteistä tehdessään tutkimusta, koska kaulaa oli vielä +5cm jäljellä ja kohdunsuu oli kaikkee muuta kun pehmennyt. vauva on koko ajan liikkunut tosi paljon ja sydänäänet on ollut hirmuhyvät. viime kerralla, kun neuvolassa kuunneltiin tais pikkanen monottaa suoraan siihen anturiin, sellanen jytke kävi!

musta kans tuntuu et kaikki omat sisuskalut on siirtyny kylkiin ja kurkunpäähän. maha on melko pinkee heh :) sf mitta on koko ajan menny keskikäyrällä ja se riittää mulle, ku tietää et minumasusta huolimatta ei oo kuitenkaan minivauva :) ja eihän sitä tiedä millanen pötsi sieltä vielä räjähtää! :D
 
Rekkumaaria: Ihanaa kun jaksaa käydä vielä jumpissa! Mä kävin esikoista odottaessa viimeseen päivään asti jumpassa, tosin mammajumpassa. Nyt en esikoisen vuoksi ehdi samalla lailla, mutta koitan silti puistojumpissa käydä mahdollisuuksien mukaan. Esikon aikana ei ollut mitään vaivoja yhtään missään, välillä tuntui kuin ei olis ollutkaan raskaana! Nyt taas tuon esikon nostelu ja kantaminen on käynyt selän päälle, mutta onneks vain ajoittain ja siihen sain selkätuen fyssarilta.

Mulla tuo sf-mitta on mennyt aika lailla keskikäyrää, vähän tais olla alapuolella. Painoakin on tullut varmaan lähemmäs 8kg vaikka olen syönyt ihan terveellisesti. Esikosta tuli 14kg, tosin osa oli turvotusta lopussa ja ne lähtikin hyvin pois. Mut joo, painoa tulee vaikkei söiskään.... :eek:

Mun edellinen synnytys oli suunniteltu sektio, kun esikko istui tiukasti perätilassa viikoilta 23-24 asti. Huomasin itse tuon joskus rv 31 ja kyselin neuvolassa, et mitäs ny tehdään. Muutama viikko odoteltiin josko kääntyis ja sit sain ajan käännösyritykseen Kätilöopistolle. Mikä ei onnistunut... Sen jälkeen varattiinkin sitten aika sektioon, joka oli rv 39+1 ja meni hienosti! Hassua vaan oli aamulla lähteä taksilla pihasta "synnyttämään" :D Taksikuskikin sanoi, et oot kyllä rauhallisin synnyttäjä joka hänen kyydissä on ollut. Siihen piti sit sanoa, et tilanne onkin vähän eri kuin normaalisti :) Nyt on vauva pää alaspäin, ainakin potkuista päätellen ja alatiesynnytys jännittää ihan hurjasti :(

 
O&O onnea aivan mielettömästi hääpäivän johdosta!

ihania nuo ihan pikkumasut. no joo täytyy myöntääet oon kyl hiukan kateellinenkin :whistle:
teen on sitten helppo päästä takaisin kuntoon ku ootte nyt jo noin timmissä kunnossa.

Möykky on taas potkinut ja kääntyillyt koko päivän tuolla vatsassa. se tuntuu kyl aivan ihanalta ja täytyyhän tuosta valtavasta liikehdinnästä nauttia. Joskin ne välillä vaan aiheuttaa närästystä. Ja kukas nyt puhuikaan tuosta täyden tunteesta ruokailun jälkeen. Musta tuntuu aina ku oon syönyt et räjähdän just. olisi varmaan siis syytä pienentää noita ruoka-annoksia ja syödä vaan useammin.

Onneksi tänään on ollut hieman viileämpi. olokin on huomattavasti parempi. vettä tulee juotua tosi paljon ja kokoajan onkin kova jano.

Löysin jostain keskustelupalstalta listauksen siitä mitä tulisi hankkia ennenkuin vauva tulee:
olenkin jo uskaltautunut ostamaan listalta. Voisiko joku täytellä listaa jos tulee mieleen vielä jotain sellaista mitä kannattaisi hankkia.

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Hyvää viikonloppua kaikille ja lauantaina mennäänkin kullan kanssa hotelliin ku on se meidän hääpäivä :heart:

jooseppi & möykky 30+2 :heart:
 
Kuumille rinnoille kaalinlehdet ovat hyvä vanhanajan konsti, mitä nykyisin käytetään paljon myös synnytyssairaaloissa laskemaan ensipäivien turvotusta. Eli ota keräkaalin lehti (mieluiten luomukaalia) jääkaapista ja riko sen pintaa vähän kaulimella tai käsin. Laita sitten lehti rintaliivien sisään ihoa vasten. Vaihda uuteen noin kolmen tunnin välein. Kaali auttaa sekä kemiallisesti että viileyden vuoksi.

tällänen oli imetystukilista.net sivustolla
 
Tuli tuosta listasta mieleen vuoden kokemuksen perusteella seuraavia juttuja: Nuo talkit, sinkkivoiteet yms. ehtii kyllä ostamaan sittenkin, jos / kun niitä tarvii. Meillä esim. ei esikolla ole oikeastaan ikinä ollut vaippaihottumaa, vaikka melkein kaikkialle muualle sitä tulikin :) Korvakuumemittaria ei käsittääkseni sais ihan pienillä vauvoilla käyttää vaan ihan perusdigimittaria suositellaan. Tai näin mua ohjeistettiin kun mittaria olin ostamassa viime syksynä 3kk ikäiselle pojalle. Löysinkin apteekista sellaisen digimittarin, joka mittaa 5-10 sekunnissa. Särkylääkettäkin saa käyttää vasta 3kk -> ellei lääkäri syystä tai toisesta muuta määrää. Mitäs muuta... Ai niin, nenäimuriksi voin suositella Nenä-Friidaa! Löytyy kaupoista ja apteekista ja on 100 kertaa parempi kuin mitkään muut niistäjät! Mut sitähän tarvii vasta nuhan yllättäessä, joten ehtii hankkia kun tulee tarve. Tuo Ceridal on tosi hyvä niin karstan poistossa, kuivan ihon hoidossa kuin kylpyöljynäkin, joten on kans ihan hyvä hankinta. Muita öljyjä ei tarvitse hankkia mun mielestä. Ja ihan ehdottomia on kyllä nuo harsot, harsot ja harsot. Pyyhkeinä, puklurätteinä, suojina sitterissä / vaunuissa / viltillä (jos vauva tuppaa puklailemaan ). Mutta on nuo listat kyllä käteviä varsinkin ensikertalaiselle. Osan toki saa äitiyspakkauksesta ja osa on varmasti monelle turhaa, mutta ainakin saa rauhassa itse päättää mitä haluaa hankkia ja mitä ei.

Mä tuossa viikolla pesin muun pyykin joukossa pari uutena ostamaani vauvan vaatetta (joo, alesta oli pakko ostaa ) ja tuli kyllä niin epätodellinen olo, kun viikkasin niitä kaappiin! Esikoinen oli vasta vuosi sitten niin pienissä nutuissa ja nyt taas tulee uusi käyttäjä :eek: En oo jotenkin noiden sisarusrattaiden lisäksi osannut ostaa vauvalle mitään ja nyt yhtäkkiä tuli sellainen olo, että pitää saada kaikki valmiiksi ja pian. Mistäköhän tuollainen...? No, lomalla vaan ostelemaan tutit, vaipat, korvikkeet yms. valmiiksi. Niin ja se turvakaukalo :D

Onko kukaan muuten harkinnut ostaa turvaistuimeksi Akta Gracon duologicia?
 
No niin nyt jos laittaisi itse niitä neuvola kuulumisia.

Rv 30+3
Paino +200g ekasta punnituksesta
RR 110/72
Hemoglobiini 110 rautaa täytyy syödä jos ei nouse saan jotain rautalisää?
Kohdunpohjan korkeus 28
Vauvan syke +155

Kaikki oli siis hyvin neuvolassa. Ainut mikä tuli minulle uutena ja ehkä vähän yllätyksenä on
se että joudun viikolla 36 synnytystapa arviointiin.
Tämä on ensimmäinen kerta kun sellaiseen joudun.
Seuraava neuvola onkin jo ensi viikon torstaina. Silloin lääkäri katsoo.
Sitten seuraava onkin jo taas kahden viikon kuluttua ja sitten onkin tuo sairaalaan meno.
Yhtä neuvolassa ja lääkärillä juoksua tämä loppu aika....
No pääasia että kaikki hyvin.

Vointi täällä ollut muuten ihan hyvä. Ihanaa kun on viileää.
Tuli nyt vaan omaa tekstiä mutta tämä nettikin kun temppuilee niin en ala enempiä
kirjoittelemaan. Jospa saisi tässä hankittua ihan kunnon ja toimivan netin..

Bebes & Salamatkustaja 30+6 (kohta ) :heart::heart:
 
mii26: en mäkään tajunnut tota kaali-juttua,mut onneks rekkumaaria valaisi asiassa. kai se toimii ku sitä suositellaan.

bebes kiva ku kaikki on kunnossa. mulla neuvola vasta ensi viikon torstaina. viime käynnistä jo yli kuukausi, kai? Tilannetta tietysti vaikeuttaa tuo meidän muutto tuonne pk-seudulle. olis kyl kiva päästä tutustuu niihin synnytyssairaaloihinkin jo. no joo nyt kyl lähen kohti untenmaita. hyvää yötä kaikille ja kiitos listan kommentoinnista.

Jooseppi & Möykky 30+2



 
Huomenia! =)

Kiitokset JOOSEPILLE listan väsäämisestä! Mulla vähän paniikki iski että saa kaikki hankittua ennen Nupun syntymistä :attn: Meillä ei ole vasta kun hoitopöytä ja joitain kirpparilta ostettuja vaatteita, doh pikkuhuljaa..

Oisin neuvolakuulumisia laitellu, mut kuinkas olakkaan neuvolakorttia ei tunnu löytyvän mistään..tyypillistä mulle :p Varmaan autossa viime kerralta unohtunu..

Kivaa päivää kaikille ja nauttikaa vähän viileämmästä säästä, kyllä ne helteet vielä sieltä pasahtaa takaisin.. :wave:

Äippä35v ja Nuppu27+5 :flower:
 
Tattis rekkumaaria kaali-infosta :) Ennen tota selvennystä kuulosti sangen hupaisalta :D

jooseppi kiva kun laitoit ton listan! ja rimpulakissa hyvä kun laitoit omia kokemuksia listan asioista!!! Tärkeetä niin lista kuin siihen liittyvät omat kokemukset tälläistä osaankohan-hoitaa-vauvaa-mistään-en tunnu-mitään-tietävän -ensikertalaiselle! :attn:

Pahoinvoinnista: Kellään pahentunut tai alkanut uudelleen kun loppu lähenee? Mie en kestä |O |O |O Menispä kuukausi todella nopeesti, niin vauvankin olis jo suht turvallista syntyä. Tää on ihan helvettiä |O Ihana odotusaika ja hehkuva äiti my ass sanon mie! :D
 
Mii, no huhhuh!

Tuossa listassa oli tosiaan jotain, mitä ehtii hankkia sitten tarpeenkin mukaan. Mutta hyvä lista. Kävin läpi mitä on ja mitä ei. Enemmän ei! Vähän paniikkia!

Kuka aikoo kestoilla? Entä kuka liinailla?
Minulla on tarkoitus kokeilla kestoilua, lähinnä noilla bumgenius 3.0 vaipoilla ja liina on ehdoton! Mutten osaa taas päättää minkä liinan. BaBu oli edellisellä ja se oli hyvä, mutta mies ei osaa sidontoja. Mietinkin sitten sitä mandukaa, vai mikäs se olikaan. Että mieskin voisi kantaa. Normaalia kantoreppua meille ei tule ja meidän vauvaa ei sellaisessa kanneta, mieskin jo tajuaa sen. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
joo..eiks toi kaali liity jotenkin rintoihin... *ensikertalainen* :D
Jep, mä ainakin olen ostanu valmiiks iiiiison kaalinkerän kotio oottamaan ku on synnyttämään menty, jotta sit kaali valmiina kotona. Auttaa ettei maito pakkaudu maitorauhasiin, eikä siis tule rintatulehdusta. Siin on jotai taikaa =) mut sama se mikä siin on mut ku toimii nii sit haistaan vaiks vähän ihanasti maidon ja kaalinsekoitukselta ne ekkat viikot. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
joo..eiks toi kaali liity jotenkin rintoihin... *ensikertalainen* :D
Jep, mä ainakin olen ostanu valmiiks iiiiison kaalinkerän kotio oottamaan ku on synnyttämään menty, jotta sit kaali valmiina kotona. Auttaa ettei maito pakkaudu maitorauhasiin, eikä siis tule rintatulehdusta. Siin on jotai taikaa =) mut sama se mikä siin on mut ku toimii nii sit haistaan vaiks vähän ihanasti maidon ja kaalinsekoitukselta ne ekkat viikot. :LOL:
Ai nii ja viellä, kaalinlehdet tosiaan laitetaan rintojen päälle, liivien sisään. :LOL: Jos siis maitoa tulee paljon nii kannattaa noit käyttää, ihtelle ainakin oli pelastus molemmilta lapsilta alkuaikoina.
 
aika mielenkiintonen uutinen tosiaan.. ettehän pliis pistä tähän pinoon kyseisiä fotoja :D :headwall: sit mie kyl häippäsen..

kohta tulee serkku kylään ja tuo tullessaan vaunut, autokopan, sitterin ja vähän vaatteita B) jee!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaisuus:
Mii, no huhhuh!

Tuossa listassa oli tosiaan jotain, mitä ehtii hankkia sitten tarpeenkin mukaan. Mutta hyvä lista. Kävin läpi mitä on ja mitä ei. Enemmän ei! Vähän paniikkia!

Kuka aikoo kestoilla? Entä kuka liinailla?
Minulla on tarkoitus kokeilla kestoilua, lähinnä noilla bumgenius 3.0 vaipoilla ja liina on ehdoton! Mutten osaa taas päättää minkä liinan. BaBu oli edellisellä ja se oli hyvä, mutta mies ei osaa sidontoja. Mietinkin sitten sitä mandukaa, vai mikäs se olikaan. Että mieskin voisi kantaa. Normaalia kantoreppua meille ei tule ja meidän vauvaa ei sellaisessa kanneta, mieskin jo tajuaa sen. :LOL:

Mä hankin ensimmäiselle jo trikoisen liinan kangaskaupasta, jolloin hinnaksi tuli jotain 20 euroa, eli halvemmaks tuli entä mitä jostain muualta ostettu pitkä trikooliina. Siin on molemmat meil keikkuneet mukana, minusta se on kaikkein paras ja sidonta ohjeita sit löytyy netistä ja nopeeta ne kyl oppii muutenkin. =) Minul ihtel vauva-ajalla suosikki oli ristisidonta, mut siihen tarvii monta metriä pitkän liinan, mut siin sidonnas kulkee lapsi viel isompanakin. Meil kuljetettiin sille viel poikaa ku hää oli 3 vuoden ja käytii vaelluksella. Kantoliina on ihan ehdoton!! =)
 

Yhteistyössä