Syyskuun Sydäntenmurskaajat *HuHtIkUuSsA*

Minullakin on ollut päänsärkyjä lähes joka päivä. Ei kylläkään niin hurjia kuin jotkut ovat täällä kertoneet. Ärsyttävää jomotusta vaan tuossa otsassa/ohimoissa, jotka yritän saada pois lepäämällä. Mursin vuosi sitten käteni ja jouduin syömään niin paljon särkylääkeitä, että nykyään ajatuskin niistä ällöttää.

Minuakin on alkanut kauhistuttamaan paino. En tiedä paljon se on noussu, kun kotona oleva puntari ei ole mikään luotettavin, mutta tiedän että kiloja on tullut. Huomenna on neuvola, joten sieltä saa taas jonkun lukeman.

Minua on vaivannut monta päivää röyhtäily. Kaipa se sitä närästystä on, mutta ei ole mitään happamia röyhtäsyjä vaan ihan normaaleja. Oonpas ällöttävä :D Sitten haukottelen tosi paljon, vaikka ei edes nukuta ja toinen korva menee tukkoon vähän väliä varmaan haukottelun seurauksena?! Kummallista. Huomenna pääsee onneksi neuvolassa kertomaan näistä "kivoista" vaivoista :)

uneksija85 ja papu 16+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vivid:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Alkuperäinen kirjoittaja Vivid:
kai ne liikkeet juuri sen takia tuntuu niin selvästi ulospäin, kun ei oo ylimääräsiä nahkoja vaimentamassa iskuja.
Miula ois vaikka muille jakaa :LOL:
Mulle on kyllä tullut painoa jo 3-4kg, että ehkä sit kostautuu kovalla painonnousulla meille hoikemmille, kun en oo joutunut oksenteleenkaan :p Toivon todellakin, että kaikki ois vauvasta johtuvaa painonnousua, ettei sit tarvi hulluna niitä tiputella synnytyksen jälkeen...
Minä oon normipainonen, kiloja ei oo tullu yhtään vaan on tippunu ainakin se hullut 1,5kg!! |O :D :saint: Esikoisesta kerkes tulla n. 10kg että toivottavasti nyt ei tulis sen enempää... :saint: Toivossa on hyvä elää. :D
 
Maanantaita!

Joku kyseli aikasemmin väsymyksestä; mulla oli alkuun tosi kamala väsy... helpotti samaan aikaan kun paha olokin, eli rv 10 jälkeen... Ja nyt se on tullut takas! rv 14-15 tienoilla... nyt on henkisesti ihan poikki kokoajan. Ja tietty fyysisestikin, mut siis jotenki tää on kai enemmän henkistä väsymystä, ei jaksa tehä mitään, ei jaksa ryhtyä tekemään mitään... jotenkin vaan zombina käy töissä ja tulee kotiin....

Joku kyseli vakuutuksista? Tarkoititko siis sitä syntymättömän lapsen vakuutusta vai normi henki-/tapaturmavakuutusta siis??? Ne on kaks eri asiaa... Meille yritettiin myydä sitä ihme sikiövakuutusta, mut en kokenu sitä kyllä tarpeelliseks... Lapselle otetaan kyllä vakuutus, ja sen saa muistaakseni 1kk ikäisenä, ainakin if:stä(sieltä meillä on muutki vakuutukset)

Mä oon tuntenu liikkeitä tosi varhain... Ekan kerran elohiiri käväs jo joskus muistaakseni rv13? Eka kunnon potku muistaakseni rv15 ja nyt on jo ihan päivittäistä tuntea koska Tahvo on hereilä ja jumppaamassa... Töissä sen huomaa joka aamu kyllä kun herää, melkein aina siinä 9 aikaan alka jumppa. Sit se heräs tänään uudelleen 11 aikaan vetään kunnon kick-boxingia varmaan tunnin ajan vähän väliä tunsin jotain. Naureskelin itsekseni kun se kutitti niin hauskasti. Mä kyllä pidän siitä tunteesta kun se liikkuu. Tuntuu mukavalta. Ainoa paha, kun se ei meinaa iltasin käydä nukkumaan. Välillä kauhee show päällä kun mä yritän nukkua!!! =)

Eipä siin... tää väsymys taas niin kaamee, että taidan laittaa aivot narikkaan ja alkaa kattoon telkkarista hömppää....

18+0! :D
 
Mun piti käydä ostamassa viikonloppuna äitiysfarkut! Tulin perjantaina töistä ja en meinannut päästä autosta ulos kun niin turvotti ja kiristi joten päätin että on aika vaihtaa housumallia. Minäkin olen tuntevinani liikkeet tai paremminkin olen joa ika v arma että vauvan liikkeitä ne on. Tuntuvat erityisen hyvin kun nukkumaan mennessä makoilee selällään. Mun pitäis lähtä ultraan ihan justiinsa ja jännittää ihan vietävästi :ashamed: Toivotaan että kaikki on niinku pitää...

18+4 :heart:
 
Moi pitkästä aikaa. Oon huono kirjoittelemaan vaikka aktiivisesti luen palstaa.

Ois jo ihanaa tuntea liikkeitä! Ehkä oon jotain pientä tuntenu, en oo ihan varma.

Täällä aiotaan ottaa vakuutus Tapiolasta, josta muutkin vakuutukset on. Ja vakuutus otetaan viim kaks kuukautta ennen syntymää. Syntymättömän ja lapsen vakuutuksella on se ero että syntymättömän vakuutus tehdään äidin terveystietojen pohjalta. Lapsivakuutus taas lapsen terveystiedoista eli jos syntyessä havaitaan jotain lapsessa niin vakuutukseen sattaa tulla rajoitusehtoja ja tähän liittyvii lääkärikäyntejä/lääkkeitä ei sit korvata eli tässä mielessä kannattaa ottaa ennen lapsen syntymää. Vakuutus korvaa kaikki lääkärikäynnit ja lääkkeet, mut omavastuu on 100e vuodessa. Toivotaan kuitenkin että vakuutusta ei tarvitse koskaan käyttää! =)

Onneli ja masukki 18+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onneli82:
Syntymättömän ja lapsen vakuutuksella on se ero että syntymättömän vakuutus tehdään äidin terveystietojen pohjalta. Lapsivakuutus taas lapsen terveystiedoista eli jos syntyessä havaitaan jotain lapsessa niin vakuutukseen sattaa tulla rajoitusehtoja ja tähän liittyvii lääkärikäyntejä/lääkkeitä ei sit korvata.
onko siis niin, että jos lapsi on syntyessään terve niin sille voi ottaa lapsivakuutuksen ilman että äidin terveyden tila mitenkään vaikuttaa asiaan?!
 
Moikka,

väsyttää ihan kamalasti, alavatsassa tuntuu jonkin verran painetta. liikkeitä en ole vieläkään tuntenut tai sitten en vaan tunnista niitä liikkeiksi.

Päänsärkyä mulla ei ole ollut. Kävely tuntuu välillä tosi inhottavalta ja alaselkä on välillä tosi arka. Mua alkaa närästää tosi helposti jos nojaan pitkään vatsaani päin.

Tänään kuulin et mieheni on saanut töitä Helsingistä. Meillä molemmilla on opinnot kesken lopputöiden osalta, joten Helsinkiin muuttaminen tuntuu oikeastaan tosi kivalta ajatukselta.
Asunnon hankkiminen sieltä vaan kauhistuttaa.

Äitiyspakkauksen olen ajatellut kyl ottaa ku siel on kaikkea tosi hyödyllistä.

Vakuutuksista en ihan vielä osaa sanoa, mutta olemme ajattelleet kyl tuota lapsivakuutusta, koska emme halua jonottaa julkisella lapsen sairastuessa.

Enää pari viikkoa rakenneultraan, ei jaksaisi odottaa enää ja olis kyl kiva kuulla ne lapsen sydänäänetkin taas.

Jooseppi + Möykky 17+5
 
Täytyypä tosiaan perehtyä noihin vakuutuksiin et minkä niistä ottaa... Se on kuitenkin ikävä tosiasia että jos lapsi sairastuu, ei mikään rahasumma maailmassa sitä korjaa :-( Mekin kyllä varmaan aletaan lasta sit käyttään yksityisellä kun se aika koittaa, ei oo hyviä kokemuksia kunnalliselta puolelta. Itekin nykyään mielummin meen yksityiselle jos tulee jotain. Onneks niistä ny kuitenkin kela korvaa, ja toisaalta nyt otettiin miehen kanssa kummallekin täydet henki- ja sairasvakuutukset. Lapsen sukupuolesta! - eli olisko mitään jos niitä merkkailis sit tonne listaan, kun niitä alkaa kohta tulemaan tietoon - niiltä jotka haluu tietty. Jaahas, tässä tullut taas hyvin 30min työaikaa kulutettua netissä. Pitäisköhän ryhtyä hommiin! :D
 
Ultrassa käyty =) ja kaikki oli niinkuin pitikin! Olipa kiva kokemus käydä yksityisessä neuvolassa; kaikessa rauhassa puoli tuntia vauvelia ultrailtiin ja katsottiin yksityiskohtia kuten virtsarakko, sydämen lokerot jne. Vauvalta mitattiin mm. pään ympärys, reisiluun pituus ja vatsanympärys ja varmistettiin ettei kyseessä ole mikään kääpiökasvuisuus. Varsin hyvänkokoinen vauva kuulosti olevan tulossa. Istukka oli kiinnittynyt kohdun takaseinään heti kohdunsuusta alkaen. Kohdun suulla ei istukkaa näkynyt ja kun se kasvaa kuulema aina ylöspäin niin huolta ei senkään suhteen ole. Mieskin pääsi hyvin jyvälle kuvista vaikka myönsikin ettei hän tajunnut alkuun yhtään mitään koko hommasta ;)
Nyt vasta alkaa ihan oikeesti tuntua siltä että meille tulee vauva B) Sukupuolestakin saatiin jo aavistus, mutta se varmistuneen sitten 6.5. siinä 4D ultrassa. Pääasia kuitenkin että kaikki oli ok :heart:

-Usvatähti ja vauveli 18+5-
 
Täällä poksuu viikot ja vuosikymmenet tänään!!
Vaavilla viikkoja 17 tasan ja äipällä ikää 30 tasan B)
Tässä olis kakkua ja kahvia teille (ojentaa tuoksuvaa kahvia ja ihanaa kermakakkua) .... olkaa hyvät!
=)
Idella ja Hugo (uusi nimi) 17+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Idella:
ojentaa tuoksuvaa kahvia ja ihanaa kermakakkua
tattista, oksensin.. |O :LOL: :LOL: :LOL: Edellisestä huolimatta suuren suuret onnittelut täysistä kymmenistä!!!! :flower: Onko viikonloppuna juhlat tiedossa?

inkivääristä kuka on käyttänyt raskauspahoinvointiin? auttaako? tuore inkivääri on miule aivan uus tuttavuus :eek: enkä mie tiiä yhtään kuin sitä käyttäs? No siis kuoritaan tietty, mutta voiko sitä ihan sellasenaan raastaa ruoan/juoman sekaan vai pitääkö kypsentää? Maistoin sellasenaan ja apuaaah mille se maistu!!!! :p

 
Mitä tää on suomeks???

Työntekijällä on työsopimuslain mukaan oikeus saada vapaaksi aika, jolta hän voi saada äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa. Äitiysvapaa on 105 arkipäivää. Isyysvapaata voi pitää 1-18 arkipäivää lapsen syntymän jälkeen äitiys- tai vanhempainrahakaudella enintään neljässä jaksossa. Jos isä pitää vähintään kaksi viimeistä viikkoa koko- tai osa-aikaista (osa-aikasopimuksen vähimmäispituus 2 kk) vanhempainvapaata, hänellä on oikeus saada lisäksi 1-12 päivärahapäivää. Nämä kaksi jaksoa muodostavat isäkuukauden. Isäkuukausi on pidettävä yhdenjaksoisena 180 kalenteripäivän kuluessa vanhempainrahakauden viimeisestä maksupäivästä.

siis isä saa pitää isyyslomansa milloin vaan kunhan se on äitiysrahakauden sisällä? Joka on..? Ja mitkä ihmeen kaksi viimeistä viikkoa oikeuttaa isyyskuukauteen??? Nyt mie en ymmärrä alkuunkaan? Kuinka kummassa suomen kielellä voi asian ilmaista näin vaikeasti? Vai ooks mie taula? Omat etuuteni ymmärrän suht hyvin, mutta nuo isän etuudet on vähän hakusessa ja miestä niin kovin kiinnostais miten ne menee? Ja vaikuttaahan nuo ajat vähän siihenkin, milloin pitää kesälomansa jne.

Erittäin kiitollinen olisin avusta!!!
 
odottava ja onnellinen miule ei oo neuvolassa puhuttu muusta kun et kun on ollu 154(?) pv raskaana niin voidaan hakea niitä avustuksia ja äitiyspakkausta. mikähän tuo 4kk sitten on? sehan on aiemmin täynnä kun tuo 154pv. Yhtä kysymysmerkkiä noiden kela-asioiden kanssa..
 
Neuvola kuulumisia!

Verenpaine 108/68
Paino 62,3 kg (lähtöpaino 60 kg)
Syke + (160)
Pissa puhdas

Kaikki meni oli siis hyvin :) Sain tosin liikunta kiellon cross trainer laitteella, kun kerroin millasia tuntemuksia vatsassa on ollut liikkumisen jälkeen. Epäili, että kohdun nopean kasvun takia se ei kestä kaikenlaista liikuntaa ja pitääkin liikkua varovasti vatsan mukaan. Liikuntaa ei kuitenkaan kokonaan kannata jättää pois. Sanoi, että on mahdollista näiden tunteiden olevan jopa kohdun supisteluja, mutta varma ei voinut olla. Aika pelottavaa. Täytyy nyt ottaa tosi varovasti ja harrastaa liikuntaa, vaikka kävelyn muodossa (se on vaan niiiin tylsää :) ).

uneksija85 ja papu 16+1
 
tosta toisesta ketjusta näköjään selviskin jo et riittää että on käyny neuvolassa ennenku 4kk on täynnä. Mitään todistuksia ei tartte postitella vaan neuvolassa ne kirjottavat sitten tarvittavat systeemit kun se 154pv on täys ja saa hakea avustuksia! Ne kirjottaa myös sen, et on käyny ajoissa neuvolassa :) ..Jos nyt joku muukin pähkäilee samaa asiaa kun mie ja o&o

isyyslomista kaipaillaan kyllä edelleen tietoa.. :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Mii26 Kelan sivuilla lukee näin: Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä.
Tää tarkottaa sitä, että olet käynyt JOKO neuvolassa TAI lääkärissä ja siellä raskaus on todettu. Eli tavallaan kun sinulla on äitiyskortti olet tämän velvollisuuden täyttänyt. =)

Kun joskus saattaa olla tilanteita, joissa äiti ei käy neuvolassa eikä lääkärissä lainkaan kun ei tiedä raskaudestaan. Mutta näissäkin tapauksissa mikäli äiti päättää pitää lapsensa saa kyllä lääkäriltä sellaset paperit joiden avulla kelasta tuet ja etuudet saa.

Ja kun tuo 154 pvää tulee täyteen, saa neuvolasta kelan paperit joilla hakea etuja ja avustuksia. Sen takia ei erikseen enää tehdä mitään tarkastuksia. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Mitä tää on suomeks???

Työntekijällä on työsopimuslain mukaan oikeus saada vapaaksi aika, jolta hän voi saada äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa. Äitiysvapaa on 105 arkipäivää. Isyysvapaata voi pitää 1-18 arkipäivää lapsen syntymän jälkeen äitiys- tai vanhempainrahakaudella enintään neljässä jaksossa. Jos isä pitää vähintään kaksi viimeistä viikkoa koko- tai osa-aikaista (osa-aikasopimuksen vähimmäispituus 2 kk) vanhempainvapaata, hänellä on oikeus saada lisäksi 1-12 päivärahapäivää. Nämä kaksi jaksoa muodostavat isäkuukauden. Isäkuukausi on pidettävä yhdenjaksoisena 180 kalenteripäivän kuluessa vanhempainrahakauden viimeisestä maksupäivästä.

siis isä saa pitää isyyslomansa milloin vaan kunhan se on äitiysrahakauden sisällä? Joka on..? Ja mitkä ihmeen kaksi viimeistä viikkoa oikeuttaa isyyskuukauteen??? Nyt mie en ymmärrä alkuunkaan? Kuinka kummassa suomen kielellä voi asian ilmaista näin vaikeasti? Vai ooks mie taula? Omat etuuteni ymmärrän suht hyvin, mutta nuo isän etuudet on vähän hakusessa ja miestä niin kovin kiinnostais miten ne menee? Ja vaikuttaahan nuo ajat vähän siihenkin, milloin pitää kesälomansa jne.

Erittäin kiitollinen olisin avusta!!!
No mä nyt yritän selittää, jos ymmärtäisit vaikka... :D

Eli isä on oikeutettu 3 vkon (1-18 arkipvää, sunnuntaita ei lasketa) isyyslomaan, joka on pidettävä sinä aikana, kun äiti saa äitiyspvärahaa tai vanhempainpvärahaa eli jossain vaiheessa sinä aikana kun äiti on siis mammalomalla. Ei siis onnistu pitää sen jälkeen kun äidin mammaloma loppunu. Tuon 3 vkon isyyslomajakson voi pitää enintään neljässä eri jaksossa. Eli vko siellä, toinen vko täällä ja sit vaikka kolmas vko tuolla. Tai kaikki 3 vkoa voi pitää putkeen lomaa, ihan miten isä päättää/haluaa lomansa pitää. (Siitä täytyy sit vaan hyvissä ajoin infota työnantajaa.)

MUTTA jos isä päättää pitää vanhempainrahakauden 2 viimesen vkon ajan isyyslomaa (eli isä on isyyslomalla ne 2 viimestä vkoa kun äiti saa mammarahaa/on mammalomalla) niin se oikeuttaa isän saamaan halutessaan lisää 1-12 pvärahapvää. Ja pisimmillään tästä siis muodostuu isäkuukausi. Tämä onnistuu silloin hyvin, jos äiti haluaa mennä heti mammaloman päätyttyä työhön ja näin isä voi olla vielä 2 vkoa lapsen kanssa kotona. Tai näin mä tämän ymmärsin. Me ei esikoisesta "otettu" tota isyyskuukautta, vaan mies piti ton 3 vkon vapaan 2 eri jaksossa: 2 vkoa kun vauva tuli kotiin ja vko mammaloman loppu puolella. =)

Toivottavasti vähän selkeytti. =)
 
Black Panther
Mii26: yritän suomentaa tuota isyysloma/isäkuukausi -systeemiä, vaikka en asiantuntija olekaan, muistan vain itse tuota pähkäilleeni esikoisen syntyessä. Eli aikaisemminhan isyysloma oli sen max. 18 päivää (=kolme viikkoa, lauantait on myös arkipäiviä ). Viitisen vuotta sitten tuli sellainen extra-loman mahdollisuus isille, että kun vanhempainrahakautesi loppuu (eli kun sinun pitäisi palata töihin jos et aio jäädä hoitovapaalle) on isällä mahdollisuus olla sinun ns. äitiyslomasi viimeiset kaksi viikkoa kotona. Eli sinä menet kaksi viikkoa aikaisemmin (lapsi siis silloin noin 9kk) töihin tai pidät vuosilomaa ja isä on kotona. Jos toimitte näin, saa isä ikäänkuin palkkioksi lisää vapaata vielä 1-12 päivää. Saiko tuosta sepustuksesta mitään tolkkua? Kaikenkaikkiaan isällä on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona siis 18+12+12 päivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
inkivääristä kuka on käyttänyt raskauspahoinvointiin? auttaako? tuore inkivääri on miule aivan uus tuttavuus :eek: enkä mie tiiä yhtään kuin sitä käyttäs? No siis kuoritaan tietty, mutta voiko sitä ihan sellasenaan raastaa ruoan/juoman sekaan vai pitääkö kypsentää? Maistoin sellasenaan ja apuaaah mille se maistu!!!! :p
Googletas asiasta, että kannattaako käyttää. Ainakin multitabsin raskausinkivääri poistettiin apteekista myynnistä, en muista oliko sillä jotain vaikutusta sikiön kehitykselle....

Tuoreesta inkivääristä en niinkään tiedä mitään. :/
 

Yhteistyössä