Syyskuun Sydäntenmurskaajat *HuHtIkUuSsA*

Alkuperäinen kirjoittaja mama-84:
Hmmm... kaikilla mittailtu jo tota sf-mittaa... ei mulla vaan viel kertaakaa! Viimeks neuvolatäti vaa totes, et onpa jo iso maha, mut ei puhettakaa, et ois mittaillu mitää!?!?!? Outoo...!
Äläpä hättäile,arvaas mullakaan ei oo mitattu eikä mulla iteasiassa oo ollu koko aikana vielä ku 2 neuvola käyntiäkään :D Nuo ultrat on tullut just silleen sopivasti niin ne ei ihan heti anna sitten aikaa.Mutta ei se mitään toukokuun alussa mulla on sitten neuvola ja saa nähä mittaileeko jo.
 
Taas ihania ultrakuulumisia!! :heart: :flower:

Neuvolakäynneistä ja sf-mitasta: Kävin edellisen kerran neuvolassa aivan maaliskuun lopulla ja seuraava aika vasta ihan toukokuun lopussa eli väliä 2 kk:ta. Mut ei haittaa mua, mitäpä mä siellä hyppäisin ku kaikki on OK. =) Ja saan soittaa heti jos jokin hätä tulee mutta ei oo tullu eikä toivottavasti tulekkaan. Eli siis sf-mittaa ei olla mittailtu. 18.5 on rakenne-uä ä-polilla, sitä odotellessa.

Mammavaatteista: Esikoista odottaessa en hankkinu mitään, tuskin hankin nytkään. Pari mammatoppia oon hankkinu ainoastaan ja siihen taitaa jäädäkin. Kesään varustaudun sellaisilla housuilla ja hameilla, joissa on kuminauha vyötärö niin venyy ja paukkuu. =)

(.( Liikkeet alkanu tuntua todella hyvin ja mahotonta myllerrystä tuolla masussa joka pvä vaan enenevissä määrin. :heart:

Sit siitä AFP-verikokeesta jossa kävin ja jonka tuloksia kauhulla odotin viime vkon. (Siks kun viimeks se hälyytti.) Soitto piti tulla perjantaihin (siis eiliseen) mennessä jos hälyyttää, vaan ei onneks tullu. :heart: Olin aivan hermoheikko koko vkon ja aina sydän hyppäs kurkkuun kun puhelin soi keskellä pvää, mutta onneks sitä ei tullu. :heart: :heart: :heart: Eihän se tietty vielä takaa että kaikki on, mutta helpottaa kummasti. Viel pitää rakenne-uä:hän asti jännätä...

nöttis & kirppu rv 17+0 :heart:
 
Puolivälissä ollaan! Neuvola oli perjantaina,painoa on tullu nyt kaikkiaan 2,8 kg mut vatsa on kyl tosi iso! Kaikki ihan ok,vauva liikkuu aivan hirveästi,tuleva adhd varmaan =) Keskiviikkona on rakenne ultra,aiotaan kysyä kumpi on jos vaan näkyy. Töihin jouduin,työllistetyks ja kyl suorastaa vituttaa,olin nii asennoitunu olemaan muksujen kans kotona :ashamed: ja kaikista huonoin juttu että käteen jää 300 e vähemmä rahaa mitä työttömänä,arvatkaa onko vaikee löytää motivaatiota...
 
Ihanaa lauantai iltaa kaikille!

Mullakaan ei oo mitattu vielä sf-mittaa, terkka sanoi viime neuvolassa että seuraavalla kerralla mitataan. Silloin 21+2..

Eilen oli ihanan piristävä ilta työkavereiden kanssa, ja sai nukkua aamulla pitkään:D
Tänään kasattiin pojan keinu..
Oma olo on hyvä, maha on pullahtanut näkyviin, samoilla viikoilla kuin esikoisesta!;)
Ja tänään alkoi
MM-kisat, jee, pakko oli katoa, onko muita lätkäfaneja??:D

Nöttiäinen Ihanaa että teillä oli kaikki kunnossa :heart:

Ei muuta kuin ihanaa lauantai iltaa kaikille!

Inka 17+5 :heart: :heart: :heart:
 
inka85 En voi lätkäfaniksi itseäni sanoa, mutta Suomen pelit on kuitenkin katsomisen arvoisia joka vuosi :) Tuntui tämä masuasukkikin pitävän jääkiekosta, kun kaksi erää mylvi tuolla niin vauhdikkaasti.. tai ehkä se inhoaa jääkiekkoa ja yritti liikkeillä sen viestittää :D

nöttiäinen Hienoa ettei tullut hälytystä! :)

Minullekin sanottiin neuvolassa viimeksi, että rv 20+ jälkeen aletaan mittaamaan tuota sf-mittaa.

Jos jollain on jotain poppakonsteja nuhan pois saamiseksi, kertokaa. Hermo menee tähän tukkoisuuteen. Kävin apteekista hakemassa panadol hot juomaa, jospa vaikka sen avulla saisi yön nukuttua.
 
inka: täällä yks MM-kisa intoilija!! Oon kisoja jo ainaki kuukauden oottanu ja nyt vihdoinki alkoivat!!!! B)

Odotan jo kovasti maanantaina, et voisin soittaa neuvolaan. Supistelut sen kun jatkuu vaan... nyt uutena elementtinä supistuksen yhteydes aivan hirvee paineen tunne alapääs!!! Ei hyvältä vaikuta, huolestuttaa kiitettävästi!!! Sairaslomaa viel viikko on, mut luulempa, et senki jälkee jatkuu... tuskin nää supistelut yht'äkkii viikon aikana kaikkoaa!!! Eilenki riitti se, et poimin lattialt pojan lelui ni alko supistelee... huhhuh!!! :/

mama ja kääpiäinen 21+4
 
Heippis.

Onpa ollut ihana viikonloppu! Melkein hellettä??! Meillä ei lätkää kyllä oo seurattu, eikä varmaan kamalasti tuu kateltuakaan. Varsinkaan jos on tollaset kelit ulkona! Eilenkin lähdettiin vielä illalla ajelulle ja järven rantaan käveleen... sitten loppuilta oli pakko istua parvekkeella ja nauttia viimeisetkin auringonsäteet. On näitä kelejä jo niiiiin kauan odotettu!!! :D B)

Mä löysin eilen kirpparilta yhet mammahousut... tottakai ostin sovittamatta kun niin halvat oli (2?)... ja tottakai ne oli ihan ylisuuret. Noh, ehkä jos mun perse levii tästä vielä toisen puol metriä niin ne olis passelit :LOL: Eipä ollu suuri menetys, vaaleet caprit... ei niin mun väri kyllä yhtään. mut olis vaan kesällä ollu varmaan mukavat jalassa!

Mulla ei oo mitään hajua mikä on sf-mitta, joten eipä oo ollu kamalaa haittaa, vaikka sitä ei ilmeisesti olekaan mitattu vielä?? Tuskin mitään kamalan olennaista kun olen pystynyt jo puolväliin raskautta olemaan ilman sitä! :LOL:

Nyt aamupuurot ja parvekkeelle istuttaan orvokkia ja murattia :heart: :flower: :flower: :flower: :heart:

20+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mulla ei oo mitään hajua mikä on sf-mitta, joten eipä oo ollu kamalaa haittaa, vaikka sitä ei ilmeisesti olekaan mitattu vielä??

S-F-mitta

(sf-mitta) symfyysi-fundusmitta, häpyliitos-kohdunpohjamitta; sikiön kasvun seuraamiseksi raskauden aikana neuvolassa mitattava (neuvolakorttiin merkittävä ) häpyliitoksen ja kohdunpohjan (fundus uteri) etäisyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mulla ei oo mitään hajua mikä on sf-mitta, joten eipä oo ollu kamalaa haittaa, vaikka sitä ei ilmeisesti olekaan mitattu vielä??

S-F-mitta

(sf-mitta) symfyysi-fundusmitta, häpyliitos-kohdunpohjamitta; sikiön kasvun seuraamiseksi raskauden aikana neuvolassa mitattava (neuvolakorttiin merkittävä ) häpyliitoksen ja kohdunpohjan (fundus uteri) etäisyys.
Joo mää kävin kans jo googlettaan tosta.. Noh, siinähän mittailee :)
 
Terve teille kaikille pitkästä aikaa :)
Me muutettiin tänne Turkkiin tässä välissä ja netti katkoksesta kärsin 2kk:ta joten en ole paljon tännekkään päässyt !
Mulla tänään viikot paukkuu 21vk tulee täyteen ! :heart:
Täällä kävin ultrassa ja siellä näkyi että poika olisi tulossa.
Ja täytyy myöntää että itsekin ensimmäisen kerran ultrassa näin itse aivan selvästi sukupuolen. Meillä on siis jo kaksi tyttöä ja yksi poika :heart:
Odotus on mennyt ihan hyvin.. maha on tälläinen pikkuinen poika massu.. painoa mulla ei ole tullut yhtään lisää... toisin sanoen se on laskenut 5kg alespäin..
Viime poika raskaudesta oli sama juttu painoin vähemmän synnyttämään mennessä kuin raskauden alussa. !!
Saa nähdä että meneekö nyt samalla tavalla !
Viime yönä mulla oli ihan tajuttoman kipeä ala selkä vasemmalta puolelta !?!?
Mistä johtui en tiedä !? Hyvä etten itku vääntänyt joka kerta kun vaihdoin kylkeä :'(
Sattui nimittäin ihan pirusti !! Aamulla ei sitten ollut mitään !!
Toinen mistä kärsin öisin jos nukun ilman sukkia on kamalat suonen vedot jaloissa !!
Ja tämä vaiva mulla on ollut joka raskaudessa !

Vauva pitää kovaa myllerrystä ja kutittelee kivasta aina tota ala mahaa !!
Aamuisin on ihana herätä kun vauva heittää kuperkeikkaa ja riehuu tuolla mahassa :heart:

Nyt vaan odotetaan että tulisi jo Heinäkuu ja tullaan täältä Suomeen synnyttämään !!
Tuntuu itsestäkin paremmalta kun pääsee omaan tuttuun sairaalaan ja omalla kielellä synnyttämään !!
Tietääkö muuten kukaan täällä mille viikoille asti saa lentää ?
Ja missä vaiheessa pitää olla se lääkärin lupa ?

Bebes & Salamatkustaja 21+ :heart:

Ai niin ja salamatkustajan tulostakin kerroin kumminkin kaikille ennen meidän tänne
tuloa !! Ja ihan turhaan pelkäsin kenenkään sanomisia tai vastaanottoa !!
Kaikki oli onnellisia puolestamme !!
 
Bebes: Finnairilla saa ainakin lentää ilman lääkärintodistusta 28vkolle asti. Sen jälkeen tarvitsee siis olla se todistus. 2v sitten lensin jollain en muista millä lentoyhtiönkoneella ja olin viikolla 29vko, mulla oli lääkärintodistus mutta ei sitä ees kysytty.
Mä oon lähdössä nyt 3vkon päästä Kreikkaan eli vko silloin 22, ja sitten juhannuksen jälkeen Unkariin ja Italiaan ja tuun vasta just kun tasan 28vko, joten tarvii vissiin sen todistuksen.
 
Vivid
Viime yönä oli tullut taas maitoa..

Olin eilen istuskelemassa kaverin kanssa baarissa ja meni reiluun kahteen asti. Meillä on ollut jo pitkään Hipun kanssa sellanen aikataulu, että puol ysin aikaan illalla se mellastaa ja sit puol ykstoista uudestaan. Mutta eilen oli kyllä raukka ihan sekaisin, kun mamma oli viihteellä. Se piti meinaan hirveetä mellastusta koko illan ja alkuyön. Sit vähän ennen lähtöö mulla rupes jo mahassa tuntuu kipua/pakotusta ja aattelin, että nyt on oltu jo ihan tarpeeks menossa ja on aika soittaa kyyti kotiin, että pääsee lepämään. Kyllä se raskaus alkaa jo vaikuttamaan omaan jaksamiseen, vaikka mielestäni oon vielä hyvissä voimissa.

Vivid ja Hippu 22+2
 

(.( Liikkeet alkanu tuntua todella hyvin ja mahotonta myllerrystä tuolla masussa joka pvä vaan enenevissä määrin. :heart:

nöttis & kirppu rv 17+0 :heart: [/quote]

Olen myös "syysmammoja", laskettuaika 24.9. eli tänään RV 18+4. Odotan toista lastamme, esikoinen on jo eskari-ikäinen.

Minua huolestuttaa todella paljon se, että en oikein tunne liikkeitä :'( Siis olen niitä jo tuntenut aina silloin tällöin, toisinaan kohtalaisen selviäkin mukauksia, mutta nyt on ollut jo kolmatta päivää hiljaista. Olo alkaa olla jo epätoivoinen! Vaikuttaa siltä, että muilla myllertää kovasti ja potkut tuntuvat kunnolla. Onko muita kaltaisiani? Minulla on istukka etuseinässä, joten se varmasti vähän vaimentaa, mutta ei se taida selittää tätä hiljentymistä... Mikä tämän voisi selittää? Olisi mukava kuulla kokemuksianne/ajatuksianne.

hanjuu ja vauva 18+4
 
hanjuu Onkohan mahdollista, että vatsassa on käännytty sellaiseen asentoon, että potkut yms. ei tunnu, kun ne kohdistuu tuonne selkärangan puolelle?! Ensimmäistä lasta odotan ja välillä asioissa aivan pihalla, joten en tiedä voiko noin olla :) Jos oikein kovasti huolettaa, pääsisitkö kuuntelemaan esim. neuvolaan sydänääniä. Jospa siellä kuitenkin olisi kaikki aivan kunnossa!

Täällä edelleen nuha vaivaa ja yöt on kamalia, kun nenän kautta ei pysty hengittämään. Tänään pitää mennä varmaan taas apteekista hakemaan jotain nenäsuihketta, jos nyt raskaana olevat sellasia edes saa käytää. Huomasin, että edes strepsilsejäkään ei raskauden aikana suositella. Tuntuu, että kotona olen vaan pari päivää valittanut kaikesta, kun on niin inhottava olo.. Eikä tännekään tule kauhean pirteitä viestejä kirjoteltua :p

uneksija85 ja papu 19+0 :heart:
 
Uus viikko, uudet kujeet... tai sit ei, taitaa olla samanlainen, ku muutki viikot!!!!
Nyt on neuvolaan soitettu ja mars mars labraan matka käypi ja torstaina sitten taas lääkäriin!!!!
Huomenna poksuu viikotkin taas, melko nopeesti tuo aika huristelee eteenpäin!!!

mama ja kääpiäinen 21+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja hanjuu:
Minua huolestuttaa todella paljon se, että en oikein tunne liikkeitä :'( Siis olen niitä jo tuntenut aina silloin tällöin, toisinaan kohtalaisen selviäkin mukauksia, mutta nyt on ollut jo kolmatta päivää hiljaista. Olo alkaa olla jo epätoivoinen! Vaikuttaa siltä, että muilla myllertää kovasti ja potkut tuntuvat kunnolla. Onko muita kaltaisiani? Minulla on istukka etuseinässä, joten se varmasti vähän vaimentaa, mutta ei se taida selittää tätä hiljentymistä... Mikä tämän voisi selittää? Olisi mukava kuulla kokemuksianne/ajatuksianne.
Esikoisraskaudestasi on aikaa, sinut lasketaan tavallaan ensisynnyttäjiin. (Eli jos raskauksien välillä on 5 vuotta tai enemmän, silloin näin.)
Tämäkin voi vaikuttaa.

Ja kun kerroit että istukka on etuseinämässä, se todellakin vaikuttaa. Ystäväni odottaa kolmattaan ja hän alkoi tuntea liikkeet kunnolla vasta rv 20+ vaikka toisen kohalla oli alkanut tuntea liikket rv 15+. Hänelläkin istukka etuseinässä.
Ja voihan olla niinkin kuten uneksija85 sanoi, että vauva potkii sinua selkärankaan päin, silloin ei liikkeet tunnu juurikaan.

Huolet pois. =) Mutta jos oikein kovin huolettaa, voithan soittaa neuvolaasi ja pyytää päästä kuuntelemaan pientä. =)

Ei mullakaan liikkeet vielä mitään selkeitä ole, välillä sellasta myllerrystä vaan. Mutta oikeastaan päivittäin kuitenkin jo jotain. :heart:


nöttis & kirppu rv 17+2 :heart:
 
J84
Tänään tuli soitto TAYSsista lapsivesipunktion tuloksista..siis vajaa viikko täyty oottaa, että saadaan tietää onko tuleva lapsemme terve vai ei.

No tuloshan oli, että minkäänlaista kromosomivirhettä ei ole ja, että terve POIKA :heart: on tulossa :D Siis aivan ihanaa, kolmas poika ja täysin terve. Nyt on kaiken maailman pelot karistettu ja voin alkaa nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin.

Kiitos vielä kaikille rohkaisevista sanoista :)

hanjuu, mulla on istukka ylhäällä etuseinämässä ja liikkeet ovat hyvin satunnaisia. Voi mennä pari kolmekkin päivää, että vaavi potkaisee ja ilmoittaa olemassa olostaan. Lääkäri sanoi, että istukka vaimentaa niitä vielä toistaiseksi. Viime viikon ultrassa vaavi oli erittäin aktiivinen, pää sijaitsi silloin istukan alapuolella ja pienet varpaat olivat vasemmalla alhaalla lonkan kohdalla. Kahdessa aiemmassa raskaudessa istukka on ollut takana ja liikkeetkin on alkanu tuntumaan jossain rv 17-18 kohdalla.

Ikionnellinen J84 ja poika 18+3
 
Black Panther
Ihania uutisia, Jellona84, onneksi olkoon! :heart:

Te, joilla on selkäkipuja, onko se sellaista jomottavaa? Mulla ei ole koskaan ollut selän kanssa mitään ongelmia, mutta nyt viikonloppuna oli etenkin alaselkä niin tajuttoman kipeä että piti vaan yrittää käpertyä kerälle. :/ Mullahan on ollut supistuksia jo pitkään, vähän huolestuttaa tuo selkäkivut+supistukset yhtälö.

Huomenna rakenneultra, jee! =) Sukupuolta ei aiota kysyä, mutta kiva silti nähdä pikkuinen taas. Ultrassahan selviää sitten myös tuo kohdunkaulan tilanne, jännittää. :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
No tuloshan oli, että minkäänlaista kromosomivirhettä ei ole ja, että terve POIKA :heart: on tulossa :D Siis aivan ihanaa, kolmas poika ja täysin terve. Nyt on kaiken maailman pelot karistettu ja voin alkaa nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin.

Kiitos vielä kaikille rohkaisevista sanoista :)
Ihanaa!!!!!!!!! :heart: Luojalle kiitos teillä oli kuin olikin väärä häly. Ikävä että niitä vääriä hälyjä tulee, mutta nyt kun tiedätte että kaikki on kuin onkin hienosti niin ei muuta kuin nauttimaan täysin rinnoin raskaudesta. :heart: Ja niin varmaan teetkin. ;) Ihanaa, mä oon niin onnellinen teidän puolesta! =)
Ja onnea poikauutisesta!!! Vaikka tärkein tieto tais olla se terveyspuoli. =) :heart:
 
Virtahepo kyllä se masun päältä ainakin täällä tehdään.
10 päivää rakenneultraan, eli se on siis 7.5. Täällä Lohjalla tuo on 4D ultra, ihanaa saada nähdä vaavi tosi tarkkaan ja mä haluan tietää kumpi se on. Ja tosta 4D ultrastahan sen näkeekin tosi tarkkaan kumpi sieltä on tulossa.

Mulla oli viime viikolla neuvola, ei oo otettu tota Sf-mittaa täälläkään vielä, ens neuvolassa sitten ens kuun lopussa. Mulla oli hemoglobiini tippunu 146 -> 117 ja rautaahan tuo määräs syömään.

Täällä on jo vaunut ja vähän lastenvaatteita. Just ostin hoitopöydän huutonetistä ja siihen alustan. Pinnasänky ja syöttötuolikin on jo, saan ne mun enolta, jonka poika (mun serkku siis) on nyt kolme ja täyttää jo syksyllä neljä. Että sinäänsä ei paljon täältä puutu enää.

Mulla on selkä ihan törkeen kipee joka päivä. Oon sen takia nyt ollu kotona 2 viikkoa. Tän viikon loppuun on nyt sairasloma ja jos tää ei tästä helpotu niin lisää tulee. Iltasin en tiiä miten päin sitä olis, kun särkee niin pirusti.

Mutta tässä tällä kertaa omaan napaan vaan =)

VK + vaavi 18+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
hanjuu, mulla on istukka ylhäällä etuseinämässä ja liikkeet ovat hyvin satunnaisia. Voi mennä pari kolmekkin päivää, että vaavi potkaisee ja ilmoittaa olemassa olostaan. Lääkäri sanoi, että istukka vaimentaa niitä vielä toistaiseksi. Viime viikon ultrassa vaavi oli erittäin aktiivinen, pää sijaitsi silloin istukan alapuolella ja pienet varpaat olivat vasemmalla alhaalla lonkan kohdalla. Kahdessa aiemmassa raskaudessa istukka on ollut takana ja liikkeetkin on alkanu tuntumaan jossain rv 17-18 kohdalla.

Ikionnellinen J84 ja poika 18+3
Kiitos, kun kommentoitte näinkin nopeasti ja rohkaisevasti!

Nyt vain kauhukseni tajusin, että eihän minulla edes ole istukka etuseinämässä, kuten jo ehdin kirjoittaa, vaan nimenomaan takaseinämässä!!! Tämä tuli esille NP-ultrassa, jossa todettiin turvotusta 2,9mm (riskiluku 1/50) ja suositeltiin lapsivesipunktiota juuri sen vuoksi, koska istukkanäytettä ei voi ottaa. Emme halunneet mennä lapsivesipunktioon, joten en tiedä masukin tilasta sen enempää. Teitenkin nyt huolettaa kovasti, josko vähäiset/vähentyneet liikkeet johtuvatkin jostakin aiheellisesta hämmingistä. :'( Kuinka kauan aikaa te seuraisitte ja odottelisitte liikkeitä? Näin varhaisilla viikoillahan ei ole mitään tehtävissä, jos lapsella on hätä... Minulla on neuvola viikon kuluttua ja rakenneultra 13.5.

Hanjuu ja vauva 18+4
 
J84
nöttiäinen

Kiitos kovasti :D Olo kuin olisi saanut lottovoiton ja kuinka tosiaan häly kääntyikin parhain päin meidän kohdalla. Sukupuoli selvisi vähän niinkuin sattumalta, koska jotenkin olen tässä raskaudessa muutenkin puhunut aina pojasta ja nähnyt unia pienestä pojasta niin kysyin siltä naiselta ihan vahingossa, että poika on siis täysin terve mikäli oikein ymmärsin...niin tämä nainen oli, että kyllä vain, terve poika on tulossa, onnea kovasti. Puhelun lopuks meinasin pärähtää itkuun kesken kauppareissun, mutta keräsin itteni ja "juoksin" puolitiehen jääneiden ostosten kanssa kassalle ja ulos soittamaan miehelle uutisista.

 

Yhteistyössä