Syyskuun Sydäntenmurskaajat

Itsellä on jo ihan kamalan suuri vatsa, ainakin illalla. Vielä kun kaikki läski mitä on, on kerääntynyt vatsaan, niin näyttää viiiielä suuremmalta. Oon miettiny et pitäskö laihistaa vai olla ihan normaalisti, ku kuitenkin jotkut ihmiset tietää miten alussa oon, niin ihmetteleekö ne sit... On ihan sen näköinen jo kun muilla on 20+ viikoilla :D
 
Härveli jep, mietinkin että vois olla parempi soitella lääkäriaikaa eikä mitään neuvolasoittoja, kun ne ei siel mitää rupee tekeen kuiten. Mutta nyt kuitenkin päätin että odottelen. Koitan vain asennoitua vähän kumpaankin, että ehkä tuol jotain kasvaa tai ehkä sitten....siel sattuukin niin oleen ettei ole enää mitään. Eiköhän se selvii jossain vaihees, siihen asti koitan riippua tääl odottavien puolella ja toivon kovasti et oksentaisin edes kerran :LOL: molemmis aijemmis raskauksis näihin aikoihin alkoi pahoinvointi. Se tuntui että ainakin raskaus jatkuu. Voimia sulle härveli pahoinvointiin. =) ja nii, miten sul sit jatkui se raskaus jos oli vähä samoi oireita? Keksittiinkö syytä miks vuos?
 
Naksos Mulla kanssa vähän sama homma tuon liikunnan kanssa. En oo oikeen muuta harrastanut kuin kävelylenkkejä viimeset 10 kk ja marraskuun puolivälissä aloin kunnolla treenaan kun aloitettiin vauvanyritys. Heti plussauksen jälkeen loppu kaikki liikunnat kun en vaan uskalla alkaa mitään enää rehkimään. Mulla itellä kiloja jonkinverran ylimääräisiäkin ja kyllä pitäis jotain tehdä.. :ashamed: Oon lähinnä ruokavalioo vaan muuttanut..

Cummastelija Tervetuloa sulle ja onnea odotukseen! Meilläkin tärppäsi heti ensi yrittämällä jo oltiin tosi yllättyneitä. Kierto oli ollut todella sekaisin ja lievän ylipainon vuoksi gyne sanoi, että tuskin raskaudun ellen pudota painoa ainakin vähän. Ei kuulemma todennäköisesti tule ovulaatiota.. Olin jo ihan epätoivon partaalla, mutta niin sitä vaan ekasta kerrasta tärppäsi :D . Mua pelottaa paljon sekin tässä raskaudessa, kun esikoista odottaessa meni kaikki niin hyvin, että voiko muka kaksi raskautta peräkkäin sujua hyvin, keskenmenoja kun tuntuu lähipiirissä tulevan tämäntästä. :/

Mulla ei ole mitään mahaa niinku kaikilla muilla tuntuu olevan. Ekassakin raskaudessa vielä puolivälin jälkeen pitkälti vaan tosi harvat huomas mitään ihmeellistä mun ulkomuodossa. Silloin olin vielä paljon hoikempikin kuin nyt.. :whistle: Oli loppuun saakka tosi pieni maha. Oli aika noloo käydä synnytysvalmennuksessakin kun mulla oli vaan pikku kumpu ja muut ähelsi kauheitten tankkien kanssa.. Mut hyvä puoli oli se, että koko raskausajan kävi tavalliset vaatteet enkä ostanut kuin pari mammapaitaa.

Olisiko täälläkin pahoinvointi hieman nostamassa päätään vai jännittääkö maanantain ultra nyt jo....
 
mamamaalta
No hemmetti. Nyt se on sitten alkanut. NImittäin vaihe jota mieheni nimittää "persiille ammuttu karhu"- kaudeksi. Ei ole kivaa olla asiakaspalvelijana kun lähes kaikki mitä asiakkaat sanoo pistää sapen kiehumaan. Eilen kauppaan hyökyi oikein "aasiakkaiden" virta. Kaikilla oli jotain naputtamista tai kitisemistä. Yksi hyppyytti ja pomputteli ympäri kauppaa ja mikään ei kelvannut :headwall: Hymyile siinä sitten kun tekisi heittää aasiakasta jollain. Toisaalta oli myös ihania asiakkaita ja tippa tuli linssiin pelkistä hyvän päivän toivotuksista. Oi hormonit...

Etoo ja tekee mieli sinappisilakkaa näkkärin päällä :x Ei tämmöstä vaan edellisessä raskauden aikana ollut. Silloin "persiille ammuttu karhu"- kausi kesti melkein koko raskauden. Voi mies rukkaa... onneksi se jaksaa minua :heart:

Ai niin. Sain varattua itselleni ajan yksityiseen neuvolaan. En luota meidän kunnan neuvola-akk...tätiin ollenkaan. parempi maksaa ja saada luotettavaa palvelua kuin kärvistellä epäpätevän kynsissä...
 
Hih, mä tääl hymyilen onnellisesti. Tänää ekka kertaa tehny noi pahaa kaikki mitä tälle aamua on tehny, kaikki hajut saanu yökkimään, puhtaat pyykit, puhtaat astiat konees, roskiksen ulos vienti, imuristakin ku imuroin tuli nii kamala haju koko ajan että tuntui etten voi imuroida, sit kolme paitaa vaihdoin ennen kui en haistanu mitään, heti aloi kiertää mahas ku joku kamala lemu oli vaatteis :LOL: en kyl aijemmin oo huomannu ja taidan oikeasti nuuskututtaa miehenikin mut kaikesta huolimatta, mul ny tosi ilonen olo. :LOL: Mä voin pahoin!!!! Ehkä sittenkin raskaus jatkuu.
 
Mullakin on paha ja väsynyt (mutta onnellinen) olo. Ja kaikki hajut on niin voimakkaita. Lisäksi mun on koko ajan kylmä ja maha on turvoksissa. Toivottavasti ei tarvitse turhaan kärsiä näistä oireista ja ultrassa 4.2. löytyisi sydämensyke.
 
Elämänilo: mulla oli tuulimuna se raskaus. Ensin menin ultraan joskus rv5 ja siellä ei näkynyt mitään. Siis kohtu oli laajentunut ja se ontelo näkyi, mutta sisällä ei ollut mitään eikä ketään. No siinä sitten sovittiin, että saan ajan kolmen viikon päähän, et jos on niin alussa, että ei oo kerenny vielä kasvaa mitään. Kahden viikon päästä alko vuotelemaan, ihan vähän vaan pyyhkiessä. Se meni ohi ja tuli taas uudelleen. Tätä jatkui pari päivää. Sitten soitin lääkäriin, että jos se on just tulehdus tms, kun vähän kipuilikin. Ja raskausoireet mulla oli kaikki kyllä.
Lääkäri totes kohdun kasvaneen ja ultraan sain ajan. Ultrassa kohtu ja se ontelu olivat kasvaneet kyllä, mutta ei mitään siellä. Sit verikokeilla katottiin hcg-arvot, nekin olivat kasvaneet ja kohonneet, mutta ei oikein tarpeeksi. Jäätiin taas odottelemaan, pari viikkoa vielä, sitten pitäis jo olla näkyvissä, jos jotain sinne kasvaisi. No saman viikon pe alkoi vuotelemaan taas vähä reilummin ja la aamulla väheni. Loppui la kokonaan. Sunnuntaina aamulla alkoi KOVAT kivut ja kaikki tuli pois. Ei jäänyt epäselväksi, että oli keskenmeno. Tai siis se oletettu tuulimuna tuli pois. Parempi niin, kun kaavinta. Mene ihmeessä tsekkaamaan, saat mielenrauhan ja kyse on myös sun terveydestä, ettei sinne kohtuun tule mitään tulehdusta tms.. :heart: toivottavasti kohdussa olisi pieni katkarapu joka heiluu iloisesti, eikä mitään hätää, mutta tsekkauta ihmeessä. V-loppuna ja illalla voit lampsia suoraan päivystykseen.
 
Mulla vuosi kohdunulkoinen heti alusta asti sillain lorahtelemalla. Ja tuulimunat alkoi molemmat tiputella tasan 8 viikolla. Eli suosittelen kaikille joilla vuotoja, menkää tarkastuttamaan, että raskaus on oikeassa paikassa. Mulla ei heti kohdunulkoista osattu epäillä ja siinä kävi vähän kaikenlaista, jonka saurauksena olen yhtä munajohdinta köyhempi. Mutta en halua pelotella. Vain neuvoa, ottakaa vuodot tosissaan. Kaverillani vuosi kerran tosi paljon ja jatkuvasti aika pitkälle raskautta, mutta terve tyttö syntyi kuitenkin. Nämä on aina tapauskohtaisia.
 
Tiistai-aamuna tuli vähän rusehtavaa vuotoa, päättelin sen johtuvan limakalvojen herkkyydestä (edellisiltana oli miehen kanssa harrastettu k18-aktiviteetteja). Eilen illalla sitten tuli vähän kirkasta verta, mutta kummallakin kerralla sitä on tullut vaan vähän ja vessakäynnin yhteydessä. Mietin voisiko eilisiltainen johtua siitä, että kuopus leikki "äiti on vuoristorata" -leikkiä ja pomppi tietysti mahan päällä... Soitin päivällä neuvolaan, ja sieltä kehoitettiin ottamaan rauhallisesti ja välttämään masupomppulinnaleikkejä.

Jos epäilee kohdunulkoista tai tuulimunaa, miten voisi ultraan päästä? Pitääkö ihan oikeasti jännittää sinne viikolle 12-13 asti kun neuvolan kautta pääsee (jos ei yksityiselle halua mennä)?
 
Härveli kiitos zemppauksesta sitä todella nyt tarvitaan.
Voimia pahoinvoinnin keskelle=) lähetä mulle osa siitä niin ei tarvii yksin kärvistellä sen kanssa=)

Elikkäs, mä tänään soitin neuvolaan ja siellä se täti sano että tosi heikko plussa että viikon päästä pitään viedä uus näyte hän laittaa lähetteen. Mua kyllä alkaa nyt todella epäilyttää kun se viiva on vieläkin tosi haalea ja mitään raskausoireita ei ole, ei sit pienintäkään ja viime yönäkin heräsin siihen kun mahaan sattui...mut siis mitään vuotoakaan ei ole :|
No jospa tää tästä, pitkä aika on kyllä odottaa että saa jotain varmuutta tähän.
Huomenna ois tutun tytön synttärit ja ei vois kyllä vähempää kiinnostaa, no kai sinne on pakko raahautua näytille niin ei loukkaa toista.Voihan se fiilis tosin tästä parantuakkin.

Huolissaan oleva metsätähti ja pienenpieni?
 
shaken Joo ei sinne ultraan ainakaan täällä kovin heppoisin perustein pääse. Eli keskenmenon pelko/epäilys ja pieni vuoto ei riitä (ainakaan täällä) vaikka se tietysti itseä huolestuttaa. Täytyy olla kovat kivut ja verta tulla kuin härän kurkusta. :( Muakin nämä oireiden katoamiset kun häiritsee niin en alkanut edes neuvolasta kyseleen vaan meen suoraan yksityiselle.
 
Laitan tännekin tämän kyssärin.. Eli onko teistä viikoilla 6+2 (mahdollisesti 6+4) liian aikaista mennä varhaisultraan? Näkeekö siellä mitään? Haluaisin jotain konkreettista todistetta sille, että masussa on jotain, mutta aiheutanko itselleni vain huolta ja murhetta, jos sydänäänet eivät (vielä?) kuulukaan...
 
Vivid
mama-84 Ihana maha sullakin... en tiiä, sekotitko nyt, mutta se maha jota itse "ihmettelin" oli Tepa75:n. Oma ei oo mitään siihen verrattuna, vaikka iltaisin aina vähän turpoileekin :)

Täällä jatkuu saikku. Päivän piristykseksi sain postissa neuvolasta esitietolomakkeet ens maanantain neuvolaa varten.

Viikonloppuja kaikille :wave:

Vivid ja Hippu 7+3
 
rosehip kyllä siellä näkyy mahdollisesti jopa sydämen syke mikäli viikot vastaa menkoista laskettuja, mut jos ne ei täsmään ja raskausviikkoja on vähemmän niin silloin ei välttämättä näy muuta kuin raskuaispussi ja siitä ei voi sanoa onko siellä elämää.
 
rosehip Voi kyllä hyvin näkyä syke tuolloin, mutta jos ei oo mitään vuotoja tai kipuja tms. syytä miksi pitää kiirehtiä, niin kannattaa odottaa sinne 7+ viikolla, jotta ei tuu huolta jos onkin saanut alkunsa myöhemmin tai muusta syystä syke ei ihan vielä näy. On varmasti tosi stressaava se viikko, jos ei vielä näy ja joutuu viikon odottamaan seuraavalle käynnille.
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Eli onko teistä viikoilla 6+2 (mahdollisesti 6+4) liian aikaista mennä varhaisultraan? Näkeekö siellä mitään?
Mulla tehtiin 3.ultra viikoilla 5+0 ja silloin näkyi raskausontelo ja ruskuaispussi, mutta sikiökaikua ei saatu. Viimeisin eli 4.ultra tehtiin viikoilla 6+3 ja ruudulla näkyi pieni sykkivä sydän keskellä epämääräistä "katkarapua". Eli noilla viikoilla on mahdollista nähdä sydän :)
 
härveli kiitti ku jaksoit selittää. Juup, ihte mietin kyl tota juuri että jatkuuko noi pahoinvoinnit ja rintojenkivistykset jne, jos ei oo oikeasti raskaana vaan on vain tuulimunaraskaus, eli voi siis jatkua. Juup, pitää koittaa miestä houkutella maksamaan ultra, jotta saisi ainakin ihtelle rauhan. Ensiviikon alus, maanantaina olis rv 6+3, et näkeekö ne jo ensiviikol mitää ultras?

uoh, ku tämä on nii ressaavaa, aina välii herää toivo et kaikki ok, sit taas rytinällä alas. =)
 
J84
Iltapäivää syysmassut :wave: mahtuiskos uus odottaja mukaan pinoon :D

Tän aamuinen testi vahvisti ihanan epäilykseni todeksi



3kk siihen meni, että raskauduin uudelleen km:n jälkeen ja olo on mitä mahtavin :heart:

:wave: Jellona84 4+0 LA 25.9 TAYS, 3. lapsi (2.yht.)
 
Rosehip, minä olen menossa yksityiselle varhaisultraan ja se antoi tuon ajan rv6+4:lle automaattisesti. Sanoi, että rv 6+2 olisi voinut jo tulla, mutta se on lauantai ja laittoi seuraavan arkipäivän sitten. Että olettaisin, että se syke pitäisi näkyä silloin jo. Maanantaina siis olen menossa katsomaan, näkyykö mitään.
Kyllä tuo oysinkin raskauskiekko sanoo, että sydänäänet todettavissa 13.tammikuuta.

Olin tänään pois töistä huonon olon vuoksi. Koko aamun tuntui, että oksennan just kohta. :S Yök.

Jellona84, Oikein paljon onnea ja tervetuloa mukaan. :)
 
Kamalan paljon juttua taas tullut :)

Edelleen harmittelen sitä varhaisultraa, joka on siis vasta reilu 2 viikon päästä... Noh, mutta silloin ainakin näkyy varmuudella, ja jos ei näy, niin sitten varmasti ei tule näkymäänkään. Että kerralla sen sitten tietää. Kamala jännitys vaan päällä... Pelottaa ihan kamalasti ett siellä ei olekaan mitään, tai että se menee pois :( Pitää vaan yrittää ajatella positiivisesti... Päivä kerrallaan.

Cummastelija:
Mulla kans eka luomukierto ja heti tärppäs... Eli nopsaan se nappaa joillakin! Itellä ihan samat fiilikset, varsinkin kun hyvä ystäväni on jo vuosia yrittänyt saada lasta... Ja aina kun heillä on tärpännyt, on mennyt kesken... Jotenkin kauhistuttaa kertoa hänelle. Kun olen muutenkin ollut pahoillaan hänen puolestaan jo pitkään. Nyt itse sitten puolivahingossa täräyttää heti ekalla luomukierrolla! Uskomaton tunne. Mutta pitää siitä nauttia, jos ei kaikille jatkuvasti hihkua, niin ainakin kotona sohvalla miehen kainalossa yhdessä olla onnellisia tilanteesta - joka ilta.

Ja yrjötys-olo jatkuu päivittäin, melkein jo pahentunutkin - tulee sellaisia mukavan makuisia röyhtäyksiä välillä... hyi olkoon. Ja väsymys. Ei nukuta, mutta ei kyllä jaksa tehdä yhtään mitään... ei edes ajatella. Ihan zombie-olo. Onneksi on vklp! Lenkkeilyä ja leffoja meillä - ja huomenna ulos syömään. Hauskaa vklp kaikille ja koittakaahan rentoutua!

Rontti 6+4

Niin ja däääm! Tatska-homma ottaa päähän... WHY!!!?? :headwall:
 
Ilmoittaudun mukaan syyskuisten joukkoon, joskin aika varovaisin odotuksin. L.a. olisi laskurin mukaan 11.9., neuvola käymättä ja itse asiassa varaamattakin. Lapsia entuudestaan kolme, kaksosraskauden keskenmeno toissasyksynä melko alkuvaiheessa. Olen parasta aikaa niin kuin nikkini antaa ymmärtää, ihan sippi. Oireita on muuten hillitysti. Katsellaan, mitä tapahtuu!
Viikkoja siis nyt tasan 6. Alkuodotuksen tsemppiä kaikille!
 

Yhteistyössä