SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Heinäneito,hyvää lomaa:cool:!itse olisin kyllä hakenut loman sijasta sairaslomaa jos selkä olis näinkin kipee mitä tämä nyt on,ei tässä pystyisi ainakaan nauttimaan..
Kyllä mulla ainaki tuli sitteriä käytettyä ihan pienestä pitäen,lähinnä kyllä sit vain nukkui siinä olohuoneessa..on kuvakin kun esikoinen niiiin pieni ja hymy naamalla nukkuu,voin sen vaikka laittaa tähän =)

Ja hyvähän nuo on silti pestä kun ei kaikista tiedä onko pesseet vai pyyhkineet enimpiä likoja.

Huldis
onnittelut tyttölupauksesta,harmi että tuo istukka ei ollu siirtynyt,tietenki sitä haluais synnyttää ihan normaalisti,mutta minkäs teet,lapsen ja itsensä paras on kuitenki tärkein <3

Talvicin ja santun masut on aivan ihania!

Miirikki Maha on välillä kipee ja varmaan juurikin tuosta kasvusta johtuvaa...poju täällä on myös alhaalla,viihtyy ilmeisesti siellä ja usein potkut tulee tuonne rakkoon kivasti...Älä tuskaile tuosta potkujen tuntuvuudesta miehen kädelle,täällä kans kun istukka edessä ,niin mies oikeestaan näki ennemmin nuo potkut ku tunsi ja nyt lauantaina sai kunnon potkuja kädelle,vauva on nyt siinä vaiheessa et jos tunnen sen jalan esim vasemmalla puolen ja laitan sormen siihen niin hän potkaisee kuin mielenosoitukseksi et pois mun yksiöstä:whistle:.Aikaisemmin on ollut just tuo kun käden laittanu niin loppunu,mut nyt on lisääntyny..voimia ja parantumisia sinne!:hug:

Leo
lle myös jakselemisia!toivottavasti kaikki hyvin,myös tuon viljelyn tulokset!nyt lepoa ja rentoutumista!:hug:

Kyllä jonkunlaista RYTMIÄ on huomaittavissa...iltaisin ja aamuisin varsinki on monesti jumpat käynnis ;)

(.) Lähetin tosiaan sille tarhanjohtajalle s.postia ja sieltä vastattiin että otetaan puheeksi tällä viikolla ja pidetään kokous ja samaten jututetaan tätä opettajaa,tuo teko ei ole ollut hyväksyttävä.

Lääkäriaika olis tänään sitte 2.Tää selkä on jotain ihan kauheaa,tai no vielä on hyvä se et portaiden nousu onnistuu,eli ei ota takamukseen kun jalkaa nostaa portaan verran..mutta huhhuh,perjantaista asti olen syöny särkkäreitä,oli pakko alkaa niitä syömään vaik kuinka yritin olla ilman,viime yönäki piti herätä naukkaan..

Äitienpv alkoi ihanasti,poika herätti 9jälkeen kortin sänkyyn tuoden ja toivottaen hyvää äitienpäivää,mies lähti heti keittää kahvia(oli sanonu pojalle eilen et herättää ensin hänet ennenku minut mut kiire oli kortin annossa...)ihana kortti oli,huovutettu sydän kiinni kortissa,omin pikku kätösin tehty <3 sit nautin kakkua ja kahvia sängyssä.
sit lähettiin keittään mannapuuroa,mihin se ihanuus loppui,mies laittoi maidon kiehuun ja alkoi pelaamaan:kieh:....no paloihan se maito pohjaan ja mie yritin sitä vielä pelastaa kunnes palo käpy ja nakkasin desimitan altaaseen mistä puurot räisky mun päälle(olin keränny siihen palaneita länttejä..ja se putos kattilaan...),menin sit kylppäriin vaihtaa vaatteet ja itkemään,hormonit!!!!siitä menin sänkyyn missä makasin sit monta tuntia,mahtava äiti..mies kävi pyyteleen anteeksi mut mie olen tätä hitaasti lämpenevää mallia!koko pv olin TODELLA itkuherkkä!!!
Tehtiin pojan kans mummille äitienpvkortti,meni siinäki hermot ku hän ei muka osannu omaa nimee kirjoittaa mallista,vasite värkkäs,sain senkin sit itkemään hermot on tosi kireel,eikä siihen auta se et ei pysty normaalisti liikkumaan!!!No Poika tulee tänään taas viikoksi joten pitää hyvittää hänelle tuo eilinen kiukkupurkaus ja tehdä jotain mitä hän haluaa:heart:

Mutta nyt kaffen keittoon...

JiiMii&poju23+1
 
Moikka!

Täällä vietettiin oikein ihana äitienpäivä! :heart:Aamulla poika oli käynyt keräämässä miehen kanssa mulle kukkakimpun tuosta niityltä ja olivat laittaneet aamupalan valmiiksi.Pojalta sain lahjaksi tarhassa tehdyn sydänmagneetin:heart: Sitten lähdettiin vaellukselle tuonne meidän yläpuolella olevalle alpille. Halusin vielä kävellen mennä sinne kun vielä siihen pystyn. Ihan siltä varalta jos joudun taas makoilemaan tän raskauden aikana. Ja hyvin jaksoin kiivetä ylös, nykyään alaspäin tulo on mulle vaikeampaa sen takia että kohtu painaa rakkoa niin pahasti että pitää juosta koko ajan pissalla. Iltapäivällä katottiin jääkiekkoa ja mies leipoi suklaakakun. Illalla käytiin vielä ulkona, tehtiin kiinalaista ruokaa ja katottiin filmi. Kerta kaikkiaan mahtava päivä!

Tänään kävin pojan kanssa aamupäivällä vaeltamassa. On niin helppoa kun se jaksaa ite kävellä jo pitkiä matkoja. On ollut ihanat ilmatkin, tekis mieli vaan olla koko ajan ulkona!

Huldasharks: Harmi tuo etinen istukka:( Ymmärrän että ottaa päähän! Mä jännitän miten mulle käy, koska lääkäri viimeksi sanoi että istukka on vielä hyvin alhaalla. Sanoi kyllä heti perään että nousee siitä raskauden aikana kun kohtu kasvaa mutta en uskalla siihen vielä luottaa että niin todellakin käy. Mulla olisi kanssa järkytys jos joutuisin keisarinleikkaukseen mutta eihän sille tietenkään mitään mahda jos se niin on .Vauvan ja äidin terveys on etusijalla!

Leo81: Tsemppiä supistusten kanssa ja toivotaan ettei verenvuotoa enää esiinny. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin vauvalla! Mä oon ainakin huomannut, että suolen toiminta vaikuttaa aika paljon kohtuun, mulla saattaa supistella enemmän ennenkuin täytyy mennä isommalle hädälle tai jos on muuten häikkää vatsan kanssa (ummetusta tai ripulia) niin sekin vaikuttaa.

Vauvalla tuntuu olevan jo jonkinlainen rytmi. Ainakin aamuisin jumppailee tosi kovasti-tuntuu että sen pitää purkaa ylimääräiset energiat yön jälkeen. Päivisin on epäsäännöllisempää, usein ruoan jälkeen tuntuu enemmän liikkeitä. Ja iltaisin n.klo 22 on kanssa aikamoiset jumppatuokiot, ihan sama oli esikoisella.

Casanna 21+1
 
Äitienpäivä vietetty, aamulla sain esikoisen piirtämän kortin :heart: ja lahjakortin seppälään :D Kahvit ja daim-kakkua sänkyyn. :p Sitten aamutoimien jälkeen mentiin pihalle ja minä sain laittaa puutarhaa koko päivän rauhassa! Mies laittoi päivällä tacoja ja illalla kanaa chili-kermakastikkeessa + lohkoperunoita, salaattia ja alkoholitonta punaviiniä. Nam! :p
Mies oli kyllä vähän huolissaan, kun olin takapuoli pitkällä kukkapenkissä koko päivän, että vaan raadan, enkä nauti päivästä, mutta päinvastoin, kun saa rauhassa touhuta, eikä tarvi päivystää 1,5v neitiä, saa paljon aikaan ja siitä vasta nauttii! Ollaan asuttu samassa paikassa jo kymmenisen vuotta, ja vasta viime kesän lopulla puri puutarhakärpänen ja nyt on kiva ostella ja laittaa puutarhaan puskia, kukkia ja reunustaa kukkapenkkeja, polkuja jne, jne... Tänään käytiin puutarhamyymälässä esikoisen kanssa ennen hoitoon menoa, ja nyt tuolla autossa odottaa kaks säkkiä antiikinpunaista koristekatetta, muratteja, pelargonioita ja orvokkeja. Lähinnä lähdin ostamaan lumihiutaletta, mut ei tällä kertaa ollu ku amppelissa ja hintana 14,50! Täytyy katella jostain muualta... Oon taas niin innoissani tosta puutarhasta, et harmittaa tämä iltavuoroviikko! :kieh:

Rytmistä en osaa sanoa, mutta aamuisin on aina jonkinlainen jumppatuokio, samoin illalla, et olisko se sitä kun pysähtyy ja on paikallaan ja aamusta kun herää ja vähän kääntyilee, niin vaavi sitten heräilee kans. Päivällä tuntuu potkuja lähinnä jos pysähtyy, välillä kyllä liikkeessäkin tuntuu jotain, että kyllä nyt jo potkut tuntuu jokapäivä ja se se vasta on ihanaa!! :heart:

Käväisin hennesillä kun sain lapsen hoitoon, ostinkin vain lapselle vaatteita, lähinna jotain kesäistä hattua lähdin ostamaan, kun nämä ilmat nyt näyttää tästä lämpiävän, ja kaksi hellehattua + lippis lähti mukaan, sitten kahdet trikoohousut á 4,95€, ja kaks hupparia, tuntuu että takki on liikaa, mut paita liian vähän... sekä aurinkolasit, oli niin suloiset kukkalasit :D Niin ja pikkuhousuboxin ostin myös, ajattelin et jos sitä tuossa kesällä vähän harjottelis kuivaksi, niin kyllähän sitä ny pikkuhousut pitää olla, niinku äitilläki! ;)

Täytyy nyt välillä päivitellä, jos vaikka jatkais myöhemmin...

eleana + seppo 20+6 :heart:
 
Lineanegraa, ei löydy, mutta sen "tilalla" on kyllä todella hieno karvainen viiva :D

Äitienpäivä meni kivasti. Äidille tein kakun, kun tulivat siskojeni kanssa kylään. Miehen kanssa käytiin syömässä ja otettiin ihan rennosti kotona. Ens vuonna sitten kukkia ainakin tultava ;)

Ei mitään rytmiä. Ei kato kellonaikaa tämä pikkuinen :) Ihan yölläkin heräilen liikkeisiin ja potkii liikkeellä ollessanikin.

Täällä saattaa tulla (ja luultavasti tuleekin) muutto noin rv 30+, mutta stressiä en asiasta ota, koska ihanaa päästä isompaan (3h). Eihän mun tarvi edes kantaa mitään, ku kunhan laitan vaan tavaroita laatikoihin :D

Mitään kipuja ei juurikaan ole, mutta tähän aikaa päivästä olen aina saanut KESKIselän kipeäksi ja mikään muu, kuin makuuasento siihen ei helpota. Tulee yleensä istumisesta. Kävellessä se ei haittaa, eikä tule.

innoM + Pulla 23+4
 
Terkkuja ultrasta! Kaikki oli hyvin ja saatiin poikalupaus :heart: Salaa oltiin poikaa toivottukin. Istukka oli vielä osittain kohdunsuun päällä mutta ei paljoa. Pääsen kuitenkin tarkastuttamaan tilanteen viikolla 32. En jaksa murehtia vaan luotan, että kyllä se siitä nousee. Poika vastasi pari päivää viikkoja suurempaa mutta ei muutettu laskettua aikaa. Ja jotenkin kummasti minun maha on lopullisesti pullahtanut näkyviin juuri viimeyön aikana. Vielä eilen se oli ihan pieni mutta tänään ei voinut töissäkään jäädä kellekkään epäselväksi ollaanko sitä raskaana vai ei :)

Lineanegra on haaleana näkyvissä, ilmeistyi pari viikkoa sitten ja taitaa hiljalleen tummua.

innoM: muutto täälläkin edessä heinäkuussa ja odotan innolla, että saan toimia vain työnjohtajana :)

Ainoa rytmi liikkeille on se, että illalla kun rauhotun sohvalle tai sänkyyn, alkaa touhuuminen. Päivällä tunnen liikkeitä ihan sen mukaan, kuinka aktiivisesti itse olen menossa.

Ja vielä onnittelut muille lupauksia saaneille,

Marsa ja poitsu 20+6
 
Täällä ei kauheasti äitienpäivään pystynyt keskittymään, kun niskakipu yllätti oikein kunnolla :headwall:. Samalla tuli tutuksi terveydenhuoltojärjestelmä raskaana olevan kivunlievitykseen. Niska kramppasi oikein kunnolla lauantaina, pää ei kääntynyt ollenkaan ja ei kestänyt ollenkaan makuulla oloa. Apteekista neuvottiin ostamaan kipugeeliä, ei vaikutusta. Sitten vaan yksityiselle päivystykseen iltamyöhään. Siellä lääkäri voivotteli, ettei voi määrätä yhtään mitään parasetamolin lisäksi. Lämmintä vaan niskaan ja saikkua tiistaihin. Yöllä nukuin ehkä kaksi tuntia, kun sain kuumavesipullon sopivaan kohtaan. Muutoin oli sellaista pyörimistä ja kärsimistä. Päivällä kuljin ihan pää kenossa ja soitin illalla päivystykseen sairaalaan ja sieltä sanottiin samaa, ei mitään lääkkeitä ja ohjasi soittamaan synnytysosastolle kivunlievityksestä. Sieltä hoitaja kysyi päivystävältä lääkäriltä ja hän ohjasi soittamaan tarvittaessa päivystykseen ja että kyllä jotain piikkiä sieltä voi antaa. No en kuitenkaan lähtenyt ja yöllä heräilin hirveään särkyyn. Aamulla sitten päivystävälle lääkärille, joka määräsi pienenellä annoksella tulehduskipulääkettä nimeltä Diclomex. Kuulemma voi lyhytaikaisesti syödä toisella kolmanneksella.
Eihän sille mitään voi, että lääkkeitä ei voi syödä niin ei voi. Mutta kyllä kannattaa yrittää välttää viimeiseen asti, ettei joudu tilaan jossa särkee niin että jotain on pakko ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut ihana päivä tänään!! :heart: Rakenneultra on siis takana ja kaikki oli hienosti! Istukka oli takaseinässä ja hyvä niin. Mutta täytyy sanoa, että kyllä tämän mamman poikaolo meni metsään! :D Saatiin nimittäin aikalailla varma tyttölupaus :heart: Sekä minä, että mies ollaan kuitenkin erittäin tyytyväisiä tähän tietoon, sillä vaikka molemmat olisivat aivan yhtä tervetulleita, niin täytyy myöntää, että ihanaa saada oma prinsessa! :) Ja tottakai mä sitten suunnistin lähimpään vaatekauppaan ja ostin vaikka mitä ihanaa vaaleanpunaista :heart: Miehelle tämä ultra oli todella, todella tärkeä, sillä varsinkin hänelle tieto sukupuolesta sai asian tuntumaan todellisemmalta ja nyt pystytään paremmin miettimään vauvaa tuolla masussa yksilönä :heart:
Kasvoja neiti ei suostunut oikein näyttämään, piti sinnikkäästi kättä kasvojen edessä koko ajan! :)

Kseena Voi ei! Tuo niskajumitus on ihan kamala! :hug: Mulla oli sama vika edellis uutenavuotena, sain silloin 600mg buranaa, mutta ethän sä tietenkään semmoisia voi nyt syödä.
Toivottavasti vaiva menee nopeasti ohitse, mulla siihen taisi mennä ikävät pari viikkoa! Voimia!

Varsinaista rytmiä vauvan liikkeissä en ole huomannut, mutta kovasti liikutaan iltaisin ja myös pitkin päivää tulee selkeitä jumppatuokioita! :heart:

marsa Onnea poikalupauksesta :heart: Ja hyvä, että istukka on siirtynyt! Meilläkin tyttö on ollut alusta asti neljä päivää aina isompi, mutta laskettuaikaa ei ole sen takia muutettu. Neuvolassa vaan sanottiin, että ruvetaan sitten loppuaikana tarkkailemaan, ettei mene yliaikaiseksi ennen aikojaan :)

Äitienpäivänä mies yllätti mut ruusulla :heart: ja meillä tuli ihanasti puoliväli eilen myös täyteen! :)

Ihania masuja Talvicci ja Santtu!!

Onpa ollut ihana päivä tänään, jaksaa taas hyvin mennä huomenna töihin! :)

Vaniljainen ja Rinsessa 20+1 :heart:
 
Kseena Mulla oli samanlainen niskajumi viikolla 11 ja mitään ei voitu sille tehdä. Jos olisin ollu loppuraskaudessa, niin olis kuulemma voitu kipupiikki pistää, mutta nyt sain vaan grammasta panadolia. Jaksamista!

Äitienpäivästä Olin aivan kamalassa mahataudissa ja koko päivä meni nukkuessa. Ei ihan sellainen äitienpäivä kuin haaveilin. Tosin esikoinen oli piirtänyt maailman ihanimman kortin, siinä oli kolme Valmetin traktoria ja metsäkone. :D Antoi sen jo innoissaan lauantai-iltana ja toivotti hyvää äitienpäivää. Seuraavana aamuna kun isänsä sanoi, että mitäs sun piti sanoa, niin herra kohta kolme vuotta totesi "Mä sanoin jo eilen."

Heh, huomasin tossa just yhden pikkumokan. Olin menossa huomenna aamulla neuvolaan, mutta kun vilkasin kalenteria, niin totesin, että oliskin tarvinnu olla siellä tänään. Oho. Tarvii varmaan soittaa aamusta uus aika. :D

Vaatteiden kanssa elän inhottavaa aikaa, kaikki mammavaatteet on vielä tolkuttoman isoja, mutta omat vaatteet alkaa jo hiljalleen kiristämään. Mulla ei oo lähellekkään vielä noin ihanaa mahaa kun joillakuilla, jotka on tänne kuvia laittaneet.

Carlotta ja lisänumero 3 viikolla 20+6 (?)

Plaah, rakenneultra olis loppuviikosta. Harmittaa vähän kun joudun yksin menemään, en saa lapsille hoitajaa joten mies joutuu niiä kattomaan, täällä kun ei saa ottaa lapsia ultraan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaniljainen Onnea tyttölupauksesta!!! Ihanaa :heart: Ja pääasia, että kaikki oli pienellä hyvin! Mulla heittää aavistukset ihan häränpyllyä täällä, joka toinen päivä on poikaolo ja joka toinen tyttöolo :) Noh, kohtahan sen näkee! Tulin vaan vaklaamaan sun kuulumisia :heart:

Lily & 33+3
 
Kseena joko kivut hellittäneet?jakselemisia!!:hug:

Vaniljainen ihania ultrakuulumisia,onnittelut tyttölupauksesta!

Carlotta onpa tyhmää ku ei saa mukaan ottaa,edes jos ei lapsenlikkaa saa...no paljon kuvia sit miehelle tuliaisena!!;)

(.) Kävin eilen siellä lääkärillä ja voi hitto mikä neuvolalääkäri:kieh:,ollu mulla joskus aikasemminki,olisko sillo ku esik. odotin.Ei meinannu eka kirjoittaa saikkua ku eilisen pvn,sanoin et mie en ole ees yötä saanu kunnolla nukuttua särkyjen takia ja et liikkuminen sattuu.meinas et työ auttaa siihen et pitäähän mun kotonakin liikkua,sänkyyn ei voi jäädä...JOO kotona on HIEMAN eri asia ku välillä saa levättyä eikä tarvi olla joko jaloillaan 6tuntia ja nostella tavaroita tai vaihtoehtoisesti istua paikoillaan!No tästä eteenpäin istunki sit kassalla töissä,eli istumista 6tuntia.
Niin ja katto selkää ku sanoin et on lievä skolioosi(todettu kuvilla) et voisko tämä kivun lisääntyminen ja leviäminen alaristiselkään nyt johtua siitä,kokeili ja sano et ei juurikaa skolioosia ole,sanoin et nii se on siel ihan alaseläs,missä mulla oli päällä tukiliivi!!ARGH!!
Noh kirjoitti kuite sit tän loppuvkn issiaksen takia ja et nyt ku olen saikul niin pitää kotona venytellä(mitä olen vkn tehny)ja tehdä vatsalihaksia ja harrastaa liikuntaa.tehdään ja katotaan jos helpottas.:kieh:
Jotenki tuntu et ei se ees uskonu et mulla on oikeesti kipeä,vaan luuli et haluan vain sairaslomaa,vaikka nyt tää on oikeesti niin kipeä et ei mun mielestä esikoisen aikaankaan ollu näin ja siihen ei auttanu ku synnytys siihen kipuun ja senki jälkeen oli viel monta kk!ja sit on kyllä kiristyny nuo saikkujen annot ku katoin niin sillo sain aina 1kk kerrallaan sairaslomaa,nyt 1vk..mut joo kattellaa ens viikolla..
Ollut taas niin vaikeat 2pv et huhhuh,tuntuu et hormonit on ihan katossa!!!eilenki pillittelin sit vähän väliä tuon takia tai vaihtoehtoisesti purin hammasta,mies ku sanoi jotain niin äksyilin vaan.masentaa ihan kympillä,vois vaan maata ja tuijottaa seinää.:(
Mut jos tää pv olis parempi,unetki loppu jo ennen 5...aurinkoista tiistaita!!!!
JiiMii&poju 23+2
 
Onnea Vaniljainen tyttölupauksesta! :heart:

Pitää lähteä kiikuttamaan lapsi toimintaterapiaan heti näin aamusta. Nyt tuntuu jotenkin, että vaikka käynnit on todella kallisarvoisia niin tää kuskaaminen on kyllä sieltä ja syvältä. :vampire:
 
Tuli mieleen, että paljonko teillä on ollut hemoglobiini, kun on käsketty aloittaa tuo raudan syöminen? Minulla oli viimeksi 124, ja terkkari neuvoi aloittamaan. Tuo kuulostaa kuitenkin vielä ihan hyvältä luvulta :confused: Toisaalta lähtöarvo oli yli 150, että onhan se selvästi laskenutkin…

Huldasharks ikävä tuo istukka, mutta toisaalta hyvä tietää varmaksi jo tässä vaiheessa, ettei tule nousemaan. Ehtiipä asennoitua sektioon rauhassa eikä tarvitse pähkäillä, että onko se jo noussut vai sittenkään ei.

Leo toivottavasti lepo auttaisi ja vuoto rauhoittuisi! Onneksi sitä ei kuitenkaan tullut enempää ja pienellä on asiat kunnossa :heart:

JiiMii kirosin kanssa viime viikolla arvauskeskuksen hornan tuuttiin, ihan samanlaista toimintaa, mutta 2v lapsen kanssa :kieh: Esikoinen oli neljättä päivää liki 40 asteen kuumeessa, ja lääkäri pisti kotiin sanomatta yhtään mitään. Illalla ”päästiin” sitten päivystykseen, kun kuume nousi panadolista huolimatta yli 40 asteen. Sillä kerralla lääkäri sitten kirjoitti tehokkaamman kuumelääkkeen, ja totesi vaan paljon puhuvasti, että ai, te kävitte tällä lääkärillä…

Äitienpäivänä sain esikoisen askarteleman kortin (jonka hän tosin antoi kertaalleen jo aikaisemmin viikolla :D) ja ruusun :heart: Lisäksi mies katsoi tyttöä koko päivän, sain itse lepäillä ja olla ihan laiskana.

Selkä on minullakin kipeänä. Tukivyö auttaa kävellessä, mutta eilen erehdyin vaihtamaan lakanat, ja lantio huusi lopun päivää… Saa nähdä, mitä muuttoa varten pakkaamisesta tulee : /

Branwen ja sissi 19+5
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
rauta tänään tuli käsky syödä 130->117

verenpaine alkuraskaudessa ollut 130/80, nyt 78/49!!! mistähän tuo johtuisi? neuvolatäti katseli mua kuin zombieta, ei kuulemma pitäisi pysyä tolpillaan tuollaisilla lukemilla. mutta ihan kyllä autolla sinne neuvolaan ajoin ja ok olo oli muutenkin. Päästi mut töihinkin, mutta huomenna haluaa mitata uudelleen paineen. Onko muilla verenpaineet äkisti tippunu?

jeeni ja kaveri 23+0
 
Hei taas!

Tässä on nyt viikon verran eletty hiljaiseloa, joten jospa välillä kirjottelisin tänne. Oon kyllä lukenut muiden kuulumisia, ihanaa, että moni on taas päässyt kurkistamaan tulokasta ultrassa ja ettei kukaan ole saanut huonoja uutisia!

Viime viikon verenvuodosta selvittiin ilmeisesti säikähdyksellä, huh! Vuoto loppui parissa päivässä kun sain ottaa rauhassa ja mies hoiti kaikki esikoisen kantamiset ym. Esikoinen tietysti sairastui vielä samaan aikaan, joten miehellä oli kaksi hoidettavaa yhtä aikaa - onneksi sattui hänellekin vapaa viikko!

Keskiviikkona kävin rakenneultrassa (yksin, kun lapsi oli sairaana ja lapsia ei saa ottaa ultraan mukaan, joten miehen piti olla lapsen kanssa) jossa kaikki oli oikein mallikkaasti. Poika vastasi kooltaan täsmälleen viikkoja ja kaikki rakenteet olivat kunnossa. Tämäkin ultraaja vielä varmisti, että poika on tulossa. :) Nyt, kun vuoto on loppunut ja ultrassa nähty että kaikki on kunnossa, on ihanan seesteinen olo. Ilmeisesti se auvoinen keskiraskaus on nyt saavuttanut minut! Ei ole pahaa oloa, ei kipuja, ja maha on juuri sopiva. Siitä näkyy, että raskaana ollaan, mutta se ei ole vielä tiellä. Kätilöharjoittelija joka oli mukana rakenneultrassa totesi nähtyään mahani, että onpa hyvin kasvanut maha. :) Täytyy myöntää, että aikamoinen outokumpu mulla onkin. :D

Leo, peukkuja sinne että vuoto loppuisi!

Rytmiä on jonkin verran havaittavissa, tuntuu että enemmän kaveri liikkuu n. klo 12, klo 16 ja iltasella joskus 21 - 22. Toki riippuu ihan päivästäkin, välillä ei meinaa liikkeitä tuntua ollenkaan ja toisinaan taas on hirveä rumba käynnissä kaiken aikaa.

Linea negra on alkanut ilmestyä navasta ylöspäin, haaleana vielä tosin. Esikoisestakin se tuli ja ylsi ihan alhaalta pitkälle navan yli.

Äitienpäivänä olin ensin esikoisen kanssa omien vanhempieni luona (vietimme viikonlopun siellä) ja tultiin iltapäivällä kotiin. Miehellä oli menoa edellisenä päivänä, joten ihmeempiä hemmotteluja en saanut, lahjan kumminkin. :) Odotin kovasti etukäteen että saisin esikoisen tekemän kortin, mutta koska oli edellisen viikon kipeänä, ei ehtinyt askarrella sellaista päiväkodissa. Ehkä ensi vuonna sitten.

Verenpaine on mulla aina melko alhainen, viimeksi taisi olla n. 94/62 tms. Kyllä sitäkin neuvolan täti yleensä ihmettelee, mutta kun se on aina niin matala, niin ei mua huimaa tai sitten olen vain niin tottunut siihen etten edes huomaa... Mutta jeeni, tuo sinun lukemasi kuulostaa kyllä hurjalta! En ole kyllä tuollaisesta paineiden putoamisesta kuullut.

Rautaa ei ole käsketty vielä syödä, ekassa mittauksessa oli 121 ja nyt viime viikon maanantaina 117, mutta lääkäri vain totesi että se on hyvä eikä puhunut mitään raudasta. Saa nähdä sitten parin viikon päästä neuvolassa, että komentavatko rautakuurille.

Tsemppiä itse kullekin, ja etenkin tietysti kipujen ym. kanssa painiville!

-Jerika 21+3
 
Onnittelut kaikille rakenneultrassa käyneille näin yhteisesti!

Meillä vietettiin äitienpäivää hyvin rauhallisissa merkeissä. Pojat toivat isänsä kanssa aamulla aamiaisen ja itseaskarrellut lahjat ja kortit sänkyyn. Päivällä pyöräiltiin mummun ja isomummun luo kahvittelemaan ja sit vaan oltiin ulkona nauttimassa mahtavasta säästä. Ihanan leppoisaa olemista, juuri sellaisesta tykkään.

Mulla on myös tippuneet verenpaineet ropinalla. Ihan Jeenin lukemiin ei sentään ole menneet, mutta 105/62 on olleet matalimmillaan ja olin ennen pääsiäistä 3pv saikullakin kun kaikki liikehtiminen sai maailman pyörimään tosi inhasti. Paineet eivät ole edelleenkään nousseet, mutta pyörryttäminen on huomattavasti vähentynyt. Ilmeisesti kroppa alkaa tottua noihin matalapaineisiin..:D On kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa raskautta, että paineet putoaa paljonkin. Itsellä ei kahdesta aikaisemmasta muksusta ole moista ollut ollenkaan. Ihan uusi ja ihmeellinen vaiva siis.

Linea negraa ei ole tällä(kään) kertaa ilmestynyt, mutta jokaisessa raskaudessa mun mahaan on ilmestynyt sellainen hento nukka. Se näkyy vain tietyssä valossa, mutta pakko tunnustaa että mua kyllä häiritsee ja lujaa...

Pikku-ukko on alkanut elämöidä keskellä yötä ja se on aavistuksen ärsyttävää. Herään ainakin kerran yössä pissille ja aina näiden reissujen jälkeen pikkuinen aloittaa armottoman mylläyksen. Sitten en tahdokaan enää saada unta. Se on aika kurjaa, kun yleensä mulla ei ole minkäänlaisia ongelmia tuon nukkumisen kanssa. No, hyvähän se on taas alkaa harjoitella tuota yövalvomista...:LOL:

Jahas, kellohan on jo vaikka mitä. Pakko lähteä asioiden hoitoon... Olen ollut 3vkoa kotona (eka saikulla sen 3pv, sitten lakossa 2vkoa) ja huomenna pitäisi suorittaa paluu työelämään. Voipi ottaa koville aamuherääminen...

Aurinkoista päivän jatkoa!

Niksu & pikku-ukko 23+5
 
HB oli täällä 113, kun käskettiin aloitta rauta joskus rv 12. Mulla on luonnostaankin todella matala. Siihen, millä luvuilla kuuri aloitetaan vaikuttaa varmasti se, kuinka suuri pudotus on omiin normaaleihin lukuihin verrattuna. Luulisin...

Jaksamista kaikille kivuista kärsiville, on varmasti inhottavaa!! :hug:

Marsa ja poitsu 21+0
 
Terveiset lääkärineuvolasta! Halusin tarkistuttaa kohdunsuun tilanteen kun on ajoittain noita kivuttomia suppareita ollut, paikat tiukasti kiinni, onneks =)
Lääkäri otti kuitenkin näytteitä samalla koska voi olla jokin tulehdus joka aiheuttaa suppareita, tulokset viikon kuluttua.
Onneksi niitä supisteluja ei kuitenkaan ihan joka päiväkään ole mut joskus niin että vaikeuttaa liikkumista.

Vielä olen jaksanut olla työssä, onneksi saan tehdä nyt vain aamuvuoroja, illat alkoi käydä jalkoihin enemmän.
Jalkoja pakottaa joskus ihan kauheesti, lääkäri suositteli hankkimaan lentosukat?! Ainakin työssä olisi hyvä niitä käyttää.

Hb pysynyt ennallaan 117, obsidan käytössä nyt. Pissa puhdas ja verenpaineetkin ok, vaikka neuvolassa aina hiukan koholla, kotimittauksessa aina olleet alhaisemmat.

Vauva liikkuu ahkerasti, iltaisin varsinkin mahdotonta menoa =) Sokerirastituskokeeseen menen torstai aamuna, saa nähä millainen se on...

23+3
 
Hb oli eka neuvolassa 123, seuraavaan oli noussu 129, ja viimeksi taas 123. Ei ole vielä käsketty rautaa syömään, jos tuosta alempi luku tulee ens kerralla, niin ajattelin alkaa ottaa rautaa joka toinen päivä, niin pysyisi virkeämpänä, eikä tulisi missään vaiheessa romahdusta sen suhteen, kun mulla ei viime raskaudessa meinannu raudan syömiselläkään nousta arvot millään (vaikkei ne nyt sen alemmas menny kun 131->115)

Paineet ei ole laskenu koskaan huomattavasti, keskimäärin n. 120/60 (112/54-131/79, alin ja korkein paine esikoisen aikana, ja itse asiassa myös ensimmäinen ja viimeinen mitattu paine, eli noussu tasaisesti loppua kohti :D )

Selkäkipua on ollut nyt iltaisin, kun kumartaa ja sitten yrittää nousta ylös, niin vihloo alaselkään/ toiseen pakaraan, että vissiin sitä iskiastyyppistä kipuilua alkaa nyt tulla taas... :kieh: Samoihin aikoihin alkoi kun esikoista odottaessa...

Oon miettinyt että häiritseeköhän teitä esikoisen odottajia vertailut edellisiin raskauksiin, kun tuntuu että minä ainakin joka asiassa aina esikoisen aikana sitä ja esikoisen aikana tätä jne... Itseäni häiritsee välillä, kun kuitenkin jokainen raskaus on omanlaisensa ja tästä pitäisi osata nauttia aivan omanlaisenaan, samaten sitten kun tämä vauva syntyy, niin hän on aivan oma persoonansa, eikä saisi verrata esikoiseen kaikessa... Saa nähdä kuin onnistuu...

Huomenna ultra aamusta, yksin menen, ei viitsi esikoista viedä hoitoon tuntia aikaisemmin, kun on muutenkin pitkät päivät tällä viikolla (8,5h) Toisaalta jotenkin harmittaa kun olen ekan neuvolan jälkeen käynyt yksin neuvolassa ja ultrassa ja nyt toisessakin ultrassa yksin. Mies ei ole edes puhunut siihen suuntaan että tulisi jos voisi! : /

eleana + seppo poks! 21+0 :heart:
 
Kiitos tsemppailuista, kivut jo hellittäneet, vaikka edelleen pää on kenossa kuin Harri Kirvesniemellä aikoinaan... Nukkumaan sentää pystyy, se on tärkeintä!
Tsemiä JiiMiille ja muille selkäkipujen kanssa. Niitä odotellaan täälläkin jossain vaiheessa.

Paljon teille on kertynyt kiloja, jos saa kysyä... Täällä on tullut kahdeksan, alkuun tuli tosi herkästi kun piti syödä kokoajan. Onneksi nyt hidastunut ja jaksaa taas liikkuakin. Missähän vaiheessa kiloja tulee yleensä eniten?
Entä tuntuuko teillä "pistoja" kohdunsuun tienoilla? Varmaan kaikenlaiset tuntemukset kuuluu asiaan, mutta välillä aina miettii mikä on tavallista ja mikä ei.

Minusta on ainakin kiva kuulla kokeneempien ajatuksia ja vertailuja aikaisempaan, eli ei haittaa vaikka esikoista odotankin!
 
Viimeksi muokattu:
Branwen muistanki tuon sinun arvauskeskuskäynnin,huhhuh...ja tuota se todella tuntuu olevan. Ja on todella raivostuttavaa ku joka kerta saa eri ohjeet ja erin diagnoosin!!!!!!!!!:headwall:

Jeenin verenpainelukema kuulostaa kyllä hurjalta kun on noin laskenu. Suosittelen kaikille että tarkkailkaa että nestettä tulee juotua tarpeeksi päivän aikana,ite huomasin sillo tiputuksessa käydessä että paineet nousi "normaaleiksi" ku nestettä meni...pitäis vesipullo kädessä kulkee:D

Eleana ei mua ainakaan haittaa vaikka vertaileen,päinvastoin;)..ja itsekin monesti vertaan,vaikka ei tosiaan pitäisi,jokainen kertahan kun on erinlainen ainaki jollaki tavalla,mut monet vaivat on samat..ja issiakselta kuulostaa,eiiiii kiva!mieki aloitin nyt aamuin illoin vatsalihasliikkeet,venyttelyt että ne pitäisi helpottaa..niin ja liikunta,käytin äitiä paris kaupassa,voi mitä tuskaa ja tunti vaan meni,loppuilta ihan poikki..

Kseena nivuskipuja on eli just noita repäisykipuja jos niitä tarkoitat???ja niitä on ollu kyl alusta asti,välillä enemmän ja välillä ei juuri ollenkaan..öisinkin välillä herää siihen kun kylkeä kääntää niin vihlasee..ja painoa on täällä tullut 9kg? ei ole puntaria ja seuraava neuvola on vkn päästä,mulla on aika tasasesti tullu,veikkaan että lähelle sen 20kilon tulee taas kerrytettyä :whistle:...

JiiMii&poju23+2
 
Mikä ihana ilma tuolla ulkona on, on tullut oikein urakalla pojan kanssa tehtyä ulkohommia. :)

Vaniljainen: Onnea tyttölupauksesta!

Jeenillä on kyllä tosi hurjasti laskeneet paineet, huh! Mulla paineet ovat onneksi pysyneet aisoissa, sillä viime raskaudessa varsinkin alapaine oli koko ajan tosi korkea.

Tsemppiä myös selkävaivoista kärsiville!

Rautaa olen syönyt toisesta neuvolasta lähtien, ekassa neuvolassa hb oli hienosti 138, mutta toisessa mittauksessa oli laskenut 104:ään.. Siitä asti on sitten tullut epäsäännöllisen säännöllisesti syötyä rautaa.

Painoa oli silloin viime neuvolassa rv 21 mennessä tullut 0,1 kg, mutta nyt uskoisin tulleen n. 1 kg:n. Ensi viikolla neuvola taas. Varmaan tämä suuri liikunnan määrä vaikuttanut siihen, ettei painoa ole juurikaan vielä tullut. Samoin oli ekassa raskaudessa.

Vertailua ekaan raskauteen teen minäkin ihan huomaamattani koko ajan, kuten edellisestä kappaleesta huomaa.. ;)

(.) Kävin tänään lääkärissä tämän kamalan migreenin vuoksi, kun sitä nykyään on vähintään 5 kertaa viikossa. Tiesin kyllä, ettei sille mitään ole tehtävissä, mutta kävinpä kuitenkin valittamassa. Aiemminhan mulle määrättiin Panacodia nyt raskausajaksi migreeniin ja sitä nyt olen joutunut jonkin verran syömäänkin. Kaksi eri lääkäriä ovat olleet sitä mieltä, että se soveltuu raskausaikana. No tämän päivän lääkäri (joka oli tosi mukava&asiantunteva) sanoi, ettei missään nimessä suosittele panacodia raskausaikana, joten se jää nyt multa sit pois. Harmittaa vaan, kun sitä suht huoletta syönyt aiempien lääkäreiden mielipiteen perusteella. Nyt siis pärjättävä sit oikeastaan ilman mitään, mutta kaipa sen jotenkin kestää. Pari viikkoa olisi sairaslomaa lääkäri kirjoittanut, mutta en voi kyllä saikulle jäädä työn vuoksi, joten se nyt jäi tältä erää. Onneksi lopuviikosta on muuten kaksi lomapäivää, niin saa hetken olla ajattelematta noita työasioita.

Raisu 23+3
 
Aurinkoista alkuviikkoa!

Jiimii Kiitos :) Ja ihanan vauvakuvan laitoit! Söpöliini!

Oon huomannut että mitä enemmän vauva liikkuu niin sen kipeempi mun maha on, liitoskipuja on joka päivä enempi ja vähempi, mutta ihan kohtuu hyvä olotila noin muuten. Nyt tuntuu jalat tosi raskailta työpäivän jälkeen ja selvästi nilkkoja turvottaa, pitää varmaan ottaa ne lento/tukisukat käyttöön. Tänään tuli alaselkäkin jotenkin "väsyneeksi" tai jotenkin kurjan tuntuiseksi töissä, kun nostelin taas jonkun 30 muuttolaatikollista rompetta edes takasin useemman tunnin ajan :( 5 pitkää viikkoa pitäisi vielä jaksaa olla töissä...

Painosta Mulla oli paino laskenut lähtöpainosta -400g viime käynnillä rv 19. Maanantaina on taas neuvola ja luulen että paino on noussut useemman kilon nyt, on tullut herkuteltua jätskillä ja noi nilkkojen turvotukset kai tekee omansa myös kun nestettä kertyy niin painoakin kertyy? Tyttöä odottaessa oli tähän mennessä tullut jo 6kg...ja yhteensä kiloja tuli silloin 14. Mutta mullahan on siis ylipainoa ihan reippaasti eikä kiloja tarttis tulla yhtään lisää ja koitan pitää niin että tulis max.8kg niinkuin ne neuvolassa meille pullukoille suosittelee.

Eleana Mä kans vertaan paljon tätä raskautta edelliseen (ks.yllä), tämä kun on vielä ollut niin erilainen, mutta eiköhän se vertaaminen ole ihan normaalia ;) Ja varmaan tulee verrattua vauva-aikaakin esikoisen vauva-aikaan, kehitystä & kasvua ym.?

Kivaa kun kaikilla alkaa olla rakenneultra jo käytynä! Ei mene kauaa kun ekat vauvat alkaa pullahtelemaan maailmaan. Just miehelle sanoin et aika tarkka 4kk ja meillä on vauva kotona, hiukanko menee aika nopeesti!

miirikki ja pööpö 21+6, huomenna poksuu!
 
eleana
Mä kans harrastan ihan samaa... Toivottavasti ei muita haittaa. Yhessä välissä tässä oon meinannu itelle vain kehittää turhaa stressiä ku mietin kovasti et miten vilkkaampi esikoinen oli mahassa heti siitä lähtien ku ekat liikkeet tunsi. Mutta toisaalta ehkä sitä muistaa sen ajan ku vauva potki jo kovaa ja sillon oli paremmin aikaa rekisteröidä joka ikinen liikahus :D

Onnea ultrakuulumisista :flower: ja Vaniljainen ainaki oli saanu tyttölupauksen :)
Mulla on se rakenneultra ens maanantaina, kuluis tää viikko äkkiä... :D

Talvicci ja Torsti rv.20+4 :heart:
 

Yhteistyössä