Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Miten tämä kaalijuttu menee käytännössä? Siis kylmä kaalinlehti rinnan päälle hetkeksi, vai?? :)

lätäkkö: En ole kokeneempi, mutta mun mielestä sulla on vähän liikaa kamaa :) Sitten kun olet väsynyt, hikinen, tissit vuotaa ja maitoa ja tahraa sekä vuodat kokoajan verta (sori jos ällöttää, mutta oon kuullu, ettö jälkivuodon määrä yllättää monet!! ) niin et halua pitää omia vaatteita vaan sairaalan kamalia kaapuja ja verkkopikkareita... Ne voit heittää pyykkiin jonkun muun huoleksi! Omat vaatteet siis omasta mielestäni hieman turhia... (tästä toki kaikilla varmaan oma mielipide!! ) Kotiin menoa varten sitten omat vaatteet tietysti... Ja oon nähny niitä siteitä, tuskin ainakaan niistö vuotaa yli, taidan sulloa kassiin muutaman kotiin vietäväksi B)

Itse kirjottelin listaa sairaalakassista...

-Hygienia vehkeet (shampoo, hoitoaine, pesuaine, hammasharja+ tahna, hiusharja+ pinnit+ hiuksiin jätettävä hoitoaine, kosteusvoide, huulirasva)
-Urheilumallinen juomapullo (helppo juoda vaikka olis makuultaan! )
-imetysliivit tai kahdet, liivisuojia, rintakumi?
-PURKKAA ja xylitol pastilleja (jos synnytys venyy niin ei varmaan tule pestyä hampaita, hyvä siis saada hetkellinen raikastus! )
-mahdollisti pientä purtavaa (lukekaa: KARKKIA ;D )
-kännykän laturi
-vauvan soittorasia

-Kotiinmeno vaatteiksi velour- oloasu ja toppi, sukat ja alusvaatteet.

-Käsilaukku (sisältäen lompakko ja käteistä esim limukonetta varten, NEUVOLAKORTTI, kamera ja sen laturi, avaimet, puhelin jne.. )

Vauvalle pakkasin hoitolaukkuun vaatteet x 2 (jos tulee "vahinko" juuri kotiin lähdettäessä :) ) sekä hoitolaukun sisällön, joka siis tulee olemaan vakio aina kun johkin mennään... (tutti, (varuiksi tuttipullo ja tuttelia) pari harsoa, pari vaippaa ja pyllypyyhkeitä) On sitten selkee miehen ottaa mukaan vaan vaippalaukku ja kaukalo!

Tekemistä en aijo ottaa mukaan, nukun sitten tai tuijotan vauvaani. :heart:

Itsellä pissihätä aiheuttaa kanssa noita suppareita! Maha on jo sen verran iso, että herään aina kääntymiseen... Sillon iskee jumalaton pissahätä aina :D Joskus herään siihen, että ole selällään kun kylki tai joku muu jo ihan puutunut... Tänäänkin menin jo nukkumaan 21 kun neuvola aikasin aamusta... Mutta heräsin ensin kaks kertaa vessaan ja sitten tuli nälkä :LOL: Jos kohta onnistuisi..

Lara- ja Väkkärä rv33+5 (LA 23.09.)

MUoks! Sori romaanista :D Ja Kiiralle iso hali ja jaksuja!! :hug:
 
hui... nopeasti vaan omaa napaa... oon touhunnu pihalla koko päivän. En oo tehny mitään hirveen raskasta, mutta kyykkiny ja kantanu vähän. Nyt olin just saunassa, ja sen jälkeen (tai jo ennen sitä ) tuli ihan hirveet viiltelykivut nivusiin ja reisiin.. siis apua!! |O
nyt istua kökötän lattialla enkä uskalla nousta, enkä mennä vessaan ,kun mies on vielä saunassa, jos se vaikka syntyyki.. (ilman mitään supistuksia, joo tiiän, et oon hölmö :headwall: ) Mutta tää kipu on kyl aika hurja,meinas itku päästä.... mutta eiköhän se yön aikana mee ohi... hope so... ei nyt ihan vielä tarvis syntyä...

Hyväsetti tunnin päästä 35.... ja siis tuntuu et valuu lapsivettä..... :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Miten tämä kaalijuttu menee käytännössä? Siis kylmä kaalinlehti rinnan päälle hetkeksi, vai?? :)
Jääkaappikylmiä kaalinlehtiä sullotaan liivien sisään. Kaalinlehden pintaa voi rikkoa esim. haarukalla piikittäen. Viilentää aluksi mukavasti ja sitten siellä liiveissä lämmetessä tekee jotain ihmeellistä joka oikeasti auttaa tukossa oleviin ja tulehtuneisiin rintoihin. Aiheuttaa myös jonkin verran hajuhaittaa :D mutta on pieni miinus verrattuna siihen kuinka paljon helpottaa oloa.
 
Täällä suppaillut pari tuntia, panadolista ei apua. Ei vielä mitenkään älyttömän kivuliasta, hieman normaalia kovempia menkkakipuja.. Nyt vaan mietin, kun mies on mökillä 65km päässä ja ilman autoa, että missäs vaiheessa pitää alkaa sitä varotteleen ja miettiin että millä kyydillä saadaan se tänne :/ Vielä kun tuo sairaalamatka on sen 130km niin siihenkin saa melkein pari tuntia varata. Mutta en viitsi miestä kyllä turhan takiakaan herättää, jos ei lähtöä tulekkaan.. Aika jännää jo B)

Muoks. Mikä Hyväsetillä tilanne, tulikos teillä lähtö??
 
Hui, Hyväsetille tainnut tulla lähtö ku kerta tuntunu että vetet menee? :eek: Tsemppiä sinne, hyvillä viikoilla kuitenkin jo niin ei mitään hätää vaikka vaavi nyt jo tuliskin. :hug:

Mites Kiira, helpottiko suppailut yön aikana vai tulikohan sielläkin lähtö?

lätäkkö, mulla kanssa diagnosoitu migreeni enkä ollut kuullutkaan ettei ilokaasua silloin suositella. :eek: Täytyykin kysyä lääkäriltä asiaa perjantaina. Ja mä olen Laran kanssa samaa mieltä, että sulla on varmaan turhan paljon tuota omaa vaatetta mukana. Mä olen ainakin synnyttäneiltä kavereilta kuullut, että sitä jälkivuotoa tulee niin paljon, että alushousut saa vaihtaa monta kertaa päivässä, niin kyllä mä ainakin ajattelin niitä sairaalan megaisoja pöksyjä ja muutenkin sairaalan vaatteita pitää enkä suotta omiani sotkea, niihin mahtuu ne sairaalan isot siteetkin paremmin. Eli omia siteitäkään en aio ottaa, paitsi jos kotimatkalle tarttee olla oma. :D

Kivunlievityksestä, en oo asiaa kummemmin miettinyt. Luomuna en oo aatellut kuitenkaan synnyttää, vaikka mulla korkea kipukynnys onkin. Mennään olon ja tilanteen mukaan ja kuuntelen kätilön mielipidettä asiasta.

Tuosta kaalista mä oon kans kuullu paljon hyvää, tarviikin hakea sitten kaali kaupasta ku tulee sairaalasta kotiin. Hehe.

Omaa napaa: Täällä suppaili tosiaan eilen suurimman osan päivää ja vielä illallakin tosi paljon ja pirun kipeästi, mutta laantuivat sitten kun olin levossa ja pääsin lopulta nukkumaankin. Äsken sitten heräsin supisteluihin, mutta eivät ole kovin kipeitä, Panadolin otin josko sen avulla sais kohta vielä unen päästä kiinni.

mt & poika 35+2
 
Täällähän jo moni jännittää lähtöä...Itse olen hereillä kun mies tuli yövuorosta ja mulla loppui uni kuin seinään. No, nukun sitten päikkärit tänään.

Itse olin eilen iltapäivällä ihan varma, että nyt se alkoi. Tuli järkyttävä paineen tunne alapäähän ja supisteli. Sitten menin pissalle ja jotenkin tuntui, että pissaa tuli "väärästä paikasta", luulin siis, että samalla lorotti lapsivettä...En nyt mene tästä ihan takuuseen mutta mistäpä tuon nyt tietää...Pissasin sitten loppuillan purkkiin, että pystyin tarkastelemaan virtsani koostumusta jne... :LOL:

Siinä se olotila sitten kuitenkin parani ja yhdessä koossa ollaan vielä...Perjantaina uskallan kokeilla seksiä häätökeinona kun miehelläkin viikonloppu vapaa niin ei tarvii stressata sen töistä pois ehtimistä...Jotta katsotaan onko siitä mitään apua. Tosin mulla on huomenna lääkärineuvola ja synnytystapa-arvio joten sen jälkeen olen varmaan paljon viisaampi missä mennään. Enpä ole koskaan odottanut näin paljon gynekologille menoa ja alapään "esittelyä" lääkärille... :D Hermostun kyllä hiiteen jos paikat on tiukasti kiinni koska sitten kaikki kolotukset ja oletukset on olleet ihan turhia...

MaybeSomeday ja Onni 37+5 (LA 3.9)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaybeSomeday:
Ja veikkaan, että tänään syntyy seuraava syyskuinen vauva!
Joo niin minäkin! (veikkasin myös eilistä mutta silti :D )

Mikäs on tilanne Hyväsetti ja Kiira-??? Onpas jännää!

Menninkäistytön oireetkin kuulosti vähän siltä....

MaybeSomedaylle kaikki sympatiat, täällä myös loppui uni kesken!... (virtsan koostumusta *nauraa* )

Itse olen tänään analysoinut valkovuotoa, jota on tullut reippaasti ja se on ollut tosi erikoisen oloista... Epäilen itse limatulpan vuotamista, mutta voin olla väärässä... Olisikohan sitäkin pitänyt valuttaa purkkiin analysoitavaksi :LOL: (sori oon vähän väsyny täällä :whistle: )

( * ): Pääsin takasin nukkumaan aikalailla tuon viestin jälkeen viimeksi... Sitten kun olin käyny jotai 5 kertaa vessassa ja pyöriny kolme varttia sängyssä niin luovutin ja tulin koneelle... :D Vielä kyllä uni maittais, mutta en jaksais mennä taas vaan pyörimään :kieh: Mulla on ihan ok olo kun istun koneella, mutta hirveät mahakivut alkaa ku menee maate... Paratabsia menny tänään taan 2g niin en sitäkään viitsis ottaa... :headwall: Ja kas, yöpaita kastuu... Koko päivänä tarvinnu liivisuojia niin johan ne hanat yöllä aukee... Ei oo mullakaan hääviä!!! (sori Maira kun vien sanat sun suusta :D )

Nyt supistelijat ja muut vaivaset ilmotelkaahan itsestänne!! :wave: Tsemppiä joka suuntaan!!

Lara- ja Väkkärä (joka potki muuten niin lujaa kylkiluihin äsken että tasan on rt:ssä taas :eek: :heart: ) rv34+6 (LA 23.o9.)
 
Aikas kipeitä suppailuja tullu nyt koko aamun (tuntuu sellaisilta menkkamaisilta krampeilta vatsalla ja kipu säteilee jalkoihin ja selkään), mutta eipä noissa mitään säännöllisyyttä ole. Panadoli ei oo auttanut. Meikä täällä puuskuttelee yksikseen. :LOL: Tuntuu myös välillä sellasta voimakasta paineentunnetta alaosastossa. Toivottavasti ei meininki nyt montaa viikkoo tämmöisenä jatkuis, sais se lähtö sitten tulla aika pian. En mä halua mitään pirun kipeitä supisteluja kärsiä jossei mitään oikeesti tapahdu. |O Ja vielä jos särkylääkkeetkään ei enää auta, ni mä en ala! :snotty: Kalvotkin poksuu välillä niin, että sitä ääntä melkein säikähtää. Tekis melkein mieli raivosiivota tai lähtee lenkille, jos se edesauttais asioita, muttaku noita pirun viikkoja on vasta 35+2. :kieh:

MaybeSomeday ja Lara, täällä on kans pariin otteeseen tehny mieli tutkailla pissan tai valkkarin koostumusta, mutta en oo sit jaksanu lähtee siihen hommaan. :LOL: Mulla ainakin se limatulppa, mitä pihalle tuli, näkyi pöksyissä ihan selkeesti semmoisina keltaisina, paksuina mönjäkökköinä. :ashamed: *kuulostipa toosi miellyttävältä* :LOL:

Sairaalakassin sisällöstä piti sanoo vielä, että mä oon ostanut sinne mukaan kasan pillimehuja. Jonkun kuulin kehuvan, että olivat tosi käteviä synnytyksessä.

mt & poika 35+2 (LA 20.9.)
 
Täällä ollaan vielä :wave: Ne viiltelyt helpotti yön aikana, tosin nyt taas jatkuu, kun on pystyssä. Mutta ei yhtään suoistusta tuntunu edes yöllä.
Kai se laskeutuu toi vauva. Mut en aikasemmista muista, että ois niiiin kipeetä käyny vielä tässä vaiheessa..
Mutta kyllä tais mieski vähän säikähtää, eikä ehkä uskalla kovin monta saunakaljaa ottaa ku ei tiiä millon lähtö tulee :D


Kiiralla on kans pitkä sairaalamatka, ja hui ku mieski vielä niin kaukana ... Selvisitkö yöstä ilman lähtöä??

Mulla on valkovuoto lisääntyny aika paljon. Muuten luulisin, että on hiivaa, mut ei oo muita oireita siihen.
Sairaalakassia en oo paljon miettiny, muuta kun et otan autoon mukaan froteemuovin ettei penkit mee pilalle jos tulee vedet autossa.. Mutta eilisen jälkeen taian kyllä sitä pikkuhiljaa pakkailla, tai ainaki tehä jotain listaa..
Omia vaatteita en ota ku kotiinlähtövaatteet.. Sit jotain lukemista, ehkä ristikon tms, kameran tietty. Evästä mulla ei oo koskaan ollu, mut ehkä jotku pillimehut voi olla ihan hyvä idea. Synnytyksen aikana en tosin hirveesti ehkä pysty syömään ja juomaan kun mulla on tapana oksennella :D

Hyväsetti 35+0 (äitiysloma alko tänään :) )
 
Kyllä on ärsyttävää, kun ei saa nukutuksi, vaikka nyt olisi lasten puoleen ollut mahdollisuus nukkua vaikka miten pitkään.

Hyväsetti Mulla on ollut myös tuollaisia viiltely/polttelu kipuja muutamia kertoa. En muista aikaisemmissa raskauksissa olleen moisia. Melko häijyn tuntoisia. Liittyisiköhän vauvan laskeutumiseen.

Vielä sairaalaan mukaan ottamisista. Meillä on synnäri ainakin kuin täyden palvelun hotelli. Ruokaa ja juomaa on tarjolla paljon. Myös synnytyksen aikana saa kaikkea. Aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan lisäksi on kaapeissa leipää, hedelmiä (luumuja myös ), mehuja ja limsaa, joita saa hakea. Vain herkut puuttuu:).

Taidampa lähteä pellolle hakemaan heiniä hevosille..ihanaa olla taas työhommissa.
-Poni 36+1
 
ompas täällä ollut jännät paikat sinäaikana kun en ole ehtinyt kävästä lukemassa!!!
HYVÄSETTI näytti kuitenkin olevan vielä koton...mites KIIRA????

PONI06; sama vika täällä viimeyön kun tytöt olivat mummulassa niin ei siltin pysty nukkumaan tunnin välein juomaan ja vessaan ja aamulla 7aikaan silmät auki...sitten parin tunnin päästä ihan poikki :LOL: . on se kumma juttu =)

SAIRAALAKASSISTA; MInä aijon ottaa ihan vaan välttämättömät jutut kun joka kerta oon huomannu että tavaraa on liikaa. eli ihan kaikki pesujutut ja vauvan vaatteet ja omat kotiutumis vaatteet, liivisuojat ja imetysliivit. Todennäkösesti minä viihdyn myös niissä sairaalan mukavissa vaatteissa...en viitti sotkee omia ja niissä on mukavan rentofiilis:)!tietty hiukan jotain nameja ja niitä LUUMUJA :D !

Eilen onkin näyttänyt olevan monella suppailu päivä...niin mullakin! käväsin eilen hakemassa miehelle hiukan vaatetta ja illalla sitte supisteli taas ihan kiitettävästi, mutta itteni tuntien ni ei mitään uutta!!!

lennilokinpoika 34+5
 
Kylläpäs on vaivasta porukkaa :LOL: toivottavasti olot helpottuu tai sitten vois oikeasti alkaa tapahtumaan ettei sitä tarviis enään viikko tolkulla kärvistellä.

Täällä alkoi maanantaina alaselkäkipuilu, vihlaisut alapäässä ja paineen tunne persuuksissa. Vähän pelästytti, koska nuo samat oireet olivat ainoat mitä esikoisesta oli ennen syntymää. Eihän nuo kivalta tunnu, mutta toisaalta ihan mukavaa että jotain sentään tässäkin kropassa tapahtuu. Laskettuunaikaan asti ois tavoitteena kuitenkin kasassa pysyä, eikä haittaa vaikka vähän ylikin menisi.

Maanantaina oli neuvola, kaikki taas hyvin. Tosin painoa on tullut parissa viikossa 3kg, mutta osittain turvotuksesta. Neuvolatädin kanssa katseltiin mun painon nousua esikoista odottaessa ja samalla tavalla alkoin näillä viikoilla tuota painoa kertymään.
Neuvolakäynnit jatkossa nyt sitten viikon välein. Ensi viikolla lääkäri niin saa tietää mikä on alapäässä tilanne.

Sairaalakassiin pakkaan mahdollisimman vähän tavaraa. Ei sinne kuitenkaan minnekkään riemulomalle lähdetä, joten se mitä talo tarjoaa kelpaa oikein hyvin. Ja kun sitä pyykkiä voi tulla reilustikkin jälkivuodon ja maidon takia niin parempihan se on ne sairaalan vaatteet sotkea kuin omat.

Jaksamisia kaikille!

-eeva- ja pikkkutyyppi 35+3
 
Minäkin liityn eilisten suppailijoiden joukkoon :wave: Laitoin illalla miehelle viestin, että ei mene enää montaa päivää, että syntyy. Viideltä aamulla sain vastauksen, että hän tuleekin kotiin jo torstaina =) Tuli kyllä paljon levollisempi mieli! Mulla on noita viilteilyitä ja alapään "poltteluita" ollut jo melko pitkään ja jotenki oon ajatuksissani yhistäny ne kohdunkaulan lyhenemiseen ja avautumiseen. Tiedä sitten, mistä oikeasti johtuvat... Eilen kuitenkin iltalenkillä viilsi ja poltti ja supisti niin pahasti, että siksi laitoin sen viestin miehelle. Tänään aamulenkillä oli pitkästä aikaa ihan järkyttävä paineen tunne alapäässä, niinku ois vauva väen vängällä yrittänyt puskea ulos, mutta portit ei hälle vielä auennu... Mulla katos myös eilen ruokahalu aivan kokonaan. Nälkä ois, mutta mitään ei tee mieli syödä.... Väkisin sitten jotain aina haukkaan, että pysyy vauvalla verensokeri tasaisena ja jaksaa liikkua. Viikonlopun jälkeen oon tosi tarkasti seurannu liikkeitä. Sunnuntaina raja-arvot täyttyi nipin napin, maanantaina oli normaali päivä (normaali on meillä tosi vilkas) ja tiistaina oli alkuunsa normaalisi, kunnes illalla sai taas laskea ja laskea... Kyllä ne arvot silti aina täyttyi. Jotenki on vaan sellainen olo, niinku me kumpiki jo valmistauduttais siihen synnytykseen.

Täälläkin jännitetään Kiiran puolesta! Onneksi Hyväsetille ei vielä tullut lähtöä, oishan noita viikkoja hyvä olla se 37+. Näinköhän on, että kun ollaan yhdessä kasassa pysytty emuliaa lukuunottamatta näinkin pitkään, niin kohta me ollaan sitten joukolla synnyttämässä...

Tsemppiä kaikille vaivoihin! :hug: :hug:

Shuri ja Onni-Ilona 37+3
 
Ai niin, piti vielä kommentoida, että mulla kans supistaa pissahädän yhteydessä. Ja pitkään on jo koko ajan tuntunut isomman hädän tarve ihan koko ajan, se vissiin johtuu siitä, että vauvan pää on kiinnittynyt. Välillä ärsyttää, kun ei edes tiedä, että pierettääkö vai onko se vaan se mun rakas mango mikä siellä painaa... :headwall: |O :LOL:
 
-painoa tullu n.700g/vko, yhteensä 14,5kg ;D
-SF- mitta 30cm
-tarjonta rt (JEE! )
-liikkeet ++ ja syke + (n.123)
-turvotus +, mutta ei runsasta
-pissi ok...
Kaikki siis ihan jees... PAITSI!

...VERENPAINE 147/89 VOI MORJENS! Aikasemmassa mittauksessa 148/93, otti siis kaksi kertaa... Huoh.. Tulee hoitaja huomenna kotiin mittaamaan uusiks... Katsotaan siis huomenna -.-

Alkuperäinen kirjoittaja Shuri:
Ai niin, piti vielä kommentoida, että mulla kans supistaa pissahädän yhteydessä. Ja pitkään on jo koko ajan tuntunut isomman hädän tarve ihan koko ajan, se vissiin johtuu siitä, että vauvan pää on kiinnittynyt. Välillä ärsyttää, kun ei edes tiedä, että pierettääkö vai onko se vaan se mun rakas mango mikä siellä painaa... :headwall: |O :LOL:
Toi loppu oli niin tuttua :LOL: Välillä mietin, että ummettaako vai onko se "mango" siellä tosiaan... *nauraaaa* :D

Menikö se Kiira nyt oikeesti sitten vauvanhakuun??

Lara- ja Väkkärä rv34+6
 
Täällä ollaan vielä, kokonaisena :wave: :p Otin vielä yhen panadolin ja käveleskelin ympäri kämppää, kun levossa tuntui, että vallan villiintyi supistelut. Puhelinta räpelsin vartin välein kun mietin, että soittaako vaiko eikö soittaa :D En sitten soittanut. Jossain vaiheessa supparit rauhottu sen verran, että menin pötkölleen ja siihen olin nukahtanut. Ja nukuin pitkästä aikaa 5h putkeen ilman yhtään herätystä :eek: Nyt on ihan pihalla olo :p Nyt aamulla ei ole supistellut, mutta alavatsa + alaselkä on jotenkin jännästi "hellänä". Onneksi mies tulee sentäs tänään kotiin, niin ei tarvi täällä yksin pähkäillä. Aateltiin lähteä huomenna shoppailemaan, taidan ihan suosiolla ottaa neuvolakortin & sairaalakassin mukaan. Mennään siis tuohon lähimpään kaupunkiin, missä synnärikin on =)

Kiira ja asukki 37+3 (la 5.9)
 
Olipas turha neuvolareissu! :headwall: Meni varmaan 5 min., mittasi verenpaineen, katottiin paino (ei nousua, jee!) ja peruutettiin samalle päivälle sovittu neuvolalääkäri koska kävin eilen siellä päivystyksessä. Seuraava neuvola ens ma, jolloin keskustellaan mm. kivunlievityksestä synnytyksessä. Kiitti hei. Olin jotenkin ihan puulla päähän lyöty, kun luulin et tässä vaiheessa vois oikeesti jo keskustella ihan rauhassa loppuraskauteen ja synnytykseen liittyvistä jutuista, mun piti kysyä mm. siitä synnytystapa-arviosta (en tiedä tehdäänkö täällä edes sellaista), mutta enpä sit ehtiny kysyä yhtään mitään. Toisaalta ihan ok et se lääkäriaika peruttiin, koska eilen kuitenkin ultrattiin ja kohdunsuun tilanne tarkistettiin, joten eipä se neuvolalääkäri olis kyllä mitään ekstraa osannut tilanteesta sanoa. Seuraavalle neuvoläkäynnille teen kyllä listan kysymyksistä enkä pois lähde ennenkuin on asiat käyty läpi :kieh:

Shuri, mulla on myös ollu useamman viikon ajan sellasta alapään viiltelyä ja polttelua, sekä tietysti niitä supistuksia, mut eipä tosiaan ollu paikat kypsyny juuri yhtään. Vähän pelottaa et montako päivää synnytys sit kestää, jos kohdunsuu on useamman viikon supisteluista huolimatta täysin epäkypsä (sormelle auki, that´s it). Noista vaivoista huolimatta mulla on jotenkin paljon parempi olo sekä fyysisesti että henkisestikin, oon taas lisänny liikuntaa ja varmaan siks on jotenkin paljon virkeempi ja "vahvempi" olo. En siis oo alkanu urheilemaan, on vaan vähän pidennetty lenkkejä koiran kanssa ja liikuttu myös metsässä vaihtelevassa maastossa, sekä oon kyykkiny sieniä kerätessä. :)

Tää kysymys nyt on lähinnä esikoistaan odottaville (saa toki muutkin vastata :D) - aiotteko kirjottaa ihan paperille synnytykseen liittyvistä toivomuksista (esim. kivunlievitys, liikkuminen, imetykseen opastaminen jne.)? Kun mä jostain luin et olis hyvä olla toivomukset ihan kirjallisenakin sairaalaan mennessä. Netistä löysin tällasen jutun synnytystoivelistasta: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=114 . Musta toi vaikuttaa ihan järkevältä jutulta, vaikka eihän sitä synnytystä voi etukäteen juuri suunnitella, mut toiveitahan voi aina olla.

Mitä kuuluu emulialle ja perheelle?

Tsemppiä kaikille vaivaisille :heart:

Endotar & poitsu 36+2
 
Huh, alkaako nyt jollain syntymään =) Kohta siellä on useampi samaan aikaan pusaamassa!

Mäkin meinasin, että mulla kylkiluut murtuu yöllä kun niin kovaa potkua sateli! Jännittää samalla kaverin puolesta, jolla on tänään laskettu aika. Yhdessä koossa oli vielä kuitenkin :)


mp ja kirppunen 36+6 (la 9.9.)
 
Mun veikkaus seuraava vauva syntyy 20.8. ja siitä se sitten lähtee, taitaa alkaa nyt loppuviikosta rytinällä kun niin monella sen oloisia vaivoja :D

Lätäkkö toi sun sairaalakassin sisältö on aika paljon, myös monella muulla mitä lukenut eri ketjuista tuntuu olevan aikamoiset matkalaukut mukana sairaalaan. Tietty se on yksilöllistä mitä kukin tarvitsee, mutta esim. noi omat vaatteet siellä taitaa olla aika turhia, helpommalla pääsee kun on sairaalan rytkyissä sen pari päivää. =)

Kaalivinkki kuulostaa hyvältä, täytyypä muistaa hakea kaupasta sitten jos tulee tarve sellaiselle :p

Monella on paljon tuntemuksia tosta vauvan kiinnittymisestä näköjään, mulla se on kanssa laskeutunut ja kiinnittynyt mutta ei kuitenkaan ole tuonut juuri mitään erilaista tunnetta tonne kun että vessassa saa juosta enempi. Lenkkejä tehdään vielä normi tahtiin ym.

Maidon tulosta mites muilla, joudutteko jo käyttää liivinsuojia ja tiputteleeko rinnoista? mulla ei vielä mitään oireita, onkohan se ihan normaalia? kai se sitten synnytyksen jälkeen alkaa vasta täällä :/

On: tänään oli neuvola, painoa oli tullut kilo viime viikosta! oon kyllä herkutellu paljon viime päivinä, joten se menee kyllä ihan siihen ja loppuviikkojen piikkiin. Aiemmin ollut niin maltillista painonnousu ettei tämä haittaa. Muuten kaikki arvot oli niinku pitikin. Painoarvio oli 3,3 mutta vähän yläkanttiin arvioi, joten 3 on ehkä lähempänä.

Endotar en ajatellut mitään synnytystoivelistaa kirjoittaa, saa mennä ihan omalla painollaan mun kohdalla. Tietty miettinyt olen eri kivunlievitysvaihtoehtoja ja synnytysasentoja ym. mutta vaikea sitä on suunnitella etukäteen kun ei ole aiempaa kokemusta. Luotan että henkilökunta auttaa sitten kun tilanne on päällä.

Mirot 37+4 (la 4.9.)
 
täällä käyty aamulla äitiyspolilla..lähtö nyt lähel..kanava hävinnyt kokonaan..pehmeet paikat..yli 3 senttii auki..seuraavista supistuksista kuullemma veikkas et lähtö tulee :( jännittää...

painoarvio oli 2,530kg

Anskuli 35+4
 
ANSKULIN homma kuullostaa siltä että siellä päästään kohta tosi toimiin ;) !!!!
KIIRAKIN näytti olevan vielä kotosalla...ja SUHURILLAKIN näyttää olevan aikamoisia supisteluja....täällä taitaa nää vauvvelit tehdä sitte rynnäkön kun alkaavat sieltä massuista tulla =) ! JÄNNITTÄÄ ihan tulla tänne kurkkimaan että millon on tullu lähtö!!!

lennilokinpoika 34+5
 
Jaaha, kaikki siis yhdessä kasassa vielä. Olin ihan varma, että joku on lähtenyt sairaalaan pungertamaan. :LOL:

Anskuli, hurjasti tsemppiä sinne! :hug:

Täällähän alkaa nyt olla oikeesti jännät paikat, saa nähdä kenen vaavi on seuraavaksi maailmassa. :)

Endotar, mä en aio kirjoitella mitään toivomuksia ylös. Jotenkin vaan oon aatellu koko raskauden ajan, että sitä synnytystä ja sen kulkua ei pysty niin mitenkään ennustamaan ni turha miettiä etukäteen sen kummemmin kivunlievityksiä tai muutakaan. Koko synnytystilanne on kuitenkin lopulta aika hallitsematon. Sen hetkisten fiilisten mukaan mennään ja kuuntelen kätilöä. :D

Mirot, mulla ei ole maitoa tullut vielä eikä kyllä oo ollu merkkiäkään semmoisista. Mulla ei rinnat ole edes kasvaneet tässä raskauden aikana, nännit on vähän tummuneet mutta ei mitään muuta muutosta. Kaippa sitä maitoa alkaa tulla sitten vasta synnytyksen jälkeen.

ON: Mulla suppailut laantuneet, alavatsaa vaan jomottelee, mutta ajattelin lähteä nyt vähän liikenteeseen niin saas nähdä puuskuttelenko taas tuolla kylillä joka kulmalla niin kuin eilen.

mt & poika 35+2 (LA 20.9.)
 
Yöt supistelee ja mä en saa nukuttua. Huomenna selviää onko supistukset tehnyt yhtään mitään kun on poli käynti vai onko vaan turhanpäivästä riesaa. |O Ihan kypsä tähän oloon jo. Kaksi meidän lapsista on ollut jo tähän mennessä syntynyt voi kun tämäkin tulisi jo. Mä kuitenkin itse jotenkin epäilen, että yli menee.
anskulilla On jännät paikat edessä =)
Täällä tosiaan on vaivasta porukkaa onneksi en ole ainut :LOL:
cinnamo rv 38+4 la 28.8
 
Anskuli Tsemppiä!! :hug: Onneks on noin hyvänkokoinen vauva sulla jo tuloillaan :heart:

Mä kävin kanssa polilla tänään kontrolliultrassa. Sillon toissaviikonloppuna, kun olin supistusten takia osastolla, ultrassa näkyi vauvalla nesterakkula, jota lääkäri epäili täpötäydeksi virtsarakoksi, joka ei jostain syystä tyhjentynyt ultrauksen aikana. Nyt sitten selvisi, että se ei ole virtsarakko, vaan todennäköisesti munasarjakysta (sukupuolesta ei siis epäilystä meillä :D). Ultrannut lääkäri keskustelee tiistaina erikois- ja lastenlääkärien kanssa ja soittelee sitten mulle, että vieläkö kontrolloidaan ennen syntymää. Syntymän jälkeen sitten viimeistään katotaan. En ole kovin huolissani, koska mulla itellä oli munasarjakysta tässä alkuraskaudessa, joka itekseen kuivui pois. Ja niitä silloin tällöin on kuulema sikiöilläkin.
Painoarvio oli jo 2400g!! 1 1/2 viikkoa sitten se oli vielä vajaa 1800g, neiti on ottanut spurtin :heart:
Kohdunkaula mulla oli pehmeä ja ulkosuu sormelle auki, mutta sisäsuu kiinni. Ei tällä hetkellä kuulema ole mitään syytä, miksi pitäisi jättää ensi viikon lauantain häät väliin, vaikka ne onkin kaukana :) Maanantaina mulla on vielä neuvolalääkäri, niin näkee onko kohdunsuun tilanne muuttunut miksikään.

Tsemppiä kaikille supistelijoille ja varsinkin kaikille, joille tulee lähtö! :hug:

-dask ja typy 34+6 la 23.9
 

Yhteistyössä