Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Onnea kaikille lapsensa saaneille!
Tulempa minäkin tänne taas kirjoittelemaan. Flunssasta ja poskiontelontulehduksesta selvitty. Kyllähän sitä jo sitten reilu viikon kesti. Heti eilen kun olo oli parempi piti siivota, tosin miehen avustuksella, sainpahan kunnon supistelut aikaan illaksi ja yöksi, tosin ei niistä enää ole tietoakaan. Vointi on kyllä oudon hyvä. Turvotuksetkin on hävinneet. Yöt saan nukuttua todella hyvin muutamaa poikkeusta lukuun otamatta. Voisko olla tyyntä myrskyn edellä? Tuskin kun molemmat syntyneet lähes kaksi viikkoa jälkeen la:n. Toivossa on kuitenkin hyvä elää.

Toivottavasti muillakin olot helpottais!

VicHo 37+4
 
Onnea Seawindja muutkin vauvansa jo saaneet! Ihan kuin lukisi jostain täysin eri elämänvaiheesta, kun luin Ponin06 vauva-arkea, yhtäkkiä tuli mieleen,että itsekin on tuossa vaiheessa muutaman viikon kuluttua... Tuntuu, että välissä on vuoria:)

Taitaa todelliset kituviikot olla alkamassa, huomenna tulee 37 täyteen ja aika vain hidastuu. On ollut niin käsittämättömän väsyneitä päiviä ja sitten onneksi taas hieman parempia. Mitään ei saa tehdyksi ja päiväunista seuraa sellainen kärttyinen pöhnä, josta ei tahdo millään virota. Masu ja massa on valtava, syönti on repsahtanut chipseihin, suklaaseen ja irtokarkkeihin ja viikkoja pitäisi vielä jaksaa:(. Eilen tuli tosi kipeät peräpukamatkin, vauva sitten kai laskeutunut ja alkaa painaa. Ei tee oloa yhtään hehkeämmäksi:)
Eikä oikein pysty keskittymään hyvään kirjaa eikä muuhunkaan. Kestovaippoja ostin, tai sideharsoja ja niihin villahousuja, olivat ainakin ihanan näköisiä.

Meidän 4-vuotias on tänään synnyttänyt ainakin seitsemän vauvaa, kaksosiakin on putkahtanut yöpuvun vetoketjun sisältä: Kätevältä näyttää, avaa vetoketjun, kurkkaa, sanoo sitten,että liian iso, täytyy leikata, ja huutelee isosiskoa kätilöksi. Jospa äidin synnytys menisi yhtä joutuisasti, tosin mielellään alakautta:)

Koittakaapa kaikki jaksaa, kiva tietää, että tässä veneessä on muitakin:)

Liisa& Liisa 36+6 (19.9)
 
Ei uutta täälläkään, hermoa vaan pikkasen kiristää ja välillä on kyllä omassa suussa pitelemistä tuon uhmaikäisen esikoisen kanssa. Mies ja poika on molemmat samasta puusta veistetty, on nimittäin molemmilla maailman lyhkäsin pinna :headwall:
Toivon hartaasti, että tämä kuopus tulee sitten enempi äitiinsä ja omaisi lehmän hermot :D

Jaksuja kaikille! :wave:
+
mp ja kirppu 38+2
 
Onnea Seawind prinsessasta. :heart:

Eipä mitään uutta auringon alla täälläkään. Tosin tänään sain mansikkamaan valmiiksi ja katon valuhommatkinkin tuli tehtyä eli nyt on sitten kaikki ihan pakolliset hommat hoidettu. Tosin vielä jos maanantaina pääsisi katsomaan kankaita vauvan pipoja varten ja hakemaan haalarin niin se olisi mukavaa.

AngelEyes ja Säihkis 37+1
 
ONNEA SEAWINDILLE TYTÖSTÄ!! :heart:

Mulla on ollut selkä niin kipee ja väsynyt tässä 2-3 päivää, ku oon siivoillut ja ollu jaloilla pitkiä aikoja.. Ja alkaa niin tympii tää ODOTUS tässä samalla. Ku KOKO AJAN jotain.. Normaali elämä olis ihan tervetullut jo! Ja mä haluun MEIDÄN VAUVAN syliin nyt heti!! :attn:

Pidin tänään vauvakutsut kavereille, ja sain niiltä korvakuumemittarin :) Olinkin toivonut sitä ;) Vähän jotenkin vaa jäi harmittaa, kun hirveen vaivan näin kaikessa järjestelyissä täällä (siivoilut, kokkailut) niin viihtyivät vaan pari tuntia.. Toisella kaverilla istuttiin iltamyöhään. Tuli olo, että oliko sitten niin tylsää vai : / Mun parhaalla kaverillakin niin kiire pois ku oli lähössä ulos. On jotenkin muutenkin mieli nyt maassa. Eikä mikään huvita.. väsyttää ja selkään sattuu :(

No tämmöstä tää vaan on.. Ehkä huomenna parempi päivä.

Lätäkkö ja TÄYSIAIKAINEN vauveli 37+0 (la 18.9) :heart:
 
Hei!

Täällä myös syyskuinen odottaja, viikkoja 35+6 ja synnytystä odotellaan. Painetta alavattassa ja selässä ollut, supistuksia ja menkkamaista jomotusta jo viikon ajan. Ultrassa vauva oli kuulemma hyvän kokoinen että tuskin menee la:han saakka, eihän sitä tiedä. Olo on todella tukala paineentunteen takia. Meidän koira on myös alkanut käyttäytyä eilisen jälkeen kummasti. Närppii naispuoleisia ystäviäni ja on todella levoton. Vikisee ja menee kämppää ympäri ja kyttää mua omituisen näköisenä, nuuhkuttaa mun jalkojani ja on vahtieleinen mua kohtaan. Tosiaan siis, jännityksellä odotellaan että koska se lähtö on tulossa!
 
Liisa71 vähän mä naureskelin yksinäni tolle sun kirjoitukselle miten teidän tyttö on koko päivän synnyttänyt vauvoja :LOL: Kovin kätevältä ja nopealta vaikuttaa tosiaan :D Oliskin oikeesti yhtä helppoa, kivutonta ja vaivatonta, että avaat vaan yökkäriä vähän, niin vauva onkin jo maailmassa :LOL:

lätäkkö tosi kurjaa, että ison vaivan näit ja kaikki vieraat lähtikin sit pois tosi nopeesti :(

Täälläkään ei oo mitään uutta tapahtunut. Supistelee ihan entiseen malliin, eli ilmeisesti kohdunsuu aukenee entisestään. Tätä menoa mä oon sen 10cm auki jo kotona ollessa ja voin mennä vaan sairaalaan ponnistamaan vauvan ulos :D Jaksamista kaikille! :hug:

smur-ffi ja papu 37+3
 
Neuvolassa taas käyty ja kaik ok. Painoa ei vielä onneksi ole tullut niin paljoa kuin viime raskaudessa, jossa siis olin näihin aikoihin 5 kg painavampi, jee. :cool:

Kirjoitin että maanantaina ois vauvan tarjonnan tarkistaminen, mutta se onkin vasta keskiviikkona. Vauva kyllä pyörinyt masussa miten sattuu, edellisessä neuvolassa arvioivat olevan perätilassa, nyt oli taas poikkitilassa. Päätin suostua kääntöyritykseen jos siihen haluavat sairaalassa ryhtyä, mutta enpä usko tuon pysyvän siinä asennossa, joten saas nähä. Aikaisemmissa raskauksissa ovat vauvat olleet hyvissä ajoin rt:ssä ja laskeutuneita, tämä on sitten vastarannankiiski :LOL:

Jaksamisia kaikille näin loppuraskaudessa ja koittakaahan nauttia vaikka se välillä kaikkine kipuineen vaikeata onkin, sillä kyllä sitä vauvamasua minä ainakin olen joka kerta hieman perään haikaillut. ;)
 
lätäkkö, höh, kurjaa että vauvajuhlat meni noin. Mutta huomenna on varmasti jo parempi mieli. :hug:

Huomaa, että täällä alkaa mammojen mielialat aika paljon heitellä. Itellä on edelleen tasasempi mieliala, ku koko raskauden aikana (lukuunottamatta eilistä täydellistä skitsahdusta, kun lapsen isän kanssa riideltiin, oikein tärisin kiukusta). Tuntuu vaan, että päivät on enää vaan yhtä odottelua. Ja aika vaan hidastuu ja hidastuu loppua kohden, varmaan osaksi senkin takia että liikkuminen alkaa olla melkoisen hankalaa ja päivät senkin takia tylsiä kun ei oikein mihinkään jaksa tai kykene lähtemään.
Ja tuntuu että keskittymiskyky on ihan nollassa. Ennen pystyin esimerkiksi syventymään kirjan lukemiseen moneksi tunniksi. Nyt en jaksa keskittyä edes sen vertaa, että kykenisin katsomaan jonkun leffan telkkarista alusta loppuun. Häärään vaan koko ajan miljoonaa asiaa samaan aikaan ja pyörin täällä kämpässä ilman päämäärää. Ihan tosi outoa, kun normisti oon rauhallisuuden perikuva.

Hitto, kun tuntuu tää nukkumaanmeno jotenkin ihan kamalalta ajatukselta nykyään. Yöt on vaan niiin vaikeita. :( Nytkin on väsy (tai sitä alkaa olla jo yliväsynyt), mutta paikkoja särkee jo nyt ja edellisten öiden perusteella tästäkin yöstä tulee todennäköisesti yhtä tuskaa (liitoskivut, selkäkipu, aivan jatkuva pissahätä kun vauva punkeaa itseään alas päin, niskasärky, pahoinvointi janiinedelleen), niin ajatus tuonne sänkyyn kömpimisestä tuntuu vaan aika painajaismaiselta. Iso huokaus.

mt & poika 36+5
 
Viimeksi muokattu:
möhömahis En tiedä kokemuksesta kuinka lämmin se fleecenen kapalo on. Itse kuitenkin luulen pitäväni vauvaa öisin vieressä pitkiä aikoja oman peittoni alla niin sen takia itse kallistun siihen puuvillaiseen. Tai siis ainakin niin tein esikoisen kanssa että otin rinnalle imemään ja nuokuin siinä itsekkin ja vauva saattoi olla vieressä parikin tuntia ennekuin havahduin nostamaan sen omaan petiin.
Tietenkin jos vauva ei paljon viekussa nuku sun peiton alla niin sitten se fleecenen on varmaan ihan hyvä valinta. Ja eihän siellä alla tartte pitää vauvalla kun vaikka ohutta bodya.
Toivottavasti tästä kommentista on ees vähän apua sun valintaan! =)

minä ja rosinarusina 36+0 (la 25.9)
 
Onnea kovasti Seawind :flower:

Lätäkkö, harmin paikka :hug: On ikävää kun itse näkee vaivaa juhlien eteen ja muut tulevat vain piipahtamaan. Ehkä ystäväsi ajattelivat, että väsyt liikaa jos he jäävät pitkäksi aikaa? Itse olen huomannut, että lapsen saamisen myötä ystävyyssuhteet ovat muuttuneet. Joidenkin ystävien kanssa kaikki on kuten aikaisemmin, toisten kanssa oleme lähentyneet ja joidenkin kanssa välit ovat valitettavasti viilentyneet. Eräs lapsuudenystäväni ilmoitti esikoisen syntymän jälkeen, että jos tämä uusi elämäntilanteeni meidät ystävinä erottaa, niin hän ei voi asialle mitään. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että hän ei ikinä enää soita, jos näemme minun aloitteestani hän ei koskaan puhu perheestäni tai kysy edes kohteliaisuussyistä mitä tytölleni kuuluu. Nähdessämme puhumme hänen työstään, harrastuksistaan ja illanvietoistaan : /

Hassuli toivotaan, että vauva on vihdoinkin tajunnut miten päin vatsassa kannattaa olla jotta ulostulo olisi mahdollisimman helppoa :)

Liisa71 ihanat leikit lapsilla :heart: Teillä taidetaan jo odottaa kovasti vauvan syntymää?

Meripihka :hug: Meillä esikoinen on ns. helppo lapsi, mutta kyllä tämä toinen odotus on aivan erilainen kun taapero pyörii jatkuvasti mukana kaikessa mitä tekee. Oma lepo jää aika vähäiseksi.

Minulla oli ihana päivä! Kävin YKSIN ostoksilla, kahvittelin äitini kanssa ja söin lounasta rakkaiden ystävien seurassa. Kotiin tullessa vastassa olivat tyytyväinen mies ja lapsi, joiden päivä oli myös sujunut mukavasti.

Tiinuliini ja Vompatti 36+4 (la 21.9.)
 
Tervetuloa jemppero!

Ihan pikaisesti tuosta KORVAKUUMEMITTARISTA, että sitähän ei kai suositella vastasyntyneille. Meille perhevalmennuksessa sanottiin, että tärykalvo on niin lähellä ja niin herkkä, että vauvan korvaan ei saisi työntää mitään kyynärpäätä pienempää.

LÄTÄKKÖ, syöt sitten ite niitä leipomiasi herkkuja jos ei vieraille kelvannu ;o)

Shuri ja Onni-Ilona 38+6
 
Rosinarusina Kiitos :flower: tota en ollut aatellutkaan! Tosiaan, esikoinenkin nukkui enimmäkseen mun vieressä kun aina nukahdin yöllä imettäessä, että taidampa kallistua sit tohon puuvillaiseen, siinä vieressä tulis varmastikin kuuma fleecekapalossa. Musta ei olis kyllä ikinä siihen että imettäisin yöllä istualtaan ja laittaisin vauvan omaan sänkyyn. Ihan varmaan nukahtaisin ja vauva tippuis sylistä :O Kyllä noi yöt niin koomassa menee että viereenhän se mukelo tulee otettua kuitenkin :D

Kerrankin väsyttää tähän aikaan jo niin paljon että vois mennä nukkumaan. Sauna tais auttaa uneliaan olon saamiseksi mutta supistuksista ei ole edelleenkään mitään tietoa, noh, tulee sit kun tulee.. ei se vauva siellä mahassa ikuisesti voi möllöttää ja neuvolan tätsykin sanoi että vauva tulee sitten kun on valmis siihen, että en ehkä taida edes yrittää savustaa häntä ulos :D

möhömahis 37+2 (la 16.9)
 
huomenta,
ONNEA SEAWIND:flower:

täällä kovan flunssan kourissa oltu jo pari päivää:snotty: toissa yönä en nukkunut silmän täyttä,nenä niin tukossa ja tavaraa valui neukusta kuin vettä hanasta:snotty:nyt neukku tukossa,välillä jopa aukee neukku jotta voi sitäkin kautta hengittää.kurkku,nielu kipee ja tavaraa kertyy kurkkuunkin..tuntuu että henkitorvi menee tukkoon.päätä särkee koko ajan,hieman hellittää panadolin jälkeen.
onneksi ei ole supistellut! tässä kunnossa ei olisi synnyttäjäksi:Oolisi aika kauhea paikka joutua nyt punkemaan vauvaa,en varmaan jaksaisi,saisivat leikata.
mutta,taitaa tämä flunssa talttua pikkuhiljaa,enää koskee päähän,ja neukku väliin pamahtaa tukkoon ja kurkkua kaihertaa.sain viimeyön nukuttuakin=)

ensi keskiviikkona menen taas neuvolaan,th laittaa lähetteen ÄP yliaikais tarkastukseen.
viimeviikon neuvolassa kaikki oli enemmän kuin hyvin,olin siellä varmaan vain 15 min ja sitten heipat.sf-mitta yläkäyrän yläpuolella,eikä ole muuttunut sitten 3 viimeisen neuvolakäynnin.sanoi ettei uudelleensynnyttäjillä yleensä muutu,vasta kun h-hetki koittaa.

häätöä en ole "päässyt"harjoittamaan,kun tämä flunssa iski:| ja maanantaina eräs tärkeä palaveri täytyy aamusta hoidella,sitten alan häätötoimenpiteisiin,jos flunssa antaa myöten=)

nyt täytyy mennä pitkäkseen,ei jaksa.

mie ja typy 39+5:heart: (joko olen näin pitkällä??:O huiii)
 
HEIPSAN!

SMUR-FFI: No tavallaan ihan hyvä että osan kärvistelyistä on sitte jo kotona hoitanu ni jospa se ite toimitus menis sitte mukavasti:D:D, muttta jaksamista supisteluihin!

JEMPPEROLLE tervetuloa!

MENNINKÄISTYTTÖ; Mua kanssa jo illalla ketuttaa valmiik mennä nukkuu ku tietää ettei siitä mitään tuu vaikka on ihan älyttömän väsyny. aina on huono asento tai pissahätä tai jotain!!!!

ON: Meillä esikoinen kuumeessa...toivotaan ettei kierrä koko porukkaa!! Oon tässä pari päivää maalaillu seiniä ja nyt on selkä niin rikki etten oikeesti meinaa päästä kävelee...mies sanoki nyt että tän päivän sitte huilaat:D. Supistuksia tulee, mutta ei mitään säännöllisiä ja tuskin ne mitään sitte muutenka tekee:headwall:....tympii!!!!
HYVIÄ VOINTEJA JA SUPISTUKISA niitä kaipaaville!!!!

lennilokinpoika 36+2(la 24.9)
 
Onnea oikein kovasti vauvoja saaneille! :heart:

Ihmettelin kovasti kun otsikossa luki että yksi vauva syntynyt, mutta luin kaikki kommentit viime kerrasta ja selvisihän se syykin :) Aina nämä uudet ilmeet ja foorumipäivitykset sotkee jotain..

Monien kirjoitukset tuntuu ihan omilta; supistuksia tulee ajoittain melko säännöllisestikkin ja öitä saa valvoa ja miettiä tuleeko se lähtö nyt. Sitten limatulppaa valuu jnejne inhaa -kunnes taas oireet katoaa ja ollaan niinkuin ei mitään! Minä olen taas viimeyön valvonut supistusten kanssa, yhä on kohtu tosi arkana vaikka ei supistuksia niin enä tulekkaan ja limatulppaa valuu. Ei kai tätä voi niin jumalattoman kauan kestää, eihän? Vaikka tietää että voi, ja helposti saattaa mennä laskettuun tai yli, niin tahtoo silti toivoa että kyllä tämä jotain tarkoittaa.

On ihana lukea ihmisten synnytyskertomuksia ja alkutaipaleen tunnelmia!

Kiskii ja pallero, viikkoja 38
 
Onnittelut seawind vauvasta :)

Eilen illalla autolla ajaessani tuli skootteri kolmion takaa tuli kylkeen :| Ei onneksi sattunut kenellekkään mitään vahinkoa, vaikka siis sen verran lujasti osuikin, että autoon tuli lommoja ja peili irtos. Mutta tuli kyllä niin säikähdettyä, että koko illan olin pienessä jälkipaniikissa. Josta ilmeisesti seurasi, että viime yö tuli mullakin valvottua supistusten takia. Ihan yllätyin ku niitä tuli 5-10 minuutin välein monen tunnin ajan aina kerrallaan, ja tuntui että ne vielä koveni koko ajan. Lopulta kuitenkin nukahin muutamaksi tunniksi ja nyt on taas täysin normaali olo. On tää jännää aikaa kun ei voi tietää milloin tulee lähtö :D

Sadie ja vauva 38+0 :heart:
 
Tervetuloa Jemppero!

Menninkäistyttö mullakin huono keskittymiskyky, enkä jaksa kauaan olla paikoillani (esim. lukea kirjaa, katsoa tv:tä), ku heti kun yks askar loppuu niin mietin jo mitähän seuraavaks. Mulle tää on kyl normaalia :D Mutta en ehkä IHAN näin "paha" ole normaalitilassa ;) Mies on ihan raatona, ku koko ajan kysyn sen apua ja mennäänkö sinne ja tänne, tehdäänkö sitä ja tätä.. Apua en tarttis jos vaan ite pystyis tekee kaikkee mitä haluu :)

Tiinuliini Kuulostikin kyllä, että sulla oli IHANA päivä :) Noita tarvitaan! Just eilen mietin kans sitä että olen tämän mun kaverin kanssa nyt ihan eri elämäntilanteessa ja ku jutellaan esim. puhelimessa, niin kyl se kysyy yleensä miten menee, mutta sitten se alkaa kertoo sen jutuista, ku kävi kynsihuollossa, ja ulkona, ja osti uusia vaatteita ja mitä sen uus mies nyt sano ja teki, jne jne. Sen duunista.. jne. Me kyl eleteään täysin eri elämänvaihetta tällä hetkellä ja se näkyy sekä tuntuu. Ja mulla tulee vielä tunne, että se luulee, että mä kadehdin sitä kun se menee niin vapaasti jne. Mutta en kyllä kadehdi. Mä ehdin elää ton menemisvaiheen jo :) Meil on 3v ikäeroa ja mä olin täsmälleen samassa tilanteessa 3v sitten.

Noh, onhan tää ihan luonnollista, että elämäntilanteet ja ystävyyssuhteet muuttuu, mutta välillä tuntuu pahalta siinä mielessä, kun huomaa, että niin hyvän kaverinkin kanssa voi ajautua erilleen ja vain sen takia, että toinen saa lapsen.

Shuri Mun mies söi jo herkut :D Ei kuulemma haitannut yhtään, että niitä jäi yli!

Kauhean monella on flunssa :( Tylsää!! Paranemistuulia vaan kaikille..:hug: Todellakin toivon, että meistä ei täällä kumpikaan sitä saa! Ne ei varmaan synnärille mun miestä päästä, jos se ois kipeenä?? : /

Korvakuumemittarista mun muutamalla kaverilla on se, ja ne on kyl käyttänyt sitä ihan vastasyntyneellekin.. En ole edes kuullut että ei sais käyttää. Täytyy neuvvolan tädiltä kysyä tiistaina. Totta on se, että ei korvaan saa tunkea mitään kyynärpäätä pienempää :) Mutta eihän tota mittaria syvälle saa tunkea..

Missä mun SUPISTUKSET on?? Ei oo paljoo näkyny pariin päivään.. Hmph! No jos sitä parasta ässää harjottas tänään.. :p Mikäli tässä nyt fiiliksiä siihen tulee.

Tänään ei vielä ole selkään sattunut. Jee! :) Jotain hyvää tähän harmaaseen sunnuntaihin.. Yleinen mieliala ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta kyl se tästä. Yleensä mun mieli on maassa kun on sateista ja harmaata.. pidän aina sillon kaikki valot päällä, et ees vähän piristäs.
Pitää myös kehittää jotain tekemistä niin tulee kivempi mieli. Mies haluis leffaan että ehkä menemme katsomaa jonku elokuvan :) Jos elokuvateatterissa jaksais keskittyä paremmin kuin kotisohvalla :D

Mut nyt mä meen suihkuun jne.

Mukavaa päivää!! :wave:

Lätäkkö + vauveli 37+1 (la 18.9)
 
Voi Sadie, onneks ei käynyt kuinkaan!:hug:
Olin itsekin kolarissa kun keskimmäistä odotin, olisko ollu viikkoja 24 tai sinnepäin, mut makasin päivän osastolla kun niin kovin pelästyin ja supistukset ei meinanneet helpottaa.

Meillä oli serkkujen kesken eilen illalla serkkubileet, ja siellä mulle tuli ihan hirveä olo, oksensin kolme kertaa ja ihan järkyttävät ilmavaivat... Tais johtua jostain mitä söin... :( Tänä aamuna olikin sitten kurkku taas kipeä kun heräsin ja nyt toivon että en uudelleen sais sitä flunssaa, vasta viikko sitten loppui kolme viikkoa kestänyt yskä... :(

No, muuten menee ihan ok. Ärsyttää ja kiukuttaa ja ottaa aivoon kun mitään ei jaksa tehdä kunnolla... Mut onneks muillakin on samoja fiiliksiä niin kärsitään yhdessä.. Voimia siis kaikille:heart::hug:

Mirkkuli ja vaavi 39 (la 5.9.)
 
Sadie, onneksi kaikki selvisivät säikähdyksellä! Paitsi auto...

Lätäkkö, munki piti leipoa herkkuja ku kävi kateeks :LOL:

Tänään on supistellut lupaavasti :D Klo 10.40 alkoi tulemaan n. 5 min välein ja siitä saakka on tullut säännöllisesti - paitsi että välissä pitää aina n. 30 min tauon. Outoa on myös se, että monikaan näistä supistuksista ei oo niin kipeitä ku mulla yleensä on. Mut jospa se aikansa kiusais tällasilla, ja vaikka vuorokauden sisällä pääsis jo tositoimiin :p Viime yön nukuin kyllä paremmin ku varmaan viimiseen 9 kk kertaakaan, eli nyt ois virtaa lähtä pusaamaan!

Flunssaisille jaan toivoa, että mulla ainakin meni pahin ohi nopeammin kuin normaalisti :hug:

Shuri ja Onni-Ilona 39+0 :eek: POKS :eek:
 

Yhteistyössä