Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)


En oo kirjoitellu tänne pitkään aikaan, ihan alussa viimeks. Nyt oon ollu sairaslomalla niin ehtii käydä täälläkin. Lukemassa oon käyny säännöllisesti mutta en oo saan kirjotettua.

Veikkaan että eka syntyy jo heinäkuun puolella.

Mulla samat mietinnät kuin Lahopää-Liisalla.
Nyt tää taas kääntynyt istuun täällä masussa ja tila alkaa käydä vähiin kääntyä oikeinpäin.
Kääntöyritystä mulle ei varmaan tehä koska istukka on edessä.
Mutta perätilasynnytyksestä ei kokemusta, kaks ihan normaalia takana ja ne menny hyvin.
TAYSissa ilmeisesti suositellaan perätilavauvan synnyttämistä alakautta jos kaikki ok mutta onhan se jokaisen synnyttäjän oma päätös. Mulla tosiaan istukan sijainti edessä ja aika alhaalla vaan mietityttää.

Jaksamisia kaikille jotka kärsii vaivoista. Itellä kans turvotusta, selkäkipua, supistuksia ja huimausta. Yritetään jaksaa :)

Yritän olla aktiivisempi tän loppuraskauden ajan täällä...

Lotskuliini 33+0


 
Mäki oisin arvannut set 15.8 ekan vauva´n syntymäks, mut sanotaan nyt et 17.8 :)

Liikunnasta
Mä käyn salilla, poljen siellä kuntopyörää ja teen pari kertaa viikossa koko kropan läpi painoilla. Kevyemmini ja fiiliksen mukaan tietysti :) Eilen tuli hirveetä painon tunnetta alavatsaan salilla, mutta meni sitten ohi..


Supparit En ole ainakaan huomannut niiden aiheuttavan mitään.. ne on kyl välil aika kivuliaita ja välillä ei satu mut vetää ihan kireeks vatsan seudun. Jännä tunne!

Mulla mies lähtee kohta ulkomaille pariks viikkoo.. ei kiva :| Koska sen apu on välillä niin korvaamatonta, ja sitä paitsi mä alan heti huolehtia että jotain tapahtuu sille... Yritän kyl olla positiivinen mutta välillä se on vaikeeta ku alkaa miettiä ja pelottaa. Sit oon miettinyt et mitäs jos vauva päättääkin tulla sillä välillä! Se ois miehellekin takaisku koska haluaa niin kovasti olla synnytykses mukana.. Äiti nyt on tulossa ainakin siivoomaan ja pitämään seuraa.

Joo se on jännä ku vatsa on niin tiellä että kengän nauhojen sitominen on hankalaa tai sukkien laitto.. Huomasin myös että lesti vähän levinny ku yhet sandaalit ei menny jalkaan enää.. tai siis puristi sen verran et oli pakko ottaa pois :( No toivotaan että palautuu normaaliks! :)

Mun kaveri sai painoarvioks th:lta muuten 4kg ja vauva oli 3200g.. eihän sitä painoarvioo tehdä laitteilla jos ei ole jotai syytä tehä, esim. diabetes jne. Th voi jotain koittaa arvioida.. Ois se kyl kiva tietää!

Jaahas pitäsköhän sitä lähtee vähä siivoilee.. vai lepäilee :p Heräsin nii aikasin, ku vein ukon töihin et saan auton käyttöön sen työpäivän ajaks.

Lätäkkö ja möngertäjä 31+4
 
Moron!

Enpä oo määkään saanut kirjoiteltua, nyt kun lapset ei oo koulussa ja kaikki kuusi muksua tässä kotosalla + kavereita, niin aikas tohinaa. Mä oikeastaan jo odotan että lasten koulu alkaa. Sit neljä lasta on päivät koulussa ja kaksi mulla kotona (kunnes vauva syntyy), toi 4v tosin käy kerhossa kerran viikossa.
Miehen lomakin on jo pidetty, meni eilen loman jälkeen töihin.

Helteet otti tosi koville, onneksi nyt tuli normi Suomen kesä. On se kiva, että aurinko paistaa ja on lämmin, mutta kyllä tota lämpöä oli jo liiaksi.

Mulla supistelee aika ajoin ja peräpukamat vaivaaa, se on viheliäinen vaiva, ei muutoin onneks vaivaa kuin raskausaikana. Kerran on raskauden loppuvaiheessakin operoitu ja se vasta oli hirveetä!
Vatsa on tosi alhaalla ja se vähän vaivaa, kun yleensä tässä vaiheessa ollut vielä ylhäällä, että on ollut vaikea hengittää.

Synnytys mietityttää ja pelottaa, vaikka onkin jo seitsemäs kerta, itseasiassa pelot lisääntyy kerta toisensa jälkeen vaikka vois kuvitella vallan toisin.

Mulla ei oo koskaan tehty mitään painoarviota |O Lapset ovat aina olleet yli neljäkiloisia....neuvolalääkäreitä on ollut jo kaksi ja seuraava ja viimeinen on viikolla 35.

Mä olen optimisti ja veikkaan että eka syyskuinen syntyy 22.8.

Voikaahan hyvin.

Miia ja Kerttu-Inkeri 32+6
 
Heippa kaikille mammoille. Galluppiin veikkaan, että ensimmäinen vauveli syntyy 10.8, vaikka se tuntuukin olevan kovin lähellä! :)

( . ) neuvolassa tuli käytyä. Kaikki oli taas kuin kuuluukin, sf-mitta 32, vauva rt, sykkeet +140, hg 119, verenpaineet 79/139, liikkeet ++. Painoa kertynyt 10kg, ei paha, mutta vähempikin tietty riittäis :) Nyt sitten mennään parin viikon päästä uudestaan, ja sitten oliskin jo viimeinen lääkärineuvola rv36. Kauhean nopeasti mennyt tämä aika!
Olen voinut hirmu hyvin, nyt viimeisen viikon aikana on alkanut vaivata oikealla puolella kylki/selkäkipu. En osaa paikallistaa, mitä särkee, mutta varsinkin iltaisin olo on jo tosi ikävä. Onneksi sentään saan nukuttua sen vähän mitä nukuttua tulee :)

Töissä olen nyt kesäloman jälkeen ollut toista viikkoa. Kiristää, ja ahdistaa, kun tekemistä ei oikein ole. Tuuraaja on jo niin hyvin oppinut hommansa, ettei apua tarvitse, ja kun hoitaa kaikki minun työt, niin minulla menee päivät siihen, että höhhäilen edestakaisin, ja yritän saada ajan kulumaan. Tärkein kysymys, mitä minulle on nyt esitetty, on se, että missä se mun tuuraaja on :kieh: Ei oikein innosta olla töissä turhanpanttina, ja tuntuukin, että itku on aina tosi lähellä, kun niin paljon masentaa. Ajattelinkin, että otanpa lomarahat vapaana ja jään ensi viikolla lomalle. Palkanlaskija tosin sanoi, että haet saikkua, mutta olen kauhean huono valittamaan mitään oloja kellekään lääkärille, ja sitä paitsi, kun ei varsinaisia vaivoja edes ole, niin mieluummin omalla kustannuksella olen sitten nämä pari viimeistä viikkoa pois.

Nyt täytyy lähteä töihin hampaita kiristelemään, toivotaan, että maanantaina ei enää tarvitse mennä!

T Katrin ja mini 32+5
 
Täällä kanssa neuvolassa käyty ja kaikki normaalisti. Sf-mitta oli 33, mutta musta tämä terkka mittasi sen paljon alempaa kuin edellinen. Vauva oli pysynyt pää alaspäin, mutta päätä ei saatu kunnolla tuntumaan, oli joko niin takana tai alhaalla.

Liikunnasta, en oo jaksanu enää tehdä muuta kuin pyöräillä, ja nekin reissut on lähinnä kevyttä hyötyliikuntaa. Kysyinkin terkalta onko jotain rajaa jolloin ei saisi enää pyöräillä, mutta sanoi, että omien tuntemusten mukaan voi mennä loppuun asti. Kunhan muistaa juoda.

Käsi on ihan järjettömän kipeä kun ampiainen pirulainen pisti siihen. Oli ehtinyt pörrätä satulan päälle, enkä huomannut sitä, kun laitoin esikoista istuimeen. Onneksi sentään pisti minua eikä tyttöä!

Vetku ja Ruttunen 33+0 (jee, taas yks viikko lisää!)
 
ANSKULILLE JA PONILLE jaksamista!!

SUHURI; Täällä kanssa yks jolla menee vatta ihan sekasin kun alkaa tulla kipeempiä suppareita...saman tien suoli reagoi.

LIIKUNTA, on täällä niin minimaalista...kun ei oikeen nyt muuta sais tehdä kun kävellä. Jotenkin tuntuu että lihaksetkin on ihan jo surkastuneet kun ei oo oikeen saanu mitään tehtyä/tehdä.

Olo on mulla ainakin kovin tukala...hirveetä vihlontaa alapäässä ja tuntuu välillä että vauva punkee itteensä kokoajan vaan alemmas. Aikaisemmissa raskauksissa vauvelit ovat viihtyneet hyvin ylhäällä ja ollut kovaa närästystä, nyt ei ainakaan vielä ole närästellyt, mutta alakerta on kyllä ihan sökönä :LOL: !

Olen tässä kovasti tutkiskellut tuota puolan vaunu tarjontaa ja aijonkin näillä näkymin laittaa sieltä vaunut tilaukseen, vielä kun osais päättää mitkä niistä haluis:). mitään kovin hintavia en ole nyt ajatellut ostaa koska aikaisemmista lapsista ovat jääneet loppupeleissä aika vähälle käytölle.Mukavat päivän jatkot mammaset:)

lennilokinpoika ja 30 +jotain5 tai 6:)
 
Liikunnasta Helteiden aikana en kyllä liikkunut yhtään enempää kuin oli pakko! Nyt hiljalleen jaksaa taas käydä vähän kävelyllä, mutta aika hidas tahti on jo, eikä pitkää lenkkiä jaksa heittää. Pitää yrittää kuitenkin vähän käydä kävelyllä, että paino ei pääse ihan räjähtämään käsiin, eikä paikat jumittumaan.

Pääsi itku aamulla, kun mies otti pojan ja koiran ja lähti yöksi mökille :'( En ole vielä kertaakaan ollut yötä erossa pojasta, enkä muutenkaan muutamaa tuntia enempää. Mies halusi antaa mulle lomaa lapsenhoidosta, joka kyllä toteutuu parhaiten just näin, ettei ne hyöri tässä ympärillä. Ja hyvähän mun on harjoitella lapsesta erossa olemista, kun lähitulevaisuudessa on on kuitenkin sovittu hänelle yökyläily anoppilaan (me mennään häihin 300km päähän) ja tietysti synnytyksen ja sairaalassaoloajan olen hänestä erossa. Mutta kyllä tuntui orvolta, kun ne kaikki lähti! Saa nähdä miten osaan mennä illalla nukkumaan...

-dask ja typy 30+6
 
Mä lomailen äitini luona, kun ei tunnu jaksavan tehdä kotona yhtään mitään ja vieläkään en saa esim kaupassa käydä itse... Tääl on ollu kivaa kyllä, hyvää ruokaa ja vähän olen pulahtanu muutaman kerran hetkeksi lampeen viilentymään :) Ja ei tarvitse kun olla!! Mun äiti on "Mummoutunu" ihan selkeesti tässä loppuraskaudessa, ottaa osaa ja passaa :heart:

Tulin ihan varta vasten tänne kertomaan mun viimeöisestä unesta!!! Siinä Poni06 kertoili synnytyksen alkaneen! :eek: En muista sen tarkemmin, mutta täältä luin unessa, että hän on lähteny synnyttämään ja ei kuulemma kauaa mene kun on maailmassa... Outoa, en ole edes palstaillu pitkään aikaan ja tulee uniin nää jutut! Toivotaan nyt kuitenkin, että mun uni ei pitäis paikkaansa ja Ponin vauva vielä malttais pysyä mahassa! :hug:

Joko sitä sairaalakassia tarttis sitten miettiä?? :eek:

Galluppiin vastaan vaikka vaikka että 12.8. :)

Lara 30+6
 
Apua tätä turvotusta... |O Eilen illalla oli jalat niin kamalat, että näyttivät oikeesti jo pelottavilta. :LOL: Nilkan luita ei ees tuntenut ja jalkapöytä oli ihan pullea. Eikä se turvotus laskenut yön aikana tai tänään kovinkaan paljoa, vaikka oon pitänyt jalkoja ylhäällä, huljutellut niitä kylmässä vedessä ja vettä mä juon aina tosi paljon. Ei kohta mahu nuo läpsyttimetkään enää jalkaan, tarvii varmaan loppuraskaus kulkee paljain jaloin.

Onko muilla turvotukset yhtä pahoina?

mt & poitsu 31+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja menninkäistyttö:
Apua tätä turvotusta... |O Eilen illalla oli jalat niin kamalat, että näyttivät oikeesti jo pelottavilta. :LOL: Nilkan luita ei ees tuntenut ja jalkapöytä oli ihan pullea. Eikä se turvotus laskenut yön aikana tai tänään kovinkaan paljoa, vaikka oon pitänyt jalkoja ylhäällä, huljutellut niitä kylmässä vedessä ja vettä mä juon aina tosi paljon. Ei kohta mahu nuo läpsyttimetkään enää jalkaan, tarvii varmaan loppuraskaus kulkee paljain jaloin.

Onko muilla turvotukset yhtä pahoina?

mt & poitsu 31+2
Tutulta kuulostaa tuo turvotus!:D Verenpaineita olen mittaillut varmuudeksi, mutta ei niissä mitään häikkää ole ollut, ja eilen oli neuvolakin.:) Eiköhän se tästä helpota kun loppuu nämä helteet, tai toivottavasti helpottaa edes synnytyksen jälkeen.:D
 
Neuvolakuulumisia...
Verenpaine 107/48 WOW!! Huimia lukemia mulla :kieh: Ei ihme, että huimaa ja on paha olo melkein koko ajan. Kanava oli hävinnyt viikossa kokonaan, että jotain ne supparit on ilmeisesti tehneet :eek: Kohdunsuukin oli yhdelle sormelle auki :eek: Ja vauva poikittain :eek: Ultran mukaan änkeää itseään koko ajan oikeaan asentoon ja tuntuukin vähän siltä, kun potkii koko ajan vasempaan kylkeen. Toivottavasti kerkiää asennoitua oikein päin ennen kun päättää alkaa syntymään :D Ei siis tule pysymään meidän vauva masussa laskettuun aikaan asti. Jos nyt kuitenkin pari viikkoa vielä malttaisi pysytellä masussa, niin olisi vähän painoakin enemmän :whistle:
 
Jaksamista kaikille pahoinvoinnista/turvotuksista/supistuksista kärsiville!

Mullakin edelleen supistelut vaivaa, jo pienestäkin rasituksesta tulee aika napakoita supistuksia. Tänään levossakin suppaillut monta kertaa, pitänee yrittää ottaa vielä rauhallisemmin. Tosin eipä kyllä ole tullut juuri rehkittyä, miehelläkin alkoi loma ja viikonloppu rentouduttiin mökillä. Ollaan "reissussa" (eli siskoni ja välillä anoppini nurkissa) varmaan ainakin pari viikkoa, ihan kiva olla välillä pois kotoa niin eipä tarvii siis tehdä kotihommiakaan. :D Vähän vaan pelottaa nää supistelut, seuraava neuvolakin on vasta 6.8 (tosin omasta pyynnöstäni, kun ei viitsis kesken reissun ajella 350km edestakaisin). Pitänee varmaan hakeutua täällä lääkäriin, jos menee kovinkin kipeiks nuo supistukset. Liikuntaa en siis ole voinut moneen viikkoon harrastaa, mitä nyt rauhallisia kävelylenkkejä ollaan tehty koiran kanssa, ja mökillä uin järvessä muutaman kerran.

Turvotusta on mullakin jaloissa, nilkat on ihan kadonneet, ja jalkapöydätkin ihan pöhöttyneet. Verenpaineet kuitenkin ok eikä oo mitään päänsärkyjä tai muita raskausmyrkytysoireita, joten lasken kyllä helteiden piikkiin tuon turvotuksen.

Sain viime viikolla ne Saksasta tilaamani vaunut, ja ne on niiiiin ihanat! :heart: Ei malttais oottaa et mennään reissusta kotiin, et pääsee testailemaan ihan kunnolla. Ainoa ongelma oli turvakaukaloa varten hommattu adapteri, joka ei toimikaan ihan niinkuin pitäis. Kai ne antaa uuden sieltä liikkeestä kun käyn valittamassa (tai jos ne osais asentaa sen oikein). Mulla on edelleen ihan älytön shoppailuvimma, tekis mieli hankkia vauvalle kaikkea ihanaa, vaikka kaikki tarpeellinen on kyllä jo hankittu. :kieh:

Galluppiin veikkaan optimistisena, että 20. elokuuta syntyy meidän pinon ensimmäinen vauveli. =)

Endotar & poitsu 32+2
 
Hei!

Kävin huvikseni lukemassa " Synnytys-palstaa" ja sieltä synnyttäneiden parhaat vinkit. Hekottelin tuota alla olevaa.... Kannattaa muuten käydä lukemassa, siellä oli ihan hyviä juttuja:


Kaalinlehdet tosiaan auttaa rintojen pakotukseen kun maito on nousemassa, joten kannattaa varata kaappiin / käydä ostamassa kun kotiutuu. Mehua kannattaa varata paljon kaappiin, sillä jos ei juo riittävästi, niin ei tule maitoa!

pakko kmmentoida tähän, mies kun tuli synnärille katsoman, sanoin että huomenna kun haet meidät kotiin, käy ostamassa kaupasta keräkaalta, kun maito alkaa nousta, auttaa siihen rintojen pakotukseen, no mies kun haki synnäriltä, autossa nökötti kukkakaali että ei paljon apua, haki sitten myöhemmin ihan oikean kaalin.


Mulla on järkky pesänrakennusvietti jo alkanut, nyt kun jäin sairaslomalle. Mies on kantanut koko päivän huonekaluja paikasta toiseen ja Ikeaankin ehdittiin ostamaan esikoiselle "eskarikoulupöytää".

Hassua lukea, että joku käy punttiksella tai zumbaamassa, kun itselle jo sängyssä kääntyminenkin ottaa koville, vaik ennen raskautta oon ihan aktiivisesti jumpannutkin.
Mua närästää koko ajan, syön Rennietä ja Gavisconia vuorotelen ainakin 2krt pvässä.

ETelässä helteet jatkuu ainakin vielä huomisen....

Liisa&Liisa 31+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja lennilokinpoika:
Olen tässä kovasti tutkiskellut tuota puolan vaunu tarjontaa
Laita parhaat linkit jakoon. Vaunut on jo ostettu, mutta kaikkea muuta vielä olisi hankintalistalla.

Arvauskisa: Minä veikkaan 14.8. Kukaan ei ollut vissiin sitä vielä arvannut..?

Neuvola oli tänään. Sf-mitta 31,5cm Vauvan syke 130. B-Hb oli laskenut 2 viikossa 121:stä 118:een vaikka aloitinkin sen lisäraudan. Kahden viikon päästä sitten lääkäri-neuvola.

Viime kerralla pyysin ja sain lähetteen pelkopolille. Sieltä tuli jo kutsu, se on ensi kuun alussa. Mies tulee mukaan. En ole nähnyt painajaisia tai ei ole muutenkaan paniikkimielialaa, mutta ajattelin että kun pääsen juttelemaan tuntemuksista, niin sekin auttaa valmistautumisessa.

Käytiin asuntomessuilla ja hyvin jaksoin kävellä. Meillä ei ole mitään rakennus-suunnitelmia, mutta tykkään kattella niitä sisustuksia. Nyt katselin lastenhuoneita sillä silmällä, mutta ei sieltä oikein mikään iskenyt. Paitsi että yhdessä kohteessa oli koulupöytä-lipasto-yhdistelmä teetetty vissiin jossain keittiökalusteliikkeesä tms ja mietin että sehän voisi olla jossain vaiheessa aika hyvä idea, saisi just sellaisen säilytysjärjestelmän kuin tarvitsee - mittojen mukaan.

Woodoo child 32+1
 
Lara :) , toivotaan tosiaan ettei ollut mikään enneuni!

Täällä myös jalat välillä ihan pökkelöt, mutta onneksi välillä aina paremmat. Esikoista odottavat älkää hämmästykö, jos turvotus ei lopukkaa synnytykseen. Minulla ainakin maidon nousu aiheuttaa kamalan turvotuksen, varsinkin esikoiselta. Paino ei todellakaan pudonnut synnytyksessä vaan turvotuksen takia nousi. Tämä oli minulle kyllä ylläri.
-Poni 32+1
 
woodoo child on ilmeisesti käynyt Kuopiossa asuntomessuilla? Mäkin meinasin mennä varmaan jossain vaiheessa käymään, mut vielä ei ole päivää päättänyt, että millloinka. Me ostettiin omakotitalo alkuvuodesta, jota ollaan huhtikuusta rempattu, joten messut kiinostaa. Ollaan kyllä jo aika lailla suurin osa laitettukkin/ suunniteltu/hommattu tavarat, joten saattaakin olla huono homma jos sieltä hirveästi ideoita poimii :)

Supistuksia minullakin nykyään päivittäin, mutten ole juurikaan kiinnittänyt niihin huomiota tai laskenut niitä. Tuntuvat minusta harmittomille, eivät ole kipeitä vaan mahaa vaan rupee kiristämään.

Eilen oli neuvola ja kaikki vaikutti aika hyvältä. Hemoglobiini oli laskenut 109 raudansyönnistä huolimatta ja turvotusta mullakin ja paljon. Sf mitta oli noussut 33cm ja terkka epäili pojun olevan raivotarjonnassa. Minä ja mieheni olemma selkeästi huomanneet, että maha on myöskin valahtanut selkeästi alemmas.

Turvotusta minulla on ollut jo jonkun aikaa varsinkin jaloissa ja käsissä. Tukisukat on auttanut, mutta nyt helteillä ne ei oikein sovi sortsien kanssa.

Öiset lonkkakivut on olleet nyt viikon ajan jotain aivan järkyttäviä. Kivut ovat todella kovat ja sängystä ei meinaa ylös päästä. Päivällä kun vetristyy niin ei koske ennenkuin taas pysähtyy yöllä paikoilleen

Felessa
 
Moikka!

Oon pariin kertaan kirjotella ja kone on tehnyt mulle tenät juuri kun oon painanut lähetä-nappia. Kaikki teksti siis hävinnyt enkä sitten ole jaksanut uudestaan kirjoitella samoja juttuja. Nyt siitä viisastuneena copy pasteen ensin tekstin ennen kun lähetän sen. :LOL:

Mä olen edelleen säästynyt turvotukselta. Sormuksetkin menee ihan hyvin sormiin. Ja helteet sais mun puolesta jatkua edelleen. On niin ihanaa kun kerrankin on kunnon kesä ja pääsee rannalle. Siitä tulikin mieleeni, että ootteko vielä uskaltaneet uida järvessä / meressä? Mä kyllä olen, mutta nyt oon alkanut miettiin että onkohan se enää kovin järkevää. :eek: Mulla on ollut muutamana päivänä harjotussuppareita ja tänään alkoi semmoset alapään kivut etten pystynyt kunnolla käveleen. Se kipu oli jotain aivan kauheeta, aivan kauhea paineen tunne. En muista semmoista olleen aikasemmissa raskauksissa. Mies tuossa jo katseli mun tuskasia ilmeitä, passitti mun sohvalle makaan ja ehdotti että lähdetään käymään svo:lla. Mutta en nyt sentään heti sinne ryntää kun vähän jotain vaivaa on. Huomenna mun pitäis ajella lasten kanssa hesaan. Tarkoitus olis mennä huomenna lintsille ja perjantaina korkeasaareen, mutta saa nähdä pystynkö lähteen. Täytyy aamulla katsoa mikä vointi on. Mun porukat tulee kyllä myös, mutta kun me ei mahduta yhteen autoon, niin mennään kahdella autolla.

Mäkin melkein veikkaan että eka vauva syntyy pinoon vielä heinäkuun puolella.... Arvaan siis että 31.07 saadaan tämän pinon eka vauveli.

marza ja onnianni rv 29+5
 
Huomenia pinoon!

Täällä käyty eilen äippäpolilla siis painoarviossa ja samalla katsastettiin munuaiset kun niissä sillon rakenneultran aikaan näkyi sitä varjostumaa. Nytkin olivat munuaiset erikokoiset, mutta ymmärsin lääkärin puheista, että ei nyt mitään ihan supervakavaakaan pitäisi olla.

Painoa vauvalla oli arvion mukaan jo huikeat 2 ja puoli kiloa. Tuntuu jo tosi paljolta. Meni kyllä kuulemma hieman yläkäyrillä , ainakin kun ajattelee vielä sf-mittaakin ja kun edellinen ollu kuitenkin suht iso vaavi syntyessään.

Aikasemmin meillä ollaan oltu raivotarjonnassa, ainaki neuvolan terkan mukaan..Mutta nyt hän sitten köllöttelikin siellä poikittain. Nyt sitten taas kontrolliin 37+0 katsomaan , onko kääntynyt ja mitä tehdään. Syömättä ja juomatta pitää kuulemma mennä sinne silloin. En hokannu kysyä, et miksi..Kaipa se jotenki liittyy siihen, jos joutuuvat yrittämään kääntää vauvaa. Hui, rupesi ihan pelottaa koko touhu. Voi kun kääntyisi oikein päin nopsaan!

Kyllä tää aika on mennyt tosi nopeaan kun kävin miettimään, että mulla se aika kolmen viikon päästä ja silloinhan vauva on jo täysiaikainenkin!

Pitääkö teidän miehet isyyslomaa? Meillä tulikin mutkia matkaan ton isyysloman kanssa. Mies nimittäin ollut määräaikasessa työsuhteessa 1.3 alkaen ja nyt selviskin , et isyyslomaa ei lain mukaan määräaikasella ole jos työsuhde ei ole kestänyt vähintään 6 kk! Eli jos vauva syntyy 1.9 laskettuna aikana tai sen jälkeen, on siihen oikeus, mutta jos elokuun puolella niin jääpi isyysloma pitämättä. Tosi kiva juttu :(. Nyt kun vielä alkuun varmasti tarvitsee apua ton esikoisenkin kanssa enemmän. Noh, ei auta ku yrittää pitää vaava masussa sinne syyskuulle ;).

primrose 34+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja primrose:
Pitääkö teidän miehet isyyslomaa? Meillä tulikin mutkia matkaan ton isyysloman kanssa. Mies nimittäin ollut määräaikasessa työsuhteessa 1.3 alkaen ja nyt selviskin , et isyyslomaa ei lain mukaan määräaikasella ole jos työsuhde ei ole kestänyt vähintään 6 kk! Eli jos vauva syntyy 1.9 laskettuna aikana tai sen jälkeen, on siihen oikeus, mutta jos elokuun puolella niin jääpi isyysloma pitämättä. Tosi kiva juttu :(. Nyt kun vielä alkuun varmasti tarvitsee apua ton esikoisenkin kanssa enemmän. Noh, ei auta ku yrittää pitää vaava masussa sinne syyskuulle ;).
Mutta onko se kuitenkaan kiinni siitä milloin vauva syntyy, vai siitä milloin isyysvapaan pitää? Kun eihän sen isyysvapaan ole pakko alkaa heti vauvan syntymästä. Mutta toivotaan että vauveli malttaa pysyä masussa kasvamassa syyskuulle asti, niin sun mies voi sitten olla apuna heti syntymän jälkeen.
:)
 
Vaunuista Olikos jolla kulla kokemuksia Easywalker duo vaunuista? Noihin saatava vauvankoppa on isompi kuin Carenoissa, joten sen takia nuo kiinnostaa. Tosin nämä vaunut maksavat tuplasti Carenoihin verrattuna. Jos me nyt tuplat hankitaan niin noihin varmaankin päädytään.
Lisäksi hankitaan meidän Gessleinin yhdistelmiin seisomalauta. Muutaman illan nettisurffaus tuotti tulosta ja löysin laudan joka vaunuihin sopii :)

Turvotuksesta Täällä ei turvotus vaivaa. Ainoastaan viime viikon autossa istumisen jälkeen oli jalat vähän turvoksissa.

Huomenna alkaa äippäloma! :D

-eeva- ja pikkutyyppi 31+4
 
Liisa 71
Aloin nauraa ihan ääneen kun luin sun juttus tuosta kaalista :D :LOL:

Mulla oli eilen tosi raskas päivä jotenkin. Olin saikulla ja nukuin vaa ja sit illalla lähdettiin moikkaamaan veljeä ja sen vaimoa, käytii kävelee ni alko supistelee ihan sikana. Olin muutenkin koko ajan ihan veto veke.. Sit ku päästiin kotiin niin alko sellaset supistukset ettei pystynyt ees hengittää! Ja koko illan oli aika ajoin painetta alavatsalla..
Sit yö meni päin seiniä ku heräsin enkä meinannu enää nukahtaa.. ja aamulla oli 06:00 herätyskellot soimassa.. Voin sanoo että olin sellanen "päivänsäde" ku heräsin :D Silmät ihan turboina :D

Nyt alkaa saamaan jo pikkuisen kantapäästä otteen, ku se työntää sen tohon esille :D niin huvittavaa!
Äsken just katoin peilistä että vatsa laskeutunut ihan sikana.. siitäköhän ne supparitkin johtu eilen.. ja paine. sitä on tänäänkin ollu.

Mukavaa torstaita kaikille!

Lätäkkö + poju 31+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja primrose:
Pitääkö teidän miehet isyyslomaa? Meillä tulikin mutkia matkaan ton isyysloman kanssa. Mies nimittäin ollut määräaikasessa työsuhteessa 1.3 alkaen ja nyt selviskin , et isyyslomaa ei lain mukaan määräaikasella ole jos työsuhde ei ole kestänyt vähintään 6 kk! Eli jos vauva syntyy 1.9 laskettuna aikana tai sen jälkeen, on siihen oikeus, mutta jos elokuun puolella niin jääpi isyysloma pitämättä. Tosi kiva juttu :(. Nyt kun vielä alkuun varmasti tarvitsee apua ton esikoisenkin kanssa enemmän. Noh, ei auta ku yrittää pitää vaava masussa sinne syyskuulle ;).
Meillä ihan sama tilanne sikäli, että 1.3 alkanut määräaikainen työsuhde miehellä. Kuitenkin kun ovat isyyslomasta puhuneet esimiehen kanssa, niin ei ole tällainen asia tullut esille. Eivätkä KELAssakaan maininneet asiasta, kun käytiin siellä pari kuukautta sitten kyselemässä kaikista näistä tukiasioista. Mut jospa ne tuolla miehen työpaikassa ois sit niin kilttejä, että antais miehen pitää isyysloman, vaikka vauva syntyis jo elokuussa...

Turvotukset ei tällä vaivaa, lonkkavaivat sitäkin enemmän. Öisin särkee ihan hirveästi, kuten felessallakin. Mun pitää pari kertaa yössä jumpata ja venytellä, että sais taas tunnin pari nukuttua. Väsymys ja univelka alkaa olla jo melkoinen, välillä vähän pelottaa, että miten sitä sitten vauvan kanssa jaksaa... Mut kaipa sitä vaan jaksaa, ja ainakin mies on sitten koko ajan kotona, eikä vain joka toinen viikko kuten nyt töiden takia.

Liikunnasta. Minä en ole pitkään aikaan muuten liikkunut kuin koiran kanssa, mut sen kanssa kyllä mennäänkin kolme tuntia päivittäin, joten mun mielestä se on tosi paljon näille viikoille, ja olen oikein ylpeä itsestäni kun pystyn siihen :D Lisäksi tietenki kotityöt. Imuroinnin helpotuksesksi on kyllä matot kääritty pois. Ne oli niin raskaita imuroida, etten näiden lonkkien ja selän kanssa pystynyt siihen hommaan. Hatunnosto kyllä täältä zumbailevalle menninkäistytölle. :flower: Ei varmasti onnistuis enää multa.

Joku pohti uimista. Minä en ole uskaltanut uida sen jälkeen kun irtos se iso klöntti limatulppaa. Ja se kun irtos juhannusviikolla, enkä ennen sitä ollut kerinnyt uimaan, niin tänä kesänä se jääkin sitten kokonaan väliin :(

Millaista limatulppavuotoa muilla on ollut/onko ollut? Ainakin Poni on pariinkin otteeseen kirjoitellut, että limatulppaa vuotaa. Silloin kun multa irtos se isompi klöntti, niin siitä ei oikein voinut erehtyä, että mistä oli kyse. Sen jälkeen on kuitenkin monesti ollut sellaista pienempää vuotoa, josta olen miettinyt, että voiskohan tuo olla limatulppaa. Enempi sellaista nestemäisempää kuin se iso klöntti... Väriltänsä vähän kellertävää. En oo siitä kyllä hirveenä huolestunut, kun ne silloin päivystyksessä sanoivat, että ei tarvis huolestua. Mut kyllähän nämä kaikki silti aina välillä mietityttää...

Onni-Ilona muuten kääntyi taas viime yönä poikittain. Ei kiva. :/

Shuri ja Onni-Ilona 33+4
 
Kaveri ja äiti nyt käski soitella neuvolaan kun kerroin noista supistuksista ja paineesta alavatsalla. Kun tänäänkin sitä on.. Soitin ja neuvolatäti sanoi, että mene lääkäriin. Nyt mä sitten menen.. Ei kuulemma ihan näin "aikasin" sais olla noin kivuliaita supistuksia.
Mä en kyl yhtään osaa ite arvioida millon mun kandee mennä lääkäriin tai huolestua ja millon ei.. Ku en jaksais valittaa ihan turhasta ja mennä LIIAN helpostikaan kolkuttelee tohtorin ovea.
Kai se ois hyvä mennä aika herkästi sit..

Hmm. mä mietin tota [/b] limatulppavuotoa .. mulla yks päivä meni sillein, että ihan lattialle asti valahti sellanen vihertävä klöntti (ÄLLÖÄ, Mä tiedän!!) Voikohan se olla just tota limatulppaa? :x Mäki sen jälkeen kyl soitin terveysneuvontaan ja sanoivat että ei tarvi huolestua..
 

Yhteistyössä