***SYYSMASSUKAT 2008 elokuussa***

Multakussu voi kauhistus sentään mitä sulle on mennyt sattumaan :hug: onneksi nähtävästi ei kenenkään sattunut kauheesti. Mä jostain syystä pelkään ihan hirveesti auto onnettomuutta! Varmasti olet ollut peloissaan...

Hippos onneksi pääset kotia makaamaan, ei ole enä pitk aika koitahan jaksaa :D kohta on pallero sylissä :heart: myös Ninniposta olisi kiva kuulla onko hällä vointi pysynyt ennallaan!

Dior mä kerron het että kyllä pinossa ollaan murustä ylpeitä, varmaan taas saan mielenkiintoisia katseita :LOL: Meillä on tarkoitus pinnistä pitää siihen puolenvuioden ikään tuolla omassa makkarissa. Riippuu tietysti pentusesta mutta yritetään sen jälkeen siirtää omaan huoneeseen ja lopettaa samalla yösyötöt...

Zucchero Mä olen verran niin oman äidin kuin miehenkin äidin kortteja ja täytyy sanoa että ei kaheesti saman kaltaisuutta ole. Mulla on isompi sf, matalammat RR ja enemmän painoakin :/ anopin korttia vain mielenkiinnolla seurannut en vertausmielessä.

Nyt kauppaan ja imurin varteen!
Koiruus ja pentunen rv 35+1
 
Kiitos rakkaat palstasiskot tsemppailuista :heart:
Olo on karmea mutta eiköhän tästäkin selvitä...

Tulin vaan Diorille kommentoimaan että oon lukenut jonkun verran tosta omaan huoneeseen nukuttamisesta ja kuulemma todettu jokseenkin jopa 'haitalliseksi' että ihan pieni vauva nukkuu yksikseen. Mitä lähempänä vanhempiaan vauva on sitä parempi, tällä todettu olevan vaikutusta jopa kätkyt kuolemaan!
Me päätettiin että pikkunen nukkuu meidän makkarissa ainakin ekat 6kk:tta ja sitten kattellaan tilanteen mukaan. Viimeistään kyllä vuoden ikäisenä saa prinsessa siirron omaan huoneeseensa :)

Sama juttu koskee myös vauvan kantamista mukana päivisin. Elikkäs tosi hyväksi vauvalle on jos äiti/isä jaksaa kantaa vauvaa mahdollisimman paljon lähellä vartaloaan päivän aikana. Vauva ei siis tarvitse mitään hiljasta rauhallista hetkeä nukkumiseen omassa sängyssään vaan voi hyvin nukkua päikkärinsä vaikka kantoliinassa äidin puuhaillessa tai kävellessä kaupoilla!


Mutta juups, hyökkäänpäs takas peiton alle... älkää vaan saako tätä pöpöä, tää on ihan kauhee!

Tini+Pingu rv 36+1
 
Oevoe... :snotty:

Tinii täällä taitaa olla se sama pöpö! Ja sen lisäksi, mulla on varmaan sama synnytysinto kuin sulla! :) mä haluan jo nyytin syliin, kiitos!
Tai no... viime yö oli ihan outo... illalla alko tuolla värkissä vihlomaan niin vietävästi, en saanu nukuttua ja vähän supistelikin. No siinäkös sitten ajatukset alko jo lentelemään, että nytkö se sitten tulee! Ei meinaan oo sellasia kipuja tässä raskaudessa aiemmin ollu. Ja aloinkin sitten toivomaan, että älä nyt hyvä laps vielä tule :D vaikka muutoin ajattelen päinvastoin. Mutta heti kun kroppa antaa merkkejä, että sieltä todella on joku lähi viikkoina tulossa, alkaakin hirvittämään. Mutta ei siis itse vauveli vaan se synnytys...
Tänään on jatkunu samanlaiset vihlonnat ja säryt, mutta ei suppareita. Eli onks nää nyt sit niitä liitoskipuja vasta, tietääkö joku? Kun en mä nyt usko, että ne mitään enteitä lähestyvästä synnytyksestä voi olla, kun mitään muuta ei ole...
Argh...ja tää flenssu...

Kihii, mä pääsen tänään syömään ravintolaan, njami. Ruoka on ollut mun nautinto koko raskauden ajan :D tosin mä en maista nyt mitään :headwall:

Nojoo, varsin järkevä teksti taas tuli :D koittakaa kestää!

:snotty: --> petiin!

suhveli 35+1

*muokkelis* mää valkkasin eilen ajankulukseni vauvan kotiutumisvaatteet :)

*uus muoks* katjuska kiitos, lohdutti paljon, nimittäin todella toivon, että vielä ehtis voimia terveenä keräilemään synnytystä varten.
 
Hui miten paljo ootte kirjotelleet!
Tinii Yritäs nyt parantua. (Niinku siihen yrittäminen jotain auttais) :hug:
Multakussu Huh, varmasti kolari säikäytti! Yritän nyt ottaa niin iisisti ku niiden 5 lapsen kanssa voi.. :) Tsemppiä!
Isyyslomasta Mies pitää "normaalin" isyysloman + sitten jossain vaiheessa vielä isäkuukauden. Kesälomatkin sillä on vielä suurimmaksi osaksi pitämättä, eli on syksyllä paljon kotona. Hieno homma. :)
Hexa Sairaalakassista, sulla oli erinomaisen maan tasalle pudottava asenne tuohon! Kiitos! Mä oon tehny listaa ja stressannu, mutta höh, ei sinne nyt koko omaisuutta tarvi mukaan ottaa. :whistle:
Kysyit tuosta autopahoinvoinnista, mulla on sitä, nyt ehkä pikkusen helpottanu mutta ei kokonaan. Mutkaset tiet, nuo töyssyt, jarrutukset ym. saa oksun kurkkuun. Ja autossa myös supistelee helposti. Lisäksi vauva survoo autossa joka ikinen kerta jalkaansa oikean puolen kylkiluiden alle. Sattuu!
Täälläkin naksuu mahassa. Muutama päivä sitten tietokoneella istuessa ensimmäisen kerran ja sen jälkeen muutamia kertoja. Hassua. :)
Vauvan nukkumapaikasta Nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa. Enhän mä raski toiseen huoneeseen laittaa.. (Vaikka voin kuvitella että joskus oon valmis viemään talon perimmäiseen nurkkaan jos valvottaa ja huutaa yöt :LOL: )

Kävin tänään äitipolilla juttelemassa synnytyksestä. Sain lähetteen neuvolasta ( ihmeen helposti! ) kun vaan mainitsin että haluaisin vähän jutella asiasta.. Tosi kiva kätilö oli siellä ja kirjoitti tarkasti toiveitani ylös, yli tunti juteltiin. Antoi myös oman numeronsa, saa soittaa kuulemma jos tulee jotain mieleen. Mahtava homma! Maanantaina olis sitten lääkärineuvola.
(Lähtiessä kätilö sanoi jotain tyyliin "nyt sitten seuraavaksi synnyttämään, vauva saa tulla koska tahansa." Apua! )

Piti mun varmaan vielä jotain kommentoida mutta nyt en muista mitä.. seuraavalla kerralla lisää!

syysmama & tyttö 35+1 :heart:
 
Zucchero Olen joo vähän vilkaissu meidän äiteen sitä neuvolakorttia, kun minua odotti, niin ihan ihme merkintöjäkin siinä oli... tajunnu siitä paljon mitään :whistle:

Hippos Mukavaa, kun oot kotiin päässyt, mutta lepäilehän nyt :hug:

Multakussu Hui mitä sulle on tapahtunut :eek: Mutta onneks tosiaan kaikki kuitenkin hyvin...

Elohiirelläkin Aikast hyvät jakaantumisen merkit jo ilmassa :D

Dior Tulehan kertomaan, että menikö sun sänky selitys läpi :whistle: Päteviähän noi syyt selkeesti oli :saint:
Toivotaan nyt, että se kaveri siellä masussa nyt viel kerran kääntyis ja jäis sitte niin... mutta hyvä kun pääset sen pelkokätilön kanssa puhumaan =)

Vauvan nukkumisesta Meillä siirtyi tuo poika nyt 1v3kk:n iässä omaan huoneeseen ja Vilpertti tulee nukkumaan meidän kanssa...sitä sitte osaa sanoa, että kuinka kauan meidän huoneessa nukkuu. Sitte siirrän, kun on valmis siihen :)

Suhveli Sinne peiton alle nyt vaan ja paranemisia :hug:
 
snodgrass
Tosta nukkumisesta... Meillä tulee tämä tulokas varmaankin nukkumaan "sivuvaunussa" pinniksessä meidän makkarissa. Jos on rauhallisempi kuin isosiskonsa, niin ehkä joskus välillä 6-12kk vois yrittää siirtää siskon kanssa samaan huoneeseen. Esikko siirtyi omaan huoneeseensa vasta viime syksynä, 2 v. täytettyään. Hän on ollut sellainen heräilijä, että ei olis ollut mitään järkeä aikaisemmin edes yrittää, kun sit siellä olis vaan pitänyt ravata kaiken yötä.. Jännä piirre muuten se, että sitten kun siirrettiin omaan huoneeseen, hänelle ei ole kertaakaan tullut mieleen yöllä tulla pois sängystä - eli meillä ei onneksi ole öisiä tunkeilijoita sängyssä tällä hetkellä =) Joo, mut siis sanoisin vaan ettei tuota asiaa kannata etukäteen paljonkaan miettiä, vaan katsoa sitten mikä tilanne on. Joskushan on niinkin, että vauva nukkuu tosi pienestä yöt läpeensä, mut pitää niin kovaa tuhinaa yms. et vanhemmat ei saa nukuttua, ja musta silloin on ihan ok siirtää omaan huoneeseen.

Tuli muuten mieleen tosta sairaalakassista vielä, että meillä oli viime synnytyksessä pillimehut aika kova sana. Kun lapsivesi alkoi mennä jo aamusta, ja vauva kuitenkin syntyi vasta kahdeksan aikaan illalla, niin jäi syömiset aika vähiin... mehuilla saa kivasti vähän verensokeria ylös, ja se pilli on ihan kätevä siinä vaiheessa kun makaa sängyllä ja yrittää haukkoa ilokaasua sisäänsä aina supistuksen tullessa eikä paljon jaksa eväänsä ehkä muuten liikauttaa.
 
vuh
Ja taas on ehtinyt tapahtua vaikka mitä! :D

Koiramamma En ole ikinä kuullutkaan mistään "etuosto-oikeudesta". :ashamed: Meidän koira ja edellisen pentueen isä olivat kummatkin paperittomia pystykorvia, kummassakin on pikkuisen muitakin rotuja joukossa kuin pystistä... Pennut myytiin ihan ilman mitään todistuksia tms. Voisiko paperittomia pentujakin myydä etuosto-oikeudella? En halua, että nuo uudet pennut joutuvat mihinkään kammottavaan kotiin. :(

Daydreams Ihanaa, että anopin kanssa menee hyvin! Ja että häntä voi käyttää myös hoitoapuna, jeee! Tajusin, että mua ärsyttää tuossa meidän vieraassa eniten se, etten saa klo 21 jälkeen virua sohvalla tonttuna kattomassa töllötintä vaan pitää seurustella jotensakin järkevästi nukkumaanmenoon asti. :kieh: Miten käy mun täniltaisen Rimakauhua ja rakkautta -sessioni?!? :p

Multakussu Kamalaa, miten jouduit kolariin? Ei kuulosta yhtään mukavalta enää näillä viikoilla.

Snodgrass Jo kerran synnyttäneeltä tämä menee vissiin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan riskin... :D Pillimehuvinkistä tuli mieleen, että saako synnytyssalissa syödä/ juoda jotain? Mä oon aina luullut, että pitää olla syömättä, kun on riski joutua leikkaukseen sieltä??

Vauvan nukkumapaikasta Meillä pistetään suosiolla heti perhepetiin, mun puoleiseen kainaloon, kun mies pelkää liiskaavansa höntterön. Ei tartte nostella vauvaa syömään, joten öistä tulee helpompia. Muutaman kuun ikäisenä pääsee "sivuvaunuun" sängyn viereen pinnikseen ja sitten joskus pojan kanssa samaan huoneeseen. Mutta kuten joku jo sanoi, kannattaa katsoa ihan vauvan mukaan. Joku tosiaan saattaa viihtyä alusta saakka omassa huoneessa hyvin nukkuvana. Ite kannatan vuoden ikään mahd. läheistä sidettä äidin ja vauvan välillä. Mutta jokainen tavallaan! =)

Voimia ja kaikenlaisia mukavuuksia kaikille! Viimeksi toivoin supistelemattomuutta, mutta täällähän on jo niitä, jotka haluavat päästä tositoimiin. Teille supersupistukset! t. vuh ja omaliini
 
vuh uskoisin että sillä onko koiralla papereita ei ole kyseisen asian kanssa mitään tekemistä vaan se on koiran kasvattajan ja uuden omistajan välinen sopimus. Voihan sitä vaikka kennelliitosta kysyä mutta allekirjoituksilla varustettu sopimus on mielestäni lain pitävä. Sopimuksessa on tarkoitus että koiraa ei saa myydä eteenpäin ilman että sinulle asiasta kerrotaan ja sinulla on "etuoikeus " ostaa koira itsellesi jos siitä ollaan luopumassa. Ymmärtääkseni siis koiraa ei myöskään saisi lopettaa ilman että asiasta sinulle kerrotaan. Tämä kannattaa tarkistaa mutta voihan siihen sopimukseen lauttaa tämmöisen ehdon. Yleensä pennun ostajalle tämän on helpotus jos esim. pelottaa kuinka vanha koira sopeutuu uuden kanssa tai allergia puhkeaa. Sopimukseenhan voi laittaa vaikka että olet pennut madottanut asian kuuluvin menoin sekä eläinlääkäri on ne tarkistanut, näin sinä otat näistä asioista vastuun. Uusi omistaja taas voidaan velvoittaa olemaan "tilivelvollinen" koiran tilanteesta sinulle.
 
Suhveli kiitti OK, mä muuten kysyin aiemmin yhdeltä HUS-prenatalogilta, et onko mun synnytyksen kannalta merkitystä, että mä ja kaksi veljeäni ollaan synnytty kaikki ennenaikasesti, toinen veli jo vko:lla 31. Tämä lääkäri sanoi, että sillä ei ole mitään merkitystä asiaan. Että taas näin...yksi sanoo toista, toinen toista...ota siitä sitten selvää.

No anyway, kävin maanantaina KOS:ssa ultrassa ym. tutkimuksissa ja nyt RV34+0 oli kohdunsuu alkanut pehmentyyn ja lyhentynyt 3 cm:stä 2,5 cm:een, vauvan pää tosi alhaalla (no se ei ole jäänyt epäselväksi ;) et apuaaa... Tai no ei nyt ihan hirveetä paniikkia vielä, mutta voi olla ettei vkl:lle 38+4 päästä, johon sektioaika varattu. Kun vielä tiistaina kävin hakemassa jotakin papereita polilta lääkärini tuli sanoon, et "Hyvä olis jos, se viel kaksi viikkos siel pysys..." No niin olis minustakin...

Vauvan kokoarvio 34+0 oli 2347g, nyt ollaan ihan keskikäyrällä ja arvailut siitä, että nelikiloista olisin tekemässä muttuivat. Nyt ei ainakaan epäilty makrosomiaa enää (mistä vielä 5 vk sit varoteltiin) vaan lähinnä sitä saanko aikaseksi kolmekilosen 5.9. mennessä... että näinpä taas tuokin asia muuttu...

Ennenaikaisuuden välttämiseksi lääkäri ohjeisti: Ei raskaita nostoja tai kantamisia, siivousta kuten imurointia, ei yli 2 tunnin istumista yhteenmenoon, etenkin autolla ajoa tulisi välttää, ja jos joutuu ajaan niin puolen tunnin välein jalottelemaan... että näin, no ei nyt sentän ihan vuodelepoa, mutta ei kaukana...

Lähdin kuitenkin sitten kohtaloa uhmaten Tampereen teatterikesässä loppuviikoksi, kun oli aika paljon lippuvarauksia. Ja samalla oon hoidellut viimeset vauvahankinnat kasaan... Kyllä mullakin niitä suppareita nyt melkeen koko ajan on, mutta ei kivuliaita. Nukkumaasennon löytäminen on todella hankalaa ja pahan olon tunne on taas tänään junnannut koko päivän. Mutta takana jälleen katkonainen yö. Kun pari yötä sitten onnistuin nukkuun 8h yhteen putkee, ei ollut pahasta olosta tietoakaan.

Käytiin muuten maanantaina tukihenkilön kanssa tutustumassa myös os. 6 KOS:ssa. Kätilö ei ollut mitä "herttaisin". Kun kyselin imetyksestä, et mitä jos ei onnistu (sektion jälkeen maidon nousu usein KESTÄÄ), saako lisämaitoa avuksi? Hän sanoi: "Vasta noin vuorokauden kuluttua sitten jos ollaan tilanteessa, että sekä vauva että äiti parkuvat kilvan..." Jaahas, sorry, näin ei kyllä meillä, aion tehdä ns. kilpailevan imetystaulun (KOS:ssahan niitä roikkuu vähän joka seinällä), jossa kerrotaan, että: Lastani ei tulla huudattamaan nälässä tai janossa, hän ei tule kärsimään nestehukasta (kuten eräs ystäväni poika kärsi KOS:sta lähtiessään) eikä saa syömisneuroosia (kuten toisen ystäväni tytär sai, kun häntä oli huudatettu siellä 2 vrk:tta nälässä ja oireilu jatku 3-vuotiaaksi). Siis varsinainen hoitajien kauhu oon...;) Mutta myös neuvolapsykologi muistutti mua tässä asiassa, että kannattaa käyttää omaa maalaisjärkeä, hänellä käy kuulemma kyseisen sairaalan potilaita, jotka kärsivät sen ylihysteeristen imetysoppien vuoksi todellisista psyykkisistä ongelmista. KOS taitaa olla Suomen "imetysystävällisin sairaala"... mutta siis muuten multa ainakin 9 pistettä KOS:lle, hoito on on ollut huomattavasti parempaa ja henki kiireettömämpi kuin NKL:lla, jonka asiakkaana oli eka ja jossa kaikki meni pieleen...

Snowgrass -kiitti kummitiedosta!
 
Heissan kanssasiskot!!
Täälä vielä kasassa ollaan ja kipeinä paikat..... :kieh: :kieh:
Äiti ja sisko tulivat koirien kanssa koiranäyttelyyn ja tuumasivat että nyt ois hyvä aika jakautua ku hekin ovat täällä.... :LOL:

Tiniille pikaista paranemista!!

Zucchero Äiti antoi minulle oman neuvolakorttinsa minkä sai minua odottaessaan jokunen vuosi sitten ja sitä on tullut kateltua....Samankaltaisuutta ei juurikaan ole, mutta pikkusiskoni kohdalla joka on kolmas vanhemmilleni yhteneväisyyksiä tähän minun kolmanteen raskauteenon paljonkin....

Täällä laitettiin sairaalakassi valmiiksi ja pikkuisen peti vielä viimeisiä silauksia vaille valmis....
Meillä tuo meidän esikoinen laittoi pikkuisne pestyt ja silitetyt vaatteet komeroon ja oli niin isoa poikaa...Neiti on alkanut leikkimään enemmän vauvanukeilla ja toivoikin synttärilahjaksi Baby bornin poikanukkea....kaksi tyttöä "peipparia" hällä onkin jo....mutta halusi kuuleman vielä sen pojan....katsotaan nyt jos sit sen saisi...kertoi toiveensa jo kummeillekin ja isovanhemmille... :D :D Ei vain sit vielä tullut puheeksi ostaako joku sen vai laitetaanko me itse se sit lahjaksi neitille....
Jotenkin on niin ihanaa käydä katsomassa kohta 2kk täyttävää kummityttöä tuossa vähän matkan päässä ja miettiä omaa masukkia....Masukki aina potkii toista raasua selkään kun sylissä köllöttelee... :)

Mutta nyt hieman lepäileen supisten kanssa ja odotteleen koska lähtö aukeaa....jos aukeaa...mun tuurilla tää masukki vain kiusaa ja antaa ymmärtää että muka tulossa ja sitten ei kuitenkaan tule ulos ku vasta ens kuussa.... :headwall: :headwall:

Ninnipo ja :heart: masukki 35+2 :heart:
 
Dementikko ruokavarkaamme on jo 14v vanha. Eikä sitä tosiaan usko niin vanhaksi kun jossain on ruokaa varastettavana. Silloin sillä lanttu leikkaa tosi hyvin. Kuurohan se on ja kaihi vaivaa silmiä. Dementia saa sen unohtamaan mitä oli tekemässä ja minne menossa. Nisäkasvaimia leikattiin 6v sitten ja jotain patteja on rinnassa. Mutta.. vaikka liikkuminen tosiaan on hankalaa niin silti tuntuu, että koiralla on vielä elämäniloa jäljellä eikä ihan haluaisi viedä sitä vielä piikille. Jos sille riittää oleilu kotona ja pihalla auringossa nukkuminen niin eiköhän näistä lapsista sen verran virikkeitä tule, että jaksaa jonkin aikaa vielä. Vaunujen vahtiminen on ollut tärkeä tehtävä lenkillä eli muille koirille muristaan jos ollaan vaunujen kanssa liikkeellä, paitsi silloin jos toisellakin koiralla on omat vaunut mukana ja silloin toista tervehditään. Ei tuo meidän piski mikään sosiaalinen tapaus ole, varmaan siksi että ei näe kunnolla ja kuulokin on mennyt. Parempi on silloin pitää etäisyyttä muihin koiriin. Onneksi sen aktiiviaikoina käytiin paljon metsällä ja koira sai ajaa jänistä ja olla kaikkialla mukana. Eläkepäivät sitten varmaan menevätkin just näin hissutellen.

Tietty ideaaliratkaisu olis, jos meidän piski pääsisi johonkin rauhalliseen paikkaan, vaikka mummolaan. Mutta mummo otti just koiranpennun kun faija syötti edellisen koiran hengiltä. Sinne siis ei voi meidän puna-ahmiota viedä kun jalat ei ottais maahan enää kahden viikon jälkeen. Ja jalat pitäis entistäkin vähemmän. Meillähän on portaita, joten koira saa pakosta liikuntaa kun menee juomaan kellariin mutta valitettavasti viime aikoina on tehnyt kuperkeikkoja niissä portaissa. Joko jalat putoaa alta tai sitten kierii alas. Voi johtua huonosta näöstäkin. Kynnet pidetään lyhyenä ja tassunpohjakarvat leikataan eli ei pitäis olla liukastumistakaan. Kipuja ei näytä olevan, sen jälkeen kun korvatulehdus lääkittiin pois kokeilin parina yönä särkylääkkeen antamista ja vertasin millainen koira on särkylääkkeellä ja ilman - ei eroa. Tästä päättelin, että kipuja ei ole. Vaikka eihän koira kerro jos on kipeä.

Hieman ovat vaalenneet ne porkkanatahrat sappisaippuapesun ja auringossa pitämisen jälkeen. Mutta vielä ne näkyvät. Pelkkä aurinko ei haalista niin selvästi, joten pitää ensin pestä kaikki käsin uudelleen ja sen jälkeen yrittää aurinkoa niille antaa. Mutta ehkä tämä pitkä säilytysaika on saanut lian pinttymään liiaksi. Toisaalta eihän niitä alunperinkään saanut millään puhtaaksi..

Nyt vain jalat ristissä oloa kaikille, joilla kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmennyt. Mitä lähemmäs laskettua aikaa päästään, sitä parempi. Vaikka olisi se kiva saada se vauva jo kotiin.

Meillä oli luksuspäivä miehen kanssa, noin periaatteessa. Esikko meni tarhaan ja mies meni vasta illaksi töihin. Päivällä saatiin loikoilla sängyssä ja käydä yhdessä lounaalla. Mitä nyt siinä välissä kävi niin, että meidän auto hajosi, soitettiin hinausauto, sijaisauto ja odoteltiin että se tulee. Hiukka harmitti ja supistelikin siinä ja mietin että jos tästä joudutaan vielä synnärillekin menemään. Eihän tässä muuta, mutta kun saatiin auto just eilen korjaamolta kun se oli sinne viety saman vian takia. Jos olisivat kerralla korjanneet. :headwall:

Mizyn kertomus lisämaidosta saa kyllä mietteliääksi. Tähän asti olen joka kerta synnyttänyt lauantaina ja maito on noussut tiistaina. Onkohan taas sama juttu? Jos vauva on sitten kolme päivää ilman maitoa niin on se aika rankkaa. Toisaalta pisaran jotain on saanut puristettua rinnasta kun niitä on lämmitellyt eli jos sittenkin olis sapuskaa tarjota? Sanotaan kuitenkin, että niin kauan kuin maito menee suun kautta ovat asiat hyvin. Nenämahaletkusta pois oppiminen onkin hankalaa.

Olitte pohtineet tuota vauvan nukkumapaikkaa. Meillä esikko oli 1v asti pinniksessä 'sivuvaunussa' ja sen jälkeen siirrettiin vanhaan päästävedettävään siihen meidän viereen. Toinen vuosi siinä ja sitten omaan huoneeseen. Eikä suostu nukkumaan meidän sängyssä. Nyt jos pitää vauva saada nukkumaan niin ehkä etsitään jostain varastosta se pinnis, pistetään se taas meidän sängyn viereen ja varmaan jossain vaiheessa pitää miettiä kerrossängyn hankkimista noille lapsille. Mökillä esikko olis jo halunnut nukkua kerrossängyn yläsängyssä mutta kun hän nukkuu edelleen poikittain niin ei uskallettu antaa nukkua.

Ruokarosvo iskee nyt lapsen lautaselle, pitää mennä hätiin. (Esikko syö telkkua katsoen ja vahdin tässä samalla, että hän todellakin syö. Niin ei tartte syöttää häntä. )

Hexa ja pikkusisko, 35+5
 
Hexa - vielä sopivasti täällä, tuosta maitoasiasta, juu olivat sitä mieltä pari tippaa riittää pitämän nälän ja janon ja tyydyttään energiantarpeen pari päivää... Mä en ole sitä mieltä...

Autoilusta, just tuota mitä kerroit, siitä varoitettiin.

 
HEIPPA KAIKILLE!

Kamalasti tullut tekstiä ku itse en ole kerennyt kirjoitella. Hirvee siivoushullu minustakii tullu täs viikkojen kuluessa. Koko ajan etsin pitkin asuntoa löytyykö joitain siivottavaa tai järjestettävää :) Alkaa olla pientä varten kaikki valmista.. hoitopöydät, sänky jne. amme pitää hankkia ja jotain muuta pientä muuten kaikki aika reilassa :D

Tänään on ollut todella kovia alaselkäsärkyjä niin että ei oikein tiedä miten olisi hyvä olla :( Ensi tiistaina neuvola :heart: kivaa päästä taas kuuntelemaan pikkuisen sydämen tykytyksiä :heart:

Hyviä vointeja kaikille masuille!

maha2008 ja pontus 33+3 :heart:
 
ail
Täällä alkoi päivällä supistukset ja tällä hetkellä 3-4 min välein n.1h ajan säännöllisesti. Pitäisi lähteä pesemään tuo valas että suostuu lähtemään eteenpäin.

Ilmoitellaan sitten taas kuinka käy

T:Ail isukki
 
Multakussu -kauhee toi kolarihomma :eek: :eek: Onneksi ei pahempaa sattunut

Meillä ei ole paljon vaihtoehtoa nukkumisessa kun kaksiossa asustellaan. Ja jos isompi asunto olis, niin kyllä vaavi aluksi olisi kuitenki samassa huoneessa. Katotaan sit miten homma etenee kun vaavi kasvaa

Tänne ei sen kummempaa. vauvanvaatteet pyörii edelleen koneessa,,, niitä on näköjään vähän kertynyt odotusmatkan varrelta :whistle:
 
Morotus :wave:

Ail: Hui! Onnea matkaan, nytkö se alkaa!!! Muista ottaa rennosti sitten! (paraski täällä neuvomaan :D

Hexa: Autossa ei oo pahoinvointia, mutta kun ajettiin (mies ajoi) mettätietä, niin kyllä piti pitää kaverista tiukasti kiinni, ettei kovin hölskyny mahassa, oli niin kuoppanen ja kuin olisi menty pottupeltoa pitkin :$ .

Cora85: Ihanat juhlat olit ystäviltä saanut! Mutta otahan iisisti nyt!

( Välikommentti: ärsytää kirjottaaku kóko ajan tulee virheitä :kieh: )

Jouskari: Olitko se sinä joka käytetystä tavarasta kommentoit? No kuitenki, meillä on suurin osa kaverin vaatteista käytettyjä, kirpputorilta ja ystäviltä saatuja, mutta on joku uusikin, aattelin kuitenki että on se kiva kaverillaki joku pehmeä ja käyttämätön vaate olla, ja onhan ne äp: vaatteetkin. Pinnasängyn saan ystävältä, turvakaukalon ostan uutena, on kuitenki turvallisempi kun tietää ettei sitä ole kolaroitu. Tilaan sen Babystylestä, postikulujen kanssa tulee maksamana n.85e. Ihan perusmallin ja oranssi-musta väriltään, joka menee kuvaksen mukaan 0-12kk:lle.

Äippälomaa on jo lusittu 2 päivää!!! Eipä se eroa muuten olossa, työttömänä oli tässä kolmisen kuukautta.

Mutta kun tämä kirjoitus on nyt niin hankalaa niin lopetan, jkoko ajan täytyy korjata :kieh: :kieh:

T. Hille+kaveri rv35+1?
 
:D :D Aikookohan sieltä eka jo saada vauvaa :eek: :heart:
Ail Jees mä neuvon kans... ( hyvä minä ) muista "rentoutua"!!

Hexa Ei tuu pahaa oloa, mut tuntuu töyssyt ja jarrutukset tosi ikäviltä, varsinki jos on muutenki vatta pinkeellä :x Ja se autoon meno ja sieltä tulo on aikas perskuleen vaikeeta ja raskasta... Varsinki kun tuo mun sulhaseni pudottaa sen penkin ihan alas ja ratti pitää tietty kans olla alhaalla. Sitte mä en pääse ylös kun ratti "lyö reisille" :kieh: Muutenki jotuu käsillä pusertaa itteensä pois autosta. Vattalihakset on mammalomalla :D

Multakussu Mää kans pelästyin ku luin sun juttua. Onneks kaikki kuiteski hyvin?!?
Mulla on ihan tajuton "kolaripelko" Nään "kauhukuvia" kolareista mitä voi tapahtua... Ei sais kuvitella liikaa tällasia asioita!

Vuh Suosittelen kans tuota sopimuksen tekoa kaupantekotilanteessa. Sä voit siihen sopimukseen laittaa melkein mitä vain siihen kauppaan liittyvää. Ja sopimus on sopimus, vaikkakin pennut on seropeja!

Nukkumisesta Esikkoa yritettiin heti alkuun ns. omaan huoneeseen. ( meillä ei ole sille omaa huonetta, mut nukku portaiden toisella puolella... Iso huone kyseessä ) Ei siitä mitään tullu. Mä oon ensinnäki huono heräileen ja mua huimas ja heikotti ihan tajuttomasti kun piti mennä poikaa imettämään. Kaikista helpoin oli kun poika oli "sivuvaunussa" mein sängyn vieressä. Ja näin pääsee sitte uusi tulokas heti nukkumaan. Sitte kun on siinä 6kk vanha ( siis jos ei ole hirmun vaativa ) Saa siirtyä aluksi sinne portaiden toiselle puolelle ja siitä sitte isoveljen kans samaan huoneeseen...

Symppikseltä kuullostaa hexan koiravanhus :heart:

Nyt täytyy mennä suihkuun. Pitäähän sitä morsiammen olla putipuhdas ;) :heart:
Tänään hain sormuksenki ja se on kyllä nätti... ( siis tietenki :D ) Toivottavasti ei vaan myöhästytä ääää :eek: Mää saan nousta jo kuudelta ylös et oon joskus valmis. Hui ku mun rupee jännittään :| Sukunimikin vaihtuu huomenna. Passikuvat ajokorttia ja passia varten kävin jo ottamassa, sen takia jo nyt ettei sitte oo ihan pallonaama kun sitä korttia pääsee anomaan =) ( kaukaa viisas ja läheltä niin helvetin hyvän näkönen ;) ) Rupee juttu meneen levottomaks ÖITÄ!!! :wave: Huomenna sitte rouvana mää täällä!!

R iikka 31+6 ööö
 
Hui kun oli tullu tekstiä luettavaksi..

:flower: Onnea tänään Rouvautuville!!! :flower:
Meillä ois sunnuntaina 2-vuotishääpäivä..

Vuh Retafer on tällä hetkellä käytössä. Eli mulle ei oo merkillä väliä. Oon vaan nyt tehny sen että syön yhden liuskan ja sitten pidän n. viikon tauon niin ehtii vatsa tasottua.

Tiinuliini Minä käsitin sen homman niin, että ei tarvi mitään päiviä jemmaan jättää. Minä vaan luovutan ne 12 päivää omasta lomasta miehelle niin se saa sitten sen max. 12 päivää lisää. Kannattaa toki kelalta varmistaa ettei vahingossa jää isältä mmitään käyttämättä.

Tinii Mulla ois kans jo hirveä hinku synnyttämään, mutta onneksi tuo järkikin vielä pelaa. Eli pitää ootella ihan kiltisti. Ja eihän noita oikeita suppareita vielä hirveesti oo näkyny. Kohtu vasta harjottelee ja muuten kolottaa paikkoja. Edellisestä on kyllä sen verran aikaa etten oo ihan varma millon on tosipaikat kyseessä. Eiköhän sen sitten huomaa.

Hexa Mulla tulee sillon paha olo auton kyydissä kun mies päättää kiihdyttää ihan kunnolla ( kiitos uudelle äkäsemmälle autolle ) . Ja nyt ajettiin eilen aika huonoa metsätietä niin piti masusta pidellä kiinni ettei se ala kovin pomppimaan.

Hippos Kiva kuulla että päästivät kotiin lepäämään. Aina mukavempi kotona pötkötellä. Nyt kunhan vaan maltat hissunkissun olla.

DiorMeillä vauva tulee nukkumaan meidän sängyn viereen omaan pinnikseen. Edelliset tenavat siirty omaan huoneeseen joskus 7-9 kk:n iässä ja samalla myös loppuvat yösyötöt. Samallla linjalla ois tarkotus nytkin mennä, mutta sehän riippuu niin vauvasta, että mi9ten alkaa nukkumaan. Edelliset ainakin nukkuvat paremmin sillon kun eivät olleet neidän huoneessa kun mies on hieman levoton nukkuja.

Ail+isukki Taitaa olla jänskät paikat. Ilmottelehan kuinka käy....

Tämän siitä saa kun yks päivä jää välistä. Sitten saa hirveitä romaaneja kirjotella. Eilöen tosiaan pidettiin pieni kyläilypäivä ja kun kotia saavuttiin ja aloin lukemaan juttuja niin alko lähenemään ukkonen ja melkein päällä käväsi niin piti lopettaa kesken ja sammuttaa kone.

Pinnasänky on jo kasattu valmiiksi oottamaan pientä tuhisijaa. Vielä puuttuu ne pullot ja tutit niin vauva saa tulla. Tai no saa tulla muutenki kun mies kuitenkin ne voi hakea, että sen suhteen ei oo paniikkia.

Naksumista jä lätinää kuuluu täältäkin. Aina sillon kun vauva oikein puskee päällä tuonne alapäähän. Yrittääköhän se raivata jo itselleen tilaa......
Vielä ois viikko saikkua jäljellä ja sitten alkais virallinen äippäloma. Vielä vaan ei oo kuulunu kelalta sairaspäivärahoja. Pitää kohta soittaa ja hoputtaa niitä kun rahattomana ei oo kiva olla. Kyllähän se mies tietenki tienaamassa on, mutta kun sitä omaakin joskus sais olla ja vielä kun minä olen se joka hoitaa talolainan ja mies sitten muut.

Miehelle jo muuten eilen sanoin, että minä en uskalla kohta enää sohvalla istua kun pelottaa, että millon lapsivesi menee. Ja kun en millään raskis sohvia pilata....... Kai se pitää patja lattialle asettaa ja alkaa siinä aina minulla aikaano viettämään...

Nyt vaatetta metsästämään päälle. Se onkin semmonen savotta kun en äitiysvaatteita oo ostanu. Onneksi on noita collegehousuja olemassa. :LOL:

Ninetsu 33+6
 
Lizard mäkin kyllä sen puolesta tykkään raskausajasta että kerrankin saa näytellä mahaa eikä peitellä sitä :D
jane85 onnittelut pikku-miehelle!
Tinii pikaista paranemista sinne!
meillä esikoinen totutettiin heti nukkumaan kantorepussa/vaunuissa ym. niin tottui hyvin nukahtamaan muuallekin kun omaan sänkyynsä hiljaisuuteen ja pimeyteen, helpotti arkea suuresti.
Zucchero mun äidillä ei äitiyskortteja enää ole tallessa,paloivat samalla kun mun kaikki vauvakuvat :( , tai no, muutama on onneks pelastunut.
vanhan vauvakirjani löysin esikoisen odotusaikana ja iskä siitä oli jotain täytellyt mut tosi vähän, meillä kun äiti joutu laitoshoitoon muutamaks vuodeks mun syntymän jälkeen nii ei oo tainnu iskällä olla vauvakirjan täyttely päälimmäisenä mielessä...
mut äidin kanssa meillä on ainakin se raskausajoilta yhteistä ettei hirveesti paino nouse.
elohiiri sielläkin vois olla lähtö jo lähellä...
Multakussu ja hippos tsemppiä lepäilyyn!!
nukkumapaikasta meillä poika nukkui meidän välissä ekan 6kk, heräili n. tunnin-2 välein syömään niin oli helpompaa lykätä tissiä suuhun :) sit siirrettiin poika pinnikseen meidän sängyn viereen ja n. 1v siirtyi omaa huoneeseen kun alkoi yöheräilyt vähentyä.
oltas molemmat haluttu pitää poika vieressä nukkumassa pitempäänkin mutta poika itse alko nukkua omassa sängyssään paremmin ja helpotti yösyöttöjen lopettamistakin.
Tulokkaan kans tehdään varmaan samanlailla että aluks meidän sängyssä, sit viereen pinnikseen ja sit lopulta tehään makkarien vaihdos ja luovutetaan iso makkari lapsille.
vuh onneks tuo anoppikin haluaa iltasin vaan kattoa telkkua, mitään järkevää ei yritetäkkään keskustella!! :LOL: enkä kyl jaksaiskaan.Pitäiskö sun selittää sille että "täällä meillä suomessa illat katotaan hiljaa telkkaria!!" :D
täällä muuten salissa saa kyllä juoda, muttei syödä.
ail jaksuja koitokseen!! jännää, jokohan siellä on vauva syntynyt!
onnea rouvaantuville!! :flower:

tää lähtee nyt valmistautuun sinne synnytystapa-arvioon..

d. ja pipana 36+3
 
ail
Täällä vielä yhdessä koossa.Yöllä supistukset muuttuivat epäsäännöllisiksi ja mie kun en herkästi ole sairaalaan menossa niin otinm lääkettä ja nukuinkin pari tuntia.Taas supistelee mutta vatsa ja selkä on niin kipeänä eilisestä suppailusta että en enää osaa sanoa mistä supistukset alkaa ja mistä loppuu.Kohta lähden naikkarille insuliinipistos oppiin ja samalla on äippäpoli.Miun veikkaus on että en ole auennut yhtään ja kaulaakin jäljellä 4cm.....ai miten niin pessimisti,

ail ja Pipsa 36
 
Tartti tulla heti aamusta katsomaan vieläkö on tullut ail:lta kommenttia.

Mä en saa nukuttua öitä ja valvon siis kaiket yöt, ottaa pattiin. Ja päivät olen ihan unessa. Kaikki kikkakolmoset on jo kokeiltu. Tiedän, että luonto ohjaa vauvan tuloon ja tulevaan valvomiseen, mutta kai se luonto myös tietää, että tämä on mun kuudes lapsi, että mä tiedän jo........nyt tarttis saada nukkua, että jaksaisi sitten vauvan kanssa valvoa :headwall:

Tänään olisi taas neuvola, vaikka viikko sitten oli. Synnytystä täälläkin odotellaan kuin kuuta nousevaa, en jaksaisi enää olla raskaana, enkä kantaa tätä valtavaa mahaa............olisin ehkä hiukan helpompi ihminenkin.

Vauveli nukkuu meidän huoneessa ja varmaan 1v muuttaa tuonne lastenhuoneeseen. Ja tiedä sitten kuinka paljon nukkuu omassa pinniksessä ja kuinka paljon mun kainalossa.

Kaikille rouville oikein paljon onnea!!!!!Itsellä huomenna 11v hääpäivä!

Minäkin olen urakalla siivonnut, varsinkin noita lasten huoneita ja muuta, vaikka oikeasti en ole siivoushullu. Sisustusintoakin olisi, mutta ei rahaa :/

Ja sitten olen kaikki laitellut valmiiksi, että jos lähtö vaikka tulisi, lasten koulutarvikkeet ja vaateet ja muut. sairaalakassia en ole pakannut, mutta vauvan kotiintulovermeet kyllä.

Autossa tulee paha olo jatkuvasti ja jos ite ajan niin supistelee tosi kipeästi.

Ja kun meillä on tuo kanala, niin aamut on ihan tuskaa kun sinne täytyy mennä, yrjö meinaa lentää koko ajan.

Mutta sateista päivää kaikille!

Miia ja masu 35+2
 

Yhteistyössä