***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

:headwall: mä oon nyt vaan koko päivän miettiny perätilaa...
Tuli oikee kammo. Että kannattaako siihen käännös yritykseen suostua ku kuulee/lukee kaikkea ristiriitasta siitäki.
Sektiota en tod halua ja mitään mikä tulee jalat edellä en synnytä, varsinkin kun on kuulemma tulossa iso vauva(vko 26+1 oli paino-arvio tosissaan jo tuon 1070g) painoarvio olisi reilu 4kg että tuskin edes antaisivat tulla persusta näyttäen maailmaan...

:attn: kylläpä nyt oikein stressin pukkasi

nawi ja arvaamaton masu- asukki 32+6
 
Hih, mulla tulee tuosta hotspotista vain mieleen meidän edesmenneet koiruudet, kun niillä monasti kesäsin tuli noita hotspotteja.. en ole edes tiennyt, että ihmisellä voisi olla tuollaista -tosin erilaisena, mitä koiruuksilla..
Epiduraalista on ollut jotain puhetta. Jouduin esikoisen synnyttään luomuna. Aluksi annettiin paraservikaalipuudutus molemmin puolin, mutta sen vaikutus ei kauan kestänyt ja sitten mentiinkin loppu luomuna ja kivasti poika olikin naama ylöspäin ja jäi jumiin, joten ei mikään herkku synnytys :eek: No, nyt olen kyllä ehdottomasti haluan tuon epiduraalin (tai olisin halunnut aikaisemminkin, muttei ehditty antamaan), koska luomuna en ainakaan halua enää synnyttää.

Kasattiin pojan kanssa tuossa vaunutkin, kun tekstiilit oli pesty ja pestiin pihassa puutarhaletkulla runkokin. Oli taas kuin uudet vaunut! Nyt vähän toivoisi, että tulisi niitä huonoja ilmoja, jos saisi tuon alakerran vielä kuurattua kunnolla -vielä kun jaksaa. Perjantaina mennään vielä Ikeaan, käyn ostaan sieltä tuon Hensvik -sarjan hoitopöytä/kaappi -tsydeemin, siitä saa sitten poistettua sen hoitotason kun ei enää tarvi. Täytyy heti kasata se, että saa laittaa vauvan tarvikkeita ja vaatteita siihen.. On se vaan niin ihanaa, kun meillä alkaa nuo la:t lähestyä =)
 
snodgrass
Iltaa!

Olipas helpottavaa että sulla cora oli kuitenkin vielä asiat kunnossa ja että sait kättäriltäkin asiallista kohtelua! Toivotaan nyt tosiaan että lepo pitäisi pikkuisen vielä sisällä.

hille kurjia noi unet! Mä oon ihmetelly kun en oo tämän raskauden aikana nähnyt yhtäkään aiheeseen liittyvää unta. Esikosta kyllä näin, ja siitä, joka meni kesken näin aikaisemmin unen joka muistutti vähän liikaakin sitä mitä sitten oikeasti tapahtui... En sit tiedä olisiko tuo jäänyt sen verran pelottamaan, et alitajunta on nyt pitänyt unet kurissa varmuuden vuoksi tai jotain...

Nyt en ehdi kommentoimaan enempää. Piti vaan mainostaa jos joku kaipaa jaloillensa kevennystä ja virvoitusta: ostin tänään body shopista viilentävää jalkageeliä jota voi hieroa sääriin tai siis pohkeisiin, sekä viilentävää jalkasuihketta, jota on kiva suihkutella jalkapohjiin. Päivän kaupunkireissun jälkeen näillä kyllä jalat elpyivät =)

Mutta nyt sänkyyn. Hyvää ötyä!
snodgrass ja neponen 34+6
 
epiduraalista mäkin sain esikoisen kanssa sen ja toimi hyvin ja aukesin nopeesti mutta sitten ponnistusvaihe hieman pitkittyi kun en tuntenut kunnolla supistuksia tai en oikeen "tiennyt" mitä pitää tehdä...mutta kaikkineen mahtava keksintö ja ehdottomasti haluan sen taas jos ehditään antaa.

Parille kaverille on tullut se että on mennyt huonosti/väärin se laitto(joka ei muuten ainakaan mua sattunut ) mutta ne on saaneet sit sen veripaikan ni on päänsärky loppunut siihen.

Ainut mitä oon monesti miettinyt et onko se vauva sit miten puuduksissa itsekki ku kuulema vauvan huulet voi hieman puutua ja imetyksen aloitus näin vaikeutua-tiedä sitte.

Tietääkseni oksitosiinitippa laitetaan aina kun epiduraalikin ja kaverille kävi niin ettei se vaikuttanutkaan mitenkään vaikka myöhemmin tarkistettiin et katetri oli kylläkin mukama paikoillaan ja sit se sai sitä tippaa eli vielä voimakkaampia supistuksia keinotekoisesti ilman puudutusta...

Mutta yleensä kait se epiduraali toimii tehokkaasti jos se oikein laitetaan ja on varmaan aika paljon anestesialääkäristä kiinni ja siitä että pystyy ite olemaan paikoillaan liikkumatta kun sitä laitetaan.

Ja yksi juttu jäi vielä mieleeni että synnytyksen pitää olla kunnolla käynnissä eli jos se liian aikaisin laitetaan voi se hidastaa koko hommaa.Näin ainakin minulle kätilö silloin sanoi.

Kun pyysin sitä ekan kerran ollessani vasta 3cm auki( :ashamed: ) kätilö ehdotti allasta epiduraalin sijaan ja meninki sit siihen ja auttoi tosi paljon ja oltuani altaassa reilun tunnin olin jo 6cm auki ja sain sen epiduraalin silloin ja se vaikutti sen 2 tuntia jonka aikana poika oli jo maailmassa eli 6 tuntia kesti koko homma yhteensa.Mutta sitä ainetta ilmeisesti voi lisätä tarvittaessa jos teho alkaa hiipua.

Jos on hyvä osaava kätilö niinkuin suurinosa onkin ni mä ainaki aion kuunnella myös sitä ja mitä se ehdottaa.

Vaikka tietenkään sitä ei voi täysin etukäteen suunnitella/tai "suunnitella" laisinkaan... :D
 
Huomenta!
mullakin on aika samanlainen kokemus epiduraalista kun jouskarilla, autto tosi hyvin mutta en tuntenut suppareita enää lainkaan niin ponnistusvaihe vähän hankaloitu ja kestikin reilun tunnin.Mutta kaikki suju kuitenkin tosi hyvin, ja haluan sen kyllä nytkin jos vaan ehin saamaan.Sitähän ei laiteta enää jos on auennut 8cm tai yli ja viimekskin pyysin sitä vasta 6cm paikkeilla kun sairaalaan tullessakin olin jo 4cm auki.Mutta saa nähä, en rupee enempää suunnitteleen, kunhan tää kaverikin nyt vaan tajuis ruveta jo kääntymään....
Ai niin, mies sanoi että kaameinta katottavaa synnytyksessä oli epiduraalin laitto, miehellä kun on hirvee piikkikammo :D hän sano et tällä kertaa hän ei kyllä kato jos se taas laitetaan!
Katjuska meillä sit taas taitaa tuo poika olla oikee siivousintoilija, aina jos on joku vaate jossain muualla kun kaapissa niin poika kiikuttaa pyykkikoneeseen.Sieltä onkin löytynyt vaikka mitä, lähes joka kerta pakko tarkistaa ennen kun koneen täyttää :)
sit näyttää nappuloita et "täältä painetaan", onneks ei oo kuitenkaan vielä koneen käydessä painellut!
hippos koitahan nyt sit ottaa vaan levon kannalta, toivotaan että saisit vielä pari viikkoa edes kerättyä.
ninetsu hih, meillä poika herää AINA viimeistään kuudelta :D ja tosiaan pikkusen laittaa ittee väsyttään.
Jouskari mullekaan ei ruoka maistu lainkaan, mitäs sä oikein syöt?musta tuntuu niin hullulta olla leipälinjalla, mut mitään ei tee mieli eikä jaksa mitään tehä..miehille kyl teen ruokaa joka päivä mut jos erehtyy ite väkisin maistaan niin tulee oksennus (enkä mää ny ihan nii huono kokki oo!!)
Mut tiiä sitten johtuuko näistä ilmoistakin, täällä on nyt pari viikkoo ollut joka päivä yli 23 astetta, parhaimmillaan 28.Jäätelöö tulee syötyä kans, ja sipsejä :ashamed: saa nähä paljonko on painoo tullut, meillä kun ei oo ees vaakaa kotona...
koiramamma mahtavaa että pääset sinne synnytystapa-arvioon, saat vihdoin mielenrauhan!
cora hyvä että asia selvisi ja ei ollut mitään kamalaa, koitahan nyt sitten levätä vaan, ja kerätä vielä pari viikkoa ainakin :)
hille78 mäkin nään pahoja unia, mutta se on periaatteessa oma vikani kun en halua mitään pahoja asioita käsitellä lainkaan niin purkautuu sitten unissa.se on kyllä kamalaa, varsinkin ne hetket kun herää ja luulee että se kaikki on totta.
Mullahan on tosiaan siskot kuollu, ja usein nään unia jossa vielä elää.Joka kerta se on yhtä kamalaa tajuta että olikin vaan unta, edelleen ne on kuollu...

nimi-asiaan sen verran et toiset nimet on 100 varmoja mutta etunimiä vielä pohditaan.Pojalle on enää 2 vaihtoehtoa, mutta tytölle varmaan 10...saa nähä mihin päädytään, luulen kyllä että tulee oleen ne nimet mitkä esitietolomakkeeseen laitettiin ellei sitten tulokas ookin ihan eri näkönen.
masu78 mukava kuulla että siellä ollaan vielä yhessä koossa!!
pehmis saako udella miksei miehes tuu synnytykseen?itekin aattelin pari viikkoa että pyytäisinkin parasta ystävääni mukaan mutta mies halus päästä mukaan ja aattelin että jos jotain kuitenkin tapahtuukin niin on mieskin sitten mukana.Eikä sun tietenkä tarvii kertoa jos et halua, oon vaan vähän utelias :D
koiramamma ootpas kyllä ollutkin ahkera!mä hyvä kun osaan napin ommella paikoilleen.
nawi mietin samaa kuin sinä, täälläkään ei ole vielä kääntynyt enkä tosiaan halua jalat edellä synnyttää...varmaan se on suostuttava tohon käännösyritykseen jos ei tajua kaveri ite kääntyä.

omaa napaa sen verran, et maanantain neuvolaa ootan ku kuuta nousevaa, oli tosiaan yli kuukauden tauko niin kiva päästä kattomaan mitä siellä on tapahtunut, ja oonko lihonu :LOL:
miehellä loppuu loma ens viikolla, onneks ehittiin käymään kaikkialla missä pitikin.Tänään mennään rantsuun, ja huomenna poika menee viidettä kertaa elämänsä aikana yö-kylään papalle kun me miehen kans pidetään vähä laatuaikaa!ihan kiva välillä saada nukkuakin niin pitkään kun haluaa, vaikka nyt kyllä 2 aamuna mies on noussut pojan kans ja mä oon saanu jäädä nukkuun B) silti aina huolettaa et kuin siellä menee, vaikka ei pitäis, pappa on pojalle tosi tärkee ja näkevätkin monta kertaa viikossa, mä vaan oon niin huono antamaan yö-kylään...
ens viikolla tuleekin miehen äiti pariks päiväks kylään, ihan kiva kuitenkin että sitäkin vielä näkee ennen tulokkaan syntymää, me kun ei viittitä sinne päin enää lähteä kun matkaa kuitenkin yli 120km ja mulla on joku pakkomielle synnyttää juur hämeenlinnassa.
Nyt aamupuuhiin, :hug: kaikille ja jaksuja masuille!

d. ja pipana 35+2
 
Huomenta!

Tänään tiedossa arjen luksusta: viikkojen kärvistelyjen jälkeen päätin varata itselleni jalkahoidon, minne olen parin tunnin kuluttua menossa - ah! Jalat sen verran turvoksissa ja kolottaa ja mahakin tiellä ettei pysty enää mitään kunnon kotihoitoja tekemään. :D

Tosi hienoa Cora, et asioille löytyi selitys! Nyt vaan rauhallisesti.

Mulla sama tilanne kuin Kaizalla tuosta obsidanista... :headwall: Tukossa ollaan :/ Luumut jo ajatuksenakin etoo, täytyy kai siirtyä niihin leseisiin.

Samanlaista vatsakipua myös kuin Hilbertillä. Navan oikealta puolelta iho ihan kosketusarka, tuntuu kuin siinä olis mustelma tai jotain. Mut mitään ei tietenkään näy. Toivottavasti menee ohi.

Tiinuliini: ollaan menossa kans haikaranpesään ens keskiviikkona, mut siihen II-vaiheeseen. Eilen oli eka valmennus. Olin kyl ainakin tosi tyytyväinen, et tuli mentyä. Kummasti rauhoitti omaa mieltä. Alunperin ajatukset oli sillä kannalla, et kaikki mahdollinen lääkitys tänne kiitos, mut eilisen käynnin jälkeen jotenkin alkoi tuntua siltä, et ehkä sitä selviäis vähemmälläkin. Saa nähdä sit miten oikeesti käy :kieh: Mut tosi viihtyisältä, tai niin viihtyisää kuin sairaalassa nyt voi olla, paikat näytti. Ja kaikki selitettiin onneks kyllä todellakin rautalangasta vääntäen näin ensikertalaisille. :) Eli erittäin positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan! :heart:

Kestoista
täällä oli aikaisemmin vaikka kuinka pitkästi puhetta, mut en ollut vielä silloin saanut ä-pakkausta enkä tajunnut mistä oli kyse. Noh.. en tajua edelleenkään :ashamed: . Eli onko siis tarkoitus, että ä-pakkauksessa tulleita niitä harsoja, kankaisia housumallisia juttuja joita tuli neljä kpl, sekä niitä päällihousuja joita tuli 1 kpl käytetään kaikkia samaan aikaan?? Vai miten niitä kuuluis laittaa? Ja miksi niitä edes kutsutaan?? Oon todellakin ihan ulalla asiasta, en ole nimittäin koskaan edes nähnyt kenenkään laittavan lapselleen näitä kestoja... :ashamed: :heart: Ehkä joku vois vääntää rautalangasta ohjeistusta? :LOL: Tutkin asiaa kyllä netistäkin, mut ei vaan jotenkin auennut..

Nyt valmistautumaan hemmotteluun! :D Jaksamista helteeseen ja muistetaan se vesi :attn:

Zucchero 33+2
 
Niin kuin Ninetsu sanoi, jos epiduraali tai spinaali menee pieleen, voidaan tilannetta korjata veripaikalla. Silloin siihen selkäydinnestettä tihkuttavaan neulanpistoon laitetaan omaa verta ja tilanteen pitäisi helpottua. Itse en päässyt siihen kun olin jo poistunut sairaalasta kun tilanteen vakavuus kävi ilmi.

Cora:
Kivuttomatkin supparit voi lyhentää kohdunkaulaa ja avata paikkoja. Näinhän mulle kävi. Viikolle 34+6 asti saat kortisonit, jos synnytys lähtee käyntiin. Kortisoneja pistetään max kaks kertaa (kaks piikkiä ), ne pitäis antaa pari vuorokautta ennen synnytystä ja 24h (vai oliko se 12h) olis ekan ja tokan piikin välillä. (En muista enää noita aikoja tarkasti)
Lepo on nyt ensisijaista, mutta välttämättä se ei auta. 3:lla alkava viikko antaa jo paljon toivoa, vaikka keskosena vauva syntyisikin. Ja 35 viikkoisia on päässyt kotiin. Eli jalat ristissä vaan. Harmi, ettei susta otettu verikokeita, sillä jos otetaan niitä (pieni verenkuva CRP:N selville saamiseksi, [piilevä] tulehdus voi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä ja d-dimeeri, jonka arvosta näkisi kuinka sun elimistös on jo lähtenyt synnytykseen varautumaan) vois saada vähän osviittaa missä mennään. Tosin gynegologit ei näitä veriarvoja niin hyvin osaa tulkita, kuin mitä sisätautilääkärit osaa.

Hexa ja pikkusisko, 34+5
 
Huomenta... Just kirjoitin jo vaikka mitä ja sit käsi osui johonkin väärään nappulaan ja kaikki hävis |O :kieh: :headwall:

No alusta sitte taas :xmas:

Vuh Kyllä se on niin ihanaa, kun noi riitojen aiheet on aina sillä riidan hetkellä niin himskatin vakavia ja jälkeenpäin ajateltuna sitte ihan jotain muuta. :D No mutta ne tuo virtaa vaan siihen parisuhteeseen :heart:

Masu78 Hienoo, että molemmat kaverit siellä on kääntynyt oikeaan suuntaan :heart: :heart:

Koiramamma on ollut ahkera... Itselle ei kauheesti oo suotu ompelijan lahjoja :kieh:

Epiduraalista vielä Että mulla se kans vaikutti just siihen ponnistamiseen silloin niin, etten oikein tiennyt miten ponnistaa. Viimeks oli taas helppo ponnistaa kun sitä ei ollut ja huomas sitte sen eron. No silti voi olla niin, että anelen sitä epiduraalia :D

Daydreams On se kiva kuulla, että muillakin noita pikkuapulaisia riittää :D

Syömisestä Täällä ei kans oikein ruoka maita :x Nyt parina päivänä ollaankin tehty salaattia vaan... ensin tonnikala ja eilen kanasalaattia ja nääkin ilman mittään makaroneja... ei vaan näin kuumalla oikein kykene ees lämmintä ruokaa ajattelemaan. :/

Dior Ehkä jotkut videot vaan kannattaakin jättää katsomatta :whistle: Pahalta se välilihanleikkaus näyttää, mutta siinä supistusten keskellä en ite ainakaan ees huomannut, kun se ekalla kerralla leikattiin, kun ei muuten se imukuppi ois sinne mahtunut ;)

Mulla ihan tautisen öklö olo täällä... Oon koittanut juoda ja rautaakin taas napsin tossa. En tiedä mistä moinen olo mahtaa johtua. Myös tuo alakerta ollut aamusta asti niin kipee, että liikkuminen tosia vaikeeta :$ Eilen tuli niin vetistä valkovuotoa, että hetken piti miettii, että mitähän sieltä lirahtaa :kieh: No onneks viel ihan sitä valkovuotoa vaan =)

Jahas ja viikot vaihtuu taas...

Katjuska ja Vilpertti 34+0 :heart:
 
Moikkelis moi!

Taivaannasta: Olet jo varmaan lähteny Oulua kohti, mutta hyvä lastentarvikeliike siellä on BABYSTYLE, Limingantie 5. Sieltä saa kaikkea tavaraa, vaunuista lähtien. Jos ei välttämättä halua uusia malleja vaunuista, niin "vanhoja" malleja löytyy edullisemmin. Niillä on myös nettikauppa josta voi tilata edullisilla postimaksuilla. Liike on hiukan "piilossa" kun se Limingantie on vilkasliikenteinen, niin helposti hurauttaa ohi. Itsekkin monesti ajoin ohi ja koko ajan tiesin että se on tässä lähellä, löytyi kuitenkin lopulta.

Koiramamma: Olipas nätti pinnasängyn suoja =) , kelpaa siinä sitten pentusen pötkötellä!
Oma äitini on kans hyvä ompelemaan ja aina ku soittaa äipälle, niin sillä on joku tekele menossa, oli se mullekin virkkaamassa vaunupeittoa, ja mitä vielä kaikkea se tekee. On se muutamat vanhojen tanssipuvutkin tehny. Olisinpa ittekin yhtä taitava :|

Cora85: Hyvä että sulla ja pienellä on asiat suht. hyvin! Otahan rauhallisesti, niinhän kaikki sanoo et sitten kun on tosi kyseessä niin kyllä sen tietää!

Synnytysvalmennuksista oli ollut puhetta aiemmin: Meillä oli toukokuussa 3 kertaa joita kutsuttiin nimillä: 1. Vauva muuttaa muotoni (raskauden ajan fyysiset ja psyykkiset muutokset, sikiön kehitys ja hyvinvointi). 2. "Hynttyyt yhteen, ottakaa minutkin mukaan" parisuhdeilta. 3. "Ensimmäinen hammas" ja "rentoutus". En käynyt kuin tuossa viimeisessä, kun en muistanut milloin ne alkaa :| .
Elokuussa on sitten 3 kertaa: 1. "Valoa kohti", säännöllinen synnytys. 2. "Täältä tullaan", kivunlievitys, epäsäännöllinen synnytys. 3. "Tässä minä olen", vauvan ensihoito, imetys ja perhesuunnittelu. Ja Synnytysosastoon tutustuminen on sitten lopuksi.

Mulla on taipumusta nähdä enneunia. Jos joku läheinen kuolee, niin nään erään tietyn tyyppisen unen...mun vanhin isosisko on samanlainen, sekin näkee enneunia. Monesti äiti kysyykin et ootteko nähneet mitään :x . Mutta unen näkemisestä läheisen kuolemaan voi mennä lähes vuosi. En näe koskaan kuka kuolee, mut joku läheinen kuitenkin. :ashamed: .

Vuh: Laitoin sulle vastauksen yv:nä! =)

Nyt pitäs lähteä parturiin, hirveen nopeesti kasvaa hiukset jos haluaa pitää lyhkäsenä ja mallissa niin pitää alituiseen rampata kampaajalla. Oon nyt huomannu ettei lähe hiuksia niin paljon kuin ennen raskautta, varmaan johtuu siitä kun syön niitä vitamiinipillereitä, eikö sinkki ole hyvä hiuksille ja kynsille?!

 
täällä on säpinää ku formulavarikolla...just ehtii pyörähtämään täällä mutta kenellekään ei ehdi vastata ku on jo uutta luettavaa....(ja niinkö tällä muistilla muka edes enää pystyisi mitään vastauksia antamaan....) :LOL:

käsityöt:
oispa se ihana ku osaisi jotain itse tehdä vauvalle...mutta kun ei! peukalo on juurtunut niin syvälle keskelle kämmentä, ettei sen kanssa mitään tehdä. mukava on noita muiden tuotoksia katsella.

kipusiskot:
jaksamisia ja positiivista, rauhallista mieltä kaikille...pikku-paketit alkavat olla valmiita tavarantoimituspäiviin, joten kyllä me selvitään loppuun saakka! *näyttää peukkua* :)

rusketuksesta:
onko muut huomanneet, miten hyvin aurinko tarttuu ihoon nyt raskaana? pari päivää auringossa olleena niin tämmöstä rusketusta ei oo edes "saksalaisilla turistimummoilla" :LOL:

vauvan-asento :
meidän pikkuneiti oli sittenkin taas pyörähtänyt vielä raivotarjontaan. se asennonvaihtaminen tapahtuu yleensä moottoritiellä. silloin tuntuu kuin koko masu ois pyörähtämässä ympäri....lieko tulossa joku vauhtimimmi? :) nyt alkaapi olla suurimmat pyörähtelyt loppu, sanoivat neuvolassa... saapa nähdä. itse epäilen asiaa...Miten voisi välttyä tuolta moottoritiellä ajamiselta ku sitä on pakko käyttää! :LOL:

facebookissa :
keräillään taas pääkaupunkiseudun masujen kanssa ideoita tapaamiseen ja nimiä osallistujista. Täälläkin voi taas huudella perään, mikäli on kiinnostuneita.

Voikaapa hyvin, tämä siirtyy syömään mansikoita. :heart:

-ai joo, tämäkin masu "rouvattuu" 8.8!- :)


kehäkukka74+pomelo 34+6
 
Moikka...

En millään jaksanut ruveta etsimään tästä tai aiemmista ketjuista kokemuksianne, joten tässä seuraa siis varmaan jo monesti luettua ja etenkin sitä omaa napaa...

Olin tänään neuvolassa ja muuten kaikki ok, mutta sokeria pissassa. Olin siinä syönyt vajaa tunti sitten aamupalan johon kuului ruisleivän lisäksi kaakao ja mansikoita (ylläri). Terkkari ei ollut kauhean kummissaan, mutta käski viedä huomenna uuden näytteen ilman aamiaista labraan. Se kommentoi jotenkin tyyliin että ihme jos raskausajandiabetes näillä viikoilla tms. Mutta siis koska olen niin huono odottelemaan huomista, kysyisin, onko muilla teillä ollut sokeria pissassa ja silti kaikki ok - eli ei mitään jälkiseuraamuksia ??

Kiitti jos kehtaatte kommentoida :)
 
heippa :) `en oo päässyt aikoihin koneelle ja sen kyllä huomaa.. tais olla sivu 13 menossa kun viimeksi kävin..anteeksi :headwall: ja heti sitten omaan napaan. Meillä oli toissapäivänä äippäpoli ja meinasin siitä tutkimuspöydältä tippua kun kuulin painoarvoin 34+3 oli 3kg tuntu heti et mitä jättiläisät mä osdotan, Nyt onneksi alkoivat jo puhumaan siitä et jos vkolla 38 käynnistettäisiin.. huh huh mun esikko synty vkoilla 40+4 ja oli 2920g ja repesin siinä oikein kunnolla. et mitähän tässä on luvassa.
Täytyy nyt illalla ajan kanssa lukea teidän tekstit et tietää, mitä muilklekin kuin omaan napaan kuuluu??(sikäli mikäli meidän netti suostuis toimimaan,taloyhtiössä on joku vika)
päivittääkö katjuska meille uuden pinon huomisesta lähtien...ja nyt aletaan oleen jo TOSI lähellä nyytin kanssa kotiotuloa..vai onko joku saanut jo oman nyytin kotiin?
kukahan meistä syysmassukoista on ensimmäien?? :heart: :heart:
Halit kaikille :hug: :hug: :hug:
aatuaria08 (34+5) ja äippyli
 
Muilla tuntuu olevan ruokahaluttomuutta, mutta meikkis sitten ilmeisesti vetelee teidänkin puolesta :p .. Musta tuntuu, että koko aika syön -niin lämmintä ruokaa kuin muutakin. Vaaka varmaan räjähtää viikon päästä neuvolassa!
Tänään on ollut vähän huono päivä. Kaverin tyttö oli tossa meillä hoidossa, vähän leikkikaverina meiän pojalle, ja oli täys työ pitää ittensä skarppina siinä. Jotenkin on huono olo ja väsyttää niin pirusti. Kaikenkukkuraksi meidän Ikean reissu siirtyi tälle päivälle, kun isäntä lähtee huomenna sinne rallleihin. Kuinkahan sitä jaksaa.. Anoppi haki äsken pojan yökylään, joten tässä saa hetkisen onneksi hengähtää..
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

En muista koska olisin viimeksi ehtinyt vilkaista tänne ja huomaan, että asiaa on tullut melkoisella sykkeellä. =)

Kysäisisin onko kellään kokemusta häntäluun murtumasta ja sen vaikutuksista alatiesynnytykseen. Itselläni häntäluu murtui 16-vuotiaana ja on luutunut jokseenkin oudosti. Neuvolalääkäri olis ensi viikolla ja silloin asiaa tutkitaan tarkemmin mutta mieluusti kuulisin, jos jollain teistä on kokemusta asiasta. Luin jostain, että synnytysasentoon asialla saattaa ainakin olla vaikutusta, samoin mahdollinen sektio voi olla edessä...

Nauttikaa helteestä ja ottakaa loppuajat rennosti!

Nuppu74 ja Esko 34+5
 
Huh, oon niin väsynyt että piti pistää mies yksin kaveripariskunnan kanssa riennoille ja itse jäin kotiin lepuuttamaan... Tuntuu kun en ois ees heränny kunnolla!
Mies käski pysymään sohvalla tai sängyssä ja mitään en saa kuulemma häärätä :D ..tätä aion myös noudattaa!


Jaksuja massuille, tää masukki lähtis nyt takas lepuuttamaan...

Tini+Pingu rv 35+1



PS. Oltiin eilen siellä Tammisaaressa tutustumassa ja SUURESTI suosittelen pääkaupunkiseutulaisia vielä harkitsemaan tuota vaihtoehtoa sillä siellä oli ihanaa :heart:
Meilläkään ei omaa autoa ole mutta jos ei muuta kyytiä saada niin kela korvaa taksin....
 
Jos nyt vähän jatkais :whistle:

Hille On se varmaan rankkaa nähdä tuollaisia enneunia :| Kun oliskin positiivisia, niin sittenhän niitä ois kiva katsoa. Itse muistan nähneeni silloin kun Estonia upposi, niin samana yönä unta uppoavasta laivasta, josta osa ihmisistä vaan kävellen nousi sieltä merestä ylös ja osa hukkui. Oli aika kurjat fiilikset sitte aamulla, kun uutiset näki. Jotenkin kouraisi mahanpohjasta. :$ Muuten en muista kyllä kauheesti mitään enteileviä unia nähneeni tai ainakaan ei ole ollut noin mieleenpainuvia.

Dior Minä oon ihan yhtä pihalla edelleen noista kestoista, vaikka selitys varmasti olikin ihan hyvä :D Ne ei vaan taida mua varten olla :whistle:

Kehäkukka Sun täytyy nyt selkeesti keksii joku uus reitti moottoritien sijaan :D Rusketuksesta... kipeenä koko ajan, niin ei pääse täällä sisällä ruskettumaan :kieh:

Pienpapua en ossaa nyt tuossa auttaa...toivottavasti jollain ois kokemusta ja toivotaan ettei mitään hälyyttävää ole :)

Aatumaria Huih... kyllä mä varmaan kans oisin tipahtanut sieltä pöydältä tuon kokoarvion jälkeen :whistle: No eihän sitä tässä itsekään kyllä tiedä minkä kokoinen kaveri tuolla mahassa köllii :kieh:

 
Päivää kaikille!

Tänään luovutin ja menin lääkärille kysymään sairaslomaa väsymyksen, kolotusten (ja ketutuksen) vuoksi. Ajattelin loppuviikon huilia. Lääkäri sanoi "aijaa" ja kirjoitti sairaslomaa äitiyslomaan asti :whistle: No nyt ei tarvitse sitten töitäkään enää miettiä ja pohtia jaksaako vai ei.

Koiramamma kivan värikäs vauva sänky siellä! Voi kun mäkin osaisin ommella jotain. Mutta parempi kun pidetään ompelukone kaukana musta (ja puikot ja kaiken maailman koukut myös :LOL: )

Coralle voimia ja jaksamista syli kaupalla. Koita pitää pää kylmänä ja toivotaan, ettei vastaavaa kamalaa kohtelua enää osu kohdallesi. Tai kenenkään muunkaan!

Kelan paperit oli perillä kelassa 16.6 ja päätös tuista tuli muistaakseni 18.7. Pakkaus sitten viime viikolla. Ehdin kahdesti soittamaan sinne. Aluksi tarkistin, että paperit on tullut perille ja kyselin käsittely aikoja. Vikan kerran kun soitin niin päätös oli itseasiassa jo tehty, mutta vielä postissa. Minäkö malttamaton... :D

Epiduraali jännittää minua myös. En oikein edes tiedä miksi. Tai no ei kai se koskaan kauhean hyvältä idealta tunnu, että tungetaan järjetön piikki selkään...

Zucchero olipahan hyvä, että kyselit noista kestoista. Mä meinaan mietein ihan samoja juttuja ja tunsin itseni jokseenkin pöhlöksi ton äippäpakkauksen äärellä. Ja Diorille kiitosta valaisusta. Onko se siis niin, että sisävaippa+kuorivaippa-yhdistelmään ei tule lainkaan mitään ylimääräistä imua vaan sen pitäis riittää tommosenaan? Jotenkin hölmöä ettei tossa pakkauksessa ole sellaista yksiselitteistä käyttö-ohjetta nimenomaan pakkauksessa tulevalle vaippapaketille. Olihan siinä se kestovaippa-vihkonen, mutta se kertoi monesta muustakin vaipasta ja jos termit on sekaisin niin voi olla hankala seurata... Pitäis ehkä ehdottaa parannusta. se on harmi jos jää vaipat kokeilematta siksi, että ohjeistus puuttuu. Ajattelinkin tutustua hiukan lisää noihin kestoihin netin ystävällisellä avustuksella

Kehäkukka mä oon itseasiassa ihmetellyt tätä hipiäni väriä. Normaalisti en rusketu oikeastaan lainkaan, mutta nyt olen jonkun verran päivettynyt. Ja en todellakaan ole ollut auringossa juuri lainkaan!

Pienpapu mulla oli sokerit plussalla juhannuksen jälkeen :whistle: Kävin niissä rasitustesteissä, mutta ihan puhtaat paperit sain. Olen käsittänyt, että etenkin raskauden loppuvaiheessa sitä sokeria voi tulla sieltä läpi ilman että se välttämättä on mitenkään hälyyttävää. Että ei kannata panikoida vielä. Toivotaan parasta =)

aatumaria08 hui kun oli aikamoinen painoarvio! Olisi kyllä kiva, että joku arvioisi tätä munkin beiben painoa.

kotiintulo vaatteista Minkä kokoiset kotiintulo vaatteet teillä on hommattuna? Ja ylipäätänsä ostaneet alle 56-kokoisia vaatteita? Mä en ole ja mietin nyt, että pitäiskö kotiintulo vaatteet olla kumminkin 50-kokoa...

Tänään hain postista lakana-setin ja doomoon imetystyynyn. Otinkin tuossa sitten jo yli tunnin päikkärit uuden tyynyni kanssa ;)
 
aatumaria08 Oli melkonen painoarvio kyl siel suunnal...Ehkä ihan hyväkin et aletaan käynnisteleen... Jaksamisii sinne suuntaan.
Kotiin tulovaatteistaMä toin esikoisen 60 senttisis äippäpakkaus vaatteis...Olihan ne jättisuuret mut sukil sai kivasti potkarit pienemmiks ja hihoja pysty kääntään. Mulla muutenkin pienimmät vaatteet mitä kaapist löytyy on 56 senttisii...Eihä sitä tiä et minkä mittänen se vauveli on et si jäis ne 50 senttiset vallan käyttämättä...
Koiramamma oli si hienot sänky hommelit tehny =) Kateellinen oon mulla ei tosissaan olis mitää mahkui pärjätä ompelukoneen kans...Parempi on ettei sellasta vempelettä tuoda ees mun lähelleni=)
Tänään on ollu oikein kunnon helle päivä sit taas B) Ei paranis valittaa mut kyl tuskast on... Idiootti kun oon ni sain hemmetin hyvän idean et taidanpa siivota vaatekaappini ja pallota kaikki pestyt pyykit... Siinä oliki savottaa kerrakseen...Onpa tehtynä sekin...Huomenna täytyis si varmaa muu kämppä siivota... Lieneekö alkanu joku pesänrakennus vietti tai joku ku koko ajan tarvis jotai siivoilla ja puunailla... =) Hyvähän se on et koti on si siisti ku vauva tulee saa sillo keskittyy siihe vauvaa ja tietty esikoisee eikä sillon tarvi alkaa siivoo vaatekaappei yms...
Sitä pitikin kysymäni et sit ku ne vauvelit meille syntyy ni missäs me si kirjotellaan?!? Kai siis jatketaan kirjotteluu sen synnytyksen jälkeen tai sit mä oon jalat ristis koko loppuelämäni=)
Mutta nyt tilaa muillekkin!
Jaksuja masut!
elohiiri0608 ja masukki 35+1
 
Syömisestä olette jutelleet ja heikotuksista helteillä. Minulle on ruoka ruvennut viime päivinä maistumaan ja auringossakin pystyy olemaan sittenkin, vaikka alkuviikosta tuntui, ettei pää kestä. Onkin tullut otettua melko rennosti kylkeä kääntäen ja lukien sekä syöden...

Neuvola oli tänään:
Painoa tullut 127g/viikko (yhteensä 9,5kg)
Hemppaa ei katottu, kun on ollut niin hyvät arvot koko ajan
RR 106/73
SF-mitta 30cm
Vauvan sykkeet 156-160 (eka huiteli kyllä 197, kun hoitaja oli just ennen sykkeiden kuuntelua painellut ja vellonut kokeillessaan tyypin asentoa)
Hoitsu oli sitä mieltä, että raivotarjonnassa ollaan. Ainakin tänään.
Liikkeet ++
Kolmen viikon päästä lääkärineuvola. Ennen sitä käymme tutustumassa synnytysosastoon. Seuraavassa neuvolassa otetaan myös verinäyteseulonta SPR:lle viime kesäisen veren siirron vuoksi.

Nuppu74
kyseli häntäluun murtuman vaikutuksesta. Tiedän vain yhden naisen, jolla häntäluun murtuma on vaikuttanut synnytykseen ja hänellä todellakin on päädytty leikkaukseen molempien lasten kohdalla. Ekan kohdalla oli synnytetty ja synnytetty, ennen kuin oltiin tajuttu, että on mahdoton tehtävä saada vauva ulos alakautta. Toisen kohdalla tiedettiin jo tilanne ja tehtiin suunniteltu sektio. Hyvä, että sinun kohdalla osataan asiaan varautua jo nyt.

Koiramamma oli tehnyt ihanan pirteän reunasuojuksen! Tuost minä tykkään!

Hille78: minun äidillä on taipumus nähdä enneunia. Etenkin nuorempana hän näki enempikin. Yritettiin tämä raskaus pitää häneltä salassa (hän reagoi niin älyttömän tunteella aina kaikkeen ja mielenterveys horjuu herkästi), mutta eihän se onnistunut, kun hää soittelee, jotta "voisitko nyt kertoa, että oletko raskaana, kun minä näin unta, jossa tulit kertomaan, että saat pojan" Äiti ei siis ollut nähnyt minua raskauden aikana, eikä raskaus olisi vielä ainakaan vatsasta näkynyt tuossa vaiheessa ja poikahan sieltä ultran mukaan olisi tulossa... Isäni äidin kuoleman äiti myös näki edellisyönä unessa. Tai ei varsinaisesti mummon kuolemaa, mutta unessa häntä kehotettiin menemään heti mummon luo. Isä ei uskonut äidin unihorinoita, eikä sitten keritty enää mummoa elossa näkemään, kun kuoli aamulla. Ja muita vastaavia. On ne vaan jänniä juttuja. Sinun unesi on melko pelottava, jos se aina ennustaa jonkun kuolemaa ja sitten vaan odotellaan kuka ja milloin.

Eipä nyt sitten muuta.

Lizard & Verneri 32+2
 
Heips kaikille, pikaisen kysymyksen vaan heitän ilmaan: Onko kellään nyt odotusaikana tai muulloinkin ollut ( närästyksen yhteydessä ) sellaista pakottavaa ylävatsakipua? Valvoin lähes koko viime yön tuollaisen kivun takia, oli melko tympeetä ku ei voinu oikeen missään asennossa olla. Ja kun mulla ei Rennietä ollu, niin ei voinu testata ees että oisko se helpottanu.. Aamun ja tämän päivän aikana sitten kohtauksittain tullu tuota kipua/pakottavaa tunnetta. Mua kun ei ole koskaan aikaisemmin närästänyt vaan tämä on ihan tän loppuraskausajan mukava vieras, ni aattelin et voisko se olla ihan normaalia närästykseen liittyvää vaivaa. Aika pelottavaa nimittäin, se pakottava kipu ja tunne ettei suurinpiirtein saa hengitettyä. Jos jatkuu ni pitää ilm. ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, en kyllä ala öitä valvoon ton takia! Helpottais vaan paljon jos jollain samantyyppisiä närästysoireita.
Ainii, ostin sitä Rennietä ja tuntuis vähän helpottavan tuota kipua.
 
Ja uusi pino olkaa hyvät =) http://kaksplus.fi/keskustelu/t1120541#m11891427

Että sinne vaan jatkamaan keskustelua :attn:

sen verran vastaan nyt tähän, että eiköhän me keskustelua jatketa tuolla lapsi kasvaa osiossa 0-12 kk B) jos siis muille kans sopii...saa muutakin ehdottaa
 

Yhteistyössä