***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Heipsan :wave:

Täällä sitä taas ollaan taustalla oltu, kun on ollut aika härdelliä tää elämä taas tän viikon.
Meilläkin tais olla vaan alkuhuumaa tuo hyvin nukkuminen, kun nyt ollaan tississä kiinni tunnin tai kahden välein ja jos oikeen hyvin menee, niin sitten on kolme tuntia välissä., mutta harvemmin siis näin. :kieh: Siihen sitte päälle vielä tuon isomman pojan uhmakohtaukset, niin täällä ollaan kyllä aika kypsää kauraa :$ :snotty: :xmas: Mulla kans tuo vellin anto käynyt jo mielessä ja muille muksuille oonkin aloittanut maissivellin siinä 2 kk:n iässä, mutta katsellaan nyt vielä mihin suuntaan tässä mennään.

Taitaa taas aika monella olla ristiäisiä tässä viikonlopun aikana =)

Hoitoon jättäminen Eipä oo kauheesti paikkoja minne veis hoitoon ja tällä hetkellä luulen, että vauvan saisinkin helpommin hoitoon kuin tuon uhmiksen... Kun loppuu itelläkin jo konstit kesken, että miten tuon sais rauhoittumaan :( Eli täällä ollaan tiukasti kiinni mukeloissa, vaikka välillä pussia jo kaipaiskin.

Nyt on ihanan rauhallinen hetki, kun ukko ja molemmat pojat nukkuu ja esikkokin on naapurissa kaverillaan touhuamassa. Näitä hetkiä vaan sais olla useemmin :whistle:

Mutta joo...ei tunnu aivot toimivan, joten jatkan taas juttua myöhemmin, kun on jotain järkevääkin sanottavaa. :saint:

Ihana kuitenkin lukea teidän kaikkien kuulumisia ja kaikille valvojille kovasti voimia lähettelen :hug: Kyl tää tästä viel joskus helpottaa :D

Katjuska ja Nemo 8vko1pvä :heart:
 
heip :heart: me alettiin antamaan maissivelliä viime viikolla kun neiti heräs 2h välein ja molemmat alettiin olemaan aikaa kypsää kauraa "unohdin" tosin neuvolassa kertoa sen kun ovat niin tarkkoja niistä suosituksistaan..mun yx kamu sano et kun neuvolan täti oli paasannut näistä direktiiveistä niin kamu oli tokassu siihen et p..kele ei sitä direktiivien mukaan oo tehtykään..meillä tuon maissi vellin ansiosta (kai) on yöunet pitentyneet niin et neiti nukkuu ekan pätkän 4.5-5h sitten lyhenee 3h ja sitten 2h mut mä oon ihan tyytyväinen näihin yöuniin jaksaa itekkin kun vielä mies on aamuisin ottanut tytön hoiviinsa et mä saan nukkua vielä hetken.onko muille aikaisin "velleilyn" alottaneiden vauvojen massut reagoinut mitenkään velliin? meillä ei muuta kuin et kakka tulee kerran päivässä, mut sit sitä kyllä riittääkin.

Meillä arki sujuu vaihtelevasti ja nyt tuntuu ihan kauheelta kun mies joutuu lähteen ma työkomennukselle ja mä oon reilen 2vkoa ton typyn kanssa yksin pikkusen pelottaa kun ei oo sitä toista siinä jakamassa sitä arkea.

meillä annu oli viime ke 6 tuntia kummitädillä hoidossa ja saa kuulemma mennä toistekkin..vähän kyllä ihmettelin kun siitä ajasta oltiin oltu kaupoilla noin puolet ajasta.mut se oikeastaan ainoo paikka mihin suostun tytön vielä jättämään.hyvin tuo hoitaa kuitenkin lasta.

onko muilla samaa ongelmaa..mä kyllä luotan tohon isäntään ihan täysin lapsenhoidossa PAITSIsyöttämine mulle on tullut sellainen sairas päänpinttymä et kukaan muu ei osaa syöttää sitä kuin mä, antkaa vinkkejä millä pääsen täsät käy muuten aika työlääksi ja "pitää" itte olla aina "pätemässä" koska tiedän ihan hyvin et kyllä isä osaa siinä missä minäkin :headwall: :headwall:

sitten kun tyttö ollut n iin paljon kipeänä (nytkin on yskänen) musta on tullut ihan vainoharhanen kaiken suhteen, nytkin kiukettelin isännälle kun musta tyttö unisempi kjin normaalisti. Nukkui sisällä jonkun puolitoista tuntia sitten sain sen väen vängälä pidettyä hereillä jonkun tunnin ja nyton sit taasa vedellyt pihalla unia jonkun 1.5 kun ei normaalisti nuku aamupäiväillä juuri ollenkaan ja iltapäivällä sitten pitkät unet pihalla. Et onko ihan normaalia et vauva joinkin päivänä väsyneenmpi kuin toisina??

meillä oli 2kk neuvola ja tuntuu ihan hurjilta nuo teidän vauvojen kasvamiset meillä oli painoa 5150 (3990) ja 54cm (51cm) et onko meidän vauva ihan "normaali" kokonen??

anteeksi tämä omaan napaan tuijittelu, mut pakko päästä välillä purkamaan oikein kunnolla.

nyt pitäisi mennä syömään isäntä kokannut pihvejä ;) ja sit pitäisi lähteä kummitädin pojan synttäreille jos ton unikeon saisi vaan hereille tuolta.

niin joku puhui rintaperusta, mei ei olla vielä käytetty kun isäntä oli lukenut jostain et saa ottaa äyttöön vasta nelikuisena,täytyypä tänään heti kokeilla.

sit vielä keinoja miten voi yskäsen lapsen oloa ja hengitystä helpottaa..yskä sellaista lohkeavaa eli ei kutita kurkussa mut tuntuu tois pahalta kuunella sitä

nyt tuli käsky syömään ja minähän menen, voimia kaikille syysmassukoille :wave: :wave: :wave: :wave: :heart: :heart: :heart:

annu 7vkoa 1pvä jka äippyli
 
Rintarepusta: Esikolle fyssari antoi sairaalassa luvan kantaa jo 2,5 kg painoisena, lasketun ajan kinkamissa. Piipille ollaan kokeiltu rintareppua lastan poiston jälkeen. Nukkuu siinä hienosti, vaikka vähän valittelee ennen nukahtamistaan ettei oikein näe mitä muut tekee ja sitten uni iskee. Esikkokin on jo haettu tarhasta repun kanssa.

Meidän neitokainen on löytänyt kätensä. Hänellä on tosi hauskaa itsekseen maaten selällään. Välillä kyllä tökkää sormensa silmään, mutta periaatteessa alkaa nyt onnistua viemään käsiä suuhun.
 
aatumaria08 Mä olen kans semmonen huolestuja, että oon miettinyt mm. tota ihan samaa, että onks normaalia jos vauva on joinain päivinä uneliaampi. Oon järkeillyt että eiköhän se ole ihan tavallista, näinhän se on aikuisillakin joskus ilman sen kummempaa syytä. .. Ja vielä jos teidän Annulla on yskää niin voihan jo pelkästään sekin vaikuttaa siihen, että olo on väsyneempi, kun ei ole ihan täysissä ruumiin ja sielun voimissa just tällä hetkellä. Ja uskon että teidän vauva on just sopivan pituinen ja painoinen! Ei niihin lukuihin kannata niin kauheesti tuijotella. Meillä on 2 kk -neuvola vasta tuloillaan, mut veikkaan ettei tyttö paina siellä läheskään 5 kg, syntymäpaino kun oli vain 3090 g.

Mistä sä tarkalleen oot huolissasi jos miehesi ruokkii vauvaa, siitäkö ettei hän saa tarpeeksi ruokaa?

Huh huh, ei varmasti olekaan semmosta asiaa josta mä en olis ollut huolissani.

Libra ja "Smurffiina" 6 vkoa 4 pv
 
Huolia tosiaan riittää... mua on tänään erityisesti kaivertanut oman pinnan kestäminen. Toinen kun huutaa kurkku suorana, eikä mikään auta, eikä apukäsiä ole lähimaillakaan, niin oikeesti teki mieli jättää koko touhu kesken... Tiedän etten oikeesti jättäisi lasta mutta ekaa kertaa tänään tulin jopa hieman katumapäälle koko tästä äiti-touhusta... Tiedän, että väsy vaikuttaa mutta huolestuin hieman omasta jaksamisestani. Entä jos joku päivä en sitten jaksakaan ja mitä sitten tapahtuu... Onko teillä muilla vastaavanlaisia oloja??? Meneekö hermot ja ottaako päähän oman elämän täydellinen muutos?? Rakastan omaa lastani enemmän kuin mitään maailmassa, mutta täytyy myöntää, että hatuttaa erityisesti se, ettei lapsen tulo tunnu miehen elämää juuri muuttaneen. On vaan kiva lisä ja muuten saa yhä käydä töissä ja nähdä ihmisiä. Huomaan että mua ahdistaa sosiaalisen elämän kutistuminen enemmän kuin uskoinkaan. On ihanaa, että ympärillä on kavereita, joilla on pieniä lapsia, mutta kaipaan jo nyt töihin! Voisi pohtia ja murehtia "oikeita" asioita ja puhua muustakin kuin kakasta ja maidosta. |O

Kääks, tulipa negatiivinen veisti. Tiedän, että olo helpottuu taas pian mutta olipa pakko vuodattaa. Toivottavasti en pilaa teidän muiden iltaa tällä vuodatuksella! Mietin vaan jaksatteko te kaikki muut ja millä keinoin!
 
Nuppu, tutulta kuulostavat ajatuksesi. Kyselin jo mieheltä yhtenä päivänä, että voiko tätä palauttaa :/ . Itse en ole kovin väsynyt, mutta vauvan tarvitsevuuteen en osannut täysin varautua. Meidän pieni kun haluaa rintaa jatkuvasti. "Parhaana" päivänä tällä viikolla typy aloitti klo.12 imemään rintaa ja lopetti kun alkoi yöunille klo.23.30. Siinä välissä hän oli lähes jatkuvasti rinnalla, nukaht siihen välillä ja kun yritin siirtää niin heräsi samantien imemään lisää rintaa :whistle: Tutti ei maistu ja isän sylissä viihtyy korkeintaan puoli tuntia. Kertaakaan en ole vauvalle hermoillut, mutta mies on välillä saanut täyslaidallisen vaikka on todella hyvin mukana vauvan hoidossa.

Itse en kaipaa töihin, mutta olisi mukavaa voida tehdä päivisin muutakin kuin istua tai maata rinta vauvan suussa. En ole uskaltanut vielä lähteä esim. kahvilaan tai kaupungille, sillä kun imemistarve tulee, niin se ei lopu ihan heti. Tutti ei kelpaa, vain äidin rinta lohduttaa. Sinänsä suloista ja ihanaa, mutta myös välillä ahdistavaa. Vauva on kuitenkin niin ihana ja rakas, että toki tässä jaksaa vaikka sitä kuuluisaa "omaa aikaa" ei nyt olekaan. Odotan jo kuitenkin kiinteiden aloittamista, tämä imettäminen ei oikein ole mun juttu...
 
Kiitti Tiinuliini! Ihanaa kuulla, että en sentään ihan yksin ole ajatuksieni kanssa. Munkin olo parani heti kun mies tuli kotiin ja tiesi, että saa toisen kantamaan lasta myös. On vaan niin turhauttavaa, ja samalla kamalaa, kun ei voi toista auttaa ja näkee että pieneen sattuu!

Nyt nukkuu tyytyväisenä auton turvaistuimessa. Saa nähdä miten yö menee...

Huomenna olisi ristiäiset ja nimestä keskustellaan vielä... Huoh! :p
 
höpöti aluksi siis kokeilin vaan yhtenä aamuna sitä 20ml velli+80ml maito. sit kun ei tullu mitään vaivoja, seuraavana aamuna uudelleen ja sit saman päivän iltana ja koko seuraavan yön juurikin tota 20+80 sekotusta. ja samalla tavalla annosta nostaen oon jatkanu, eli poika saa velliä illalla ennen nukkumaanmenoa, yösyötöt(noin 2 tällä hetkellä) ja sit aamupullo. mutta luulen, että me jätetään toi aamupullo vielä pois tässä..
meillä ilmeisesti ne pojan alle 2h välein heräilyt johtui liiasta syömisestä. nyt kun ollaan pari vuorokautta pyritty pitämään ruokailuväli väh.3h, on poika tuntunu jopa tyytyväisemmältä! eli vaikka aluksi pelkäsin, että huutoa tiedossa, niin ainakin vielä on menny tosi kivuttomasti! ilmeisesti tuli meidän vanhempien liian helposti tartuttua pulloon (kulostaa alkoholiongelmalta :D ).
Ja poika oli viime neuvolaan kasvanu 10 päivässä 800g, jolloin alkoi mulla omassa päässä mietityttämään, että söisköhän liikaa..ja niin tais olla sitten. että, juu-u, poika on nyt ikäänsä nähden aika iso kyllä, kun syntymäpainokin suht pieni. eli nyt painaa about 5500g (ehkä ylikin) ja syntyessään oli 3075g. mutta ei tokikaan liian iso onneksi vielä oo...
aatumaria08 joo mäkin "unohdin" vellin alottamisesta mainita neuvolassa :) ei niiden kaikkea tarvi tietää! terveen järjen käyttö on meillä äideillä sallittua!

ja loppuun vielä vauvan jättämisestä hoitoon, niin ei ongelmaa täälläkään, kun hoitajat luotettavia. ensi viikonloppuna lähden ystävien kanssa ulos ja jään ystävälleni yöksi, kun mies hoitaa poikaa :heart:
 
Onpa täällä suht hiljasta..varmaan kaikki on juhlimassa ristiäisiä ja muutenkin ei vkonloppusin tuu kirjoteltua niin usein kun on muutakin tekemistä.

Nuppu74

Mulla oli noita aivan samoja fiiliksiä esikoisen aikaan ja meillä mies meni siinä missä ennenkin ja itse tuntui että homehtui sinne kotiin.

En uskaltanut lähteä liikenteeseen kovin aikaisin ja sen muuttaisin nyt jälkeenpäin ajateltuna sillä nyt on sit mentykin oikeen urakalla.
Toisaalta mulla ei ollut silloin viel ajokorttiakaan.

No jokatapauksessa en pystynyt samalla tavalla nauttimaan vauvasta(vaikka toki nautin ja rakastin eniten maailmassa)kuin nyt tästä toisesta-valitettavasti.

Meillä meni vielä sukset ristiin miehen kanssa ja oli kaikkea hässäkkää.

Mutta siis mun mielestä noi tuntemukset on täysin normaaleja!

Olisi ehkä epänormaalimpaa jos ei tuntisi mitään tuollaista ikinä.

Näköjään se kuitenkin helpottaa ajan kanssa kun vauva kasvaa ja tulee selkeä rytmi ja tulee lähdettyä ihmisten ilmoille jne.

Ns.huonon ja hyvän äitiyden ero on mielestäni se että lähes kaikki äidit miettii joskus tommosia ja on ihan normaalia tuntea vihaa ja katkeruuttakin mutta "hyvä äiti" ei kuitenkaan oikeesti tee mitään typerää.Ymmärräthän mitä tarkoitan.

Ja muista pitää itsestäsi huoli,käy kampaajalla ,laittaudu ja pidä yhteyttä ystäviisi,niihinkin jotka ovat lapsettomia.

Mulle kävi niin että vaan katkeroiduin ja aloin vihaamaan miestäni ja vähän koko maailmaa...mutta onneksi ammattiavun turvin selvisin ja nyt äitiys tuntuu ihanammalta kuin koskaan.

Ja nyt sen vasta tajuaa kuinka nopeasti aika on mennyt eikä sitä aikaa enää takaisin saa!

Joten yrittää nauttia vaan kaikesta!Niistä rikkonaisista öistäkin...

Ite oon nyt saanut viimeiset 2 yötä nukkua 7 tuntia putkeen eli näyttäisi siltä että alkaa vakiintumaan tuo rytmi neitokaisella..

Toivottavasti en ilakoi liian aikaisin!

Ja vielä siitä muille jättämisestä että esikoisesta olin paljon herkempi ja enempi kiinni ja omin vauvaa jopa mieheltänikin niin että hän tunsi itsensä ihan ulkopuoliseksi koko hommaan.

Ja nyt ei ole kyllä ollut sitä ongelmaa-päin vastoin!

Eli rohkeesti vaan muillekin hoitoon ainakin pieniksi ajoiksi ja miehelle varsinkin!

Vaikka mies on nytkin töissä tän vkonlopun ja niissä iltavuoroissa ni ihmeen hyvin on aika mennyt!
On käyty kaupoilla ja kirjastossa,kavereilla ja ulkoiltu ja leivottu kotona.

En ois uskonut että mustakin kuoriutuu vielä tämmönen "pullalta tuoksuva" kodin hengetär...

:whistle:

(vaikka onkin ikävä töihin ja sinne baanalle.... :D )

Jouskari&Inkkuliini ens vkolla 2kk!
 
Heippa vaan kaikille! Olen käynyt lukemassa massukoiden tekstejä, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella.. Synnytyskertomuksen kävin aikoinani kirjoittamassa tuonne odotuspuolelle.
Meillä on vauva-arki mennyt hyvin, poitsu on tyytyväinen ja nukkuu yönsä hyvin (herää normaalisti kerran yössä syömään). Parin viikon iässä vauva sai ikävän nuhan, jota kesti n. 3vkoa.. suolatipat, niistäjät, höyryhengitykset ja muut vippaskonstit tulivat tutuksiViime viikon lauantaina vietimme ristiäisiä ja pojan nimeksi tuli Veeti Valtteri.
Täällä on ollut puhetta vauvan syömisestä ja meilläkin poika tuntuu viihtyvän hyvin tissillä, tuttia ei mielellään syö ja pullosta on syönyt kerran. Olen ollut varovainen pulloruokinnan suhteen, ettei poitsu alkaisi hylkiä tissiä:) Painoa oli tullut kuuden viikon ikään 5050g (3600) ja pituutta 54cm (49cm). Pitää syödä hyvin, että jaksaa :LOL:
Menojalan vipattamisesta oli ollut myös puhetta.. meillä olisi miehen kanssa alustavana suunnitelmana lähteä uuden vuoden tienoilla tuulettumaan ja isovanhemmat ovat lupautuneet lapsenvahdiksi. Imettäminen seuraavana päivänä mietityttää tai muutenkin jos maitoa alkaa pakkautumaan illan/yön aikana, niin ei kovin kivaa ole lypsää maitoa baarin vessassa :D ja, että kuinka paljon maitoa seuraavana päivänä on lypsettävä, että sitä uskaltaa taas lapselle juottaa..? :whistle:
Nyt on taas lähdettävä avaamaan maitobaari, koitan seuraavan kerran kirjoitella vähemmän omanapaisesti.. ja lopuksi koitan lisätä tähän vielä pari kuvaa..toinen tekemästäni ristiäiskakusta ja toinen pojasta.. saas nähdä kuinka onnistuu...
Mukavaa sunnuntainjatketta kaikille :wave: http://www.aijaa.com/v.php?i=2988740.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2988812.jpg

haikara08 ja veeti 7vko+5pv
 
Iltaa arvon äippätskät ja tietenkin ihanat pikku vekarat!

Nysse talavi tuli....lunta tuli sitten perjantaina kunnolla ja vieläkin on maassa jotain 10-15cm ja lisää satelee hiljalleen...on niin ihanan näköistä kun on valkeaa ja pikkupakkasta...mutta...tietenki nämä vielä sulaa poies, mut toivon kyllä että jäisi ja sulaisi sit vasta huhti-toukokuussa pois. Tuli heti tunne, et Joulu on jo kohta :xmas: :heart:

Ajeltiin lauantaina Kaverin kanssa mummilaan (miehen vanhempien luona) 50km:n päähän ja siellä sit oltiin yö ja päivällä tultiin takas kotiin...siellä löytyi hoitajia ja sai itekkin vaan levätä ja olla huoleta...mies meni kavereidensa kanssa moottorikelekka messuille Rovaniemelle ja vielä samalla reissulla...on vissiin vähän lipsahtanu eilen illallla ottamisen puolelle :D olin aikasta äkänen kun sinne lähti mutta siinäpähän...tottapa tuo tietää iso mies mitä tekee... B)

Vauvan jättäminen hoitoon:Mä en vielä ole jättäny muille kuin isukille kauppareissun ajaksi kun tuntuu että kaveri on vielä niin pieni ja täysimetykselläkin vielä niin en raaski...
On kyllä sellaisia hoitajiakin keille uskallan jättää mut sit jos lähtis viihteellekin niin tissit pakahtuis ja pitäs pumppailla ja ja...menee niin hankalaksi. Sit kun syö pullosta korviketta niin on helpompi varmaan jättää hoitoon. Meillä olisi 22.11 pikkujoulut, mutta ne menee sit meiltä/multa ohi, ei se kyl mieskään sinne ole menossa....

Mitähän tääl oli vielä jutusteltu....ei muista

Nuppu74:Vähän samoja ajatuksia sitä liikkuu varmaan itekelläkin, niin mullakin...mutta onneksi se "huono olo" menee nopeesti ohi...tsemppiä :hug:

Niin...täs tulee nyt alapään asiaa...
Tiedättekö voiko kohtutulehdus tulla oireettomana? Vai miten selittäisin...silloin jälkitarkistuksessa (23.10) multa otettiin papa-näyte ja sen jälkeen onkait normaalia vähäinen tiputteluvuoto(?), mutta nytten on sitten tavallaan niinkuin olisi menkat mutta voiko ne jo nyt olla....Mä aattelin jos se olis kohtutulehdusta mutta mitään kipuja tai kuumetta ei oo, muuta ku vaan tuo tiputtelu ja sitä vuotoa ei tule paljon vai alkoiko mulla jälkivuoto uudestaan....anteeksi kun kyselen teiltä tällaisia mut otan kyl puhelun arvauskeskukseen jos tää vielä tässä jatkuu...

Nojoo...jospas täs lähtis köllimään poijan kainaloon :D , meillä on tämä rytmi pysyny et yöllä vetäsee 5-7 tunnin unet putkeen =)

talviterkuin hille+kaveri 8vko tasan
 
Hei Kaikille!

Jospa minäkin nyt kirjoittelisin tänne vähän meidän kuulumisia.
Meillä kävi sitten niin että lähti tuo mies toisen naisen matkaan ja mä jäin pojan kanssa kaksisteen, on kyllä henkisesti tosi raskasta, mutta onneks mulla on tuo poika, sen ansiosta on pakko jaksaa. Poika on aivan ihana ja kiltti, yöllä herätään 1-2 kertaa syömään ja sen jälkeen jatketaan unia, joten ei tarvitse itse väsymystä potea ja päivätkin sujuu maillikkaasti syöden, seurustellen ja nukkuen, ei ole onneks minkäänlaisia vatsavaivoja ollut. Täysimetyksellä on toistaseksi menty, koko ajan kyl mietityttää et jos tän stressin seurauksena maito loppuu ja kovasti oon yrittänyt juoda vettä ja mammateetä. 2kk neuvolassa pojan mitat olivat 5655g (4155g) ja 60cm (51cm), joten hyvin täällä kasvetaan. Itsekin hyvin fyysisesti toipunu, vaikka repeilin synnytyksessä tosi pahasti, painoa tuli raskausaikana +10kg ja nyt tippunu jo -13kg, on vähän ruokahalut kadoksissa, mut onneks on viel vähän varaakin lähtee.

Olisko kenelläkään mitään kivoja vinkkejä mitä vois päivisin pojan kaa tehdä ja minne mennä, kun haluis keksii jotain tekemistä kun tääl kotona tuntuu välil seinät kaatuvan päälle? Asutaan siis Helsingissä, olisko tieto joistain äiti-vauvakerhoista tai muista? On välillä vaan niin yksinäistä, kun ei kenelläkään kavereist oo lapsia ja kaikki on päivisin töissä. Me käytiin viime tiistaina BabyBio-leffassa, oli oikein hauska kokemus kun leffasali täynnä äitejä ja huutavia vauvoja.

Kaikille :hug: , on niin ihana lukea teidän juttuja, vaikka itse olen jotenkin niin huono kirjoittelemaan, mutta nyt päätin vähän avautua, toivottavasti sopii....?

Zalsa ja Daniel Olavi 2kk 2pvä
 
Zalsa Kovasti voimia sinne :hug: , ei varmasti oo helppoa :/
Toivottavasti maitoa stressistä huolimatta riittää.
Harmi etten osaa kertoa "menovinkkejä" sinne kun täällä pohjosemmassa asutaan.

Tosiaan täälläkin tuota lunta jo on ja mä en tykkää yhtään. Tai oikeastaan tämän verran olis aika hyvä (10-20cm) kivemman näköstä kun maa on "puhdas" mutta kun tänne tahtoo talven aikana tulla lähemmäs metri lunta ja se alkaa olla jo liikaa :|

Kalle on unten mailla ja pitäis ruveta tekemään isälleni noista pojan kuvista kuvalevyä, ei vaan tunnu saavan aikaseks :whistle:
 
zalsa voi ei!kovasti jaksamista sinulle, onneks tosiaan se lapsi sentään pitää vähän elämän syrjässä ja muistuttaa niistä hyvistäkin jutuista!koitahan pärjätä. mä kävin tuon esikoisen kanssa vauva-aikana vauva-jumpassa, olisko sielläpäin semmosta?kyllähän tietty perus kaupassa kiertelytkin piristää vaikka ei mitää ostaiskaan :)

juhlimaan menosta esikoinen oli 6kk kun menin viihteelle ekaa kertaa ja oli sillon täysimetyksellä.Pulloon opetettiin juur sitä iltaa ja yötä varten, vietiin 21 maissa vasta hoitoon jollon viä imetin, ja aamuyöstä kun kotiutu niin oli pakko pumpata.Sit vielä aamupäivällä ennen kun hain pojan kotii nii pumppasin, aika kivuttomasti meni siis homma, ettei tarvinnu missää baareis pumpata :D
Jos nytkin menis yhtä iisisti...vielä en kyllä raaski ees aatella!

hille en kyllä usko että olis kohtutulehdus...olisko vaan ettei alapää oikein tykänny ronkkimisesta?mut soita ihmeessä terkalle jos jatkuu pitkään ja mietityttää!

miia ihana nimi!

meilläkin tosiaan nyt ristiäiset ohi, mukavasti meni vaikka Eeti innostukin huutamaan kesken toimituksen.Rauhoittu kun tuli vettä päähän ja isoveli pääsi pyyhkimään.
Vähän kyllä ärsytti papin suhtautuminen meidän kirkkoon kuulumattomaan kummiin, hän ei ees kätellyt eikä sanonut päivää tms.edessä toimituksen päätteeksi sanoi että "sinähän et kummi ole mutta vaikka sitten vaan täti"juupajuu...vihjaili myös että ens kerralla vois tulla vihkimään.ihmeen vanhanaikanen.

jahas isoveli kaipaa huomioo, hauskaa alkanutta viikkoa kaikille!ja lähettäkääsitä lunta tännekin :kieh:
 
Anteeksi että tungen näin teidän keskusteluunne....olen lukenut alusta lähtien teidän juttujanne(tosi kivaa porukkaa täällä!!) ja saanut niistä paljon tukea ja vinkkejä, la:ni oli 25.9 ja poikanen syntyi 4.10.
Nyt oli pakko kirjoittaa nimittäin Zalsa; mulle tuli ero raskausaikana. Olemme siis kaksin poikasen kanssa ja samassa tilanteessa oleva ystävä ei olisi yhtään hullumpi juttu! Asun itsekin Helsingissä. Mulla ei sinänsä ole aika tullut pitkäksi, tuo Poikanen on sen verran vaativaa sorttia että tavoite on päästä kerran päivässä tekemään pieni vaunulenkki...mut eiköhän se tästä helpota kun mahavaivat loppuu ja sitten voimme kulkea paremmin.

Jos haluat kirjoitella kanssani, niin kerro miten se onnistuu...en osaa tän palstan systeemeitä kovin hyvin.... omasta s-postistani selviää koko nimi ja työpaikka, joten siksi en sitä viitsi tähän laittaa.

Tsemppiä kaikille syysmassukoille:)
 
Höpöti
heippa...

räällä on kans väsy...on toi juhliminen rankkaa... neidistä tuli Vilma Iina Sofia... ja juhlat meni ihan kivasti....

suhveli meillä neiti paino jo 6vko nlassa yli 6 kiloo.. pe neuvola taas.. ja tänään hakemaan maissi velliä.... heh... :LOL:

höpöti ja vilma
 
Kiitoksia kovasti kaikille tsemppauksesta! Kyllä se olo helpottu heti kun sain nukuttua. Mies onkin hoitanut poikaa mallikkaasti ja patistanut mut nukkumaan. Uni tekee kummia! Nyt on taas IHAN eri fiilikset!

Voimia Zalsa! Tiedän miltä tuntuu... ja Lilja74 jaksamista myös sulle, erityisesti kun joudut ihan yksin jaksamaan. Jos teitä kiinnostaa niin pk-seudulla olen myös minä eli voisimme vaikka treffata jossain jonain päivänä. Sanomatalon kahvila on vaunuystävällinen, esimerkiksi. =)

Meillä ristiäiset onnellisesti ja onnistuneesti takanapäin, eilen siis vietettiin. Pojasta tuli Aate Esko Sakari. Nimet ovat isovanhemmilta ja suvussa siirtyviä eli ne ovat olleet valmiina ihan alusta asti, juuri ennen papin saapumista päätettiin tosin vasta järjestys. Olen tyytyväinen lopputulokseen, vaikkakin kahta ensimmäistä tässä vielä käytellään, koska poika oli koko odotusajan "Esko". =)

Kohta neuvola ja jälkitarkastus.

Mukavaa maanantaina itse kullekin!

Nuppu ja Aate 7vkoa 1 pv
 
Zalsa: meidän kaupunginosassa on ainakin maanantaisin mammajumppaa väestönsuojassa, tiistaisin on seurakunnan muskari, keskiviikkoisin taisi olla vauvajumppaa taas väestönsuojassa ja perjantaisin on MLL kahvila leikkipuistossa. Maanantain tilaisuus saattaa olla maksullinen, mutta muuten kaikki muut ovat ilmaisia. Leikkipuistosta olen näiden kaikkien tapahtumien tiedot saanut. Harvemmin vaan ihan vauvaikäisen kanssa lähtee leikkipuistoon, mutta jos pääsette käymään ja kysytte siellä / katsotte ilmoitustaulua niin vauvaperheillekin on siellä paljon tietoa.

Naapurissamme tehdään remonttia. Porataan ihan makkarin seinän vieressä ja siksi päivät tuleekin vietettyä kävellen ympäriinsä. Piiperö ei tahdo oikein nukkua, jos vaunut pysähtyvät. Onneksi nyt uinailee niin pääsen koneelle.

Kohta pitää alkaa täyttää joulukalenteria. Esikoinen on tähän saakka saanut aina jotain pientä joulukalenterin pusseista, legopaloja tai tutti, villasukka, tumppu-linjaa. Nyt pitäis keksiä tarpeellista ja pientä niihin pusseihin. Luultavasti pikkuautot ja nukkekodin kalut on ne mitä sinne menee, tuo vauva kun ei pahemmin perusta kalenterista. Tietty kaikki 'tarpeellinen' kuten d-vitamiinit ja cuplatonit olis hyvä pistää pusseihin, jotta pienellekin olisi siellä 'omaa' tavaraa. Ehkä isommalle hankkii hammasharjaa, hammastahnaa tms. tänä vuonna? Joulu voi olla vaikea. Isompi tietää jo mitä haluaa (luistimet) mutta pienempi ei vielä ymmärrä ja esikon vanhaa on kaikkea. Jotain omaa olis kuitenkin kiva antaa niin, että saisi edes valokuvista aikuisempana todeta saaneensa joululahjaksi jonkun tietyn esineen. Esikko sai ekana jouluna nuken ja 1v synttärilahjaksi kauhakuormaajan. Ja kuvistahan sitä muistellaan.
 
kylläpäs tuntuu pahalle :'( mies nyt sitten lähti sinne reissuun itku tuli oikein kunnolla :'( :'( vaikka ollaan viimeaikoina riidelty kovasti,niin nyt kun "ero" tuli niin kyllä sitä tajuaa kuinka ihana ja lastaan rakastava mies mulla on =) onneksi ero ei kuitenkaan oo lopullinen ja 19pv on ukko "jo" takaisin. tulee varmasti ikävä vielä moneen kertaan ja kun vauvan hoitovastuu/yöheräämiset ym on nyt sitten yksin mun vastuulla niin kyllä jännittää..vielä en oo ollut hetkeäkään kaksin Annun kanssa kun nukkuu päikkäreitä pihalla.

ajattelin tänään ottaa käyttöön rintarepun,josko siitä olisi hyötyä kun toi tyttö normaalia itkuisempi. en kyllä tiedä miten ne määrittelee kuka on normaalia itkuisempi ja kuka"normaali" vauva,mut näin meille sanottiin et annu on reaktiivinen mitä sitten ikinä tarkoittaakin :LOL: :LOL:

sellaista kyselisin :attn: et kuinka nopeasti vauvan suoli tottuu "kuumemittarilla auttamiseen" kun meidän käskettiin mitata viikon ajan annulta iltalämpö kun on niin räkänen ja pari kertaa käynyt niin että kakka tullut siinä samalla ja eilen ei neiti kakannut ollenkaan ja tänään otin aamulämmön eikä kakkaa kuulunut sittenkun oli muutaman tunnin iskän kanssa oli kakannut,et aikai annun suoli oo vielä tottunut siihen..pelottaa moinen asia en kyllä uskalla enään mitata kuumetta.
kuinka usein vauvan muuten tulisi kakata..onko huono juttu jos jää pväväliin? meillä kun tullut yleensä ainakin yks kakka päivässä..
ompa mullakin utelun aiheet..kakka-asiaa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
nyt rapisee itkari..joten mä meen aloitteleen tän uuden vaiheen vauvan kanssa kahden apua...toivottavasti ainakin annu pysyy hengissä ;)

:wave: :wave: :wave: :wave:

annu ja äippyli
 
aika menee päivisin niin nopsaa, ettei täällä ehdi paljoa enää kuulumisia vaihtaa. surku sinänsä. :|

seitsemän viikkoa synnytyksestä ja ekat kuukautiset oli jo! |O olipa mukavaa olla ilman niitä tuo raskausaika. harmitti niin vietävästi ku ne alko. kai sen takii jo tulivat kun tuo imetys ei onnistu.

vauva kasvaa ja on ihanan tyytyväinen. öisin mennään oikeastaan yhdellä syötöllä. pään kannatusta masulteen tyttö harjoittelee jo kovasti...meinaa vaan tuo maan vetovoima olla voimakkaampi. :)

jälkitarkastus oli ja kaikki oli kunnossa...kyselin lääkäriltä jo, että onko haittaa jos vaikka haluaisi tulla raskaaksi mahd. nopeaan, enkä haluaisi ehkäisyä niin suositteli vuoden parantumista...miten teille on neuvottu? neuvolan täti taas puolestaan sanoi, että jos ei ole mitään fysiologista estettä niin uusi raskaus voi alkaa vaikka heti, eikä siitä mitään harmia koidu... on tää vaan niin huvittavaa kun on käyny kaikki pelkoklinikka keskustelut synnytyspelon takia, niin nyt jo miehen kanssa halutaan tytölle veikka tai sisko. :D

tyttö sai nimekseen sanni-sofia. :heart:

kehäkukka74+sannis 7vkoa
 
Nyt ehdin sitten (ehkä) kirjoittamaan tännekin. Ihana päivä ollut vauvan kanssa, jotenkin niin helppo. Yö oli karsea, vauva on niin tukkoinen taas. Lopulta neljän aikaan otin keittosuolatipat ja kätilöletkun käyttöön, niin helpotti. Näistä unettomista öistä kyllä jotenkin selviäsi vielä henkisesti, mutta fyysisesti näköjään ei. Mulla on kauhea kurkkukipu ja lämpöä. Aina käy näin, kun tulee univaje. Muita? Tosi tuskainen olo, onneksi mies tulee kohta kotiin. Toiv. vauva ei sairastu, se olis kauheaa... Luotan näihin äidinmaidon vasta-ainestooreihin, mutta pitää tyttöä silti toki tarkkailla, ettei tule kuumetta yms.

Inhottavaa, kun pitää olla ns. kaukana vauvan kasvoista, kun toinen on just alkanut "sosialisoitumaan". Aamulla taas hymyili kuin mikäkin, ja meidän tyttö oikeasti NAUROI nyt päivällä, kun näytin sille kieltä moneen kertaan. :LOL: Ei siltä kauheasti ääntä päässyt, mutta sellaista omituista hihkuntaa. Lelujakaan ei muita tarttis olla kuin äippäpakkauksen helistin, se on niin hieno toisen mielestä, samoiten se Nestlen hymynaama.

Zalsa, mäkin ajattelin ehdottaa tapaamista, mutta mikäs sen kivempaa, ku et muitakin halukkaita löytyy. Mulla on lapsekkaita tuttavia ja siskoja (tytön serkku 15 h vanhempi :D ), mutta kiva on saada aina uusiakin tuttuja. Eli Sanomatalon Waynes' joskus?
Meillä kanssa löytyy muskaria ja mammakahvitteluja, mutta ehkä myöhemmin. Naapurissa asuu muutama pikkuvauva myös: suoraan yläkerrassa 5kk kaksoset ja heidän seinänaapurilla just laskettu aika käsillä. Kovasti aina sovitaan kahvitteluista...

Höpöti: aivan ihan nimi! Mä tykkään erityisesti Iinasta, mutta kun oma sisko on Iina, niin ei viitsi oikein tälle nimeksi antaa...

Vauvan jättäminen hoitoon: Mä en kykene varmaan puoleen vuoteen :LOL: Oikeasti, mulle tekee välillä vierailla pahaa, kun vauva hyppää sylistä syliin, siinä jo tulee ikävä. Lauantaina oltiin mun äidillä syömässä ja saunomassa, ja vauva oli maamonsa kanssa sillä välin, kun miehen kanssa saunottiin. Oli niin vaikeaa olla 20 min toisesta erossa. Lauteilla koko ajan kyselin, että itkeekö. Ja kun kuulin pienenkin inahduksen, niin eihän siinä voinu rentoutua. Nää on varmaan näitä esikoisjuttuja, eihän se vauva mihinkään katoa, tiedän. En halua myöskään tulla liian takertuvaksi, mutta ehkä kohta pikku hiljaa voi alkaa opetella olemaan erossa hetkiä.

Juhlimisesta: vähän fiilis kuin edellisessä. Ei oikein innosta. Ja jos pitäisin vapaa illan, niin mielummin lähtisin hyvään paikkaan syömään ja vaikka kattoisin jonkun kivan leffan kotisohvala ja nukkuisin kunnon unet. Vaikka kyllä sitä joskus miettii haikeudella yöelämääkin...

Ääh, mikä päänsärky. Voiko muuten Strepsillsiä syödä imetysaikana?

Musta on muuten niin ihanaa, et tyttö on päässyt tutin makuun. Tuttu pelastaa kaiken, jopa vatsan väänteet menee nykyään ilman itkua, kunhan on tutti suussa. Ja kauppareissut hieman iloisemmin, kun ei tarvii pelätä, milloin toinen päättää herätä.

Ainiin, vielä loppuun näitä neuvolamittoja. Tyttö oli 3vk 6pv tämän kokoinen: 55,5cm (50cm), 4500g (3600g) ja 37,5cm (35cm). Eli kasvaa tasaisen varmasti. Inhottavaa vain jo nyt luopua osasta vaatteita, nyt jo monessa 62 -koko käytössä.

Nyt lepoa ja kuumaa teetä...

Cora ja rakasihanakultamussukkavauveli tasan 1kk

:heart:
 

Yhteistyössä