SYYSMASSUT '07 elokuussa

Ansu mä voin kyllä lohduttaa, et kun on hoitoalalla mihinkään ei saa vastauksia ja mitään ei saa kysyy. Kaikki pitää jo tietää etukäteen ja tarkkailut pitää hoitaa itte kotona. Tuntemuksiin viitataan vielä pahemmin kintaalla ja sitten päälle ihmetellään miksi niihin ei oo puututtu. :p
 
venlae mä sun kans kans samaa mieltä! ite oon lähihoitaja... mut jo se et nyt toista lasta odotan niin ekal neuvola käynnil th tuumas et käynnithän voi olla normaalia harvemmin ku sulla jo toinen tulos.... mä kyl heti sanoin et haluun et mau kohdellaan ensisynnyttäjänä :kieh:
 
Niin se on viikonloppu taas edessä =)
Mies jäi suoraan töistä firman sauna-iltaan ja tiedossa PIIITKÄ ilta ja yö, tosin annoin luvan että saa olla pitkään menossa jos siltä tuntuu. Kiva olla pitkästä aikaa ilta ihan yksin himassa!! Kota lähden kyllä ulos kävelylenkille, on niin hieno sää ainakin täällä Itä/pohjois-vantaalla =).

Hirmuisesti olette taas tänään kirjoittaneet tälle palstalle !! |O On ihan ollut työn ja tuskan takana että olen pysynyt perässä :D Kaikki viestit olen tarkkaan lukenut :wave: Joku mainitsi jäykistä sormista aamulla. Itselläni oli tänään aika hankala herätys, nimittäin olin kyllä yölllä herännyt TAAS valvomaan ja kello herätti klo 8. En itse siihen herännyt, tosin olin kyllä korvatulpilla varustautunut miehen kuorsailun takia, mutta yleensä tulppien läpi kuulen herätyskellon kimeän äänen. Mies joutui sitten tönimään mut hereille, ja ihan ÄLYTTÖMÄN hankalaa oli turvonneilla ja jäykillä sormilla repiä korvatulppia korvista.. Olin niin pihalla että jatkoin samantien unia. :D Taisin olla aika huvittava näky.

Eilen ensi kertaa iski käsittämätön kuumuus. Ja se jatkui koko yön.. Ikkunaa piti pitää sepposen selällään..

Ensi viikolla on sitten lääkärintarkastus, tilanne silloin 35 + 2, nyt siis 34+4.

 
Kotona vielä, tohon viiteen asti supisteli 7 min välein ja nyt nukuin tunnin verran niin ei mitään, sanoivat sairaalassa kun soitin että noilla viikoilla voivat supparit vielä loppua ja ei tarvi tulla vasta kun niitä tulee 5 min välein ja tunnin verran on supistellu....

Oli muuten puhelimessa aika tökerö kätilö, kehtas vielä sanoa että onko jo unohtunut kun kolmas on tulossa....hei halooooo....edellisestä synnytyksestä 10 vuotta aikaa....
 
mä kans törmänny noihin tökeröihin kätilöihin... sen vuoksi pyrkiny viimeiseen asti ettei tarvis koksiin soitella tai mennä ennen ku oikeesti tosi kyseessä... :) mut sit oon miettiny kun esikoinen synty tosi nopeesti ja kaikki sanonu et toinen tulee nopeemmin, niin mietin vaan et jos ootan kotona siihen asti et supistukset 5 min välein ja tunnin tullu ni en kyl ehi sairaalaan :eek: pitäisköhän suosiol synnyttää kotona :LOL:
 
hantta :hug: ei ne kätilöt aina kaikkea tajua..
pippurimamma täällä jännätään täysillä sun puolesta.. ilmottelehan jos lähtö tulee =)
ja olikohan muita vielä.. tsempit kuitenkin jos näin oli :)
kävin siis neuvolassa päivällä, siellä ei mitään uutta ilmennyt, uusi aika ensi keskiviikolle jossa hieman seurataan verenpainetta ja valkuiasita pissassa.
supistellut on aika kivasti taas koko päivän ja vihlonta jatkuu edelleen mutta jotenkin en usko että tästä lähtö vielä hetkeen tulee.. ja huomenna ollaan aamusta lähdössä puuhamaahan joten en edes halua vielä synnyttääkään, huomisen jälkeen ei enää mitään väliä :LOL:
nyt painun sänkyyn katsomaan ohjelmia nauhalta ja lepäilen, ihana oma rauha kun esikoinenkin jo simahti ja mies touhuaa lastensa kanssa niin tää mamma saa löhötä :saint:
*mussuttaa greippilohkoja sokeriliemessä* :p :p :p ja päälle vähän tuplaa :p
 
Tänne ei mitään uutta :D Kovasti jännään täällä, että milloin saadaan ensimmäisiä nyyttejä syysmassuihin :heart:
Annmari -76: laitoin sulle yv:tä kävelylenkki asiasta :)
Itselleni tullut nyt närästys kuvioihin.. Balikin vinkistä ostin rennietä ja se on ollut suuri apu :)

Huh, vielä olisi 6 viikkoa laskettuun aikaan. Mitenhän tässä jaksaa lopun sinnitellä, olisi jo asuntokin vauvaa vaille valmis :D

Jaksamista kaikille loppu odotteluun ja peukut pystyyn ensimmäisten vauva uutisten osalta!

Elwi rv 34+1
 
Hui, täällähän on jännä tilanne monella! :D Taitaakin tulla jännittävä viikonloppu.

Eipä niistä "ässistä" taida olla apua käynnistämiseen, jos ei tilanne ole muuten kypsä. Minä olen siivonnut kolme viikkoa, saunottu on monta kertaa viikossa ja se kolmaskin s on ollut mukana kuvioissa enemmän ja vähemmän ;) Mutta ehkä niistä voi olla apua, jos synnytys on jo muutenkin lähellä..

Enpä jaksanut kaupungilla paljon kierrellä. Kodinhoitohuoneen sain siivoiltua ja yksi lasti vaatteita oottaa, että ne laitettais kuivumaan. Taidan lähteä saunan lämmitykseen!

Mukavaa viikonloppua!
Joe
 
Eipä täällä ainakaan lähdetä mihinkään tänä yönä. Ihmeen rauhalliseksi iski nyt olotila ja muutenkin. Suppia tulee, mutta nyt ei enää kipeitä joten toivo menetetty tältä erää...

Kiitos jännääjille, mä alan olemaan teille aika tylsä tapaus joten pitänee hiljentyä taustailemaan ja omia vaivojaan vatvomasta...

Mikäs on Hantta sulla tilanne???
 
Meille tuli tänään ihka uudet vaunut Herqulesin raptor 3spin :D on tosi ihanaa nähdä ne tuossa valmiina... kaikki olisi jo paikallaan kun vaan baby päättäis tulla kans.

Tänään on supistellut myös täällä todella paljon, mutta ei mitään kipeää kylläkään. Tasaisesti vaan vetänyt masua kokoon.
Kaikki veikkailevat että kyllä se tulee sieltä aiemmin, mutta itse esikoisesta muistelen että pitkä aika voi olla vielä edessä... ei jaksais!

Sormet on myös täällä aamuisin "kohmeessa" ja jalat heti noustessa myös niin turvoksissa että iho tuntuu aivan liian kireältä.

Nyt olen päättänyt etten juuri enää liiku minnekään kotoa kun tuntuu nuo supistukset tulevan noina liikenne päivinä. Toivottavasti ei tarvitse istua montaa viikkoa kotosalla. neuvolassa tietenkin käyn... taas ensi tiistaina.

balik ja pikkuinen 37+5


 
Blaah...

Ei mitään suurta edistystä, ainoastaan on paikat pehmennyt, napakasti kuitenkin kiinni |O Olisin ottanut mielellläni vastaan hieman "löysempiä" tuloksia :D :whistle:

Kaikki taas muuten kunnossa
Sf sama 36
Paineet 120/60
Rt
Painoa "vain" 770gr per viikko, yhteensä 18,5 :LOL:
Tosin se ei paljoa naurata... Selkä on jo aikas lujilla kun maha painaa.. Huusin itelleni huuto.netistä tukuvyön, se tulee helpottamaan mun oloa alkuviikosta postitse!!

Eipä ihmeitä.. Rauhallista ja hikistä, yöt aika heikkoja, päikkyjä otan kun voin.

Palatkaamme taasen!

RäpäRällä ja Nestori, tänään 37 :D
 
Täällähän käy kauhee kuhina. Juttua tullut hirmu paljon. Luin kyllä kaikkien kirjoitukset, mutta kommentoimaan en kykene, kun tänään on ihan aivoton päivä. Väsymys painaa päälle....Yövieraita meillä on ollut jo yli viikon putkeen ja sama meno jatkuu ainakin ens viikon perjantaihin asti :headwall: Ei millään jaksais kestitä vieraita, mutta vaihtoehtoa ei kait ole, ellei Alvar päätä syntyä tänä aikana. Supisteluja tulee myötätunnosta teitä pitemmällä/lähempänä synnytystä olevia kohtaan. :hug:
Toivottelen onnea ja paljon voimia matkaan, niille jotka suunnittelevat piakkoin suunnistavansa kohti synnäriä.

Kauniita unia ja levollista yötä kaikille :hug:

T:Nanna ja Alvar 34+4

MamMam:Laitan sulle huomenna viestiä.
 
Täällä ollut tänään aika paljon supistuksia ja vauva tuntuu puskevan yhä alemmas. Ei tässä uskalla mitään vielä hehkutta kun supparit eivät tunnu niin tuskaisilta. Nyt kylläkin ajattelin pakata sen kassin!!
Alkaa olla tosiaan jännät paikat syysmasuilla. Kukakohan saa vauvan ensimmäisenä :heart:

Hyvää yötä kaikille

Nyt saunaan :LOL:

Miiuli 77 + :heart: pötkötti 36+6 :heart:
 
Pitkä litania tekstiä katosi taas taivaan tuuliin... |O Nyt uutta yritystä...

Käytiin tänään äippäpolilla ultrassa vauvan tarjontaa tarkistelemassa. Aikamoinen shokki tuli tästä käynnistä! Vauva olikin täysin perätilassa! Samantien ruvettiin kääntöä järjestämään. Sain siirtyä gynepolilta synnärin puolelle, jossa makasin käyrässä tunnin verran ja odottelin lääkäreitä kääntöyritykseen. Sain kans sellasen kohdun lihaksia rentouttavan piikin josta tuli tosi outo 'horkka-olo' :x
Lääkärit saapui ja ultrasivat vielä kerran ja kappas vain pikkusella olikin napanuora kaulan ympärillä, siispä kääntöä ei voitukaan tehdä! |O
Akupunktioneulat laitettiin hetkeksi aikaa antamaan vauvalle vauhtia, jos tuo pääsisi vielä itsekseen kääntymään... Hyvinhän tuo on myllännyt koko päivän, mutta tuskin mitään kuperkeikkaa kuitenkaan on tehnyt...

Rv 38 sain kontrolliajan, jollonka sitten tehdään päätös synnytystavasta. Eli jos edelleen perätilassa, niin sektio on sitten ainoa vaihtoehto! ( sen napanuoran takia ) Mua harmittaa ihan kauheesti! Mä en halua sektioon!! Mitään synnytyspelkoja mulla ei oo ikinä ollut, mut jostain kummasta tuo sektiopelko on hiipinyt ajatuksiin tässä raskaudessa... :(
Vinkkejä kääntymisen helpottamiseksi otetaan siis ilomielin vastaan! :wave:

Ihan hirmuset määrät ootte täällä kirjotelleet tänään! Jää tuo kommentoiminen, kun en enää muista kelle piti mitäkin sanoa... :D

Tsempit kaikille jotka lähtötunnelmissa kärvistelee! =)

Möörwa ja papu 36+2
 
Ensimmäinen painoarvio saatiin vauvalle! Meille odotellaan pikkiriikkistä pienokaista... Tänhetkinen paino 2350g, syntymäpainoksi veikkasivat jotain 3 kilon pintaan, vähän yli tai alle...
Sukupuolikin jäi edelleen arvoitukseksi, sen verran tiiviisti istui kaveri pepullaan... :D
 
Huomenta kaikille!
tup! Mulla sf-mitta oli 34+2 viikolla 30cm ja mä olen 154cm pitkä. Eli ei se ainakaan vaikuta äidin pituudesta olevan riippuvainen toi sun iso mittas.
Sairaalaan mun pitää lähteä heti kun tulee eka kipeä supistus tai vedet menee ennen sovittua sektiopäivää, koska mut leikataan nukutuksessa.

Älkää nyt yrittäkö sitä lähtöä nopeuttaa! Eikös se ole tärkeintä saada vaavi maailmaan sitten kun se on siihen valmis. Eli tarkoitus olisi saada vauva pysymään turvallisesti kohdussa missä sillä vielä on paras paikka. Mullekin tehdään sektio vasta tasan viikolla 39, koska lääkäri sairaalassa sanoi niin olevan turvallisinta.

Mulla onkin sitten enää tasan 10 päivää siihen, kun näen meidän Onnin!

Jaksuja kaikille ja tsemppiä pian synnyttämään lähteville!
Jode ja Onni-poika 37+4

 
Jode, mielenkiintoni heräsi, miksi sut leikataan nukutuksessa?

Mut leikataan spinaalipuudutuksessa 6.9.. tai sit aikaisemmin, jos synnytys käynnistyiskin. Kuulemma spinaalin laitto ei satu läheskään niin paljoa, kuin epiduraalin laitto.. näin sanoi meille anestesialääkäri. Kuulemm spinaali laitetaan huomattavasti ohuemmalla neulalla. Esikoisen synnytyksessä mulle laitettiin epuduraali, mut olin jo siinä vaiheessa niin sekaisin kivusta, eli en pahemmin sen laittamista enään muista :D

Tänne ei mitään uutta.. supisteluja on jonkin verran, mut paikat oli ke äpolilla katsottaessa ihan täysin kiinni, eli sen puoleen ei ole hätiä mitiä. Turvotusta jatkuu ja taitaapa se kestää synnytykseen asti, eli sille ei nyt voi mitään! Yöt menee pyöriessä ja sopivaa asentoa etsiessä.. en edes muista, koska olisin viimeks nukkunut hyvin. Aamulla on sit sen näköinen ilmestys peilistä katsomassakin, että :eek: !! Noo... ei ole enään pitkälti tämän masun kanssa. Joo ja samoilla ajatuksilla olen Joden kanssa, että kyllä vauvan paras paikka on masussa mahdollisimman pitkään, eli elekäähän hoppuilko turhaan :D . Mullekkin tehdään sektio vasta rv 39+2, lääkäri ei suostunut aikaisemmin tekemään, että vauvan keuhkot saavat kehittyä mahd. pitkään masussa kaikessa rauhassa.

Mukavaa viikonloppua!!

MamMam ja Pikkanen rv 36+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Pitkä litania tekstiä katosi taas taivaan tuuliin... |O Nyt uutta yritystä...

Käytiin tänään äippäpolilla ultrassa vauvan tarjontaa tarkistelemassa. Aikamoinen shokki tuli tästä käynnistä! Vauva olikin täysin perätilassa! Samantien ruvettiin kääntöä järjestämään. Sain siirtyä gynepolilta synnärin puolelle, jossa makasin käyrässä tunnin verran ja odottelin lääkäreitä kääntöyritykseen. Sain kans sellasen kohdun lihaksia rentouttavan piikin josta tuli tosi outo 'horkka-olo' :x
Lääkärit saapui ja ultrasivat vielä kerran ja kappas vain pikkusella olikin napanuora kaulan ympärillä, siispä kääntöä ei voitukaan tehdä! |O
Akupunktioneulat laitettiin hetkeksi aikaa antamaan vauvalle vauhtia, jos tuo pääsisi vielä itsekseen kääntymään... Hyvinhän tuo on myllännyt koko päivän, mutta tuskin mitään kuperkeikkaa kuitenkaan on tehnyt...

Rv 38 sain kontrolliajan, jollonka sitten tehdään päätös synnytystavasta. Eli jos edelleen perätilassa, niin sektio on sitten ainoa vaihtoehto! ( sen napanuoran takia ) Mua harmittaa ihan kauheesti! Mä en halua sektioon!! Mitään synnytyspelkoja mulla ei oo ikinä ollut, mut jostain kummasta tuo sektiopelko on hiipinyt ajatuksiin tässä raskaudessa... :(
Vinkkejä kääntymisen helpottamiseksi otetaan siis ilomielin vastaan! :wave:

Ihan hirmuset määrät ootte täällä kirjotelleet tänään! Jää tuo kommentoiminen, kun en enää muista kelle piti mitäkin sanoa... :D

Tsempit kaikille jotka lähtötunnelmissa kärvistelee! =)

Möörwa ja papu 36+2
Toivottavasti papusi vielä kääntyy! Minua hiukan pelottaa, että maanantaina sairaalassa sanotaan jotain vastaavaa, että vauvaa ei voidakaan kääntää. Alatiesynnytystä en osaa pelätä, vaikka jännittäähän se uutena ja outona asiana, mutta sektiota en haluaisi en sitten millään. Pakkohan se tietysti on, jos vauvan tai minun turvallisuus sitä vaatii, mutta jotenkin se vaan tuntuu jo ajatuksena tosi ikävältä. Toivotaan parasta meille molemmille.

Joe ja pieni 35+2
 
Möörwa: Mä sain tällaisia ohjeita: Kun vauva on kaikkein liikkuvaisimmalla tuulella, asetu konttausasentoon ja laske pää lattiatasoon esim. tyynyt päälle. Sitten laske ja nosta takapuolta itselle sopivaan tahtiin sekä heijaa puolelta toiselle. Tämä liike on kuulema kannustava kääntymisen kannalta. Samoin harrastakaa sitä kivaa ässää konttauasennossa ja pää hitusen alempana.

Toivottavasti pieni kääntyisi itsestään! :hug:

Joku jossakin vaiheessa kyseli käännöstä täällä ja mulla tosiaan on siitä niin hyvä kokemus, että se ei sattunut sitten pätkääkään enkä saanut mitään mömmöjä sitä ennen. Makoilin vaan pöydällä ja ajattelin Halinalleja ja sitä miten isolta taikinaköntsältä oloni tuntuukaan :D Jos jollakulla on siitä kysyttävää niin ihan vapaasti, mä vastailen omalta osaltani mieluusti!

Sain yöllä nukuttua jonkin verran, kroppa on täysin jumissa, tuli sen verran mojovia suppia ja unen läpi niitä tunsin myös. Verensekainen limainen vuoto on vielä täällä ja ah niin ihanat "menkkakivut". Muuten on sellainen "ei tässä taas mitään"-olotila.

Nyt yritän tyhjentää kahvikuppini... Jos vaikka heräisi. Olen ihan tööt vielä...

Palailemisiin!
 

Yhteistyössä