SYYSMASSUT '07 elokuussa

Apilanlehti :hug: osanottomme äitisi poismenosta.

Meillä oli taas netin kanssa yhteysongelmia ja koko eilisen illan oli hirveää kun ei päässyt tänne lukemaan ja kirjoittaa, hirmuisesti on taas textiä tullut.

Huomenna olis aika äippäpolille Kättärille kokoarvioon. Toivottavasti ränkläävät sillä viisii että lähtis tulemaan :D

Odottelen myös että milloin saadaan 1. tyttö syysmassuihin...

Mites minttu-82? Joko tuli lähtö?

PippuriMamma kylläpä Matias on komea/söötti poika :heart:




balik ja 39+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja baby2003:
:hug:

Täällä ollaan siten kipeenä :headwall: :headwall: hyvään saumaan :kieh:

Balik mitens uudelleensynnyttäjä pääsee painoarvioon,mullakin esikoinen oli aika iso :whistle: ?
Neuvolalääkäri laittoi lähetteen kun on niin alhaalla ja sf mitta jo 40 eikä painoa ole tullut yhtään koko raskauden aikana. Paino tilanne nyt -1kg lähtöpainosta.
Veikkaavat nyt yli 4000g ja esikoinen meni 41+5 asti (4570g, 53cm ja pipo 39) niin voipi olla että tämäkin sit kuitenkin myös. Eli epäilevät että tulossa tosi iso masuasukki ulos jossain vaiheessa.

balik 39+3

 
Piti ihan kaivaa ohjemoniste esille, että en kai puhunut puuta heinää..

Kyllä se niin oli että jos lapsivesi menee niin synnärille 2 tunnin sisällä! eikä 12h kuten muistelin...sorry

Näin menee ohjeet jotka sain:

37 raskausviikon jälkeen lähde sairaalaan jos:
-kirkasta verenvuotoa,>> tule heti (niukka rusehtava tai vereslimainen vuoto on normaalia)
-epäily lapsiveden menosta>>laita side ja seuraa tuleeko lisää ja minkä värisenä (soita sitten) Jos vettä tulee (sitä voi tulla niukasti lorahdellen tai runsaana kaiken kastellen), tule Kätilöopistolle 2 tunnin sisällä.
-Jos vesi on veristä, vihreää tai jos lapsi on peppu alaspäin, tule heti.
-jos supistuksia on mielestäsi selvästi kivuliaina alle 10 minuutin välein, ensisynnyttäjällä 5 minuutin välein 2 tunnin ajan. Jos vauva liikkuu normaalisti, voit olla rauhassa kotona kunnes haluat tulla.
-Jos vauva ei liiku, tule samoilla kriteereillä kuin edellä on mainittu.
-Jatkuvaa kipua>>tule heti!
-Jotain omituista kuten päänsärkyä, näköhäiriöitä, ylävatsan säärkyä, kutinaa yms.

Ambulanssia tarvitset, jos verenvuotoon runsasta, jos kipu on erittäin kovaa, tai jos sinua alkaa ponnistuttaa.

Pitääpä muistaa tuo taskulamppu houkuttelu jos ei ala mitään tapahtua sitten kun olis aika!! toivottavasti led valo toimii yhtä hyvin! nauraa kyyneleet silmissä tämä!

mustajuuri 36+

 
3xäityli

Esikoinen syntyi vkoilla 41+1 ja painoi 3630g
Kuopus taasen -käynnistyksellä- vkoilla 41+2 ja painoi 3590g
Ja 37vkon käynnillä sanoivat nytten että jos sinne 41vkoille pääsee,niin painoa on tälläkin tulokkaalla siinä 3,5kg paikkeilla..
joten koko eroja ei siis juuri mitään.

-----------------------------------------------------------------

Täällä ei mitään tuntemuksia,että olisi lähtö lähimaillakaan :|
...siispä vain odotellaan ja odotellaan....

Ainut "riesa" on pääkipu ja nenäverenvuoto
:snotty:


:heart: 39+2
 
Apilanlehti, osanottoni :hug:

Mulla kuoli yllättäen ystävä juhannuksen aikoihin kotonaan, ilman mitään ennakkovaroitusta, eikä kuolinsyykään selvinnyt, oli terve kuin mikä. Kaikki oli kovasti huolissaan mun jaksamisesta kun vauva masussa eikä silloin ollut niitä viikkoja vielä tarpeeksi. Mä sain itse vauvasta kovasti lohtua ja voimaa. Oman äidin kuolema tässä vaiheessa on varmasti tosi rankkaa, voimia kovasti.

Tuosta kiinnittymisestä. Mulla ei ole ihan vielä kiinnittynyt (sanoi lekuri eilen). Jos nyt muutaman päivän sisällä menisi vedet niin enhän mä voisi tietää onko se kiinnittynyt vai ei eli pitäiskö lähteä salamana vai ottaa lähtö lunkiimmin...?

Jaksuja kaikille. Sovitaan että pienoinen blues on kaikille sallittua tässä vaiheessa, Maarja sullakin on niin lähellä LA. Itselle tuli hiukan haikea olo; kohta tää odotus päättyy, yhden ihanan ajanjakson loppuminen. Eiköhän se muutu kun saa oman nyytin kainaloon
:heart:

Junnu ja peanut 38+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja balik:
Alkuperäinen kirjoittaja baby2003:
:hug:

Täällä ollaan siten kipeenä :headwall: :headwall: hyvään saumaan :kieh:

Balik mitens uudelleensynnyttäjä pääsee painoarvioon,mullakin esikoinen oli aika iso :whistle: ?
Neuvolalääkäri laittoi lähetteen kun on niin alhaalla ja sf mitta jo 40 eikä painoa ole tullut yhtään koko raskauden aikana. Paino tilanne nyt -1kg lähtöpainosta.
Veikkaavat nyt yli 4000g ja esikoinen meni 41+5 asti (4570g, 53cm ja pipo 39) niin voipi olla että tämäkin sit kuitenkin myös. Eli epäilevät että tulossa tosi iso masuasukki ulos jossain vaiheessa.

balik 39+3

No jaa mulla on kyllä sama juttu kun sulla eli toi mitta juttu ja sitten on tosi alhaalla mutta mulla onkin sijainen neuvolassa,eipä mulle oo sanottu mitään
:headwall: Ja oon ite aika pienikokoinen silleen,...mä oon ihan täynnä hirveitä kipuja lantiolla ja alapäässä painetta ja luut(nivelet mitkä lie kunnolla natisee) :kieh: :kieh: |O
 
baby2003 Kannattaa pyytää lääkäriaika kipujen takia niin se voi laittaa sut sitten lähetteellä kun neuvolahoitaja ei voi laittaa kun konsultaatiopyynnön johon eivät äippäpolilla kuulemma useinkaan reagoi koska pyyntö tulee vain neuvolasta.
Toivottavasti pääset sinäkin kun tiedän mitä joudut käymään läpi :hug:
 
Kaikki oli niinkuin epäilinkin. Vauva edelleen perätilassa, ei laskeutunut. Peppu nousee sillai mukavasti että lääkärikin harmitteli ettei sitä kääntöä uskalla yrittää, tilaa nimittäin olis vaikka kuinka! :) Napanuora siis edelleen kaulan ympärillä... :( Akuneulat iskettiin taas vauvaa vilkastuttamaan ja 'armonaikaa' sain ensiviikon maanantaille asti. Sillon siis mennään polille tarkistukselle ja jos ei tilanne ole muuttunut niin tiistaina sitten leikataan!
Jännää tietää pikkusen syntymäpäivä etukäteen, maanantaina juhlii mun nuorempi 5-vuotissynttäreitään ja tiistaina sit saadaan pikkuveli tai -sisko :)

Vähän on höntti olo, kaiken maailman ajatukset pyörii päässä... Kävin sitten lohdutukseksi vauvanvaateostoksilla! Kyllähän siinä kummasti mieli piristyy! :D

Möörwa ja pikkupapu 38
 
Alkuperäinen kirjoittaja balik:
baby2003 Kannattaa pyytää lääkäriaika kipujen takia niin se voi laittaa sut sitten lähetteellä kun neuvolahoitaja ei voi laittaa kun konsultaatiopyynnön johon eivät äippäpolilla kuulemma useinkaan reagoi koska pyyntö tulee vain neuvolasta.
Toivottavasti pääset sinäkin kun tiedän mitä joudut käymään läpi :hug:
kiitos =)
 
ONNEA JO NYYTTINSÄ SAANEILLE!!! :flower:

Tänään olin neuvolassa ja kaikki oli kohdallaan. Tältä näkymältä ei syntyisi etuajassa, pikemminkin saan varautua siihen et vasta 4vkon pääst olis h-hetki lähempänä. Itse olen kyllä aatellut et olis tosi kiva et syntyis suht laskettuna aikana ja viimeistään 22.9 mieheni syntymäpäivänä. Täytyisihän meidän neitsyt vanhempien saada neitsytvaavi kun talossa on jo leijona ja vaaka.

Tänään olisi tarkoitus lähteä vielä sienimetsään kyykistelee kun yhdellä tuttavalla on tiedossa hyvä kanttarelli paikka. Olin juuri maanantaina puolukassa työkaverini kanssa ja samalla löydettiin jo ekat suppilovahverot. Nyt alkaa tämä metsässä ravaaminen, vielä kun jaksaa. Seuraavana päivänä sitä on jonkinverran väsyneempi et joutuu ottaa päivätirsat mutta yksin kun on kotona niin voi sit niitä vedelläkkin.

Lähden tästä tekee ruokaa ja leipomaan sämpylät ennenkuin nälkäiset koululaiseni saapuvat kotiin!

Jaksamisia kaikille!!!
Jaana ja pikkanen masuasukki 37+2



 
Alkuperäinen kirjoittaja janita:
Laa on synnyttämässä =)
voi jee

:D jännää......

mulla ei ne supistukset tule nyt millään, vauva on ollut eilen ja tänään tooosi hiljainen, kolottaa, jomottaa ja menkkasärkyä on kyllä koko aika mutta silti mitään ei meinaa tapahtua, tää on niin turhauttavaa :headwall:
 
Apilanlehti, osanottoni :hug:

PippuriMamma, todella suloinen teidän Matias :heart: , ihana tumma tukka =) .

Täällä ei olossa mitään muutoksia, mieli täälläkin aika herkässä.. tulee päivittäin itkeä tirautettua jostakin asiasta. Osittain varmasti johtuu jo jännityksestä tulevaa koitosta kohtaan ja sitten siitä, kun mun on hirveän vaikea ajatella, että joudun oleen esikoisesta erossa muutaman päivän! Tokihan he isin kanssa tulevat sairaalaan katsomaan, mutta ei se ole sama asia.. mä jo mietin sitä, että mä en varmaan pysty päästään esikoista pois sairaalasta itkemättä.. tai jos hän alkaa itkeen mun perään :eek: :'( .. noniin ja taas on tippa silmässä.. Muutenkin esikoisesta on tullut jotenkin niin hirmu tärkeä nyt (no ainahan se on sitä ollut, mut tää on jotenkin nyt erilaista).. Onkos muilla samanlaisia tuntemuksia vanhempia lapsiaan kohtaan?

Huomenna laittelen sitten neuvolakuulumisia =)

MamMam ja Pikkanen rv 38+1
 
Osanottoni Apilanlehdelle :hug:

Olikos Laan vauvan sukupuoli jo tiedossa? Jos saataisiin eka tyttö listoille.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Kaikki oli niinkuin epäilinkin. Vauva edelleen perätilassa, ei laskeutunut. Peppu nousee sillai mukavasti että lääkärikin harmitteli ettei sitä kääntöä uskalla yrittää, tilaa nimittäin olis vaikka kuinka! :) Napanuora siis edelleen kaulan ympärillä... :( Akuneulat iskettiin taas vauvaa vilkastuttamaan ja 'armonaikaa' sain ensiviikon maanantaille asti. Sillon siis mennään polille tarkistukselle ja jos ei tilanne ole muuttunut niin tiistaina sitten leikataan!
Jännää tietää pikkusen syntymäpäivä etukäteen, maanantaina juhlii mun nuorempi 5-vuotissynttäreitään ja tiistaina sit saadaan pikkuveli tai -sisko :)

Vähän on höntti olo, kaiken maailman ajatukset pyörii päässä... Kävin sitten lohdutukseksi vauvanvaateostoksilla! Kyllähän siinä kummasti mieli piristyy! :D

Möörwa ja pikkupapu 38
Harmi, ettei kääntöä voida yrittää! Saa nähdä yritetäänkö tätä meidän kovapäistä pientä vielä ensi maanantaina saada toisinpäin.. Vai saadaanko mekin sitten jo syntymäpäivä tietoon.

En ole varma näinkö eilen iltayöstä unta vai liikkuiko pikkuinen oikeasti, mutta mahdoton myllerrys kuitenkin oli käynnissä. Pitkäkestoista kovaa potkunyrkkeilyä ja sen lisäksi tuntui heittelevän vartaloaan vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalle. Sitä toivottua kuperkeikkaa ei kuitenkaan tainnut tehdä. Eli vilkkaudesta tai sen puutteesta se kääntyminen ei ainakaan meillä ole kiinni, kun vauva venyttelee äitinsä vatsanahkaa päivisinkin. :D

Pitiköhän mun kommentoida jotain muuta..
Joe ja pieni 36+6
 
Neuvolassa oli verenpaineet koholla. Merkki siitä, että viimeisiä päiviä viedään. Voi tosin syntyä kaksikin viikkoa yli lasketun ajan, ei se sitä katso...
No, paino on pysynyt hyvin aisoissa. Tähän mennessä vajaa kymmenen kiloa tullut ja siitä sain kiitosta.
Ei turvotusta.
Vauvan syke oli 140-150 ja th arvioi käsikopelolla "keskikokoiseksi" eli noin 3,5 kiloiseksi. Sopisi mulle hyvin.
Hemppa on lähtenyt nousuun, kiitos Obsidanin. Nyt arvo oli 122.
Vauva on laskeutunut hyvin mutta kyllä siltä vielä pää löydettiin. Monotti doppleria kun on se vaan niin kaaauheeeee laite!
Pissa puhdas ja muutenkin kaikki mallillaan.
Saatiin viimeinen neuvola-aika ensi keskiviikoksi. Kunpa sinne ei tarvitsisi mennä!

Avauduin muuten itkuherkkyydestä, ja th sanoi sen olevan näin loppuvaiheessa ihan normaalia. Eli jatkan hyvillä mielin itkemistä ;)
 
:wave: Täällä on yksi joka murehtii siitä että miten tulee otettua se esikosta erossa oleminen kun saikkuaika alkaa. Joten toivotaan että pääsen pois hyvin nopeasti. Itku varmaan tulee ekaksi kun tytyn näkee ja toiseksi kun on pois lähdössä. Ajattelin tytylle pienen lahjan saikulle hankkia kirjan ja palapelin. Annan sitten kun tulee ja pelataan ja luetaan ihan kaksisteen niin saavat toiset pyöritellä ja ihastella vaavia. =) . Koko ajan nyt olen sitten sitä sylitelly ja pusutellut ja hellitellyt kun olen vielä kotona. :heart:

t. roosakaisa ja pipaliini37+5
 
Onnea kaikille vauvan maailmaan jo saaneille!
Itsellä alkoi maanantaina äippäloma ja viikonloppu vietettiin Oulussa miehen kanssa samalla hääpäivää(eilen viettäen). Maanantaina sitten ajelin Kuusamoon ja kävin pikapikaa vaeltamassa Karhunkierroksen, justiin takaisin metsästä Rukalla ja olo enemmän kuin onnellinen. Kaikki sujui hienosti ja kunto riitti. Onneksi tuli lähdettyä, vaikka itseäkin vähän jänskätti tuo vaellukselle lähtö äippäloman alkuun. Lääkäri onneksi kannusti, ettei kunnon ja voinnin puolesta mitään ongelmaa, eikä kyllä ollutkaan. Nyt pari päivää Rukalla vielä päiväretkeillen ja sitten Pudasjärven ja Oulun kautta mökille Keski-Suomeen. Tavoite jatkaa lomailua aina seuraavaan lääkäriaikaan 17.9. asti. Toki jos oireita ilmenee, niin heti äkkiä kotia kohti tai ainakin lähintä sairaalaa...Olen kyllä superiloinen ja onnellinen, että pystyin ainakin äippäloman ekat päivät viettämään kuin tavallisen loman. Pikkasen alkaa vaan kylkiluita nyt painamaan tuo vauveli, mutta kestetään, kun muuten ollut niin vaivaton raskaus.
Onnea vielä uusille vauvoille ja tsemppiä meille odottaville!
35+3
 
:headwall: :headwall: :headwall:

"Uusi" ihminen taas ilmoittautuu... siis entinen Superheppuli ja Tarze!!! Nyt loppui nimimerkillä leikittely. Yritin saada vanhan tutun Superheppulin takaisin, mutta edelleen kone ilmoittaa, että se on varattu. Sitten ei tietenkään saanut enää Tarzeakaan vaihdettua takaisin, joten tässä nyt sitten Heinosena keikun... :headwall:

MamMam laitoin sulle yv:tä takaisin. Mua kans jännittää, että osaako sitä ilman esikoista olla sairaalassa, kun se on niin äitin poika... no, tekee varmaan isukille ja pojalle ihan hyvää olla kahdestaankin.

Omaa napaa vaan, kun ei muiden kuulumisia muista viittä sekuntia pidempään. Äitipolilla olin tänään synnytystapa-arviossa nro2, jossa ultran mukaan painoarvio 3,6-3,7kg. Millään muotoa en tuohon usko, koska esikoisestakin meni tooosi paljon arviot pieleen ja painoi 4,7kg syntyessään. Nyt siis taas passitettiin viikoksi kotiin hakemaan vauhtia, koska kohdunsuun tilanne ihan alkutekijöissä, eikä olisi järkeä käynnistellä ihan näin "epäkypsää" tapausta, jos ei ihan pakko ole. Kaveri ei ole vielä edes kiinnittynyt. Kovasti täti ronkki ja tunki alapäätä, niin että kipeetä teki, mutta eipä sekään ole saanut aikaiseksi yhtäkään kunnollista supistusta edes. Mun menee jo usko, että tästä oikeesti taaskaan tulis yhtään sen helpompaa synnytystä kun viimeksi, jos en nyt ihan vaatimalla lähde sektiota huutamaan!!! Toive olisi kuitenkin saada se alakautta tulemaan, mutta kohta se taas taitaa olla liian myöhäistä kun vauva vaan kasvaa kasvamistaan. Esitin toiveen, että jos alakautta synnytellään, niin haluaisin edellisen ERITTÄIN VAIKEAN synnytykseni käydä läpi jonkun kanssa ennen tositoimia. Lääkäri oli kanssani samaa mieltä, että se olisi hyvä, mutta TAYSissa ei taida olla yhtään kätilöä tai lääkäriä, joka ehtisi asiaan kanssani perehtyä. Siis pelkopoli on ihan tukossa (kätilö vaan totesi, että keväällä olisi ollut aikoja... silloinko sitä olisi pitänyt tietää pelätä ajoissa), äitipolin kätilöt eivät ehdi. Yrittävät saada synnytyssalista tai -vastaanotosta jonkun juttelemaan kanssani ensi viikon ajan yhteydessä, mutta mitään siis ei voitu varmaksi luvata!!! Olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että käynnistetään huomenna aamulla tai viimeistään alkuviikosta tai sitten sovitaan leikkausaika, mutta ei mitään... Melkoisen turhautunut olo oli, kun ulos sairaalasta taas kävelin vailla mitään suunnitelmaa! No, kai se joskus sieltä jollain keinolla saadaan pihalle... kaikki mua lohduttaa, ettei tämä synnytys VOI enää olla vaikeampi kun edellinen, silloin meni kuitenkin aika monta asiaa pieleen!

Niin ja onnea jakautuneille, joita en ole vielä onnitellut (en muista mitä kaikkea nuo edelliset persoonani ovat tehneet :LOL: )! Koitetaan me muut jaksaa piiitkältä tuntuvaa odotusta. Onhan tätä jo jaksettu monta kuukautta, niin kai tässä vielä pari viikkoa jaksetaan :) .
 

Yhteistyössä