SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Miiuli 77: Kyllä mullakin tulee välillä fiiliksiä, että onko vauvalla kaikki hyvin, kun ei tahdo tulla ulos. Sit aina helpottaa ku se alkaa liikuskelemaan masussa. Ja on tullu mieleen, että jos se on vielä vaikka nii pieni, että haluu kasvattaa itteensä.. Mut huomenna olen paljon viisaampi! Toivottavasti..
Mulla kun ei ole tullu supistuksen supistusta.. :/ No parempi se oliski ku tulis vauva sit kerralla ku on tullakseen, nii ei tarvi montaa päivää kärvistellä.
Tsemppiä
 
Pe oli synnytystapa-arvio ja todellinen pettymys koko käynti. Neuvolassa sanoivat että tekevät sisätutkimuksen, kokeilevat lantion ja ultraavat. No tämä nuori mieslääkäri sitten päättikin, että vain ultrataan!
Päivä oli pilalla kun odotukset olivat korkeella, että saadaan tietää tilannetta tarkemmin. No paino oli 3340g ja lapsivettä normaalisti. Tietty tärkeitä tietoja nuokin, mutta kun odotti enemmän...
Pääasia tietty että vaavilla oli kaikki ok. Nikotteli koko ultran ajan =)

Mulla senkun unet pitenee, viimeyönä meni n.10h!!!!! Ja nään tosi outoja unia, esim. mun 65v täti oli saanu lapsen!!!Ja meikä siin vaan masu pystyssä edelleen oottelin.
Vihlonta on mielestäni lisääntynyt ja muutenkin tuntemukset, oikeita supistuksia ei vaan näy ei kuulu :ashamed:

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Äityli75 ja eemeli 39+1
 
Onnittelut minunkin puolesta kaikille vauvan saaneille :heart: :heart:
Ihana prinsessa teillä Balik! :heart:

Täällä ei sitten tuntoja suuntaan eikä toiseen...ei supistuksen supistusta...ei mitään... No, tulee kun on tullakseen. Viikkojakin "vasta" kasassa 38+4 :D
Niskat ovat jumittuneet ja varsinkin oikea puoli hartioista huutaa leipää. Panadolia en edes viitsi ottaa kun ei auta kuitenkaan. Inhottava päänsärky siis vaivaa noiden niskojen jumituksen takia. Mies hieroi niskoja niin, että kipeytyivät entisestään |O
Pitänee huomenna valitella neuvolassa asiaa... En tiedä saisko sitä vielä aikaiseksi mennä hierojalle näin loppuajasta... Kunpa sais vaivan pois ennenkuin pikkuinen tulee :/

Jaksamista meille kaikille tähän loppuajan kärvistelyyn =)

Elwi ja papuli 38+4
 
:wave: Täällä jotain tapahtuu, mutta en tiedä tapahtuuko tarpeeksi... Kivuliaat supistukset on kestäneet nyt 11 tuntia. Alkuun oli epäsäännöllisiä 5-10 min. välein ja aamulla neljän tunnin ajan oli täysin säännöllisiä 5 min. välein ja kivuliaita. Sitten alkoi laantua niin että pystyasennossa saattoi jäädä yksi kokonaan väliin eikä tuntunu juuri kipua, lähinnä vain liitoskivun tyyppistä painetta alhaalla. Makuulle mentäessä tuli edelleen 5 minuutin välein kivuliaina. Puolenpäivän jälkeen harvetui entisestään, nyt 10-20 minuuttia, edelleen makuulla ollessa tulee tosi kivuliaina ja pystyyn noustessa tuntuu loppuvan kokonaan. Tuntuu aika oudolle, onko kellään vastaavaa kokemusta pystyasennon vaikutuksesta supistuksiin? No, pitää vain odotella ja kuulostella. Mieskin on ollut koko päivän kotona jos vaikka päästäisiin sairaalaan asti tänään... Limatulppaa on tullut ainakin parissa erässä ja suoli tyhjentynyt mukavasti :whistle: Toivon että vedet menisi niin tietäisi että on oikesti menoa.

[/b]Onnea muuten kaikille uusille vauvautuneille! :)
 
annukka-80:
Miten sä olet vielä malttanut pysytellä kotona; vai oletko soittanut sairaalaan? Itse ensisynnyttäjänä olisin jo varmaan käynyt kolkuttelemassa sairaalan ovia... =)

Täällä ei niin minkäänlaisia tuntemuksia edelleenkään. :headwall:
Kaveri kyllä liikkuu vilkkaasti, kunhan tajuais alkaa liikkumaan alaspäin. :)
Saunominen ei eilen siis tehonnut, alkaa olla keinot vähissä.

Piija 39+1
 
Onnea taas kovin kaikille vauvautuneille :heart:

Täällä vielä neuvolakäynnit jatkuvat tasaisesti ja huomenna olisi taas matka naistenklinikalle kontrolliin. Oikeestaan ihan hyvä, sillä alkaa taas paineet olla kohollaan. Alapaineet huitelee taas siellä 97-98 tietämillä ja sata olisi kuulemma sairaalaan menon rajana. Neuvolassa jo peloteltiinkin, että ne voisivat huomenna suunnitella jo käynnistystä paineidenkin vuoksi (ja olihan sitä painookin jo yli 4kg). Toivottavasti ei, sillä tuohon laskettuunaikaan ei kuitenkaan olisi pitkälti ja solisi oiva päivä syntyä (tuleva eno täyttäisi 20v samana päivänä ). Jännittää vain niin kovin.
 
Nyt iski tylsyys, flunssakin kun tuli niin ei oikein jaksa edes sitä vähää mitä muuten voisi tehdä... :/ On tämä odottaminen rankkaa hommaa!

Mullakaan ei mitään merkkejä synnytyksestä, la olis huomenna. Se onneksi helpottaa kun tietää, etten ole ainoa malttamaton odottaja!

Tättähääräköhän tuota flunssaa myös valitteli - onkos jollain tietoa, vaikuttaako se jotenkin synnytykseen tms.? Vauvanhan pitäisi olla ensimmäiset viikot infektioilta suojassa, mutta päteeköhän se myös siinä tapauksessa, että infektio on päällä synnytyksen aikana? Mies kyllä lohdutteli, että en varmasti ole ensimmäinen flunssainen synnyttäjä (jos tuo vauva nyt suostuu syntymään...), mikä varmasti on aivan totta. Mutta silti miettii miten sitä jaksaa kipeänä synnyttää, jos muutenkin ensisynnyttäjänä tapahtuma venähtää pitkäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
annukka-80:
Miten sä olet vielä malttanut pysytellä kotona; vai oletko soittanut sairaalaan? Itse ensisynnyttäjänä olisin jo varmaan käynyt kolkuttelemassa sairaalan ovia... =)

Täällä ei niin minkäänlaisia tuntemuksia edelleenkään. :headwall:
Kaveri kyllä liikkuu vilkkaasti, kunhan tajuais alkaa liikkumaan alaspäin. :)
Saunominen ei eilen siis tehonnut, alkaa olla keinot vähissä.

Piija 39+1

Soitin kyllä aamulla sairaalaan. Kivut ei ole olleet sietämättömät vaikka kovia supistuksia tulikin pitempään säännöllisesti. Olen mieluiten mahd. pitkään kotona, ja ihan hyvä ettei lähdettykään aamulla kun tapahtuikin tuota laantumista päivällä. Mies on onneksi ollut tukena koko päivän, muuten en kyllä olisi kotona jaksanutkaan kökkiä. Nyt supparit tulee n. 10 minuutin välein mutta on tosi kivuliaita, kohta pitää varmaan taas soitella sairaalaan. Mutta en haluaisi sinne mennä odottelemaan moneksi tunniksi, mieluummin kotisohvalla telkkarin ääressä ;) Ja tiedä vaikka käännyttäisivät takaisinkin jos ei olekaan paikat auki. En kyllä etukäteen osannut kuvitella että synnyttäminen olisi tällaista, välillä oon laittanut pyykkiä koneeseen ja tehnyt fetasalaattia ;)
 
Mira:
Meillä ainaki neuvolasta laitetaan "äitiyspolin" puolelle vasta 10pv ku on yli. Eli ei mitää kiirettä!

Tänää LA meilläki ja tässä sitä ollaan! Onhan tää nyt ihan syvältä koko laskettuaika ku ei siihen oo mikää luottaminen. Ne vois neuvolassa jo lisätä siihen sen 2vko ja pitää vaan omissa papereissa sen oikeen ;)
Mutta nyt se on tapahtunut, meikäläinen rikkoi 90 kilon rajapyykin!!!!!
Olen pitkä (179) joten voishan se olla enemmänki, mut eihän kukaa halua nähdä tollasia lukemia ku hyppää vaakaan!
Kaikki oli kunnossa ja vauva kyllä laskeutunu entisestään, mutta niin se vaan silti neuvolatäti antoi 2 seuraavaa aikaa kun "en mä kuitenkaa minnekää viel oo lähös"...olipa kannustavaa!

Täällähän on mielettömästi tapahtunu vaikka olin vaan yhen päivän poissa!
Onnea nyyteistä kaikille ja te jotka ootte lähtökuopissa niin tsemppiä! :heart:
Mulla on nyt sovittu loppuviikoks niin paljon hommia että ei periaatteessa olis aikaa synnytellä. Mutta mun tuurilla saan peruuttaa kaikki hommat ku lähen sit kuitenki laitokselle parin päivän sisään ja sehän täs oliki vähä ideana! Kaverin häitä pitäis suunnitella ku ne menee yllärinaimisiin marraskuussa ja saatiin vasta tietää. Saas nähä kuin kaason hommat pyörii kun on nyytti kainalossa ja ristiäisetki pitäis järkätä häitä edeltävälle vkonlopulle! ...toivotaan että lapsi syntyy ennen sitä ;)
 
Tahtoisin vielä muistuttaa, mikäli tällä "osastolla" on muutkin koukussa telkkariin näin viimemetreillä, että Täydelliset naiset jatkuu tänää uusilla jaksoilla!!!! Jos vaikka lähestyvä synnytys hetkeks kaikkoais mielestä ja vois keskittyä muuhunki kun supistusten kuunteluun ja lapsvesien ja limatulppien vahtaamiseen...
 
Huh, miten paljon ootte viikossa kirjotellut. En jaksa nyt niitä lukea, vaan itsekkäästi kerron vaan omia uutisia ja onnittelen lämpimästi kaikkia vauvan saaneita!:flower:

Meille syntyi "Jooseppi" 10.9. (RV 40+4). Paikkana oli TYKS. Painoa pojalla oli 3430g ja pituutta 53cm.
Kuten tänne kirjoittelin, niin mulla oli perjantaina 7.9. aika äitipolille, kun epäilin lapsiveden tihuttelevan jo torstaina. Testitikku värjäytyikin ja mut siirrettiin osastolle. Sanottiin, ettei ilman vauvaa sitten enää lähdetä kotiin ja että lauantaina 8.9. käynnistävät, jos ei itsestään synnytys ala. Lauantaina lääkäri tutki tilanteen. Kaulaa jäljellä 2cm ja suu auki noin 1cm. Kalvot tallella! Otti uudestaan testitikun, joka ei tällä kertaa värjäytynytkään! Niinpä..Kiitos ja hei..Pääsin kotiin siis lauantaina. Oli tosi outo olo, kun oltiin miehen kanssa jo varauduttu, että synnytys käynnistettäisiin, mutta mä tulinkin vielä kotiin!
Sunnuntaina 9.9. puolen päivän maissa multa sitten meni lapsivedet komeasti keittiön lattialle. Supituksia ei ollut, joten rauhassa odoteltiin pesukone loppuun ja ilmottelin vanhemmille, että se onkin menoa vasta nyt. Siskolle myös soitin. He olivat perjantaina syntyneen vauvan kanssa juuri lähdössä Tyksistä kotiin. Matkalla vaan heiluteltiin, kun tultiin vastakkain :LOL:
Tyksissä mut otettiin taas osastolle, koska supistukset oli niin pieniä ja epäsäännöllisiä. Kohdunsuun tilanne sama kuin lauantaina. Lähdettiin miehen kanssa salaa kävelemään Tyksin ympäristöön. Käveltiin joku pari tuntia ja supistukset muuttui. Niitä tuli 4 minuutin välein klo 16 alkaen. Kipu säteili selkään ja mies hieroi kaurapussilla. Liikkuminen helpotti kipua, joten vaeltelin ympäri osastoa ja nojasin seinään supistusten aikana. Tätä jatkus klo 23 asti, jolloin meidät ohjattiin synnytyssaliin. Taas tutkittiin kohdunsuun tilanne..ei muutosta! Aloin olla jo ihan puhki, koska olin viimeksi nukkunut yli kolme tuntia putkeen joskus alkuviikosta! |O Kaurapussit oli edelleen kova sana! Suihkussakin kävin muutamia kertoja, mutta se ei kauheesti tuntunut auttavan. Kätilö huomasi mun väsymyksen ja antoi joitain kipulääkettä, minkä avulla sain mentyä sänkyyn ja kaurapussien kanssa torkahdettua hetkeksi. Mieskin sai oman sängyn mun viereen =) Kymmenen maissa aamulla pyysin ilokaasua, kun kivut oli kauheat. Samalla tutkittiin kohdunsuun tilanne: kaulaa jäljellä 2cm ja auki 2cm :headwall: Itku tuli, olin niin epätoivoinen! Päättivät antaa suoneen oksitosiinia, jos lähtis kunnolla käyntiin. Ja lähtihän se. Supistukset voimistui ja ilokaasua kului. Onneksi osasin alusta asti ottaa sitä kunnolla (en ymmärrä, mitä varten siitä on niin kauheesti höpötetty, että olis vaikeeta ottaa..). Yhdeltä pyysin epiduraalin, vaikka olin ajatellut synnyttäväni ilman sitä. Lääkärin tulo kesti melkein tunnin. Mulle laitettiin aquarakkuloita, mutta niiden vaikutus kesti mulla vartin ja laittaminen sattui melkein enemmän kuin supistukset. Siinä vaiheessa mulla on itseltä mennyt muisti, oli niin hel..tilliset kivut. Mies on kertonut syöttäneensä mulle jogurttia supistusten välillä =) Epiduraali mulle laitettiin kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla kokeiltiin normaalin lääkityksen lisäksi jotain vielä vahvempaa lääkettä. Ei auttanut..Olin itkenyt kunnolla ja mies sanoi, ettei ollut itselläänkään itku kaukana, kun oli niin avuton olo katsella mun taisteluja kipujen kanssa. Kuuden maissa olin kertonut, että pakko ponnistaa..Ponnistin ja ponnistin..Luulin, etten jaksa ja kerroinkin sen, mutta kätilö kertoi tietävänsä, että jaksan ja niinhän mä jaksoinkin ;) Kello 18.37 meille syntyi pieni poika ja mä unohdin kaikki kivut! En edes kunnolla huomannut istukan tuloa, niin keskittynyt olin pienokaiseen :heart: Jälkeenpäin kuulin, että paikalle oli hälytetty lastenlääkärikin, koska pikkuisen sydänäänet oli alkaneet heiketä. Vähän oli lääkäri joutunut imukupilla auttamaan pojan tuloa, mutta kaikki meni onneksi hyvin! :heart:

Kotiin päästiin perjantaina. Olen vieläkin ihan väsynyt..Mies on ollut hyvänä tukena, ilman sitä en ois varmaan kotona jaksanut. Pojalla on kovat ilmavaivat ja sen vuoksi valvottaa. Olen koittanut nukkua aina kun mahdollista, joten eiköhän tää tästä. Enää en itkekään kun kerran päivässä :LOL:

Väsynyt, mutta erittäin onnellinen Paveliina
 
Auttakaa jos tiedätte.....
Käynnistääkö ne kättärillä heti kun on 42 täynnä? Pelottaa, että eivät suostu käynnistämään vaan joudun vielä kauankin tässä puuskuttaa menemään... nyt on myönnettävä, että on aika mieli maassa :headwall: :headwall: |O
 
Onnittelut kaikille uusille vauvautuneille :heart:
Ja tsemppiä meille kärvistelijöille ja varsinkin teille joilla la jo ohi.. :heart:

Neuvolakuulumisia
rv 39+0
painoa viikossa +500 g, koko raskauden aikana yht 12,5 kg
sf 35, viime viikolla 34
verenpaine 111/63, viime viikolla lukemat oli kohollaan: 118/70
vauvan syke 150
edellen rt, vauva jo alkanut laskeutumaan
Seuraava nla-käynti on tasan viikon kuluttua eli kun rv 40+0, toivottavasti sitä käyntiä ei tule, vaan saisin nyytin syliin jo tällä viikolla...

Alavatsalla aikamoista paineen tunnetta + kiristystä, kävely on hankalaa..
Supistuksia tulee siinä sivussa mutta todella harvakseltaan.

Annmari + tirppana 39+0
 
Paveliina, huh minkä urakan kävit läpi!Respect!

Eikö kellään muulla vielä kasassa olevista vaivaa jatkuva vessassa käynnin tarve? Ja sitten kun sinne on sivan pakko mennä, niin ei tule kun pari säälittävää pisaraa..:headwall: suoraan sanottuna niiiiin turhauttavaa. ( n. 3-4x tunnissa)

Muuten vauveli taitaa vedellä sikeitä suuren osan päivästä, iltasin kunnon jumppasessiot. :)

mustajuuri 38+5 ( varppina yksin täällä lokakuussa vielä..mRRR.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
Paveliina, huh minkä urakan kävit läpi!Respect!

Eikö kellään muulla vielä kasassa olevista vaivaa jatkuva vessassa käynnin tarve? Ja sitten kun sinne on sivan pakko mennä, niin ei tule kun pari säälittävää pisaraa..:headwall: suoraan sanottuna niiiiin turhauttavaa. ( n. 3-4x tunnissa)

Muuten vauveli taitaa vedellä sikeitä suuren osan päivästä, iltasin kunnon jumppasessiot. :)

mustajuuri 38+5 ( varppina yksin täällä lokakuussa vielä..mRRR.)
Njäh, mie luulen, että olen sinun seurana lokakuussa =) ei oteta stressiä, jookos? ;)
 
Mustajuuri: Mulla on sama ongelma tuon vessassa käymisen kanssa! välillä saa käydä tosiaan vaikka kuinka monta kertaa tunnissa.Ja iltaisin ennen kuin pystyn nukahtamaan niin käyn vähintään n.3krt!
Vauva aloittaa makuulla aina jumppansa niin painaa tosi kovasti rakkoon :/


Huomenna aamulla siis puoli kymmeneltä kättärille, toivottavasti kävis yhtä hyvä tuuri kuin Baliklla eikä tarvis enää kauaa odotella :)

Kaikille tasapuolisesti halauksia loppu rutistukseen! :hug:


Inka&vaavi 41+4 :heart: :heart:

PS.Mä toivon myös että käynnistävät kun viikkoja tasan 42 tai 42+1 mutta ei yhtään enempää!! :whistle:
 
Heipsan vaan syysmasut :wave: Tulin vaan huikkimaan, että Hantta on lähtenyt yöllä kahden jälkeen sairaalaan, kun oli limatulppa tullut ja supistuksia 5 minuutin välein =) Eli varmasti pian sielläkin nyytti sylissä :heart:

Onnea kaikille, jotka jo ovat nyytin saaneet syliinsä :flower: ja tsemppiä kovasti niille, jotka vielä joutuvat hetken odottamaan :hug:
 
tup
Onko kaikki sairaalassa hakemassa nyyttejä kun ei moneen tuntiin ole tullut mitään kirjoituksia?

Kiinnostaisi tietää, että oletteko te vielä kasassa olevat harrastaneet miehenne kanssa vaavin ulostulon vauhdittamista? Me yritettiin tätä pari päivää sitten ja seuraukset oli ihan hirveät. Kivuliaita supistuksia tuli yhteensä 17 tuntia 5-10 min välein (kuin aivan järkyttävät kuukautiskivut) ja olin jo lähdössä sairaalaan. Mutta tulin toisiin aatoksiin, koska kipu ei ollut niin sietämätöntä ettenkö olisi voinut olla kotona (vaikka ihan hirveää olikin). Ja sitten kaikki loppui kuin seinään aamulla. Elikkä en enää tiedä minkä verran tuolla vauhdituksella on merkitystä, jos se ei kuitenkaan riitä loppuun asti vaan aiheuttaa vain hirveät tuskat. Vauvalekin aiheutuu hirvee stressi. Mulla on siis tosi supistusherkkä kohtu ja ollut ongelmia sen kanssa koko ajan. Jos olisin ollut sairaalassa ja supistelut olis loppunu kuin seinään, ne olisi varmaan lähettänee sieltä kotiin jos vauvalla olisi ollut kaikki kondiksessa.

Olis niin kiva lähteä sit kerralla eikä pörrätä ja kärsiä tässä edestakaisin. Voi kumpa synnytys käynnistyisi veden menolla, niin ei tarttis arpoa ja kärvistellä kotona. Ja tietäisi että vauva on parin vuorokauden sisällä kainalossa.

Alan itse kallistua sen akupainannan puoleen. Edellinen systeemi oli ainakin aivan liian raju ja silti tulokseton. Noinkohan Ikean ostosreissussakaan on nyt järkeä, kun rasituskin aiheuttaa mulla yleensä hirveät supistukset, mutta johtaako nekään toivottuun lopputulokseen? Oksitosiinia on kuitenkin tultava luontaisesti hirveä ryöppy, että tilanne jatkuisi.

Miten te muut? Entäpä te jo synnyttäneet?

Aivan ihana muuten katsoa noita vauvoja tuolla profiileissä..

tup 38+5
 

Yhteistyössä