Taaperon äitejä raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja duuri
  • Ensimmäinen viesti
duuri
Tein tänään yllätysplussan ja olo on aika sekava, kun olimme ajatelleet että saisi meidän puolesta tulla isokin ikäero lapsille. Mutta ei näytä tulevan. Esikoinen on nyt 1v4kk eli sitten noin 2-vuotias, jos raskaus menee hyvin ja vauva syntyy. Ei kai tuo mikään maata mullistava ikäero ole, mutta jotenkin pelottaa etukäteen miten sitä selviää, jos esikoinenkin vielä vaikka vaipoissa.
Onko kellään samaa tilannetta?
 
Gerbeera
Moi. Lyhyesti vastaus. KYLLÄ SELVIÄÄ!. Meidän ikäväli oli 1v ja 5kk. Hyvin otti taapero vauvan vastaan. Vaippa-asia ei ole mikään ongelma. Rahanmenoa kylläkin. Siihen vaan pitää varautua, että taaperon kehitys saattaa "taantua" (eli pottailu ei kiinnosta, puhe/motoriikka ei mennekkään niin nopeaan eteenpäin). Taapero kun on vielä pieni.

Nyt on ihana kun kuopus 6kk ja isompi kohta 2v ja heillä on selvästi seuraa toisistaan. Pieni ikäväli on minusta parempi kuin liian suuri jos vain elämäntilanne vain sallii. Kaveri kuuri voivotteli sitä ettei saanut kuopusta lyhyemmällä ikävälillä. (ikäeroa 4v) Lapset koko ajan tappelemassa ja alkuun esikoinen oli tosi mustasukkainen. Näin ei ole tietenkään kaikilla. Kuten klisee kuluu; lapset ovat erilaisia.
Itse olen huomannut, että osaan olla paljon rennompi nyt toisen lapsen kanssa. Kaikki ei ole niin uutta ja ei niin hätkähdä pienistä.

Paljon onnea plussauksesta ja kaikkea hyvää raskaudelle.
 
Meillä ikäeroa 1v 2kk. Nyt esikoinen 1v 3kk ja vauva 1kk. On kyllä raskasta, yöt menee vauvaa imettäessä ja päivät taaperoa jahdatessa. Mutta uskon että kohta helpottaa. Mustasukkaisuutta ei vielä lainkaan ole ilmaantunut, kun esikoinen ei vielä ymmärrä asiaa, mutta nyt jo pussailere ja halii vauvaa. Varmasti myöhemmin äidillä helpottaa kun lapset viihdyttää toisiaan. KYLLÄ SE SIITÄ! ja ONNEA!
 
Onnea! Ja kyllä se siitä lutviutuu, aivan varmasti. Oma opettelunsa arjen järjestämisessä tietenkin on kahden pienen kanssa, mutta hyvin se tulee sujumaan.

Meän pojilla on ikäeroa 1v5kk ja he on nyt 2v7kk ja 1v2kk ja olen jälleen raskaana. Kohta eletään kolmen pienen kanssa ja tuntuu ihanalta! Mulla oli kakkosta odottaessani kauhea pahoinvointi enkä voinu syöttää esikoista muuta ko semmonen suoja naamalla - kaikki hajut öklötti niin. Tämmösiä ym. haasteita saattaa tulla eteen, mutta täytyy sanoa, että näin jälkeenpäin ne vaan naurattaa. :D :heart: Lapset on niin kovin vähän aikaa pieniä, että koitetaan vaan nauttia näistä hetkistä!

:hug: :heart: Vointeja ja voimia tulevaan! :wave:
 
Moi!

Täällä lähes sama tilanne, plussaus vain ei ollut yllätys vaan tarkoitus. Esikoinen nyt 1 v 3 kk, eli täyttää 1 v samassa kuussa kuin LA on. Innolla kyllä odotan, ja vierestä seuranneena olen nähnyt, että pieni väli todellakin on parempi juuri tuon seuran takia. Tappelevatkin sitten usein vähemmän, kun pystyvät leikkimään yhteisiä leikkejä.

Tänään vaan mietin jo keinoja toteuttaa arkielämä niin, että taapero ei tuntisi itseään "kakkoseksi" sitten kun vauva syntyy. Yksi kaveri luki aina vanhemmalle kirjaa samalla kun imetti, mikä minusta tuntuu kauhean kivalta ajatukselta. Samalla saa uusikin nyytti kuunnella puhetta ja satuja, ja siinä ollaan sitten koko sakki lähekkäin :) Jos toinen lapsi on yhtä "helppo" tapaus kuin tämä eka, niin silloin aikaa jää kyllä ruhtinaallisesti molemmille.
 
Täällä :D Ja tarkoituksella, ei yllärinä. Tuo kolmonen on tällä hetkellä 1v, heinäkuun lopussa syntynyt ja nelosen laskettu aika on lokakuussa, että pari kuukautta vielä vauvaa odotellaan :) Musta teille itseasias tulee "iso" ikäero kun on tuo 2v :ashamed: Meillä kun ikäerot on 1->2 1v7kk, 2->3 1v8kk ja nyt tulee tuo 1v2-3kk. Vanhin täytti meillä siis tänä vuonna 4v :wave:
 
mamaria
hei.

mun taapero-poika täyttää 2v tammikuussa eli pari viikkoa lasketun ajan jälkeen.

mie olen oikeasti tosi innoissani, että näille tulee nyt näin pieni ikäero. :D toivon, että heistä tulee kaverit toisilleen. esikoinen täyttää jouluussa 5 ja mulla kyllä tosi paljon surettaa, että noille kahdelle tuli noinkin iso ikäero kuin 3 vuotta. esikko sai liian kauan olla ainokainen vauva ja otti siksi uuden tulokkaan vastaan aika ärtyneesti ja uhmaikäkin sitten paheni mustasukkaisuuden takia.

katselin kyllä kauhulla siskoni kolmea lasta, jotka ovat kaikki syntyneet reilun vuoden ikäerolla. nuorimmainen täytti kesällä 3. aikamoista hullun myllyä se niitten arki on. tulee väkisinkin mieleen, että sisko on ollut aika kuitti, kun lapsia on tullut niin tiheästi ja siksi lapset saanu olla vähän vapaammin. mutta toisaalta sisko on aika temperamenttinen ja kyllä komentaa lapsia aina tarpeen tulleen aika kovalla äänellä. ehkä siksi ne lapsetkin on aika äänekkäitä. :p se että ne lapset tappeleekin aika hurjasti oli kyllä kaikista pelottavinta! tulee kyllä auttamattomasti mieleen kuinka heidän äitinsä ja pikkuveljeni kiusasivat minua aina kun me oltiin lapsia. ehkä se on perinnöllistä :p

tuota siskoa ajatellessa tulee mieleen, että kannattaa varmaan säilyttää hyvn malttinsa jatkossakin ja rohkaista lapsia ystävystymään. keksiä heille yhteistä tekemistä. voi, kun olisin puoltoista vuotta sitte hoksannu tuon että ois imetyksen aikana lukenut vanhemmalle lapselle. muistan kun itse olin 5 ja toinen pikkuveljeni syntyi. minä luin hänelle ja äidille aina kun imetettiin. :D

mutta eiköhän se ole tärkeintä huolehtia, että joku hoitaa äitiäkin välissä ja pitää itse huolta itsestään ja omasta jaksamisestaan. sitten ei muuta kuin odottaa, että se arki kolmen lapsen kanssa tasoittuisi enempi tai vähempi spontaanisti. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2006 klo 20:51 duuri kirjoitti:
Tein tänään yllätysplussan ja olo on aika sekava, kun olimme ajatelleet että saisi meidän puolesta tulla isokin ikäero lapsille. Mutta ei näytä tulevan. Esikoinen on nyt 1v4kk eli sitten noin 2-vuotias, jos raskaus menee hyvin ja vauva syntyy. Ei kai tuo mikään maata mullistava ikäero ole, mutta jotenkin pelottaa etukäteen miten sitä selviää, jos esikoinenkin vielä vaikka vaipoissa.
Onko kellään samaa tilannetta?
Täällä ollaan melkein samassa tilanteessa :wave:
Esikoinen nyt 1,5v. ja toisen laskettuaika joskus huhtikuun ´07 alussa, eli n. 2v 1-2kk tulee ikäeroa. Meillä tämä oli kyllä ihan tarkoin suunniteltu :D Nyt vaan välillä vähän mietityttää että miten sitä jaksaa kun jo nyt väsyttää välillä niin (raskaudesta johtuvaa) paljon... Ja pahaa oloa pukkaa :/ Mutta eiköhän se tästä ;) :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 00:02 Commander kirjoitti:
Moi!

Täällä lähes sama tilanne, plussaus vain ei ollut yllätys vaan tarkoitus. Esikoinen nyt 1 v 3 kk, eli täyttää 1 v samassa kuussa kuin LA on. Innolla kyllä odotan, ja vierestä seuranneena olen nähnyt, että pieni väli todellakin on parempi juuri tuon seuran takia. Tappelevatkin sitten usein vähemmän, kun pystyvät leikkimään yhteisiä leikkejä.

Tänään vaan mietin jo keinoja toteuttaa arkielämä niin, että taapero ei tuntisi itseään "kakkoseksi" sitten kun vauva syntyy. Yksi kaveri luki aina vanhemmalle kirjaa samalla kun imetti, mikä minusta tuntuu kauhean kivalta ajatukselta. Samalla saa uusikin nyytti kuunnella puhetta ja satuja, ja siinä ollaan sitten koko sakki lähekkäin :) Jos toinen lapsi on yhtä "helppo" tapaus kuin tämä eka, niin silloin aikaa jää kyllä ruhtinaallisesti molemmille.
Sama juttu, tarkoituksella haettu pieni ikäero. Tulee esikoinen olemaan pari viikkoa yli 2 vuotta. Tappelusta en tiedä, kuulemma tapellaan ja leikitään ihan yhtä rajusti, jos omaa sisarussuhdettani ajattelen, mutta kaiken kaikkiaan saavat toisistaan seuraa niin vihassa kuin rakkaudessakin... ;)

Itse yritän järkätä voimien mukaan special-hetkiä taaperolle vauvan synnyttyä. Alussa voin jopa lapsen aikana yrittää enemmän antaa vauvaa isälle, jolloin äidin kanssa voi tutustua rauhassa vauvaan tuntematta, että vauva vie äidin. Sitten olen kuullut että mukaan ottaminen eri hoitoaskareihin lieventää mustasukkaisuutta ja hylätyksi tulemisen pelkoa.

Ihan hyvillä mielin odotellaan vielä muutama kuukausi. =)
 
duuri
Kiitos vastauksista! Tiesinhän minä että ei tämä nyt niin tavatonta ole. Kyllä kai sitä selviää ja varmaan pieni ikäero on tosiaankin plussaa.
Hyvää vointia teille kaikille. Minulla itsellä ei raskaus vielä juuri "tunnu" kuin hieman etovana olona silloin tällöin.
 
pihlanmamma
Meillä on tyttö 1v 6kk ja toinen tulossa ensi kuussa :heart: Uskon että pärjätään hyvin! Moni on sanonut että lapsista on pian seuraa toisilleen, tietty kuluja on alkuun enemmän. Meille taitaa onneksi tulla toinen tyttö joten kaiken saman saa kierrätettyä toiselle lapselle.
 
Tein itsekkin testin tossa muutama vko sitten ja kaksi viivaahan siihen tuli.
Kun lapsen laskettuaika on, täyttää poikamme silloin 2v8kk eli on ollut pois vaipoista jo ennen 2v, syö itse, alkaa pukemaan itse, on omatoiminen. Olen kiitollinen kun no.2 päätti tulla vasta nyt koska en varmasti olisi selvinnyt 2 vaippaikäisen kanssa..tosin kyllä kaikesta selviää, kun on vain tahtoo.
:)
 
Oho
Kaikesta selviää...Meillä esikoinen (poika) on ensi viikolla 1,5-vuotias, kuopus (tyttö) täytti juuri 6 kk. Ikäeroa on 11,5 kk. Kaikki on mennyt todella hienosti, lapset suorastaan palvoo toisiaan, heistä on älyttömästi seuraa toisilleen- jo nyt!

Ja ihmettelijöille, tyttö EI ole vahinko, toinen lapsi oli tervetullut heti kun on tullakseen ja sehän tuli...Täysimetyksestä huolimatta! :heart:
 

Yhteistyössä