Taas perätilasta, ja missä liikkeet tuntuu?

Heips,

meille syntyi perätilatyttö suunnitellulla sektiolla 30.1. Tyttö köllötteli luultavasti koko ajan perätilassa, tosin välillä omasta mielestäni muljasi poikittain. Rv 24 4D:ssä oli linkkuveitsiasennossa ja sen jälkeen vaihteli selkeästi jalkojen paikkoja, koska potkuja (ja nyrkkeilyjä) tuntui ihan ympäriinsä: taipeissa, alamassussa, kyljissä ja ylävatsalla. Hikan tunsin kerran ja se tuntui ihan viime metreillä ylävatsalla. Leikkauksen tehnyt lääkäri sanoi kohdun olleen ihan normaalin mallinen, mutta napanuoran olleen ehkä himpun verran lyhyen. :/ Liekö tuosta syystä vauva sitten viihtynyt peppu alhaalla. Toisaalta mulla oli kylläkin myös istukka edessä. :/
Mulla ei kääntöä yritetty, koska peppu oli tuolloin rv 36 jo niin tiiviisti kiinni, ettei lääkärin mukaan olisi onnistunut. Itse tein erinäköisiä joogaliikkeitä (samantyyppisiä kuin joku tuossa aiemmin kuvaili), mutta eipähän auttanut. Joka tapauksessa, meillä on nyt ihana kaksi ja puoliviikkoinen tyttövauva kotona. :heart: Ja sektiosta olen toipunut oikein hyvin.
Btw, Ketturepussa: Mä oon kans tommonen omppupomppu, joten ehkä tota tyssiä vaan ahisti äiskän makkarat ja halusi väljemmille vesille... :LOL: :LOL: :LOL:
 
Nostelen, jos olisi muillakin perätila-pirkoilla tilannepäivitystä? :wave:

Nyt on meidän vauvaa sitten yritetty kääntää, eipä tuo mihinkään kyllä kääntynyt! Toimenpide itsessään ei suoranaisesti kivulias mutta äärimmäisen epämiellyttävää se oli. Siellähän tuo vauva istua törötti jalat suorana, onneksi ei kuitenkaan sivuilla vaan sillälailla kaksinkerroin V:n mallisena edestä katsoen. Sain supistuksia ehkäisevää lääkettä. Nyt on olo kun olis selkäänsä saanut, vaikkei varsinaisesti mihinkään satu. Mutta toivo elää että lapsonen armas hoksaa vielä kääntyä itsekseen.. tilaakin vois olla koska oli mitoiltaan ihan siro ja normaali. Jännitellään!
 
Täällä vielä ihmetellään maanantaihin asti, sit seuraava neuvolakäynti. Oma kätilö on tietty lomalla mut laittoi sijaiselle lapun et jos on vähänki epävarma tarjonnasta niin laittaa sit lähetteen ultraan. Nyt on välillä tuntunu et vois ollaki oikein päin mut en sit tiedä... :/ Alkaa poika olla jo niin voimakas et on vaikea sanoa mitkä on kädet ja mitkä jalat! Maha on paljon korkeammalla kuin kahdesta ekasta, välillä ei meinaa saada sukkia jalkaan ku jotain punkee kurkusta pihalle! :LOL:
Mua on vähän alkanu ahdistamaan synnytys, et mitä jos ei käännykkään... Sektiota en mielellään haluis ku kotona ennestään 3,5v ja 1,5v. Toipuminen on kuitenki leikkauksesta hidasta. Alatiesynnytys taas pelottaa, molemmat tytöt 4kg joten ei tämä poika varmaan huonommaksi jää! No, ei kannata murehtia etukäteen, ainakaan liikaa... Ei vaan pitäis lukea juttuja muilta palstoilta, tieto lisää tuskaa!

RouvaPannunen, tytöt ja rv 32
 
Heippa!
Joo, meilläkin on tuo "Toukka" perätilassa... On ollut nyt 4 viikkoa ainankin. Itse nyt viikolla 34 ... Tää on toinen vauva ja ensimmäinen oli jo 1,5 kuukautta aikaisemmin valmis syntymään ja oikein nätisti rt:nä. Mutta en ollut ajatellut mikä toi pt on neuvolakortissa, kunnes kysyin neuvola tädiltä, mikä toi lyhenne on... Kauheen "p---ka halvauksen sai"... Itkin 1.5 vuorokautta sitä että vauva on perätilassa. Se tuli kauheena järkytyksenä. Nyt kun olen puhunnut "ammatti-ihmisten kanssa", niin olen asian kanssa sinut... :) Huh! Mutta tuo jännittää kuitenkin.
Ensi viikolla on seuraava neuvola ja jos "toukka" ei ole kääntynyt niin saan lähetteen äitipolille. Viimeseen asti toivoisin että kääntyisi oikein päin ja synnytys olisi alateitse. Jos ei muuten käänny niin sitten se on sektio, johon en oikein ole "valmis". Ei kauheasti kiinnostaisi. Ehkä pelottaa hieman. :ashamed:
Itselläni välillä tunnen kun "toukka" alkaa pyörimään ympyrää, lähtee ylhäältä uppoaa johonkin ja alkaa uudestaan. En tiedä mitä hän siellä oikein meinaa... :)
Potkut tunnen nivusissa ja kyljelläni ollessa jommalla kummalla puolella kylkeä. Pää on välillä tissien välissä, tuntuu kenkiä laittaessakin välillä et henkeä ei meinaa saada... ;)
Kun silittelee navan luonta niin "pää" (luulisin) vaihtuu navan puolelta toiselle. Välillä möyrii niin kovin että ei meinaa pysähtyä ja välillä on niin hiljaista kun huopatossu tehtaalla... :)
Onko teille sanottu neuvolassa tai ohjattu miten pitäisi/kannattaisi nukkua nämä viimeiset viikot?! Kyljellään jne!? Vai saako nukkua selällään ollenkaan?!
Itse kun nukun kyljelläni, välillä on niin hyvä asento mutta välillä se painaa nivusiin ja alavatsaan ja koskee noustessa niin pirusti... Mikä on hyvä asento ettei alkaisi kolottaa joka paikkaan?! :) :) :)
Lisäksi kärsin hirveistä selkä säryistä, jotka tuli ennen raskautta. Kylkeä käännettäessä selkäranka paukkuu... :(
Mitenkäs toi "käännös" sitten käytännössä tapahtuu!?

mamma ja toukka :)
:heart:
 
Minulla oli maanantaina neuvola ja sijainen oli täälläkin paikalla. Ei kyllä osannut sanoa miten päin on, sanoi suoraan ettei tunnista päätä. Saattas olla vaikka poikittainkin. Tänään on jotain liikkeitä tuntunut ylhäällä, mutta vielä kerkeää pyörähdellä vaikka mihinkä asentoon. Nyt viikkoja täynnä 34.
Minulla ei ole kokemusta käännöksestä, kun esikoista ei voitu enää kääntää. Nyt toivon vain että olisi lopussa joko rt tai oikeanlaisessa pepputarjonnassa niin ei tarvitsisi sektiota.
 
Moi taas, huhuilen onko kenelläkään ottanut ja kääntynyt itsestään raivotarjontaan? Meillä nyt 38 tasan ja tilanne ennallaan ja viikon päästä sektio. Jännittää ihan vietävästi.

Onko kenelläkään tuo ulkokäännös onnistunut? Tai muuten vaan pyöritty ympäri ? =)
 
Pistän pääni tähänki ketjuun :D

Mie olin menos suunnteltuun sektioon keskimmäisen odotuksessa kun typy ol perätilas ja podin hepatoosii ni ei voitu antaa niin iteksee syntyy.
Kun menin sairaalaan nii tietty ultrasivat vielä...siel se typy olikii pää edel tulos!
Oli rv 38 kääntyny niin etten ees ite huomannu sitä.
Joten sektio jäi tekemättä ja synnytys käynnistettiin normaalisti.

AadaOlavi 25+5 (tällähetkellä poikkitilassa)
 
Moi!

Meillä oli reilu viikko sit neuvola ja sijainen meinas et poika olis kääntyny rt. Itsekin vähän niin uumoilin kun yhtenä yönä heräsin (en norm. herää vaikka meuhkaa) siihen et nyt vaihtaa sisuskalut paikkaa... :LOL: Luulen et on silloin kääntyny rt. Nyt tuntuu potkut ja jalat selvästi ylävatsalla ja kyljissä. Huomenna uus neuvola niin katotaan tarkemmin. Toivotaan ettei enää käänny, alkaa tila loppua kesken! Tsemppiä KettuRepussa tulevaan sektioon! :)

RouvaPannunen rv34+0
 
tää onkin mielenkiintoinen pino, kiitos siitä :flower:

neuvolan täti viime perjantaina väitti että vauva on perätilassa. tosin lisäsi siihen että kun ylimääräistä tavaraa (läskiä) on alla niin ei hän ihan varma ole.
itselläni ei ole oikein mitään hajua kummin on vaikka kolmas tulossa.

tuli vaan mieleen kun luin tämän ketjun että onko päällä ja pyllyllä iso ero näin rv 32-33 aikaan?
joku kova ja pyöreä tuntuu tuossa tissien alla, on jo toista viikkoa ollut niin.
liikkeet tuntuu punkemisena ylhäällä ja jyskyttää ylöspäin.
myös alhaalla jotain muljauksia tuntuu varsinkin öisin paljonkin.

tiedä sitten miten päin tänä tyttö on oikein tulossa täältä ulos.
onneksi huomenna naistenklinikalla painoarvio ultra joten siellähän sen samalla näkee sitten..

sektioon en haluaisi mennä, joten kokemuksia perätila synnytyksistä kaipaan :wave:
tosin odotellaan huomista "tuomiota" ensiksi.

niin ja 2 edellistä tullut pää edellä, toinen rv 36+ ja toinen tasan laskettuna.

pulttis ja tyttö 32+4 :heart:
 
Hei Pulttis!

Oon lukenuki sun juttuja huhtikuisista, samoilla viikoilla ku mennään! Mä mietin tänään ihan samaa tosta pään ja pyllyn erosta. Poika on ollu "vaimeampi", liikkunu kyllä ja pönkiny mut jotenki liikkeet on tänään eri paikassa ku eilen. Rintojen alla on kova ja pyöreä joku... Nyt iski epäily onko sittenkään rt. Tää on niin hermoja raastavaa ku kaksi ekaa oli niin selkeästi rt alusta alkaen ja tämä vastahankaaja menee miten sattuu... No toivottavasti huomenna selviää jotain!

RouvaPannunen ja poika rv34
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaPannunen:
Hei Pulttis!

Oon lukenuki sun juttuja huhtikuisista, samoilla viikoilla ku mennään! Mä mietin tänään ihan samaa tosta pään ja pyllyn erosta. Poika on ollu "vaimeampi", liikkunu kyllä ja pönkiny mut jotenki liikkeet on tänään eri paikassa ku eilen. Rintojen alla on kova ja pyöreä joku... Nyt iski epäily onko sittenkään rt. Tää on niin hermoja raastavaa ku kaksi ekaa oli niin selkeästi rt alusta alkaen ja tämä vastahankaaja menee miten sattuu... No toivottavasti huomenna selviää jotain!

RouvaPannunen ja poika rv34
meillä tämä tyttö on kyllä tosi liikkuvainen tapaus.
jotenkin tunkee ja mönkii joka suunnassa :D
närästystä ollut havaittavissa tosi paljon viikon aikana, voisikohan kertoa jotain että on tosi ylhäällä tms.
en tiedä.
tiedän ainoastaan että jokin pyöreä ja kova on ihan tissien alla. jotenkin oma olo/vaisto sanoo että se on pylly. mutta tiedä sitten..
B)
huomiseen vaan pitää malttaa odottaa, jännittää :heart:
 
Moi!!

Mulla on vauva perätilassa. Nyt Rv 38, viikon päästä edessa suunniteltu sektio. Ei yritetty kääntää koska kriteerit eivät ihan täyttyneet ja olin itsekkin sitä mieltä että väkisin ei käännetä. Lantiokuvissa ahtautta, joten lääkäri "määräs" sektion, alatiesynnytystä ei voi ajatellakkaan joten mulla helppo sopeutua kun on vaan yksi vaihtoehto enkä koe sitä mitenkään pahana tai pelottavana. Näin on turvallisinta niin lapselle kuin mulle ja se on pääasia. Itse kyllä luulen, että vauva ollut perätilassa koko ajan koska olen tuntenut liikkeet niin alhaalla ja pään mielestäni koko ajan korkealla. Nla:ssa väittivät kuitenkin muuta... mut on se vissin välillä todella vaikeeta erottaa pää pepusta B) Onnea sulle sektioon ja saadaan saman viikon sektio vaavit :heart:
 
Sessan, onnea vaan matkaan sullekin.. nyt olen alkanut jo pelkäämään että kääntyykin viime tingassa ja taas menee suunnitelmat uusiksi :LOL:

Toistaiseksi kuitenkin olen ihan luottavainen että kaikki menee hyvin ja suunnitelman mukaan. Kai tämä viime metrien ajoittainen pakokauhu on ihan normaalia vaikka miten päin tai millä konstilla tahansa vauva on ulos tulossa..
 
Sus soo
Kommentoin minäkin tähän asiaan...
Meillä oli neitokainen koko odotusajan perätilassa. Istua kökötti siellä ja päätä sain silitellä tuossa tissien alapuolella.
Kääntöyritys oli, mutta ei tuottanut tulosta. Hieman kyllä oli mun mielestä epämiellyttävä, mutta tekisin ilman muuta uudelleen tarvittaessa. Tykästyin enemmän alatiesynnytykseen kuin perätilan vuoksi tehtyyn sektioon.
Kääntöyritystä ei tehty synnytyssalissa, niin kuin joku mainitsi. Vaan paikkana oli ihan tavallinen tutkimushuone, jossa oli ultra.
En voinut synnyttää perätilassa olevaa vauvaa, koska ei olisi mittausten mukaan mahtunut niin syntymään.
Sektio tehtiin vain neljä päivää ennen laskettua aikaa.
Vauvalla oli sitten alkuajan koivet kohti kattoa. Eli kippurakoipinen oli kun oli koko odotusajan istuskellen mukanani matkustellut. :)
 
Täälläkin ollaan perätilassa -pikkunen istuu tai välillä taitaa olla poikittain. esikoinen teki voltin joskus 35 viikolla -mitenkähän käy nyt -viikkoja vast 27 ja risat. olis kyllä ikävää jos ei käänyis, kait ne neuvolas sit sen tuntee missä se vauva on ???
 
Viime maanantaina oli neuvola ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä että on rt. Nyt keskiviikkona on lääkärineuvola ja saa nähdä mitä mieltä on. Itseä vähän mietityttää luottaminen tuohon tunnusteluun, kun esikoista odottaessa erehtyivät asennosta. Liikkeet on tuntuneet ylhäällä, mutta voiko niihinkään luottaa täysin...Pään puskemista ei kyllä ole nyt ollut tässä odotuksessa. Välillä tuntuu kuin yrittäisi pyörähdellä mahassa.
Tuohon pepun ja pään erehtymiseen lääkäri jälkitarkastuksessa selitteli viimeksi että niin voi käydä kun ovat suunnilleen samaa kokoa ja aina ei erota kunnolla.
Itsellä on takana onnistunut perätilasynnytys, joten se ei peloita. Sektio kyllä pelottaa enempi, joten toivon että on joko rt tai pt ja oikeanlaisessa tarjonnassa.

Sanmar 36+3
 
uusi liittyy joukkoon
Olen itse saanut terveen yhdeksän pisteen perätilavauvan 04v. ja tyttö olla möllötteli perätilassa koko ajan, tuolloin käännösyritystä mulle ehdoteltiin 35-36rv mutta en antanut lupaa, joten silloin päätettiin leikkausaika, toipuminen vei leikkauksesta muutamia viikkoja, ja mulla sairaalassa ollessa tulehtuikin tuo haava, sain kyl hoidon siihn.Leikkaus tehtiin siis 38+6 rv.(jos muistan oikein :D )

Tälä hetkellä olen raskaana ja tyttöä ilmeisesti odottelen, kävin tuossa äippäpolilla viime perjantaina, ja kas kummaa oltiin taas perätilassa :| painoarvio oli 1.4kg, rv 29+2, no he antoivat mule uuden ajan rv 36+5 jolloin tarkistetaan tilanne, ja jos tuolloin vieläkin pt niin ei muuta kuin leikkausaikaa...kääntämistä en edes ajattele, enkä varsinkaan synnyttämistä. Tyllerö 29+4
 
merika en niin luottaisi neuvolantätiin tässä asiassa.
mulla oli n.viikko sitten neuvola rv 32 ja täti väitti kivenkovaan että vauva on perätilassa vaikka itse olin ennen neuvolakäyntiä sitä mieltä että pylly on ylhäällä.
torstaina mulla oli ultra yms synnytys sairaalassani ja kätilö totesi vauvan olevan pääalaspäin tulossa.
joten se siitä neuvolantädin jutusta :whistle:

joten siitä pääsenkin kertomaan pelostani, joka siis osoittautui vääräksi hälyytykseksi. meidän pieni prinsessa on tulossa siis pää edellä maailmaan ensi kuussa.
painoarvio rv 32+5 oli 2,2kg - syntymäpainoksi arvio on 3,6kg :heart:
joten nyt jäädään odottamaan milloin tää kaveri tulee sitten ulos :D

kaikille joilla vauva perätilassa, oikein iso :hug: kaikki varmasti järjestyy vauvan ja äidin parhaaksi :wave: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
uusi liittyy joukkoon
Olen itse saanut terveen yhdeksän pisteen perätilavauvan 04v. ja tyttö olla möllötteli perätilassa koko ajan, tuolloin käännösyritystä mulle ehdoteltiin 35-36rv mutta en antanut lupaa, joten silloin päätettiin leikkausaika, toipuminen vei leikkauksesta muutamia viikkoja, ja mulla sairaalassa ollessa tulehtuikin tuo haava, sain kyl hoidon siihn.Leikkaus tehtiin siis 38+6 rv.(jos muistan oikein :D )

Tälä hetkellä olen raskaana ja tyttöä ilmeisesti odottelen, kävin tuossa äippäpolilla viime perjantaina, ja kas kummaa oltiin taas perätilassa :| painoarvio oli 1.4kg, rv 29+2, no he antoivat mule uuden ajan rv 36+5 jolloin tarkistetaan tilanne, ja jos tuolloin vieläkin pt niin ei muuta kuin leikkausaikaa...kääntämistä en edes ajattele, enkä varsinkaan synnyttämistä. Tyllerö 29+4

No ei se kääntämisyritys mun mielestäni niin paha nakki ollut, en kutsuisi sitä varsinaiseksi wellness-elämykseksi, mutta ei tuo nyt varsinaisesti sattunutkaan. Mutta paljon varmaan kiinni toimenpiteen suorittajastakin. Mulla oli suht ronskiotteinen naislääkäri mutta yritys sujui hyvässä yhteistyössä ja jos hihkaisin että AU niin heti hölläsi otetta. Tarkoitus kun ei ole satuttaa äitiä eikä myöskään vauvaa. Noh, eipä kuitenkaan kääntynyt..

Itse huomenna menossa "telakalle" ja varmaan uneton yö edessä.. olen nyt niin hyvin psyykannut itseni huomista varten että olisin oikeastaan pettynyt jos vauva olisikin kääntynyt ja joutuisin odottelemaan au naturel-käynnistymistä :kieh:

Mutta eipä sellanen jötikkä enää varmaan huomaamatta pääse livahtamaan kuperkeikkaa! :heart:
 
Minulla oli tänään lääkärineuvola ja pitäisi olla raivotarjonnassa. Käsikopelolla masun päältä tunnusteli. Viimeksi kyllä erehtyivät tunnustelussa... Liikkeet kyllä tuntuvat ylempänä kuin esikoisella.
 
minulla kolmas raskaus ja edelliset syntyneet raivotilasta.nyt sitten möllötellään pää pystyssä.
viikkoja vajaa 30.täällä myös kunnon makkara-maha!!!Mä en henk.koht luota pelkkään käsikopeloon,varsinkin jos on öhöm...paksut vatsanpeitteet,näin virallisesti.Meillä tosi kivat
neuvolatädit osuneet,kun ovat aina kuunnelleet minun omia tuntemuksia!!!
mä en anna yrittää käntää,jos ei nyt sitten siis ala itse ymmärtämään!!!
 
Täällä viikkoja vasta 26+1, mutta mietin jo näitä asioita ja syy on siinä, että olen tuntenut vauvan liikkeet viikolta 17 alkaen ja ne on jatkuvasti tuntuneet ihan alhaalla. Eli on koko ajan ollut masussa jalat kohti maata, se näkyi myös rakenneultrassa. Kerran oli sellaista myllerrystä, että en ole varma, olisiko käynyt muussa asennossa, mutta palautunut taas samaan vanhaan. Huolestuttaa kovasti, että kääntyykö lainkaan ite ja onko kääntymättömyydelle joku syy?! Pakko olla! Aikaisemmissa raskauksissa vaavit ovat heitelleet kuperkeikkaa miten sattuu, vaikka heilläkin on ollut suht lyhyt napanuora. Pelkään, että tällä tulokkaalla on extra lyhyt ja kääntö voisi olla jopa haitallista vaaville... :/ Että tälläisiä ajatuksia täällä...
 
.. nyt sitä ollaan kotona jo muutama päivä ihmetelty meidän kaunista pientä perätilatyttöä! Sektio meni hyvin, 9 pistettä ja 3495 g / 49 cm, kintut vähän kippuralla vielä mutta lonkat kunnossa ja napakasti kuopissaan.

Vauvan ulosautto oli helppo, leikkaava lääkäri ei havainnut mitään "syytä" perätilalle, napanuora normaalimittainen eikä mitenkään kummemmin kiertynyt lapsen ympärille. Hänen majesteettinsa kai sitten vaan tykkäsi että hänen arvolleen ei sovi pää alaspäin roikkua :LOL:

Tyttö istui siis klassisessa perätila-asennossa kintut kohti kattoa sivuilla sojottaen, eli omat tuntemukset potkuista nivusissa taisi olla jonkinverran virheellisiä! Olihan se rassu hurjan näköinen ekat pari päivää mutta olen nukuttanut kyljelleen hänet, ja nätisti tuntuvat oikenevan.

Sektio toimenpiteenä yllätti, tilanne oli hallittu ja rauhallinen, jopa miellyttävä. Kaikki meni nappiin ja olin jalkeilla jo leikkauspäivänä alkuillasta. Haavakipuja ei ole oikeastaan ollut, taisi olla leikkaava lääkäri aika velho ompelemaan, niin siisti se haava on.

Kiitos kaikille tähän ketjuun kommentoineille, on ollut tosi kiva lukea teidän kokemuksia ja toivotan kaikkea hyvää teidän loppuodotukseen ja tsemppiä synnytykseen, miten päin tahansa sieltä kukin on ulos tulossa!

:wave:
 
kiitos "ketturepussa" olet antanut taas sytä nukkua yöni!!!jos se sektio on edessä,niin sitten
mennään sen mukaan.arveluttaa vaan tää mun super rokkuva alamakkara,et miten se haava
siellä sitten paranis...
 
Maama, älä huoli, mulla myös tuo alamakkara aika kivan kokoinen gotleri, viilto on mulle ainakin tehty silleen ovelasti just sen syvimmän poimun alle, eli makkara ei itse asiassa edes haudo haavaa. Ole vaan tarkkana ettet tee mitään nopeita sivuttaisliikkeitä, niitä fysioterapeutin ohjeita makuuasentoon laskeutumisessa ja nousemisessa kannattaa tosiaan noudattaa tarkkaan..

Itse kammosin sitä spinaalipuudutusta ja pissakatetrin laittoa ja poistoa.. eipä niissäkään mitään pelättävää ollut. Spinaali tuntui aika huimalta mutta ei sattunut, ja katetri laitettiin puudutuksen jälkeen. Poiston teki ovela vanhempi lapsivuodekätilö joka tuli herättämään mut leikkauspäivän jälkeisenä aamuna ja kun olin vielä unenpöpperössä, se otti ja nappas katetrin pois ihan hups tosta vaan. Ei tuntunut missään!

Joten älä siitä sektiosta huoli.. jos siihen joudut, niin hyvin se menee!! Muistat vaan ottaa iisisti haavan kanssa.
 

Yhteistyössä