Tälläistä toimintaa Rovaniemellä päiväkodissa!

"just"
Juoruilemisesta ja seisoskelemisesta saa vielä palkkaa! Tosi törkeetä ja valitettavan yleistä. Eikös noitten tätien pitäisi touhuta jotain kehittävää noitten lapsien kans. No ei ne taida viitsiä kun eivät viitsi edes vahtia. Onko tämä nykyistä suomalaista työmoraalia?
 
"täti"
[QUOTE="vieras";23696367]Tiedätkö tuon varmasti? Katsoin itsekkin, että ihan kuin tuossa mökin seinässä olisi tikkaat, siis olisiko se tarkoitettukin kiipelilytelineeksi. Meillä nimittäin oli lapsena päiväkodin pihassa sellainen ja juurikin Rovaniemellä.[/QUOTE]

Joo, meidänkin päikyssä on lupa kiipeillä matalien rakennusten katolle.
 
"vieras"
[QUOTE="just";23696399]Juoruilemisesta ja seisoskelemisesta saa vielä palkkaa! Tosi törkeetä ja valitettavan yleistä. Eikös noitten tätien pitäisi touhuta jotain kehittävää noitten lapsien kans. No ei ne taida viitsiä kun eivät viitsi edes vahtia. Onko tämä nykyistä suomalaista työmoraalia?[/QUOTE]

Eiköhän se ole kuule lapsillekkin ihan "rentouttavaa" saada välillä leikkiä ihan vapaasti ja vieläpä pihalla - päikkypäivä on ohjelmaa täynnä. Toki jos joku on yksinäinen eikä keksi leikkiä, ovat tädit tukena ja ohjaamassa.
 
[QUOTE="just";23696399]Juoruilemisesta ja seisoskelemisesta saa vielä palkkaa! Tosi törkeetä ja valitettavan yleistä. Eikös noitten tätien pitäisi touhuta jotain kehittävää noitten lapsien kans. No ei ne taida viitsiä kun eivät viitsi edes vahtia. Onko tämä nykyistä suomalaista työmoraalia?[/QUOTE]

Mistä tiedät mitä keskustelu koskee?
Juoruilua??
ei viitsi vahtia - totta silmät kiinnihän ne siellä seisoo.
touhuta jotain kehittävää - eikö lasten tarvitse osata touhuta mitään päiväkodissa ilman ohjeistusta? oletko kuullut vapaasta leikistä?
 
"just"
Mistä tiedät mitä keskustelu koskee?
Juoruilua??
ei viitsi vahtia - totta silmät kiinnihän ne siellä seisoo.
touhuta jotain kehittävää - eikö lasten tarvitse osata touhuta mitään päiväkodissa ilman ohjeistusta? oletko kuullut vapaasta leikistä?
Tää on just tätä näillä akkavaltaisilla aloilla. Kun joku tekee väärin ja siitä huomautetaan, kaikki akat ovat puolustamassa omaa ammattikuntaansa. Miksi vedit herneen nenään siitä että jotkut muut on toimineet väärin? Uskomatonta typeryyttä!
Ja ei nuo todellakaan vahtineet, oli sitten silmät kiinni tai auki, kun eivät välittäneet katolla kiipeilevästä lapsesta.
 
"vieras"
[QUOTE="täti";23696401]Joo, meidänkin päikyssä on lupa kiipeillä matalien rakennusten katolle.[/QUOTE]

Meillä isommat saa kiivetä katoille. En minäkään näe tuossa mitään ongelmaa.

Ja olen sitä mieltä, että hoitajat voi vallan hyvin jutella keskenään, juorutakin, mehevästikin. Lapsilla on aivan liian ohjelmoitua tuo päiväkotiarki. Vapaa leikki kehittää eniten. En näe mitään järjellistä syytä olla koko ajan leikeissä mukana. Lapset hioo toisiaan, kehittää vuorovaikutustaitojaan, ratkoo ongelmia yms. Aikuinen puuttuu, JOS tarve vaatii.
 
[QUOTE="just";23696460]Tää on just tätä näillä akkavaltaisilla aloilla. Kun joku tekee väärin ja siitä huomautetaan, kaikki akat ovat puolustamassa omaa ammattikuntaansa. Miksi vedit herneen nenään siitä että jotkut muut on toimineet väärin? Uskomatonta typeryyttä!
Ja ei nuo todellakaan vahtineet, oli sitten silmät kiinni tai auki, kun eivät välittäneet katolla kiipeilevästä lapsesta.[/QUOTE]

En vetänyt hernettä nenään, vaan toin toisenlaisen näkökulman.
Jos et osaa keskustella puolesta ja vastaan,
niin älä keskustele ollenkaan!
 
"vieras"
[QUOTE="just";23696460]Tää on just tätä näillä akkavaltaisilla aloilla. Kun joku tekee väärin ja siitä huomautetaan, kaikki akat ovat puolustamassa omaa ammattikuntaansa. Miksi vedit herneen nenään siitä että jotkut muut on toimineet väärin? Uskomatonta typeryyttä!
Ja ei nuo todellakaan vahtineet, oli sitten silmät kiinni tai auki, kun eivät välittäneet katolla kiipeilevästä lapsesta.[/QUOTE]

Minä en ole päiväkodissa töissä, olen sairaalassa, kirralla. Paikassa, joka korjaa hölmöilyjen jälkiä, tosin aikuisilta.

Älähdin, koska minä en näe tuossa mitään suurta vääryyttä. Miksi vaikka eskarilainen ei voisi kiivetä tuonne katolle? Siksikö, että se sattuu olemaan katto? Lappsetin tapa tehdä leikkipuisto perustuu siihen, että sinne minne lapsi pääsee, hän voi aivan hyvin mennä. Motoriikka riittää siihen. Voi siis kiivetä.

Minun lasten tarhassa isot saa mennä kallioille ja kiivetä katoille. Se on ok. Se kehittää lasta monella tapaa.
 
ex-hoitotäti
Aamupäivällä yleensä tehty kaikenlaista askartelua, aamupiiri ym. Sitten aika tohinalla 20 lapselle ulkovaatteet päälle. ( mieti kurakeli-päiviä)
Lapset pääsevät ulos leikkimään vapaata leikkiä. Monesti hoitajat tuntevat jo hyvin hoidettavansa ja tarkka silmä on kehittynyt. Hoitajat vaihtavat ajatuksia tulevista jutuista ja saavat hetken seisoskella, kun lapsilla leikkiä ja touhua.
Tuohon katolle kiipeilyyn ja linkkiin en kommentoi, kun en tiedä kyseistä päiväkotia ja heidän toimintaa.
 
***
En näe tuossa mitään kamalaa. Kyseessä ei ollut mikään taapero, vaan ihan iso lapsi. Jotenkin minua ärsyttää ensisijassa tuo kuvaaja. Jos hän piti tilannetta niin vaarallisena, niin miksi hän ei juossut, soittanut, huutanut sinne pihalle, vaan rauhassa vain kuvaili, että saa sitten laittaa nettiin kaikkien paheksuttavaksi?
 
"jaa"
Eikös tuo jo jollain tavalla riko lapsien oikeuksia, kun kuvataan salaa? Vaikka ei ehkä ole tunnistettavissa kaikille, mutta moni voi tunnistaa lapset kuin myös aikuiset...
no kyllä minä ainakin haluaisin jos mun lapsen päiväkodissa tapahtuisi tollasta, että se näytettäis. Pikkusen mietityttäs viedä lapsia huomenna (omani 2 ja 3v, todella vilkkaita). En mä sitä kiipeilyä tossa pahana pitäny vaan sitä että aidan yli ois päässy karkuun eikä kukaan voinu ottaa askeltakaan lähemmäs
 
"just"
En mä tykkäis jos mun vaikka eskari-ikäinen kiipeilis tollasella katolla. Ja ihmettelen todella jos tuo on kiipeilemiseen tarkoitettu! Toinen mikä tuossa pisti silmään oli hoitajien passiivisuus. Vaikka kuinka tuntisi lapset, niin luulisi että nyt hiukan enemmän viitsittäisiin niitä päitä kääntää ja liikkua ja seurata lasten toimintaa.
 
"mä"
Eipä ollut hyvää toimintaa hoitajilta mutta jos olisin kuvatun lapsen äiti niin suuremman haloon nostaisin siitä että lastani on kuvattu ilman lupaani ja vielä nettiin laitettu :(
 
"vieras"
[QUOTE="mä";23696873]Eipä ollut hyvää toimintaa hoitajilta mutta jos olisin kuvatun lapsen äiti niin suuremman haloon nostaisin siitä että lastani on kuvattu ilman lupaani ja vielä nettiin laitettu :([/QUOTE]

???:O No eihän tuosta edes näe kasvoja tai voi edes arvioida sitä, minkä ikäisiä lapset ovat.
 
[QUOTE="jaa";23696714]no kyllä minä ainakin haluaisin jos mun lapsen päiväkodissa tapahtuisi tollasta, että se näytettäis. Pikkusen mietityttäs viedä lapsia huomenna (omani 2 ja 3v, todella vilkkaita). En mä sitä kiipeilyä tossa pahana pitäny vaan sitä että aidan yli ois päässy karkuun eikä kukaan voinu ottaa askeltakaan lähemmäs[/QUOTE]

Enpä haluaisi omia lapsiani mihinkään YouTubeen saatika tänne ihmeteltäväksi, oli kyseessä mikä tahansa.
 

Yhteistyössä