Tänään diagnoosi: Meidän lapsella INCL. Ja mä en kestä,

  • Viestiketjun aloittaja aaarghhhhh
  • Ensimmäinen viesti
"susu"
Vertaistuki on parasta tukea mitä voit tilanteessasi saada.Alkujärkytyksen jälkeen suosittelen ottamaan yhtetyttä liittoon,jotka järjestävät vertaistukikursseja koko perheelle.Mun lapsella myös perinnöllinen etenevä sairaus,johon ei ole parannuskeinoa.
 
"impi"
[QUOTE="suruinen";28613673]Kamala kohtalo, ehkä kamalin, mitä voisin äitinä ajatella tapahtuvaksi.

Kuitenkin, sinulla on aikaa rakastaa lastasi, sitä lasta joka edelleen, kaikkine vikoineen ja vammoineen on sinun täydellinen tyttösi. Sinulla on aikaa pitää sylissä. Halata. Sinulla on aikaa jättää hyvästit, kun sen aika tulee.

Raskasta tulee olemaan, mutta sinun täydellinen lapsesi tarvitsee sinua. Hän on sinun lapsesi, kaikkine vikoineen ja vammoineen. Hän tarvitsee rakkauttasi.

Mikään mitä voi sanoa, ei auta. Mutta halaan sinua silti. Sanomatta mitään.[/QUOTE]

kamala,mutta ei kamalin. Minun siskoni kuoli 1v 4kk iässä. oli täysin terve, ei mitään oireita, yks kaks alkoi huutaa,huuto ei loppunut veti ittensä jäykäksi selkä kaarella taakse päin,ja valahti veltoksi,huulet alkoi sinertää(olin itse n.7v ja siinä vieressä) siitä suoraan sairaalaan.. hengityskoneeseen... verensiirto...vaikka mitä, kuoli, ruumiinavauksessa löytyi veritulppia. ap:lla on lohtu,laiha sellainen,mutta kuitenkin hän tietää ja osaa varautua,pystyy viettämään aikaa lapsen kanssa ennen tämän lähtöä, äitini taas joutui aivan yllättäen kohtamaan lapsensa kuoleman..

en vähättele ap:n tunteita..varmasti tuntuu kamalimmalta kohtalolta ikinä..sitä se varmasti hänelle onkin.
 
"katti"
kylläpä elämä heitti suuren möykyn rintaanne, mutta rukoilen teille hirjasti voimia ja jaksamisia ja paljon, paljon hyviä, rakkaita hetkiä prinsessanne kanssa <3 en osaa oikein muuta sanoa. itkekää, puhukaa, surkaa. tyttönne tarvitsee sinua viimeiseen päivään saakka. jo viikon päästä olonne voi olla parempi kaikesta kauheudesta huolimatta. <3
 
"vieras"
Voi luoja miten hirveää. Mä olen rypenyt itsesäälissä ja ollut aivan down, kun teini-ikäiselläni diagnoisotiin kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta tämä viesti laittoi mulle asiat tärkeysjärjestykseen.
Meillä on, ja on ollut hyvin vaikeaa, mutta kenelläkään ei saisi olla ei noin vaikeaa. Sä tarvitset nyt kaiken tuen mitä voi olla, ja mitä voi yleensäkään ihminen saada.
Lähetän sulle ja lapsellesi voimia ja rakkautta. Koko teidän perheelle. Sen mitä vaan voin.
Toivotan sulle että olisit vahva ja voimakas, muttet pelkäisi myöskään olemasta heikko, silloin kuin siltä tuntuu että on pakko.
Toivoisin, että saisitte elää mahdollisimman monta hyvää ja onnellista päivää yhdessä.
Iloitse jokaisesta niistä päivästä.
 
"vieras"
En voi edes kuvitella ahdistuksen ja järkytyksen määrää, itken täällä. Itse ahdistuin suunnattomasti jo siitä blogista, en edes ennen tiennyt kyseisestä taudista ja nyt pelkään sitä itsekin että sellainen tulisi. Äärettömän raskas taakka kannettavaksi.

Paljon voimia ja uskon että sinä jaksat, lapsesi vuoksi. Hän tarvitsee sinua enemmän kuin mitään muuta! Teillä on vielä yhteisiä vuosia edessä, yritä keskittyä kaikkeen hyvään lapsesi elämässä. Voimahali <3 olette ajatuksissa ja rukouksissa.
 
"..."
[QUOTE="aloittaja";28613568]Ennen niin hyväuninen tyttö alkoi nukkua huonosti, olemaan järkyttävän levoton ja itkuinen, myös syömisongelmat joita ei ennen ollut, alkoivat. Tyynnyteltiin itseämme ajattelemalla että kuuluu johonkin ikävaiheeseen (neuvolasta mm ensin sanottiin näin) , mutta mä itse äitinä huomasin niin selkeän eron että osasin pelätä jonkin oikeasti olevan vialla. Eniten huolestutti ennen niin seurallisen ja sosiaaliseen kontaktiin mielellään hakeutuvan lapsen passiivisuus - alkoi viihtyä huolestuttavan pitkiä aikoja itsekseen, kuin "ajatuksiin vaipuneena", vaikea saada kontaktia häneen.

Googlettelun tuloksena tuli vastaan termi incl ja silloin vasta tajuttiin selvittää taustojamme - miehen suvussa tätä on ollut, omastani en ole saanut varmaa tietoa. Lääkärin mukaan muistaakseni meillä 1/4 mahdollisuus saada terve lapsi näillä geeneillä. Ei sitten voitettu elämän lotossa.. Mua pelottaa AIVAN SAIRAASTI. Kiitos ihanista kommenteistanne.[/QUOTE]


Olen äärettömän pahoillani geenitaakastanne. Äitini suvussa on kyseistä sairautta, ja hänen sukulaisensa menettänyt useamman lapsen kyseiseen sairauteen. Mä en voi mitenkään kuvitella, millaista tuskaa käytte läpi, toivon että selviätte eteenpäin sillä rakkaudella, jota lastanne kohtaan tunnette. Iloitkaa ihanasta lapsesta, jonka olette saaneet, vaikkakin vain laina-ajalle. Enkeli pieni.
 
kfkfkf
[QUOTE="impi";28613728]kamala,mutta ei kamalin. Minun siskoni kuoli 1v 4kk iässä. oli täysin terve, ei mitään oireita, yks kaks alkoi huutaa,huuto ei loppunut veti ittensä jäykäksi selkä kaarella taakse päin,ja valahti veltoksi,huulet alkoi sinertää(olin itse n.7v ja siinä vieressä) siitä suoraan sairaalaan.. hengityskoneeseen... verensiirto...vaikka mitä, kuoli, ruumiinavauksessa löytyi veritulppia. ap:lla on lohtu,laiha sellainen,mutta kuitenkin hän tietää ja osaa varautua,pystyy viettämään aikaa lapsen kanssa ennen tämän lähtöä, äitini taas joutui aivan yllättäen kohtamaan lapsensa kuoleman..

en vähättele ap:n tunteita..varmasti tuntuu kamalimmalta kohtalolta ikinä..sitä se varmasti hänelle onkin.[/QUOTE]

Sori vaan, mutta ei voi kyllä vertailla, että mikä on kamala ja mikä kamalin. On se aivan järkyttävän kamalaa kun tietää lapsensa kuolevan ja joka ikinen päivä miettii, että onko se päivä lähellä. Aivan yhtä kamalaa on se, että lapsi kuolee äkillisesti ilman mitään ennakkovaroitusta. Lapsen kuolema on aina ihan järjettömän tuskallisen kamalaa.
 
"Ani"
Voi että, en voi edes kuvitella sinun tuskaasi ja suurta suruasi.. ei varmaan paljon tuon pahempaa voi elämä antaa :(
Mut siitäkin selviää, täytyy selvitä. Sinulla on vielä se rakas lapsi lähelläsi. Anna hänelle kaikkesi.
Rakasta. Ole lähellä. Mutta muista, ettet kaadu taakkasi ja surusi alle, hae tukea ja apua, vertaistukea.
En osaa muuta sanoa kuin että toivon sinulle ja perheellesi paljon voimia ja enkeleitä, että jotenkin jaksaisitte ja kaikki saisi mennä niin hyvin kuin se tuossa tilanteessa on mahdollista... <3
 
"vieras"
Kun saitte diagnoosin, eikö teille heti järjestetty jotain apua? Keskusteluapua, mahd. nukahtamislääkettä?

Olemme itse saaneet lapsellemme sellaisen diagnoosin, että itkin vaan useita viikkoja ja en saanut juurikaan nukuttua. Silti arjen piti jatkua. Meille siis annettiin diagnoosi ja mistään vanhempien jaksamiseen liittyvästä ei puhuttu tai apua ei tarjottu. Menin aika huonoon henkiseen kuntoon, ennen kuin tajusin pyytää apua. Ja sitten sitä sain myös itselleni. Lapsi siis hoidettiin koko ajan hyvin.

Ystäväni sai myös erittäin huonoja uutisia lapsensa vointiin liittyen. Heille tarjottiin heti kaikki mahdollinen apu. Aika isot erot riippuen joko sairaalasta tai diagnoosista tai mistä lie.

Jos ette ole saaneet apu, hakekaa sitä! Suosittelen. Yksin ei kannata jäädä ja montaa yötä ei pidä valvoa putkeen asiaa pyöritellen. Todella paljon jaksamista ja halauksia. Kyllä ne voimat löytyvät. Ei kukaan meistä ole syntynyt leijonaemoksi, siihen tilanteeseen vaan joudutaan ja kasvetaan!
 
"aloittaja"
empatiasta ja viisaista sanoista - suunnattomasti lohtua olemme saaneet niistä - mieheni luki ne pyynnöstäni ja sekin itki viestejä lukiessa ja sanoi, ettei ikinä ois uskonut täysin vieraiden ihmisten kykenevän tällaiseen myötäelämiseen (on aina aiemmin hiukan naureskellut mun täällä palstailulle..) IHANIA olette ja tukenne ja neuvonne ja lohdulliset kauniit sananne merkitsevät meille oikeasti tosi paljon.

Huomenna olen menossa päivystykseen pyytämään nukahtamislääkkeitä/rauhoittavia jotta jotenkin selviäisin toimintakykyisenä tän pahimman shokkivaiheen yli.. Sain myös psykiatrisen sh:n ajanvarausnumeron, sinne pitäisi varata aika kun vaan lamaannukselta kykenisi.

Tyttö istuu lattialla vieressäni tuossa parin metrin päässä, totisen näköisenä, omissa maailmoissaan, tutkinut yhtä duplo-palikkaa kohta puoli tuntia.. Välillä käyn pusuttamassa ja halaamassa, kyyneliä pidätellen.
 
INCL-äiti
Itse saman uutisen vuosia sitten kuulleena ymmärrän hyvin aloittajan shokin. Meillä ei edes ollut mitään tietoa siitä että kummankaan suvussa olisi tätä sairautta ollut, ja kun lapsen oireita googlailemalla törmäsi tautiin nimeltä INCL- sen ohitti hyvin päättäväisesti, että ei se nyt ainakaan tätä ole... Mutta kun sen uutisen lääkäri sitten kertoi, ensimmäisen sanani olivat: "Mutta siihenhän kuolee!" Ja sitten alkoi itku...

Oma INCL-tyttömme on pian kymmenvuotias. Kaikenlaista on mahtunut matkan varrelle, vaikeampia ja helpompia aikoja ja kaikenlaisia juttuja on joutunut opettelemaan. Hyvä puoli siinä on se, että asiat tulevat vastaan yksi kerrallaan - epilepsia, letkuruokinta,lääkepaljoudet, apuvälineet, limaimut sun muut; niihin ehtii kummasti tottua. Vaikka sitä voi olla vaikea uskoa, niin ihminen tottuu aika paljoon kun on pakko...

Oma neuvoni on, että alkujärkytyksen lievennyttyä muistakaa, että lapsi on sama lapsi kuin ennen diagnoosiakin. Hoitakaa ja rakastakaa häntä parhaan taitonne mukaan kuten tähänkin asti - hänen hoitotarpeensa tulevat olemaan erilaisia kuin terveiden lasten, mutta ne ovat hänen tarpeitaan ja niistä tulee teille tavallisia. Antakaa hänelle virikkeitä sen mukaan mistä hän tykkää - kaikenlaiset aistiharjoitteet ja jumppa/fysioterapia ovat hyviä. Oppikaa elämään tässä päivässä ja nauttimaan niistä hetkistä kun kaikki on hyvin, huomisesta ei kukaan tiedä - ei omastaan tai terveidenkään lastensa huomispäivästä. Kukaan ei voi tarkalleen ennustaa miten hänen elämänsä kulkee - pääpiirteet tietysti, mutta ei aikoja ja yksityiskohtia. Sanotaan, että INCL-lapset lakkaavat hymyilemästä mutta että hymy saattaa myöhemmin palata, joskin harvinaisena. Oma tyttömme on aina ollut perusluonteeltaan aurinkoinen ja tyytyväinen tyttö, ja sellainen hän on edelleen silloin kun ei mikään erityinen vaivaa. Hymytön päivä on harvinainen ja antaa aiheen kysyä, mikä on vialla... Hän on maailman ihanin ja suloisin tyttö!

Miettikää ajan kanssa, millaista tukea juuri te haluatte. Vertaistukea löytyy INCL-yhdistyksen kautta, itse emme ole sitä kaivanneet. Teille varmaankin ehdotetaan jossain vaiheessa intervallihoitojaksoja - miettikää itse, onko se sitä mitä te haluatte. Me emme halunneet, moni muu haluaa. Tärkeää on se, että ratkaisu on TEILLE oikea, myös lapsellenne. Meidän lapsemme on parina päivänä viikossa erityispäiväkodissa, jossa viihtyy oikein mainiosti.

INCL on suomeksi sanottuna paska juttu, mutta ei kannata tuhlata elämäänsä pelkäämällä tulevaa vaan ennemmin oppia ottamaan ilo irti elämän pienistä asioista ja hyvistä hetkistä. Uskokaa tai älkää, jonkun ajan päästä huomaatte että aurinko nousee ja laskee edelleen niin kuin tähänkin asti. Ja te selviätte kyllä.
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
helien
Jos mahdollista, kannattaa laittaa joku toinen varmistamaan, että se aika psykiatriselle sairaanhoitajalle tulee varattua. Meillä yhteydenotto tuli sairaalalta lapsen diagnoosin jälkeen, jos eivät olisi olleet se aktiivinen osapuoli niin en varmasti olisi saanut aikaiseksi varata aikaa. Lapsellani ei ole INCL, vaan hänellä diagnosoitiin vauvaiässä eräs vakava synnynnäinen sairaus. Kun yhtäkkiä kuulee, että "terveellä" vauvalla ei välttämättä ole paljon elinaikaa, se on sellainen isku ettei mieli tahdo sitä kestää. Koin välillä hyvin voimakkaasti todellisuudentajun hämärtymistä, sellaista ettei tämä tapahdu oikeasti. Ensimmäisistä viikoista muistan lähinnä välähdyksiä, jotkut hetket ovat piirtyneet tarkkaan mieleen vaikka muuten tuntuu että elin sumussa ensimmäiset vuodet.
 
"impi"
Sori vaan, mutta ei voi kyllä vertailla, että mikä on kamala ja mikä kamalin. On se aivan järkyttävän kamalaa kun tietää lapsensa kuolevan ja joka ikinen päivä miettii, että onko se päivä lähellä. Aivan yhtä kamalaa on se, että lapsi kuolee äkillisesti ilman mitään ennakkovaroitusta. Lapsen kuolema on aina ihan järjettömän tuskallisen kamalaa.
onhan se kamalaa.mutta ehkä ajattelin tökerösti asian näin:Joiltakin kuolee lapsi ilman että siihen on mitään mahdollisuutta varautua,ap:lla on sentään vielä aikaa luoda muistoja ja vaalia läheisyyttä enemmän..
 
ko. taudin etäältä nähnyt
INCL Infantiili neuronaali seroidilipofuskinoosi eli varhaislapsuuden neuronaalinen seroidilipofuskinoosi, peittyvästi periytyvä sairaus, joka aiheiuttaa isoaivokuoren hermokudoksen tuhoutumisen. Sairaus tappaa 9-11 vuoden ikäisenä. Kuollessaan lapsen aivot ovat kuroutuneet lapsen nyrkin kokoisiksi. Seuraavassa lainauksia INCL-yhdistyksen sivulta http://www.incl.fi/

"Infantiili neuronaali seroidilipofuskinoosi on varhaislapsuuden etenevä keskushermostotauti. Pienten lasten vaikeista aivotaudeista INCL on maassamme yleisin. Silti tauti on harvinainen; vuosittain todetaan keskimäärin 3 uutta INCL-lasta. Tieto taudin harvinaisuudesta ei lohduta, jos joutuu kohtaamaan sen omassa lapsessaan.

INCL-lapsi kehittyy aluksi kuten muutkin lapset. Hän oppii seisomaan, ehkä sanomaan sanoja ja kävelemään. 1 - 1,5 vuoden iässä lapsen kehitys alkaa oudosti hidastua. Lapsi muutuu itkuiseksi ja alkaa nukkua huonosti.

Lapsen näkö rupeaa heikkenemään, hän muuttuu totiseksi ja hymy katoaa. Lapselle alkaa tulla kutomista tai pesemistä muistuttavia pakkoliikkeitä ja lihasnykäykset sekä tasapainon epävarmuus voivat haitata kävelyä.

2 - 3 vuoden iässä INCL-lapsi on menettänyt kaikki oppimansa taidot. Hän on vaikeasti vammautunut niin henkisesti kuin fyysisestikin ja sokeutuu vähitellen. Kuulo sen sijaan pysyy hyvänä, samoin tuntoaisti. Tässä iässä INCL-lapset ovat usein hyvin levottomia ja itkuisia. Hiukan alle 3 vuotiaana puhkeaa myös epilepsia. Monet vanhemmat ovat kertoneet, että 3 - 4 vuoden iässä lapsen hymy on palannut. Se antaa voimia ja on pieni onnenhetki taudin muuten niin synkässä kulussa."
 
"Vilma"
Olen itse nähnyt läheltä INCL-taudin etenemistä ja sen johtamisen kuolemaan. INCL on todella ikävä sairaus johon ei ole hoitokeinoa, ymmärrän täysin että olette shokissa tiedon saatuanne :( Mutta tosiasia on että tyttärenne tarvitsee teitä nyt enemmän kun koskaan, rankkoja hetkiä ja uusia asioita tulee olemaan, mutta nähkää silti kaiken tämän läpi ja rakastakaa lastanne. Tavatkaa muita perheitä ja jakakaa kokemuksia, ne ovat kullanarvoisia. Älkää jääkö yksin vellomaan ajatuksianne. Aina saa kunnalta apua kotiinkin jos tuntuu ylivoimaiselta jaksaminen. Eläkää hetkessä, ei murehtien tulevaa. Voimia perheellenne <3
 
"mami-69"
sun tuskaasi. Meidän poika sai vuosia sitten saman diagnoosin, eli vain 6-vuotiaaksi. Biologista lasta emme enää uskaltaneet yrittää, vaikka sairaus on mahdollista tutkia sikiöaikana, en enää mahdollista abortin tuskaa siihen helvettiin halunnut. Nykyisen olemme pienen suloisen aasialaisen adopiotytön vanhemmat.

Ei mennyt elämä kuten suunniteltiin, eikä se suru ja tuska unohdu ikinä.Mutta kuten moni on todennut, ihminen selviää vaikka mistä kun on pakko - vaikkei heti todellakaan siltä tunnu.

Voimia ja rakkautta miljoonasti teidän perheelle <3 Ja hakekaa sitä apua, ette ole yksin!
 
perinnöllisyydestä
Lääkärin mukaan muistaakseni meillä 1/4 mahdollisuus saada terve lapsi näillä geeneillä.

Ap:llä on 1/4 mahdollisuus saada geeneiltään täysin terve lapsi, 1/4 mahdollisuus saada sairastuva lapsi ja 2/4 mahdollisuus saada geeneiltään tautia kantava, mutta terve lapsi. Eli 3/4 mahdollisuus saada normaalia elämää elävä lapsi.

Voimia ap:n perheelle käsittämättömän vaikeaan tilanteeseenne!
 
tytönjapoikienmamma
Olen sanaton jaaivan äärettömän pahoillani tilanteestanne.Itselläni on yhdellälapsista vaikea sairaus, lapsi täysin vahdittava autettava,elää omassa maailmnassaan hänkin. ...Siltikään en voi tilannettanne verrata ollenkaan omaamme, olette saaneet lohduttoman diagnoosin ja ymmärrrän täysin ajatuksesi ja epätoivon, se on normaali reaktio ja ihmisen tarvitsee saada "murtua" tuollaisen edessä.Elämä on käsittämätöntä ja epäreilua...'

Kovasti voimia teidän perheellenne,olette rukouksissani. edelliset vastaajat ovat sanoneet viisaita sanoja vertaistuesta, itsestäsi huolehtimisesta...jne.Lapsesi on rakas ja täällä nyt,rakastajapidä häntä sylissä.Joskus hän on sitten pieni enkeli, elää muistoissanne ja jonain päivänä tapaatte hänet ja elätte ikuista elämää yhdessä .

Ohita tuo viimei8nen kohta,jos ei se sovi ajatusmaailmaanne....kaikesta huolimatta voimia äärettömän paljon ja rakkautta perheeseenne
 

Yhteistyössä