tässä raksalta pari otosta:

***
[QUOTE="vieras";23315187]160 neliötä rakennettiin 170 000€. Siihen ei kuulu pihatyöt, mutta ihan kaikki muu autotallia, katosta ja varastoa myöten.[/QUOTE]

Oho! Miten tuo voi olla mahdollista?
 
joo-o
[QUOTE="Mielipide";23315130]Niin, minullehan on edelleen aivan sama mistä ihmiset rakentavat talonsa, omasta mielestäni kivitalot ovat vaan niin uskomattoman upeita ja kauniita että jotta. [/QUOTE]

Sä et ole ilmeisesti vielä ymmärtänyt, että puu, hirsi ja "kivi", eli harkot ja betoni, ovat rakennusmateriaaleja. Se, miltä talo näyttää ja mitä maksaa riippuu arkkitehdistä...
kyllä kivestäkin voidaan rakentaa täsmälleen saman näköinen talo kuin mikä tahansa kastelli tai jukka ja niistä pakettitaloistakin voidaan tehdä aivan minkä näköinen talo tahansa...
Esimerkkinä vaikkapa tämä puutalo:
FinndomoKoti - talomallisto, talopaketti, valmistalot, muuttovalmis, avaimet käteen, puutalo, kivitalo | FinndomoKoti
 
Onnea
Kuviin liittyen melko tavalliset valinnat, keittiö jopa hieman tylsä. Mutta, mauja on monia ja niin on projektejakin. Onnea teille uuteen kotiin!

Perusjukkataloonkiin saa helposti menemään yli 200 000 eli onko se sitten köyhien touhua, mielestäni ei. Ja jos joku sanoo tehneensä talon alle 200 000 on projektissä tehty ihan älyttömästi itse (=rakentaja ammattilainen) tai käytetty pimeää työvoimaa. Että näin.
 
oi
Kuviin liittyen melko tavalliset valinnat, keittiö jopa hieman tylsä. Mutta, mauja on monia ja niin on projektejakin. Onnea teille uuteen kotiin!

Perusjukkataloonkiin saa helposti menemään yli 200 000 eli onko se sitten köyhien touhua, mielestäni ei. Ja jos joku sanoo tehneensä talon alle 200 000 on projektissä tehty ihan älyttömästi itse (=rakentaja ammattilainen) tai käytetty pimeää työvoimaa. Että näin.
Me tehtiin 120 neliöinen koti ja hinta tuli about 150 000€ (siis pelkkä talo, ei lisärakennuksia). Mutta tekijänä toimi miun mies ja minä. Lähdettiin siitä liikeelle että kaadettiin puut appiukon metsästä (joudutiin toki jotain maksaan)...Itse tehtiin elementit ja 90% muustakin työstä. Mahdollista kun mies on raksa-alla ja on sähkäri myös samalla. Vierata työvoimaa oli ainostaan putkimies, koneellisen ilmanvaihdon virittäjä ja lumiesteiden laittaja. Muuten kaikki itse...en tiedä mitä maksais jos omalle työlle määrittäs hinnan... Me ollaan siis oikeesti rakennettu-rakennettu.

Ja samaa mieltä kanssasi olen jo puhutaan 200 000€ niin ei se persaukisten hommaa oikeasti olis, vaan kun pankit on niin höveliä ja monelta puuttu oma älli...mutta kukin taablaa tyylillään- riskien kanssa
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23309046]Mun mielestä kans ihan nättiä, joskin ehkä liian tavallista omaan makuuni.. Tuntuu että kaikilla on justiin nuo jutut uusissa kodeissa, mitkä on rakennettu tässä noin viiden vuoden sisään. Mutta makuasioista ei voi kiistellä ;)[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitkä olis ne sun silmää miellyttävät sisustusratkaisut? :)
Meidän talo valmistui viime vuonna ja nyt jo tuntuu, että parilta seinältä vois tapetit vaihtaa :D
 
Tähän kivitalokeskusteluun haluaisin sen verran kommentoida, että eräs tuttavapriskunta rakensi Tampereelle kivitalon, kivi kiveltä muuratun. Kun piti olla niin. Ja Postin Marku piirtämä, koska se on paras. Ja alue kallis, koska se on paras. Ja sitten vieri viereen samanlaisia kivilaatikoita, joiden harjakorkeus on säädetty 20 cm tarkkuudella, jos kahden tällaisen "omakotitalon" välistä menee kottikärryillä, lähtee rystysistä nahka. Sivuikkunat kohti naapuria eivät ole lasia, vaan jotakin läpinäkymätöntä plasebo-materiaalia, koska julkisivulautakunta sanelee asian naapurin ollessa niin lähellä.

Tontti ja kaikki rakennuskustannukset yhteensä maksoivat reilusti yli 400 000 euroa, josta lainaa he ottivat yli puolet.

Ihan järkyttävää. Asuminen ei eroa mitenkään rivitaloasumisesta paitsi siten, että jos jotakin tapahtuu (utkirikko, lämmitysongelmat tms.) olet yksin vastuussa kaikesta. Silti oma rauha, jota omakotiasumisella mielestäni haetaan, ei todellakaan toteudu.

Ja se status. Voi hyvä jumala sentään. Jokaisessa samanlaisessa tönössä on kahdest akolmeen autoa pihassa: Audi TT, BMW ja Mersu. Siinä variaatio.

Siispä tämä perhe otti lisälainaa, ja osti Audin. Miehellä työpaikka, nainen on jäänyt työttömäksi. Heidän tilanteensa on katastrofaalinen, ja he surevat, että ei oikein ole millä mällätä. Kaikki rahat ovatkin huvenneet siihen, että on täytynyt jatkuvasti päivittää kaikkea: On liiketunnistimia, uusia autoja, puutarvavarustelua, teknisiä erityislaitteita, seinään upotettavia kahvikoneita... koska naapureillakin on. Itse juon Braunin vanhalla piiputtavalla keittimellä tehtyä kahvia, ja en koe jääväni mistään paitsi.

Niin. kaikki on niin suhteellista. Mutta jos itselläni olisi ylimääräistä rahaa ja saisin vaikka käteisellä hankittua kivitalon, Siporexin, Jämerän tai ihan minkä vaan, hankkisin siltikin mieluummin puutalon. Koska kivitalossa ei ole mitään parempaa paitsi sen mukanaan tuoma statusarvo, ja siitä en kahtastaatuhatta maksa. Etenkään, kun en halua tulla leimatuksi ääliösnobiksi, jollaisena kivitaloasujia pitkälti pidetään. Totuus on, että eivät he varakkaita ole, mutta he haluaisivat niin kovasti olla. Ja minkä hinnan siitä maksavatkaan! Elämänlaatu on pakkasen puolella, mutta ei haittaa. Pääasia, että puittet näyttää hyvältä.
 
"Gemma"
Jos olet -74 syntynyt, niin pakkohan sinun on ollut kultalusikka suussa syntynyt tai ukkos.

Tosin voihan talokaupoillakin keplotella rahaa.
Siis mitä? Tuon ikäluokan työssä käyvällä pariskunnalla ei ole mikään ongelma rakentaa/rakennuttaa omakotitaloa ja maksella lainoja pois! Mitä kultalusikka suussa syntymistä se on? Että elättää itsensä/perheensä työtä tekemällä? Osaa huolehtia raha-asioista?
 
"-79"
Kuviin liittyen melko tavalliset valinnat, keittiö jopa hieman tylsä. Mutta, mauja on monia ja niin on projektejakin. Onnea teille uuteen kotiin!

Perusjukkataloonkiin saa helposti menemään yli 200 000 eli onko se sitten köyhien touhua, mielestäni ei. Ja jos joku sanoo tehneensä talon alle 200 000 on projektissä tehty ihan älyttömästi itse (=rakentaja ammattilainen) tai käytetty pimeää työvoimaa. Että näin.
200 000€ okt:sta ei oo yhtään mitään. Kerrostalokolmiotkin maksaa reilu 250 000€.
Alue, tontti, varustelu ja oma työ ratkoo aika paljon.
 
"Annu"
Tähän kivitalokeskusteluun haluaisin sen verran kommentoida, että eräs tuttavapriskunta rakensi Tampereelle kivitalon, kivi kiveltä muuratun. Kun piti olla niin. Ja Postin Marku piirtämä, koska se on paras. Ja alue kallis, koska se on paras. Ja sitten vieri viereen samanlaisia kivilaatikoita, joiden harjakorkeus on säädetty 20 cm tarkkuudella, jos kahden tällaisen "omakotitalon" välistä menee kottikärryillä, lähtee rystysistä nahka. Sivuikkunat kohti naapuria eivät ole lasia, vaan jotakin läpinäkymätöntä plasebo-materiaalia, koska julkisivulautakunta sanelee asian naapurin ollessa niin lähellä.

Tontti ja kaikki rakennuskustannukset yhteensä maksoivat reilusti yli 400 000 euroa, josta lainaa he ottivat yli puolet.

Ihan järkyttävää. Asuminen ei eroa mitenkään rivitaloasumisesta paitsi siten, että jos jotakin tapahtuu (utkirikko, lämmitysongelmat tms.) olet yksin vastuussa kaikesta. Silti oma rauha, jota omakotiasumisella mielestäni haetaan, ei todellakaan toteudu.

Ja se status. Voi hyvä jumala sentään. Jokaisessa samanlaisessa tönössä on kahdest akolmeen autoa pihassa: Audi TT, BMW ja Mersu. Siinä variaatio.

Siispä tämä perhe otti lisälainaa, ja osti Audin. Miehellä työpaikka, nainen on jäänyt työttömäksi. Heidän tilanteensa on katastrofaalinen, ja he surevat, että ei oikein ole millä mällätä. Kaikki rahat ovatkin huvenneet siihen, että on täytynyt jatkuvasti päivittää kaikkea: On liiketunnistimia, uusia autoja, puutarvavarustelua, teknisiä erityislaitteita, seinään upotettavia kahvikoneita... koska naapureillakin on. Itse juon Braunin vanhalla piiputtavalla keittimellä tehtyä kahvia, ja en koe jääväni mistään paitsi.

Niin. kaikki on niin suhteellista. Mutta jos itselläni olisi ylimääräistä rahaa ja saisin vaikka käteisellä hankittua kivitalon, Siporexin, Jämerän tai ihan minkä vaan, hankkisin siltikin mieluummin puutalon. Koska kivitalossa ei ole mitään parempaa paitsi sen mukanaan tuoma statusarvo, ja siitä en kahtastaatuhatta maksa. Etenkään, kun en halua tulla leimatuksi ääliösnobiksi, jollaisena kivitaloasujia pitkälti pidetään. Totuus on, että eivät he varakkaita ole, mutta he haluaisivat niin kovasti olla. Ja minkä hinnan siitä maksavatkaan! Elämänlaatu on pakkasen puolella, mutta ei haittaa. Pääasia, että puittet näyttää hyvältä.
Minäkin tunnen tällaisen perheen. Ovat rakentamassa kivitaloa, jonka kustannusarvio on 500ke(!!!!). Vaimolla on määräaikainen suhde huonostipalkatusta hommassa ja mies on hyvissä hommissa niin vakaalla alakka, kuin it. Toivon täydestä sydämestäni, että heillä kaikki menee hyvin, mutta en silti voi millään ymmärtää heidän ratkaisujaan...
 
[QUOTE="vieras";23316203]MISTÄ TUO VANHEMPIEN MAKKARIN TAPETTI ON???
Terv: etsin yhä sopivaa ja tuon mä haluan :)[/QUOTE]

tapetti on väriuitosta, mut rtv näytti myyvän samaa. tais olla nimeltää joku fabolous velvet.
 
[QUOTE="Tiina";23315317]Uskomatonta puhetta...tiedätkö, että jotkut ovat myös kouluttautuneet ammattiin, josta saa rahaa.

Kivan näköinen talo, Kati :)! Itse olisin valinnut erilaiset vetimet keittiöön, mutta kaikkinensa kiva![/QUOTE]


kiitos. noi vetimet meil oli aikaa paritalossa ja tykättiin kovasti. niitten nimeä en tietty tienny,mut googletin jotain "puolikuun mallinen vedin" tms ja uskomatonta, ni löysin ne samat :)
 

Yhteistyössä