Täyskahjo kolmevuotias!

Kierroksilla käymiseen vaikuttaa suurelta osin tilanne. Usein kyseessä on juhlat, muita lapsia, odotettu herkkupäivä jne.
Vähän sama, kun miehesi on odottanut saunaoluttaan koko päivän, niin onhan se ihan murkut housuissa, kun sen vihdoin saa:ROFLMAO:

En nyt tiedä miten sokeri itsessään vaikuttaisi terveen ihmisen mielialaan sen kummemmin kuin mikään muukaan energianlähde. Sokeritasapaino on diabetes- potilaalla epävakaa, koska insuliinituotanto ei toimi kuten pitäisi. Sensijaan normaalilla ihmisellä insuliini tasaa energiansaantia.

Hyvä ruoka- parempi mieli pitää varmaan paikkansa.
Meillä ei ole millään muotoa tilanteesta riippuvainen. Kuten sanoin, en ole kertaakaan ollut väärässä, kun olen ihmetellyt ala-asteikäisen lapsen idioottimaista käytöstä, niin on selvinnyt, että on salaa käyty kaupassa tai kaverin herkkukaappi tyhjentämässä.
Juhlissa tuota sokerihumalaa ei meillä juuri esiinny, koska ruokin kunnon ruualla lapset aina ennen herkkujen antamista. Ehkäisee tai ainakin lieventää vaikutuksen.

Ja samoin menee itselläni pää sekaisin, jos vedän tyhjään mahaan herkkuja. Alan kikattaa kuin teini-ikäinen ensimmäisessä kännissään, ja höpötän mitä tyhmimpiä juttuja :D
 
Sokeriahan on tutkittu paljon. Sen aiheuttama riippuvuus on vahvojen huumeiden luokkaa. Ja perustuu pitkälti siihen, että sokeri kohottaa hetkeksi mielialaa heti nauttimisen jälkeen. Mutta sitä seuraa romahdus, mikä saa taas haluamaan lisää sokeria.

"Princetonin yliopisto tutki sokerin vaikutuksia mieleen ja sen todettiin 2008 tehdyssä tutkimuksessa aiheuttavan pahimmillaan voimakasta riippuvuutta. Eläinperäisissä kokeissa sokeri aiheutti jopa yhtä voimakasta riippuvuutta kuin heroiini.

Sokeria syödessä aidot vapauttavat mielihyvähormoni dopamiinia. Samaa hormonia vapautuu kokaiinia tai heroiinia käytettäessä. 2013 tehdyssä tutkimuksessa Connecticutin yliopistossa todettiin, että rotat, jotka söivät suklaakeksejä saivat voimakkaamman mielihyvän tunteen kuin morfiinista."


https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-73973
 
No mä olen aina ajatellut sanan sokeri''humala'' olleenkin enemmän sitä olotilaa kuvaava sanonta, eikä niin että lapset kirjaimellisesti olisivat humalassa tai edes aikuiset?
Kyllä humalatila on kuitenkin erilainen kuin se tila mitä sokeri aikaan saa, mutta käytös lapsilla on aika paljon sillon samanlaista ja siitä itse ainakin olen aina ajatellut sen sanonnan tulleen.
Eli ensiks ovat ihan vailla kontrollia ja sitten tuleekin laskuvaihe ja alkaa huono olo ja ärstyneisyys.
 
No mä olen aina ajatellut sanan sokeri''humala'' olleenkin enemmän sitä olotilaa kuvaava sanonta, eikä niin että lapset kirjaimellisesti olisivat humalassa tai edes aikuiset?
Kyllä humalatila on kuitenkin erilainen kuin se tila mitä sokeri aikaan saa, mutta käytös lapsilla on aika paljon sillon samanlaista ja siitä itse ainakin olen aina ajatellut sen sanonnan tulleen.
Eli ensiks ovat ihan vailla kontrollia ja sitten tuleekin laskuvaihe ja alkaa huono olo ja ärstyneisyys.
Itseasiassa tuo humala-sanan tilalla pitäisi olla sokerihuumeissa, sillä sokeri toimii kuin huumeet.

"Kuinka koukuttavaa sokeri siis on? On viitteitä, että sokeri aiheuttaa jopa voimakkaampaa riippuvuutta kuin vahvat huumeet: Bordeauxin yliopiston ranskalaistutkijat saivat selville, että 94% rotista valitsi mieluummin sokeriveden kuin kokaiinin. Heidän mukaan "mikä mekanismi onkaan kyseessä niin se, että voimakas makea menee kokaiinin edelle —joka on yksi kaikkein haitallisimmista ja eniten riippuvuutta aiheuttavimmista aineista, joka tiedetään— viittaa siihen, että nyky-yhteiskunnassa laajalti käytetyt ja voimakkaasti makeutetut tuotteet saattavat toimia eräänlaisina 'poikkeuksellisina ärsykkeinä' (supernormal stimulus)". Myös muut tutkimukset ovat johtaneet samankaltaisiin havaintoihin. Connecticut Collegen tutkimuksessa Domino-keksien syöminen nosti aivojen mielihyväkeskuksen aktiivisuutta jopa enemmän kuin kokaiini tai morfiini (eli heroiini)! "
https://fi.sott.net/article/300-5-yllattavaa-faktaa-sokerista-joita-et-saattanut-tietaa
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Itseasiassa tuo humala-sanan tilalla pitäisi olla sokerihuumeissa, sillä sokeri toimii kuin huumeet.

"Kuinka koukuttavaa sokeri siis on? On viitteitä, että sokeri aiheuttaa jopa voimakkaampaa riippuvuutta kuin vahvat huumeet: Bordeauxin yliopiston ranskalaistutkijat saivat selville, että 94% rotista valitsi mieluummin sokeriveden kuin kokaiinin. Heidän mukaan "mikä mekanismi onkaan kyseessä niin se, että voimakas makea menee kokaiinin edelle —joka on yksi kaikkein haitallisimmista ja eniten riippuvuutta aiheuttavimmista aineista, joka tiedetään— viittaa siihen, että nyky-yhteiskunnassa laajalti käytetyt ja voimakkaasti makeutetut tuotteet saattavat toimia eräänlaisina 'poikkeuksellisina ärsykkeinä' (supernormal stimulus)". Myös muut tutkimukset ovat johtaneet samankaltaisiin havaintoihin. Connecticut Collegen tutkimuksessa Domino-keksien syöminen nosti aivojen mielihyväkeskuksen aktiivisuutta jopa enemmän kuin kokaiini tai morfiini (eli heroiini)! "
https://fi.sott.net/article/300-5-yllattavaa-faktaa-sokerista-joita-et-saattanut-tietaa
Tai sokeripilvessä tai sokeripöllyssä..
 
ap tässä kirjoittaa:


Ruokailut on meillä olleet hankalia aina, kun lapset on siroja/hoikkia olleet vauvasta asti (esikoinen -13 käyrällä ja nuorempi -5) ja me on saatu aina kuulla siitä, että "saako ne mitään syötävää". Eli sellaista vaihtoehtoa ei meillä ole ollut, että jos ei maistu, niin ei saa mitään. Isompi ei motorisen kehityksen häiriön takia saa mitään syötyä vartissa ja pienempi on syönyt siinä ajassa jo 10 kertaa ja siitä se turhauma ja mukien viskominen sitten alkaa, kun äiti/isä on vahtimassa sen isomman syömistä.
Kannattaa kokeilla. Lapset aistivat yliluonnollisen helposti, mitkä keinot toimivat vanhempiin. Ja näin ollen tietävät, että ruokailu on teillä hyvä vallankäyttö-väline.
Ei se lapsi oikeasti kuole, vaikka pari päivää olisi ilman iltapalaa, joten kannattaa lopettaa se periksiantaminen.

Vaikuttaa varmasti positiivisesti muuhunkin käytökseen, kun lapsi huomaa, että nyt on uusi vaihde päällä, eikä vinkuminen auta.
 
vierailija
ap tässä kirjoittaa:

Esikoisella on nepsy-diagnooseja kaksi, nuoremmalla ei, mutta päiväkodissa on käytössä keskittymistä helpottavaa välineistöä ja oireet viittaisi dysfasia+adhd+aistiärsykehakuisuuteen vahvasti.

Siis aivan kaikkea on kokeiltu. Ollaan jämäköitä molemmat vanhemmat, ei mitään Supernanny-riemuidioottivanhempia, jotka antaa lasten touhuta mitä sattuu. On siis selkeät rajat ja ollaan niistä sovittu. Ollaan vaan ihan h.....in väsyneitä molemmat tähän sikailuun.

Nuo ovien lukitsemiset on hyvä idea, mutta ne ei toimi kodissa, jossa kaikki on yhtenäistä tilaa eteisestä keittiöön ja olkkariin ja jossa väliovia ei ole. Vessassa toki on ja siihen aion tämän keskustelun innoittamana hakasen laittaa, että kukaan ei karkaa hampaidenpesusta ja potalta ennen kuin on valmista.

Sokerihumalasta ei ole kyse, koska riehuminen alkaa yleensä jo paaaaaljon ennen kuin on iltapalaa saatu. Ulkoilevat päiväkodissa vähintään 2h/pv ja monesti mennään vielä sen päälle ulos. Eli siitäkään ei ole kyse etteikö energia tulisi puretuksi, vaan pikemminkin nuorempi lapsi reagoi tylsyyteen ja yliväsymykseen riehumalla. Ja kun se yliväsymystila on päällä niin siitä ei pääse pois. Ja se on päällä jo kun tulee päiväkodista ja pahenee illan myötä ja silloin lasta ei saa kiinnittämään huomiota mihinkään, ei positiiviseen huomioimiseen eikä torumiseen. Ihan kuin puhuisi seinille, kun puhuu tuossa tilassa olevalle 3-vuotiaalle. Ihan kuin lapsella olisi joku kytkin, joka kytkeytyy päälle, kun äiti/isä tulee tarhasta hakemaan ja saisi käyttäytymään kuin pienen elukan.

Ruokailut on meillä olleet hankalia aina, kun lapset on siroja/hoikkia olleet vauvasta asti (esikoinen -13 käyrällä ja nuorempi -5) ja me on saatu aina kuulla siitä, että "saako ne mitään syötävää". Eli sellaista vaihtoehtoa ei meillä ole ollut, että jos ei maistu, niin ei saa mitään. Isompi ei motorisen kehityksen häiriön takia saa mitään syötyä vartissa ja pienempi on syönyt siinä ajassa jo 10 kertaa ja siitä se turhauma ja mukien viskominen sitten alkaa, kun äiti/isä on vahtimassa sen isomman syömistä.

Viilikset ja murot on sokeroimattomia meillä, joten pliis lopettakaa se sokerista vinkuminen siellä.

Kiitos niille, jotka jaksoivat lukea koko tilityksen ja antoivat vinkkejä, niissä olie ehdottomasti jotain kokeilemisen arvoista.

Näille lapsille ei toimi se, että "jätä omaan huomioonsa" tai "anna enemmän huomiota". Kun lapsi riehuu ja hakkaa sinua kun olet sen vieressä lohduttamassa ja jos et ole, niin roikkuu vielä suurempaan ääneen jalassa kiinni ja huutaa niin että siinä on oikeasti tärykalvot koetuksella. Se ei ole mitään pikkukitinää vaan se raivo mikä tuollaisesta 3v. lapsesta purkautuu, on jotain uskomatonta eikä se rauhoitu millään lastenhoito-oppaiden "ota lapsi syliin ja tuudita"-menetelmillä. Kyseessä eivät ole lapset, joihin toimivat samat käyttöohjeet kuin kaikkiin muihinkin, vaan kyseessä ovat yö ja päivä, joilla molemmilla on omat erityistarpeensa. Olen itse ammatiltani kasvattaja, mutta näihin omiin lapsiin en ole saanut käyttöohjeita.
Pakko lainata ap:n viestiä, josko ketju pysyisi asiassa. Kyse on ihan selvästi muusta kuin "sokerihumalasta" tai huonosta kasvatuksesta. Tässä tarvitaan enemmän ammattilaisten ohjeita kuin peruslastenkasvatusta. Onko täällä nepsy-lasten vanhempia, jotka voisivat jakaa vinkkejään ap:n kanssa?

Ap, sinulla on paljon tietoa, mutta tosiaan tarvitset lisätukea ja apua ammattilaisilta. Toimintaterapia olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta sekin on kiinni siitä, että pääsette hoidon pariin.
 
Sokeriahan on tutkittu paljon. Sen aiheuttama riippuvuus on vahvojen huumeiden luokkaa. Ja perustuu pitkälti siihen, että sokeri kohottaa hetkeksi mielialaa heti nauttimisen jälkeen. Mutta sitä seuraa romahdus, mikä saa taas haluamaan lisää sokeria.

"Princetonin yliopisto tutki sokerin vaikutuksia mieleen ja sen todettiin 2008 tehdyssä tutkimuksessa aiheuttavan pahimmillaan voimakasta riippuvuutta. Eläinperäisissä kokeissa sokeri aiheutti jopa yhtä voimakasta riippuvuutta kuin heroiini.

Sokeria syödessä aidot vapauttavat mielihyvähormoni dopamiinia. Samaa hormonia vapautuu kokaiinia tai heroiinia käytettäessä. 2013 tehdyssä tutkimuksessa Connecticutin yliopistossa todettiin, että rotat, jotka söivät suklaakeksejä saivat voimakkaamman mielihyvän tunteen kuin morfiinista."


https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-73973
Lainaamasi teksti on sinällään hassu, että dopamiinia nyt erityy ihmisellä aina. Sitä erittyy enemmän myös liikunnan yhteydessä ym.
Dopamiini myös tehostaa oppimista ja nostaa sykettä sekä vernpainetta. Samalla ajatusketjulla voitaisiin päätellä, että sokerin syönti auttaa oppimiseen.

Mitä tulee rottiin ja suklaakekseihin, niin sama pätee myös minuun. Morfiini ja muut opiaattijohdannaiset tekevät minut hyvin sairaaksi, enkä tunne minkäänlaista mielihyvää.

Dopamiinilla on paradoksinen vaikutus elimistössä; toisaalta se on stressihormoni, mutta toisaalta sillä on rauhoittava vaikutus, kuten muun muassa hyperaktiivisista lapsista tiedetään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dopamiini
 
Viimeksi muokattu:
oireet viittaisi dysfasia+adhd+aistiärsykehakuisuuteen vahvasti.
Mä jäin itte miettimään tätä, nyt kun sen huomasin, että kyllähän teidän täytyy sitä apua jollakin konstilla saada kunnalta..muuten tuo on koko perheen heitteillejättöä, puhumattakaan lapsenne.
Ehdottomasti tarvitsisitte myös jonkinlaisen tukiperhe systeemin, että saisitte miehenne kanssa levätä...ja siis sellasen että molemmat lapset olisivat jossain vaikka viikonloppuisin.
 
Meillä ei ole millään muotoa tilanteesta riippuvainen. Kuten sanoin, en ole kertaakaan ollut väärässä, kun olen ihmetellyt ala-asteikäisen lapsen idioottimaista käytöstä, niin on selvinnyt, että on salaa käyty kaupassa tai kaverin herkkukaappi tyhjentämässä.
Juhlissa tuota sokerihumalaa ei meillä juuri esiinny, koska ruokin kunnon ruualla lapset aina ennen herkkujen antamista. Ehkäisee tai ainakin lieventää vaikutuksen.

Ja samoin menee itselläni pää sekaisin, jos vedän tyhjään mahaan herkkuja. Alan kikattaa kuin teini-ikäinen ensimmäisessä kännissään, ja höpötän mitä tyhmimpiä juttuja :D
Silloin rusinoilla pitäisi olla sama vaikutus.
 
Mitä tulee rottiin ja suklaakekseihin, niin sama pätee myös minuun. Morfiini ja muut opiaattijohdannaiset tekevät minut hyvin sairaaksi, enkä tunne minkäänlaista mielihyvää.
Oisko tuo yksilökohtaista, koska niitäkin ihmisiä on paljon jotka käyttävät opiaatteja paljon juuri niiden aiheuttaman mielihyvän tunteen takia?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Näin mä asian näkisin. Veikkaisin siitäkin huolimatta, että sokerista on helpompi päästä eroon kuin heroiinista. Voin toki olla väärässäkin.
Monet ovat sanoneet, että melkein yhtä hankalaa...ainakin alussa.
Sitä en tiedä moniko tutkijoista on sitten itse ollut nistejä kun asian noin tietävät, vai perustavatko tietonsa ihmisten kokemuksiin.
 
Monet ovat sanoneet, että melkein yhtä hankalaa...ainakin alussa.
Sitä en tiedä moniko tutkijoista on sitten itse ollut nistejä kun asian noin tietävät, vai perustavatko tietonsa ihmisten kokemuksiin.
Niin... nojaisin ehkä tähän, että kovinkaan moni ei tiedä mitä on vierottautua heroiinista verrattuna sokeriin.
Jos nyt oikeasti alkaa miettiä millaiset on heroiiniriippuvaisen vieroitusoireet, niin en kyllä usko, että sokeri vetää vertoja. Tai en ainakaan ole kuullut, että sokerilakkoon mennyt tyyppi kuumeilee, hikoilee, tärisee, kramppaa ja paskoo housuunsa.
 
r0s
Niin... nojaisin ehkä tähän, että kovinkaan moni ei tiedä mitä on vierottautua heroiinista verrattuna sokeriin.
Jos nyt oikeasti alkaa miettiä millaiset on heroiiniriippuvaisen vieroitusoireet, niin en kyllä usko, että sokeri vetää vertoja. Tai en ainakaan ole kuullut, että sokerilakkoon mennyt tyyppi kuumeilee, hikoilee, tärisee, kramppaa ja paskoo housuunsa.

Mä voin kokemuksella todeta että sokerista irrottautuminen ei vaadi mitään muuta kuin sitä että syö ENNEN kuin tulee nälkäiseksi.

Ihan helppoa. Oikeasti!
 
vierailija
Ruokailut on meillä olleet hankalia aina, kun lapset on siroja/hoikkia olleet vauvasta asti (esikoinen -13 käyrällä ja nuorempi -5) ja me on saatu aina kuulla siitä, että "saako ne mitään syötävää". Eli sellaista vaihtoehtoa ei meillä ole ollut, että jos ei maistu, niin ei saa mitään.
Toisaalta ei sellaisia lapsia juuri ole, jotka vapaaehtoisesti itseään pitäisivät pidempiä aikoja kovassa nälässä. Puhumattakaan, että lapsi ajaisi itsensä niin kovaan nälkään, että olisi aivan luuranko ja aliravittu.

Lähes aina ruokailuun pätee periaate "kyllä routa porsaan kotiin ajaa", eli loppujen lopuksi lapselle kyllä kelpaa juuri se ruoka mikä eteen laitetaan ja pöytätapojenkin noudattamiseen tulee motivaatiota, jos vaihtoehto niille on olla nälässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä voin kokemuksella todeta että sokerista irrottautuminen ei vaadi mitään muuta kuin sitä että syö ENNEN kuin tulee nälkäiseksi.

Ihan helppoa. Oikeasti!
Ei ilmeisesti kaikille. Monissa maissa tarjotaan jo AA-tyyppistä apua sokerista riippuvaisille.
Mutta tosiaan, kyllähän kaikista riippuvuuksista pääsee eroo, kun vain päättää. Mutta ei se välttämättä ihan helppoa ole.
 
Lainaamasi teksti on sinällään hassu, että dopamiinia nyt erityy ihmisellä aina. Sitä erittyy enemmän myös liikunnan yhteydessä ym.
Dopamiini myös tehostaa oppimista ja nostaa sykettä sekä vernpainetta. Samalla ajatusketjulla voitaisiin päätellä, että sokerin syönti auttaa oppimiseen.

Mitä tulee rottiin ja suklaakekseihin, niin sama pätee myös minuun. Morfiini ja muut opiaattijohdannaiset tekevät minut hyvin sairaaksi, enkä tunne minkäänlaista mielihyvää.

Dopamiinilla on paradoksinen vaikutus elimistössä; toisaalta se on stressihormoni, mutta toisaalta sillä on rauhoittava vaikutus, kuten muun muassa hyperaktiivisista lapsista tiedetään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dopamiini
Niin, ja kyllähän esim. pitkällä lenkillä (mielihyvähormonien erittyessä) sitä on ihan epätodellisen onnellisessa tilassa. Ja juuri tästä syystä juoksemiseenkin jää koukkuun.
Tiettyihin riippuvuuksiin vain on helpompi "vastata". Sokeria on helppo vetää hetkessä limupullosta, mutta lenkille ei voi montaa kertaa päivässä rynniä.

Ja siis kyllähän esim. heroiini (ja monet muut huumeet) aiheuttavat mielialan kohoamista dopamiinin välityksellä, mutta haitat ovat suuremmat kuin hyödyt, joten ei sitä oppimistulosten parantamiseksi kannata nauttia.
 
vierailija
Aapee hei!

Anteeksi, että turhaan mainitsin sokerin.

Mutta koska mä suorastaan rakastan viiliksiä ja mieluusti itsekin söisin niin vinkkaahan mulle se sokeriton versio, ole kiltti.
Kylläpä nyt oikein hauskaksi heittäydyit. Tätä juuri kaipasinkin vielä, aikuisen ihmisen ivaa. Tehoaako sinuun paremmin se, että jätetään moinen käytös huomioitta vai otetaanko syliin ja lohdutetaan?

Kerrosviilin (se nyt ei kai olekaan viilis, sori, mun moka) hillossa on näköjään sokeria, JOTEN OLIN VÄÄRÄSSÄ. Tunnustan. Se, että lapsi saa kerrosviilin tai maustamattoman viilin tai vaikka sen viiliksen mikä nyt onkaan kerran tai kahdesti viikkoon, ei tee siitä sokeririippuvaista tai saa riekkumaan sokerihumalassa. Viili oli nyt vaan yksi esimerkki mitä voi joskus iltapalalla saada, ei joka päivä. Saman määrän sokeria saa varmaan siitä banaanista tai mandariinista, joita samainen lapsi ei voi syödä, koska meinaa oksentaa. Oon vuosikausia ollut oikein onnellinen, että tuo vanhempi suostuu syömään edes JOTAIN, kun vähänkään liian jäykkä jugurtti, karhea ruisleipä tai yksi makaronilaatikon kovempi makaroni käynnistää yökkäysrefleksin. Ja syöttäisin sille vaikka pelkkää sokerilientä, jos se olisi ainoa, joka ei meinaa tulla ylös.

Toinen eli nuorempi taas ei syö muroja, ei viiliä, ei jugurttia tai mitään muutakaan, jossa on lisättyä sokeria. Ja nuorempi on nimenomaan se, joka tätä hullunmyllyä toiminnallaan pyörittää. Pointti oli se, että iltapalan sokeripitoisuus ei ole se, joka meillä aiheuttaisi näitä ongelmia.

Oliko sulla jotain vielä mielessä vai voitko siirtyä ivailemaan jollekin toiselle, jos se jotain tarvetta tyydyttää?

ap
 
Kylläpä nyt oikein hauskaksi heittäydyit. Tätä juuri kaipasinkin vielä, aikuisen ihmisen ivaa. Tehoaako sinuun paremmin se, että jätetään moinen käytös huomioitta vai otetaanko syliin ja lohdutetaan?

Kerrosviilin (se nyt ei kai olekaan viilis, sori, mun moka) hillossa on näköjään sokeria, JOTEN OLIN VÄÄRÄSSÄ. Tunnustan. Se, että lapsi saa kerrosviilin tai maustamattoman viilin tai vaikka sen viiliksen mikä nyt onkaan kerran tai kahdesti viikkoon, ei tee siitä sokeririippuvaista tai saa riekkumaan sokerihumalassa. Viili oli nyt vaan yksi esimerkki mitä voi joskus iltapalalla saada, ei joka päivä. Saman määrän sokeria saa varmaan siitä banaanista tai mandariinista, joita samainen lapsi ei voi syödä, koska meinaa oksentaa. Oon vuosikausia ollut oikein onnellinen, että tuo vanhempi suostuu syömään edes JOTAIN, kun vähänkään liian jäykkä jugurtti, karhea ruisleipä tai yksi makaronilaatikon kovempi makaroni käynnistää yökkäysrefleksin. Ja syöttäisin sille vaikka pelkkää sokerilientä, jos se olisi ainoa, joka ei meinaa tulla ylös.

Toinen eli nuorempi taas ei syö muroja, ei viiliä, ei jugurttia tai mitään muutakaan, jossa on lisättyä sokeria. Ja nuorempi on nimenomaan se, joka tätä hullunmyllyä toiminnallaan pyörittää. Pointti oli se, että iltapalan sokeripitoisuus ei ole se, joka meillä aiheuttaisi näitä ongelmia.

Oliko sulla jotain vielä mielessä vai voitko siirtyä ivailemaan jollekin toiselle, jos se jotain tarvetta tyydyttää?

ap
Luulisin, että ihan oikeasti tuo rosa halusi tietää sen sokerittoman version, eikä siis ivaillut tai muuta vastavaa.
Ja sori joo, olen itsekin eksynyt täysin aiheen vierestä jaarittelemaan. Olisi pitänyt avata toinen ketju tuosta sokerista.
En siis usko, että useimmat tässä sokerikeskustelussa miettivät teidän lapsia, vaan lähinnä vaihtoivat puheenaihetta. Näin minä ainakin.
Sori.
 
Kylläpä nyt oikein hauskaksi heittäydyit. Tätä juuri kaipasinkin vielä, aikuisen ihmisen ivaa. Tehoaako sinuun paremmin se, että jätetään moinen käytös huomioitta vai otetaanko syliin ja lohdutetaan?

Kerrosviilin (se nyt ei kai olekaan viilis, sori, mun moka) hillossa on näköjään sokeria, JOTEN OLIN VÄÄRÄSSÄ. Tunnustan. Se, että lapsi saa kerrosviilin tai maustamattoman viilin tai vaikka sen viiliksen mikä nyt onkaan kerran tai kahdesti viikkoon, ei tee siitä sokeririippuvaista tai saa riekkumaan sokerihumalassa. Viili oli nyt vaan yksi esimerkki mitä voi joskus iltapalalla saada, ei joka päivä. Saman määrän sokeria saa varmaan siitä banaanista tai mandariinista, joita samainen lapsi ei voi syödä, koska meinaa oksentaa. Oon vuosikausia ollut oikein onnellinen, että tuo vanhempi suostuu syömään edes JOTAIN, kun vähänkään liian jäykkä jugurtti, karhea ruisleipä tai yksi makaronilaatikon kovempi makaroni käynnistää yökkäysrefleksin. Ja syöttäisin sille vaikka pelkkää sokerilientä, jos se olisi ainoa, joka ei meinaa tulla ylös.

Toinen eli nuorempi taas ei syö muroja, ei viiliä, ei jugurttia tai mitään muutakaan, jossa on lisättyä sokeria. Ja nuorempi on nimenomaan se, joka tätä hullunmyllyä toiminnallaan pyörittää. Pointti oli se, että iltapalan sokeripitoisuus ei ole se, joka meillä aiheuttaisi näitä ongelmia.

Oliko sulla jotain vielä mielessä vai voitko siirtyä ivailemaan jollekin toiselle, jos se jotain tarvetta tyydyttää?

ap
Emmä usko että tässä kukaan haluaa pilkata tai ivata sinua tai perheenne tilannetta.
Keskusteluilla on aina tapana lähteä rönsyilemään aiheesta sivummalle, mitenkään alkuperäistä aihetta loukkaamatta...ei ainakaan tässä tapauksessa varmaan kukaan halua loukata sinua.
Veikkaan ettet väsymykseltä nyt huomaa sitä asiaa, mutta ros on tällä palstalla niitä viimeisimpiä ihmisiä joka ivaisi ikävässä tilanteessa olevia ihmisiä.
Voimia kovasti toivon perheellenne, ei varmasti ole mikään helppo tie kulkea...en tiedä missä asutte mutta kannattaa päästä ihan jollekin sellaselle taholle joka pystyisi antamaan konkreettisia neuvoja päivittäisiin toimiin ja antamaan fyysistä apua perheellenne...on se sitten terapia, joku perhe missä lapset voivat lomailla, tukihenkilö kotiin tai jonkinlainen lääkitys väliaikaisesti tai vaikka kaikki nuo yhteensä...
 
vierailija
Luulisin, että ihan oikeasti tuo rosa halusi tietää sen sokerittoman version, eikä siis ivaillut tai muuta vastavaa.
En usko pätkääkään. Kyllä sen kommentin oli tarkoitus osoittaa minun olevan väärässä, ei mitään muuta. Ja niin olikin.

No hard feelings :) Hyödyllinen keskustelu muutoin, muttei varmaan juuri tähän yhteyteen :)
 

Yhteistyössä