tahtoisi tietää mielipiteitä tällaiseen asiaan.

Miehen lapsi asuu meillä, käy viikonloppuisin ja yhtenä arki iltana äitinsä luona.
Lapsen koulu loppuu arkivierailupäivänä tuntia ennen äidin töiden loppumista. Koulu matka on sen verran lyhyt ettei saa koulukuljetusta, mutta kuitenkin sen verran pitkä että lapsella menee tunti (useinkauemminkin)kotimatkaan. Talvella hämärässä, kovassa pakkasessa ja yleensäkin huonolla säällä olemme kuljettaneet lasta etenkin pitkinä koulupäivinä sekä kouluun, että sieltä takaisin. Nyttenkin vaikka kelit ovat jo aika lämpöisiä haemme pitkinä päivinä hänet(eriasia sitten, kun alkaa pyöräilykelit).

Pyöräily kautena ei ole mitään ongelmaa, mutta näin talvella ärsyttää, kun käynnistelee autoa yli 20asteen pakkasessa ja herättää pikkuisen kesken päiväunien vartavasten jotta kerkeisi isompaa hakeman. Mies, kun on yrittäjä ja hän ei pysty töitään kellon kanssa aina vahtimaan

Sen verran tiedän lapsen äidin työpaikkaa, että toden näköisesti se olisi vain neuvottelu kysymys josko hän voisi kerran viikossa mennä tunnin aikaisemmin töihin ja ehtisi näin hakea lapsensa koulusta. Mutta sitten hän joutuisi miehensä kanssa mennä eri autoilla töihin ja sehän ei heille käy.

Nyt joku varmaan ajattelee, että mitäs sitten jos kumminkin haette lapsen pitikinä päivinä. Mutta jotenkin tuntuu hölmölle, kun toinen kuitenkin hurauttaa tunnin päästä pihaan.

Mitä tekisitte tuollaisessa tilanteessa?
Antaisitteko lapsen kävellä koulusta kotiin päin vaikka pakkasta olisikin runsaasti ja käskisitte äidin mennä vastaan.

On myös sellaisia päiviä jolloin äiti karauttaa pihaan ottaa pojan kyyttiin ja vasta sen jälkeen lähtee hakemaan miestään töistä. Joko hänellä on ollut vapaa päivä tai sitten hän on päässyt aikaisemmin töistä jolloin olisi voinut hekea lapsen, mutta kun ei!
Tänäänkin tuntui vähän hölmölle, kun huomasin ettei äiti olekaan ollut töissä. Mieheni kävi vartavasten kesken töidensä hakemassa lapsen, koska pienenmpi oli nukkumassa ja en viitsinyt herättää täysin kesken unien.

Mieheni on puhunut äidin kanssa asiasta, mutta viesti ei ole mennyt perille.

Toivoisin asiallisia kommentteja niin puolesta kuin vastaan :D :attn:

Jos nyt tämä äiti tai joku muu sattuu tunnistamaan, niin tiedätpähän, että tällaisia täällä mietitään, kun ei tuo keskustelu tunnu sujuvan.
 
Ei oo sun asia huolehtia siitä kyydistä. Käske äitin käydä hakemassa ja jos ei hae niin voi kävellä. Jos äitin mielestä on ok että hänen lapsensa kävelee tommosen matkan niin saahan se silloin myös sunkin mielestä olla ok. Ja jos kerta äitillä on kaks autoo niin luulis ettei ois mitään ongelmia.. Älä anna exän sua pompottaa.
 
no jaa
Koska lapsi asuu teillä,hänen koulumatkat yms. ovat tiedän vastuulla. Kuitenkin niinä arki-iltoina, jolloin lapsi menee äidillee, koulukyyti ja kuskaaminen voisi olla äidin vastuulla. Tai sitten vaihdatte arki-iltaa toiselle koulupäivälle.
Isä voisi alkaa neuvotella asiasta äidin kanssa. Joustot äidin työn takia olisi sitten äidin vastuulla noina tapaamisiltoina..

En usko että itse viitsisin herätellä päiväunilla nukkuvaa lasta, toisaalta tuntuu kiusaamiselsta että koululainen raahustaa reppu selässä pakkasessa tai räntäsateessa tunnin verran, ei siihen aikuinenkaan viitsisi miksi lapsen pitäisi.. Eli vähän on kakspiippunen juttu. Luulen, ettet "valittaisi" tai harmittelisi ollenkaan, jos kyse olisi biologisesta lapsesta.. toisen lapsi on aina toisen, vaikka kuinka olisi rakas.

minun mielipide, ulkopuolisena.
 
Jotain ratkaisua tuohon kyllä pitäisi löytyä. Sinähän et ole lapsen biol. vanhempi, etkä hänen huoltajansa, joten ei kuljetteluvastuu sinun ole. Kuulostaa hyväksikäytöltä. Mutta muista, ettei lapsi itse ymmärrä näitä asioita.
 
peuhu
Toisaalta tuli mieleen että usein vanhempien työpäivä on paljon pidempi kuin lasten koulupäivä... useat vanhemmat ei varmaan edes pääse hakemaan lasta koulusta koskaan.

Oisko mahdollista kovilla pakkasilla käyttää linja-autoa? Eihän siellä henkilökohtaisesti tarvitsisi vastassa olla välttämättä kun on jo koulu ikäisestä kyse.Itse yrittäisin etsiä kyllä jonkun muun keinon hakemisen sijaan kun vauvojen unien häirintä voi vaikuttaa pahastikin hänen uni rytmiinsä ja sitä kautta koko perhe voi väsyä.

Toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun joka sopii kaikille osapuolille :wave:
 
en ymmärrä en
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 18:29 visitor kirjoitti:
Jotain ratkaisua tuohon kyllä pitäisi löytyä. Sinähän et ole lapsen biol. vanhempi, etkä hänen huoltajansa, joten ei kuljetteluvastuu sinun ole. Kuulostaa hyväksikäytöltä. Mutta muista, ettei lapsi itse ymmärrä näitä asioita.
Lapsi kuitenkin asuu kokoaikaisesti tässä perheessä ja kuuluu perheeseen. Vaikka ei biol.äiti olekaan.

Minusta tuntuisi pahalta, jos mies ei kuskaisi lastani harrastukseen tai auttaisi matikan tehtävissä (jota en osaa neuvoa) vaikka asuu samassa huushollissa, koska ei ole biol. isä.

No, meillä ei ole onneksi tätä tilannetta, omani ovat isoja, aikuisia. He soittavat silti miehelleni ja kysyvät neuvoja asioissta, joita minä en osaa, esim. auto-ongelmat. Mies auttaa. Onpa perunut suunnitellut menonsakin ja iltamyöhällä ajanut jonnekin, kun minun lapseni (joka siis ei asu edes täällä meillä, vaan asuu omassa asunnosaan) on ollut pulassa tai auto tai moottoripyörä jättänyt tien päälle.

Esim. tämä tapahtui kun poika asui vielä kotona: eräällä motskakerhon reissulla pojan pyörä levisi. Mies otti pojan kyytiinsä, koska minä en osaa kyysätä - siis minä ajoin omalla pyörälläni mutta pyörä on pieni enkä osaa uskalla ajaa jos joku istuu takana. MIes siis otti minun poikani kyytiinsä.
Mies auttoi painavan, ison moottoripyörän talutamisessa tuttavan pihaan (aikamoinen matka) ja seuraavana päivänä asioikseen ajoi autolla hakemaan sen motskan. Koska oli äitienpäivä, poika ei suostunut lähtemään mukaan vaan halusi viettää sen äitienpäivän minun kanssani. Matkaa kertyi useampi sata km, yli 300 km edes takaisin.

MIes ei siis ole pojalleni mitään biologista, silti hän auttoi poikaani, hoiti asioita jotka siis eivät kuulu hänelle. Mies olisi voinut sanoa, ettei hoida, koska lapsi ei ole hänen. MInä olisin ollut kyllä aikamoisessa pulassa tuon asian kanssa.

Miksi mies sitten teki näin? Siksi, että hän rakastaa minua. Siksi, että kyseessä on minun lapseni. Siksi, että normaali kristillisyys on sitä, että autetaan toista ihmistä ja otetaan toinen ihminen huomioon, olkoon tämä verisukulainen tai ei, jos joku ylipäätään on avun tarpeessa.

Kuka voi vieressä seistä ja sanoa, että ei ole minun ongelma, selviä itse, kun LAPSI selkeästi tarvitsee aikuisen apua?? Ja varsinkin kun se lapsi asu samassa osoitteessa kuin itsekin??

Pitäisikö ap:n lajitella pyykkikin niin, että biol. isä pesee ja huoltaa oman lapsensa pyykin? Ostaa ruoka vain itselle ja omalleen ja jättää ruokahuoltokin biol. vanhemman vastuulle? EIhän kyse ole hänen lapsestaan, biologiset vanhemmat hoitakoot itse kakaransa. Vai ????
 
HMM
Vaikuttaa, että ap:ta ei tässä asiassa ole kuunneltu ja se saa vierittämään vähän lapsenkin niskaan tilannetta. Kyllähän tuo siltä vaikuttaa, että äiti ei halua joustaa lapsensa vuoksi, vaikka sillä helpotettaisiin lapsen itsensäkin elämää, ei vain äitipuolen, isän ja pikkusisaruksen.

Oletko, ap, varma, että asiaa on todella selitetty lapsen äidille ja sanottu, että nykyinen tilanne on hankala eikä toimi? Joskus luulee sanoneensa suoraan, mutta onkin vain vihjaillut eikä toinen keskustelun osapuoli ole tajunnut tai halunnut tajuta.
 
nnnnnnnn
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 00:11 Hmm kirjoitti:
Vaikuttaa, että ap:ta ei tässä asiassa ole kuunneltu ja se saa vierittämään vähän lapsenkin niskaan tilannetta. Kyllähän tuo siltä vaikuttaa, että äiti ei halua joustaa lapsensa vuoksi, vaikka sillä helpotettaisiin lapsen itsensäkin elämää, ei vain äitipuolen, isän ja pikkusisaruksen.

Oletko, ap, varma, että asiaa on todella selitetty lapsen äidille ja sanottu, että nykyinen tilanne on hankala eikä toimi? Joskus luulee sanoneensa suoraan, mutta onkin vain vihjaillut eikä toinen keskustelun osapuoli ole tajunnut tai halunnut tajuta.
tULIPA MIEleen, että aina ei edes se suora puhe auta. Joskus on jyäytettävä määräys. " Tästä lähtien homma tapahtuu näin. "

Isä voisi asiaa selittää lapsen kannalta, ei teidän aikuisten hankaluutena, vaan lapsen kannalta. Jos äiti sitten tajuaa mistä on kyse.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 21:31 en ymmärrä en kirjoitti:
Pitäisikö ap:n lajitella pyykkikin niin, että biol. isä pesee ja huoltaa oman lapsensa pyykin? Ostaa ruoka vain itselle ja omalleen ja jättää ruokahuoltokin biol. vanhemman vastuulle? EIhän kyse ole hänen lapsestaan, biologiset vanhemmat hoitakoot itse kakaransa. Vai ????
Tilannehan on vähän erilainen kuin teillä. Kyse oli siitä että pienen vauvan unet häiriintyy kun joutuu herättelemään , toisen koulusta hakua varten.

Ap:han kyseli oisko kellään mitään mielessä miten vois asian hoitaa toisin ja mielipidettä pitääkö hänen todellakin hoitaa kuskaus vaikka bio äitikin voisi hoitaa sen. Eihän lasta ilmeisesti tarvinnut kuskata kuin kovimmilla pakkasilla. Ei ollut kyse ruoka huollosta tai pyykin pesusta joka hoituu sammalla kaikille, musta sä vähän teit kärpäsestä härkäsen :/
 
Minä kyllä antaisin bio vanhempien hoitaa kyydityksen. En todellakaan herättäisi omaa lastani vain hakeakseni etän koulusta. Kyllä kuskaukset kuuluu lapsen bio vanhemmille eikä äitipuolelle. No minä en muutenkaan hoida etälasta vaan annan vahempien kantaa vastuunsa lapsestaan. Meillä joko mummo/vaari/isä tai äiti hakisi lapsen koulusta. Sanoisin vain suoraan et sorry ei käy, en herätä lastani päiväunilta en tänään enkä koskaan. Jos poikaa ei kukaan hakisi antaisin talsia pakkasessa. Kyllä tämä asia kulluu vain ja ainoastaan lapsen vanhemille. Minusta tämä ei edes kuulu sinulle pätkääkään mitä vanhemmat sitten päättävätkin.
 
alkuperäinen


[/quote]
Pitäisikö ap:n lajitella pyykkikin niin, että biol. isä pesee ja huoltaa oman lapsensa pyykin? Ostaa ruoka vain itselle ja omalleen ja jättää ruokahuoltokin biol. vanhemman vastuulle? EIhän kyse ole hänen lapsestaan, biologiset vanhemmat hoitakoot itse kakaransa. Vai ????
[/quote]


Just tuossa viikkasin kolme kooneellista pyykkiä, eikä sellaisissa hommissa tuu katottua kenen ne on.

Olen käynyt lapsenkanssa tapahtumissa joihin äidinkin olisi pitänyt tulla, mutta ei ole näkynyt. Olen ottanut töistä palkatonta vapaata voidakseni olla sairaan lapsipuolen kanssa kotona. Mieheni töitä ei tee kukaan muu, jos hän ne jätää tekemättä ja ne työt, kun eivät voi odottaa. Nämä asiat olen tehnyt siksi, että välitän lapsesta ja olemme perhe vaikka ei hän minun lapsi olekaan.

Lapsen äiti oon kova neuvomaan mitenkä meidän pitäisi elää ja asiat hoitaa ihan alkeellisista asioista lähtien. Hänelle jos sanot mielipiteesi koski se sitten hänen lastaan tai jotain yleis maailmallista, olet puuttunut hänen asioihion ja esittänyt asiat aivan väärällä tavalla.

Linja-autoja meilläpäin ei kulje joten niitä lapsi ei voi käyttää. Minulla ei ole sydäntä jättää häntä kovassa pakkasessa kävelemään, eikä muutenkaan pitkinä koulu päivinä. Lyhyinä päivinä hän kyllä kävelee jos on hyvä ilma.

Hölmöimmältä tässä tuntuu se, että pienellä on vaikka neuvola edellisenä päivänä(niitä, kun ei aina voi sopia oman mielen mukaan)joten olen hoitanut kauppa asiat ja muut samalla (eikä koulu ole muutenkaan samalla suunnalla).
Seuraavana päivänä joudun käynnistämään auton vain siksi, että haen pojan. Äiti tulee tunnin kuluttua hakemaan ja on joka tapauksessa autolla liikenteessä.

Eikä me sitä odotettaisi, että äiti hakisi pojan joka vierailu päivä koulusta, mutta edes silloin tällöin. Joskus on kysytty jos meillä on ollut jotain menoa, että voisiko hän noutaa. Mutta eihän hän voi joustaa. Isovanhempiakaan ei viitsisi aina vaivata.

Hän on myös suoraan sanonut, että joutuisivat sitten miehensä kanssa kulkemaan töissä kahdella autolla, nyt kun selviävät yhdellä.

Meillä ei edes ole koulureitin varrella pyörä/jalkakäytävää joten lapsi kävelee autojen seassa. Reitti ei ole tarpeeksi vaarallinen jotta saisi kunnan järjestämän kyydin.


 
onko pojan lyhyempi teille? jos on nin voisiko poika kävellä eka kotiin ja äiti hakisi töistä tullessaan teiltä poijan??
voimia sinne....
meillä lapsipuolet asuu vajaan 3km päässä ja mieheni aina kun lapset ovat tänne tulos hakee ja vie kuskaa viikolla harrastuksiin ym... bio äiti ei koska ei kerkee/viitsi...
 
\Pitäisikö ap:n lajitella pyykkikin niin, että biol. isä pesee ja huoltaa oman lapsensa pyykin? Ostaa ruoka vain itselle ja omalleen ja jättää ruokahuoltokin biol. vanhemman vastuulle? EIhän kyse ole hänen lapsestaan, biologiset vanhemmat hoitakoot itse kakaransa. Vai ????
[/quote]


Just tuossa viikkasin kolme kooneellista pyykkiä, eikä sellaisissa hommissa tuu katottua kenen ne on.

Olen käynyt lapsenkanssa tapahtumissa joihin äidinkin olisi pitänyt tulla, mutta ei ole näkynyt. Olen ottanut töistä palkatonta vapaata voidakseni olla sairaan lapsipuolen kanssa kotona. Mieheni töitä ei tee kukaan muu, jos hän ne jätää tekemättä ja ne työt, kun eivät voi odottaa. Nämä asiat olen tehnyt siksi, että välitän lapsesta ja olemme perhe vaikka ei hän minun lapsi olekaan.

Lapsen äiti oon kova neuvomaan mitenkä meidän pitäisi elää ja asiat hoitaa ihan alkeellisista asioista lähtien. Hänelle jos sanot mielipiteesi koski se sitten hänen lastaan tai jotain yleis maailmallista, olet puuttunut hänen asioihion ja esittänyt asiat aivan väärällä tavalla.

Linja-autoja meilläpäin ei kulje joten niitä lapsi ei voi käyttää. Minulla ei ole sydäntä jättää häntä kovassa pakkasessa kävelemään, eikä muutenkaan pitkinä koulu päivinä. Lyhyinä päivinä hän kyllä kävelee jos on hyvä ilma.

Hölmöimmältä tässä tuntuu se, että pienellä on vaikka neuvola edellisenä päivänä(niitä, kun ei aina voi sopia oman mielen mukaan)joten olen hoitanut kauppa asiat ja muut samalla (eikä koulu ole muutenkaan samalla suunnalla).
Seuraavana päivänä joudun käynnistämään auton vain siksi, että haen pojan. Äiti tulee tunnin kuluttua hakemaan ja on joka tapauksessa autolla liikenteessä.

Eikä me sitä odotettaisi, että äiti hakisi pojan joka vierailu päivä koulusta, mutta edes silloin tällöin. Joskus on kysytty jos meillä on ollut jotain menoa, että voisiko hän noutaa. Mutta eihän hän voi joustaa. Isovanhempiakaan ei viitsisi aina vaivata.

Hän on myös suoraan sanonut, että joutuisivat sitten miehensä kanssa kulkemaan töissä kahdella autolla, nyt kun selviävät yhdellä.

Meillä ei edes ole koulureitin varrella pyörä/jalkakäytävää joten lapsi kävelee autojen seassa. Reitti ei ole tarpeeksi vaarallinen jotta saisi kunnan järjestämän kyydin.



[/quote]

hyvä että sinä kuitenkin joustat lapsen edun vuoksi. kummallista käytöstä lapsen äidiltä.. en osaa tuon kyydityksen kanssa oikeen neuvoa, jos äiti ei jousta eikä voi muuttaa aikataulujaan lapsen takia.
 
vieras2
Minusta kuulostaa ettei tämä bio-äiti halua laittaa lapsensa etua omansa edelle.. Hankala tilanne, etenkin lapselle jos/kun alkaa olla siinä iässä et tajuaa ettei äiti hänen takiaan viitsi omia aikataulujaan/menojaan edes yrittää sovitella..

Sanoisinkin, että jos vaan mitenkään jaksat, kyytiä lasta, on lapselle varmasti aivan ensiarvoisen tärkeää että hän kokee sinun välittävän ja huolehtivan ja pitävän itseään tasaveroisena sinun biolapsen/lapsien kanssa.

On hienoa että jaksat olla vanhemman roolissa myös miehesi lapselle! :flower:
 
Minulla on tämmöinen periaate, normaaliasiat hoidan, lääkärissä kuskaan tms. kouluasiat autan ja tarvittaessa hoidan. Kavereilta en hae, enkä harrastuksiin kuskaa. Meillä on harrastukset ja kaverit käytännössä kävelymatkan päässä, joten isälle tai muille jää vastuu tälläisitä en viitsi kävellä hakemisista, niihin vedän rajan.
Mieheni lapset asuvat meillä, tietysti myös yhteiset lapset. :whistle:
Muista ajatella itsesi ja pienepien lasten hyvinvointia!
Meillä tämä minun periaate on hiljaisesti hyväksytty, eikä kukaan ole sitä koskaan kritisoinut.
 
Lumikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 16:36 vieras kirjoitti:
Ei oo sun asia huolehtia siitä kyydistä. Käske äitin käydä hakemassa ja jos ei hae niin voi kävellä. Jos äitin mielestä on ok että hänen lapsensa kävelee tommosen matkan niin saahan se silloin myös sunkin mielestä olla ok. Ja jos kerta äitillä on kaks autoo niin luulis ettei ois mitään ongelmia.. Älä anna exän sua pompottaa.

Joo-o. Jos äiti ei välitä/ymmärrä lapsensa hyvinvoinnista, niin ei sitten tarvitse äitipuolenkaan? Laitetaan siis lapsi kärsimään? Olipa taas aikuismainen ehdotus! Eiköhän ole kuitenkin viisainta ajatella ensin sitä lasta!!! :headwall:
 
KOKEMUS
LAIN MUKAAN ELI LAPSEN ETUUTTA AJATELLEN ETÄVANHEMPI ON VELVOLLINEN NOUTAMAAN SEKÄ PALAUTTAMAAN LAPSEN TAPAAMISAJANKOHTANA,JOS ON YHTEISHUOLTAJUUS.ELI ÄIDIN KUULUISI JÄRJESTÄÄ LAPSEN TULO KOULUSTA TAPAAMISPÄIVÄNÄ.ONKO TEILLÄ SOVITTU KUINKA TARKKAAN AIKOJA YMS.?JOS LAPSI KÄYTTÄISI ESIM.BUSSIA,ÄIDIN KUULUU MAKSAA BUSSIMAKSUT.OVAT NS,TAPAAMISKUSTANNUKSIA.KAIKKI JUOKSEVAT MENOT TAPAAMISAJALTA;RUOKA,MATKAKUSTANNUKSET......JOS YHTEISHUOLTAJUUS EIKÄ OLE SOVITTU KIRJALLISESTI TOISIN.TUOHON KOULUMATKAAN,ÄIDIN ON MUUTETTAVA AIKOJANSA YM.JOTTA HUOLEHTII LAPSESTA EIKÄ TEIDÄN....
 
Voisiko lapsi jäädä koululle/kirjastoon ja äiti hakisi hänet sieltä? Asuuko äiti sellaisessa paikassa, että lapsi voisi mennä koulusta suoraan sinne vaikka äiti ei juuri sillä sekunnilla olisikaan vielä kotona?
 
hohhoijaa
On aika puuduttavaa lukea tätä ketjua, kun tuhan moni vastaaja ei ole edes kunnolla lukenut ap:n aloitusteksiä eikä tuolta välistäkään ap:n lisäyksiä ja täsmennyksiä. Ja silti tulee neuvoja, että käytä bussia ja puhutaan etälapsesta, vaikka kyse ei ole etälapsesta.
Ja sitten ne neuvot, että jätä lapsi kävelemään sinne pakkaseen..

Omallani oli pitkä koulumatka, vajaa 3 km. Ikää oli tuolloin 9-10 v. Reitti itsessään oli turvallinen. Alkuun kaikki meni hyvin, mutta just talvella kun ei voinut mennä pyörällä ja oli pakkasta ja lunta ja kouluakin käyty enemmän, lapsi alkoi uupua. Luistimia ja suksia ja sisäliikuntavaatteita piti raahata mukana koulukirjojen lisäksi, ja vaikka repussa oli vain läksykirjat, niitä oli paljon ! Lapsi oli ikäisekseen pieni ja hento.

Hän sai toisinaan kyydin kavereilta, toisinaan hain tai vein hänet, mutta en voinut tehdä molempia yleensä.

Talvisin hän hyödynsi "lapsenkokoista" pientä potkukelkkaa eli sillä matka taittui nopeasti, pienet hiekotuksetkaan ei haitanneet kun on potkukelkan kapeat metallijalakset.. mutta unohti sitten yksi kerta tulleensa kouluu tällä potukelkalla, tuli koulun jälkeen kaverin autokyydillä ja potkukelkka varastettiin koulun pihalta... että sinne meni sekin.

En ymmärrä miksi lapselta vaaditaan sellaista jaksamista, mihin aikuisetkaan eivät itse viitsi: kävellä pakkasessa, räntäsateessa, loskassa ja autojen seassa pitkiä koulumatkoja edes takaisin, joka päivä, vuodesta toiseen. Koulureppu selässä, kaikenmaailman jumppatuntikanatamukset mukana.

Jos kerran äidin kanssa ei voi yhteistyötä tehdä, olisi minusta tosi hienoa että ap edelleen jaksaa tätä samaa, eli tarvittaessa kuskaa lasta. Lapsi arvostaa sitä taatusti, kun on isompi, siitä jää lämmin muisto välittämisestä.
Miksi pitäisi ajatella: ei se ole minun lapsi. Lapsi se on kuitenkin, eikö kaikista lapsista pitäisi välittää ja huolehtia, riippumatta kenen tekemä se on - etenkin jos muutenkin huolehtii lapsen arjesta!? :heart:

Ja eikö pitäisi ajatella: miten haluaisin jonkun toisen ihmisen toimivan ja huolehtivan minun lapsestani?

Ilmeisesti ap.n ja lapsen suhde on hyvä ja toimiva, koska yhdessä tekevätä. Lapsi varmaan kertoo asioitaan myös ap:lle, eikä niin, että istuu huoneessaan ja odottaa että isi tulee ja kertoo murheensa vasta isille.
 
alkuperäinen
Valitettavasti lapsi ei kerro asioitaan minulle eikä isälle. Hän kertoo ne äidille, saattaa soittaa useamman kerran päivässä ja höpöttää äidille ne asiat joista minä olen kysynyt esim. jos kysyn mitä ruokaa koulussa oli, lapsi sanoo että en mä oikein tiedä. Äiti soittaa viiden minuutin päästä ja saa tarkan selostuksen ruoan aineksista ja koostumuksesta.

Jos aamulla on sovittu että lapsi tulee pyörällä tai kävellen koulusta ja sitten häntä meneekin hakemaan alkaa lapsi purnamaan, että hänen piti tulla kävellen/pyörällä!

Muutenkin jos suunnitelmat muuttuvat vaikka viidellä minuutilla tai ei voidakkaan mennä johonkin meistä riippumattomista syistä se on katastrofi.

Mutta äiti saa tehdä ihan mitä haluaa, äiti saa myöhästyä niin paljon, kuin haluaa(ilmoitta kyllä) kunhan lapsi vain pääsee pyhän äidin luo. Äitiä totellaan heti, yritetään meilläkin äidin säännöillä toimia vaikka meillä eletään niin kuin meillä on sovitttu.


Meillä, kun taitaa olla niin, että minä olen se äiti ja oikea äiti on enemmin kaveri. Ainankin miehestäni ja minusta sille tuntuu.

Meillä eletään arkea ja äidillä "juhlaa"

Äidin luona lapsi siivoaa jälkensä käskemättä, meillä pittää sanoa samoista asioista useaan kertaan. Meillä purnataan vastaan ja mikään ei kelpaa. Eli meillä lapsi on lapsi.

Kaupassakin jos pyydät/käsket lasta käyttäytymään asiallisesti hän suuttuu...

Lapsen kaverin äidin kanssa olen puhunut tilanteesta ja olemme vertailleet lapsia. Älkääkä nyt purnatko, että jokainen on yksilö eikä voi vertailla!!! Heillä on saman ikäisen kanssa ihan sammanlaista, kuin meillä, mitään ei tapahdu jos et sano kymmentä kertaa jne.

Tuntuu ettei äiti komenna mistään tai sitten lapsi on äidin luona toisen lainen, koska lapsi ottaa heti itseensä jos pyytää käyttäytymään rauhallisemmin(tilanteen vaatimalla tavalla).

Lapsen mielestä me isän kanssa olemme hirviöitä, vaikka emme edellytä sen kummempaa käyttäytymistä kuin tuntemissamme lapsiperheissä.

Ei varmaan mikään ihme, että tympii pakkas kelillä käynnistellä autoa ja herätellä omaa lastaan.

Mutta enää 10 vuotta ja lapsi on jo 20 josko hän sitten alkaisi rauhoittumaan ja arvostamaan hiukan meitäkin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun on itsellä lapsia ja huomaa, ettei niiden voi antaa tehdä ihan mitä tahansa :D :LOL: :whistle: ;) :D positiivista ajattelua vaan kehiin sillä tästä selvitään.
 
Blue
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 22:05 KOKEMUS kirjoitti:
LAIN MUKAAN ELI LAPSEN ETUUTTA AJATELLEN ETÄVANHEMPI ON VELVOLLINEN NOUTAMAAN SEKÄ PALAUTTAMAAN LAPSEN TAPAAMISAJANKOHTANA,JOS ON YHTEISHUOLTAJUUS.ELI ÄIDIN KUULUISI JÄRJESTÄÄ LAPSEN TULO KOULUSTA TAPAAMISPÄIVÄNÄ.ONKO TEILLÄ SOVITTU KUINKA TARKKAAN AIKOJA YMS.?JOS LAPSI KÄYTTÄISI ESIM.BUSSIA,ÄIDIN KUULUU MAKSAA BUSSIMAKSUT.OVAT NS,TAPAAMISKUSTANNUKSIA.KAIKKI JUOKSEVAT MENOT TAPAAMISAJALTA;RUOKA,MATKAKUSTANNUKSET......JOS YHTEISHUOLTAJUUS EIKÄ OLE SOVITTU KIRJALLISESTI TOISIN.TUOHON KOULUMATKAAN,ÄIDIN ON MUUTETTAVA AIKOJANSA YM.JOTTA HUOLEHTII LAPSESTA EIKÄ TEIDÄN....

Onkohan tuollaista lakia olemassakaan? Epäilen suuresti, että tuota lapsen hakemis/palauttamisasiaa ei säätele mikään laki, se on kyllä huoltajien sovittava asia. Minulle on aikoinaan sos.toimesta sanottu tuosta lapsen matkojen maksuasiasta, että sitä ei ole mjssään määrätty, kumpi sen maksaa. Se täytyy lapsen vanhempian keskenään sopia.

Jos tuollainen laki on, kerrotko mikä laki ja mikä pykälä noita asioita säätää/määrää? Katsoisin itsekin mielellään sitä, olisi sitten mustaa valkoisella.
 
näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 22:05 KOKEMUS kirjoitti:
LAIN MUKAAN ELI LAPSEN ETUUTTA AJATELLEN ETÄVANHEMPI ON VELVOLLINEN NOUTAMAAN SEKÄ PALAUTTAMAAN LAPSEN TAPAAMISAJANKOHTANA,JOS ON YHTEISHUOLTAJUUS.ELI ÄIDIN KUULUISI JÄRJESTÄÄ LAPSEN TULO KOULUSTA TAPAAMISPÄIVÄNÄ.ONKO TEILLÄ SOVITTU KUINKA TARKKAAN AIKOJA YMS.?JOS LAPSI KÄYTTÄISI ESIM.BUSSIA,ÄIDIN KUULUU MAKSAA BUSSIMAKSUT.OVAT NS,TAPAAMISKUSTANNUKSIA.KAIKKI JUOKSEVAT MENOT TAPAAMISAJALTA;RUOKA,MATKAKUSTANNUKSET......JOS YHTEISHUOLTAJUUS EIKÄ OLE SOVITTU KIRJALLISESTI TOISIN.TUOHON KOULUMATKAAN,ÄIDIN ON MUUTETTAVA AIKOJANSA YM.JOTTA HUOLEHTII LAPSESTA EIKÄ TEIDÄN....
ja on muuten sitten ihan huuuhaa tuo!! etävanhemman ei ole mikään pakko hoitaa järjestää kuljetuksia kun tapaa!! mistäs sinä tuollaisen lain olet keksinyt!! sellaista kun ei TODELLAKAAN OLE!! se on vain yleinen käsitys!!!se on molempien vanhempien velvollisuus hoitaa että tapaa toistakin vanhempaansa!!! ihan vaan tiedoksi!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 11:32 näin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 22:05 KOKEMUS kirjoitti:
LAIN MUKAAN ELI LAPSEN ETUUTTA AJATELLEN ETÄVANHEMPI ON VELVOLLINEN NOUTAMAAN SEKÄ PALAUTTAMAAN LAPSEN TAPAAMISAJANKOHTANA,JOS ON YHTEISHUOLTAJUUS.ELI ÄIDIN KUULUISI JÄRJESTÄÄ LAPSEN TULO KOULUSTA TAPAAMISPÄIVÄNÄ.ONKO TEILLÄ SOVITTU KUINKA TARKKAAN AIKOJA YMS.?JOS LAPSI KÄYTTÄISI ESIM.BUSSIA,ÄIDIN KUULUU MAKSAA BUSSIMAKSUT.OVAT NS,TAPAAMISKUSTANNUKSIA.KAIKKI JUOKSEVAT MENOT TAPAAMISAJALTA;RUOKA,MATKAKUSTANNUKSET......JOS YHTEISHUOLTAJUUS EIKÄ OLE SOVITTU KIRJALLISESTI TOISIN.TUOHON KOULUMATKAAN,ÄIDIN ON MUUTETTAVA AIKOJANSA YM.JOTTA HUOLEHTII LAPSESTA EIKÄ TEIDÄN....
ja on muuten sitten ihan huuuhaa tuo!! etävanhemman ei ole mikään pakko hoitaa järjestää kuljetuksia kun tapaa!! mistäs sinä tuollaisen lain olet keksinyt!! sellaista kun ei TODELLAKAAN OLE!! se on vain yleinen käsitys!!!se on molempien vanhempien velvollisuus hoitaa että tapaa toistakin vanhempaansa!!! ihan vaan tiedoksi!!!

Kyllä se on ihan yleinen käytäntö (kysy vaikka elatusvelvollisten liitosta), että tapaavalle vanhemmalle kuuluvat tapaamisten matkakulut. Mutta varsinkin jos matka on pitkä tms. toki suositellaan vuorottelemaan. LAIN mukaan lähivanhemman on tuettava tapaamisia. Suuret matkakulut voidaan huomioida elatusmaksuissa.
 
Blue
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 13:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 11:32 näin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 22:05 KOKEMUS kirjoitti:
LAIN MUKAAN ELI LAPSEN ETUUTTA AJATELLEN ETÄVANHEMPI ON VELVOLLINEN NOUTAMAAN SEKÄ PALAUTTAMAAN LAPSEN TAPAAMISAJANKOHTANA,JOS ON YHTEISHUOLTAJUUS.ELI ÄIDIN KUULUISI JÄRJESTÄÄ LAPSEN TULO KOULUSTA TAPAAMISPÄIVÄNÄ.ONKO TEILLÄ SOVITTU KUINKA TARKKAAN AIKOJA YMS.?JOS LAPSI KÄYTTÄISI ESIM.BUSSIA,ÄIDIN KUULUU MAKSAA BUSSIMAKSUT.OVAT NS,TAPAAMISKUSTANNUKSIA.KAIKKI JUOKSEVAT MENOT TAPAAMISAJALTA;RUOKA,MATKAKUSTANNUKSET......JOS YHTEISHUOLTAJUUS EIKÄ OLE SOVITTU KIRJALLISESTI TOISIN.TUOHON KOULUMATKAAN,ÄIDIN ON MUUTETTAVA AIKOJANSA YM.JOTTA HUOLEHTII LAPSESTA EIKÄ TEIDÄN....
ja on muuten sitten ihan huuuhaa tuo!! etävanhemman ei ole mikään pakko hoitaa järjestää kuljetuksia kun tapaa!! mistäs sinä tuollaisen lain olet keksinyt!! sellaista kun ei TODELLAKAAN OLE!! se on vain yleinen käsitys!!!se on molempien vanhempien velvollisuus hoitaa että tapaa toistakin vanhempaansa!!! ihan vaan tiedoksi!!!

Kyllä se on ihan yleinen käytäntö (kysy vaikka elatusvelvollisten liitosta), että tapaavalle vanhemmalle kuuluvat tapaamisten matkakulut. Mutta varsinkin jos matka on pitkä tms. toki suositellaan vuorottelemaan. LAIN mukaan lähivanhemman on tuettava tapaamisia. Suuret matkakulut voidaan huomioida elatusmaksuissa.

Yleinen käytäntö ei ole sama kuin laki! Tarkkuutta!! :attn:
 

Yhteistyössä