TALON PAPERIT, mitä niihin kuuluu?

Ollaan myymässä 4 vuotta vanhaa omakotitaloamme (muutto toiselle paikkakunnalle). Aikanaan meille piirrettiin talo ja rakennettiin itse pitkästä tavarasta. Yksi palkka timpuri oli, mutta paljon tehtiin itse ja talkoo työnä. Nyt kun tosiaan talo pitäisi myydä, niin ihmettelemme, että mitä papereita meillä pitäisi olla. On meillä kuitteja jäljellä ja kuitit palkasta, mitä timpuri on saanut (ja todiste, että olemme verot maksaneet oikein palkasta). Mutta mitä ihmettä kuuluu talon papereihin? Kun miehen kaveri höpöttää, että ei me voida myydä taloa, kun paperitkin on laittamatta.

Viisaampien vastauksista kiitollinen :D .
 
Kiitos, nämä tietenkin löytyy.

Kysyin mieheltä tarkennusta, että mitä se kaveri tarkoittaa. Kaveri oli sanonut, että kaikki rakennusajan paperit pitää viedä tilitoimistoon ja siellä ne laskevat asunnon arvon. Ilman tätä ei voi asuntoa myydä. :eek:

En vain ole tuommoisesta kuullutkaan, kun välittäjä teki jo arvioinnin asunnosta ja luonnollisesti saamme vähän voittoa asunnosta kuin mitä siihen laitoimme rahaa. En silti haluaisi todellista hintaa millään tilitoimiston arvioinnilla uusille omistajille näyttää. Niin ja kyseessä ei mitkään isot voitot ja ei me mitään huijata, mutta siis kun täällä on asuntojen hinnat huimasti noussut siitä kun rakensimme, niin saamme vähän "väkisinkin" voittoa.

Toki välittäjä varmasti neuvoo ja kertoo enemmän, mutta emme haluaisi olla aivan tyhmiä ja tietämättömiä asiasta. Mutta siis mitään tämmöistä välittäjä ei ole maininnut. Nyt välittäjä valitettavasti 2 viikon ulkomaanlomalla, emmekä viitsi kolleegaakaan vaivata, kun selviäähän se asia sitten 2 viikon päästä, luultavasti.

Asiaa vaivaa niin pirusti. Tietääkö kukaan tämmöisestä käytännöstä? Onko siis meidän aivan pakko viedä tilitoimistoon talon raksa-paperit? :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 15:38 annika kirjoitti:
Kiitos, nämä tietenkin löytyy.

Kysyin mieheltä tarkennusta, että mitä se kaveri tarkoittaa. Kaveri oli sanonut, että kaikki rakennusajan paperit pitää viedä tilitoimistoon ja siellä ne laskevat asunnon arvon. Ilman tätä ei voi asuntoa myydä. :eek:

En vain ole tuommoisesta kuullutkaan, kun välittäjä teki jo arvioinnin asunnosta ja luonnollisesti saamme vähän voittoa asunnosta kuin mitä siihen laitoimme rahaa. En silti haluaisi todellista hintaa millään tilitoimiston arvioinnilla uusille omistajille näyttää. Niin ja kyseessä ei mitkään isot voitot ja ei me mitään huijata, mutta siis kun täällä on asuntojen hinnat huimasti noussut siitä kun rakensimme, niin saamme vähän "väkisinkin" voittoa.

Toki välittäjä varmasti neuvoo ja kertoo enemmän, mutta emme haluaisi olla aivan tyhmiä ja tietämättömiä asiasta. Mutta siis mitään tämmöistä välittäjä ei ole maininnut. Nyt välittäjä valitettavasti 2 viikon ulkomaanlomalla, emmekä viitsi kolleegaakaan vaivata, kun selviäähän se asia sitten 2 viikon päästä, luultavasti.

Asiaa vaivaa niin pirusti. Tietääkö kukaan tämmöisestä käytännöstä? Onko siis meidän aivan pakko viedä tilitoimistoon talon raksa-paperit? :\|

No meillä ainakaan viety mihinkään laskettavaksi mitään.
Välittäjä teki arvion ja sen mukaan myymään aloitettiin.
En minä ainakaan mitään ostajalle näyttänyt ja sainhan minäkin voittoa.
Ei se ostajalle kuulu.
Tarvitsette kaikki piirustukset,lopputarkastupöytäkirjat,rasitustodistuksen ainakin.<br><br>
 
Höpö höpö! Onpa hyvä kaveri, kun tuollaisilla pelottelee... Talon myyntihinta arvioidaan ja sovitaan välittäjän kanssa. Hän tietää mihin hintaan vastaavat menneet kaupaksi ja yhdessä hänen kanssa voitte miettiä, mitä hintaa lähdette tavoittelemaan ja mihin itse olette tyytyväisiä.
 
raksaajan muija
Talon arvo on juuri se, millaiseksi itse sen määrittelette. Pyydätte sellaisen hinnan, jonka itse haluatte. Edes välittäjän arvio ei ole mikään sääntö josta ei voisi poiketa. Määritelkää itse, mitä te haluaisitte rahaa talostanne ja miettikää mikä on minimisumma millä myytte ja siitä sitten haette sen sopivan pyyntihinnan.

Mitään kustannusarvioita ja kuitteja ei missään nimessä aleta minnekään tilitoimistoihin kuskaamaan. Edes verottajaa ei enää kiinnosta, mikä on talon hinta ollut teille ja millä hinnalla sen myytte. Kun talossa on asunut yli 2 vuotta, mitään myyntivoittoja ei verottajan silmin katsota.

Talon papereihin myynnin kannalta kuuluvat rasitustodistukset, rakennepiirustukset ja lupapaperit.

Taitaa neuvoja jakelevaa kaveria kateus vaivata, jos niin tarkkaan haluaa selvittää, mitä talo on teille kustantanut ja mitä saatte siitä "voittoa".
 

Yhteistyössä