Talonyhtiön grillikatoksella grillaaminen. Miten te toimisitte ko. tilanteessa?

Oltiin sukulaisteni kanssa tosiaan grillailemassa talonyhtiön grillikatoksella. Siinä sitten oli pihalla lapsia enemmänkin leikkimässä. Muutama tuli kyselemään: "saanks mäkin tulla syömään teidän kanssa?" ja paras jopa ilmoitti, että: "mun äiti käski kysyy et saisinko mä makkaraa teiltä?".

Siis woot? Oisko mun nyt sit pitäny alkaa ruokkimaan nää kyselevät lapset? Toisaalta jos oisin antanu niille niin varmaan ne 10 muutakin olis sit tullu tivaamaan ruokaa.

Onko se tosiaan niin, että kun tossa yhteisellä grillipaikalla grillaa niin pitää vaan hyväksyä nää nälkäiset kerjäläiset? Mites muiden yhteisillä grillipaikoilla menee?
 
joooh
ilmeisesti en ole tiukkapipo vaikka olen aina sellaisena itseäni pitänyt.

jos olen taloyhtiön grillipaikalla grillaamassa, annan kyllä lähistöllä oleville lapsillekin jos huomaan, että heidän selvästi tekisi mieli...
 
"teajohanna"
No ei nyt sentään kaikkia tarvitse ruokkia, jos ei ruokaa nyt sattumoisin jotenkin ole ihan ylenpalttisesti. Tai jos ei satu omistamaan semmoisia taikoja kuin se entinen tyyppi joka sai suvereenisti viisi leipää ja kaksi kalaa riittämään varsin monelle.

Voi sanoa ystävällisesti lapsille että voi harmi, nyt ei kuule ole ylimääräisiä makkaroita meillä, mutta jos tuot oman ja tulet grillaamaan niin voin auttaa grillaamisessa.

(Vaikeaahan se on... ja jos lapsi on nälkäisen näköinen niin kyllä mä varmaan ruokkisin senkin. Mutta onhan tuo vähän pahoille tavoille opettamista jos tuohon lähtee mukaan... ja sillai vähän kyseenalaistakin, kun ei nykyään ikinä tiedä kuka on allerginen millekin. Annat makkaran lapselle ja sitten se saa siinä jonkun anafylaksian... tai vähintään tulee vihainen äiti huutamaan että nyt sillä meni koko karppaamisdieetti pyllylleen..)
 
ilmeisesti en ole tiukkapipo vaikka olen aina sellaisena itseäni pitänyt.

jos olen taloyhtiön grillipaikalla grillaamassa, annan kyllä lähistöllä oleville lapsillekin jos huomaan, että heidän selvästi tekisi mieli...
Paljon sä varaat grillattavaa? Meil oli viidelle hengelle salaattia (jota varmastikaan ykskään "lainalapsi" ei olis halunnut) makkarapaketti ja kanapihvit. Miten mä niillä olisin ruokkinu koko pihan lapset ja vielä oman porukan?
 
Vieraas
Ei ole kokemusta taloyhtiöiden grillipaikoista, mut mun mielestä tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Sanoisin lapsille, että nyt ei sovi, koska meillä ei ole grillattavaa riittävästi. "mun äiti käski kysyy et saisinko mä makkaraa teiltä?" on myös voinut vähän muuttua matkan varrella. Onko sulla itsellä lapsia ja minkä ikäisiä. ;D
 
kannattaa varata mukaan jotakin halppismaggaroita jos taloyhtiön penskoilla on tapana tulla norkoilemaan
Mä ostin muutenkin halvinta mitä ääsmarketista löyty. Jotenkin mua ei huvittais noita alkaa ruokkimaan... Asia olis eri jos tietäisin että homma toimis vastavuoroisesti, että sit joskus ku ovat perheineen grillaamassa vois omani mennä siihen syömään, mutta eipä ole näkyny muita grillailemassa.
 
Donatella
Mä olisin kanssa sanonut jotakin että voi harmi makkaraa ei ole kun omallle porukalle, tuo omat niin grillataaan ne.. ym ym. Mut on kyl aika paksua antaa oman lapsen tulla kerjää tohon! Mä sanoisin nimenomaan että sinne et mene kärttämään yhtään!
 
  • Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
Ihan omiamme ollaan grillattu, samoin naapurit.

Ainoa poikkeus pihatalkoot - silloin hiillostuu taloyhtiön sponssaamat makkarat, ja jokainen halukas saa niitä syödä.

Ei meillä ainakaan oo yleensä varattuna makkaroita, kanapihvejä yms kuin omalle porukalle. Jos joskus jää ylimääräistä, voin hihkaista jollekin naapurille että maistuisiko sullekin - tai tarjota jollekin lapselle, jos sellainen siinä häärää, mutta vain siten että lapsen vanhemmalta on kysytty lupa.
 
Ei ole kokemusta taloyhtiöiden grillipaikoista, mut mun mielestä tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Sanoisin lapsille, että nyt ei sovi, koska meillä ei ole grillattavaa riittävästi. "mun äiti käski kysyy et saisinko mä makkaraa teiltä?" on myös voinut vähän muuttua matkan varrella. Onko sulla itsellä lapsia ja minkä ikäisiä. ;D
Mulla on yhdeksän vuotias lapsi, jonka olen opettanut että ei mene norkoilemaan grillille, jos näkee että siinä on ihmisiä grillaamassa.

Sen lapsen äidin kanssa jonka äiti oli käskeny oltiinkin jo tekemisissä ja ei todellakaan ollu menny noin juttu. Itse olen myös opettanut lapselleni että valehtelu on ruma tapa.

Ehkä mä ylipäätäni ihmettelen kuinka vähän nykyään opetetaan käytöstapoja lapsille...
 
No voisin antaa jos ylimäärästä on, mutta varmaan ei olisi, joten sanoisin kohteliaasti että ei ole nyt antaa ja täytyy olla kaikilla omat grillattavat. Ei laps osaa välttämättä tommosia ajatella. Mietin tuota että onko oikeesti jonkun äiti käskenyt kysyä? Me oltiin viime vuonna tuossa naapuritalon katoksessa grillaamassa ja siinä oli meidän kaveri joka asu siinä talossa ja sen tyttö ja tytön kavereita muutama, niin kyllä niille makkaraa tarjottiin, mutta kaikki ei ees halunnu.
 
Ihan omiamme ollaan grillattu, samoin naapurit.

Ainoa poikkeus pihatalkoot - silloin hiillostuu taloyhtiön sponssaamat makkarat, ja jokainen halukas saa niitä syödä.

Ei meillä ainakaan oo yleensä varattuna makkaroita, kanapihvejä yms kuin omalle porukalle. Jos joskus jää ylimääräistä, voin hihkaista jollekin naapurille että maistuisiko sullekin - tai tarjota jollekin lapselle, jos sellainen siinä häärää, mutta vain siten että lapsen vanhemmalta on kysytty lupa.
Meidän seuraksi saapui myöhemmin yks naapuri lapsensa kanssa ja heille tarjosin sitten mitä meiltä oli jääny (yks makkara ja salaattia). Äiti antoi lapselle makkaran ja tyytyi ite juomaan vissyään ;)
 
Vieraas
Mulla on yhdeksän vuotias lapsi, jonka olen opettanut että ei mene norkoilemaan grillille, jos näkee että siinä on ihmisiä grillaamassa.

Sen lapsen äidin kanssa jonka äiti oli käskeny oltiinkin jo tekemisissä ja ei todellakaan ollu menny noin juttu. Itse olen myös opettanut lapselleni että valehtelu on ruma tapa.

Ehkä mä ylipäätäni ihmettelen kuinka vähän nykyään opetetaan käytöstapoja lapsille...
Niin no en mä sitä tarkoittanut, että lapset olisivat tahallaan valehdelleet, vaan että lapsi on ymmärtänyt asian alunperinkin väärin tai sit ilmaissut sulle itseään hassusti. Meillä esim. naapurin lapset saattaa tulla ilmoittamaan, että äiti sanoi, että hän saa nyt tulla meille sisälle. Ei se ole valehtelua vaan sitä, että lapsi vaan jättää sanomatta sen lopun, että jos meille sopii. :D Tai jotain vastaavaa... Kyse siis n.4v lapsista ja uskon kyllä, että heille käytöstapoja opetetaan, mutta hehän harjoittelevat vasta! Tuo ettet antanut ja vastasit kuitenkin nätisti mun mielestä on hyvä, koska on samassa linjassa sen "kerjäämiskiellon" kanssa. :)
 
[QUOTE="vieras";26315023]Meillä ei edes vieraiden lasten anneta kuolla nälkään.[/QUOTE]

Kyllä ne kaikki lapset oli kotona ruokaa saaneet. Ainakin jos ulkonäöltä pitäis tuomita. OIs meillä sitä salaattia ollu, mutta moniko alle 12 v. haluaa pelkkkää salaattia. Ja toisekseen mä pihtailin sitä kanaa, että saan sitten salaatin kanssa evääks huomiselle.

Mun tarvii myöntää, että mulla ei ole varaa yksinhuoltajana ruokkia koko pihan lapsia.
 
aikuisen vastuu
Täytyy sanoa etten ihan näitä kaikkia tajua, jotka täällä ilmoittavat että kyllä meillä vaan ruokitaan kaikki vieraatkin lapset.

Nimittäin oikeasti sitä voi tehdä vaikka minkälaisen karhunpalveluksen vierasta lasta ruokkiessaan, vaikka kuinka olisi hyvä tarkoitus. On väriaineallergioita, lisäaineallergioita, keliakioita, maitoproteiiniallergioita, mausteallergioita. Usein pyytelemään tuleva lapsi on aika pieni, jolla kuitenkin on lupa olla oman taloyhtiön pihalla (tietysti). Kehitysviiveiset lapset ovat ehkä kaikkein estottomimpia pyytelijöitä (ja voivat pyydellä vaikka heitä olisi miten kasvatettu), mutta samalla itse ehkä täysin muistamattomia allergioidensa tai ruoka-ainerajoitustensa suhteen. Niinpä lapsen ruokkiminen ilman hänet tuntevan aikuisen lupaa on tosiaan vähän arveluttavaa.

No, ehkä työni puolesta näen näitä rassukoita suhteessa enemmän kuin tavallisesti kehittyneitä lapsia... että silmälasit sävyttää. Silti. Heitä on.
 
Niin no en mä sitä tarkoittanut, että lapset olisivat tahallaan valehdelleet, vaan että lapsi on ymmärtänyt asian alunperinkin väärin tai sit ilmaissut sulle itseään hassusti. Meillä esim. naapurin lapset saattaa tulla ilmoittamaan, että äiti sanoi, että hän saa nyt tulla meille sisälle. Ei se ole valehtelua vaan sitä, että lapsi vaan jättää sanomatta sen lopun, että jos meille sopii. :D Tai jotain vastaavaa... Kyse siis n.4v lapsista ja uskon kyllä, että heille käytöstapoja opetetaan, mutta hehän harjoittelevat vasta! Tuo ettet antanut ja vastasit kuitenkin nätisti mun mielestä on hyvä, koska on samassa linjassa sen "kerjäämiskiellon" kanssa. :)
Tämän lapsen kohdalla tiedän, että kyseessä on tarkoituksellinen totuuden muuntelu. Ikääkin on sen verran, että pitäis kyllä osata ilmaista itseään "paremmin".

Mutta joo, kyllä se alko sit jo pidemmän päälle vähän kiristää hampaita, ku kerjääjiä riitti. Mutta skarppasin ja ilmoitin kaikille ystävällisesti, että tulevat vanhempien kanssa grillamaan, että meillä ei nyt oo ylimäärästä.
 

Yhteistyössä