talossani asuu valvojavauva

  • Viestiketjun aloittaja "monsteri"
  • Ensimmäinen viesti
"monsteri"
Voi auttakaa, kun 1.5 kk vauva ei nuku päivällä ollenkaan, kuin sylissä pieniä pätkiä. Jos yrittää siirtää pois että saisi itse "nukkua silloin kun vauva nukkuu", niin max 15 min niin vauva herää huutamaan. Öisin nukkuu n 22.30-02.30 sitten tunnin hereillä. Seuraavat unet 3.30-5.30 ja sitten alkaa se valvoa posottaminen. Joinakin öinä vauva nukkuu tosi levottomasti ja heiluu kuin heinämies ja ähisee ja ynisee ja heräilee puolen tunnin välein. Imettämisestä ei tule mitään kun en jaksa valvoa. En vaan jaksa. Ei saa päivällä nukkua. Vauva nukkuu vuorokaudessa vain tyyliin 10 tuntia. Vauva nukkuu autossa ja vaunuissa kun liikkeellä, auto on miehen mukana töissä ja en osaa samalla nukkua kun työntelen vaunuja pihalla xD Oon nukuttanu sitterissä, turvakaukalossa, vaunun kantokopassa, koliikkikeinussa, vieressä tissisuussa.. Ei se vaan nuku. Mun maitokin muuttuu myrkyks ku kittaan kahvia ja pepsi maxia että jaksais istua vauva sylissä.. Pulloa annetaan aika tiuhaan. Hävettää oma väsymys, että pitää ehdoin tahdoin sitä kahvia lipittää.
 
"vieras"
Esikoinen oli samanlainen, sillä erotuksella, että nukkui öisin suht ok, mitä nyt päivä alkoi jo neljältä. Ja tää kuopus on ihan samanlainen myös (nyt päälle 3kk). En tiedä millä olen jaksanut. Esikoista työnsin kahdet päiväunet ulkona vaunuissa eli 2x 2h päivässä ja laihduin 15kg. Tilanne alkoi helpottaa päälle kolmikuisena kun alkoi syödä soseita ja ne rytmitti päivää. Ja muutenkin se avain sana on RYTMI. Yksinkertaisesti opetat sen nukkumaan tiettyinä aikoina. Vaunut pysyy liikeessä ja vauva siellä niin kauan kun on uniaika jne.
 
"vieras"
Meillä noin "nukkuvalla" lapsella oli allergiat. Helpottui, kun aloitin mm. maidottoman imetysdieetin. Korvikkeita en onneksi ollut antanut, kun niitä myöhemmin kokeiltiin meni vain entistä pahemmaksi.
 
..
ki sun täytyis opetella imettämään ja nukkumaan yhtäaikaa. esikoisen kanssa vaikeaa, toisen lapsen kanssa jo sujuu. ettekö voi ottaa päikkäreitä yhdessä vanhempien sängyllä, annat nukahtaa tissille siihen viereen ja nukut itse sitten siinä? ja kyllä kahvia saa imettäessä juoda, älä siitä ressaa.
 
allergikon äiti
[QUOTE="vieras";24612445]Meillä noin "nukkuvalla" lapsella oli allergiat. Helpottui, kun aloitin mm. maidottoman imetysdieetin. Korvikkeita en onneksi ollut antanut, kun niitä myöhemmin kokeiltiin meni vain entistä pahemmaksi.[/QUOTE]

Sama. Meillä myös syyksi paljastui laajat ruoka-aineallergiat sekä siitä johtuva refluksi.
 
vierailijana
Meillä on ollut tuollaista JO kahden lapsen kanssa, Syy oli meillä paha refluksi ja maitoallergia molemmilla. Meinas lähteä itseltä henki kun olin niin väsy kanssa.....:/
 
"vieras"
Kaikki sympatiat refluksilasten ja moniallergikkojen vanhemmille, mutta muistuttaisin kyllä ap:täkin, että ihan oikeesti, jotkut vauvat ei vaan alkuun juurikaan nuku tai ovat ylikierroksilla, tai vanhemmat ei tajua antaa nukkumarauhaa. Kaikilla lapsilla ei ole refluksia tai allaergioita. On kurjaa, että heti tarjotaan niitä ratkaisuksi väsyneelle ihmiselle ja aiheutetaan lisää huolta ja murhetta kun alkaa väkisin epäillä niitä.

Jos vauva mielestäsi kärsii, vie se lääkäriin. Jos se vaan valvoo mutta on tyytyväinen niin keskity rutiineiden luomiseen ja hanki itsellesi apua, että voit välillä nukkua.
 
"vieras"
Mulla tuli kans maitoallergia mieleen. Meiän poika oli aika samanlainen,alkoi just tossa 1,5kk iässä ja ei nukkunut yhtään yli 2h unia missään. Vasta reilu 5kk iässä varmistui maitoallergia.. Sinuna hakeutuisin yksityiselle,vauvalle allergiatestit.
 
HippuTAR
Meidän keskimmäinen nukkui ekat puolivuotta (keskolasta kotiin pääsyn jälkeen) klo. 22-01 omassa sängyssä, muuten nukkui ainoastaan sylissä ja siinä piti heijata tai taputtaa pyllylle.
Yöt makasin sohvalla, vauva vatsan päällä ja taputin pyllylle. Olin siinä sellaisessa horroksessa niin että käsi kuitenkin heilui koko ajan. Välillä nukahdin kunnolla mutta sitten alkoi heti kitinä. Lisäksi poika söi tunnin välein ja syöminen kesti tunnin... (nämä siis lukuunottamatta tuota alkuyötä).
Näin jäljikäteen on täysin mahdotonta käsittää kuinka selvisin tuosta ajasta.

En siis osaa antaa neuvoja, voin vaan toivottaa jaksamista ja kertoa että kyllä siitä valvomisestakin voi selvitä vaikka vaikealta tuntuisi!
 
"monsteri"
Olen yrittänyt kapaloida. Täytyy varmaan yrittää paremmin. Pelottaa vaan, että vauva läkähtyy kun meillä on 26 astetta lämmintä sisällä. On kuuma pitää vauvaa sylissäkin: ollaan molemmat jatkuvasti läpimärkiä. Nahkasohva ei helpota asiaa yhtään.
Imettäminen ei ole oikein lähteny kunnolla käyntiin, kun alussa sai lisämaitoa (sairaalassa paino putosi yli 9 prosenttia). Sitten huomasin, että homma oli kääntynyt kokonaan päälaelleen. Tissit oli ikäänkuin lisämaito (pahin kiristys pois). Vauvalla käytössä Ainun Anti-Colic pullo, koska hirveät ilmavaivat vaivana (pullo ja Disflatyl tuntuvat auttaneen, röyhtäilee milloin mitenkin, välillä kaarioksentaa). Vauva ähisi yhessä vaiheessa aivan punaisena ja huusi ja pieri niin, että oksat pois. Suihkutissit mulla riesana ja kuulee kuinka vauva nielee ilmaa imiessään. Ahistaa vaan, että jos alan tosissani imettämään, niin yöt menee valvoessa ja päivällä ei saa nukkua. Nyt mies nousee vauvan kanssa aamulla ja mä nukun, ettei tarvii päivällä nukkua. Vauvan imuote on myös huonontunut varmaan pullon seurauksena. Saa joka kerta rinnalla raivareita, pullolle ei raivoa.
Mäkin oon miettiny refluksitaudit ja maitoallergiat läpi. Avoanoppi katto ku viiriäistä kun väänsin itkua refluksitaudista, eikä ollut edes moisesta kuullutkaan. Pisti vihaksi kun vielä mainitsi miehelle, että mä en varmasti jaksa kotona vauvan kanssa kahdestaan. Sanoin neuvolassa, ettei vauva nuku, mutta tuntuu, ettei oteta tosissaan. en kehtaa alkaa mistään paasaamaan niille, kun tuntuu, että ne on alan ammattilaisia ja ite ihan höhlä, kun ei ole koskaan ollut vauvojen kanssa tekemisissä.
Pitäisin itsekin vauvaa mielelläni vieressä, mutta mun on niin vaikea nukkua silloin. Joka paikkaa särkee parin tunnin jälkeen kun könötän ihan ihmeellisesti ja säpsähtelen hereillä ja pelkään että käännyn vauvan päälle. Makuulleen imettäminen on mulle jotenkin vaikeaa. Voiko rintojen muoto jotenkin haitata sitä? Rinta sojottaa ilmassa, nänni viistosti alaspäin. Mulla on pienet, sellaset törröttävät tissit (ketunkorvat :D). Joudun jotenkin olemaan tosi vinossa vauvaa kohti ja jännittämään itseäni tai pitämään tissistä kiinni, että vauva saa kunnolla kiinni.
Mietin, että pitäisikö tosissaan yrittää ja hankkia joku imetysguru käymään täällä.. Pullo tuntuu vaan niin paljon helpommalta ja tekisi mieli ajaa koko maidontuotanto alas. Varsinkin kun mua ahistaa imettää julkisesti. Muiden imetys ei haittaa, oon ite sen kannalla. Pelottaa vaan että joku kukkahattutäti tulee huutelee tissinäyttelyä kahvilassa. Onko muilla sitä ongelmaa, että vauva valuttaa tai tissistä valuu tai tulee puklu liiveille. Liivit on koko ajan märät ja tahraset ja haisee oksennukselta... :(
 
vuorotelkaa
Jos ottaa pullosta korviketta, mikset vuorottele yöheräämisiä miehen kanssa edes silloin, kun miehelläsi vapaata? Turhaan siinä molemmat itseään väsyttää. Meillä ei nukkunut päikkäreitä pienenä, mutta yöt nukkui ihan ok.
 
"vieras"
Mitä korviketta annat?

Meillä oli samanlaista ja paljastui maitoallergia. Tuli ihan puskista, koska itse jotenkaan en uskonu allergioihin, koska kukaan perheessä ei ole allerginen. Diagnoosi tuli tasan 1-vuotiaana. Vasta. Tää oli toka lapseni ja tuntui, että kukaan ei uskonu mua neuvolassa. Meillä siis samanlaista nukkumista ja oireita = maitoallergia.

Haiseeko vauvan kakka oksennukselta? Haiseeko puklut vahvasti oksennukselle?
 
"monsteri"
Vuorotellaan miehen kanssa yöllä vaikka sillä ei olekaan vapaata. Ja saan nukkua aamulla, että jaksan valvoa päivät. Mua kuitenkin vaan väsyttää koko ajan. Enkä meinaa saada unta kun mies ja vauva hereillä. Nukahtaminen vaikeaa muutenkin. En tiedä miksi.

Puklut haisee oksennukselta jos tulee tosi paljon kerralla esim kaarioksennus. Kakka ei haise oksennukselta. En ole kyllä haistellutkaan. Vauva saa NANnia.
 
"vieras"
tosiaan, lopettakaa NAN heti, tutteli on vielä pahempaa. Ostakaa Nutrilon Omneo, sen voi tehdä kylmään veteen,eli ei tarvi keittää vettä ja odottaa jäähtymistä. Litrahinta on sama kuin nannille. Ainoastaan se voi käydä hyvin maitoallergiselle tai herkkämahaiselle.
 
vuorotelkaa
Meillä NAN aiheutti kovat vatsakivut, Tuttelista taas ei tullut mitään. Kokeile ensin jotain toista kaupan korviketta, ei heti kannata alkaa antaa kalleinta apteekin korviketta. Ja jos sulla on kokoajan väsy, niin oisko syytä vaikka käydä juttelemassa jollekkin asiasta? Voihan olla jotain alkavaa masennusta tms. Tsemppiä!
 
"vieras"
Meillä NAN aiheutti kovat vatsakivut, Tuttelista taas ei tullut mitään. Kokeile ensin jotain toista kaupan korviketta, ei heti kannata alkaa antaa kalleinta apteekin korviketta. Ja jos sulla on kokoajan väsy, niin oisko syytä vaikka käydä juttelemassa jollekkin asiasta? Voihan olla jotain alkavaa masennusta tms. Tsemppiä!
Nutrilon Omneo ei todellakaan ole mitään kallista, sen litrahinta on ihan sama kuin NAN:nilla!! Miksi ei suoraan osta sitä? Ei mitään järkeä alkaa pelleilee Tutteleiden tai Sempereiden kanssa, ne on todella tyjyä kamaa pienille vauvoille, tässäkin tapauksessa ap:n vauva on vasta 6 viikkoa vanha, ei ihme, että huutaa ja valvoo, ku saa NAN:ia. Ihan Prismasta, Cittarista, S-Marketista yms. saa sitä Nutrilon Omneota, se on neliönmallisessa laatikossa, jauheena, myydään muiden korvikkeiden lähettyvillä.
 
"vieras"
No meillä oli valvoja vauva myös, nykyään nukkuu jopa kahdet päikkärit (tyttä 6kk), oman aikansa otti, mutta alkoi lopulta helpottaan. Yö syöttö kesti aluksi noin 1,5 tuntia kerralla, mutta nykyään moiset hoidetaan n. puoleen tuntiin. Minäkin olen kahvia juonut koko imetyksen ajan aika reippaanlaisesti, mitään vaikutusta vauvaan sillä ei ole ollut, lähinnä lisännyt vain maidon tuloa. Neuvolassakaan ei syyttävin sormin ole kahvitteluani tuomittu. Kannattaa ottaa itselleen säännöllisesti omaa aikaa, niin jaksaa paremmin ne yöt ja päivät kun mies ei ole auttamassa, tietty viikonloppuisin miehesi antaa sinun välillä nukkua ja hoitaa lapsen yösyötön ja aamutoimet.

Yritä vaan jaksaa, meillä valvominen oli vain vaihe.
 
"höh"
[QUOTE="vieras";24613159]Nutrilon Omneo ei todellakaan ole mitään kallista, sen litrahinta on ihan sama kuin NAN:nilla!! Miksi ei suoraan osta sitä? Ei mitään järkeä alkaa pelleilee Tutteleiden tai Sempereiden kanssa, ne on todella tyjyä kamaa pienille vauvoille, tässäkin tapauksessa ap:n vauva on vasta 6 viikkoa vanha, ei ihme, että huutaa ja valvoo, ku saa NAN:ia. Ihan Prismasta, Cittarista, S-Marketista yms. saa sitä Nutrilon Omneota, se on neliönmallisessa laatikossa, jauheena, myydään muiden korvikkeiden lähettyvillä.[/QUOTE]

Öö, mitä pelleilyä se on, jos kertaalleen kokeilee toista valmistetta, jota saa heti pienessä purkissa? Meille ei sopinut NAN, mutta Tutteli sopi ja vauva oli neliviikkoinen. Ne on tarkoitettu ihan vastasyntyneestä eteenpäin, siinä missä Nutrilon Omneokin.
 
"Vieras"
Selvästikkään käyttämäsi vastike ei sovi vauvalle, jos puklu/oksennus oikein kaaressa lentää. Meillä Tutteli oli pahin ja vauvalla oksu lensi kunnolla. NAN:a kokeiltiin ja siitä vauva alkoi kakkaamaan vielä enemmän mitä normaalisti kakkasi (kakkasi siis normaalistikkin monta kertaa päivässä). Teki yölläkin kakkoja useamman kerran.

Siirryttiin sitten testaamaan Nutrilon Omneota ja sitä voin kyllä suositella. Ei lentänyt puklu ja vatsakin rauhoittui. Sitä saa Prismasta ja muista päivittäistavara kaupoista. Jauheen vaan sekoittaa lämmitettyyn veteen hyvin ja se on siinä. Suosittelen ainakin testaamaan. Ja sitten myös lääkäri voisi olla paikallaan, koska ei ole normaalia jos vauva hirveän voimakkaasti yhtenään puklailee.
 

Yhteistyössä