**TAMMIKUU2008**marraskuu

riksulle jaksuja ja tsemppiö :flower: :heart:
raksunaksu: Tää aika on vaan hujahtanu johonkin,ja kun aattelee et nyt tulee viel joulu ja kaikki tähän niin tää vika kuukaushan vaan katoaa.

Nyt saa siivous hetkeksi riittää,minen jaksa :LOL:
Pitäsköhän sitä sairaala kassin pakkausta alkaa jossain vaihees miettimää..taitaa kyl jäädä sinne synnytysarviointi käynnin jälkeen.Nyt on alkanu sekin enemmän pyörii päässä,pelottaa et joudun sektioon. No ei auta vielä murehtia kun ei tiedä..

Taidan kanssa kokeilla pikku päikkäreitä ja välipalaa.
 
Jäin sit kuitenkin roikkuun tänne.... =)

Cattie: Mä ostin (siis tilasin) myös imetyspaitoja Henkalta. Toinen maksoi 19.90e ja toinen 9,90e. Toinen on syvän punainen ja toinen omenenvihreä. Aattelin, että laitan toisen niistä sit aikanaan ristiäisiin (+ musta pitkä hame) päälle. On helpompaa sit imettää ristiäisten aikana. Jos en sit löydä kaupasta muuta kivaa vaatetusta ylle...
Imetysliivejä mulla on kolmet ja aattelin niillä pärjätä koko vauvan imetyskauden ajan...

raksunaksu: Kyllä tuntuu minustakin, että koko raskausaika on hujahtanut ihan älyttömän nopeasti. Vaikka onkin näitä vaivoja ollut enemmän kuin aikasemmissa raskauksissa niin aika on silti kulkenut melkoista kyytiä eteen päin...

Meilläkin ois miehen kanssa pikkujoulut (sittenkin) tiedossa. Eka näytti siltä ettei päästäkään tänä vuonna pikkujouluun, mut onneksi ne sit järjestettiin kuitenkin. Ihana päästä syömään valmiiseen pöytään (kun vain muistais syödä kohtuudella ettei ala liikasyönti närästään)

No, nyt mä lähen sinne ruuanlaittoon (LUPAAN!) ;)

Tammiäiti taas
 
Heissan taas!

Sain imuroitua ja kohta laitan ruokaa kun mieskin kotiutuu.. Mutta että voi ottaa koville toi imurointi, meillä kun on kaksio viä, niin ei sen nyt luulis olevan kova urakka :ashamed: mutta kyllä nyt ollaan vatta kovana..

Monestihan noi henkan vaatteet ei todellakaan oo laadultaa mitään kummosia, mutta täytyy kyllä sanoa et oon ollu tosi tyytyväinen näihin mamma vaatteisiin, nää on kuiteski ollu kovassa käytössä. Tää imetyspaita on tosi reilu mut niinhän se kai saakin olla ettei heti kiristä joka paikasta. Mä valkkasin ihan mustan tylsänä ihmisenä :ashamed: No ostan toisen sit jonkun kivemman värisen synnytyksen jälkeen, varmaankin just ristiäisiä varten.

Juu minustakin aika on hujahtanut ja tosiaan joulukuullakin on tapana mennä niin himskatin nopsaa..

Riksulle :hug: No, onneksi asia on huomattu jo raskausaikana ja asianmukainen hoito päästään aloittamaan heti vauvan synnyttyä. Meillä munuaisaltaiden tilanne katotaan vielä 14.12, viimeksihän toinen oli jo kokonaan normaali.

Cattie taas :D

Ai mutta täytyykin varmaan hakea kaupasta vaikka keksejä kun niitä "vieraitakin" tulee :D
 
Tuli vielä mieleen kysyä et saako sairaalassa liivinsuojuksia, vai pitääkö ottaa omat mukaan? Mäkin rupesin sitä kassin sisältöä pohtiin.. =) Enkä nyt tiä et mitä sinne laittas.. Hyg tarvikkeita en laita valmiiks viä, kamerakin on käytössä.. hmm..

Juu juu häivyn nyt

:wave:
 
Muutaman päivän tauon jälkeen nyt minäkin taas kirjoittelen. Maanantaina oltiin tosiaan niillä jouluostoksilla ja nyt on kaikki hankinnat joulua ajatellen tehty. Kyllä oli jalat väsyneet, kun kotiin päästiin ja kaupassakaan ei jalat enää meinaneet kantaa. Eipäs sitä enää voi shoppailla kuten ennen. Imetysliivit sain sitten ostettua KappAhlista, nyt ostin vain yhdet ja ajattelin, että saan niitä sitten myöhemminkin.
Verhoja ei löytynyt, mutta tänään lähden vielä käymään kangaskaupassa.

Eilen kävin sitten taas työmaalla moikkaamassa työkavereita ja laitoin siinä sivussa sitten töihin seinille hiukan tonttuja ja muita joulukoristeita. Pakko oli jotakin hommaa päästä tekemään, vaikka saikulla olenkin.

Joulukuun puoleenväliin olen nyt sitten tilannut kampaajan ja jalkahoitajan, vihdoinkin sain tilattua ajat... Myös kutsu perhevalmennukseen tuli, ensimmäinen aika on joulukuun puolessa välissä ja seuraavat ajat menevät tammikuun puolelle. Tammikuun alussa mennään tutustumaan synnytyssairaalaan.

Eilen nyt sitten huomasin, että hiukan tuota maitoa oli tullut... tuntui todella kummalliselta, onneksi sitä ei vielä niin kauheasti ole tullut, muutama tippa silloin tällöin.

 
Olipas tullut tekstiä, hyvä niin.

Raskauden kestosta.. Aika joka on jo takana päin niin tuntuu menneen juosten, justhan vasta testi oli positiivinen. Nyt tuntuu että voi vitsi ku on vielä pitkästi aikaa jäljellä siis 6 viikkoa :whistle: kaikkine vaivoineen.. :whistle:

Sairaalakassista: Mä aattelin ottaa muutaman oman paidan ja housut sairaalaan (ja isäntä tuokoon sitte kotiutumisvaatteet). Minusta on kotoisampi olo kun saa käyttää omia vaatteita eikä niitä sairaalan kaapuja..
Mulla kans maitoa ruvennut tuleen, jos hiukan puristaa nännistä. Rinnat kasvaneet kyllä yliäyräiden, tuntuu että kokoajan sais olla ostamassa uusia ISOmpia liivejä. Ei tarvis enää yhtään kokoa rintoihin(eikä kyllä muuallekaan)

Tämän päiväisestä touhuista leivoin kuopuksen kans pikkuleipiä ja askarreltiin, hommaa riittäis kyllä loputtomiin mut katsotaan mitä jaksaa/viitsii vielä tehä.
 
Kuulumisia...

Mulla taas tuli se päänsärky/huimauskohtaus. :snotty: Maanantaina kärsin siitä ja olin sängynpohjalla koko päivän ja tänä aamuna se iski taas. Soittelin neuvolaan josta terveydenhoitaja oli yhteydessä lääkäriin ja kyseli vähän, että mitä pitäisi tehdä. Ilmeisesti tämä on migreeniä ja särkylääke ja lepo ovat ainuita mitkä auttaa. Hankalaa vain kun olen päivisin yksin tyttöjen kanssa niin se siitä levosta sitte :headwall:
Muita vaivoja niin tuo selkäkipu on välillä ihan sietämätön ja oikein säteilee se kipu tuonne jalkaan. Tämä raskaus on ollut paljon vaikeempi kuin kaksosia odottaessa. Öisin en saa enää nukutuksi kunnolla, kun heräilen jatkuvasti ja asentoa pitää vaihtaa kokoajan.

Vaavi kellottaa siellä vielä perätilassa ja ei tunnu suostuvan kääntymään. Tuossa 36 viikon kieppeillä on ultra ja siinä sitten kattovat tilanteen ja jos ei ole neiti kääntynyt niin sit pitää mennä äitipolille niin yrittävät kääntää.

Hankinnoista meillä on jo melkein kaikki tehty. Ainoostaan vanna ja tollasia pikkutavaroita puuttuu vielä. Saa nähdä miten tuon makkarin järjestyksen kanssa teen kun pitää se sänkykin saada jotenkin mahtumaan sinne. Mutta sillä ei vielä nyt niin kovaa kiirettä ole.

Nyt pitää mennä lepäilee vielä, jos vaikka tämä särky älyis loppua :kieh:

Kurppa ja pikkuveikka 31+2
 
Hassua, yleensä käyn täällä kerran viikossa, nyt kahdesti päivässä. Sitä se saikku teettää.
Hain pojat hoidosta ja nyt ne tuolla leikkii legoilla. Olipas IHANAA olla miehen kanssa kahdestaan kotona iltapäivä!! Köllöteltiin vierekkäin sängyllä ja juteltiin kaks tuntia. Mies oli kaks viikkoa töissä kaukana, tuli kotiin sunnuntaina ja on nyt lomautettuna toistaiseksi. Ihan kuin oltais vasta alettu seurustelemaan :) Kikatettiin urakalla :LOL: Parisuhdeterapiaa. :heart:

Mutta ei nuo meidän pojat nyt niin työläitä ollutkaan, kun aamulla tuntu. Sitä varmaan ei huomaa, kun töiden jälkeen itekkin oli aika väsynyt, niin kaikki pienetkin asiat ärsytti. Nytkin ne on ihan hiljaa. Kullanmurut!!!

Voi kun te kaikki niin jo touhuatte sairaalakassia yms. No, tosin mulla menee tämän möhkäleen kanssa varmaan helmikuulle, eli kuukauttakin aikasemmin jotkut täällä jo poksahtavat. Vauvanvaatteet on vielä varastossa, ja kaikki muukin. Valmiina kyllä kaikki sängyt sun muut sitterit, mutta siis vielä poissa varaston perukoilla. Kyllähän ne sieltä kerkiää kaivamaan, helmikuuksi ;)

Jaahas, meille taisi tulla vieraita. Olen täällä yläkerrassa piilossa!

johnu
 
Riksulle jaksuja :hug:

Niinhän siinä sitten kävi että tuli lähete äitiyspolille sokereiden takia niin että napsahti. Saa sitten nähdä koska kutsu käy ja mitä se oikein tarkoittaa. Mahtavatkohan tehdä enää näillä viikoilla muuta kuin seurailla tilannetta?

Kiva kuulla, että imurointi ja pyykinpesu on kiellettyjen listalla, jos supistelee. Arvatkaas onko täällä harrastettu molempia ahkerasti? Tänään viimeeksi taisin paukuttaa 5 koneellista pyykkiä, tosin meillä ei pyykätä joka päivä. Eilen taas imuroin koko huushollin lähes tulkoon katosta lattiaan, joten saas nähdä minkälaiset supistukset tälle illalle kehitellään.

Mä kyllä tänään taas ihmettelin tota sairaalakassia, eilen jo th sanoi että toivottavasti vauveli pysyisi kyydissä vielä edes pari viikkoa, joten kai se pitäisi miettiä kohta sen kassin pakkaamista. Mulla vaan on aina tapana joko liioitella tai vähätellä, kun löytäisi sen kultaisen keskitien niin olisi hyvä.

Jahas jos töllöttäis hetken telkkaria ja sitten kömpisi pimeyteen rämpimään koiran kanssa!
 
Taas täällä pikaiseen...

pötkylä: mä olin vauvan kokoarviossa viime viikolla Jorvissa ja silloin miettivät, että jos laittavat mut toistamiseen sokerivuorokausikäyrään (edellisen kerran olin joskus rv17). Siksi siis, että vauva kasvaa kovasti. Mutta keskusteltuaan toisen lääkärin kanssa hoitava lääkäri päätti, että koska mulla on paastoarvot olleet kaikki alle 5 ja oma painokin on tippunut niin ei oteta käyrää enää. Liekö siis ottaisivat sulta tuon käyrän? Tai sitten saat sen mittarin kotiin, mistä olit lukenutkin muualta. Tsemppiä!

Mies tuli pelaamasta, joten mennään katsomaan eilinen pako boxilta. Tuun lueskelemaan muitten kulumisia paremmalla ajalla!

Jimena 34+4
 
Moi!

Riksulle jaksamisia!

Ihana aurinkoinen aamu =) Tänään pikkumatkalle vanhojen ystävien tapaamiseen - laskettu aika on yhdellä heistä tänään.. saa nähdä tehdäänkö treffit sairaalaan vai kaverin luo =)

Pakko kertoa omaa napaa..Olin eilen käymässä ystäväni luona jolla on 4v. pikkupoika. Siinä sohvalla istuessani kysyi pojan äiti haluaisiko poika koittaa vatsaani.. eipä mennyt kuin silmänräpäys kun tämä pikkupoika iski todella lujaa nyrkillä vatsaani.. ei ehditty kumpikaan tekemään mitään..Aluksi sattui aivan tosi paljon, mutta sitten oikeastaan heti helpotti. Noin tunnin päästä tunsin että nyt alkaa supistaa ja vauva ei liikkunut.. sitten siinä soitin polille (jossa juuri olin maanantaina käynyt koko- ja kohdunsuun ulltrassa ja kaikki oli hyvin), että mitäs nyt teen.Käskivät tulla käymään. Ihana kätilö ja lääkäri tutkivat ensin sydänkäyrän ja supistuskäyrän - ja supistukset oli ihan kunnon "vuorenhuippuja" käyrällä... sydänäänet ok ja liikkeetkin näkyi käyrällä. Ultrattiin istukka ja virtaukset ja sitten lääkäri katsoi pikkuisen pään, vartalon jalat kädet yms. lävitse ja vielä tsekkasi sydänäänet. Sitten tuli liikkeiden tutkimisen vuoro.. meidän pikkuinen joka on aina tutkimuksissa liikkunut runsaasti, oli ihan hievahtamatta ruudulla, lääkäri koitti heilutella anturaa ja tökki vatsaani, mutta ei mitään liikettä..olin ihan hädässä että mitä nyt.. sitten katsottiin kohdunsuun tilanne välissä ja se oli ok (tosin kaula taas lyhentynyt).. sitten taas liikeitä.. itse en nähyt kunnolla sivussa ollutta monitoria, mutta lääkäri sanoi että nyt liikkuu kädet ja jalat ja koko vartalo, huh mikä helpotus!!! tutkaili vielä aikansa, itse en osannut enää kysyä mitään muutakuin että oliko kaikki ok ja lääkärin mukaan oli. Liikeseurantaa kotona vuorokausi tehostetusti ja jos tulisi suppareita tai vuotoa niin takaisin polille.. Nyt on vauva potkinut ihan normaalisti kotona ollessa ja ei ole tullut suppareita eikä vuotoa. Onneksi!!! ONKO TEILLÄ JOILLA ON KOTONA ISOMPIA LAPSIA tullut tällaisia tilanteita vastaan? Miten olette toiminut? Jostain olen lukenut että iskut kohtuun ovat vaarallisia loppuraskaudessa - tietysti lapsen isku ei ole yhtä voimakas kuin kaatuminen tai aikuisen isku yms. Mua harmittaa kovin kun en hädältäni huomannut lääkäriltä kysyä että tsekkasiko hän varmasti tuon sikiön selkäosion kun isku osui mitä ilmeisimmin sinne. Mutta kai sitä täytyy lääkäriin luottaa, että tsekkasi kaiken mitä pitää, ei ehkä vaan luetellut minulle kaikkea, kun totesi että kaikki hyvin. No niin.. nyt tässä yritetään huonosti nukutun yön jälkeen taas nauttia ja olla huoleti, aina vaan tuollaiset jättää sellaisen pikkuhuolen takaraivoon hetkeksi, ennenkuin pystyy rauhoittumaan. Onneksi lääkärin mukaan siis kaikki hyvin!

Tosi pitkää oma napaa.. oli pakko purkaa näitä ajatuksia! :/

Nyt second-aamiaiselle - eka tuli syötyä jo 6.00 maissa. Mulla on jatkuvasti kamala nälkä... |O

Maya + Aarre 32+4
 
Täältäkin Riksulle jaksamisisa. Ja Maya onneksi kaikki oli hyvin ja pikkuinen voi masussa hyvin. Olisihan voinut käydä pahasti, mutta onneksi ei käynyt. Ja sitähän varten tänne kirjoitellaan, että saapi purkaa tuntemuksiaan.

Me oltiin eilen kättärillä kätilön tapaamisessa. Tunnin verran siellä keskusteltiin ajatuksista ja odotuksista synnytyksestä. Kirjattiin sitten toiveita synnytyksen hoitoon.(joka mielestäni turhaa koska se synnytys menee kuitenkin omalla painollansa tai ainakin niin luulen). On tulihan laitettua toiveeksi vesiamme jos onnistuu ja kaikkia mahdollisia kivunlievityksiä tarpeen mukaan sitten. Kätilö oli todella mukavan tuntuinen ja mieskin rauhoittui siinä keskustellessa. On nimittäin alkanut tulla pientä "paniikkia". Tai hän on alkanut entistä enemmän miettimään omaa jaksamistaan/pärjäämistään synnytyksessä. Nyt kuitenkin puhuttuaan eilen kätilön kanssa, niin sanoi tilanteen helpottaneen.

Tuli sitten viime yönä taas valvottua. Söin IHAN liian monta joulutorttua ja ne kostivat unettomuudella ja närästyksellä.. :LOL:

Pitäisi täälläkin ruuveta siivoomaan mutta mieluummin kirjoittelen tänne. Siis koko ajan yrittää keksiä parempaa tekemistä. Uloskin haluttaisi mennä. Taidan nyt vaikka järjestellä nuo pestyt vaatteet kaappiin ja sitten otan sen imurin käsittelyyni...

Taustalla säihky ja mini-me 31+6
 
tuli kans eilen käytyä kättärillä tutustumassa ja tuloksena oli se että heti yöllä synnytyin unissani ja poika tuli :LOL: synnytys meni hyvin ja ei ollut juuri mitään kipujakaan...on se jännä miten heti tollaiset jutut tulee uniin.

jouluostoksillakin kävin aamusella mutta ei nuo jalat oikein jaksa enää 2 tuntia kauempaa yhtäjaksoisesti.hirvee särky tulee kun kauan aikaa kävelee.sit myös bussissa istuminen jäyksitää paikat ihan ja saa kävellä kun ankka heteken aikaa.

kotiin kun pääsin niin supisteli kipeesti hetken ja mahakin siinä meni sekaisin.onko muilla tällaista että suoli alkaa toimimaan kun tulee kipeitä supistuksia?

nyt menen ruoan päälle päikkäreille ja sit imuroin ja lähden hakemaan tytön hoidosta.saa nähdä kauan sitä siellä tarhassa pidän kun tuntuu niin turhalta tää ramppaaminen jo nyt!ehkä nyt kuitenkin annan olla siellä toistaiseksi niin saa 2 päivää viikossa tehtyä hommia rauhassa ja hoitaa tarvittaessa asioita kuten kampaajalla käyntiä ym. :)
rv 34+1
 
Heipsan!

Onneksi Mayalla ja pienellä kaikki hyvin, varmasti tuollaiset aina säikäyttää :hug:

Hyviä neuvolakuulumisia täältä suunnalta =) Elikkä oli oikein mukava käynti ja juttutuokio terkan kanssa. Pissa puhdas, verenpaineet pysyny aisoissa ja paino ei ollut sitten viime käynnistä noussu yhtään. Edelleen tätä turvotusta on ihan riittävästi, käsiä särkee ja eipä näillä paljo virkkailla.. No pissaa seuraan kotona edelleen varmuudeksi. Hemppa oli oikein hyvä 120, saan jättää raudan jo vähemmälle, huoh, vatsa ei tykkää yhtään tällä hetkellä siitä. Sf mitta 30, eli ollaan tipahdettu yläkäyrältä normaalille (huomenna tasan 34 rv) mikä oli odotettavissakin kun pitkä olen, kaveri mahtuu oleen tuolla hyvin ja on syvällä lantiossa. Pää alaspäin köllötteli ja syke vahva 150. Potkujakin innostu muutaman näyttään siinä sykettä kuunneltaessa. Kohtu pinkee, on sitten tullut muutamia supistuksia, ja viime yönä varsinkin, siis en meinannut millään saada nukutuksi, heräilin ja torkahdin koko ajan ja joka paikkaan sattu ja supisteli välillä.. No jos sit jättäis jo sen imurin käytön miehelle :ashamed: Ens viikon saan vielä jättää väliin mut sitten seuraavasta viikosta alkaen viikottain neuvolaan, ja ultran mukaan katotaan vasta lääkäri, että meenkö neuvolalääkärille vaiko Tays:n lääkärille.

Ihana ilma ja tässä pohdiskelin et lähtisinkö lyllerteleen kaupungille vai jäisinkö taustalle roikkuun :LOL: Liikaa ei nyt sais hoppuilla et pysyis noi paineet ja turvotus aisoissa.. hmm, mutta jotain tekis mieli käydä kattelemassa, siellä niin ihanasti jo joulutavaroitakin varmaan..

Mutta :wave: tältä erää ja huomaahan sen sitten roikunko täällä vai en :LOL:

Cattie ja Osku 33+6 :heart:
 
huomenta päivää...
Nyt on sentääs saatu jouluverhot ommeltua/silitettyä ja ripustettua, jopa. Eilen tuli noitten kanssa hiukan ongelmia ku mustaa lankaa en löytänyt mistään, on tainnut mennä äitin ompelukoneen mukana sinne. Kävin myös iiiison kauppareissun ja kyllä sen jälkeen voimat oli totaalisesti loppu. Vaikka kuin koitin hissukseen ja ihan rauhassa mennä ja olla niin ei sitä jaksa enää samallalai. Ihan kauhulla odotan miten jouluostokset saadaa hoidettua. Noo, pitää vissii pikkuhiljaa alkaa keräileen niitä jo ens viikosta lähtien :)
Mutta hain sitten lastentarvikeliikkeestä sen hoitotason ja nyt ne oli muka löytäneet jotku renkaat jotka passaiskin tuohon sänkyyn. Mutta en enää ala saikkaamaan ja jätin ne ostamatta. Marketista sitten ostin kaiken pikkusälän, vaipat, tuttipulloharja, korviketta, peppupyyhkeitä, siteitä ja liivinsuojia itelle sekä pehmeen hoitoalusta tarttui mukaan. Enää puuttunee se turvakaukalo sekä rintapumppu, mut sen haen sitten lähempänä kun on tarvis niin miehen siskolta lainaan.

Maya Meillä pojat 5 ja 3 ja villimmän puoleisia vielä. Mutta hyvin osaavat varoa mun masua. Pienenpi vielä joskus meinaa aika ronskisti hypätä syliin, mutta sitä osaa itekkin varoa sitten aina poikia ku ne tulee lähelle tolskaamaan. Varmaa tuollain vieraat lapset ei niinkää hoksaa/osaa varoa tuollaisia asioita, ku ei päivittäis ole tekemisissä asian kanssa. Mutta onneksi ei sattunut sulle pahempaa.

Mulla tuolla pakarassa jatkunee vaa tuo särky :'( Ei auta särkylääke eikä mikään! Sen takia en tänään päässyt edes viemään esikkoa kerhoo ku tosiaan ei tuosta kävelystä ois tullut yhtään mitään. Tässä sitten koitetaan pikkuhiljallee kotosalla jotain tuusata. Illalla jos sitten kävin pojat isukin kanssa kattomassa joko ne on jäävyttäneeet tuon viereisen kentän, pääsis pojat isin kiekkokouluun. Nuorempi poika sitä niin odottaan ku isoveli on "oikeassa" kiekkokoulussa jo.

Mutta nyt on varmaa aika alkaa sapuskata miettii poppoolle.. Palaillaan taas..

Väsy-Saaru ja Aatto Myllertäjä 35+6
 
Tervehdys!!

Kovastipa tänne tulee uutta juttua, kiva kiva =)

Täällä oltu flunssassa jo viikon verran. Kurkku ei varsinaisesti ole kipeä, mutta varsinkin yöllä kutittaa kurkkua koko ajan ja nukkumisesta ei tuu mitään. Sitten vielä vessareissut ja kyljen kääntämiset niin viime yönäkin olin moneen otteeseen hereillä.

raksunaksu Täälläkin tuntuu että tää aika on hujahtanut ihan huomaamatta. Enää 6 viikkoa jäljellä. Ja vaikka monesti oon kuullu että ekan odotus on hidasta puuhaa, niin ainakaan täällä se ei pidä paikkansa.

Eilen käytiin kättärillä siinä toisessa valmennuksessa jossa puhuttiin vauvan hoidosta ja sairaalassa olo ajasta. Ihan mukavaa oli, vaikka hirmusesti ei mitään uutta tullut. Ja siellä sitten jokaiselle opastetaan sitä kuitenkin oman vauvan kanssa tarkemmin.

Cattie Ainakaan kättärillä ei oo liivinsuojuksia äidille vaan omat pitää ottaa mukaan, niin eilen kerrottiin.

Maya Onneksi selvisit säikähdyksellä. Ja parempi se on käydä tarkistamassa tilanne kuin kotona pohtia olisiko pitänyt mennä...

Täälläkin heti viime viikkoisen valmennuskerran jälkeen on alkanut uniin tulemaan synnytys ja vauva juttuja. Aikaisemmin en ollut nähnyt mitään niihin liittyviä unia, mutta nyt se selvästikin pyörii mielessä enemmän.

Neuvolassa kävin aamusella ja kaikki ok. Sf-mitta menee keskikäyrän alapuolella ja on nyt 29 kun viikkoja on 34+1. Parin viikon päästä sitten neuvola lääkärille.

Ulos pitää lähteä kun on noin aurinkoinen sää. Jaksamisia kaikille =)

Pippuri ja Onnimanni
 
HeMa mulla ainakin suoli toimii oikein reippaasti kipeiden supistusten kanssa. Toissailtana just kävi niin, että nipin napin ehdin kotiin, ennenkuin suoli tyhjeni. Tällä iällä olisi kyllä tosi noloa paskoa housuun B)

Viime yönä ei sitten nukuttu juurikaan. Nyt näyttäisi rytmi olevan sellainen että joka toinen päivä levätään ja joka toinen päivä touhutaan. Heräsin tänään jo joskus kolmen aikaan ja siinä ehti sitten miettimään jos jonkinlaista tulevaisuusvisiota.

Me ei olla käyty vielä missään valmennuksissa. Neuvolassa unohtivat kertoa että niitä on, ja siinä vaiheessa kun kertoivat oli viimeinenkin tälle vuodelle jo pidetty. Ens vuonna alkaa sitten tammikuun lopussa joku rykäys, muttei varmaankaan sinne tungeta vastasyntyneen kanssa. Sairaalassa taas järjestetään synnytysvalmennus joka keskiviikko, ja sinne pitäisi saada tuo mies raahattua ihan lähiviikkoina, mielellään vaikka ens viikolla.

Maya hyvä että teillä kaikki kuitenkin kunnossa. Mä jo pelästyin kun luin tota sun juttua ja sydän hyppäsi kurkkuun, mutta helpotus oli se että iskusta huolimatta kaikki kunnossa. Varmaan olisi ollut toinen juttu, jos masuun olisi lyönyt täysillä joku aikuinen ihminen.

Kenellä olikaan se pinnasänky jo kasattu? Mun tekis ihan hirveästi mieli laittaa se kuntoon, mutta kun tuonne laskettuun aikaan on vielä liki kaksi kuukautta, niin ei oikein tohtisi. Tai tuntuu hassulta olla näin aikaisin liikkeellä, vaikka eihän sitä koskaan tiedä mitä tässä vielä tapahtuu.

No niin, ulkona on aivan ihana ilma ja tekisi kovasti mieli lähteä sinne koiran kanssa lyllertämään, mutta ehkäpä keitän ensin vaikka kaffet.

Saarulle jaksamisia sen issiaksen kanssa. Voi kun tietäisi jonkun poppakonstin millä sen saisi pois.

pötkylä ja pikkuElvis 33
 
Profiilissa päivitetty megapötsi.

Maya Tuttavaperheellä on sellanen vauhko rottweiler, joka hyppi päälle miten sattuu. Parisen viikkoa oltiin mökillä yhdessä. Vaikka yritin suojata masua niin tottakai se silti ponkaisi mahaan. Se koira on saman pituinen kuin mä ja painoo on 60 kiloo. Kyllä teki kipeetä. Vaavi oli muutaman tunnin ihan hiljaa. Sitten alkoi myöhemmin taas myllertää. Ilmeisesti vatsanpeitteet on kuitenkin niin paksut, ettei kovatkaan iskut vahingoita vauvaa.

Neuvolääkärikuulumisia: Pissaan on tullut valkuaista. Muutenkin siinä oli jotain sakkaa tms. Käski tuoda huomenaamusti uuden pissanäytteen, kun jos se johtuukin valkovuodosta. Jos ei johdu siitä niin sitten joudun seurantaan.. Sitten ne vakavin naamoin kyseli, että kutiseeko iho, onko päänsärkyä, vatsakipuja yms. Kun tuo verenpaine on niiden mielestä ollut koko ajan korkea (nyt 135/80) ja oli tota painoa tullut kymmenessä päivässä 1,2 kiloa. Viittaa kuulemma raskausmyrkytykseen... :/

Sf- mitta 32,5
Liikkeet ++
Syke 140-150
Rt
Kohdunkaula on lyhentynyt kahteen senttiin ja kohdunsuu on pehmeä.

Nappis ja Abbath 34+6
 
Onpas tullut tänne asiata!

Riksulle tosiaan lämpöisiä ajatuksia paljon. Onneksi nykyään tosiaan voidaan vauvaa hoitaa, vaikka munuaiset olisivat ihan toimimattomatkin. Toivotaan, että teillä leikkaus auttaa, eikä dialyysiä välttämättä tarvittaisi. Toisinaan omat munuaiset toipuukin dialyysin aikana, ja siitä päästään eroon sitten. Mutta ehkäpä voi teille sitten pidempi sairaalareissu tulla..

Mayalle: luulisin, että suurin riski mahaan sattuneessa iskussa, johtuu se sitten mistä tahansa, on istukan irtoaminen. VAuvalle sinänsä tuskin tapahtuu mitään. Niillä on niin joustavat luut ynnämuut, että esimerkiksi hoitopöydältä putoaminenkaan ei yleensä aiheuta mitään. Mut siis, jos istukka irtoaa, on hätä kädessä. Mut se sulta sit tarkistettiinkin. Niin, ja masussa vauva on tosiaan vielä veden sisällä ja meidän sisällä, joten melko hyvässä turvassa.

Isommista lapsista: mä olen kyllä kans nauttinut ja huokassut, kun isommat on olleet osan viikosta vielä hoidossa. On saanut välillä nukkua ihan rauhassa ja oleilla.Jotenkin noiden kinailua tms ei jaksaisi välillä millään, mitään nosteluahan niiden kanssa nyt ei enää tarvi pitää, kun ovat sen verran isoja jo. Mitä nyt kenkiä ja haalarin lenksuja kumarrella laittamaan kiinni...Ja kyllä tosiaan nauttiia siitä hiljaisuudesta ja rauhasta, kirjojen lukemisesta yms, kun tietää, että kohta ei ehdi enää mitään vähään aikaan... =) Nytkin olis tietysti paljon puuhaa, mutta kun ei jaksa tehdä, niin sit voi hieman paremmalla omallatunnolla lusmuilla!
 
Non niin. Tuli sitten siivottua koko kämppä. Pesin lattiatkin vaikka ei pitänyt. Nyt sitten masu kovana ja supistelee. PItäsköhän tosiaan alkaa luovuttamaan tuosta siivoilusta... Mutta tuntuu hölmöltä kun on kotona ja mies töissä, että miehen pitäisi vielä siivotakkin.. No kyllähän se niin tietysti on, että luvalla pitäisi vaan ottaa rennosti ja rauhallisesti.

Nyt sitten vihdoin lähden tuonne ulkoilemaan kun niin nätti ilma. Ja raikasta ilmaa tekee kamalasti mieli. Täytyy vain ottaa rauhallisesti ja kävellä hissukseen. jospa kävelisi hakemaan patukan suklaata? :snotty:

Säihky
 
Hei!

Pikaisesti ajattelin kuulumisia kirjoitella, kohta pitää kiirehtiä ruoanlaittoon. Meillä kun on tänään perhevalmennus jo viideltä, niin ajattelin jos yrittäisin saada ruoan valmiiksi kun mies tulee töistä. Katsotaan miten käy, ajattelin laittaa miehelle tonnikalapastavuokaa, ja itselle kasvispastavuokaa. Vähän jännittää kuin onnistuu, itse kun en ole liha/kala ruokia koskaan laittanut, kun en kumpaaaan syö... Mutta jos ei miehelle maistu, niin saavatpahan koirat sitten kunnon iltapalan :LOL:

Tänään olen muutenkin koittanut pysyä ahkerana, aamulla lenkkeilin koirienkanssa, sitten vähän siivosin ja kävin kävellen kaupassa. Nyt maksoin laskuja ja rupean ruokaa laittelemaan. Saa nähdä pysynkö valveilla koko valmennuksen...

HeMa kauanko teillä kesti eilen se kättärin tutustumiskäynti, entä paljonko siellä oli porukkaa? Sain eilen varattua tutustumiskäyntiajan, vielä onnistuu juuri ennen joulua (mies päivisin töissä, ni keskiviikko ainoa sopiva päivä).

Maija 31+6
 
Maija:meitä oli vissiin 6 pariskuntaa ja tutustuminen kesti reilu tunnin.eka käytiin yhdellä osastolla ja siellä kätilö kertoili käytäntöjä ja sit mentiin synnytyssaliin jossa kätilö kertoi kivunlievityksistä ym.kylläpä oli mukava taas ajatella että kohta sitä ollaan tositoimissa :)

 
Heips. Mulla oli tänään vähän niinkuin sellainen "ylimääräinen neuvolakäynti", kun viimeksi oli tullut hurjasti sf mittaan senttejä lisää, niin terkka halusi mittailla minulta 2h ruokailunjälkeisen verensokerin. Eipä siinä mitään häikkää ollut, 5.2 oli.
Painoa oli tullut taas mukavat 1050g viime viikosta. Nyt yht. 15.5kg
Hemppa oli 129
Rt
Pissaa ei ja sf mittaa ei katsonut nyt ollenkaan, kun mulla on jo ensi viikon maanantaina seuraava neuvolakäynti. Viikon välein saa nyt ravata siellä :kieh:
Terkka katsoo kohdunsuun tilanteen myöskin maanantaina, kun mulla on synnytystapa-arvio vasta 12.12. ja kohdunsuu on jo pari senttiä auki. Jos on lisää auennut, niin pääsen synnytystapa-arvioon/viimeiseen ultraan heti. Vauvan pää painaa tuonne niin alas, että voi lapsivedet lirahtaa nyt hetkenä minä hyväänsä..
Voishan tuon (mahdollisesti) ennenaikaisen synnytyksen välttää nyt ihan täyslevolla vaan, mutta kun suht hyvä olo on nyt kuitenkin kaikinpuolin, niin ei osaa vaan lepäillä koko aikaa. Miehellä on kamala kiire töissä näin joulun alla, ja joutuu ylitöitä tekemään paljon..jotenkin tuntuis hölmöltä laittaa se vielä pyykinpesuun ja siivoamaan rankan työpäivän jälkeen.. :| No pikkuhiljaa tässä kotihommia teen aina päivänmittaan, enimmäkseen yritän lepäillä.

Katja ja rv 35+0
 
Maya Tosi kurja toi tapaus, onneksi kaikki hyvin. Mulla on kaksi eläväistä poikaa ja pakko sanoa että masuvauva on saanut isojenveljien käsittelystä jo oman osansa. Tahallaan ei ole kuin kerran vanhempi masuun motannut, mutta kaikenlaisia tilanteita arjessa on sattunut. Varsinkin pukiessa ja esim. rimpuilevaa muksua kantaessa on maha kyllä saanut osansa. En kyllä oikein ole osannut asiasta huolestua, koska ei tota mahaa pysty kokonaan varjella.

Omasta navasta sen verran että olen nyt kaksi viikkoa sairaslomalla kun nuo kivut on niin pahat että en töissä pysty oleen. Kivut tosiaan johtuu kudosten löystymisestä josta johtuen häpyluut hankautuu yhteen. Suoraan sanoen pelottaa kun nyt jo vihloo ihan älyttömästi niin mitä se on kuukauden päästä kun vauva kasvaa koko ajan. Nyt muksun painoarvio oli 2 kg eli ilmeisesti ihan normaali viikkoihinsa nähden.

Maximilian ja vauva 31+4
 

Yhteistyössä