**TAMMIKUU2008**marraskuu

Pikkupeikko: Ei mullakaan vauva potki enää kunnolla, ennempäänkin möyryää silleen, ja peppua työntää aina tosi kovaa, että maha pullistuu kunnolla siitä kohtaa, ja välillä tuntuu että jalka tulee mahan läpi kun survoo jalkaansa kunnolla tuonne kylkeen..ihan kipeetä välillä tekee.

Katja ja rv 31+4
 
Viikonloppu vierähteli rauhallisissa merkeissä. Lauantaina oli mukava herätä kun maassa oli lunta. Eilen oltiin äitini luona synttärikaffeella.

Hiukkasen vatsaa silloin tällöin nipistelee, mutta muuten täällä voidaan hyvin. Poika potkiskelee menemään =)

Erikoisempia suunnitelmia ei tälle viikolle ole, vatsaa pitäis mennä yhelle kaverille näyttämään, kun ollaan viimeksi nähty kesällä.

Hyviä vointeja kaikille ja työssäjaksamista niille, jotka jaksavat vielä ahertaa.
 
Moro vaan kaikille.
Se on nyt sit tämä mamma virallisesti äitiyslomalla tai siis saikulla nyt nää vikat 3 vkoa.Olo on vaihdellut aika lailla ja nostelut ym.kyykkimiset on jo jonkin aikaa laittaneet mietteliääksi että onko työnteko enää järkevää.Lääkärissä kävin ja työn luonteen vuoksi laittoi saikulle loppuajaksi.Eihän se mun työ mihinkään muutu vaikka olisin eka viikon pois ja sit loput...Silti on vaan sellainen olo että olenko tarpeeksi "sairas"jäämään pois.supistelut vaan on lisääntyneet jonkin verran ja ainut millä ne pysyy poissa on se että pysyy poissa töistä!

Nyt sit täytyy nautiskella loppuajasta.Suunnittelen tässä jo kirjastoon menoa kun ei ole aikoihin ehtinyt mitään lukea.
Pari nuttua kaupasta tarttui tänään mukaan ja esikoiselle juhlakengät vaarin 60 vuotis juhlia varten.

LiikkeistäKyllä meillä vielä epelillä tilaa tuntuu masussa olevan kun siellä möyrii niin etten välillä osaa sanoa mikä on missäkin.Tuntuu olevan jo pää alaspäin suurimman osan ajasta.Peppua tunkee ylöspäin ja ojentelee jalkojaan.Iltaisin jaksaa olla kokonaisen tunnin yhtäjaksoisesti liikkeellä.Eipä siinä voi muuta kun katsella toisen touhuja.
Monenlaista liikettä siis tulee mutta kovia potkuja vain yksittäisinä,taitaa enemmän nyrkkeillä =)
Vointeja kaikille
HeMa 30+6
 
Täällä vaavi riehuu lähinnä tuolla alhaalla, kaiken sortin tutinaa ja rynkytystä. Ylävatsalla tuntuu vain joskus jotain venyttelyä tms.

Meille tuli sitten vihdoinkin äitiyspakkaus. Syyskuussa laput lähti kelaan ja näin kauan siinäkin sitten kesti. Eipä oikeestaan edes jäänyt mitään kaipaamaan, että kaikkea sieltä pakkauksesta löytyy. Pääosin kivoja vaatteita oli, väriä olisi toki saanut olla enemmän. Se pussilakana oli aivan ihana ja se vihreeraidallnen body! Ainoo ällötys on se toppahaalari (..ja naisen kondomi :x ), ruman mallinen ja värinen. Taitaa mennä äiteen työ varapuvuksi.

Meen tarvii ostaa uusi pesukone. En aio pestä pikkuisen vaatteita yms tolla koneella. Ikääkin rupee jo olemaan kyseisellä vehkeellä (24v). Toimiva on, mutta kannen alapuoli ja sisäpuolen muoviosat on homeen peitossa tms. Ei lähde kloorillakaan pois. Ällöttävää. Varmaan allergisoivakin, ainakin pienelle vauvalle.

Illanjatkoja masukeille.

Nappis ja Abbath 31+3
 
Huh, kylläpä olette kirjoitelleet :)

Nopeasti vaan lukaisin läpi ja puolet unohtui siinä matkalla... Tällainen tää pää on raskaanaollessa :eek: Taitaa kyllä olla muutenkin...

Kiitos Saaru taas uudesta aloituksesta! Näitä ei nyt enää kovin montaa tarvitsekaan tehdä; sen verran nopeasti tuo tammikuu jo lähenee :)

Pikkugreipille jaksamista :hug: Tiedän tunteen.

Tänään olin neuvolassa ja tällaista siellä:
rv31+2
pissa: puhdas
paino: +500g/2vko (tuli vähän sanomista :ashamed: )
RR: 118/74
Hb: 119 (pitäisi syödä sitä rautaa säännöllisesti...)
liikkeet: + (vauva on liikkunut selkeästi vähemmän kuin ennen)
syke: +140
tarjonta: PT
sf: 33cm (ollaan tultu 0,5cm alas! Vauva ei ole kyllä yhtään laskeutunut)

Perjantaina olisi sitten se Jorvin käynti, missä tarkastetaan lapsiveden määrää ja vauvan kokoa.

Mulla kans nyt profiilissa masukuva n. viikon takaa.

Mitenhän tän marraskuun pimeyden jaksaisi...? Tuntuu, että ei ole voimia mihinkään. Onko muilla samanlaisia fiiliksiä pimeyden keskellä? Marraskuu on mulle aina se kaikkein raskain aika vuodesta.

Ruoka taitaa kärytä kohta uunissa, joten syömään. Jaksamista kaikille!

Jimena 31+2
 
Olipas taas tullut tekstiä viime käyntini jälkeen täällä (ja se on hyvä se: on mukava lukea teidän kaikkien kuulumisia)

pikkupeikko85: Mullakin tuntuu nyt vatsassa semmosia vauvan pyllyn työntämisiä, venyttelyä, pään hinkamista tuonne alas (vauva on jo kääntynyt pää alaspäin). Välillä tulee tosi napakoita potkuja ja iskuja, että maha ihan heiluu. Mutta vauveli ei taida enää mahtua pyöriin masussa, kun ei oo enää tuntunut sellaisia pyörähdyksiä. :)

Iltapalaa pitäis lähtiä kohta laittamaan lapsukaisille... haluavat ekaksi kattoa lastenohjelmat telkusta (ne tuntuvat olevan tärkeät). No, saa äippäkin tässä hieman rentoutua netissä.... =)

Saa nähdä tuleeko sitä Tehyn lakkoa... mulla ois just sillon 19.11 meno äitipolille ja se taitaa siirtyä (siis aika), jos se lakko tulee... HARMI, jos aika siirtyy... sillon multa taas mitattais vauvan kokoa (että onko vauva edelleen iso kokoinen) ja sit sais taas tietää, että onko paikat vielä ok tuolla alhaalla eli kohdunkaulaa jäljellä tarpeeksi ja kohdun suu kiinni ja kiinteä ja ettei paikat ole liikaa pehmentyneet: ei tarvitsisi synnytyksen käynnistyä vielä. Sais tuo vauva pysytellä masussa ens vuoden puolelle lähelle laskettua aikaa.

Jaahas, nyt iltapuuron keittoon :)

Illan jatkoja...

Tammiäiti rv 29+5 ja mukulat
 
TammiäitiIrtisanoutuneet tehyläiset ovat vielä töissä 19.11. ja jos sopua ei tule he jäävät tulematta työpaikoilleen 20.11. eli kaiken järjen mukaan sulla pitäis olla se aika voimassa koska kaikki työvuorot tehdään loppuun 19.11.
 
Mistä ihmeestä te tiedätte liikkeistä, että esim. vauva juuri pyllyä työntää? Itse en osaa kyllä yhtään sanoa, että mikä ruumiinosa on milloinkin menossa.. :LOL:

Täällä potkut ja yleinen myllerrys ja kääntyily tuntuu nyt tosi hyvin, oikeestaan jatkuvasti on Baby liikkeessä kun oon hereillä ja iltaisinkin liikkuu kovasti. :heart: Onneksi oon niin sikeäuninen ja väsynyt iltaisin nukkumaan mennessä, että nukahdan kaikesta huolimatta erittäin nopeasti. :D Kivaa kun liikkeet tuntuu nyt niin hyvin, istukka kun on edessä niin on kuitenkin jonkun verran niitä vaimentanut..

Lakosta:

Mehän oltaisiin menossa Kättärin Haikaranpesään pakolliseen synnytysvalmennukseen viikko lakon alun jälkeen...Että saapa nähdä, tuskin on mitään valmennuksia jos irtisanoutumiset oikeasti astuvat voimaan. :|

Iidukka ja Baby rv 29+4
 
putkiremontti on ohi..ja kotona ensimmäistä iltaa..
vointi on hyvä, pikkaisen iltavuorot tekee tiukkaa, mutta aamut on helpompia..
vieläkin vähän ällö olo aamuisin..vaaveli liikkuu paljon, tuntuu ettei nuku ollenkaan:)
tyttönen ja vaaveli 29+1
 
Tehystä
Olen tyksissä harjoittelmassa sisätautiosastolla ja siellä olen ainakin kuullut tällä hetkellä sellasta infoa että synnytykset on siis TYKSissä ja siellä ne hoitaa ehkä lähinnä gynet jos kätilöt on irtisanoutuneet, mut tietty siel voi olla niitäkin jotka ei irtisanoudu... Anestesialääkäreitä on ainakin tyksiin jaettu eri osastoille ja synnärille ei oo sit jaettu omaa ainakan tän hetkisten tietojen mukaan.. eli ei oo varmaa että saa epiduraalia tms... JOS IRTISANOUTUMISET TOTEUTUU, itse henk. koht uskon, ettei tilannetta päästetä niin pitkälle...

Vauvan liikkeistä:
Meillä on vielä perätilassa vaavi, vko 31 ja jalat potkii hulluna rakkoon koko ajan, ja kävely on hankalaa ja ankkamaista sen takia kun innostuu potkiskelemaan, ja muutenkin supistelee ja pitää kävellä hitaasti... Hassun näköistä. :ashamed: Vauvan liikkeet tuntii vielä potkuina ja käden sivelyinä tai nyrkiniskuina, mutta mitä enenevissä määrin sellasia isoja muljahteluja ja venyttelyjäihan kuin yrittäisi saada parempaa asentoa muttei oo tilaa.. Kätilö kuitenkin viimeks nlassa sanoi että siellä on tilaa vielä pyörähtää ympäri ihan reippaasti, mutta itellä alkaa olla sellanen olo, että itselle ei oo enää tilaa vauvalta:LOL: :D
Alkaako muilla olla ahdasta syödessä? Ettei pysty kerralla syömään niin isoja aterioita? Mä en millään voi, ja pitää syödä useammin ku ei tila riitä kerralla isoon määrään, nälkä silti on ihan reippaasti...

unista:
Mulla on raskaana aina paljon vahvempia unia kuin normaalisti, siis outoja, sekalaisempia kuin yleensä ja niissä on usein vahvempi tunnelataus. Ne myös muistaa paremmin kuin normaalit unet, jotka unohtuu kun herää..
Kamalin uni joka mulla on ollut tähän saakka oli sellanen että mua jahtasi joku hirviö, joka oli vaarallinen ja yritti satuttaa mua. Se hirviö ei ollut ketään ketä mä tunnen, mutta se oli ottanut kasvoikseen mun esikon ulkonäön, se ei silti ollut mun esikko oikeasti. Se oli kamala yrittää puolustautua sitä vastaan kun se näytti omalta lapselta mutta ei ollut... Tälläkin on varmaan joku psykologinen selitys että mietin miten uusi vauva vaikuttaa mun suhteeseen esikon kanssa ja toisinpäin, mutta en tykännyt siitä unesta yhtään enkä meinannut saada unta sen jälkeen.. se oli vaan niin karmivaa... ja kauheeta...

omasta jaksamisesta...
Mua huolettaa mun jaksaminen tän koulun kanssa.. niin haluaisin vetää ton kuusviikkosen harjoittelun jälkeen vielä, mutta alkaa tuntua ettei onnistu.. mä tarvin unta niin paljon että aika menee nukkumiseen ja syömiseen ja koulun tunteihin, mutta mistä ihmeestä saisin aikaa vielä kouluhommiin kotona ja energiaa.. ehkä jää koko koulu kun harjoittelusta selviydyn ensi viikolla loppuun.. Esikonkin kanssa olis kiva olla enemmän.. :heart: :/
Jos olisin työelämässä, tänään oli eka kerta sellanen olo että ottaisin saikkua just nyt ja heti enkä jaksaisi enää töissä (sairaanhoitajana) Mulla on pukukopille matkaa kolmisensataa metriä, kun se on eri rakennuksessa ja supisteli niin ku kävelin sinne
 
PrincessOfAcco kyllä ahdistaa syödessä ja paljon. Jos vähääkään syö liian nopeasti tai liikaa niin olo on todella tukala tunteja tämän jälkeen. Sehän sinänsä ei ole huono juttu että syö pieniä annoksia kerrallaan, mutta kyllä tässä voisi jo pikkuhiljaa päästä normaalitilaan?

Toivotaan että jaksat harjoittelun loppuun asti ja sitten jäät lepäämään. Opintoja voi sitten jatkaa vauvan syntymän jälkeen, vaikka omasta kokemuksesta sen tiedän että olisi kiva valmistua heti ja nyt, mutta menet oman jaksamisesi mukaan. Voimia viimeiseen harjoitteluviikkoon!

Vauvan liikkeistä, täälläkin tuntuu enemmän sellaisia tönimisiä ja pyllyn työntöjä kuin itse potkuja ja olenkin ajatellut että tila alkaa loppumaan kohdusta. Mullahan on torstaina ylimääräinen ultra, jonka tarkoituksena on selvittää istukan sijainti->josko olisi noussut pois kohdun suun päältä vai aletaanko tosissaan puhumaan sektiosta. Lisäksi mulla on sellainen käsitys että vauveli on perätilassa kun ne vähät potkut mitkä tuntuu, tuntuvat ihan tuolla alhaalla. Mutta esikoista kun odotan niin en tosiaankaan voi täysin varmasti sanoa onko tämä tuntemus oikea vai ei. Mutta jos on vielä perätilassa niin ehtiikö kääntyä?

Mä toivon vilpittömästi että sairaanhoitajat saisivat lisää palkkaa ja enemmän resursseja tehdä työnsä hyvin, mutta samalla toivon etteivät nämä joukkoirtisanoutumiset toteudu! Esimerkiksi sisareni esikoinen tarvitsee viikottain sairaalahoitoa kehitysvammaisuuden vuoksi ja nyt jo on suunniteltu että matkustavat ruotsiin saamaan välttämättömät hoidot ja sehän tulee yhteiskunnalla todella kalliiksi jos niin käy.

Elämme siis jännityksessä

Paksuja vointeja kaikille mammoille

pötkylä ja pikkuElvis 29+5
 
Moikkelis taas! Harmittaa ku ei ole omaa konetta niin pääsee aika harvoin tänne leuskeleen. Meillä ois 15.11 OYKS:iin meno kontrolliin niitten laajentuneitten munuais altaitten vuoksi, olipa vaan homma saada aika ku ei meinannu lähetteet saapua sitten mitenkään perille. Riittävän monta puhelin soittoa ja kolmesti lähetetyt lähetteet täältä LKS:sta niin sitten onnistu. Voi olla että joutuvat tyhjentään ku toinen on kasvanu uhkaavan paljon alkaa painaan palleaa eikä keuhkoilla kohta riittävästi tilaa. Myllerrys on kuitenkin kova massussa mikä on hyvä merkki. Viime viikolla kävin ultrassa ja paino arvio oli 1400g vaikka viikkoja vasta27,6. Meinasivat että on isokokoinen poika tulossa. Täälläki jos lakko tulee menee synnäri kokonaan kiinni toivotaan nyt vaan parasta!!!!
 
Käytiin tänään tytön kanssa neuvolassa ja mulla ja vauvalla kaikki hyvin.Turvotuksia on mahan seudulla ja painoakin tullut kuukaudessa 3kg!!!eli viikkoa kohti +700.siis apua.no täti ei moisesta ollut huolissaan mutta täytyy alkaa vahtaamaan noita turvotuksia kai oikein tosissaan ja nyt herkuillekin stoppi.tuntuu että joka päivä tulee mässytettyä herkkuja,ikävä kyllä.
Hb 116 eli rautakuurin kanssa oltava täsmällisempi.Verenpainekin oli mulle aika koholla eli 127/80.Jospa se nyt kun saa levätä niin asettuis matalemmalle tasolle.

Raskaasta olosta:mulla on ajoittain todella hirveitä ähkyjä vaikka sinällään tuota ruokaa mahtuu ihan hyvin vielä eli en täyty ihan hirveen nopeasti.
Iltaisin on välillä kauhean raskas olo niin että hengityskin raskasta muttakummasti olo sitten aina yön jälkeen on ihan hyvä.

Itse en osaa lakosta olla huolissaan koska se on asia mihin ei vaan voi vaikuttaa.Pitää ottaa vastaan se mitä tuleman pitää.eiköhän tuo asia ratkea aika pian 19.11 jälkeen.Montaa päivää ei tilannetta voida katsoa kun alkaa tapahtua ikäviä asioita.
Nautitaan nyt kaikki vaan masuasukeistamme ja mukheasta olosta =)
HeMa tasan 31rv
 
riksu meillä sit sama painoarvio, ja meidän terkka veikkaili n 4kilosta vauvaa.

liikkeistä myllerrystä ja tunkemista täälläkin. Pääalaspäin on nyt jo ollut pitemmän aikaa. Potkuja tuntuu joskus, ilmeisesti kun saa sellasen asennon mistä pystyy potkii ni sit saa mamman kylkiluut kyytiä :LOL: Mutta enimmäkseen siis sellasta kääntyilyä ja tunkemista, massu kohoilee kivasti :D

syömisestä Juu ei mitään kauheita pysty kyllä kerralla syömään, ihan hyvä oikeastaan, nin tulee tasasemmin syötyä. Mulla valitetavasti ennen raskautta monesti meni syömiset vasta illalle ja sekös ei hyvä oo :ashamed: Jos tässä oppis rytmittää sitäkin.

Mulla tuntuu toi unentarve lisääntyvän koko ajan.. Ei enää montaa työpäivää, ei enää montaa työpäivää.. huoh =) |O

Jaksamisia accolle harjoittelun loppuun ja sit vaan reippaasti lepäileen =)

Niin ja siitä hammaslääkäristä, no juurihoitoonhan minä joudun :( nyt laittoivat vaan jonkun väliaikase lääkepaikan siihen on muuten tosi ilkeen tuntunen. Mahdollisimman pian pitäs kai päästä, no milläs meet ku jonot on sen vuoden verran?!? Ihme juttu, oli sitteki pitänyt mennä suoraa yksityiselle, mutta kun hoito on alotettu kaupungilla ja sinne jo 2 käyntiä takana ja maksut niistä nin ei huvita hypätä siitä ykstyiselle ja taas maksaa sinne lisää ja lisää.. AAAARGH! Kun menee hermot näihin systeemeihin.

Hulvatonta viikonjatkoa kaikille tammikuisille tasapuolisesti :wave:

Cattie ja Osku 30+4
 
Morjens!
täällä samaa rataa mennää.. töissä meinas olla jo tuskasta, mutta jotenkin aina aamulla olo on niin paljon parempi että sitä tulee illalla sitten vääntäydyttyä töihin. Nyt on jonni verran supistanut niin että pikkasen tuntuu, ei niinkää kipeetä mut silleen ikävästi. Nytki väliin tulee semmosia vihlasuja tuohon häpyluun yläpuolelle, vihlasisko tuota kohdunkaulaa.. Jospa tuota kahtelis torstaina sitten ku neukassa käy että vieläkö suosii että töihin mennää vaikko saikulle. Kyllä mä tässä olen miettinyt että soittaisko neukkaan jo tänään, ku toi istuminen töissä alkaa olemaan niin hankalaa. Mä nyt oon tämmöinen jahkailija..
Jännää et muille on "määrätty" rautakuuri, mulle ei vaikka hemppa oli 112. Sovittii et katellaan vielä. Jospa mitataan taas sitten torstaina niin näkee onko edelleen laskussa vaikko ei.
Mullakaan ei kovin iso annos enää alas mene ja sen takii sitten tuntuu että on nälkä melkeen koko ajan. Töihinkin saa aina kunnolla ottaa evästä mukaan että jaksaapi koko vuoron pakertaa. Pitää vaan aina koittaa katella mitä evääksi ottaa ettei paino pääse liikaa nousemaan. Ihan tarpeeksi on tullu jo nyt :( Paljon enemmän mitä aikasemmissa raskauksissa. Pitää vaa toivoo että sitten se lähtee suosiolla poiskin..
Mäkään en niin kauhiasti (vielä ainakaa) ressaa tuosta lakosta. Kovasti toivon tietty että pääsisivät sopimukseen yms. Ja totta kai ois hyvä että saataisiin hoitajien työtä keveämmäksi lisäämällä työvoimaa yms mutta eipä se meidän käsissä ole. Ressataan sitten kun on ajankohtaista lähteä synnyttämään ja jos lakko on päällä..Mutta toivon kuitenkin ettei kukaan joudu kärsimään lakon seurauksista.
Mutta nyt pottukeitolle ja sitten uunituoreita torttuja jälkkäriksi:p

Saaru ja Aattomiäs 32+4
 
Iidukka Meillä kanssa parin viikon päästä ois synnytysvalmennus Kättärillä ja perjantaina neuvolasta sit kyselin et miten meiän valmennukset jos lakko alkaa et niistä varmaan karsivat ekana, niin terkka sano et kättäriltä ei oo montaa menossa lakkoon että tuskin vaikuttaa mitenkään, vaan hän arveli että valmennukset pidetään ihan normaalisti. Mutta saa sitten nähä...

liikkeistä Kovaa punkemista ja möyrimistä täälläkin =) Vauva on jo pää alaspäin niin kovasti peppu heiluu tossa navan kohdilla :D Ja kyljissä tuntuu selkeesti kun välillä työntää jalkaa tai kättä kun sellanen pieni kova kohouma siellä tuntuu.

Mä en oo juurikaan mitään unia nähny vauvasta tai mistään siihen liittyvästä. Joskus ennen puoltaväliä pari unta näin mutta en enää pitkään aikaan mitään.

Täällä vielä pystyy syömään melko paljon ilman että siitä kummempaa ähkyä tulee. Useesti menee niin mun syömiset että näin päivällä en paljon mitään syö ja vasta kun mies tulee töistä kolmelta niin silloin syödään kunnolla. Pitäis kyllä yrittää näin päivisinkin jotain syödä ja sanomista tulee aina mieheltä kun kuulee etten paljon mitään oo syöny.

Nyt voiskin mennä jotain haukkaamaan että jaksaa ja vauvalikin kasvaa kunnolla.

Pippuri ja Onnimanni 30+6
 
Heips taas!

Oli pakko tulla hehkuttaan, että sainkin hammaslääkärille ajan 12.12! Voi kun se särky pysyiys poissa sinne asti. Kyllä niitä aikoja näköjää liikenee kun valittee sanansa oikein. :D Ihan siis ystävällinen oli puhelimessa ja pyysin nätisti =)

Ja sitten muuten kysymystä teille jotka turvotuksesta ja nesteen kertymisestä kärsitte ja muille asiasta tietäville tietsti. Kun oon eilisestä asti hikoillu jonkin verran ja nyt siis koko ajan hiki pinnassa ja jalanpohjatki märkinä niin eikö tää nyt oo hyvä merkki siitä et ne nesteet liikkuu ja poistuu?
Ja painonnousun kanssa tuskaileville: mulla yli kuukauden tullu yli kg/vk, mutta minä kun en itse voi asialle mitn, olen jopa herkuttelun lopettanut melki kokonaan.

Cattie Osku taas :heart:
 
HeMa05: KIITOS TIEDOSTA! Tuo oli todella helpottavaa kuulla, että 19.11 tehyläiset ovat vielä töissä -toki toivon, että lakkoa ei tule ollenkaan ja että jatkossakin me kaikki pääsemme tarvittaessa äitipolille ja synnärille synnyttämään ammattilaisten avustuksella! Toivon, että tää Tehy-homma päättyis kaikkia tyydyttävällä tavalla... arvostan suuresti hoitohenkilökunnan työtä ja tiedän, että he jos ketkä ansaitsevat palkankorotuksen ja suuren arvostuksen "kaupanpäälle" .

Iidukka: Kysyit, että mistä tietää liikkeistä, että esim. vauva juuri pyllyä työntää? Minä omalta osaltani tiedän sen perusteella, että neuvola-täti ja neuvola-lääkäri ovat sanoneet, että mulla vauva on alas päin kääntynyt raivotarjonnassa ja että vauvan selkäranka kulkee mun vatsan oikeaa laitaa ja pylly on tuossa mun masun oikeassa ylälaidassa ja siitä kaartuvat jalat kohti vasenta (mun) mahan laitaa... en minäkään muutoin osais sanoa, että työnteleekö masussa vauvan kädet, jalat vai pylly -vai mikä muu osa vauvaa... vauva ei pääse mulla enää kääntyileen ja "meuhkaamaan" (on vissiin sen verran iso jo) vaan liikkeet on paremminkin työntelyjä ja käsien ja jalkojen tömistelyä ja iskuja... kiva seurata vauvan eri liikkeitä ja iskuja. :heart:

Täällä meillä päin on tänään ollut sateinen (tympeä) ilma! Meinaa vähän tökkiä, kun ei pääse lasten kanssa ulos raikkaaseen ilmaan... lumetkin (ne vähäiset) sulivat pois näiden sateiden vuoksi. Voi kun saatais koko Suomeen edes jouluksi valkea, kaunis lumipeite! Ihana jo ajatellakin tuota joulua... kohta pitää kyllä laittaa ulos jouluvalot ja alkaa pian kuunteleen joululauluja ja virittäytyä pikku hiljaa jouluntunnelmaan... =)

ja nyt pitäis virittäytyä ruuanlaiton tunnelmaan :LOL:

Tammiäiti rv 29+6 ja naperot
 
nonniiin.. tällä ketaa täällä päässä ollaan paremman tuulisena :LOL:

liikkeistä nyt heti ekaks... täällä ollu pari päivää semmosta ihme möngerrystä vaan.. ei enää semmosia tum,tum potkuja vaan en oikeen tiä mitä mut jotain kai peppua sit tunkee kokoajan tonne ylemmäs ja ylemmäs et tuntuu et korkeus ei riitä kun ihan sattuu ja semmosta.. nyt se on tässä vähän potkiskellu ja muuta mutta joo oon kanssa sen ihme möngerrys vaiheen huomannu kun ylä masssu toiselta puolelta kovettuu...jne...

noista supistuksista,niitä on ja ei.. oon miettiny sitä et onks supistukset aina niin et alamassu kovettuu.. kun monesti ku tuntuu et supistais mut alamassu ei oo kova vaan ylämasssu,vai meneeks toi meijän neiti vaan jotenkin ihme asentoon? kävely on täällä kans hankalaa.. tuntuu että hengästyy iiihan heti kun pitäs vähän lujempaa ja ylämäkeä mennä ja sit alkaa pistää masuun.. eli niinku en oikeen tiä mitkä se on mut välil supistaa ja välil sit jommallekummalle puolelle alamsuun vaan alkaa pistämään ja sit mennään etanavahtia.

yöt ollu tässä paripäivää tosi kauheista. toissayönä oli vaan niin hankala asento ja mikkään ei tuntunu hyvältä eikä oikeen ees väsyttäny niin menin kovalla työllä lakkaamaan varpaankynnet ja virkkaamaan pipoa. viimeyö.. ei tullu taaskaan uni niin virkkasin ja kun menin petiin niin varmaan tunnin pyörin ja vauhoin asentoo kun mikään ei ollu hyvä.. keskelläyötä alko tulostin pitää jotain ihme ääntä vaikkei ollu ees päällä ja se sit katkas unen ja sit oli taas se kauhee vaihe,eli miten siitä unenpäästä sais kiinni kun oli kuuma ja kylmä ja mikään ei ollu hyvin..

selkäkipua on kanssa.. nyt on vähän hellittäny mut välillä tulee alaselkään semmonen kauhee vihlonta et ulottuu tonne puoleenväliinpakaraa ja sattuu... ei voi ees kumartua ja h'dintuskin kävely onnistuu.. ja no niskat on kans jumissa.
nukkuminen on niin kauheeta kun yrittää nukkuu kyljellään asennossa missä ei pitäs niskat olla vintturassa niin sit taas on joko tissit,kädet tai masu jumissa ja sasttuu ja ahdistaa...blaaa.... vaikeeta!

olo on vähän tukalaks alkanu käymään.. esim tänään housujen pukeminen tai sit ku yrittää nousta sängyltä tai sohvelta... tuntuu tosi hankalalta. sit kun toi meijän oskaripoika on nyt niin uhmakasta ja niin omaa tahtoa täys et tekee kaiesta hankalan.. varsinkin pukeminen kun se on muutenkin niin iso urakka ja vaikeeta tässätilassa niin poika potkiii,kääntyy,huutaa vittua,sit ku pitäs seistä niin heittäytyy ihan veteläks... ihan kauheeta...

mutta jaksamisia mammat.. tää mamma lähtee kohta kangaskauppaan valkkaaman kangasta pinnasängyn pehmusteeseen :)
illalla ois luvassa vähän hierontaa kun miehen äiti on hieroja ja lupas tulla vähän jeesimään.

NAsu 29+4
 
...pitää hakea esikko kohta kerhosta ja olen vielä töissä..

Kiitos Saaru tuosta lokerikon kuvasta!!! Tosi ihana, taidan laittaa oma äidin tekemään samanlaisen, minulta ei riitä aikaa eikä kärsivällisyyttä nykyään mihinkään ylimääräseen.

Käväsin aamulla toisessa lääkärintarkastuksessa ja kaikki oli ok, vaikka supisteleekin. Ei ollut kohdunkaula hävinnyt mihinkään. Vauva on vielä pää ylöspäin, mutta ei kuulemma mitään hätää sen suhteen. Vielä se mylläilee ja tekee kuperkeikkoja. En muista miten päin edelliset on ollu näillä viikoilla... Sf mitta 28,5 ja vauvan painoarvio noin kilon tietämillä. Eli ei tule ainakaan sitä 4,5 kiloista vauvelia, josta olen leikkiä laskenut. Eikös ne tytöt ole vähän sirompia.... niinku ees ois tyttö tulossa :)

Eli mahassa kaikki ok! Lueskelen juttuja tässä myöhemmin, olen nyt vasta toisen sivun alussa menossa :D

johnu 28+2
 
Päivällä kirjoittelin pitkät pätkät ja kaikki teksti katosi jonnekin.

No täällä ollaan sairaslomalla, kun supistelee jo ihankun nousen istumasta. Lääkäri otatti myös joitain kokeita, tais olla hiiva ja jotain bakteerijuttuja. Huomenna saadaan tietää vastauksia.

Eli nyt sitten taidan rueta laittamaan noita vauvajuttuja ihan urakalla. Katson vaatteet läpi ja pesen. Ainut huono puoli on ettei ole vielä hoitopöytää tai lipastoa johon vaatteet laittaisi. No ei meillä oo vielä mitään muutakaan. Isäntä lupasi tänään että loppuviikosta käydään ostamassa tulokaalle istuin autoon. Haluan sellaisen jalustallisen, ne on niin käteviä.

Uskomatonta että kohta alkaa äippäloma ihan oikeasti ja sitten vaan odotellaan koska uusi tulokas on sylissä. Ja hetki sitten tuntui siltä, ettei tammikuu tule ikinä.

Meillä on kanssa nuo liikkeet ihan omituiseksi muuttuneet. Eli potkut on ihan kipakoita ja ihme nykimistä tuolla vatsanahkan alla on. Ilmoittaa kyllä kun olen hänen kannaltaan huonossa asennossa. Potku tai isku pamahtaa heti. Potkii kiitettävästi ja voisi sanoa että on säännöölinen eli melko tarkkaan samoihin aikoihin päivittäin. Toivottavasti pysyy yhtä säännöllisenä syntymän jälkeenkin, toivoo äiti joka itse on erittäin tarkka kellonajoista. :LOL: :LOL:

Mutta nyt mustikkapiirakan teko odottaa...

Nuuskis ja Irmeli 32+
 
Nuuskis: Mulla otettiin kans viimeksi äitipolilla nuo hiiva ja streptokokki-bakteerinäytteet (kun sanoin, että supistelua on ollut tavallista enemmän. Sanoivat siellä, että vois olla noista jompi kumpi syynä), mutta mulla oli ne ihan puhtaat. Sanoivat äitipolilla, kun ottivat nuo näytteet, että jos on hiivaa niin siihen saa alkaa heti laittamaan niitä emätinpuikkoja, että se (hiiva) lähtee pois. Mutta tuohon streptokokki-hommaan ei anneta nyt raskauden aikana mitään lääkitystä, vaan lääkitys (antibioottti) aletaan antaan heti synnytyksen yhteydessä. Sitä lääkitystä ei anneta raskauden aikana siksi, kun se kuulemma voi uusia raskauden aikana lääkityksen jälkeen.

Tammiäiti
 
Syömisestä: vielä olen voinut syödä reiluja annoksia ilman mitään ahdistusta. Varsinkin kun vielä tänään ja huomenna on tuo penisilliini kuuri jäljellä, niin sen vuoksi tulee illalla "paastota" neljä tuntia (kaksi ennen lääkettä ja kaksi lääkkeen jälkeen), tämän jälkeen tuleekin sitten syötyä turhankin paljon. Eli voisi ruveta täälläkin ahdistamaan tuo mässäily, niin ehkä sitten ei tuo painokaan nousisi ihan näin paljon ;) Ihan pelottaa ensiviikon neuvola, et kuin paljon on taas tullut lisää painoa...

Liikkeet täälläkin tuntuu paljolti erilaisena möyrimisenä, potkuja ehkä vähän vähemmän. Voipi kyllä johtua siitä, että oli pitkän aikaa kun en tuntenutkaan muita liikkeitä kuin potkut, eli nyt kun liikkeet tuntuu selvemmin niin tuntuu että potkuja ois vähemmän.

Maija

ps. Tammiäiti nuo ylimääräiset ;) tulee jos sulkujen sisällä on vikana ä, saa postettua kun lisää yhden välilyönnin ennen ) merkkiä...
 
Heipsis!

Täällä vauvelin potkut ovat muuttuneet kummalliseksi möyrinnäksi ja työntelyksi. Toisinaan tulee ihan kunnon potkuja, mutta enimmäkseen tuntuu siltä kuin poika yrittäisi työntää itseään vatsani läpi. Hiukkasen tuo työntely tuntuu välillä jopa ikävältä.

Tänään on jotenkin ollut vetämätön olo, vaikka en ole juuri mitään tehnytkään.
Huomenna olisi tarkoitus mennä teatteriin äidin kanssa. Saas kattoo mitä tuo iskias tykkää paikoillaan istumisesta, tuskin ainakaan hyvää.

Täälläpäin on koko päivän sadellut vettä ja huomaa miten mielialakin on ollut hiukan "maassa", oli kyllä niin ihanaa kun lunta oli maassa ja hiukan pikkupakkasta.

28+5
 

Yhteistyössä