Tammikuun 2014 tähtöset heinäkuussa

Me olemme kertoneet raskaudesta läheisille nt-ultran jälkeen ja nyt 14. viikolla salailu on käytännössä mahdotonta koska masua ei oikein enää voi piilotella :D
Esikoisesta ei vielä tässä vaiheessa ollut masusta tietoakaan!
Tosin olen sellainen hölösuu että vaivoin pystyin pitämään suun kiinni ensimmäiset 12 viikkoa, niin kovin teki mieli kertoa vauvauutiset kaikille! :) Hössöttäminenkään ei oikeastaan haittaa minua, eikä minusta ole epämiellyttävää jos joku tulee masua koskemaan :)
 
Ääh, mitäköhän sitä pitikään kirjoittaa... Hössöttämistä ei kamalasti lähipiirissä ole, mitä nyt äiti tuppaa huolehtimaan joka asiasta. Ollaan kaikki tästä pienestä ihmeestä niin iloisia, että on kivakin siitä sukulaisten ja ystävien kanssa puhua. Masua ei saa kyllä koskea muut kuin vauvan isä ja tuleva isoveli. :)

Olo on suht normaali, mitä nyt kasvava maha välillä ärsyttää kun vaatteet ei istu päälle. Väsymys iskee raskautta edeltävään aikaan verrattuna paljon nopeammin mm. puutarhatöissä ja jotain liitoskipujen kaltaista välillä tuntuu. Maanantaina koittaa arki ja töihinpaluu, seuraava neuvolakin on silloin. Ehkäpä laitan kuulmisia sitten enemmän.
 
Tervetuloa uusille :wave:

Raskaudesta kertominen: Täällä tietää jo kaikki :D Masu on kasvanut reippaaseen tahtiin, ja ei tätä kyllä piilottele enää millään :)

Sukulaisten hössötyksestä: Meillä ei onneksi ole tätä vaaraa. Neljäs tulossa, niin lähinnä vaan päivittelevät kun noin menivät vielä yhden tekemään. Ajatella :rolleyes:

Närästääkö muita? Mulla alkaa kuplinta välittömästi, jos syön jotain tulista tai juon hiilihappopitoista juotavaa. Tietyt ruuatkin tekevät, kuten paprika. Iltaisin on pakko jättää syömättä, kun sekin aiheuttaa masussa kuplintaa. Tänään röyhtäilin kuin pahinkin pikkupossu, kun join lasin vettä!!! Mitä ihmettä :O

(.) Olot tulee ja menee. Mulla on ollut joku ihan ihmeellinen synkistelyviikko. Kaikki ärsyttää, masentaa, kiukuttaa ja itkettää. Huoh. Tulee jo ihan oma teiniaika mieleen näistä hormonihöyryistä. Ei mulla edellisistä tämmöisiä kiukkuja ollut! Plaa-aah : / Onneksi vauvan liikkeet tuntuvat, niin saa aina jotain positiivistakin päivään :)

H & Pikkutähtönen 14+3
 
Täällä poksutaan ja viikkoja olisi 14 nyt kasassa. JEE!:D

Mahaa alkaa vissiin todella nyt kasvaa, kun piti oikein mammahousuihin työhousut vaihtaa.:) Olis varmaan voinut jo hiukan aiemminkin, mutta ei tajunnu, vaikka mahaan sattu aina iltasin... Lihoneelta tuo vatsa vielä ennemminkin näyttää. Ei vielä kyselyitä ainakaan ole tullut. Mä kuulun kans niihin, joiden mahaa ei tarvii tulla koskettelemaan. Koskeminen tuntuu tungettelulta.

Meillä miehenpuoleinen suku varmaan jo kaikki tietää meidän tulevasta perheenlisäyksestä, anoppi kun on loistava tiedon levittäjä.:LOL: Tämän jo ennemmin tiedostaneena pitkitettiin anopille uutisten kertomista mahdollisimman pitkään.. Täällä ei havaintoa erityisesti mistään hössötyksestä, mutta onhan meille toki toinen jo tulossa.

Närästystä ei onneksi ole ollut, eikä ollut kyllä esikostakaan. Iskias kyllä alkanut vaivaamaan ettei ylös meinaa päästä ja se vaivas jo ekassa raskaudessa, mutta vasta lopussa. Pahoinvointia ei onneksi ole enään jokapäivä, mutta loppunut ei toki ole kokonaan.

Tiuhti ja Viuhti2 14+0
 
Iltasyöppö ilmoittautuu! :)
Täällä ei oikein mitään erikoista,viikot vaan menee eteenpäin vauhdilla. Mä voisin myös liittyä sinne facebook ryhmään,tulee muutenkin siellä pyörittyä hieman enemmän kuin täällä..
Hössötyksestä oma äitini on aikamoinen hössöttäjä/huolehtija,aina tarkkailemassa mitä syön,kuinka usein ja mitä vitamiineja saan,vaikka esikoisen kanssa ei tälläistä ollut ei se siltikään haittaa,jotenkin oon niin tottunut siihen :)

Maha kasvaa hurjaa vauhtia,ei tätä enää piiloon saa,mutta enpä kyllä haluaisikaan piilotella :)
Liikkeitä tuntuu silloin tällöin,mutta ei vielä joka päivä.. :/

Eipä tässä kai muuta..ultraa odotellessa :)

Mom09 16+2 <3
 
Viimeksi muokattu:
Kuulin eilen ekaa kertaa sydänäänet kotidopplerilla. :) Kadotin ne melkein samantien kun mieskin halus kuunnella (siihen saa kiinni kahdet kuulokkeet) ja löysin lopulta jotkut heikot äänet. Ukko päivitteli että ne on mun suonien ääniä, mutta tiedän että se oli vauva, olen niin ahkerasti yrittänyt kuunnella monta viikkoa että tiedän miltä se kohta yleensä kuulostaa. Voikohan kohtu karata alta kun painoin sillä koneella..? Jos ne äänet siks katos..? Ja np-ultrassa kätilö kauhisteli kun olen semmoisen kojeen ostanut. Totesin sille heti että en aio rynniä arvauskeskukseen itku kurkussa joka kerta kun en saa sydänääniä itse kuuluviin, se on varmaan niin kiinni siitä vauvan/kohdun asennostakin. Mutta jos joku miettii että ostaisko sen vai ei, niin suosittelen, oli kyllä tosi ihanaa kuunnella pikkuisen liikehdintää ja sydäntä, heti muuttui asteen todemmaksi tämä odotus. :)

Syöpöttelystä sen verran, että mulle on aiemmin iskenyt ylitsepääsemätön himo syödä hesen juustohamppeja, joihin en normaalisti koskis pitkällä tikullakaan. Taisin mä kerran pari houkutella ukon kuskiks että käytiin hakemassa Hesestä ruokaa ja sain hamppini, mutta olen myös oksentanut ne. No, eilen sitten ennen puolta yötä mulle iski ihan hirvittävä himo pekoniin. Ja mähän olin se joka oksentaa nesteetkin, puhumattakaan lämpimästä ruoasta, ja koska mulla ei yleensä ees oo mitään halua syödä kun ällöttää 24/7, niin päätin sitten tällä kertaa totella ja polkaisin tuohon läheiselle huoltsikalle joka vielä oli auki, ja hain kaksi pakettia pekonia. Mun piti paistaa vain se toinen, mutta kun ne tuoksu niin hyvältä ja niistä tuli niin vähän rasvaa ja ja ja *selittelyn makua* Annoin miehelle puolet mutta taisin syödä siis koko paketillisen. Enkä edes oksentanut niitä. Se olikin sitten eka kerta kahdeksaan tai yhdeksään päivään kun sain pidettyä kiinteää ruokaa mahassa. Ja voin sanoa että kyllä oli taivaallinen olo sen jälkeen. Tänään tosin olen jatkanut samaa rataa ja oksennellut aamusta alkaen, mutta vieläkin "lämmittää" se ajatus niistä pekoneista. :)

Onko kukaan muu täällä joutunut vielä käymään tiputuksessa oksentamisen takia? Tai edellisistä raskauksista? Oletteko käyneet vain yhden yön ja kerran, ja se riitti, vai päädyittekö sinne usein? Mä harkitsen taas että menisin sinne kun olo alkaa olemaan taas niin loppu ja ärtynyt, mutta kieltämättä eilisen pekonit heitti vähän vaakaa taas sinne suuntaan että jaksaisin ehkä olla vielä kumminkin kotona. Toisin sanoen en millään haluais sinne sairaalaan yksin makaamaan ja tökittäväks neuloilla.....

Viii, minkä takia et halua np-ultraan? En ole tainnut vielä koskaan tavata ketään joka EI haluais jokaiseen mahdolliseen ultraan. Eikö np ole kumminkin aika tärkeä jotta tiedetään että alkio on ihan terve..? Sukupuolikaan ei voi vahingossakaan näkyä vielä siinä vaiheessa.


Sariza ja seamonkey 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Yöttömiä öitä taas vietetään :( kaikki asiat pyörii päässä. Mut tänää eläinpuistoon rentoutumaan :) tuli eilen käytyä pikkuneidin kanssa peukkulassa ja oli ihana nähdä kuinka näki selvästi mitä neiti jo osaa <3 kotona ne taidot ei niin hyvin tuu esille mitä temppuradalla. Onneks talvikausi taitaa olla neidille ilmanen, ni sinne vaan peuhaamaan.

Täällä ei vielä ole alkanut närästys. Viime raskaudessa närästi sillon lopussa hirveesti ja oksentelin ruokia pois. Joku anto mulle sillon vinkin et syö mansikoita ni närästys loppuu, mut eipä nekään pysyny sisällä :/

Täällä kohta kaikki vauvan tarvikkeet hankittuna. Auton istuin enää lähinnä puuttuu. Paketillinen vaippojakin on valmiina :) tein kaverille vaippavaunut parin viikon päästä oleville baby-juhliin, ni kivasti niitä vaippoja jäi vielä säästöön. Tänään ajattelin laittaa neidin ekaa kertaa lasten sänkyyn päikkäreille. Saas nähä miten käy :) neiti huomenna jo 10kk <3

Täällä on kotidoppler ollu melko vähällä käytöllä minkä vuoks oon myymässä sitä eteenpäin :) ostin eka esikoisen kohdalla sellasen missä kuuluu vaan äänet, mut pian sit kun en niitä osannu ettiä ni myin sen pois ja ostin tilalle paljon kalliimman missä näkyy syke ja sykekäyrä :) noh oon sitä muutamia kertoja käyttänyt, mut tulokkaat ollu niin vilkkaita, et aina kadotan sen sykkeen ja menny monesti hermot kun joutuu ettii sit uudestaan ;)

Kusma ja Robin jo 18+0 POKS!!! vitsi miten äkkiä tää aika menee. Enää melkein toinen puoli ni on jo joulu, vaikka nyt on vasta heinäkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Närästys on yksi niistä oireista joka on minulla alkanut tässä raskaudessa paljon aiemmin kuin viimeeksi. Olen alkanut juomaan taas kahvia nyt kun pahoinvointi on helpottanut mikä varmaan osasyynä. Etenkin illalla nukkumaan mennessä korventaa.

Syöpöttelystä.. Se on lähtenyt ihan käsistä täällä. Olen liiankin hyvin iskostanut mieleeni sellaisen ajatuksen, että kun on ollut niin paha olla niin pitää syödä just sitä mikä maistuu. Sokeria ja rasvaisia ruokia tulee syötyä ihan liikaa. Sitten vielä ihmettelen kun maha kasvaa vauhdilla! :D

Denim + pipana 13+4
 
Niinhän siinä sitten kävi, että kun vihdoin päätin kuitenkin mennä siihen viikkojen 15-17 ylimääräiseen veriseulaan (neuvolantäti unohti laittaa paperit eteenpäin yhdistelmäseulan verikokeista), niin eilen sitten soitettiin, että riskiluku on hieman koholla ja tarjottiin mahdollisuutta lapsivesipunktioon kromosomivirheiden selvittämiseksi. Ja melkein jo olin etten mennyt ollenkaan koko kokeeseen, kun silloin vielä sanotiin, että myöhäisemmässä veriseulassa tulee enemmän myös vääriä positiivisia. Mutta oli sitten niin suuri halu myös tietää, että kaikki olisi kunnossa sillä puolella. Riskiluku ei ollut kauhean korkea, vähän raja-arvon yli, mutta kuitenkin. Jotenkin itselläkin sellainen olo, että tuo on niitä "vääriä positiivisia", mutta silti siitä eilisestä lähtien ollut ihan hirveä olo, pyörryttää ja päätä särkee enkä pysty unohtamaan juttua ollenkaan. No, ilmeisestikin ollaan sinne lapsivesipunktioon menossa vaikka pitää siitä vielä enemmän miehen kanssa keskustella. Punktion jälkeen ainakin sitten tietäisi varmasti. Mutta siinäkin on se oma pieni riskinsä..

Ja sitten pitäisi vielä jaksaa odottaa tiistaille, jolloin punktio olisi ja sitten vielä niitä tuloksia... Nyt tuntuu että tiistaihin on aikaa ikuisuus, saati sitten siihen kun ne tulokset joskus tulee.. No, ei kai voi kuin syyttää itseään kun tuli mentyä sinne..
 
Jaksamisia Klementiini :hug: Varmasti kamala tilanne, mutta itse ainakin ottaisin sen riskin ja menisin sinne puktioon kun sellainen mahdollisuus nykyään on. Kuulostaa ehkä vähän julmalta mutta en tiedä pystyisinkö olemaan esim Down-vauvan äiti, se elämä on niin rankkaa sairasteluineen ja sairaalareissuineen. Ja lyhyt. :/ Tiedän kun olen läheltä sellaista seurannut, siksi oma mieli on muuttunut ajattelemaan niin. Ja koska minulle tämä lapsi tulee olemaan se ainoa oma, niin itse haluaisin ainakin tietää.

Koita jaksaa tiistaille ja sitten vielä sekin aika kun tulokset tulee. Voimia.
 
Mulla on kans alkanut välillä närästämään, ei oo mitään herkkua se :p

Klementiini voimia! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin! Odottavan aika on niin pitkä... :/

Sariza82 Np-ultrahan ei ole täysin varma, siis että siinä voi kuitenkin tulla vääriä positiivisia tai vääriä negatiivisia tuloksia, niin jo sen puolesta ei haluta joutua huolestumaan turhasta. Me luotetaan vaan siihen että kaikki menee hyvin. Ja toinen syy on se, että mä en kuitenkaan haluais tehä aborttia vaikka lapsella todettaiskin jotain "vikaa" (jo sen puolesta että se kokeitten tulos vois olla väärä ja lapsi oliskin ollut terve!), koska mun mielestä jokainen lapsi on lahja, jokaisen elämä on yhtä arvokas, oli sitten terve tai ei.

Tiedän kyllä että on erittäin raskasta olla vakavasti sairaan lapsen vanhempi, mutta jos meidän kohdalla niin käy, niin se on sitten sen ajan murhe, ja kyllä sen asian sitten oppii hyväksymään ja elämä jatkuu :) En vaan vois mitenkään tehdä päätöstä tappaa omaa lastani kohtuun.

Ja voi sariza, sulla sais jo noi oksentelut loppua :( Mahtaa olla älyttömän kurja olo! Voimia! :) Miten olis, mahtaisko pekonit toimia uudestaan, jos ne pysyis sisällä jatkossakin? :D

Denim Mulla oli esikoista odottaessa sitä, että söin koko ajan ja paljon. Ei siinä muuten mitään mutta synnytyksen jälkeen sitä painoa sitten kivasti jäi jäljelle... :p Että nyt oon yrittänyt pitää itteni siinä etten ihan liikoja söis :D Ei vaan oo aina niin helppoo :( ;) Kun kaikki on niin hyvää... (aaaa ja nyt alko tehä mieli syödä jotakin, jotakin hyvääää... voi ei! :D )

viii 14+3
 
Hei!
Vieläkö pääsee ryhmään mukaan? :)
Täällä olisi 21 v esikoisen odottaja Jyväskylästä. Olen ryhmää seuraillut mutta minäkin rohkeutta kerännyt liittyä mukaan. ;)
Raskaus viikkoja olisi takana 13+6 ja ensimmäisessä ultrassa käyty ja kaikki näytti olevan hyvin. :)
Odotusaika mennyt tähän mennessä hyvin, jossei lasketa pahoinvointia, turvotusta, lamaannuttavaa väsymystä ja ärtyisyyttä, mitä alussa oli. Oireet ovat kuitenkin jo suurimmaksi osaksi hävinneet.
Rakenne ultra on 10.9. ja tuntuu että siihen on ikuisuus :D

Onnea kaikille muillekin odottajille!! :) On tämä jännää aikaa!

Liittymistietoni: 27.1.2014 / Kisu91 / 21 / 1. lapsi / K-SKS
 
Kisu91 --> Tervetuloa mukaan! :D Mulla oli ihan samoja oireita aluks ku sulla, onneks ne on jo helpottanu paljon... :D Odotusaika on ihanan kamalan jännää aikaa ;) Varsinkin ekaa odottaessa. Itelle tulossa jo toka niin kaikki ei oo enään ihan niin uutta, mutta jännää tää on silti :D :)

viii 14+4
 
Tervetuloa mukaan Kisu91 :) Meitä, joilla on la 27.1., onkin jo aika monta! Minulla on rakenneultraan vielä sinuakin pidempi odotus, siis ainakin ikuisuus!
Samaa mieltä viii, ihanan jännää tää on vaikka toista odottaakin! :)
 
Kiitoksia vastauksista ja ryhmään pääsystä :) kyllä tää raskaus aika on varmasti jännittävää aikaa jokaisen lapsen kohdalla. :) onko teillä tullut lapset lähellä laskettua aikaa vai reippaasti aiemmin tai myöhemmin?
Mites joko liikkeitä on tuntunut ? :) itse tunsin eilen ensimmäiset kutitukset ja oli kyllä jännä tunne. Ei voinut erehtyä niistä. Kerran tuntui nopea hipaisu ja myöhemmin vähän sellaista kuplamaista kutitusta. <3
 
Tervetuloa uusille!
Meidän esikoinen syntyi virallisen lasketun ajan mukaan 40+4, mutta oli ultrissa koko ajan 4 päivää pienempi, eli käytännössä ihan laskettuna päivänä syntyi. :)
Olen luullut tuntevani muutamana päivänä jotain liikettä. Esim. tänä aamuna tuntui selvä muljaisu/potku alavatsalla. Voiko siinä kohdun kohdalla tuntua suolen liikkeitä, vai oliko se beibi joka siellä muljuili?
Täällä 14+0 tänään, ja paha olo on ollut viimeisen viikon ajan vähäisempaa. Mutta silti päivittäistä. Närästystä on ollut jo viikkoja, mutta onneksi ei vielä kovin pahana. Mulla myös rakenneultra vasta 10.9. ja joo, piiiitkältä tuntuu odotus. Seuraavaan neuvolaankin on vielä kolme viikkoa. Nyt toivoo, että olisi se doppleri!

maisa82 rv 14+0
 
Huomenta pitkästä aikaa :wave:

Oli tässä kolmen viikon kesäloma, joten ollut muutakin puuhaa kuin koneella istuminen :) Päivittäny oon listaa kuitenkin ettei sit "unohdu" lisätä uusia tietoja :) Nyt alkoki taas parin viikon tasainen arki ja sit vielä viikko lomaa, joten nyt joutaa paremmin olla koneella...varsinkin kun nyt tuolla ulkona sataa vettä :/

Tervetuloa uudet :wave:

Hössötyksestä. Onneks sitä ei kamalasti ympärillä ole. Voi johtua siitäkin, että on toinen lapsi, mutta ei se minun mielestä mitenkään yltiöpäistä ollu ekankaan kohdalla. Taidan kuulua niihin onnekkaisiin joiden ei siitä tartte "kärsiä" :D

Esikoinen syntyi 39+0, joten jännätään miten hätänen tää uus tulokas on.

(.)Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Kaikki oli ok, mitä nyt hemoglobiini oli laskenu, mutt se nyt ei yllätä. Painon suhteen olin kuulemma malliesimerkki :D Ite laskettuna sitä on tullu 175g/vko. Jos tätä rataa jatkan niin toinenki synnytys menee oppikirjojen mukaan ;) Niin mulle kätilö sanoi ekan synnytyksen jälkeen :D Petyin vähän, kun syke merkattiin neuvolakorttiin pelkällä plussalla. Olis ollu kiva tietää mimmonen syke on. Esikoisesta merkattiin jo tässä vaiheessa, siks ois ollu kiva. Ei sanonu edes ääneen sitä enkä kyllä älynny kysyäkään, kun aattelin sen lääkärin merkkaavan siihen korttiin automaattisesti. Tosin pääasia oli, ett kuulin nyt ylipäätään sen sykkeen, kun viimeks oon kuullu nt-ultrassa (11+6) :) Seuraavassa neuvolassa onkin sitten Kelan lappujen täyttöä ja seuraavana päivänä rakenneultra :)

Mulla on vissiin alkanu se seesteinen kausi, kun olo on iha ku ei oiskaa raskaana jos ei ota huomioon mahaa ja ajottaista väsymystä, joka johtuu nyt varmaa tosta hempasta :) Sori sekavasti kirjotettu teksti, jäi yöunet vähä lyhyeks.

Eipä mulla muuta tähän hätään...

Kolibrinkukka 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä ehdin jo vähän hätäillä, kun pariin päivään en juurikaan liikkeitä tuntenut, mutta eilen niitä tuntuikin pitkin päivää <3 Ja liikeet on tuntuneet jo rv11 saakka.

Esikoinen syntyi rv 41+1, mutta toivottavasti tää tulis jo aiemmin maailmaan :D Ei haittaa vaikka ei laskettuun aikaan asti tuolla edes asustelis, mutta kunhan ei liian aikaisin tuu. :)

Valpuri rv15+0 POKS
 

Yhteistyössä