Tammikuun budjettihaaste :)

  • Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
Taitaa meilläkin budjetti paukkua yli, tuntuu hirmu pitkälle tämä kuukausi, helmikuu on varmasti helpompi :D Mutta tärkeintä olikin nähdä mihin se raha menee ja mistä voi mahdollisesti sitten jatkossa karsia/säästää.

Perjantain kauppareissu (Citymarket) maksoi 68,01e, lisäksi 12,20e toisesta paikasta ja 48e miehen tekemiä ostoksia. Tosin nyt on kahvia ym. varmaan loppukuuksi, joten voihan tilanne vielä tasoittuakin.. ehkä. Oli pakko käydä tuo isompi kauppareissu tällä kertaa Citymarketissa ja oli siellä kyllä kalliimpaa kuin Prismassa, etenkin nyt kun on noita kauppakuitteja tänne kirjoitellut niin muistaakin hintoja paremmin.. ihan harmitti olla siellä ostoksilla :D

Ja vielä muistin 12 euron ostoksen eräästä pikkukaupasta eli

yhteensä mennyt tässä kuussa 275,42e, saa päivittää listaan.
 
Viimeksi muokattu:
"Tuuli"
[QUOTE="...";27866627]käytkö joka päivä kaupassa. summa pienenisi jos karsisit kauppakaäyntejä.[/QUOTE]

Lähestulkoon joka päivä. Aina puuttuu jotain; maitoa, leipää tai salaattia. Nytkin puuttuu jääsalaattia (olisin eilen ostanut, mut se oli loppunut), joten pakko käydä tänään kaupassa. Ja miksi käyn niin usein kaupassa? koska en kerralla pysty mahdottomia ostamaan, sillä meillä ei ole autoa ja kaupassa käynnit tehdään kävellen.
 
"Ellimelli"
Jos helmikuussa tulee vastaava ketju, niin minä tulen mukaan! Luulen, että on helpompi pysyä tavoitteessa, kun se on "julkista". Harmittaa, kun huomasin tämän vasta nyt! Tsemppiä säästämiseen1
 
"Saana"
Perjantaina mies kävi tekemässä viikonlopun ruokaostokset Prismassa, pyöreesti 100€, tarkennan menekin kun saan kuitin käsiini. Pitäis olla useammaksi päiväksi ruokaa, mutta leipää oli mies ostellut enempi kun mie en oikein ennätä leipomaan leipää, nuo pikkuneidit pittää minut vähän turhan kiireisinä. Ens viikolla pitäis tehdä kummityärelle voileipäkakku ja siihen mennee jonnin verran budjettia. Herkuista ollaan aika hyvin pitäydytty, eilen tehtiin lettusia ja tuhottiin hillon loput kaapista.

Budjettihan meillä paukkuilee varmasti reilustikin yli, vaikka varmaan ruuan osalta budjetissa pysytäänkin, mutta vaipat ja muut taloustavarat vievät leijonan osan.
 
mielenkiintoista
Ensi viikon ostoksia kävin tekemässä:
piimä 1,17
maito 0,98
maito 1,29
maito 1,22
jogurtti 1l 1,15
ketsuppi 1,45
jogurtti 1l 1,99
jauhot 1,10
juusto 5,89
rahka 0,81
kevyt jauheliha 2,69
porkkana 1,65
paseerattu tomaatti 0,75
saunapalvi 2,85
broilerin fileesuikale 2,99
kermaviili 0,49
luomu ruisleipä 2,55
kurkku 0,98
marinoitu tofu 2,41
lasten hammasharja 1,09
vuokkoset 2,05
sipuli 0,70
kiinankaali 1,42
kokojyvänuudeli 1,99
kookoskerma 0,99
valkosipuli 0,79
kesäkurpitsa 1,38
inkivääri 0,19

yht. 45,01e

Ruokalistaa:
su: karjalanpaisti + perunat
ma: sama
ti: kana/tofuwokki + nuudelit
ke: sama
to: jauhelihakeitto esikoisen toivomuksesta

Kattellaan loppuviikkoa sitten myöhemmin. Ti tai ke käyn täydentämässä hedelmä, maito ja vihannesvarantoja Lidlissä.
 
"Aapee"
[QUOTE="Aapee";27868393]Salesta:

Rainbow kahvi 1,99€
Omena limonadi 1,72€ + pantti 0,20€
Rainbow ruisleipäpalat 1,29€

Yht. 5,20€[/QUOTE]

Tuli mieleen mainita, että oon nyt koittanu leipoo sämpylät itse, ruisleivän oon ostanu edelleen kaupasta, mutta halvempana versiona kuin ennen. Taidan jatkossa ostaa vähän sekä että..

Tässä mun käyttämä sämpyläresepti, jossa reseptistä poiketen käytän sämpyläjauhoja vehnäjauhon sijaan. Tänään tein kolminkertaisen taikinan.

Pehmeät sämpylät - Kotikokki.net - reseptit
 
NimimerkkiTavoitebudjettiKäytetty
Alkuperäinen300 / kk168,29
Saana80 / vko232,12
Foodia300 / kk64,33
Salla07400 / kk17,30
jassåå350 / kk161,79
mievaan300 / kk210,10
kahden mamma350 - 400 / kk10,50
Pikkuinen Jättiläinen400 / kk275,42
mielenkiintoista300 / kk196,18
MorbidMama300 / kk152,00
Professional Griefer100 - 150 / kk
Poppu300 / kk114,98
huhhu400 / kk
Goddes Hera300 / kk20
fgvbvf120 / vko133
Selleri300 / kk292,51
meah300 / kk
Tuuli300 / kk104,68
heidip*200 / kk41,47
Ryysyrannan rinsessa300 / kk
TULKINNANVARAINEN-200 / kk nykyisestä90,70
Blue600 / kk260,4
Mimeira500 / kk96,95
poikia3100 / vko207,62
Unelmavaimo400 / kk247,02
pihistäjä-200 / kk nykyisestä139
säästäjä?155,92
fsds600 / kk29,00
valdelsa350 / kk202,77

Valdelsa lisätty. Tervetuloa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Blue
Viikolla meni täydennyksiin 15,90e.

Eilen kävin kaupassa toiseen meni 62,40e ja toiseen 51,90e. Niillä olisi taas viikko tarkoitus selvitä vain maito- ja tuoretäydennyksin.

Eli nyt on mennyt ruokaan rahaa 260,40 ja jäljellä budjetista olisi 339,60e.

Katsotaas kuin käy...

muoks. Sen verran vielä että leipää ei meille osteta. Se saadaan ilmaisena isäni kautta. Ja sitä on pakastimet täynnänsä ja sitä tulee miltei rajattomasti lisää aina kun halutaan. Helpottaa jonkin verran.
Ja taas päivitystä...

Eilen menin hakemaan maitoa, tarttui vähän muutakin, 27,40e meni. Tänään sitten haettiin vielä pojalle kerhoon synttäritarjottavia ja ob:itä 7,50e.

Eli eli.... 295,30e mennyt ja jäljellä siis on 304,70e
 
No niin, tilannepäivitys eilisen perusteella tehty. Ilmoitelkaa, jos pitää jotain kohtaa korjata.

400 euron raja voi tehdä tiukkaa, jollemme ryhdistäydy. Tosin nyt meillä pitäisi olla ruokaa sen verran, että pärjätään perjantaihin asti vain pienillä täydennysostoissa.

Lohikastikkeen lopusta ajattelin tehdä lohipiirakan, jonka pakastan nyt alkuun ja syödään varmaan "päivälliseksi" loppuviikosta. Lauantain lämpimistä voileivistä jäi jauhelihaa, jonka myös pistän pakastimeen ja teen siitä ensi viikolla (tai viikonloppuna) lapselle jonkun lounasmössön.

Ostin ison pakkauksen nakkeja (kun halvalla sain :saint:) ja tänään teen perunaamuusia ja ehkä vain keitän niitä nakkeja. Lopuista nakeista teen varmaan jonkun soosin - ellei jollain ole hyviä ruokavinkkejä - jonka myöskin pakastan, jottei varmasti mene hukkaan. Sitten on vielä eilistä broileria ja riisiä jäljellä, siitä tulee huominen päivällinen.

Jos jollain on hyviä ja aika helppoja kasvisruokareseptejä, ottaisin mielelläni niitä vastaan :flower:. Olen pitkään haaveillut kasvisruokapäivästä, mutta osaan oikeastaan tehdä vain hyvän kasvissosekeiton.

Seuraavaan kertaan.
 
"valdelsa"
Heippa, Matti myöhäinen ilmoittautuu mukaan.
Meillä 2 aikuista ja 2 lasta; 3 v ja 7 v.

Ruokabudjetti täksi kuuksi oli alunperin 350 euroa. Mielestäni se on melko niukasti. Aiemmin olen tehnyt vastaavan seurannan , muistaakseni 6/2010 ja silloin meni 400 e/kk. Nyt tosin tuo kuopus ei käytä enää vaippoja.
 
"valdelsa"
Niin ja siis tähän päivään mennessä mennyt 202,77 e syömisiin. 8 kertaa käyty ruokakaupassa tähän mennessä ja kerran kahvilassa. Laskin senkin siis tähän mukaan :)
 
Hitsi,mä lähen ens kuussa mukaan kanssa!
Mä en oo tässä kuussakaan kyllä kaupasta ostanut,kuin varmaan 30 litraa maitoo..
perunoita ja hedelmiä. :D (eli varmaankin sellainen ööö...50 e mennyt.)

Ens kuuta odotellessa siis. :)
 
"Aapee"
K-supermarket:

Kaurahiutale 1kg 1,00€
Peruna 2kg 1,00€
Lenkkimakkara 1,00€ *2
Klementtiini 1,28€
Kinkkuleikkele 2,55€
Puuha-Pete pastilli 0,65€
Yht. 8,48€

Lidl:

Rasvaton maito *4 2,84€
Vaippa *2 3,78€
Yht. 6,62€ = 6,60€
 
"poikia3"
Nämä lauantaina s-marketista
4 * rainbow cola light 5,56
margariini 1,25
oltermanni kermajuusto 2 * 5,99
rainbow kahvi 2 * 1,99
kevyt nakki 1,09
koskenlaskija sulatejuusto 2,90
kevytkerma 0,55
rasvaton maito 1,5 l *5 1,25
marjainen jogjuoma * 3 1,15
hedelmäinen jogjuoma *2 1,15
voileipäkinkku 2,69
vaniljajäätelö 2,15
piparisanko 4,16
naudan jauheliha 3,35
jauhelihamureke 3,99
ananasviipale * 3 0,67
ruokakerma 0,56
vadelma-banaanijog 1,89
br.filesuikaleet 2,99
bilar karkit 1,45
lihapyörykät 0,95
mao mix toffeesekoitus 1,99
hot mix salmiakkisek. 1,29
aarearkku 1,75
iltalehti 2,54
pullava 2,29
tomaatti 1,58
porkkana 1,09
3 * kurkku 4,12
ruispuikulat 1,49
täysjyväpaahtoleipä 1,49
wc-paperi 3,10
Yhteensä 89,18

Samana päivänä nämä k-kaupasta
coca-cola zero 2-pack * 2 2,79
juhlamokka * 2 2,99
chili-hunajamarinoidut broilerinfilesuikaleet 2 * 1,99
omena 2 kg 1,92
paprika 3*300g 0,99
Yhteensä18,03

Molemmat yhteensä 107,21. Ylitystä 100:n euron budjettiin toki tuli, mutta nyt on kahvia pidemmäksi aikaa, samoin kahden viikon juustot. Mulle on tyypillistä se, että ostan edullisia asioita varastoon.

Kaikkiaan rahaa on kulunut 314,78. Katsoin kalenterista, että kun menen viikkobudjetilla, mulla jatkuu tämä helmikuun puolelle tämä eka haaste, ja tavoitesumma noille 5:lle viikolle on siis 500 euroa, josta jäljellä siis 185,22. Eli tulen ostamaan viimeisen viikon ruuat la 261. ja ostan ne koko viikoksi. Vastaavasti helmikuun budjetti on 400 euroa, ja ekat ruokaostokset teen lauantaina 2.2.

Musta olisi muuten tosi hienoa, jos taulukossa olisi vielä perhekoko. Meitä on siis 5. Vielä hienompaa olisi, jos siinä olisi lasten iät, mutta taitaa mennä hifistelyksi se toive. Mutta tällöin näkisi vielä paremmin minkä ikäisille riittää mikin budjetti.

Meillä noista ostoksista tehtiin eilen

Kanapata (chilihunaja broiskun suikaleet, riisi, feta, ananas, ruokakerma)
Tänään makaronilaatikko
Tiistaina syödään varmaan molempien jämiä
Keskiviikkona vaikkapa se lihamureke
Loppuviikoksi on aineksina vielä jauhelihaa (edellisen viikon jauhelihaa jäljellä)
kinkkusuikaleita (pakastettuna edellisen viikon jämät), broilerin suikaleet. Lisäksi aiemmilta viikoilta pakkasessa on edelleen uunilenkki, nugetit, ranskalaisia.

Meillä usein miten arkena ruuan tekee mies, ja sen vuoksi esim. syödään kaupan lihamureketta. Mies on siis aiemmin kotona.
 
Vapaapäivä. Niin tuli taas piipahdettua kaupassa... 25,60 meni eli yhteensä nyt...96,95€. Ostin:
Hedelmiä,salaattiaineksia, maitoa, jogurttia, kananrintapaloja ja jauhelihaa. Ja suklaavanukasta ;)

Loppuviikon ruokalista suunnilleen: uunikanaa ja jotain kasvista, kinkkusalaattia, spagettia ja jauhelihakastiketta, tonnikalasalaattia. Uuniriispuuroa on varmaan viikonloppuna lounaalla.
Viikonloppuna tuli vieraita joten niille piti hakea herkkuja... Mies kävi kaupassa ja jotai 25€ meni (kuitin hukkas). Siihen saldo 122.
Mä kävin tänään euron päivillä ja muutenkin kaupassa, meni vielä 41. Ostin hedelmiä, hernekeittoa, saarioisen maksalaatikoita, kalapuikkoja, tonnikalaa, jugurtteja, jäätelöitä, maitoa, saunajuomatkin. Eli 163€ noin mennyt tähän mennessä. Noilla pitäis pärjätä kyllä niin että vasta perjantaina kauppaan. Osa ruoaksi nyt, osa kaapin täytteeksi.
 
mielenkiintoista
Joku kirjoitteli tänne nuudelikeiton ohjetta jokunen päivä sitten, kiitos! Tein tänään oman version tofusta, ohjetta hieman varioiden. Jopa mies tykkäsi (olin varannu broiskua että saa tehdä oman keiton/wokin, mutta söi eilistä karjalanpaistia ja maisteli vaan tota miun evästä). Joten suosittelen kyllä muillekin! Ja tästähän päästään taas siihen että yritän kyllä vääntää tuota ruokalistaa, mutta usein tulee kuitenkin tehtyä jotain ihan muuta kun mitä olin alunperin suunnitellut. Saa nähdä mitä noista kanasuikaleista tulee nyt sitten tehtyä, vai tekeekö mies oman keittonsa huomenna.

Joku kyseli kasvisruokien ohjeita. Itse on tullut kasviksia pupellettua kalalla höystettynä 15 vuoden ajan. Olen vaan aika huono ohjeita antamaan kun harvemmin suoranaisesti ohjeesta mitään teen. Aika usein ihan vaan korvaan lihaversiosta lihan jollain tai jätän kokonaan pois (esim. makaronilaatikko soijarouheella). Lapset syö meillä milloin mitäkin evästä, joskus käy niin etten jaksa vääntää kun sen lihaversion ja syön itse sitten vaan leipää ja salaattia tms.
 
Selleri
Meillä syötiin tänään viikonlopun jämiä. Illasta keitettiin riisipuuroa (meillä syödään sitä läpi vuoden), leivottiin ruispeltileipää ja kokkailtiin jauheliha-paprika-papupataa huomista varten. Huomenna menee puolisen päivää perhekahvila reissulla, niin ei jouda aamupäivällä laittamaan ruokaa.

Täydennysostoksia ei tarvitse vielä ainakaan pariin päivään tehdä, mitä nyt ehkä nipun tuorepersiljaa voisi kaupasta hakea. Viime kauppareissulla olen ilmeisesti täytellyt jonkun muun ostoskärryä kun tuo persilja ja pari muutakin juttua ei päätynytkään meidän ostoskasseihin (eikä kyllä niitä löytynyt kuitistakaan).

Me ei olla pitkiin aikoihin asioita Citymarketissa, mutta nyt vähän houkuttaisi hakea niitä 1€ tarjousjuttuja...
 

Yhteistyössä