*Tammikuun tähdet-11* joulukuu-10

kääkkis
Onnea Minky ja Marde tytöistä ja Pippuri pojasta :heart: Toivottavasti saatte Marde pienen nopeasti kotiin :)

Itse kävin painoarviossa viimeviikolla ja tällä hetkellä poika painaa n.2,9kg ja syntymäpaino on noin 4 kg, jos jatkaa tällä käyrällä :) Samankokoinen tulee kuin siskoistaankin. Lääkäri tarkisti samalla kohdunsuun ja hiukan oli raollaan. On tullut kipeitä supistuksia satunnaisesti, niin ovat jotain aiheuttaneet :) Särkyjä on välillä tuolla lantiossa, varsinkin jos istuu jollain kovalla ja on vaikea kävellä hermosäryn takia. Yritän ottaa kuitenkin iloa irti tästä mahdollisesti viimeisestä raskaudestani :heart: Eivät päästä hirveästi yli lasketunajan, vaan lähtevät sitten käynnistelemään, ellei LA:n kieppeillä itsekseen lähde tulemaan. Nopeasti tää aika menee...

kääkkis ja "osku" rv 35+6
 
Onnea myös pippurille pienestä pojasta :)

Saapa nähä millasen arvion saan poitsusta ku tammikuun 5pv menen sinne painoarvioon.. näkkee vielä pikkusen ultrassa kerran ennen syntymää :) vaikka eihän siitä enää juuri selvää saa..

35+0 poks <3
 
Onnea Pippurille :flower: :flower: !
Ihanaa lukea vauvauutisia. Ja ihan kohta on tammikuu! Omalta kohdalta tuntuu vielä ihan epätodelliselta, että synnytys saattaa olla ihan lähelläkin (tai sitten helmikuussa...). Meille tulee lastenvaunut vasta 3.1., täytyy pitää jalat ristissä siihen saakka:D.
Flip 35+6
 
Onnea kaikille jotka jo ovat saaneet pienokaiset syliinsä :heart: Listoilla oon kulkenut mutten moneen kuukauteen ole tänne kirjoitellut :ashamed: Mutta lukemassa olen teidän kuulumisia käynyt... Täällä odotus mennyt vaihtelevalla menestyksellä välillä kaikki on niin huonosti joka asiassa ja välillä kaikki on mitä parhaimmin :D Eli mulla on ehditty epäilemään raskauteen liittyvinä komplikaatioina raskausmyrkytystä ja raskaushepatoosia.. Myös selkä alkoi pottuilemaan ja epäiltiin jo välilevyn pullistumaa ym... No mitään edellä mainittua ei kuitenkaan ole löytynyt onneksi :)

Mukavaa odotusta kaikille <3

Kata-86 ja Mytty 35+3
 
Tulinpa tänne pienen tauon jälkeen tiirailemaan, joko on muita nyytin saaneita. =)
Ja olihan täällä: PALJON ONNEA Minky ja Madrex5! :flower: :)

Madrex5 Toivotaan että saatte pikkuisenne pian kotiin! Tuo tilanne ei varmasti ole kovin mukava, ja varmaankaan mitään syytä ei ole huoleen. Tosi hyvä kun ovat sairaalassa tarkkoja ja hoitavat jos vähänkin on syytä. :)
Tiedän kuinka tuskaista on tuo aika kun vauva on sairaalassa. Meidän poika oli kolme viikkoa syntymän jälkeen. Hänhän syntyi rv:lla 35 ja häntä hoidettiin lastenosastolla keskoisuuden ( ja siitä johtuvien tyypillisten "vaivojen" vuoksi ) takia. Joka päivä olin hänen luonaan aamusta iltaan ja kyllä odottavan aika oli pitkä. Viime maanantaina saimme hänet vihdoin kotiin. :)

Kukakohan seuraavaksi lähtee synnyttämään? Nyt alkaa olemaan jo niin jännät paikat että....!!:) Tsemppiä kovasti kaikille loppuraskauteen! :heart: , on tämä ihanaa ja jännittävää aikaa! :)

erika76 ja poju 4 vko:a :heart:
 
Melkein jäi huomaamatta: ONNEA Pippuri! :) :flower:
Teillä oli melkein yhtä hätäinen pikkumies kuin meillä. Päätti tulla hyvissä ajoin maailmaan! =) Ihanaa että kaikki on mennyt niin hyvin ja noin hyvän kokoinenkin on poika. Toivotaan että pääsette pian aloittamaan vauva-arjen kotona. :heart:

erika76 ja poju 4vko:a
 
Oih,ONNEA pippurille!:heart::flower::heart:

Täällähän alkaa tosiaan tapahtua ja vauhdilla!Wau!Saas nähdä kuka on seuraava..:p

Taas olin kontrollissa ja sama meno jatkuu,tilanne ei onneksi pahentunut mutta ei myöshään parantunut :| perjantaina taas kontrolliin.Plaah.Ainut positiivinen asia oli että Hyytikyppynen on nyt kiinnittynyt,toki sitä vähän epäilinkin kun saa alvariinsa juosta vessassa ja herra ei ole vaihtanut puolta moneen päivään.Kovasti venyttelee ja nyrkkeilee kuitenkin mutta pää ei enää ( onneksi ) pyöri eikä kairaa,oli melko tuskaisen tuntuista!Ja Rennienkin on saanut melkeinpä lopettaa!:D

Ihanaa vuoden loppua kaikille ja hyviä vointeja viimoisille viikoille / päiville! :hug:

Taffo ja HyytiKyppynen 36+6
 
PALJON ONNEA kaikille vauvan jo tähän maailmaan saaneille! Täällä tosiaan alkaa jo tapahtua:) Itsekin olen nyt viikon ollut kotosalla ja jospa viimein ehtisin tännekin kommentoimaan enemmän, lukaisemassa olen kyllä pikaisesti käynyt lähes joka päivä.

3 viikkoa olisi h-hetkeen, saa nähdä tuleeko sitä ennen vai jälkeen. Minkäänlaisia tuntemuksia ei ole ollut, ajattelinkin ihan googlata että miltä supistusten kuuluu tuntua vai enkö vaan hölmönä ekakertalaisena tajua, että niitä jo on:)

Kateellisena lueskelen teitä, joilla tehdään painoarvioita ja ultrataan vielä näilläkin viikoilla. Meilläpäin on alkuraskauden ultra viikolla 11 ja rakenne viikoilla 20 ja jotain. Ja siinä kaikki. Me tosin käytiin 4D-ultrassa omakustanteisesti ja varmistettiin, että kaikki ok ja sukupuolikin varmistui ihan täysin siinä samalla. Vähän pelottaa toisaalta, kun vauvan asentokin siis tunnustellaan vaan mahan päältä ja monelta olen kuullut, että onkin sitten ollut väärä arvio ja synnytyksessä ollaan oltu ihmeissään. No pitää vaan toivoa, että itsellä arvio menee oikeaan.

Sf-mitta oli viime viikolla 31, joten sen mukaan ollaan keskikäyrän alapuolella eikä mitään jättivauvaa pitäisi tulla. Tosin joulun herkuttelujen jälkeen huomenna käyrät voi olla jo kallellaan toiseen suuntaan:LOL:

Tsemppiä odotukseen kaikille vielä viimeisille viikoille! Reilun kuukauden päästä on varmaan jo aika monella oma nyytti kainalossa ja haikeina mietitään tätä raskausaikaa ja totutellaan vauva-arkeen:)

Ellu+taapero 36+5
 
Ellu82 Tääläkään ei ultria oikeesti ole kuin se alkuraskauden ultra ja rakenneultra.. mutta raskausdiabeteksen vuoksi pääsen kaksi ylimääräistä kertaa kun vauvan kokoa seurataan :) sinänsä ihan kiva kun kuitenki mulla on kaikki sokeriarvot ollu ihan hyviä kotimittauksella niin tavallaan ylimääräsiä ultrauksia jotka vielä ilmaisia ;)

Kohta meitä alkaa jakautumaan täälä ihan urakalla kun vuosikin vaihtuu :)

35+1
 
Mukava oli pitkästä aikaa käydä lukemassa teidän kuulumisia :) Toivottavasti kaikilla sujui joulun vietto mukavissa tunnelmissa :) Meillä oli täällä rauhallinen ja tunnelmallinen joulu (vielä) kolmistaan :heart: Nyt sitten seuraavksi odotetaan Uuden vuoden "juhlintaa". Saa nähdä kuinka paljon tuo esikoinen 1v3kk pelkää raketteja :D

Suuren suuret onnittelut Minkylle ja Madrex4:lle tytöistä :heart: Madrexille erityisesti voimia vauvan voinnin vuoksi ja jaksamisia pienen sairaalassa oloajalle. Kiitos positiivisesta sektiokertomuksestasi :)

Pippurille myös suuret onnittelut pojasta :heart:

Mukava kuulla Minemi, että käännöstapahtuma oli hyvä kokemus ja, että se onnistui. Toivotaan nyt, että vauva pysyy pää alaspäin :)

Mimyylle kovasti jaksamisia vauvan voinnin huolen vuoksi. Toivotaan, että kaikki on hyvin ja saat pian oman nyytin kainaloon :) Myös Kata86 tsemppiä raskausvaivojen kanssa loppuraskauteen!

Minulla oli eilen viikon 37 neuvola ja kaikki oli ihan ok. Verenpaine on vain aika korkealla ja sitä pitää seurata ja mittailla sitten kotonakin. Myös valkuaiset olivat yhdellä plussalla. Flunssasta kärsin ja pari päivää minulla on särkenyt oikeaa puolta kasvoista. Kävin sitten lääkärissä samalla ja epäili poskiontelotulehdusta joten sain siihen antibiootit. Pari yötä meni vähän huonosti ja sain nukuttua särkylääkkeiden voimalla mutta onneksi tänään olo alkaa jo olla parempi. :) :)

Sain joululahjaksi mieheltäni mm. jalkahoitolahjakortuin ja eilen sitten varasin jo ajan jalkahoitoon ja hiustenleikkaukseen samalle kertaa :) Toivottottavasti olen silloin vielä yhdessä kasassa, että pääsen nauttimaan hemmotteluista. Ne ajat ovat nimittäin viikkoa ennen LA:ta. Mukava mennä jalkahoitoon, kun itse ei oikein ylety/pysty edes leikkaamaan varpaankynsiä...:|

Eilen sain pestyä ensimmäisen erän vauvanvaatteita ja tänään varmaan menemme ostamaan se hoitopöydän. Tein tänään listaa puuttuvista vauvan tavaroista ja ostoksista. Varmaan stressikin alkaa helpottamaan, kun saa kaikki laitettua ja ostettua valmiiksi. Sitten saa vain ihan rauhassa keskittyä vauvan syntymään.

Mukavaa loppuodotusta kaikille tammikuun tähdille :heart:

Elmi ja Minni 37+2 :heart:
 
Valtavat onnittelut vauvaantuneille!!! Teitähän on jo monta. :flower:

Joulusta on selvitty, eikä verenpaineet kotimittauksessa kohonneet liikaa. Painoa tuli viikossa melkein kilo, mutta ei ihmekään sillä syömisellä... Kahden viime viikon aikana tuli syötyä 7 jouluateriaa... :x Alkoi jo tuntua että liiskaan vielä maha-asukin kun ei ruuansulatus pysynyt enää mukana samassa tahdissa. :O

Elmin jalkahoito kuulostaa kyllä houkuttelevalta. Ei tosiaankaan enää onnistu itse edes varpaankynsien leikkaus.

Kata86:lle myös täältä tsemppiä loppuihin viikkoihin. Toivottavasti ei enää tulisi mitään ikäviä juttuja.

Tänään olen kerennyt jo pestä viimeisetkin vauvanvaatteet ja käymään ylimääräisellä neuvolakäynnillä noiden verenpaineiden takia.

Oma paino:81,9kg (+788/vk)
RR:145/90 ja pienen huilin jälkeen 133/84 (HUH!)
Hb: 129
Pissa: puhdas
Turvotus: + (lähinnä aamuisin sormissa)
SF:30 (sama kuin viikko sitten)
Syke:150
Liikkeet:++
Tarjonta:pT? Neuvolantäti tutkaili pitkään eikä löytänyt jalkoja ja vatsan yläosassa on nyt useamman päivän ajan tuntunut iso, kova möykky, jota kuitenkin epäilee ennemmin pepuksi kuin pääksi koska syke kuuluu lähempää alapäätä. Mutta koska ei voi 100% varmaksi sanoa, niin teki mulle lähetteen ultraan ja sehän kyllä passaa mulle!!! :D Muutenkin on vähän jännittänyt tuo kun ei rv 20 tehdyn rakenneultran jälkeen olisi enää ultrattu jos kaikki olisi ollut ok loppuun asti. Menen oikein mielläni vielä varmistaman että kaikki on kunnossa ja saa samalla varmempaa kokoarviota...

Heta & Hippo 35+4
 
Heips.
Onnea kaikille vauvansa saanneille :hug:
Nyt se joulu meni ja selvisin siitä ihan kohtalaisesti. Yleensä stressaan sitä liikaa. Ehkä sen takia meni paremmin koska ei ollut töissä niin oli aikaa paremmin kaikkeen. Eilen olin neuvolassa ja kaikki oli ihan hyvin vaikka sitä jännitin. Mulla on ollut pääkipee jo pitkään ja turvotusta alkaa jaloissa olla iltasin. Ja verenpaineessakin pientä nousua. Pelkään sitä jos joudutaan käynnistämään, viimeksi se oli aika raju kokemus. Tuleva isoveli kovin odottelee tulokasta =) Vieläkään en ole vauvan vaatteita laittanut mutta tällä viikolla olisi tarkotus alottaa ettei ihan viimeseen jää. Yöllä herään sellaiseen kuukautismaiseen kipuun, se on yhtenäistä ei taukoja ja sitten menee ohi. Mut en tiedä mitä on...

Poks 36
 
:flower::heart: Onnea pippurille pojasta!

Täällä flunssa jo helpottanut suurin piirtein, kävin eilen ja tänään pienellä lenkilläkin. Todella pienellä sitten siihen verrattuna mitä aiemmin....mutta kuitenkin happihypyllä.
Olo ihan ok, ei supistele tai paina mihinkään. Maha ei enää toimi ihan niin kuin ennen ja pientä turvotusta sormissa ja jaloissa havaittavissa.

vappupommi 38+6
 
kääkkis
Sippe: Mulla on just samanlaisia menkkajomotuksia. Välillä herään, kun tulee ihan selvästi sellainen kunnon supistus ja välillä taas on tasaista jomotusta :) Tänään oli sitä jomotusta koko aamupäivän ja alkoi olla pinna jo aika tiukalla. Huomasin eilen illalla, että fysiopallon päällä keinuttelu auttoi hyvin siihen ( aivan kuin supistuksiinkin) :) Aiemmissa raskauksissa ei tosiaan ollut tälläistä joten toiveita elättelen että tämäkin käynnistyy itsekseen, kuten edellinenkin. Esikoinen oli käynnistetty ja samoin kuin sinulla, niin mullekin se oli todella raju kokemus, vielä kun päätyi hätäsektioon :(

Mullekin on noita ylimääräisiä ultria tehty RD:n vuoksi, joka onneksi pysyikin hienosti ruokavaliolla hallinnassa :)

Voimia kaikille viimemetreille :) Kyllä tässä alkaa pikkuhiljaa vähän jännittää :whistle:

kääkkis ja "osku" rv 36+1
 
kyllä tässä tosiaan pikkuhiljaa alkaa jänskättään! :) vauvoja alkaa siunaantua kohta kovaa vauhtia kun tammikuuki vaihtuu.. Mulla mennee ainaki tammikuun puoleen väliin, olen siitä melko varma jos nuo sappiarvot on normit!
Huomena menen siis verikokeisiin ja katellaan nuo maksa-arvot tämän kutinan vuoksi.. jos sielä jotain häikkää on niin saa nähä mikä on seuraava siirto sitte.. mutta perjantaina varmaan tulee ne tulokset nii sitte viisaampana!

35+2
 
Pikaisesti tulin ilmoittelemaan, että perheemme lisääntyi tapaninpäivänä pikkuisella neitokaisella. Juuri äsken kotiuduttiin ja tulen huomenna paremmalla ajalla lueskelemaan mitä on joulun aikaan tapahtunut.
 
Musta tuntuu että justhan tässä tuijoteltiin niitä viivoja testissä ja nyt on ihunaisia pikkuisia tullut masuista esiin,välillä sitä ihmettelee ihan tosissaan että mihin tää aika on mennyt...?:O

Enää muutama päivä ja sitten on MEIDÄN KUU,alkaa tosissaan tapahtumaan useammallakin,ja kaikilla onneksi jo viikkoja niin paljon kasassa että voisivat tulla ilman suurempia huolia,mahtavaa.:heart:

Niitä mielettömän upeita uutisia odotellessa...Hyviä vointeja kaikille mammoille!:D

Taffo Ja HyytiKyppynen POKS 37!
 
Onnea mussu tytöstä!!!
Onnea myös Pippurille pojasta!
(muita vauvan jo saaneita muistaakseni onnittelin aiemmin. Jos en, niin onnea ;) )

Elmi sain työporukalta hoitolaan lahjakortin, kun jäin äitiyslomalle ja valitsin juurikin jalkahoidon. Oli tosi mukava kokemus :) Toivtttavasti tosiaan pysyt kasassa sinne hoitoon asti ;)

Pitääkin muistaa varata kampaaja vielä kun sinne ehtii, vaikka musta tuntuu että tämä pikkuinen ei aio hätäillä syntymänsä kanssa.

Onko muilla sormet puutuneet?
Mulla oikean käden keskari on aivan turtana koko ajan, ihan sama miten paljon sitä yrittää jumpata. Hankala kirjoittaa näppiksellä, ommella yms kun on ihan tunnoton sormi. Muut (oikean käden) sormet puutuvat jos on käsi aikansa samassa asennossa ja yöllä, mutta niihin onneksi auttaa sormijumppa.

Olen aikas varma, että tyyppi on kitlisti pysynyt käännöksen jälkeen pää alaspäin. Ennen käännöstä kun pää mollotti tossa ylhäällä kevyesti tunnustellessa, niin nyt on edelleen erilainen kova juttu siinä, eli todennäköisesti ja toivottavasti peppu. Myös liikkeet antavat näin ymmärtää.
Seuraava neuvola on perjantaina. Silloin onkin sijainen, kun oma neuvolatäti on lomalla.

Hirveetä vauhtia nää päivät ja viikot menee. Hommia (ommeltavaa vauvalle, koulujuttuja...) on vielä vaikka kuinka, joten pitää vaan reippaana tehdä. Onneksi edelleen jaksaa tehdä lähes normaaliin tahtiin. Tosin eiliset lumityöt taisivat vähän kostautua, että yöllä oli lantio tavallista herkempi.

minemi ja tyyppi 37+1
 
Tervehdys!

Onnea Minky, Marde ja Mussu tytöistä ja Pippuri pojasta! Nyt tosiaankin on alkanut tapahtumaan ihan kunnolla. Vauvoja ja enemmän vauvoja vaan kehiin! :flower:

Mardex
toivottavasti saat pienen nopsaan kotio! Niin ja tosiaankin sektiosta toipuu hyvin kunhan vaan nousee sieltä sängyn pohjalta nopsaan ja ottaa kaikki särkylääkkeet. Noi on noi särkylääkkeetkin parantuneet vuosien varrella ja tekevät parantumisen nopeammaksi.

Erikalle onnea et sait pienokaisesi kotio!

Omaa sen verran vaan et oon karmeessa kurkkukivussa ja jouluna tuli varmaankin sata kiloa kun oli PAKKO maistaa kaikkia herkkuja. :p
Nyt kyllä huomaa et tää odotus alkaa ihan tuntumaan koko kropassa, joten onneksi alkaa olla ohi. Tolla nuotilla toivottelen kaikille hyvät viikon jatkot ja palailen maisemiin sit oman nyytini kera ens viikolla. ;)

NP ja Pluto 38+1
 
Tulin ilmoittamaan, että saimme eilen Ainon kotiin :heart:
Lähdimme miehen kanssa sairaalalle ihan vain katsomaan vauvaa sillä ekg:n vrk-seuranta oltiin vasta aamulla poistettu niin olimme varautuneet odottamaan sen tuloksia 1-2 päivää.
Kävikin niin, että kun pääsimme perille ja saimme Ainon syliin niin hoitajalle ilmaantui lääkärin sanelu koneelle missä luki, että saamme kotiutua. :heart:
Mentiin siinä sitten positiivisella tavalla ihan sekasin :LOL: Pyysin miestä hakemaan turvakaukalon ja vaatteet kotoa niin kysyi jopa, että mikä on turvakaukalo. :whistle:

Nyt sitten on vietetty ensimmäinen yö omassa kodissa koko perheen voimin ja hyvin on mennyt. 2-vuotiaamme otti vauvan hienosti vastaan ja hoitaisi innokkaammin kuin mahdollista vauvaa. Eli paremmin meni sekin kun pelkäsimme. Yhden kerran vei vauvalta tutin ja pisti omaan suuhunsa, mutta luopui tutista kun sai namin mitä vauva ei saanut. Eipä tuo tutti oikein Ainollekaan kelpaa ja voi olla, että en enään edes tarjoa (osastolla tarjottu ja pari kertaa kelvannut).
Niin ja toinen mihin 2v. yrittää itsensä vielä saada sopimaan niin vauvan sitteri. :D

Mitään vikaa sydämessä ei siis todettu ja lisälyönnitkin oli putsaantuneet 2 edelliseltä päivältä niin ettei niitä näkynyt ollenkaan. Varoiksi kuukauden päästä tehdään kumminkin vielä yksi seuranta, mutta se onneksi onnistuu kotona ollessa. Eli loppu hyvin kaikki hyvin.
Isot kiitokset kaikesta kannustuksestanne, ihan kaikesta positiivisesta on ollut minulle hurjasti apua :flower:


Lämpimät onnittelut Mussu81 tyttösestä ja Pippurille poikavauvasta :flower: :heart:

Kun vauvoja nyt alkaa syntymään yhä tiuhempaa tahtia niin tulee mieleeni, että kuinka moni olisi halukas jatkamaan vauvojen puolella sitten keskusteluja myöhemmin?
Itse en ole varma osaisinko moista ketjua ylläpitää, joten jos joku tahtonee hommaan ilmoittautua niin olisi tosi kiva. :)


Kaikille nyt tsemppiä loppumetreille, käyn kyllä seuraamassa ketjua ja olen hengessä mukana, on sitten eri paljonko kerkineen naputtelemaan itse. :hug:


Madrex5 ja Aino
 
Madrex:Ihanaa, että kaikki kunnossa ja vauva pääsi kotiin :heart: Mukava kuulla, että 2 vuotiaskin otti noin hienosti uuden vastaan.Meillä tulee sama ikäeroksi ja jännittää miten mahtaa uuteen suhtautua. Meillä esikoinen syö vielä tuttia, mutta vain nukkuessa ja silloin tutti on useimmiten muualla kuin suussa :D

ON:Poks ja tuntuu, että viikot jämähtäneet :kieh: Vielä viikko niin voi sanoa edes täysiaikaiseksi. Huomenna neuvolalääkäri. Liitoskipuja on paljon ja ihme nipistyksiä siellä. Kipeitä supistuksia ei ole tullut, mutta harjoitussupistukset ovat selvästi lisääntyneet, mutta kuuluvat asiaan jos oikein muistan ;)

Toive81 ja Sintti 36+0
 
Hurjasti onnea kaikille vauvansa saaneille! Ja ihanaa tosiaan Madre että saitte Ainon kotiin ja kaikki on kunnossa! Mulla on itsellä ollut vauvana sivuääniä ja niitä seurattiin johonkin neljän vuoden ikään muistaakseni. Vika korjautui itsestään. Mutta yhden kaverin vauva joutui isoon sydänleikkaukseen jo puolivuotiaana samasta syystä, eli ei todellakaan mitään leikin asioita :(

Me olemme jälleen Suomessa ja joulu meni leppoisasti kotosalla ja sukulaisissa. Kiva oli päästä taas tutulle terkkarillekin, on se vaan helpompi omalla kielellä puhua asioista. Voinnissa ei mitään kummempaa, mitä nyt aamuheikotus tuntuu lisääntyvän. Mulla menee tuohon puolille päivin että jaksan alkaa tekemään mitään. Aamupalan jälkeen pitää lyödä itsensä takaisin vaaka-asentoon. Epäilen sokereita, koska liittyy niin selvästi ruokailuun. Kerran mittasin papan koneella ja arvo oli tunti ruuan jälkeen 8,4 eli vähän koholla. Neuvolassa oli myös sokeria pissassa, mutta terkkarin mukaan kaikki on kunnossa kun sokerirasituksesta tuli (melkein) puhtaat paperit. Eli näillä mennään. Toki yritän hillitä vähän sokereiden syöntiä (paitsi näin jouluna :ashamed:) ja muutenkin tarkkailla ruokavaliota. Ylipainoa ei ole, päinvastoin olen vähän alipainoinen, joten muuten en ole hirveästi katsonut mitä suuhuni pistän.

Vauva liikkuu välillä enemmän, välillä vähemmän. Yöt saan yleensä nukkua ihan rauhassa, vauva herää liikkumaan vasta aamulla. Suppareita tulee edelleen päivittäin, mutta vain yksi tai kaksi "kipeää" päivässä.

Kahden vuoden ikäero on muuten minusta juuri sopiva. Meillä on se esikoisen ja nykyisen kuopuksen välillä. Ovat aivan parhaita kavereita, eikä ikinä ole mitään mustasukkaisuutta ollut. Alusta asti isosisko on hoivannut ja leikittänyt pikkusiskoa. Toisaalta nyt olen innoissani siitä, että tulee olemaan vain yksi "hoidettava" talossa kun isommat ovat jo omatoimisia. Onhan se elo 2-vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa vähän säätämistä. No, teillä joilla enemmän lapsia niin ei ehkä tunnu samalta :p

Meillä muuten tämä kuopus 6v kovasti juttelee vauvalle. Kertoilee mitä on tehty ja selittää samalla mitä tarkoittaa joulu, joulukuusi, joulupukki, koulu, ystävä jne. Aika liikkistä.

Mutta oikein hyvää loppuvuotta kaikille mammoille ja supistuksia niille, joiden aika alkaa olla käsillä. Jännäksihän tämä tässä loppuvaiheessa menee =)

Tyttötrio ja miss x 35+6
 
Onnea myös mussulle tytöstä!
Maksakokeissa käyty aamula kutinan vuoksi ja tuloksia ootellessa tässä sitte! toivotaan että kaikki kunnossa..
Neuvolassa kävin 23.12 viimeksi ja ei sielä kummempia ku että sf mitta oli 33cm ja paino puonnu 600g :) viikkoja oli tuolloin 34+4

Nyt oottelen viikon päästä olevaa lääkärikäyntiä niin saa tietää vähän vauvan kokoa ja supistusten vaikutusta kohdunsuulla..

35+3
 
Suuren suuret onnittelut jo vauvan saaneille!:flower:

Joulu vietettiin sit kolmestaan kotosalla eli ei lähdettykään käymään siellä mun siskon luona. Oli ihan mukava olla kotona, vaikka tänä vuonna onkin tuntunu että on joka asiassa ollu hieman myöhässä kun normaalisti. Lahjojakin kateltiin vielä aatonaattona. Kyllä ens vuonna täytyy vähän aikasemmin alottaa. Aattelin että olis joulun aikaan tullu kiloja vaikka kuinka monta kun tuli syötyä tosi hyvin koko joulu, mutta ei niitä sit ollukaan.

minemi mulla on kans oikean käden keskimmäiset sormet puuduksissa. Ei tosin kaiken aikaa, mutta pitkin päivää saa heilutella ja puristella että lähtee taas veri kiertämään. Viime lääkärineuvolassa kysyin asiasta ja se sano että kun on vähän turvotusta ja on vielä oikeakätinen niin on ilmeisesti keskihermo hieman puristuksissa. Katto mun ranteita ja sano että onhan tuo oikea ranne vähän turvoksissa. Ja jos oikein alkaa vaivaamaan niin turvotusta voi laskea jäägeelillä. Vielä ei ole onneksi tarvinnu.

Vauva liikkuu joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta vielä ei ole tarvinnu alkaa hereille tökkimään niinku esikoisesta että tuntis liikkeet. Supistuksiakin on aina sillon tällöin, mutta ei ne mitään kipeitä ole.

Meillä 6v silittelee välillä mahaa, mutta ei sen kummemmin sille juttele. Eilen tuumasi illalla mulle että äiti kato kun mulla on iso maha kun mäkin saan vauvan. Pyöristi mahan oikein isoksi.:) Eihän siinä voinu muuta kun hymyillä.

Tässä tän päivän neuvola kuulumiset:
Rv: 34+4
Verenpaine:115/71
Pissa:puhdas
Hemoglobiini:131
Sf-mitta:28
Tarjonta:rt
Syke:150
Liikkeet:++

-Lumis- ja Tuikku 34+4
 

Yhteistyössä