Tammikuun tähtöset 2017 **SYYSKUU**

Kontrolli ohi ja kaikk oli paremmin kuin viimeksi! Kohdunkaulaa oli jopa tullut lisää :) Onneksi normielämä siis jatkuu!

Minä käytin kestoja molemmilla ja nytkin oon niitä ostellut. Kaks pesukonetta ei oo kyllä tullu mieleenkään, erillään ne vaan pesen ja välillä 90asteessa. Hyvin on mennyt.

Synnytys toivottavasti on nopea, mutta ei liian nopea, jotta keretään sairaalaan asti :barefoot: Toinen synty luomuna ja toivon, että tämäkin, mutta katsotaan kuinka käy. Tilanteen mukaan. Toivon, että mies pääsee mukaan synnytykseen, se on kiinni siitä, miten saadaan lapsille hoitaja.

Töissä on aika stressaavaa ja fyysisestikin raskasta, lääkäri kyllä kyseli, että miten jaksan siellä ja tarvinko saikkua. Toisaalta olis tehny mieli sanoa, että kirjota vaan, mutta ei kyllä luonto anna periksi kun vauvalla ei mitään hätää ole ja oma jaksaminenkin ihan ok. Työpäivän jälkeen ei tosin kamalia jaksa tehdä.

Paino on muuten noussu jo 8kiloa! :eek: Miten teillä muilla?
 
Anumarika - mulla on tullut nyt 26+4 kaikkiaan 9 kg painoa. Tuntu huimalta, kun neuvolassa laskettiin viikottaista painonnousua :eek: Muuten en kyllä oo ajatellut koko painoa, saahan tuota tullakin ettei imettäessä ihan kuivahda. Mulla ei tuo lähtöpaino ollut kovin korkea.

Oman raskauden suhteen ei kyllä ole mitään ihmeitä. Taitaa rullailla aika tasaisesti tämä raskaus. Työmotivaatio on kyllä kaikonnut täysin, ja odottelenkin vaan äitiysloman alkua. Toistaiseksi on töissäkin jaksanut ihan hyvin, vaikka sitä vähän hidastuukin. Työkaverit on onneksi huippuja, ja huolehtii muumista joukossaan.

Kestovaippailuun en osaa vielä ottaa kantaa, kiinnostaisi kyllä kokeilla. Mutta katotaan sitä sitten kun on ajankohtaista. Ainakin ekat kuukaudet kaikessa rauhassa kertseillä.
 
Täälläkin sitä painoa on tullut jo sen 9 kiloa (25+6) Tän kuun aikana tosiaan ottanu pikku spurtin niinku tuolla jo aiemmin kirjottelin mutta en kyllä kans jaksa olla huolissaan. Katotaan mitä ne maanantaina neuvolassa sanoo :LOL:

Täällä kans tänä aamuna kaipaili jo sitä ettei ois tarvinnu laittaa kelloa herättään :sleep: mut enää 7 viikkoa ä-loman alkuun (y)
 
Huomenta :)

Tuosta kestovaippailusta täsmennän sen verran, että tiedän kyllä et ihmiset yleensä pesee ne vaipat samassa koneessa muun pyykin kanssa. Itse vaan satuin joku vuosi taaksepäin lukemaan tutkimusta aiheesta, missä todettiin ettei ne ulostebakteerit kuole 90 asteessa ja jos niitä vaippoja paljon pesee, niin jäävät sit sinne koneeseen pyörimään. Mua henkilökohtaisesti vähän ällöttää se ajatus, niin siksi mietin sitä toista pesukonetta niille vaipoille. Mut saapa nähdä kuinka käy ja voihan olla et munkin mielipide asiasta vielä muuttuu ;)

Kuinkas muuten olikos täällä ryhmässä sellaisia, joilla olisi joko edessä tai takana sokerirasitus? Millaisia ajatuksia herättää ja ne, jotka on jo käyneet, niin millaisia tuloksia ootte saaneet?
Mua itseä ahdistaa sinne rasitukseen meno, kun yleensä raskausaikana tuun niin huonovointiseksi siitä et en tolpillani pysy ja saatanpa oksentaakin sen litkun pihalle. Miestä en voi pyytää sinne mukaan, kun sen pitäis sit olla töistä poissa sen takia. Ja epäilen sitäkin etten saa meidän tk:ssa mahdollisuutta makoilla niitä välejä siinä vaan joudun nököttämään siinä täydessä odotushuoneessa puoli kuolleena. Lisäksi mulla on siis varmaan kymmenen kertaa elämäni aikana tehty se koe, eikä mulla koskaan oo ollut sokerit koholla, ennemminkin ne on liian alhaiset. Niin haluaisin kyllä skipata ton niin kauan kunnes oikeesti on aihetta epäillä et niissä olis jotain häikkää eikä pelkän riskiryhmään kuulumisen takia laitettais kokeeseen.

Muuten ei varmaan ihmeitä meille kuulu, huomenna tulee jo rv 25 täyteen :) Eilen tein tilauksen siitä unipesästä vauvalle, se onkin nyt sit ainoa kalliimpi hankinta, mitä oon vauvalle tehnyt. Eilen hain myös ihanan nallehaalarin vauvalle sairaalasta kotiutumista varten. Ei siis oo toppahaalari, mut sellainen paksumpi teddykarvahaalari ja sit ajattelin sen lämpöpussin hommata kaukaloon, niin uskoisin et me niillä pärjätään :) Vaunut oon katsonut valmiiksi mitkä haluan, ne haetaan varmaan joskus joulukuulla. Ja sit se trip trap tuoli sen new born setin kanssa haetaan kanssa Vepsäläiseltä sit vähän myöhemmin. Tuolta siksi, et saatiin keittiökaupan yhteydessä 700€ lahjakortti sinne, niin pitää sekin johonkin tuhlata :D Loput tarvikkeet oikeastaan saadaankin sit siskolta, joten hankintoja voi sit tehdä vaatteiden suhteen enemmän kun selviää mitä tarvitaan :) Niin joo paitsi se turvakaukalo pitää kans hankkia. Mut täytyy sanoa, et suht edulliseksi on tähän mennessä tullut hankinnat, kun ostaa joutuu omalla rahalla ainoastaan sen unipesän, rattaat ja turvakaukalon ;) Sitterinkin bongasin nätin meidän seudun roskalavaryhmästä facessa ilmaiseksi, samoin kuin tuon teddyhaalarin :) Oon päättänyt, et tämän lapsen kanssa en tyydy mihinkään vaan hankin kaikesta sen omasta mielestä kauneimman (sekä kätevimmän) käyttöön. Äp:stäkin myin rumat jutut pois pilkkahintaan, kun en niitä kuitenkaan meidän lapselle päälle laittais. Kuulostaa ehkä vähän turhamaiselta, mut tässä iässä mulla on jo oikeus vähän itse valita, kun on paremmin itelläkin rahaa tehdä niitä hankintoja. Kahden aiemman kanssa on pitänyt mennä sillä, mikä on ollut saatavilla halvalla, niin nyt haluan panostaa vähän enemmän :)
 
Mulla oli eilen neuvola, oli kaikki ok. Rautalisän syömistä saa jatkaa ja verenpaineet matalat ja sen kyllä huomaa ku pyörrytyksen tunnetta on usein. Sf-mitta oli 22cm joka on melkeen yläkäyrällä mutta terkkari sano että yleensä uudelleensynnyttäjillä kohtu kasvaa nopeampaa ku vauva että tuo mitta tasottuu sit raskauden edetessä. Painoa oli tullu 700g/viikko ja nyt yhteensä 8kg mutta onneks tuo terkka ainaki oli semmonen että sano vaan että hän ei kyllä minun kohalla painonnoususta huoli ja että jos painonnousu on hormonaalista niinku mullaki varmasti on niin siihen ei voi ite mitenkään vaikuttaa. Antaa nousta siis vaan :D

Onko teillä kaikilla muilla keskiraskaudessa lääkärintarkastus? Mulle ei oo puhuttu mitään eikä oo ollu enkä muistanu kysyykkään, mulla nyt 23+1 ja kuukauden päähän sain seukki ajan ihan terkkarille. Tuntuu et vähän henkisesti raskasta vaihtaa paikkakuntaa kesken raskauden, monta kertaa nyt ollu aina eri terkkari ja täällä kaikki jutut aivan erilaiset mihin tottunut. Mutta varmasti hyvää raskauden seurantaa saan täälläkin :) olis vaan kivaa mennä tuttuun neuvolaan tutulle terkkarille ja ollut vähän säätöä kun kesti niin kauan että mun paperit saapuivat uudelle paikkakunnalle ja mulle pystyttiin ylipäätänsä alkaa aikoja varaileen...
 
Mulla on parin viikon päästä toinen sokerirasitus edessä. Ensimmäinen meni läpi rimaa hipoen joten odotan kyllä narahtavani tästä toisesta, eipä se juuri muuta mitään koska sokerit on kotimittauksissa olleet aina ok. Ainoo että se on rasittavaa se kirjaaminen ja jatkuva piikittely, kun niis ei mitään ihmeellistä ole.
Joo ja se on ällöttävä se koe :sick:

Painoa oli viimeisessä nlassa tullut 5kg, tästä on nyt pari -kolme viikkoa aikaa,hyvinkin on voinut siihen kilo lipsahtaa lisää.
 
Meillä on lääkärineuvola n. vko 26-28. Mulla oli eilen. Kaikki hyvin. Ihana kun ultraa samalla niin näkee pikkuisen. Seuraava lääkärineuvola tais olla sit joskus 34-36viikoilla. Seuraava neuvolakäynti neljän viikon päästä, sittenhän ne tihentyy.
Itselläni paino oli noussut kolmessa viikossa 1,2kg/viikkoa kohti, th totes että ruoka on tainnu maistua. Lääkäri sano että ei tuo liikaa oo vielä noussu. :D
Mäkin myyn äp:sta ne mitä ei tuu pidettyä ja tumputkin laitoin jo eteenpäin kun esikoisen aikaisia on vielä tallessa.
Täällä suositaan täysin kertakäyttöisiä vaippoja, meinasin nuokin kestot myydä eteenpäin mitkä oli pakkauksessa. Kun tuota pyykkiä tulee muutenkin...

Täällä vaan maha kasvaa kasvamistaan. :p
26+1
 
Anumarika, hienoa, että kaikki on kunnossa! Varmasti helpottava uutinen.

Mulla on painoa kanssa tullut se kahdeksan kiloa, nyt on taas turvotellut vähemmän. Eipä tuolle nousulle oikein voi mitään, niin turha sitä on stressata.

Mä en oo ikinä ollut sokerirasituksessa, enkä tästäkään joudu. Helsingissä ei ilmeisesti enää seulonta jos on normi bmi raskauden alussa eikä ole perinnöllistä taipumusta. Ennen seulottiin kaikki yli 25-vuotiaat, mutta ei enää.
Muutenkin Helsingissä on mielenkiintoinen säästölinja: kela-neuvolasta seuraavan neuvolan väli on kahdeksan viikkoa! Tuntuu tosi pitkälle toi väli. :eek:

Täällä esikoinen oksensi viime perjantaina, sen jälkeen ollut ok ja nyt taas valittaa huonoa oloa. Tuntuu jo vähän kummalliselta, että mikä sitä vaivaa.o_O Meillä muilla ei oo ollut mitään oireita, paitsi normaalia flunssaa. No, jospa se tästä.

Lokakuuta kohti! :D

Mamadread ja itu 23+5
 
RubyS - Mä kävin sokerirasitusessa toissaviikolla (muistaakseni :ROFLMAO:). Ihan vaan iän takia, Espoossa laittavat kaikki yli 25-vuotiaat raskaana olevat rasitukseen. Jotenkin olin varautunut, että olis paljon pahempi, mitä sitten oli. Aina mun tekis mieli vaan syödä ja syödä kun pitää paastota ja se oli nytkin sama. Onneks Huslabin ohjeiden mukaan sai vettä juoda, niin sai suuta kostuteltua. Erityisesti sen sokerilitkun juonnin jälkeen vesi oli tarpeen, siitä jäi jotenkin sellanen kalvo suuhun. Tylsäähän se odottelu oli, mutta tuossa labrassa missä kävin, oli meille siellä pidempään oleville oma odotustila, missä lueskella rauhassa. Onneksi arvot oli kohdillaan, kaikki välillä 4,6-5,1.

Emppuli - Mulla oli yks lääkärikäynti silloin rv 17/18 ja toinen tulossa sitten rv 36 tienoilla. Muita käyntejä ei oo tiedossa.

Ah ihanaa, kolme vapaapäivää (y)
Viikonloppuja kaikille!
 
Noniin, kävin just aamulla siel ekstra ultras sydämen takii, kun viimeks makas aina toveri väärässä asennossa. Oli kaikki hyvin, niinkuin lääkäri viimeks jo arvelikin:love:
Mul on seuraava aika neljän viikon päästä ja sillo myös sokerirasitus. Meillä tehää se rasitustesti kaikille täällä, mut ilokseni kuulin että jos ekat arvot on tosi hyvät ni ei tarttee litkua juoda ollenkaan(y) vaikka jotenkin tuntuu, että en mä siitä testistä litkuitta selviä:cautious:
 
Mä kävin sokerirasituksessa jo joskus vko 18 (muistaakseni), ja tulokset oli tosi hyvät kuulemma. Uudestaan ei kyllä tekis mieli joutuakaan, paastoaminen ei oo kyllä mun juttu vaikka siinä yö välissä onkin :D

Kysyin nlasta viime vkolla koska seuraava sisätutkimus/lääkäri niin meinas et vasta just joskus rv 36 ellei oo sitten kovasti oireita..
 
Täällä rasitus tehdään kaikille yli 25 ja mulle se olis tehty muutenkin koska sukurasite. Vettä täällä saa juoda aamulla max puoli lasillista jos on jotain lääkkeitä mitä pitää ottaa, ei kyllä kokeen välissä.... Mulla on paasto ollu aina alhainen mut jostain syystä raskaus sitten nostaa noita muita arvoja. Ja loppuraskaudessa ne vaan nousee.Raskauden jälkeen ne on ollu tosi hyvät.
 

Yhteistyössä