Tammikuun tähtöset kesäkuussa

Onnea taas ihanista ultrakuulumisista! :heart:

Täälläkin on eka neuvolakäynti takana ja sattui onneksi meillekin todella mukava neuvolatäti :D Ei otettu verikokeita vielä ollenkaan, vain hemoglobiini ja verenpaine mitattiin, kun asun ihan pikkuisella paikkakunnalla ja labra on sitten vähän kauempana kotikylästä. Mutta kaikki kunnossa, paitsi paino tietysti (bmi 29) ja joudunkin sokerirasitukseen viikolla 25 jos oikein kuulin. Mutta eipä se mitään, olin jo varautunut siihen kun sukurasitustakin löytyy. Pitää vaan toivoa että sokerit pysyvät hyvinä :) Sydän ääniä kuunnellaan sitten seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä.

Pitäisi varata aika ekaan ultraan joka täällä tehdään viikoilla 9-11, veriseula pitäisi antaa viikolla 10 jos siihen haluaa osallistua. Käyn varmastikin verikokeissa niin osaamme ainakin miehen kanssa varautua tulevaan jos vauvalla esim down todetaan. Aluksi olin vahvasti sitä mieltä etten itsekkäistä syistä halua vammaista lasta kasvattaa mutta nyt en todellakaan tiedä pystyisinkö tekemään keskeytyksen. Tietysti sitten jos lapsella tulisi olemaan todella vaikea elämä tai mahdollisesti jopa kuolemakin edessä hyvin nuorena. Ei taas pitäis näitä ajatella ja turhaan huolehtia asioista mihin ei voi vaikuttaa :| Mitäs mielipiteitä muilla, osallistutteko seulontoihin? Ja mitäs sitten jos on vammainen lapsi tulossa?

Tänään kirpparille töiden jälkeen! Pakko ostaa vauvanvaatteita jos jotain söpöä ja edullista löytyy, en enää pysty pidättäytymään shoppailusta :D

Mijau 7+1
 
Seulonnat & Lapsen vammaisuus: Osallistutaan seulontoihin ja varmasti keskeytetään raskaus, jos jotain poikkeavaa havaitaan, joka suurella todennäköisellä vammaisuutta aiheuttaisi. Tiedän itseni ja omat voimavarani sen verran hyvin, että en lähtisi edes kokeilemaan eloa vammaisen lapsen kanssa, valitettavasti. :(
 
mountain mä sain kotona jo viikonloppuna äänet kuuluviin (rv 8+3)ja eilen kuuntelin myös,ny siis 8+6..jollain kuuluu aikaisin :D ihana kuulla se jo :D

raparrperi ootko menossa kättärille vai NKIL synnyttää?mietin vaan et jos kättärille niin saitko itse siis valita kumpaan tulee noi ultra ajat?mikä aika se on millä noi veriseulat pitää ottaa?

liitoskivuista nyt ei vielä onneksi mitään mutta esikoisesta oli ihan järkyttävät liitoskivut jostain rv19 alkaen,lääkärit jo silloin varoitteli että jos toisen teen niin voi koko raskaus ajasta tulla rankka liitoskipujen takia :eek:..ne on kyllä ihan järkyttäviä!!
 
happymum, joo, ei hän se tosiaan välttämättä tarkoita, että raskaus olisi pidemmällä vaikka sydänäänet aikaisin kuuluisikin. On se pieni sydämen tykytys kyllä yksi kauneimmista äänistä koskaan :heart: Täällä ainakin sanottiin, että veriseulat pitää ottaa välillä 9+0 - 11+6. Mekin ollaan seulontoihin menossa.
 
Yhä edelleen mun tiedoista voi poistaa neuvolan 31.5, oli käynti jo tänään :)

Alexandra: itekin mietin että jaksanko vammaista lasta hoitaa mutta nyt tullut vahvemmaksi tunne selviänkö keskeytyksestä. Äh, pitää vaan yrittää olla ajattelematta koko asiaa, turhaa ahdistusta vaan aiheuttaa itselleen :(
 
Täällä huokaistaan. Ultrassa löytyi viikkoihin nähden oikean kokoinen löydös (vastasi 9+1) ja sydän sykki. Nyt oli jo vauvan muotoinen eli erottui pää ja selkä :D
Edelleen oli jokin outo löydös eli kohdun sisällä näkyy sellainen outo möykky jota lääkäri ei tiedä mikä se on, muttaen vaan jaksa enää stressata, olkoot mikä tahansa. Pääasia että kohdun sisältä löytyi pikkuinen jolla syke :heart:

Ensi viikolla eka neuvola ja seuraava ultra olisikin sit se ntultra. Kaikki seulat käydään mitä saadaan, mulla kuitenkin mittarissa melkein 40-v ja minullahan on yksi kehitysvammainen lapsi.
Nyt vasta oikeastaan tajuan että sisälläni oikeasti kasvaa pieni elämän alku :heart: ja uskallan iloita ja olla onnellinen :heart:


pirpana 8+6
 
Happymum, ei kuulemma voi enää etukäteen valita synnytyspaikkaa pk-seudulla, mutta voi sitten soittaa ennen lähtöä esim. NKL:lle ja kysyä pääseekö sinne. Kättärille ehkä kuitenkin. Neuvolantäti sanoi että NKL on lisännyt ultra-aikoja eli oletan että sinne np-ultraan. Verikoe pitää tehdä 10+0 tai siitä viimeistään 6 päivän kuluessa, kuulemma.
 
Viimeksi muokattu:
liitoskivut täälläkin on niitä alkanut jo olemaan. Samoiten vessassa saa juosta koko ajan, kun nyt jo painaa rakkoon.

neuvola olen käynyt jo ensimmäisessä neuvolassa ja ensimmäisessä ultrassa, siellä sydän löi :) 11.6 on uudestaan hoitosuunnitelman mukainen aika kun on melkein 12 viikkoa täynnä. Sitte pääsee uudelleen katsomaan lyökö pieni sydän edelleen :)
 
Fantaihana; mitä tarkoitit kun sanoit että laihduit kymmenen kiloa alkuraskauden aikana? Tarkoituksella vai pahoinvoinnin seurauksena? Ominpäin vai seurannassa? Itelläni olis elopainoa vähän liikaakin ja haluaisin siitä edelleen eroon, vaikka nyt raskaana olenkin.
 
Apuva. Oonko mä ainut, jolla on ongelmana ihan kamala ummetus.. :( Ny on neljä päivää vedetty luumusosetta naamaan, mutta eipä tunnu auttavan ei.. Kai täs täytyy siirtyä apoteekin tuotteisiin!

Muuten olo ihan hyvä, tissit on vain tosi kipeet. Torstaina mulla onki sit vu. Kyllä jänskättää! Toivotaan, että sieltä elämää löytyy!:heart:

Ja onnittelut kaikille jo pikkusensa nähneille! Ihanaa!:heart:
 
Moi. Tulin ilmoittamaan että eilen aloin kärsimään todella inhottavista toispuoleisista vatsakivuista. Kivun säikäyttämänä varasin heti tänään aamulla yksityiseen ultra-ajan, ja helpotus siellä oli valtava, kun heti ultrauksen alussa gyne ilmoitti että täysin normaali raskaus on kyseessä.

Alkio vastasi viikkoja 8+0, vaikka menkoista laskettuna se olisi 7+2. Pienet käsien- ja jalkojen alut näkyivät selvästi, sekä sydämen syke ja pienen pieni napanuora. Munatorvet ultrattiin ja todettiin tyhjiksi, eli kipu saattoi huvinkin olla suolistoperäistä gynen arvion mukaan.

Nyt odotellaan ensi viikon neuvola-aikaa, alkaa tämä raskaus tuntua todelta pikkuhiljaa. :)
 
[/B]Slartibart[/B] Pikkasen näköjään huijasin. Neuvolakortin mukaan rv 23 mennessä oli paino tippunu 5 kg, eikä 10.Mut rv 36+6 kun tyttö synty niin painoa oli 3kg enemmän kun alkupaino ja sit viikko siitä niin oli 10kg pois, eli -3kg raskauden aikana. Herkut taisin sillon jättää aika hyvin pois heti alussa ja sit oli raskausdiabetes ruokavalio. Painoa mulla on reilusti liikaa joten neuvolantäti oli vaan tyytyväinen.

Onnea hyviä ultrauutisia saaneille!:heart:

Seulat Ultriin meen, nyt en enää sitä verikoetta halua ottaa. Sit jos ultrassa on jotain häikkää niin meen mieluummin suoraan istukkabiopsiaan.

Liitoskipuja tuli taas tänään tunnin bussimatkan jälkeen.
 
ohhoh, unohdin ikäni mainita eli 19v olen ja aivan onneissaan mieheni kanssa tulevasta pikkupakkauksesta. Tällä viikolla oli eka neuvola jossa selvis et mun hempparit olivat aivan kamalan alhaiset ostin hätääntyneenä tietty kaupan parhainta(tietenkin kalleinta >:/) rauta lääkettä mitä se farmaseutti suosittele ja muut vitamiinit ja herkut :D ensviikolla keskiviikko eka ultra jos katsotaan onko kaikki kunnossa. Jännittävää vaikken muuta näe kuin pienen sydämen.
 
Fireweed Onpa ihana että sinäkin sait hyviä ultrakuulumisia :heart: Joo erilaiset kivut on ihan normaalia....voi tosiaan olla suolistoperäisiä tai sitten ihan kohdun kasvukipuja/hormoonallisia. sitten jos kipuihin liittyy veristä vuotoa, on syytä huolestua enemmän. Mutta toki hyvä käydä tarkistuttamassa.

Itsellä eilen illalla koski taas mahaan ihan sairaasti. Molemmin puolin tuonne sivuille, sellaista ihan kuin lihaspistosta ois ollut. Sit kävin oksentamassa koko iltapalan pönttöön niin vähän helpotti. Mulla todellakin tuota ummetustaipumusta muutenkin ja nyt raskauden myötä vaan korostuu. Mulla ei luumut eikä mitkään auta. Visibliniä käytän säännöllisesti, suoli toimii kun toimii....Joten mulla ne kivut voi johtua hyvinkin suolistosta.

Rautalääkkeistä, tarkistakaa neuvolasta voiko alkaa syömään kolmen ensimmäisen kuukauden aikana!!!!! Itse muistelen että aikoinaan ainakin se kiellettiin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.

Vammaisuudesta Meille se on selvä että jos lapsella todetaan vakava vammaisuus, niin valitettavasti edessä on keskeytys. Toki matkalla voi sattua mitä vaan ja voi olla että kaikista seuloista päästään läpi ja silti syntyy vammainen lapsi tai synnytyksessä vammautuu. MUtta jos seuloissa selviäisi jokin, niin en tarkoituksella jatkaisi raskautta. Julmaa näin ajatella, mutta itse ajattelen lapsen parasta. Jos vammaisuus olisi jotain sellaista että tulevaisuus olisi laitoshoitoa. Tällä hetkellä taistelen kohta täysikäiselle pojalleni inhimillistä asumismuotoa. Hän ei tule koskaan pärjäämään yksin, eli tarvitsee jonkinlaista laitoshoitoa loppuikänsä. Ja meillä valitettavasti kokemuksia laitoshoidosta, jatkuvaa vahtimista että asiat menee niin kuin on sovittu...ym ym lista olisi loputon. En yksinkertaisesti enää jaksaisi toisen lapsen kohdalla samaa rumbaa. Vaikka vielä itse jaksaisikin lapsuuden hoitaa (joka on rankkaa, jos lapsi tarvitsee sairaalahoitoa välissä paljon), mutta sitten alkaa taistelut koulupaikoista, avustajista, kuntoutuksista, rahasta.....

pirpana poksuu tänään 9+0 :D
 
Päätettiin nyt kuitenkin kertoa vauvauutisista lähipiirille jo näin viikolla 9, kun on viikonloppuna tulossa sukujuhlat, joissa epäilykset todennäköisesti heräisivät kuitenkin, kun en juo ja maha on aivan turvoksissa.

Eilen siis kerrottiin miehen tyttärelle ja äidille sekä minun veljelle. Tyttö lähinnä kohautteli olkiaan ja oli helpottunut, kun sanottiin ettei hänen tarvitse vaihtaa vaippoja. Ei hän kyllä muutenkaan sano ikinä mielipidettään mihinkään asiaan. Miehen äiti oli tapansa mukaan rauhallisuuden perikuva, onnitteli ja vaikutti olevan ihan iloinen uutisesta. Veljeni käski vain pitää toukan sisällä ainakin sinne tammikuulle, ettei vaan syntyisi joulukuussa kuten siskoni (joka asiasta jaksaa aina valittaa). :D

Tänään olisi tarkoitus sitten kertoa mun vanhemmille ja piakkoin myös molempien isovanhemmille. Jotenkin en kyllä olisi vielä halunnut kertoa kenellekään, mutta parempi näin kuin että juttu paljastuisi sitten juhlissa...
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
Huomenta!

Täällä oli kanssa eilen ihan ihmeellistä vatsakipua. Tuntui, kun joku olisi puristanut sisuskalujanyrkin sisälle aina välillä. Itse ajattelin, että kipu tuntui kohdun kohdalla, joten pelotti ihan hirveästi, mutta nyt kipu on helpottanut eikä mitään vuotoa ole tullut. Ehkä se oli kasvukipua, joka tuntui puristuksena.

Me mennään myös seulonnat, kaikki läpi. Jos jotain tulee, sitä mietitään sitten. Yritän vain koko ajan olla mahdollisimman positiivinen ja ajatella, että vauva on terve ja voi hyvin.

Rautalääkkeistä jo tuolla aikasemmin mainitsinkin, että mä syön niitä vaan pakottamalla. Ne aiheutti mulle viime odotuksessa niin paljon pahaa oloa. Yritän nostaa lukemia näin alkuun vain ruokavaliolla.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Nyt aletaan taas kärsiä päivän työputkea. Toivottavasti selviydyn tästä taas tänään kunnialla, vaikka nyt jo väsyttää niin paljon, että haluisin vaan käydä nukkumaan!

Energisempää päivää teille kaikille muille! :)
 
UMMETUKSESTA:eek:li joku kyselly,mulla kanssa vaivana,esikon kanssa oli koko raskaus ja imetys aika,muutenkin aineenvaihdunta niiiiijn hitaalla että oliko tuo nyt ihmekään kun mitään ei tule ulos ja esikosta paino oli lähtö tilanteessa 50kg(joo olin pikkasen turhan hoikka)mutta kertyihän sitä' sitten mukavat 27kg!!!
saa nähä paljon nyt tulee kun näköjään sama vaiva alusta asti taas riesana ja nyt lähtö painoa se 10kg enemmän niin ei tartteis tollasia määriä tulla,tosin vielä ei oo ainakaan paino noussu kun esikosta olin jo tähän mennesä lihonnut 4kg...

perjantaina eka neuvola :D ja ihanaa sunnuntaina päästään tytön ja elukoiden kanssa mökkeilemään ihan omassa porukassa,niin parasta laittaa ipanalle allas pihalle ja pääsee nauttimaan grillauksesta,saunasta,mökkifiiliksestä ja raittiista ulkoilmasta aamusta iltaa <3

POKS rv 9+0 :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille :wave:

Ja ihana lukea kaikista iloisista ultrakuulumisista. :) Ryhmämme sai jopa ekat kaksoset. Tuleekohan vielä muita monikkoja? :p

(.) Tänään yritin soitella neuvolaan ja varata ensimmäistä aikaa, mutta tietysti heillä on koulutuspäivä eli huomenna uusi yritys. Olo senkun huononee! Mä jo ehdin toivoa että selviän tästäkin raskaudesta ilman kummempia pahoinvointeja, mutta toiveajattelua näköjään... Eilen alkoi sen päiväinen kuvotus, joka tänään jatkunut oikein pahoinvoinnilla. Onko huomenna sitten luvassa jo pöntönhalailua? :x

Seuloihin aiotaan osallistua, niin ultriin kuin verikokeisiin.

Viifu 6+1
 
Sain kutsun äitipolille ja NTultra olisi 19.6 apua, jännittää :D Tää raskaus alkaa käydä todelliseksi :heart:
Ja eka neuvolahan mulla on 4.6 En muista merkattiinko toikin sinne meidän listaan.
 
Viimeksi muokattu:
4.1/28w/2. lapsi
Jos nuo minunki tiedot lisäisi listaan :)

Apua, oonko minä jo 9vkolla!? En taas muista miten viikot laskettiin, kun eikös ne neuvolassa menneet jotenki viikon etuajassa?

seulonnat kyllä käydään ja en osaa sanoa mitä tehdään jos jäädään niissä kiinni..
 
Iltoja!

(.)Mulla on töissä aamuvuoroviikko ja sen huomaa, eilen en kyllä apljon jaksanu ajatella täällä pyörimistä töiden jälkeen. Tänään on kyllä ollu pirtein päivä koko viikosta, kun viime yönä sain sentään suht kunnolla nukkua, vaan kerran heräsin pojan takia. Nukkunu nyt jotenkin levottomasti eikä siinä sit ite kyllä nuku sen kummemmin. Kaiken kukkuraks nukuttiin tänään koko poppoo pommiin. Onneks on kesä, niin ei tarvinnu ku nopeesti vaatteet pukee päälle ja lähteä, siihen meni 10min. ;D Tänään oli sitten pakko töissä kertoa, kun tarjottiin taas sellasia hommia, joita ei oikein näin raskaana ollessa viittis tehdä. Pari aikasempaa kertaa ollu vastaaavia, mutta sillo en kieltäytyny, kun ei niin paha juttu ollu...nyt oli. Toisaalta suuri HELPOTUS, nyt ei tartte miettiä ja pähkäillä millon tulee tilanne eteen, että on kerrottava. Jos tässä nyt käy huonosti, niin ei voi mitään.

Itse osallistun kaikkii seulontoihin. Viimeks ei jääty kiinni mistään ja toivottavasti ei nytkään, vaikka onha edellisestä kerrasta jo muutama vuosi ja ikääki vähä vähemmän :)

Hyviä ultrakuulumisiaki taas, onnea niistä! :heart:

Niin ja tervetuloa uudet :wave: :flower:

Tässäpä pikaseen, eipä tässä elossa oikein mitään muuta...paitsi yhdeksäs viikko pyörähtää käyntiin eli tänään poksuttiin, hurjaa!! :D

Kolibrinkukka ja*POKS* 8+0

 
Viimeksi muokattu:
Ai niin..mieliteoista. Nyt huomaa miten erilaisia nää raskaudet voi olla. Muistan niin elävästi, että mulla autto edellisessä raskaudessa vissy ja supersalmiakki (laatikossa, ei xylitol) äklöön-/pahaanoloon ja niiden kans maksaniki sohvalla raatona. Nyt ei tulis mieleenkään juoda normi vissyä vaan bonaquan villivadelma kivennäisvesi on nyt se juttu. Normi vesikään ei oikein uppoo :/ Ja suklaahimo on ja pysyy, tosin fazerinaa sen olla pitää ;D Roskaruoka ei kyllä maistu, paitsi hampurilaiset, pizza kebab tms. ei kyllä oikein nappaa. Tulikoha muuta mieleen...ei ainakaa tähän hätään, eiköhä tossa ollu jo aluks :)
 

Yhteistyössä