Tammikuun toivot 09

Ilmoittaudutaan pikkuneidin kanssa tänne :)

Lukemaan ta kirjoittamaan en nyt ehdi, mutta kirin teidät kiinni lähipäivinä ja palaan asiaan uudelleen.

Odotuspinossa synnytystarinaa yms, jos joku haluaa kukata.

Sef
 
Heippa pikaisesti

Mulla on oikeastaan ihan samat kuulumiset kuin Mama74:llä :) Eilen kävi terkka, tytölle oli tullut kuudessa päivässä 420g painoa, nyt oltiin 160g yli syntymäpainosta. Ulkoilu saataisiin korkata huomenna, mutta heti eilen jo käytiin lähikaupassa :) Tänään sitten kaupungille asti kauppaan, kun voidaan tulla bussilla tuo 2km matka takaisin.

Tytöllä jäikin jo 50cm vaatteet pieniksi, mahtuivat kokonaista kolme kotonaolopäivää ;) Mulle kun povailtiin esikoista sirompaa lasta, niin hankin jonkin verran 50cm vaatteita. En tykkää siitä, että vauvalla on hirveän paljon liian isot vaatteet päällä. No, nyt ovat käyttämättöminä kaapissa suurin osa. Täytyy pistää huutonettiin myyntiin lähipäivinä...

Täytyy mennä, esikoinen huutaa äitiä tuolla huoneessaan. Päiväunille vietiin 55min sitten, mutta nukutuksesta huolimatta ei nukahtanut. Nyt on vartin verran ollut yksin huoneessaan, kun komensi ensin isin, sitten äitin pois sieltä. Nyt onkin jo kova ikävä äitiä :headwall: Vitsit noita kaksivuotiaita, kun eivät itsekään tiedä, mitä haluavat! Kovasti silti pitää haluta jotain koko ajan...

Tuttiritari & tyttö 9vrk
 
...josko kerkeis vähän kirjottelemaan... :whistle:

Olikohan muita, joilla vauva edelleen alle 3kg vaikka ikää jo yli 2 viikkoa? Runttipullalla ainakin tais olla pieni mutta teillä taisi ikää olla hieman vähemmän? Askarruttaa vaan tuo syömisjuttu ja nukkuminen (on se kumma vaikka esikko oli yhtä pieni ja silloinkin selvittiin...) kun syö tosiaan n. 2h välein ja nukkuu melkein koko sen väliajan. Että kaipa se on ihan normaalia, ettei tuon ikäinen tosiaan vielä sitten paljoakaan seurustele? Vaippaa vaihtaessa kattelee ja heti syömisen aloittamisen jälkeen mutta sitten taas uinahtaa syödessään... Pulautellaan edelleen jonkun verran myös. Aloitin Rela-tipat ja D-tipat eilen, toivottavasti noista mahatipoista ainakin ois jotain hyötyä. Aina iltaisin varsinkin tuntuu tuota masua vääntävän kunnes sitten rauhoittuu.

Yöt on meillä se paha paikka, nukun vauvan kanssa takkahuoneessa ja mies esikoisen kanssa makkarissa. Esikoinen tulee joka yö meidän sänkyyn joten turhaan sitten heräiltäis kaikki vauvan kitinöihin. Muuten ok järjestely mutta minä en oikein osaa nukkua ilman miestä ja esikoista :( Tähän ei tietenkään yhtään auta tämä kasvava univelka kun tuo sintti tosiaan vaatii sitä vatsantäytettä tosi usein...

Ollaan nyt "ajauduttu" mun mielenrauhan takia siihen pisteeseen, että syötän omaa maitoani pullosta... eli täysin mun maidoilla mennään mutta pumpaten... En kestä sitä tunnetta, etten tiedä, paljonko syö ja on mahdottomuus olla tissittelemässä n. 30min välein kun toinen uinahtaa heti 5min imemisen jälkeen :ashamed: Esikoisen kanssa jaksoin näin 3kk ja sen jälkeen pumppaamallakaan ei oikeen maitoa enää tullut. Nyt olen muodon vuoksi tarjonnut tissiä (sen perkuleen kumin kanssa) muutaman kerran päivässä, mutta taitaa peli olla jo menetetty kun hylkii tissiä eikä suostu alkaa imemään :/ Tulee jotenkin niiiin epäonnistunut olo, että enkö mä nyt vaan taaskaan oppinut tätä imettämistä :headwall: Pääasia kaiketi, että saa mun maitoa :ashamed:

Luulis, että toisen lapsen kanssa olisin jotenkin jo konkari, mutta eipä tunnu paljon siltä! Ainoastaan arkiset rutiinit hoituu helpommin, vaipanvaihdot ym. jolloin aikaa jää vauvan tuijottelulle enemmän mutta muuten aivan yhtä kuutamolla ollaan kuin kolme vuotta sitten! :LOL:

Tervetuloa "uudet" eli vauvansa tälle puolelle hakeneet =)
-Lappitar ja Ipanapa 15vrk
 
Minä myös :wave: !!

En ole oikein ehtinyt kirjoittaa kun tuli vähän takapakkia!! Sain hirveän rintatulehduksen viime viikonloppuna ja sitten maanantaina jouduinkin jo sairaalaan sisälle kun tarvin suonen sisäistä antibioottia!! Siellä vietin kolme päivää....Olen ollut siis tosi kipeä, 40 astetta kuumetta ja hillitön päänsärky. Nyt onneksi olo on normaali, ainoa että univaje on aikamoinen kun en ole nukkunut! Onneksi vioime yönä poika heräsi kerran niin sai nukkua!!

Mun antibiootti ilmeisesti ärsyttää pojan vatsaa ja se huutaa sitä. käytiin ostaa nyt Relaa, josko se vähän helpottaisi. Tosiaan ei olla ihan vielä päästy arkeen kiinni kun oli tää sairaalareissu. Onneksi päästiin synnyttäneiden osastolle eikä kirurgiselle, mihin olisin kuulunut. Vauvan kanssa siellä olsi ollut todella kauheaa ja hyvä hoitokeino tulehdukseen on vauvan imettäminen, joten pitihän se olla mukana! Oli muuten kamalaa viettää maanantai päivystyksessä koko päivä vauvan kanssa...me kaikki oltiin niin väsyneitä kun päästiin vihdoin huoneeseen.

Imetys on nyt lähtenyt hyvin käyntiin, onneksi on tullut maitoa tulehduksesta huolimatta. Nyt vaan treenaillaan eri imetysasentoja että maito ja muut tukokset tyhjenee! Välillä hankalaa, mutta täytyy vaan yrittää. Eilen annettiin ekaa kertaa tuttia kun se tosiaan leikki mun nännillä, nyt olen sen vasta tajunnut. Ihmettelinkin että kuinka paljon se oikeisn syö kun koko ajan pitäisi olla tissillä, mutta eihän se aina syönyt.....Pakko toi tutti olla välillä, vaikka niin yritin että sitä ei anneta, mutta helpotus se on, kun nännit on aika herkkänä ja ollu auki. Pullostakin poika söi, ajattelin että hyvä välillä antaa niin se oppisi sitäkin, koska ihana joskus vaan nukkua ja mies voi ruokkia!!

Nukkumisesta niin poika nukkuu milloin minkäkin aikaa, nyt on vetänyt kahden tunnin unia, eilen ei nukkunut päivällä meikein ollenkaan, siis tosi vaihtelevasti. Yöt on suht helppoja, herää pari kertaa. Nukahtaa tissille ja kun vie pinnasänkyyn jonakin yönä uni jatkuu ja jonakin yönä ei.

Neuvolassa oltiin ekaa kertaa tänään. Syntymäpaino (3195kg) noussut 3390kg. Ja sentin kasvanut, nyt 52cm.

Nyt kuuluu ääniä, joten lopettelen tässä ja tulen taas kun tulee hyvä tilaisuus! Paljon on kysymyksiä, mutta tämä selostus nyt nopeesti.

Ja paljon onnea vielä myös muille vauvan saanneille


:flower:

Ihanaa olla taas elävien kirjoissa..... =)

Tuizu ja PikkuÄijä 13vrk
 
Lappitar aivan yhtä kuutamolla ollaan vaikka meillä on jo kolmas :LOL:
Imetyksen kanssa taisteltiin ja nyt vasta sujuu kun herra tulee huomenna 3 viikkoa.
Imetyksestä kauppakeskuksissa Yleensä menen lastenhoitohuoneeseen tai sitten etsin jonku syrjäsemmän paikan ettei ihan kauhee ihmisvilinä kulje kokoajan ohi. Vessanpöntön päällä en suostu imettämään koska mun mielestä kenenkään ei pidä syödä vessassa.
Mulla on mukana kantoliina hepulikohtauksia varten, mutta luulen että vauva viihtyy vaunuissa isompana kun näkee pidemmälle ja voi seurata maailman menoa.
Lappitar vielä tuosta hereillä olosta, meidän poika alkoi seurusteleen enemmän just kahden viikon jälkeen, nyt pysyy hereillä iltaisin jopa 3 tuntia. Tosin sen ajan oikeestaa tankkaa yötä varten. Kohta voi jopa alkaa odottamaan jonkulaista rytmiä.
 
Mekin ilmoittaudutaan tänne. Luin jutut nopeasti läpi ja kommentoin nyt vaan jotain mitä mielessä. Eli meillä neiti tankkaa öisin klo 2.30-4 tai 5 eli vähän ollaan silmät ristissä täällä. No, yritän nukkua päikkärit esikoisen päikkärien aikaan. Neiti on helppo saada päivisin unille, nukkuu suurimman osan ajasta ja sitte syö välillä. Hetken voi olla sylissäkin hereillä. Ikää siis hänellä 4 vrk.tietä
Joku kirjoitteli, et oli alapää kipee vaikka ei tikkejä ees kauheesti. Mulla kaks tikkiä ja varsinkin taaimmainen (ilmeisesti emättimen ja peräaukon välissä ) on kipeenä ja varsinkin kun käyn "kakkosella" niin pyyhkiminen ei ole kivaa ja pakko päästä suihkuun joka kerta. Mun alapäätä ei katottu kun lähdin pois ja mietinkin et tietääkö kukaan miten helposti nuo alapään tikit sitte tulehtuu eritteistä? Yritän kyllä useimmiten pissalla käydessäkin valuttaa vettä mut en nyt ihan joka kerta jaksa tehdä sitä...
Tissit on täällä ollu vähän kovahkot ja pikkusen kipeet. Laitin kaalinlehtiä ja yritän hieroa paakkuja pois. Eilen otin myös särkylääkkeen. Neiti kyllä imee kovasti, mut mulla ei maitoa valu yhtään yli eli ilmeisesti sen tuleminen on mun meijerissä vähän tiukemmassa. Toisinaan hieron maitotipan nännien suojaksi syötön jälkeen. Nänninpäät on tosi arat ku neiti nappaa kiinni, mut ei kyllä verestä. Mietin myös tuota et onko imuasento oikea. Sitä ei edes enää muistanu et joudutaan nämäkin asiat taas uudestaan opettelmaan. Mä imetin vielä vuosi sitten maaliskuuhun asti esikoista ja tuo nuori mies oli sellainen tissimaakari et on alkuajan opettelut unohtuneet.
Nyt meen kattomaan onko meidän neiti jo pikku hiljaa janoinen... esikoinen se tuossa showaa. Taitaa olla huomionhakuisuutta kun tuli kilpailija, vaikka aina tuo nuori mies on ollut touhuissaan. Ei ole rauhallisia iltoja meillä koskaan :|
 
heips, miten pukeudutte yöllä - jos siis imetätte? Mua alko riepomaan tavan yöpaidan repiminen kainaloihin saakka (en osaa nakkena nukkua ja liivit päällä + suojukset on jotenkin mukavampi kun tissit on semmoset pompulat)... ajattelin ostaa napitettavan pyjaman, mutta tähän hätään auttaa iso flanellipaita :LOL: En nimittäin löytäny kaupassa käydessäni pyjaman pyjamaa citymarketista... Helpointa olis tietty jos osais nukkua pelkät liivit päällä, Mimmi on varsin kärsimätönkin yöllä kun alkaa tissi maistumaan, eli joka kerran kerkee alkaa parkumaan ihan kunnolla ennenkuin mä olen kumeineni valmiina tarjoomaan maitoa.. onneks nyt on jo muutaman kerran onnistunu ilman kumiakin, mutta yöllä neiti ei kyllä malta asettua niin että ettis nännin kunnon asentoon, kumin kanssa se sujuu nopeammin.

Niin Lappitar, meillä on pieni neiti täällä tuhisemassa, tiistaina kun oli ikää 6 vrk niin paino oli 2720g - toiveissa on että tiistaina oltaisiin lähellä kolmea kiloa.. viime yönä tunnin välein söi tyttö (ja nyt nukkuu kuin tukki) joten on kumma jos ei paino nouse =) Ja hirmu jöllikakkojakin teki parit kappaleet.. ;)

Jep, nyt silittämään vaatteita ja mankeloimaan pyyhkeitä..
 
Runttipulla mulla on ollu sellanen imetystoppi mitä sai henkkamaukasta kaksi hintaan 19e. Siinä paketissa on musta ja valkoinen. Se on ollu aivan loistava ostos. Mä nukun yöllä muutenkin aina jossain topissa ja tässä on luukut niinku liiveissä, ja rintojen alta menee leveä kuminauha kaistale joka pitää rinnat ojennuksessa. Ajattelin käydä ostamassa toiset kaksi kun hikoilen niin paljon imettäessä ettei tarvii olla pesemässä kokoajan.
Saa näitä imetystoppeja muualtakin. Netissä on monta äitiysvaatekauppaa mitkä myy mutta hinta on kaksinkertainen.
Meillä on ollu ihana lauantai :heart: . Koko perhe ollaan oltu kotona ja mies siivosi ja laittoi ruuan. Minä sain keskittyä vaan vauvaan. Vauva nukkui 3 tunnin unet kantoliinassa mun ihoa vasten. Lopulta oltiin molemmat ihan hiestä märät, ja ajattelin että vois ens kerralla riisua vauvan vaippasilteen niin tulis ihokontaktia jos olis itse pelkät liivit päällä.
Ois ihana mennä saunaan mutta oon ymmärtäny että yleisiin saunoihin ei pitäis mennä jos on jälkivuotoa. Käyn sitte vaan suihkussa... :|
Mulla on ihan kauhee asunnonosto kuume.. Löysin yhden ihanan mutta lasten päiväkoti jää liian kauas. Ei nyt kannata vaihtaa päiväkotia kun lapset on päässy niin hienosti sisälle tähän nykyiseen. Se asunto oli just meidän tarpeeseen sopiva. Pikkasen alkaa tää 75m2 käymään pieneksi viidelle hengelle. Onko teillä muuten kokemusta, miten pankit suhtautuu tän kokoisen perheen asunnon ostoon kun tarvitaan enemmän tilaa, mutta hintakin tietty nousee mitä isompi on asunto? Oliko vaikea kysymys? :)
 
Hellou :wave:
Meillä on täällä melkonen hälinä,kun Juttiksella on huomenna synttärit ja 2 kaveria tuli jo eilen yökylään.
Että eipä tää emidän arki ole muutoin muuttunut,yksi napero vain tullut pysyvästi lisää :LOL:
Vaikka kohta vois noiden kahden kaverin äitien kanssa tehdä elatus-,ja tapaamisoikeussopimuksen,sen verran usein ne meillä on :D

Pe:na mennään taas moottoripyörämessuille ja huusin äsken Huuto.netistä rintarepun.
Tod.näk. se jää meillä messujen jälkeen käyttämättä mutta voihan sen aina laittaa myyntiin uudestaan :LOL:

Muutenkin olen koko viikonlopun realisoinut omaisuuttani Huutoon myyntiin :whistle:
Kaikki isommat kakarat tuntuu saaneen jonkun kasvupyrähdyksen,joten tarttee taas kahisevaa vaateostoksia varten ;)

Ostin Leather Havenista sellasen Hot Rod-puseron tytsylle.
Vielä farkkuhame päälle,niin asukokonaisuus on messuille tip top :D

Tuore isukki on taas tulossa ti:na nla:aan mukaan.
Ihana,kun se on tuollainen hössöttäjä :LOL:
Haluaa kuulemma kysyä terkkarilta tuon neidin liikkumisesta.
Tiedä häntä miksi :D
Melkoinen ikiliikkuja tuo napero kyllä on!!
Hirmuinen kickboxing alkaa heti,kun on valveilla.
Kun kattelee tytön touhuja,niin ei ihme,että kylkiluut oli viimesinä viikkoina hellinä,jos se tuollaista menoa on pitänyt... :eek:

Mutta nyt täytyy mennä laittamaan tuota likkalaumaa unille...ainakin yrittää :p

Netta-neiti 11 vrk
 
onneksi tuizu voit jo paremmin.

runttipulla juu mä oon kans kironnu noita pitkiä yöpaitoja. ärsyttävä nostaa kainaloon asti, et pysty imettään.

sarabi kyl pankki varmaan aika helposti myöntää lainaa. luulis ainaki. sillon ku odotin kakkosta, jouduttiin hakeen lisää lainaa, että saatiin laajennettua taloa. ihan suosiolla ne myönsi sen, vaikka itelläki äippäloma tiedossa ja työpaikasta ei tietoa. tai olihan mul periaattees työpaikka, mutta ei vakkari, mut oon ollu samas paikas töis joitaki vuosia ja välillä sopimus on katkennu äippäloman aikana, mut taas tehty uus.

tuulia sun mies on kyl ihana hössöttäjä :D olispa toi munki ukko.
 
Runttis mulla on vähän sama vika, ettei oikeen pelkät liivit päällä tunnu "omalta". Mulla on kanssa noi H&M topit, mutta mulla alkaa painaa kylki-imettäessä yön mittaan se sauma. Voi toki olla, että oon jotenkin kumman mallinen toppiin. Mulla on napitettava toppi ja miehen bokserit :D

Tuizu voi paska sentään, ei kuulosta kivalta. Onneksi oot pystynyt imettämään ja nyt paremmassa kunnossa. Mulla pakkautuu helposti rintojen ulkopuolelle pahkoja, joten oon joutunut opettelemaan kanssa kainaloimetystä. Vähän turhauttaa koska neiti vähän rintaraivariherkkä muutenkin ja asento vähän hankala. Onneksi nyt jo menee paremmin. Oon päässyt rintaongelmista öisellä kylki-imetyksellä sekä päivällä vaihtelemalla istuma/kylki-asennon välillä. Nyt tuntuu, että tyhjenee hyvin.

Meillä on alkanut ilmeisesti 14vrk tilauskausi, kun hyvin nukkuva (suht vakaa rytmi ja nukahtaa helposti)vauva yhtäkkiä ollut pari päivää tosi tyttymätön, itkunen, vaikeaa nukahtaa sekä imee tosi tiuhaan, mutta lyhyitä imuja..Onko jollain muulla kokemusta, onko normaalia?Vai onko vauva vaan muuttunut?Nyt nukkuu vaan kantoliinaan, vaunuihin, syliin tai autoon ja max.2h kerralaan. Yleensä päivisin 30min-1h torkkuja.

Olivia + Daniela
 
Mä kattelin joskus niitä toppeja mutta mä mieluusti nukkuisin olkapäät peitettyinä, olen jotenkin vilukissa.. no, tää flanellipaita menköön =)

Minkä verran ml-määrissä pariviikkoinen syö per imetyskerta? Siis suunnilleen.. jos antais korviketta niin paljonko pitäis antaa (siis pelkkää?). Mietin vaan kun tänään pumppasin vähän pois kun tuntui valuksivan nuo tissit - ja sit ei tullutkaan oikeastaan mitään, että saakohan meidän neiti riittävästi kuitenkaan.. kauhea skeptisyys iski! Eikä mulla sen ekan pakkautumisen jälkeen ole tullut kovinkaan kummoisia pahkuroita tisseihin, aika pehmoiset on kokoajan. Vai vaikuttaiskohan siihen se, että max 3h kerrallaan olen imettämättä... tosin yleensä imetän vain toisen tissin kun Mimmi jo nukahtaa rinnalle. Rraah, että osaakin olla vaikeata, miksei näissä tisseissä ole kulutusmittaria :LOL:

Jees, nyt syömään - ettei ainakaan siitä jää kiinni että maitoa ei tulis =) Kaljaa jo join pari purkkia, sitä alkoholitonta ja kävin äsken saunassakin lämmittämässä tissejä... ja vettä juon hirmusti päivän mittaan. En vierasta korvikettakaan KUNHAN vain vauvalle saa annettua tarpeeksi maitoa...

runttis maitopähkäilyissään...
 
Mulla on kanssa ollut imetysväli max. 3h, mutta ilmeisesti tilavuus liian pieni :D .

Meillä terkkari sanoi, että päivän koko annos on n. 7-8dl eli sen jakaa kaikille imetyskerroille. Toinen mittari jota voi seurata on tuo pissin ja kakan määrä (en muista määriä). Voihan sitä vauvaa sitten puntaroida omalla vaa-alla. Me ollaan punnittu ensin itsemme ja sitten vauvan kanssa ja siten seurattu painoa.

ja taas hommiin
 
Heippa kaikille! mekin ilmoittaudutaan tänne! ihan pikasesti tulin kertomaan että mukana menossa ollaan, lueskelen paremmalla aikaa tarkemmin teidän kirjotukset!
Lappitar, meillä ihan sama juttu että omaa maitoa annan pullosta. Kirppu oli siinä sinivalossa hetken ja sit ei oikein oppinut tuohon rinnalle ja kun piti painoa seurata niin tähän jouduttiin.. harmittaa kun on kaikille tutuille saanut selittää että minkä takia..mutta pääasiahan on että lapsi saa ruokaa, oli se sitten pullosta tai tissistä..onneksi tajusin ostaa sähkökäyttösen pumpun!
meillä painoa 3040g ja 50 cm vaatteet on ihan liian isoja,vaikka pituus olikin pojalla sen 50cm..on sen verran kasassa vielä..
sori hieman sekava kirjoitus,pistetään kellonajan piikkiin :)

t:jennakaroliina ja kirppu 2 vk 1 pvä (aika menee niin nopeesti!)
 
Heippa

Vielä kannustaisin kaikkia imetyksen kanssa taistelevia antamaan asialle aikaa, jos tosiaan on halua pärjätä täysimetyksellä! Sairaalan kätilö sitä joskus valitti, että äidit antavat turhan herkästi vauvalle lisämaitoa, vaikka vauva saattaa vain kaivata sitä imuttelua itsessään. Vauva kyllä tottuu nopeasti pelkkään rintaan, jos muuta ei ole tarjolla. Raastavaahan se on kuunnella toisen itkua, mutta on niissä vauvoissa sellainen eloonjäämisvietti, että syövät kyllä lopulta rinnasta, jos muuta ei ole tarjolla. Tietenkin oikein temperamenttinen vauva voi hylkiä rintaa pelottavan pitkään, mutta jos ne kerta pakon edessä tottuvat pullolle, niin tottuvat kyllä rintaankin. (Esim. sairaalaan hoitoon joutuva rintavauva oppii kyllä pullolle, kun on pakko.)
Jos yhtään rohkaisee, sain esikoisen siirrettyä täysimetykseen yhdellä rysäyksellä, kun hän kotiutui sairaalasta 9vrk ikäisenä. Siellä poika oli saanut vierailuaikojen ulkopuolella pullosta korviketta & mun lypsämää maitoa, ja olin imettänyt vain vierailuaikoina. Kotiin tullessa annoin vain ja ainoastaan rintaa, en edes ostanut korviketta varastoon. Parissa päivässä alkoi tulla tarpeeksi maitoa rinnoista, kun vauva asui rinnalla ihan koko ajan. Tietty esikoisen kanssa oli helppo vaan olla ja imettää, mutta siitä se lähti käyntiin, ilokseni :heart:
Toisaalta, äidin ei kannata stressata itseään puolikuoliaaksi tällä asialla, joten helpointa on tehdä jokin päätös ruokkimistavasta, ja tyytyä siihen. Parempi onnellinen äiti kuin väkisin uupuneena imettävä äiti.

Meillä sujuu oikein hyvin, mutta jännitän kovasti miehen palaamista töihin keskiviikkona. Sillä on vielä iltavuoroa, eli saan hoitaa nukutuksen itsekseni. Aargh... Onneksi miehellä on vielä 2vk lomaa helmikuun puolivälissä, eli oikeastaan tässä on vain kahden viikon työjakso ennen seuraavaa helpompaa vaihetta. Toivottavasti tytön mahdolliset mahakipuitkut osuisivat tuonne seuraavan loman tuntumaan, eikä siihen väliin. Meillä muutenkin kohotetaan ääniä helposti, saati sitten superväsyneinä... Haluaisin välttää ihan hirveät tappelut, kun tuntuu niin pahalta, että lapset joutuvat kuuntelemaan sellaista. Vielä kun riitojen aiheet (väsyneenä) ovat niin turhia - yleensä johtuvat mun ja miehen eriävästä mielipiteestä kodin hygieniatason suhteen. Kyllä esimerkiksi tiskirätin huuhtelusta käytön jälkeen saa aikaan oikein muhevan riidan :whistle:

Muut kissaperheet, mitä kaikkea kissat saavat teillä tehdä vauvaan liittyen? Saavatko olla vauvan paikoissa tai käydä puskemassa/nuuhkimassa vauvaa? Ovatko olleet enemmän hellyydenkipeitä vauvan synnyttyä? Meidän kissoilta on periaatteessa pääsy kielletty vauvan nukkumispaikkoihin, mutta esimerkiksi äp-laatikon kannen päällä saavat nukkua silloin, kun vauva on muualla ja kansi laatikon päällä.

Nyt pitää mennä, esikoinen tuli ulkoa nälkäisenä kotiin.
 
runttipulla: Mä en pukeudu öisin mitenkään :LOL: Eli ihan pikkareissa makoilen tissit valmiina :) Itse asiassa päivisinkin kuljen kotona ilman paitaa kun tuntuu et kaikki aristaa mikä koskee nänneihin. Tietty jos tulee vieraita niin pitää pukeutua :)

Meillä tosiaan tyttö 6pv syö hereillä ollessaan noin puolen tunnin välein, välillä nukkuu pari tuntiakin putkeen. Viime yönä nukkui jotain 21-01 ja ite heräsin yheltä kun tuntuu että tissit räjähtää ja valuu kun mitkäkin :) Ja selvittiin kolmella syötöllä jo viime yönä eli eiköhän tää tästä :)

Miten muuten te jotka imetätte ja joilta tulee paljon maitoa, lypsättekö sitä varastoon? Kun mä en oikeen tiedä et kannattaako sitä pakastella tai muuta ja miten ja missä astioissa ym???? Jotenkin tällä hetkellä ei vielä ees jaksais alkaa säätää tommosen kanssa. Mä oon ollu myös kestovaippojen kanssa aika laiska alottamaan, ajattelin ensin käyttää noi kolme pampers-pakettia mitkä oon jostakin saanu ja sit ruveta kestoilemaan pikkuhiljaa.

BabyP ja Abigail 5vrk muoks eikun 6, hups!
 
Hellou! Tulin pistästä aikaa ilmoittelemaan itsestäni ja pikkumiehestä. Ensinnäkin onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille. Kohtahan ollaan jo helmikuussa =)

BabyP, meillä on pakkasessa minigrip-pusseissa maitoa pakastusrasioissa. Näin pussit eivät mene rikki. Sairaalassa neuvottiin pakastamaan n. 100ml yhteen pussiin. Mulla maitoa tulee niin runsaasti, että me luovutetaan maitoa. Me myös odotetaan kestoilun kanssa. Pojen pylly on vielä niin pieni, että ei vielä oikein onnistu kestoilla. No, piakkoin mennään yli 3kg, et sitten kokeillaan äippäpakkauksen kestovaipoilla aluksi.

Meidän vauva-arki on lähtenyt hienosti käyntiin :) Imetän ihan täysaikaisesti, mikä kyllä helpottaa ehdottomasti yöllä. Pikkumiehellä on kovat ilmavaivat d-tipoista ja pissitulehduksen estolääkkeestä.Cuplaton-tipat ovat selvästi auttaneet, mutta yöt on tosi levottomia. Pikkuinen ei suostu millään nukkumaan yksin...

Neuvolasta käytiin tiistaina. 4 päivässä oli tullut painoa lisää 235g. Pikkumies syö selvästi enemmän ja usein. Yöllä onneksi nykyään syö kolmen tunnin välein, mutta päivällä pitää tankata parin tunnin välein. Rinnat suihkuaa maitoa, mutta selvästi on helpottanut tilannetta, kun imetän 12h yhdestä ja seuraavat 12h toisesta. Ja sitten pikkumiehen päätä kannattelen, että ei koskaan makaa ihan pitkänään. Nyt menee ihan hyvin. Ja selvästi on oppinut syömään, vaikka maitoa tulee nopeasti suuhun.

Nyt pitää vissiin mennä suihkuun ja vaihtaa tää yöpaita pois. Runttis, ostin sellaisen napitettavan yöpaidan ja tilasin avukauluksisen yöpaidan netistä. Kun tää napitettava on aika kuuma... Kun vielä vauva lämmittää imetyksen aikana ja muutenkin, kun ei suostu nukkumaan yksin.
 
Mielenkiintoista lukea miten teillä kaikilla on vauvojen kanssa mennyt. Meillä neidillä tosiaan on tuo unirytmi vähän nurinkurinen. Öisin herää 1-3 h välein ja nyt iltapäivällä on nukkunut nopealla syötöllä klo 11 lähtien... no, itse meen jo klo 21-22 välillä nukkumaan ja nukutaan vaavin kanssa sitte niin pitkään ku mahdollista. Huomenna meillä on eka punnitus ja jännittää miten on painoa tullut. Jänskättää myös miten kylmää täällä Oulussa on kun mua kauhistuttaa viedä tuota tirppanaa ulos jos on ihan kauhean kylmää.
Vaipoista. Meillä on Muumi-vaippoja 3-6 kg ja ne on kauhean isoja eli ostettiin Pampersin 1 nroisia vaippoja ja ovat selkeästi pienempiä. Kestovaippoja en oo vielä kokeillut. Niitä löytyy myös kasa ja varmasti ens viikolla kokeillaan sit niitä.
Mulla on tissit sen verran pinkeät ja vieläkin pelkään rintatulehdusta että nukun verkkareissa, pitkähihaisessa trikoopaidassa sekä villatakki päällä. Meillä on ilmeisesti kylmempää sisällä ku muilla. Tietääkö kukaan mikä on vastasyntyneen kodin sisäilman lämpösuositus (jos sellaista on olemassa ) ? Kyllä meillä muut on vähemmissä vaatteissa. Mies T-paidassa ja verkkareissa eli ehkä tää kylmän kankeus koskee vaan mua...
Nyt taitaa neidillä olla ruoka-aika. Jaksamisia kaikille ihanien kääryleiden kanssa.

Jonna ja PapuTirppana 6 vrk
 
Olivia78: Täällä vauva on nyt 11 vuorokautta ja halunnut muutaman päivän olla koko ajan rinnalla. Tätä ennen heräillyt yöllä n. 3-4 tunnin välein, mutta esim. viime yönä heräsi kolmelta ja valvoi aamu- yhteentoista! Ja koko ajan halusi olla rinnalla, mikään muu ei käynyt. Mies lähti aamulla pariksi tunniksi tytön kanssa olohuoneeseen ja antoi jo korvikettakin välissä, että saisin edes vähän nukuttua. Ite mietin just, että lisäisköhän vauva tällä tavalla jotenkin rintojen maitomäärää tai jotain..? Ja tyttö on myös kovasti alkanut olemaan silmät auki! Alkuun sai jopa metsästellä katsetta, mutta nyt on silmät aina ammollaan, kun on hereillä ja tutkailee innoissaan paikkoja! :heart:

Huomenna ajateltiin käydä eka kertaa mummolassa ja parin päivän päästähän sitä pääsee jo vaunulenkkeilemään! Nyt on muutaman päivän ajan ollut tuo sektiohaavakin siedettävämpi, kun olen yrittänyt vain lepäillä. Tai ei siis haava ole ollut kipeä, vaan kohtu tai jotain tuolla sisäpuolella.

Jeps, mutta taidan tästä lähteä sohvalle makoilemaan ja odottelemaan, kun mies saa ruoan valmiiksi! :p Onneksi sentään mies on niin innostunut vauvan hoidosta muuten, että mun ei tartte lähinnä, kun imettää.. jotenkin on niin puhti ollut pois sen leikkauksen jälkeen. Harmi, kun ei ole voinut itse vauvanhoitoonkaan ihan täysillä osallistua, mutta jospa se tästä.
 
Pearl84 Kiitos viestistäsi, on aina mukavaa näin ensiäidille kuulla, että kohtalotovereita löytyy. Kaikki muutokset kun huolestuttaa ja kummastuttaa. Meidän tytöllä siis ihan sama juttu, hereillä ollaan ja möllötellään pitkiäkin aikoja. Iltayöstä saa vaan hirveitä tissiraivareita, että tosiaan saa tapella. Kaikkea on kokeiltu tyhjempää tissiä, täyttä tissiä, maaten, istuen etu-ja takakenossa...No kyllä sen kestää, kun ei joka kerta tappele näin :D
 
Olivia78 Täällä kanssa toinen ensiäiti. :) Täällä silmät ristissä oon ollu koko päivän, vaikka olisi kai pitänyt nukkua nyt, kun vauvakin nukkuu. :headwall: Just lypsin 70ml, että mies voipi sitten aamuyöstä sitä antaa, jos taas on kauheat tissimaratonit ja iskee väsy. Jotenkin kauhean syyllinen olo tuostakin, kun mies on pari kertaa korviketta antanut, vaikka eihän vauva nyt siihen kuole, mutta kuitenkin. :(

Viime yönä annoin myös tuttia vauvalle, kun tuntui, että koko ajan pitää tissi olla suussa. Ja tyttö nukahtikin aina sen kanssa, mutta jotenkin nuo ainun ensitutit, ne renkaalliset, tuntuu ainakin meidän tytön suuhun jotenkin isoilta ja tippuu hetken päästä pois, vaikka yrittää niitä imeskellä. Mikähän ois hyvä tutti??

Niin juu, missä vaiheessa ne d-vitamiinit piti aloittaa?
Meillä kävi kotona terkkari alkuviikosta, mutta en muistanu kysyä. Seur. kerran neuvolaan pitää mennä, kun napatynkä tippuu, eikä tuo näytä vielä merkkiäkään tippumisesta.. :eek: Eli siis tietääkö joku d-vitskuista jotain? :wave:
 
Pearl84 mä en oo uskaltanut vielä tuttia kokeillakkaan, kun niin mua pelotteli NKL:llä että ei saa antaa tuttia näin pienelle, kun imuhalut menee. En kyllä usko, että on niin vakavaa...Mä oon täällä tuttina ollut koko illan. Tyttö ei nuku millään, kun max 30 min torkkuja ja ehkä pari 1 h pätkää...Pakko lähteä vaunuttelemaan niin nukkuu ainakin sen ajan...Kiva, kun on muitakin ensiäitejä ihmettelemässä tätä vauva-arkea :D Meille sanottiin, että 14vrk ikäsenä tipat, mullakin meni ohi kun neuvolan täti kävi, mut tarkistin jostain lehtisestä.
 
Mekin ilmoittauduttais tänne! Kirjottelinkin tonne odotusketjuun mutta aika harvakseltaan :ashamed: . Meille syntyi siis naistenklinikalla tyttö 20.1 ja aika vauhdikkaasti: synnytyksen kesto 5h, josta 3h sairaalassa. Esikoisen kanssa kesti virallisesti 18h mutta todellisuudessa monta päivää ja ollaankin ihan ällikällä lyötynä, että miten tää nyt näin nopeesti ja helposti tuli??? Synnytys oli upea, pääsin ammeeseen ja kivunlievitys toimi nappiin (amme, ilokaasu, epi), nopea avautuminen ja ponnistaa kerkesin peräti neljä kertaa (6min.)! Neljä tikkiä tuli pieneen repeämään mutta esikoisen aikaisen mahtiepparin rinnalla ei tunnu oikeesti missään, ite kävelin salista osastolle ja istumaankin pystyi heti, nyt jo ihan ilman ongelmia. Mutta joo, maitokutsu käy, yritän lukea koko ketjun myöhemmin!

Sisi ja Sylvi 6vrk
 

Yhteistyössä