Tammikuun toivot 09

Me kyllä vähän uhmattiin pakkasrajaa tänään, ja neiti nukkui ensin partsilla 45min, ja heti perään toiset samanmoiset kauppareissulla... Puolitoista tuntia oli siis ulkona, mutta täällä tuskin oli paljon kymmentä pakkasastetta enempää. Ennen auringon nousua oli vielä -17, mutta äkkiä lämpeni aamupäivällä.
Lämmitin kauratyynyn, ja laitoin sen tytön makuupussin ja haalarin väliin jalkojen kohdalle. Oli vielä lämmin, kun siirryttiin partsilta kauppareissulle. (Tytöllä on aina niin kylmät jalat, kun ei tuo ääreisverenkierto vielä ihan pelaa täysillä.)

Rytmit on meilläkin hieman hakusessa, tosin tietyt jutut jo toistuu. Tyttö tuntuu heräävän aika säännöllisesti aamulla kahdeksan maissa, ja sitten jaksaa 2-3h hereillä. Sen jälkeen yritänkin laittaa ulos nukkumaan, joko kauppareissulle rattaisiin, tai parvekkeelle. Aamuvalvomisen lisäksi on kaksi muuta pitempää seurusteluhetkeä, toinen usein klo 17-19 paikkeilla, ja satunnaisesti toinen illalla, iltatankkauksen ja yöunille käymisen välissä.
Yöt on meillä vielä kaikki erilaisia. Neiti syö kyllä max. parin tunnin välein, mutta joskus on nukkunut kolmekin tuntia putkeen. En oikein heräile noihin syöttöihin kunnollla, koska nyt ähinän ja itkun takia vauva on ollut vieressä yöt läpeensä. Keskiyön jälkeen tapahtuvan nukuttamissyötön ja aamusyötön välillä tyttö syö 2-4 kertaa, riippuen miten herään pistämään ähisevälle tytölle rinnan suuhun :)

Joko teillä vauvoja pidetään paljon viltillä mahallaan? Ajattelin nyt aloitella mahallaan olon harjoittelua tytön kanssa, kun neiti on jo niin virkeä ja jäntevä.

Tuttiritari & tyttö 2vk+

p.s. onnea kaikille tuoreille äideille!
 
Hei :wave:

Liittyisin myös teidän kanssa tänne tammikuun toivoihin uunituoreen kääröni kanssa. Meille siis syntyi 28.1.09 tummahiuksinen esikoistyttönen klo 16.27. Vauvan kanssa eloa ei siis vielä ole takana kuin vasta 3,5päivää.. hyvin on mennyt ainakin toistaiseksi ;) =) Tänään vaihdettiin ekaa kertaa vaippakin ilman itkuja. Mutta palaanpa tännekin paremmalla ajalla. Kunhan vain ilmoitin itseni mukaan =)

:heart: Sati ja muru 3,5pvä
 
Runttis juu oikein olet ainakin mun mielestä lukenut, ei vauvaa oikein voikkaan mitenkään opettaa. Ainoa mitä voi tehdä on omien keinojen ja vauvan mukaan yrittää tehdä mahdollisimman selvä pesäero yön ja päivän välillä. Meillä on toimineet nuo mitä kirjoitin. On varmaan hyvin vauvakohtaista toimiiko ne vai ei :D Joillakin saattaa varmaan rytmi heitellä aina aikaajoin 1-2vuotiaaksi ellei vanhemmaksi asti.

Rintakumeista mulla oli kanssa matala rinnanpää, joten sen vuoksi kumeihin osaksi jouduin. Meidän tyttö kuitenkin niin kova tissillä huitomaan että kumit lenteli :D .Jotenkin mä ainakin opin puristamaan sen tissin semmoseks lituskaks että meni suuhun ihan vinkiksi jos joku muukin taistelee matalan rinnanpään kanssa :heart: . Ne kumit kyllä aivan loistava apu siihen jos aluksi menee vauvalla hihat tissin kanssa.

Tänään yritetään vähän harjotella tuttipulloa, kun toi hörpyttäminen ei oikeen ollut meidän juttu. Me yritetään kanssa mennä ilman tuttia, eilen oli vaan heikko hetki koko päivän imetysputken jälkeen..eipä tyttö sitten sitä huolinutkaan.

Huh nyt evakkoon mummille miehen varpajaisten alta :heart:
 
Joskos sitä nyt ehtisi kirjoittaa...eilen kirjoitin pitkät pätkät, mutta jonnekin ne vaan hävisi, samalla olin jotenkin kirjautunut ulos?? Täytyisi aina tallettaa teksti, niin ei menisi hukkaan.

Onnea kaikille jotka tälle puolelle on päässyt :heart:

Meillä on todella vaihtelevaa arki. Välillä poika nukkuu ihan ok, mutta välillä ei meinaa nukkua millään. Yöt menee 2-4 heräilyä, mutta päivällä ei nukkuisi millään ja siinä ei sitten oikein mitään pystykään tekemään. Olen kokeillut myös tuota hug a bub, vai mikä se nyt oli :D , mutta ei poika siinä kauaa voi olla kun se alkaa hikoilee armottomasti, me kaksi lämpöpatteria, niin....mutta jos ei aamupalaa vaikka ole pystynyt syömään niin liinaan sitten. Pojalla menee kyllä aina hermo kun puen liinaa päälleni, se ei ole ihan yksinkertainen, tai ainakin vielä menee aikaa sen laittoon.

Pojalla on aika paljon masuvaivoja, ainakin enemmän päivällä. Musta tuntuu että melkein sen ajan kun se on hereillä se itkee. Mutta se on niin ihanaa kun pojalla on kaikki hyvin ja meillä on seurusteluhetki, niin se näyttää olevan hyvällä tuulella, se on niin ihanaa :heart: . Mulla on vielä antibiootti rintatulehduksesta niin sekin voi lisätä pojan masuvaivoja.

Tää poika on kyllä sellainen sylivauva....nukahtaa syliin tai tissille, mutta kun laittaa sen nukkumaan muualle, niin eikö se herää...ja taas kun otan syliin niin taas nukahtaa...tätä meidän arki jotakuinkin on...ja vaipan vaihtoa, sellainen kakkakone! Tunnin välein meilkein vaihdetaan vaippa. Yöllä ei mitenkään pystyisi olla vaihtamatta, mutta onneksi se ei piristy siitä pahemmin.

Imettämisestä kysyisin teiltä, että pakottaako teitä vielä syötön jälkeenkin rintoja?? Musta tuntuu että ne on tulessa, voihan se olla että nänit on vielä niin kipeet että se heijastuu. Pelkään vaan että rintatulehdus jatku ja menee toiseen rintaakin! Niiskunen mähän jouduin rintatulehduksen takia sairaalaan että saan suonen sisäistä antibioottia, olin melkein 3 päivää ..mulla oli kanssa 40 astetta kuumetta ja tulehdusarvot huiteli yli 300!! Oli kuulemma tosi ärhäkkä tulehdus ja siihenvielä karseepäänsärky niin itkua mullakin pukkasi!!

Tuttia ollaan hätätapauksessa käytetty. Kyllä se rauhoittaa pikkusen, silläkin on niin kova imemisvietti! Tuosta imetyksestä vielä niin poika syö myös hirveellä kiireellä hotkien, menee n. 10 min ja sitten väsähtää. Multa vissiin tulee niin paljon sieltä, että se hotkii. Se ääni mikä siitä myös tulee on niin hassu!! Ja välillä se murisee tisiille, tiedä sitten miksi =)

Kaupassa olen pari kertaa käyny pojan kanssa ja nukkunut sen ajan, hyvin siis mennyt.

Poika on ollut nyt 5 kertaa ulkona n. 15-30 min kertoja niin enköhän mä voi jo ulkona antaa sen nukkua? Kai iho on jo tottunut! No nyt en tietenkään kun niin kova pakkanen, mutta sitten taas kun lauhtuu! itkuhälytin on vaan +10->, mutta eiköhän se pakkasta kestä, mitä mieltä olette?

Mitäköhän olitte muutakin kirjoittanut?? Paljon olisi kommentoitavaa mutta dementia iskee! Ja paljon oli kysyttävää, mutta nekin on unohtunut!

Palataan taas :wave:

Tuizu ja PikkuÄijä tasan 3 vko
 
Tuizu kuulostaa ihan meidän vauvalle nuo teitin kullanmurun rutiinit :heart: ´

Hug a Bub on meillä kohta ainoo minne nukkuu, mutta hikiongelmaa on täälläkin.

Rinnat on mulla kyllä ihan "rennot" syötön jälkeen...
 
Hei taas tännekin!

Meillä alkoi sit arki vähän erilaisissa tunnelmissa, kun mulle pukkasi kohtutulehduksen päälle.. Ihana oli maata pari päivää puolitajuttomana sängyssä. Mies vaan aina kävi tytön tuomassa rinnalle syömään ja siinä samalla pakkosyötti mua :whistle: . Onneksi näyttää nuo antibiootit purevan niin ei tartte osastolle lähteä suonensisäiseen antibioottiin.

Meillä kans noi imsevimset vuotaa kun neiti on vielä niin rimppakinttuinen, tosin painoa oli tullut lisää 185g syntymäpainosta 9pv iässä, nyt huimat 3,35kg. Ja saatiin myös ulkoilulupa, kun neuvolantädin mielestä nyt on ihan kesäkelit Suomessa :D .

Tutteja yritetään ottaa käyttöön, mutta toistaiseksi ne ovat kelvanneet vain pahimpaan imuvimmaan, muuten lentävät suusta samantien pois. Meillä siis käytössä luonnonkumiset tutit.

Olisi varmaan paljon kommentoitavaa, mutta tyhjää lyö..

BabyP taisit kysyä synnäriä.. Joka oli siis Kys. 19.päivä on hyvä päivä syntyä =)

Vielä kuva neidistä ekassa kylvyssä kotona:


Amino ja Ava 12pv
 
Aminohappo, ihana kuva tytöstä! On tosi paljon samaa näköä meidän tytön kanssa - ei ehkä naamassa, mutta vartalossa ja pään muodossa. Samalla lailla jäntevä ja samat mittasuhteet kuin meidän neidillä, oli ihan kuin olisi jotain tuttua lasta katsonut kuvasta :)
 
Heipsan :wave:
Täälä kaikki pojat nukkuu :) pitäs kai itekkin mennä sänkyyn,mut ei millään malta mennä aina näin aikasi. viime yö meni vähän paremmin ku edelliset....poika söi 2-3tunnin välein ja ähinää oli ilmassa,mut tutilla saatiin hetken pätkiä nukuttua :D mä kyllä aion opettaa tutille jos vaan suinkin onnistuu.meillä kumpikaa poika ei oo syönyt tuttia vauvana joten mielenkiintosta nähä syökö tää poitsu :whistle:

en mäkään erota vielä koska poika alkaa yöunille . tai ehkä nyt vois sanoa et meni 19 aikoihin kun söi ja vaihdettiin vaippa ja taas söi niin nukahti hyvin :) mut sitä ennen nukkui kans aika pitkän pätkän,noin 3tuntia mut oliki tos aamulla ja päivällä kauan hereillä. taitaa olla seurustelu vaihe alkanut...poika selvästi parina päivänä on ollut tarkkaavainen ja haluaa katsella ympärilleen.syliin nukahtaa,mut heti ku sänkyyn vie niin herää. mukavampi on olla toisten seurassa ja metelissä niin uni tulee välillä silmään...ja syli on kiva paikka :heart: ihan hyvä kyllä et päivällä rupee olemaan tota seurustelu halua ettei yöllä vaan ala mammaa pitää hereillä :D

ihania kuvia täälä vauvoista :heart:
on nää pienet vaan niin sulosia!!!!

mä kans mietin miten nuo mahavaivat osuukin aina yöhön :eek: meidän pojalla ei kans päivisin kovinkaan vaivaa maha,mut yöllä sitä ähinää on ilmassa. toivon vaan ettei tää tästä pahene eikä mitään koliikkia tuu |O vielä on aika lieviä ähinöitä ja tuo poika kyl herkästi herää unissaanki huutamaan kun pierua paukkuu. nukahtaa sit kuitenki uusiks jos sikeessä unessa on :)

rytmiä täälä ei vielä oo mitään selkeetä....eikai täs viel tarvikkaan olla ku vasta pian 2viikkoa tulee ikää. odotan jo et päästäs alottamaan ulkoilut :)

joo mut ei muuta tällä erää...lauantain jatkoa kaikille mammoille ja suloisille vauvoille :wave:

mmamaa & poju 1vk 4päivää :heart:
 
Niiskunen
Tuizu mulla ainakin pakottaa rintoja melkein kokoajan. Jos se sit johtuu tuosta tulehduksesta. Mulla se meni molempiin rintoihin. Ei mulla otettu mitään verikokeita, kun tulehdus todettiin. Kävin kyl vaan terveyskeskuksessa. Ja ite ku tiesin, et se on rintatulehdus. Niitä on ollut edellisten lasten kans. Täytyy nyt vaan toivoa ettei tule kovin montaa tulehdusta, ettei lopahda sit innostus imettämiseen. Ekan lapsen kohdalla oli ensimmäisen kahne kuukauden aikana 4 tulehdusta ja se riitti mut lopettamaan imettämisen. Enää kun en edes lääkekuuria siihen saanut.
Mulla vielä toisenn rintaan sattuu enemmän,mut sinnillä imetän. Tänään en ole edes pumpannut yhtään, kun huomasin että maito tulee nyt paljon paremmin.
Mutta se niistä tulehduksista nyt tällä kertaa.

Olipas söötin näköinen tuo Aminohapon vauva. :)
Nyt pitäis alkaa laittamaan pojat nukkumaan,jotta itse pääsen huuhtelemaan kipeytynyttä sektiohaavaa. Onneks tuo antibiootti vaikuttaa siihenkin, ettei tarvi huolissaan olla,vaikka haava vähän erittääkin jotain töhnää.
Lauantai-illan jatkoja kaikille.

Niiskunen ja tirppana 1vko 2pvä
 
Tää on jotenkin noloa :ashamed:
Herättiin vasta 20 min. sitten ja juodaan aamukahvia.
Netta-tytteli nukkuu tosin edelleen :LOL:
Meillä on vrk-rytmi heittänyt ihan häränpyllyä!

Netta menee yöunille 23.00,Juhan kanssa sitten valvotaan välillä 01.00 asti ja eihän siinä ole mitään uutta mutta kun Juha on kotona vielä 3 vko:a,niin sitten nukutaan näin myöhään.
Eihän tuo mies millään opi enää takaisin työelämään :LOL:

Pitäis ruveta kohta leipomaan,mikä tarkoittaa sitä,että jääkaappiin on pumpattava pari pullollista maitoa.
Ihan hirveän kätevä keino:voi nälän tullen tukea pullon Netan suuhun huovan tms. avulla ja itse voi jatkaa ruoanlaittoa yms.
Sitkeästi olen päättänyt imettää maaliskuuhun asti,ed. kerroilla otin korvikkeen rinnalle turhankin aikaisin.

Tuo tyttö on sen verran nälkänen tapaus,että soseetkin astuu kuvaan jo maaliskuussa.
Ja sittenhän sitä ruvetann pian uutta vauvelia yrittämään :heart:
Jos luoja suo :saint:

Pientä ilmavaivaa on täälläkin iltaisin ruvennut ilmenemään muttei toki aiheuta huutoa.
Ainakaan vielä...
Ja sitten kun ilma purkaantuu vaippaan asti,meteli on uskomatonta :D
Koko tyttö on jalat suorina,kun varsin miehekkäästi töräyttelee :D

Hirmunen pakkanen täällä on.
Takka on oikealla teholämmityksellä,ettei lattialämmityksen tartte täysillä huutaa.
Josko sitä huomenna pääsis lenkille?

Tuntuu,että pvä:t menee ihan hujauksessa,etenkin jos on isompien lasten kyyditsemisiä!

Nyt kun tuo olosuhdeselvitys on meneillään,exä on kunnostautunut lahjomalla lapsia rahalla,vaatteilla ja lopulta hiukan pelottelullakin,kun on tajunnut,ettei tässä saatakaan käydä hyvin hänen edukseen.
Vaikka lasten etuhan tässä on kyseessä :eek:
Ja minähän se sitten olen,joka joutuu selittelemään muksuille,että "miksi isi niin sanoi tai teki?"...*huokaus*

Sitten täytyy vielä kehua tuota meidän isikarhua :D
Netalla on ollut Nuk:n tutit käytössä ja toki syönyt niitä mutta välillä tehnyt tiukkaa imuotteen saamiseksi ja mennyt vähän yökkäilyn puolelle.
Juha sitten eilen kauppareissulla keksi,että jos tuttiosa onkin liian iso.
Niinpä sitten mies vertaili nykyiseen tuttiin eri merkkien imuosia ja löysi EMMA:n tutit.
Ja hyvin mahtui suuhun! :attn:
Siis noloa...3 lapsen äiti sentään kyseessä,eikä tullut tuollainen mieleen... :ashamed:
Muna opettaa kanaa :LOL:

Mutta nyt leivontapuuhiin :wave:

:heart: Netta 2vko&5pvä :heart:
 
Päivää!

Synnytyskertomusta:

Limatulppaa alkoi tulla torstai-aamuna 22.1. ja päivän aikana supisteli vaihtelevasti, välillä 10min välein ja välillä oli tuntikin supistusten väliä. Illalla klo 23 aikoihin rupesivat supistukset tihenemään n. 8min välein ja kovenivat myös huomattavasti. Klo 2 aikoihin pe-yönä supistukset tulivat 4-5min välein ja lähdettiin ajamaan sairaalaan. Siellä todettiin, että kanavaa jäljellä 1,5cm ja kohdunsuu auki 3cm. Tässä vaiheessa olin ihan onnessani, koska esikolta supisteli pari vuorokautta eivtkä paikat auenneet yhtään.

Ilo oli kuitenkin ennenaikaista. Pääsin ammeeseen ja supistukset jatkuivat säännöllisinä, seuraavassa tutkimuksessa klo 5 aikoihin ei kuitenkaan ollut tapahtunut edistymistä. Enää en jaksanut mennä ammeeseen. Klo 7 aikoihin edelleen auki vain 3cm ja supistukset rupesivat hieman hiipumaan ja tyssäsivät täysin klo 9 maissa |O Siinä vaiheessa kätilö (joka oli aika kokemattoman ja epävarman oloinen) väläytteli kotiinlähdön mahdollisuutta, kun supistukset kerran rauhoittuivat. Minä rupesin kaiken turhan supistustuskan ja hormonihöyryjen takia tuossa vaiheessa märisemään :'( :ashamed:
Kätilö hoksasi, että olen aika lopussa ja pyysi gynekologin paikalle klo 10 maissa. Ihana gyne olikin: puhkaisi kalvot ja synnytys lähti uudelleen etenemään. Kivunlievityksenä oli tuossa vaiheessa ilokaasu, mutta siitä ei ollut apua ja pyysin epiduraalin. Kaikki anestesialääkärit olivat kiinni, joten epiduraalin saaminen kesti ja tuolloin gyne laittoi pcb:n, joka oli ihan hirveän tuskainen, mutta auttoi kyllä pahimpaan kipuun. Epiduraalin sain klo 12, se auttoi, mutta ei mielestäni yhtä hyvin kuin esikoisen aikana. Klo 14 aikaan supistuskivut uudelleen yltyivät ja pyysin lisää epiduraalia, kätilö teki sisätutkimuksen: 6-7cm auki ja sanoi, että ei enää lisää epiduraalia, kohta saa ruveta synnyttämään.

Supistuskivut olivat tuossa loppuvaiheessa järkyttvän kovat, mutta homma eteni ja uusi kätilö totesi klo 15.30, että olen täysin auki ja saan ruveta ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti vain 9min, jälkeiset 6min. Ponnistusvaiheessa hankalinta oli, kun pää oli tulossa ja kätilö kielsi ponnistamasta, ettei tule repeämiä. Homma sujuikin hyvin: tarvittiin vain kaksi tikkiä (viimeisin kätilö oli aivan mahtava!) Ihana tummatukkainen poika syntyi siis pe 23.1. klo 15.39.

Lopettelen synnytysromaanin kirjoittamisen, paljon onnea kaikille viime päivinä synnyttäneille! Palailen kommentoimaan teidän juttuihin myöhemmin. Nyt menen löhöämään sohvalle karkkipussin kera, kun talon koko miesväki on nukkumassa

Andie ja Luumu 9vrk =)
 
Iltaa kaikille!

Täytyy heti alkuun sanoo etten jaksa alkaa lukea noita ensimmäisiä sivuja, vaan hyppään messiin näistä kahdesta vika sivusta :)

Täällä on arki alkanu hyvin! Kotiin päästiin perjantaina, ja tyttö on rauhottunu täällä kummasti! Nukkuu vain oikeastaan...

Mun ja miehen siskot oli täällä viikonlopun (miehen sisko oli tosin siit tiistaista asti) ja oon saanu vaan olla! Välillä ovat vauvaa rinnalla käyttäny, muuten ovat tytöt hoitaneet sekä vauvan että isommat! Pyykkejä ne pesi, kaupassa kävivät ja siivosivat vielä ennen lähtöään koko huushollin!!
Voikin olla melkoinen shokki huomenna kun saan alkaa pyörittää arkea yksin...

Imetys lähti hyvin käyntiin. Keskiviikkona imetin muutamia kertoja, torstaina en ollenkaan vasta kun yöllä, ja perjantaina olikin nännit suht kunnossa kun maito sitten nousi! Nyt sitä sit tuleekin kun esterin p:stä, pumppasin 100ml molemmista ja imetin tytön ja nyt voisin pumpata lisää jottei yöllä tarvii alkaa tyhjentelee...

Eilen kävin kans muutaman kilometrin lenkillä, mut sit Anoppi pelotteli kohtutulehduksella.. Eli voiko se tulla jos alkaa lenkkeilee heti?? Kun ei mulla oo paikat kipeet tmt niin tuntuu turhalle sit istuu ja öllöttää...

Koira on ollu aivan hepakassaan vauvan tulon jälkeen! Eka yö meniki sit sen kans valvoessa, ei antanu meidän nukkua!! Kun vauva nukkui, koiraki nukkui, vaan kun vauva alkoi inisee niin jo pomppas koiraki kattoo mikä on! ja kun tuo on sellanen et luulee olevansa joku taskukokoinen elukka eikä siis tajua omaa massaa niin sen kans saa olla melko varovainen! Vaunun vieressä se nukkuu ku tyttö nukkuu ja heti on vahtimassa kun itkua kuuluu.
Koira ei siis ole vihainen tmt, vahtii vain yli-innokkaasti!

Vauva nukkuu päivisin vaunussa siellä missä minäkin olen! Tottuu ainaki meteliin ja on "turvassa" isolta siskolta :LOL:

raakuna: muistan kyllä nimi keskustelun :) Se voi olla et kaimat tulee, en vain vielä ole saanu täydellistä siunausta mieheltä vielä nimeen :LOL:

Nyt iltapalalle ja nukkumaan! Tyttö herää parin tunnin välein mutta nukahtaa heti ruokailun jälkeen, toisin ku laitoksella, nukkui tunnin, valvoi tunnin, nukkui tunnin, valvoi tunnin...

MrsO & Neiti 4vrk

 
Heissan, meillä meni viime yö ihan mukavasti, Mimmi nukkui puolilta öin vartin yli kolmeen (puoleen yöhön tankkaili tunnin parin välein ja oli osan iltaa hereilläkin seurustelemassa), sit neljään saakka syötiin ja neljästä puol kuuteen olikin vähän levottomampaa. Neiti oli hyväntuulinen, mutta tuli pierua, kakkaa, puklua ja kujerrusta, eli ei olis huvittanu nukkua. Sit tossa seiskan aikaan Mimmi heräs ja nyt nukkuu taas. On aamu-uninen tapaus näköjään, ja iltavirkku kuten vanhempansakin. :LOL: Miten muuten, jos olette laittaneet vauvan nukkumaan ja just nukahtamisvaiheen tienoilla turahtaa kakat, niin menettekö vaihtamaan vaipan vai odatetteko seuraavaan syöttöön? Mä olen vaihtanut aina heti kun ajatus kakkapöksyistä ei kiehdo, vaikka aikalaillahan nuo vaipat imee sisälleensä kakkaakin.. siinä vaan käy niin että pyllypesun jälkeen pitää vähän houkutella unille tai sitten syöttää vielä uudelleen...

Mites muuten te, joilla vauva nukkuu kaikki yöt vieressä - niin miten sitten tapahtuu myöhempi pinnikseen opettelu? Tuo meidän tyttö nukkuis paremmin yöt mun masussa kiinni, mutta olen ajatellut että miten sitten käy pinniksessä nukkumisen?

Sitten vielä sektiohaavasta, perskule eilen saunan jälkeen huomasin että yhdestä kohdasta tuli pikkasen mätää!! :x |O Sitä on vähän särkenykin, tuolta sisempää jotenkin... mietin pitäiskö soittaa sairaalaan ja kysäistä.. kuumetta ei kuitenkaan ole eikä se vuotamalla vuoda, muuten siisti haava. Mutta jos sisällä onkin enemmän jotain mätää.. tai jos on joku tulehdus... Olen vähän laiskistunut siihen suihkutteluun, pitänee vielä suihkutella enemmän. Lenkkeily ainakin hiostaa kun on vaatetta paljon ja se haava jää just alkkareiden reunan kohille niin varmaan siitäkin ärtyny... inhottaa soitella turhan takia mutta kai mun on kysyttävä et tarviinko jonkun kuurin tohon haavaan kuiteskin. :(

Mietin tuossa eilen nimiäismenuuta, onko teillä minkälaiset tarjoilut? Vois listata mitä meinaa tarjota...jos vaikka sais hyviä vinkkejä?

Mä mietin tämmöstä tarjoilupuolta:
voileipäkakkuja (kala ja liha)
kinkku tai kanapiiras
kasvispiiras
riisipiirakat ja munavoi

täytekakku (kermakinuski)
lusikkaleipiä
suklaapikkuleipiä
carneval-keksejä (kummityttöä ajatellen ;) )
bebes-leivonnaisia - tai niitä mitkä on semmosia vaaleanpunaisia

Noi kaks viimestä ostan mutta muut tehdään itse, äiskä sisko ja kaveri talkoillaan porukalla... oliskohan tuossa jo tarpeeksi vai pitäiskö jotain lisätä? Kuivakakut on perinteisiä mutta mä en ainakaan niistä välitä.. ne herkkumuffinsit on kyllä hitsin hyviä, et niitä vielä pohdin tekiskö lisäksi makeisiin.

Juomana on kahvi, tee, maito, mehu ja sit kuoharit otetaan nimenannon yhteydessä. Tietääkö joku hyvää punasävyistä kuoharia? Meillä on perinteisesti kilistelty freixenet-kuoharin merkeissä mutta se ei ole punaista...

Jees, tänään tilailen kummitodistukset, eilen laitoin jo servettitilauksen menemään kun saatiin nimiasia päätökseen. :heart: Meidän tytölle tulee kuitenkin kolme nimeä ja olen oikein tyytyväinen siihen. Etunimi on mun lemppari ja kaks muuta ehdotti mies ja kaikki nimet on semmosia mistä tykätään. =)

Jep, nyt tyttö ähisee tuolla pinniksessä, menen tarkistamaan olisko jo nyt heräilly...

 
Onnea vielä kaikille uusille vauvautuneille! Mielenkiintoista luettavaa tuo Andien synnytyskertomus. Se on jännä, että mulla itellä myös tuntui et epiduraali oli tehokkaampi esikoisen synnytyksessä ja sitte tosiaan et vähän ennen ponnistusta tuntui et puudutuksen teho oli loppu ja niin se tais ollakin. Esikoisesta olin ponnistusvaiheessakin vielä aikamoisessa puudutteessa... ainakin muistaakseni. Ihanaa että nuori herra pääsi onnellisesti maailmaan! Eiköhän ne synnytyksen kivut ja tuskat pikku hiljaa unohdu ja aika kultaa muistot kun kroppa parantuu!
Ristiäisistä on ollu juttua. Runttipulla, teidän tarjoilut on oikein hyvän kuuloiset. Meille tulossa ehkä jotain vähän samanlaista, paitsi tällä kertaa en tee voileipäkakkua kun pyritään tekemään mahd paljon pakkaseen ja sitte ristiäispäivänä lämmitetään. Meillä myös aikomuksena tehdä pari suolasta piirakkaa, ehkä hyytelökakku ja juustokakku. Sitte ostetaan karjalanpiirakat, jotain hyviä suklaakeksejä ja suklaakonvehteja. En tiedä tehdäänkö vielä porkkanaleivoksia tai mokkapaloja... täytyy katsoa miten miehen kanssa jaksetaan ja ehitään. Meidän neidin ristiäiset on su 8.3.
Eipäs täällä kummempia. Kohta terkkari tulee kotikäynnille. Jännittää paljonko neiti on kasvanut.


Jonna ja PapuTirppana 2 vk
 
Mun tekee niin pahaa :'( Meillä neiti ei saanut viime yönä nukuttua kuin ehkä 3 tuntia pienissä pätkissä kun masu oli koko ajan niin pipi. Kyllä tekee tiukkaa äitinä katsoa huutavaa lasta, jota ei osaa mitenkään auttaa.

Tänään klo 13 on soittoaika neuvolaan ja otankin sinne yhteyttä kysyäkseni, että mitä tippoja nykyään vauvoille masukipujen hoitoon annetaan (ennen oli cuplaton, joka tosin ei esikolle edes auttanut, nykyään kai joitan rela? tippoja) ja huomiseksi varasin ajan vyöhyketerapiaan.
En oikein tiedä uskonko vai enkö tuollaisiin vyöhykehommiin mutta pakko sitä on kokeilla nyt ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, jotta saataisiin apua vauvalle.

Eilen käytiin katsomassa siskonpoikaa ja aika isolta se näytti meidän pikkusintin rinnalla. Kyllä se muutama sata grammaa näkyy yllättävän paljon kun on ihan pienistä vauvoista kyse. Toki poika oli muutoin sellainen pienen oloinen (jalat vielä ihan kippurassa ja silmät sirrillä) mutta posket olivat ihanan pulskat :)

Tänään ollaan kaiketi vihdoinkin pääsemässä ekaa kertaa vaunukävelylle, sillä tänne on luvattu iltapäiväksi -1 ja uskon sen olevan riittävän lämmin sää, sillä likalla ikää kuitenkin jo päivän päälle sen 2 viikkoa.

Meillä myös mies on aika huurussa...tänään hän lähti esikkoa viemään eskariin, eikä sitten ollut ottanut autoa pois johdon nokasta. Kattoin vaan ikkunasta, että jaahas...meinaa ukko viedä koko tolpan mennessään :LOL: No toki se johto oli tolppaa heikompaa tekoa ja se napsahti sitten poikki joten tänään pitää lähteä sitten kaupoille johto-ostoksille.

Sef ja masuvaivainen pikkuprinsessa 13 vrk
 
runttipulla
Meillä yöt kans menee napa napaa vasten. Jännittää kans toi aikanaan omassa sängyssä nukkuminen..

Ja sit, mistä tilasin nuo servetit ristiäisiin??
Oon viimeks tilannut vimpelinkirjakauppa.fi-sivuilta mut nyt siellä on et ei ota tilauksia vastaan lainkaan...



Tänne kuulu muuten ihan hyvä mut kovin on huono tämäkin pikkuinen nukkumaan, eipä oikeestaan edes tunnin pätkää putkeen nuku, ei päivällä eikä yöllä.

Kaiken kukkuraks tyttö sairastu viime torstaina, just 2 viikkoo täytettyään kauheeseen nuhaan joka vaivaa vieläkin.
Pieni nenu ihan tukkeessa.
Isosisko kun ollut kovassa nuhassa niin tarttui pieneenkin. Kovin ihmettelin kun olin tuudittautunut siihen et pienillä on vastustuskykyä ja lisäks kun saa pelkkää rintamaitoa mut eipä se sit näemmä autakaan...

Tisulla vaan olis ja torkkuis nänni suussa :(
Ja avallaan koitan kai liian herkästi hänet yöllä vaientaakin, tisu suuhun, muuhun kun ei rauhotu. Ja sit kun jännittää taas ettei esikoinen herää, siinä kun on sit koko paketti leviänä jos tuo kukkumaan nousee :D

Napatynkä oli tiukkaan kiinni, tänä aamuna vasta läks ja tyttö nyt 2 vko 5 päivää. Onneks on nyt pois tuo inhottava "rontti".

Ei taas kerkee enempiä kirjoitella, kaikki kuulumiset kyllä lukemassa käyn.
Pe nla, palailen vaikka sitten.

 
Moro! Voi että, nyt sitä ollaan sitten tällä puolella!! Poika sylissä nakutan, eli pidempää juttua tuonnempana, mutta hyvin on mennyt noviiseilla tähän asti, vaikka joka päivä löytyy jotain uutta opittavaa.

Mulla oli synnytyspväksi pukannut kurkkukivun kylkiäisenä silmätulehdus, joka lääkittiin jo viime torstaista alkaen. Tänä aamuna pojan silmä oli megaisoissa kököissä, toivottavasti se on vaan sitä tavallista mömmöä. Tuntuisi tosi pahalta jos pieni ois heti saanut multa pöpöjä, vaikka tuli heiluttua käsidesin kanssa tosi ahkerasti.

Poika syö n 10 krt vrk:ssa, kakkaa ja pissaa direktiivien mukaisesti. Yöt on touhuaikaa, mutta sitähän tässä on tilattukin :heart:

t. Lilli ja pikkuinen setä 6pv
 
Sef ja muut mahakipuilijat meillä on sama homma, mutta kovat "koliikki" itkut on rajoittuneet "tehoimupäiviin". Eli meille on vakiintunut nyt semmonen rytmi, että pari päivää viikosta (n.14pv ikäisestä) tyttö ei nuku päivisin hyvin vaan kitisee/torkkuu tissillä ilman selkeää syö/nuku rytmiä. Näiden päivien iltoina 20.00 aikaan alkaa koliikkimainen itku johon ei auta ei sitten mikään. Saattaa kantoliinaan tai vaunuihin hetkeksi nukkua, mutta herää nopeasti. Tämä huuto kestää pahimmillaan 01.30 asti. Todella raastavaa varsinkin meillä kun sattui pahin ilta/yö kun olin yksin ja mies varpajaisissa. 5 tuntia putkeen suoraa huutoa :ashamed: . Kuitenkin nämä "tehopäivät" kun ovat ohi tyttö palaa normaaliksi eli nukkuu 2-4h putkeen päivisin, syö sekä jatkaa uniaan ja myös öisin nukkuu jopa 6h pätkiä.
Olen siis tulkinnut että kasvupyrähdys vaiheissa osaan jo varautua huutoon. Meillä on auttanut, että illalla tehdään vaunulenkki ja putkeen kylpy sekä perusteellinen hieronta, tämä lyhentää raivo/kipuaikaa.
Oltiin tänään vyöhyketerapiassa ja tyttö teki isoimmat kakkavaipat hoidon jälkeen mitä ikinä on nähty ja oli todella tyytyväistä vauvaa sen jälkeen :heart: . Mennään uudestaan taas torstaina sekä ostettiin kotiin kirja/dvd yhdistelmä vauva vyöhyketerapia/refloksologiasta. Todella mielenkiintoista touhua ja tulee hyvä mieli, kun voi edes jotain kokeilla toisen masukipuihin.
On kyllä välillä niin epätoivonen olo, kun neuvoja ja ohjeita tulvii ovista ja ikkunoista. Kai sitä täytyy ihan ensiäitinä vaan yrittää pitää pää kylmänä ja luottaa omiin vaistoihin oman lapsen hoidossa. Miten teillä yritättekö pitää 2-3 syöttövälejä vai imetättekö aina kun vaan vauva haluaa?Tästä tuntuu olevan niin kahdenlaisia ammattilausuntoja, että en oikein tiedä mikä on oikein. Tuo 2-3 tunnin imetysväleihin pyrkiminen vatsavaivaisella kyllä tuntuu ihan järkevältä, mutta ei tietenkään "huudattaen" vaan jos pehmeät keinot tepsisivät.

Olivia ja Daniela kohta 1 kk :heart:
 
Meillä ei kolmonen oppinut ikinä pinnasänkyyn kun tottui vieressä nukkumaan. Vieläkin (2v9kk) tulee joka yö tyynyn kanssa meidän sänkyyn. Yritettiin opettaa omaan sänkyyn, mut se kai huomas et parempi kun ei huutele omassa sängyssä äitiä vaan tulee itse suoraa meidän väliin niin ei joudu nukahtaan uudelleen omaan sänkyyn. En edes herää ku tulee meidän sänkyyn niin paha tehdä asialle yhtään mitään :LOL: .

Meidän vauvalle on tullu flunssa , nuha ja yskä :( . Nuhan takia vaikea syödä. Toivottavasti menis pian ohi. Mulla on itelläki mut sille ihan sama kuhan pieni paranis nopeasti.

Nostin sitteristä hieman selkänojaa et pojan olis helpompi olla flunssan takia. Laitoin jumppalelun eteen niin viihtyy nyt sitterissäkin paremmin kun on katseltavaa. Ei oo oikein tähän mennessä tykänny sitterissä hereillä ollessaan olla.

Nyt alan laittautuun ku lähden ettiin itelle kengät. Mulla ei ole sellaisia hyviä kenkiä millä vois lasten kanssa ulkoilla. Vanhoista saan rakkulan ellen teippaa pikkuvarpaita ja toiset on niin matalat et nilkat märkänä jos lumihangessa tarpoo joten lienee aika ostaa uudet ja kunnolliset :whistle: .

Johjo & poitsu 3vk 5pv
 
Meillä sama kokemus pinniksestä kuin Johjolla. Eli ei tullut mitään, kun n. vuoden vieressä nukuttamisen jälkeen roudattiin pinnasänky parisängyn viereen ja pistettiin silloinen kuopus sinne. Protestointi oli sitä luokkaa, että aika nopeasti luovutimme. :D Parisängyn ja seinän väliin tuli sitten lastensänky, josta tosin on välillä harmillisenkin helppo kömpiä vanhempien viereen. Onneksi mies nukkui lastensängyn puolella. :LOL: En enää muista, koska kakkonen sitten siirrettiin lastenhuoneeseen esikon kans nukkumaan, mutta sen muistan, että tuo vaihto sujui varsin kivuttomasti. Joten perhepeti ei automaattisesti merkkaa rikkonaisia yöunia myöhemmin. Nyt oon ajatellut katsoa, miten homma lutviutuu pojan kanssa - jos nukkuu rauhallisesti saa toki nukkua viekussa kauankin, mutta jos esim. liikkumisen myötä alkaa touhu mennä ranttaliksi, niin sit varmaan kutsuu se lastensänky jo aikaisemmin.

Memmu84: Ihan ystävyydellä sanon, että 45 minuuttia on hirveän pitkä aika antaa vauvan huutaa. Vauva ei pysty käsittämään aikaa kuten me, ja kun huuto loppuu, on se merkki siitä, että vauva on luovuttanut ja alistunut siihen, että kukaan ei tule ja auta häntä hänen hädässään. Toivon koko sydämestäni, että löydätte toisen tien hyviin yöuniin. Nyt käyttämästänne keinosta vauvanne joutuu maksamaan liian kovan hinnan. Kannattaa myös ottaa oma jaksaminen puheeksi neuvolassa, ehkä sitä kautta löytyisi myös apuja. Voimia lähetän.

Imetys: Imetän lapsentahtisesti kelloon katsomatta. Toisaalta se tarkoittaa myös sitä, että jos väli venyy yli kolmen tunnin, en herättele lasta. Kyllä tuo on ottanut korkojen kanssa aina takaisin, jos joskus on mennyt yli. Nyt onkin paino hyvin nousussa, 250 g neljässä päivässä! :heart:

Taidan tästä pikkuhiljaa siirtyä tuonne helmimammojen puolelle, kun pino nyt tännekin avattiin, vaikka ensin oli puheita, että vasta maaliskuun alussa tulisi vauvaketju. Kaikkea hyvää teille tammimammoille (joihin toki itsekin kuukauden perusteella kuulun) jatkossa!!

Kössi ja poikanen keskiviikkona 2 viikkoa
 
Olivia, mä syötän silloin, kun tuntuu, että vauvalla on nälkä tai ihan vaan imemisen tarve. Vain silloin yritän pitkittää, kun epäilen, että vauva söisi lohtuunsa masukivun takia. Silloinhan se vaan pahentaa tilannetta...

Tsemppiä itkun kestämiseen myös sefille! Meillä huudettiin eilen klo 23-00.30, ja oli kyllä kipuisinta itkua tähän mennessä. Itkun jälkeen tyttö olikin niin sippi, että nukahti hetkessä syliin, otsa hiestä märkänä :heart:

Viereen nukuttamisesta. Tässä meidän tarinaa: me nukuttiin esikoisen kanssa perhepedissä 7kk saakka, sitten siirrettiin muksu omaan huoneeseensa. MUTTA käytännössä nukuttiin edelleen vierekkäin, koska ostettiin samaan syssyyn uusi parisänky, ja vanha sänky siirtyi vauvan huoneeseen "hätävaraksi", eli käytännössä nukuin siinä sitten vauvan kanssa ainakin puolet yöstä :ashamed: Nukutin vauvan viereen rinnalle, ja yritin siirtää siitä sänkyynsä. Yleensä en saanut siirrettyä, joten vauva jäi nukkumaan isoon sänkyyn. Yöllä jäin vauvan viereen, jos ei meinannut nukahtaa syötön jälkeen. Ja lähes joka aamu heräsin vauvan vierestä ;) Mies-raukka sai yksin nukkua uudessa isossa parisängyssämme :) Vasta reilun vuoden ikäisenä poika alkoi edes joskus nukkua yönsä heräämätttä (yöimetys loppui kyllä joskus 11kk paikkeilla), ja vasta 1v4kk ikäisenä alkoi olla poikkeus, jos joutui menemään pojan huoneeseen yöllä. Meillä mentiin siis pitkän kaavan kautta...
Tämän kakkosen meinaan kyllä opettaa omaan sänkyynsä heti, kun yösyötöissä on selkeä rytmi. Viimeistään tämän koliikkivaiheen loputtua saa luvan nukkua omassa sängyssään syöttövälit, ja yöimetyksistä yritän päästä eroon syksyllä, sopivan rauhallisen kehitysvaiheen tullessa. Olen ihan varautunut, että yksivuotiaaksi saakka heräilee yöllä, mutta jospa ei heräisi kuin kerran tai pari yössä :)

Nyt nauttimaan hiljaisesta hetkestä, kun poika vielä hetken nukkunee ylhäällä, ja vauvasiskon kippasin juuri toisille unille parvekkeelle auringonpaisteeseen (ekat jäi tunnin mittaisiksi).

Tuttiritari & tyttö vajaat 3vk
 
Hei.

Nyt pääsen vihdoin teidän keskusteluun mukaan =)

Nukkumisesta: meillä ei vielä selkeää rytmiä, mutta parina viime yönä on nukkunut 3-4h pätkiä eli tosi hyvin. Imetän yleensä olohuoneen sohvalla ja tuijotan silmät ristissä jotain nauhoitusta boxista. Viime yönä piti tosin imettää makuullaan sängyssä, kun vasemmasta tissistä tuli ihan suihkuamalla maitoa ja jätkä sai siinä "pienehköjä" raivareita :| Pelkäsin, että esikoinen herää vauvan huutoon, joten menin makkariin suljetun oven taakse :) Onneksi tuo meidän esikoinen on erittäin hyväuninen...Pitänee ruveta illalla pumppaamaan ainakin jonkin verran maitoa, jospa se helpottaisi tuota suihkutissisyyttä.

Mitenkäs teillä, joilla on ennestään lapsia, ovat sisarukset suhtautuneet uuteen tulokkaaseen? Meillä esikoinen kovasti tykkää hoitaa vauvaa ja halailee vauvaa paljon, mutta on ollut selkeästi huomiohakuisempi nyt kuin aiemmin. Nytkin jos vauva nukkuu, niin tykkää kyllä leikkiä itsekseen, mutta heti kun vauva herää, niin haluaa leikkikaveriksi juuri sen vanhemman, joka on vauvassa kiinni. On yritetty kyllä antaakin huomiota ja iltasella, kun vauva nukkuu pitemmät unet, niin on kolmestaan leikitty. Onhan tuo esikoinenkin pieni vielä (2v5kk) vaikka tuntuukin jättiläiseltä verrattuna pikkuveljeensä...

Meilläkin kävi neuvolan täti tänään, mutta ei jättänyt Luumun neuvolakorttia meille, kun tulee vielä ensi vkolla käymään. Painoa oli tullut viikossa n. 500g lisää, joen rintamaito vaikuttaa riittävän jätkän ruokkimiseen. Tarkkaa painoa en nyt muista, mutta laitan ensi vkolla nuo strategiset mitat, kun saan sen kortin (imetysdementia vaivaa jälleen ;) )

Mukavaa päivänjatkoa tammimammoille ja Kössille kiitokset seurasta ja hyvät jatkot vauvan kanssa sinne helmikuisiin :wave:

Andie ja Luumu 1vk 3pv
 
Mahavaivat ne sitten ilmesty eilen kunnolla tännekki :'( iltapäivästä ähistiin ja itkettiin tonne klo 23 asti jollon viimein nukahti yöunille. siis kyllä on todella raastavaa katseltavaa kun pieni tuskailee mahaansa :'( no meillä ei ainakaan vielä onneks oo kovin pahoja eikä itke koliikkimaisesti ....välistä itkee kovaakin,mut ei kauan...enempi sellasta epämiellyttävää pungerrusta,ähinää ja kitinää pitää ja se valvottaa eikä uni tuu. mulle tulee niin surku aina katsella kun vauvalla paha olla. en tiedä miten pahalta tuntuiskaan jos koko ajan huutas kurkku suorana . suuret voima halit :hug: kaikille mahavaivoista kärsiville!

syöttäaikoja mä kans mietin et tavallaan pahentaa vaan antaa imeä tissiä tiuhaan,mut se auttaa kaikkein eniten ja vauva rauhottuu edes hetkeks. mut oon yrittänyt vähän katsoa et jos justiin söi tosi paljon niin en heti tarjoa uudestaan vaan sit kanniskellaan ja yritän tutin avulla helpottaa sitä imemistarvetta. kelpaako teillä tutti vauvalle joilla masuvaivoja? täälä se pysyy vaihtelevasti suussa...sitäki mietin et tekeekö se tutti vaan pahemmaks asiaa jos imee kovaa sitä niin samalla lisää ilmaa menee :/ niin vaikeaa....

kakkavaipat tykkään kans vaihtaa heti kun rutina kuuluu ja haju käy,mut meidän poiika on niin kova kakkaamaan et sillä on melki aina läjät vaipassa. yöllä en sit raaski sitä alkaa enään riisumaan jos nukahtaa syötön ja röyhtäsyn päälle,mut päivisin aika helposti vaihdan heti vaipan kun kakat tulee vaikka sit nukahtaski jo olkapäälle.

Kävin tänään apteekissa ostamas maitohappobakteeria...kokeilen nyt tota uutta merkkiä IDOFORM nimistä....saas nähä onko mitään apua. noille isommille pojille ei oo vauvana auttanut mitkään tipat masuvaivoihin vaan ne on kärsitty loppuun asti...aika vaan auttanu,joten pahoin pelkään et nytkään ei nuo tipat auta. Huomenna päästään kokeilemaan kun tulee 2viikkoa ikää. ja pitäs alottaa ne deetipatki...äh ne kans varmaan saa aikaseks mahavaivoja :(

isoveljet on meillä ottanu vauvan hyvin vastaan,mut äitille kyl varsinki tuo esikko(3v) tinttailee välillä liianki kanssa. on se onneks tasottunut eikä muuten mut aina yleensä sillon kun vauvaa täytyy hoidella tai syöttää niin äitiä tarvitaan just sillä samalla hetkellä ja kun ei ehdi niin alkaa raivo. kuopus 1v8kk ei niinkään oo mustis,tykkää käydä välillä katsomas vauvaa tai kun vaippaa vaihdetaan niin tulee katsomaan.muuten ei aina edes varmaan muista että täälä vauva on jos nukkuu.

Hei sellanen viel tuli mieleen et saitteko te synnäriltä vauvalle henkilötunnuksen??? mä ihmettelin kun tällä kertaa niissä neuvolakortin liitelapuissa ei ollut henkilötunnus kohdalla mitään ja aiemmista pojista on niissä ollut jo se loppuosakin :eek: onko se jäänyt vahingos pois meiltä vai onkohan joku uus käytäntö ettei sitä merkitä vielä sairaalassa??

jeps mut nyt ruuanlaittoon :wave:

mmamaa ja poju päivää vaille 2vk :heart:
 

Yhteistyössä