Tammikuun toivot 09

Kylläpäs täällä olisi taas lukemista. Ihan kaikkea ei ehdi kyllä lukea ja osan unohtaa jo ennenkuin pääsee loppuun asti :LOL:

Pikku-herra päätti sitten viime yönä huutaa ihan urakalla. Oli ensimmäinen kerta, kun piti ihan kanniskella yöllä. Ihan kesken unien heräsi 23.30 aikaan ja huusi ja huusi, ei huolinut tissiäkään. Miehekkäitä pieruja tulikin sitten ja lopuksi kunnon kakatkin. Reilun tunnin sitä onneksi vaan kesti, mutta oudokseltaan tuntui kovin pitkältä ajalta se tunti :|

Miehenkin passitin salin sohvalle nukkumaan, kun oli lähdössä jo puoli viiden aikaan ajelemaan 300km:n matkaa asiakkaan luokse.

Loppuyö meni kyllä mukavasti; tankkaamisen jälkeen nukkui peräti 3,5 tuntia putkeen.

Ristiäiskutsut on valmiina postitusta odottamassa ja suunnitelmiakin tehty. Kunnon ruuan sijasta päädyttiin kuitenkin tarjoamaan kaikenlaista "pientä" suolaista. Salaatteja tulee 3 lajia, kotijuustoa, leikkele- ja juustotarjotin, erilaisia wrappeja ja suolaisia piirakoita ja pasteijoita. Karjalanpiirakoita tietysti myös =)
Äidin sisko tekee ammattilaisena täytekakut (princesskakku + hedelmäinen kermakakku) ja itse teen hyydykekakkua ja jotain piirakkaa.

Oletteko paljon liikkuneet autolla vauvan kanssa kahden? Itse olen aika paljon ja onneksi poika vetelee unia aina koko matkan. Mua jotenkin edelleen inhottaa pitää vauvaa takapenkillä, kun itse ajan. Miehenkin kanssa liikkuessa istun itse pojan kanssa takana.

Nimiasia on vielä hiukan hakusessa. Toinen nimi on jo tiedossa, mutta etunimi on vielä vähän kysymysmerkki.

Ollaan muuten vähän miehen kanssa juteltu, että mitäpäs jos kokeiltaisi saada toinen lapsi heti tähän perään ;) Meillähän on aiemmin ollut ajatuksena vain tämä yksi. Kummasti tässä mieli muuttuu

:LOL:

Oho, poika taitaa heräillä. Nukkunut vasta kaksi tuntia. Täytyy mennä!
 
Lara83
Suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

sef, meidän esikoinen sai ekan korvatulehduksen kahden viikon ikäisenä :'( ei kyllä oireilut mitenkään, mutta se huomattiin kun käytiin lääkärissä pahan silmätulehduksen takia. Ensimmäisen vuoden aikana sairasti neljä flunssaa ja kaikkien yhteydessä tuli myös korvatulehdus, mutta nyt viimeisimmästä kerrasta on jo 8kk (koputan kovasti puuta!) eli ei tullut onneksi mitään ongelmia niiden korvien kanssa (ainakaan vielä).

imetys tökkii, ja täällä siirrytty Lappittaren tavoin lähes kokonaan pulloruokintaan omalla maidolla. Öisin olen imettänyt kun en jaksa pumpata, mutta mulla myös matalat rinnanpäät ja oikea imuote on aika pahasti hakusessa... joten yleensä poika vaan lutkuttaa tissiä (rintakumilla) niin kuin tuttia eikä kyllä monestikaan saa sieltä juuri mitään :/ viime yönä sain syötettyä kunnolla ja siitä tuli taas pieni toivonkipinä, josko se imetys sittenkin onnistuis. Viime kerralla jaksoin pumpata 8,5kk ("täysimetys" 5kk) mutta nyt en varmasti jaksa noin pitkään kun esikoinen on aika vauhdikas tapaus...

Meille tulee sitten kuitenkin Phil&teds rattaat vaikka ovatkin mun mielestä tosi kummallisen näköiset. Meillä ikäeroa on vajaa 1,5 vuotta joten molempien on päästävä rattaisiin, pelkällä laudalla ei pärjätä kun tykkään vaunulenkeistä. Kävin monta kertaa katsomassa emmaljungan tuplia mutta ne kaikki oli niiiiiin isoja mun makuun että tiesin etten jaksaisi niiden kanssa liikkua kuitenkaan. Ja lähipuistossa monella on noi P&T rattaat ja kovasti ovat kehuneet, joten niihin lopulta päädyin.

Tänään lähdetään ulkoilemaan ekaa kertaa =)

Lara83 ja "Eemeli" 1vk 4pv
 
pikaseen tulin lukemaan. pojat nukkuu vielä. ihmeen kauan kyl. yleensä heräilee n klo 14 maissa.

jonna-75 meillä on kaksosten vaunut(vierekkäin istuttavat) ja peräkkäinistuttavat kaksosten rattaat ja toki "yksösten"rattaat. seisomalaudan oon ajatellu hankkia. nyt ollaan kuljettu niin että vauva ja keskimmäinen vaunuissa ja esikko pulkassa. mut mietinki, et miten kulkeminen onnistuu, ku lumet sulaa. esikko on ihan just oppinu ajamaan pyörällä, josko se onnistuis ulkonaki kunnolla sit keveemmällä. mut seisomalauta kyl helpottais varmaanki liikkumista.

sef en oo ite ennen kuullu, että noin pienellä korvatulehdus. onneksi huomasivat sen ja saa avun siihen.

meillä kävi pappi sit aamulla. eilen menin nukkumaan vasta puoli 2 yöllä, vaikka vauva nukahti jo ennen klo 23, mut ukkoa odottelin sit töistä, että saatiin nimi sovittua. huh, onneksi on ohi. ilmotan nimen sit lauantaina, ku on ristiäiset ohi. muuten voisin ilmottaa vaik heti, mutta luulen, että sisko ja yks mun kaveri voi välillä käydä lurkkimassa täälä mitä kirjotellaan :D

jennakä ihan kokemuksella voin sanoa, että ihan hyvä idea kyl et tekis toisen lapsen putkeen. vaikka onhan siinä hommaa ku on pieniä, mutta on ne niin ihania ku huomaa kuinka tärkeitä on toisilleen, vaikka välillä vähä tappeleeki ja sit isompana on hyvin leikki seuraa ym. tietty huono puoli on seki, että jos on enemmän ku yksi lapsi, niin ei kerkee enää antamaan huomiota esikolle niin paljo mitä tottunu, kun on toinenkin sitte, jolle huomiota antaa.

jahas, kikatus ja höpinä kuuluu. meen hakeen pojat makkarista. palailen taas illalla, ku poitsut nukkuu.
 
rakuuna: Tänään oltiin neuvolassa ja siellä tuota ruokintaa ruodittiin.

Neuvolatädin mukaan tuo 80 ml 3 tunnin syöttövälein on TODELLA hyvin ja likka olikin saanut viikossa painoa 390g. Eli kyllä tuo 80 ml oli ainakin meidän neidille hyvä määrä kerta-annokseksi.

Sekä neuvolasta että TYKS:istä saimme ohjeeksi, että tosiaan se eka viikko menee 10 ml/päivä ja sen jälkeen noin 10 ml/viikko. Meidät kotiutettiin kun likka oli 6 päivää vanha ja tuolloin oli ohjeena antaa 50 ml/syöttö.

Mutta tosiaan varmaan tähän vaikuttaa nimenomaan myö se, että mitenkä monta kertaa vauva syö. On eri asia antaa 80 ml tunnin, kuin 5 tunnin välien.

Andie: En todella osannut sitä korvatulehdusta epäillä lainkaan itse.

Soitin neuvolaan kysyäkseni, että mitä tippoja nykyään annetaan niihin masuvaivoihin, kun ennenvanhaan käytettiin cuplatonia. Terkalle samalla selitin, että vauva on ollut yöt todella itkuinen ja levoton. Hän kuuli, että vauva huusi silläkin hetkellä taustalla ja hän sanoi, että kannattaa käyttää lääkärissä, sillä näin pienellä ei pitäisi vielä olla masukipuja tuossa mittakaavassa, vaan kyse saattaisi olla korvista, joskin hän sitä epäili.

Varasin sitten ajan lekurille ja selvä tulehdus sieltä sitten löydettiin.

Nyt on onneksi kaikki hyvin taas :) Vauva on tyytyväinen neitonen, joka syö ja nukkuu hyvin. Äitikin on taas täynnä virtaa.

Neuvolakuulumisia:

17 vrk (0 vrk)
54 cm (50 cm)
3850 g (3330 g)
36 cm (35 cm)

Sef + prinsessa 17 vrk
 
Täällä on ollut pari päivää mamma nettipimennossa, kun läppäristä meni virtajohto |O Nyt pääsin esikoisen koneelle piipahtamaan :whistle:

Meillä neiti jatkaa samaan malliin kuin ennenkin.. Yöllä herää kerran syömään, muuten nukutaan :D Masuvaivoja on jonkin verran päiväaikaan, mutta niihin auttaa kun nukuttaa tyttöä kyljellään (siinä tuntuu pierujen irtoavan parhaiten =) ) Päivällä ruokailuvälit on 2-5 tuntia, siinä ehtii hyvin käydä syöttöjen välillä kaupoissa ja asioilla kuten tänään.. Ristiäiset meillä on 21.2 ja edelleen on nimi hakusessa :ashamed: nyt alkaa jo tulla pieniä paineita sen suhteen... Ehdotuksia kyllä satelee ja onhan noita vaihtoehtoja, mutta kuinka niistä osaa valita sen sopivimman :kieh:
Minä palaan asiaan kunhan taas pääsen koneelle.

Ja pikaista paranemista kipeänä oleville :hug: ja onnea kaikille viimeaikoina nyyttinsä lunastaneille :flower:

MaMa ja tytsykkä 3vk :heart:
 
Kuvittelin lähteväni taas pitkälle vaunulenkille ja ruokinnan jälkeen laskin tytön hetkeksi vaunuihin,niin eiköhän se ruvennut päikkäreille :eek:
Vetänyt tirsoja jo 1,5 tuntia.
Onneks mies menee ens`vko:ksi hetkeksi aamuvuoroon (kunnes sillä alkaa taas vapaat...lusmuri...),niin saan rauhassa seurailla,mikä tuon tyttelin päivärytmi oikein on?
Nyt kaikki pvä:t on kulunut miehen kainalossa röhnöttämiseen :heart:
Vauvan kanssa tai ilman :LOL:

Lähes joka pvä on autoiltu jossain ja tuo tyttö on oivaa matkaseuraa,kun rupeaa torkkumaan jo puettaessa :D

Istuin aamupvä:n kahvilla kaverin luona ja kun kotiin tultiin,rupes tyttö komentamaan isäänsä :D
Kiukkusia "vää"-äännähdyksiä ja sit hetki odotettiin,että reagoiko se iskä vai ei?

Kävivät hetken aikaa pienen tahtojen taistelun tutista ja kun tyttö oli pullauttanut tutin kymmenennen kerran suustaan,Juha tokaisi,että "tää ei toimi!".
Kysyin,että mikä?
"No tää vauva" :LOL:
Voi elämä mikä huumori...mieskin tulee jo ihan höperöksi,kun täällä meidän kanssa hyörii.
Taitaa tehdä ens`vko:n ajan äijäseura työpaikalla hyvää :D

Pitäs mennä raivaamaan tyttöjen huone,kun tulevat taas huomenna.
Motivaatio on vaan hukassa... :(
Onx kukaan nähnyt sitä..?!? :attn:

:heart: Netta 3 vko&1 pvä :heart:
 
Tervehdys kaikille :wave: ,

Meillä kanssa hakusessa tuo liikkuminen pienten kanssa. Talvella liikutaan varmaan pääasiassa niin, että pienin on vaunuissa, nelonen seisomalaudalla ja kolmonen pulkassa tai sitten kummatkin isommat matkustavat samassa pulkassa. Kun lumet sulaa niin kolmonen ja nelonen saavat mennä kummatkin pyörillä. Ajavat kummatkin niillä reippaasti, käveleminen sitävastoin on kummallekkin ihan tervan juontia :kieh: (muksut siis 2v11kk ja 4v4kk) .

Tuttia ei pimu huoli kuin nälkäisenä, muuten tutti saa aikaan kamalaa naamanvääntöä ja naisellista yökkäilyä :) .

Nimi on jo valittuna ja käytössäkin, en taida sitä kuitenkaan täällä palstalla paljastaa kun sen verran intiimiteettiä itsestäni haluaisin pitää ;) .

Sef pikaisia paranemisia tytölle, samoin kuin kaikille muillekin sairastelijoille :hug: .

Neuvolakäynneistä. Meillä on käynyt th kaksi kertaa kotona. Ensimmäisellä kerralla kävi mun äityisneuvolan terkka kun pimu oli viikon vanha ja toisen kerran kävi lastenneuvolan terkka ja se käynti olikin tänään. Kolmas käynti on kahden viikon kuluttua neuvolassa.

Uusia mittoja:
Paino 3400g muutos kuudessa päivässä +340g, muita mittoja ei otettukaan.
Napatynkä irtosi tänään ja terkka laapisti navan ihan vain varmuuden vuoksi.
Virkeä, jäntevä tyttö merkintä näytti tulleen neuvolakorttiin :heart: .

Meidän ekat päiväunet ulkona vaunuissa jäivät haaveeksi kun tyttö päätti ekaksi, ettei paikalla olevissa vaunuissa ole hyvä nukkua ja sitten loppujenlopuksi pimu väänsi vielä megalomaiset kakat pöksyihin, joten siirryimme suosiolla sisälle ja yritetään tuota ulkona nukkumista vaikka huomenna uudelleen.

Imetyksestä minä imetän kummatkin rinnat jos tyttö vain huolii. Aikaa imetykseen menee vaihdellen 20-40 min riipuen lähinnä siitä miten nälkäinen pimu on.

Täytyy taas lähteä noihin keittiöhommiin. Tämä ainainen ruoanlaitto käy välillä ihan työstä, tai mielelläni minä ruokaa laittaisin, mutta kun tuntuu, että saa pyörittää aina näitä jauheliha-kala-makkarajuttuja kun ne lasten kanssa sellaisia takuuvarmoja suosikkeja.

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti :wave:

:heart: Anni ja masukki 1vko5pv :heart:
 
Noh niin, sainpas koko ketjun luettua... vaikka kylläpä kesti... :LOL: Te olette niin ahkeria kirjoittaan... :D

Yritän kommentoida ne asiat mitä muistan... :whistle:

Imetys Täällä mennään täysimetyksellä, ja hyvin tuntuu maito riittävän... Meillä neitokainen syö vaihtelevasti molemmista tisseista/yhdestä. Imetysvälit on noin 2-4h. Joskus tankkaa niin että syö yhteensä n. 1,5h jossa pari 10min taukoja... Imetykset kestää yleensä 10-30min.

Yöt menee suht mukavasti, yleensä kahdella syötöllä. Pari yötä ollaan valvottu klo 2-5 ja viime yö meni silleen että huusi n. tunti imetyksen päälle eli 1-2 ja 5.30-6.30. Mahakipujen takia olen itse jättänyt pois omena, ruisleipää ja suklaata omasta ruokavaliosta... toistaiseksi vaan näitä... :whistle:

Sektiohaavasta oli puhe ja minulla sen pituus on n. 20cm ja siihen tuli 7 tikkiä. Haava on parantunut tosi hienosti, mutta täälläkin roikkuu sitä mahaa... :( :/ Mutta kai se siitä... :whistle: Onko muilla hellä tuo kohdun yläosa? Minusta tuntuu että se on niin kovin hellä, etten tiedä onko se enä normaalia... ja varsinkin silloin kun minulla virtsarakko on täynnä... Terkkari sen kyllä kokeili ja sanoi että ihan normaalilta tuntuu kaikki, mutta en tiedä... iso leikkaushan se toki on että voi se siitäkin olla...

Ristiäiset on tulossa 15.3 ja ne pidetään kirkossa. Kahvittelut täällä meillä kotona jos ei nyt ihan liian suuri porukka kutsutaan. :whistle: Etunimi on valmis, muut nimet eivät vielä...

Mitäs muuta...
Terkkari kävi eilen kotikäynillä ja neitokaisella kaikki hyvin. Napatynkä lähti toissapäivänä ja napa on tosi siisti. Paino oli tullut hienosti 3950g (syntymäpaino 3510g ja 5vrk iässä kotiinlähtöpaino 3600g). Seuraava käynti on sitten lastenneuvolassa n. 2-4vko iässä, aikaa ei olla vielä saatu...
Ulkoilut ollaan jo täällä aloitettu (meilläpäin ei ole mitään ikärajaa, ainoastaan pakkasaste rajoitus ja jos tuule yms). Neitokainen nukkuu tosi tyytyväisenä vaunussa ja äidillekin tekee nuo kävelylenkit tosi hyvää ja koirakin tykkää... :D

En nyt tässä vaiheessa muista pitikö vielä jotain kommentoida... :whistle: mutta jatketaan tästä... :D

Jaksamista kaikille tasapuolisesti!

:heart: Enkelitytön äiti ja Prinsessa 12vrk :heart:
 
Se synnärin papereissa oleva "henkilötunnus" ei ole oikea ja lopullinen. Mekin luultiin esikoisen kanssa sen olevan se virallinen tunnus mutta sit vasta tajuttiin asian todellinen laita, kun postissa tuli se virallinen tunnus. Älkää siis suotta opetelko sitä synnäriltä saatua tunnusta... ; )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinanii:
Se synnärin papereissa oleva "henkilötunnus" ei ole oikea ja lopullinen. Mekin luultiin esikoisen kanssa sen olevan se virallinen tunnus mutta sit vasta tajuttiin asian todellinen laita, kun postissa tuli se virallinen tunnus. Älkää siis suotta opetelko sitä synnäriltä saatua tunnusta... ; )
Meillä tuo samainen henkilötunnus on merkitty neuvolakorttiinkin jo neuvolatädin toimesta mustekynällä ja samalla tunnuksella saatiin antibioottikuuri (tuo tunnus siis oli reseptissä) jotta aika kumma kyllä, jos se siitä vielä johonkin muuttuu :/

Milloin teille on se lopullinen tunnus tullut...siis minkä ikäinen vauva on tuolloin ollut?

Meille tuli maistraatista se nimi-paperi, mutta en huomannut että siinä olisi tunnusta ollut...oliko se siinä vai tuleeko se vielä jonain erillisenä lappuna?

Sef
 
huh menipä lukemisessa, kun luin ketjun kiinni. katsotaan herääkö neiti heti kun alan naputtelemaan.

tutista tutti meillä ollut käytössä laitokselta asti.mam:n tutteja neiti syö ihan hyvin. Joskus sylkee pois ja joskun tosiaan menee liian syvälle suuhun ja yökkäilyä tulee, mutta kyllä se siihen ainakin iltaisin rauhoittuu.

imetyksestä mä täysimetän, nyt kun maito noussut niin se sujuu ihan hyvin. tosin rintakumia käytän, kun musta tuntuu että neiti ei saa hyvää otetta paljaasta nännistä, välillä yritän ilman imettää, joskus onnistuu ja joskus ei. Niin no saa neiti välillä yöllä/illalla tuttelia kun huutaa, ja tissillä vaan heiluu.


nukkuminenonkin meillä ihan hakusessa. Neiti on alkanut huutamaan iltaisin. vaihtelee tosi paljon, joskus huutaa klo 23 joskus kuten viime la 03 asti. Ja mulla on niin huono äiti olo, kun mulle nuo ilta/yöhuudot on tosi vaikeita. Mulla meinaa mennä hermot ja alkaa ahdistamaan, ja tulee turhautuminen. Mies onneksi ottaa neidin jos mulla alkaa huokailut olemaan sitä luokkaa, että kohta itkee äiti ja lapsi, mutta mies kuitenkin tekee töitä ja herää aamulla 5.30 ja mä vain nukun. Mutta mä en voi itselleni mitään, kun olen väsynyt niin mä olen huonolla tuulella ja pelkään, että se heijastuu lapseen. Vaikea selittää. sitten vielä pelko synnytyjksen jälkeisestä masennuksesta pyörii päässä...
Muuten kun neiti nukahtaa yöllä, niin parin kolmen tunnin välein syö, nukahtaa tissille. yhdestä tissistä syötän yölää, päivällä syö kakdesta yleensä.

Rytmiä meillä ei ole ollenkaan, mutta mulle on sanottu että ei näin pienelle voi rytmiä opettaa.


ristiäiset meillä on nyt tulevana sunnuntaina. Ne pidetään mun vanhemmilla, joten mun panos ristiäisiin on lautasliinojen osto, neidille juhlamekon osto ja itselleni pakko ostaa jotain vaatetta, kun ei ole yhtään juhlavampaa hametta joka mahtuisi. Perjantaina lähdetäänkin tuon sylikummin kanssa, eli mun pikkusiskon kanssa ostoksille. Saa tulla maku tuomariksi. hiuksille pitäisi jotain tehdä, mutta se maksaa niin kamalasti, ei olis oikein nyt varaa laittaa 100e kampaajalle. Mulla on niin paksut hiukset, että menee 3 väripurkkia jos itse värjään ja en saa niitä itse värjättyä kunnolla... harmi

mimssu82 tuossa sun synnytyskertomuksessa oli niin paljon samaa. Mulla oli 12h supistuksia ennen kuin päätyi sektioon. synnytys pysähtyi ja neiti oli päälaki edellä tulossa, että ei olisi mahtunut tulemaan.

huomenna olis meillä kolmas neuvola, eka oli viikon iässä, toka 9pv iässä, kun käytiin napaa kuivattelemassa ja nyt olis seuraava. jännittää miten neiti kasvanut, kun koko ajan huli, että ei neiti saa tarpeeksi ruokaa. Olen kyllä pissaa seurannut, kun sitä käski seuraamaan, että jos sen tulo lopahtaa niin pitää mennä tarkistamaan paino, mutta sitä kyllä reippaasti tulee. Ja on tullut lihaakin luiden ympärille.

Olettekos huomanneet vauvoissanne että ne tulisi jotenkin levottomimmiksi kun on paljon ihmisiä. tai siis meidän neidillä on ne illat ihan mahottomia kun ollaan oltu mun perheen luona ja kun siellä voi olla se 10 ihmistä kerralla paikalla. Että sunnuntai yöstä tulee varmaan mukava kun ristiäsiin tulee n 20 ihmistä...

ulkoilu on aivan ihanaa, kun on niin raikkaat ilmat. mulla on liikunnan vuoksi painoa lähtenyt nyt 15kg, tuli yhteensä 24kg raskauskiloja ja jo lähtökiloja oli liikaa.
Mutta ruokahalut on ihan ok, pitäis varmaan enemmäön syödä, mutta en oikein jaksa tehdä ruokaa,itselleni kun olen yksin päivät.

Juu nyt ehkä jotain nopeaa iltapalaa ja sitten neiti toivottavasti kohta jo herää syömään.
Pelottaa taas vain minkälainen yö edessä...

Emmy ja neiti 3viikkoa(nimi tiedossa, 3 nimeä, mutta kuten anni, haluan jotain intimiteettiä pitää)
 
No niin nyt on meidänki pojalle henkilötunnus saatu :) sen täytyy olla kyl virallinen ja lopullinen,tuli seurakunnan lappujen mukana postissa...se maistraatille toimitettava(papille annettava) tietolomake,siitä huomasin lapsen henk.tunnuksen ;) meillä on noille kahelle isommalle pojalle saatu jo sairaalas tunnukset ja ne o kyl ollut lopulliset.

imetys menee välillä molemmat tissit samalla kertaa ja välillä syö vaan toisesta. riippuu vähän miten nälkänen on ja miten täynnä tissit on :D tuo poju on niin epäsäännöllinen syömään et ei mitään tarkkoja kellon aikoja oo. vaihtelevasti syö 2 tai 3 tunnin välein päivisin...illalla söi taas tunninki välein,tuntu et koko ajan olis tissillä...sit taas yöllä syö 2tunnin ja aamuyöstä alle 2tunninki välein. en tiiä vaikuttaako nuo kakka ähinät siihen et syö tiuhaan yöllä...tuntuu et siltä ei tuu kakkaa kunnon läjiä yöaikaan niin se herää vääntämään ja ähisemmään sitä kakkaa sit hyvis ajoin ja siihen on saatava tissiä. ihme kakka ähinöitä kyllä...meillä oli keskimmäiselläki pojalla sama juttu. se vvaan heräs joka yö tasan klo 3 ähertämään ja sitä kesti vaihtelevasti 2-4tuntia aamuun asti ..se loppui 3kk iässä :) lohduttavaa kun kuitenki tietää et loppuu varmasti aikanaan.

rytmeistä sen verran viel et ei oo meilläkää mitään erityistä rytmiä...eikä tosiaan näin pienillä tarvikkaan olla. sekin tulee sitten aikanaa. sen verran autan vauvaa hahmottamaan aamua,päivää ja iltaa/yötä et aamupesut tehdään aamulla kun herätään ja päivällä sit on normaalit äänet ja meteli talossa,illalla ja yöllä rauhallista ja ei oo valoja....tai yöllä pieni valo pakko olla sen verran et näkee vaippaa vaihtaa ;)

Mahavaivat on ollu parina päivänä nyt vähäisempiä. ihanaa kun ei oo poika joutunu kitisemään ja vääntämään mahan takia. pikkasen on ähissyt ja kitissyt jos röyhtäsy tai pieru kateissa,mut aika hyvin ne kumpiki paukkuu tulemaan =) toki se tietysti taas yöhön pihtaa nuo kakka ähinät...päivällä on nukkunu taas 3tuntia pari pätkää :D täs odottelen jo et heräilis pian syömään...pääsis itekki kokeilemaan jos sais nukkua :)

mitähä vielä piti...eipä muistu nyt muuta mieleen. on muuten pikkasen höyrypää,siis muisti pätkii ja tökkii pahasti :LOL: oon normaalisti ollut aina hyvä muistamaan asiat jne. mut hetiku jää yöunet vähiin niin tuntuu olevan ihan sekopää :ashamed: voi olla et se tosiaan pitää paikkansa niiku sanotaan et MAITOAIVOT :D
 
Painosta piti vielä kommentoida. Minulla on 2kg jäljellä siihen ennen raskautta painoon, mutta toivon vielä että sen lisäksi lähtisi noin 4kg niin pääsisin siihen ihannepainoon... :whistle: ;)

Tutti ei meidän neidille kelpaa muutoin kun on tosi nälkäinen ja äiti ei ole vielä valmis maitobaarien kanssa... :LOL:

Rytmistä ei ole täällä minkäänlaista tietoa. :eek:

Ilta meni taas pikkasen mahahuutoihin, mutta rauhoittui nukkumaan... saas nähdä minkälainen yö tulossa. Neiti sai nyt illalla eka annos IDOFORMia, jospa niistä olisi apua. Perjantaina on tarkoitus aloittaa Devitolit, niin saas nähdä tuleeko niistä lisää mahakipuja... :/
Meillä muuten nukutetaan omaan sänkyyn yöksi mutta ensimmäisen yösyötön jälkeen jää äidin viereen nukkuun, kun en kertakaikkiaan jaksa nousta ja kun itsekkin yleensä nukahdan imetyksen yhteydessä ja herään jossain vaiheessa kun neiti on jo päästänyt irti... :whistle:

Ei muuta kun hyvät rauhalliset yöt kaikille!

:wave: :wave:
 
Hyvää Runebergin päivää kaikille!! :D

Täälä mukavasti mennyt ilta ja yö....ei oo maha nyt kovin vaivannut niin et pitäs itkeä :) ollaan pari päivää nyt otettu noita IDOFORM tippoja,en tiedä olisko niistä apua kenties :whistle: sen verran kakka ähinää kuitenkin ilmassa et aamuyöstä taas syötiin tiuhaan ja äherrettiin reilun tunnin välein. Nyt poju nukahti täs hiljan...oliki 3 tuntia hereillä kun yöunilta noustiin. isot läjät vihdoin kakkas ja röyhtäsyjä tuli...nyt kelpaa nukkua =)

kumma miten tuo poika ei saa yöllä niin kakattua saman kokosia läjiä mitä päivisin...sitä sitte täytyy ähistä ja puskea tunti tolkulla tulemaan pientäkin läjää.
vähän hassua kysyä mut kuinka teidän vauvat yöllä kakkaa??paljon/vähän? :D
5 vaippaa viime yönä vaihdoin,mut ei niis ollu kun pienet kakat jokaisessa. pissaa on reippaasti aina. aamulla sit tulikin hyvät läjät ihann ku panepesurista olis syöksynyt tulemaan kun peppua nostin vaipalle :LOL:

Painoa öhöm täälä jäi synnärille vaivaset 6kg :kieh: kivasti sitä tuliki raskausaikana 18kg....mut eiköhän ne tästä pikkuhiljaa lähe ainakin osa. pari kiloa on kyl jäänyt edellis raskauksista molemmista et oikein mukavaa jos taas jää sen verran :ashamed: eikä siihen auta yhtään se että mieli tekee syödä kaikkea ja paljon!

Nytkin tästä ruuan kimppuun hyökkään ja jälkkäriks vetäsen runebergin tortun :p

mmamaa & poitsu 2vk 2pv :heart:
 
Pääsinpäs taas pojan koneelle :whistle:

Viimeyönä neiti vetäisi ensimmäisen unipätkän klo 22-05 ja sitten 5.15-9 eli todella hyvin. Nyt on ollut aamupäivän taas sellainen ruplatus neidin mahassa.. Jännä miten nuo vatsavaivat on näin päiväaikaan, vaikka neiti kyllä hienosti "potee" vaivansa ilman itkuja (mikä minusta on hieman outoa..) Muutenkin neiti säästelee äänijänteitään (tiedä sitten mihin..) kun neiti ilmoittaa nälkänsäkin päivin öin vain ähräämällä kopassa..
Me pidetään ristiäiset kotona ja koska ne alkavat jo ko 12 (papilla seuraava kaste klo 14..) niin me tarjoamme kunnon ruoan ja kakkukahvit. Vieraita on tulossa reilu 20 joista iso osa lapsia joten senkin vuoksi ruoka kun johan lapsillakin alkaa olla nälkä ja vieraita tulee myös pidemmältä matkalta. Sisko lapsineen tulee avuksi järjestämään juhlia..onneksi, sillä tarkoitus on tehdä kaikki ruoat ja muut tarjottavat itse :D

Jälkivuodosta kysymys... Onko muillakin niin että saattaa mennä parikin päivää ilman vuotoa ja sitten se alkaa jonkinsorttisena taas (siis se vuoto)?? Minä un en muista miten se oli noiden muiden kanssa (ja edellisestähän on reilu vuosi :ashamed: )

Olisiko kenelläkään innostusta kerhon perustamiseen ja siis onko halukkuutta kerhossa kirjoitteluun :attn: ?? Ajattelin vain kun siellä voisi kirjoitella "oman porukan" kesken jolloin nimien ja kuvien julkaisu olis helpompaa myös niille jotka ei sitä täällä yleisellä puolella halua tehdä..

Minä taas yritän päästä jossain välissä koneelle.. Toiveissa olisi että ensiviikolla saisin taas oman koneen toimimaan..

MaMa ja tytsykkä 3vk 1pv :heart:
 
MaMa Mulla tuntui jälkivuoto loppuvan kolmen viikon paikkeilla kokonaan. Kaksi päivää meni ihan kuivana ja sitten yks kaks kauppareissulla hulvahti :x Onneksi mulla oli pikkuhousunsuoja ja autossa sulloin nenäliinoja kalsareihin :LOL: Nyt vuoto on kai kokonaan loppunut, kun ei ole enää yhtään tullut viikkoon.

Kilot jäi jo laitokselle lähes kokonaan, nyt on 3kg vähemmän kuin ennen raskautta ja se on jo vähän liiankin vähän. Liikun todella paljon ja kaipa tuo täysimetyskin asiaan vaikuttaa.

Meillä pikkuäijä kakkaa parikin kertaa yössä, joskus enemmänkin. Vaihdan vaipan pyyhkeen päällä sängyssä puhdistuspyyhkeitä käyttäen, ettei menisi ihan täydeksi heräämiseksi koko touhu. Siskolta sain neuvon, ettei kannata yöllä touhuilla mitään ylimääräistä, vaikka vauvakin olisi virkeä. Pari kertaa poika onkin ollut ihan silmät kirkkaina neljän-viiden aikaan, mutta sängyssä ollaan vaan hissukseen köllötelty ja siihen se sitten on nukahtanut.

Aika paljon ja pitkiä aikoja tuo jaksaa jo seurustellakin. Viihtyy sitterissäkin oikein hyvin. Eilen pysähtyi tuijottamaan nyrkkiään silmät suurena :D

 
Tervehdys,

Kiloista on jäljellä tämän aamuisen puntarisession mukaan +5,5 (kiloja raskausaikana tuli yhteensä noin 11kg). Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin noi loput 4-5kg roikkuu sitkeästi mukana tein sitten mitä tahansa aina siihen asti kun jatkan imetystä :kieh: .

Jäkivuoto mullakin on just tota samaa. Muutaman päivän ei tuu mitään ja sitten esim. lenkin tai saunan jälkeen alkaa vuoto uudelleen. Tällähetkellä kuitenkin vuoto on selkeesti vähenemään päin. Mulla on kanssa lantio/vatsa välillä ihan hellänä. Epäilen, että olen jumpannut lantionpohjanlihaksia niin antaumuksella/ahkeraan, että on siksi tuo koko vatsalihaksisto (tai siis rippeet niistä)ovat ihan jumissa.

Meillä yö meni hyvin. Imetin pimun Grayn anatomian aikana, mies antoi pullosta vielä 30ml päälle ennen unille käyntiä ja pimu nukkuin noiden voimalla aina neljään asti. Seuraava syöttö oli sitten seiskalta ja puoli kympiltä, joten mukavat unet sai nukkua itsekkin, varsinkin kun tuolla neljän syötöllä nukuin sikeästi kuin tukki :) . Mietin muuten, että kun tällä kertaa pimu nukkui tuon ekan, pitkän pätkän omassa sängyssään niin pidensiköhän se tuota syömisväliä kun ei ollut tällä kertaa tossa mun kainalossa haistelemassa maitotuoksuja?.

Meillä pimulla on ns. kakkapäiviä eli tekee isot tortut parin tunnin ähinällä noin jokatoinen päivä. Yöllä en vaippaa vaihda, vaikkakin varmaan kantsisi kun tänäänkin oli koko yöpuvun selkä märkänä kun oli vaippa niin painavana pissastaettä falskasi.

Minä olisin kyllä kiinnostunut jostain vähän privaatimmastakin kirjoittelupalstasta, toki tännekkin jatkaisin kirjoittelua, mutta silleen yleisemmällä tasolla.

Henkilötunnus saatiin pimulle eilen kun tuli ne nimipaperit postissa kotiin.

Nyt täytyy mennä. Mies lupasi viedä mut syömään jonnekkin ulos kun ollaan kahdestaan tai siis kolmestaan viimeistä päivää ennen kuin hänen isyyslomansa loppuu.

Jaksamisia kaikille :wave:

:heart: Anni ja masukki 1vko6pv :heart:
 
Taas tänne hetkun vähän aikaa löytyy :D
Tuo MaMan idea kerhon perustamisesta kuulostais tosi hyvältä :attn: kannatan!! mä en tänne julkiselle nimiä ja kuvia laita,mut kerho on asia erikseen missä on tää "oma" porukka :D

jälkivuoto on kans vähän tota et välistä lorahtaa ja sit taas menee kuivana pitkän aikaa . aika niukkaa on muutenki ollu,mut sit tulee sellanen hyökyaalto et lorahtaa enempi...ei kyl ollenkaan mitään isoo määrää siltikään,mut tollasta epätasaseen tahtiin tulevaa löytyy täältäki. odotan jo et pian loppuu kokonaan nää rättiviikot....muistaakseni edellisistä pojista kesti vähän reilu 2viikkoa :whistle: kolmen viikon kieppeillä olis jo ohi... et josko pian :)

pikkumies vetelee vieläki samoja unia mitä tos aiemmin kun kirjotin. sillä on selvästi yö aina päiväsaikaan...nukkuu niin rauhallista unta 3-4tuntia koko päivän välillä syöden.
seuraavan syötön jälkeen jos uni maistuu vois laittaa ulos vaunuihin. en taida viittiä lenkille lähtee puolen tunnin takia. mä meen kirjaimellisesti ton mukaan et ekana päivänä vartti,sit puol tuntia jne. pikkuhiljaa totutella tohon ulkoilmaan :D eilen alotettiin vartilla ulkoilu..hyvin uni maistui ja ei herännyt vaikka siirsin sisälle ja riisuin ulkovaatteet.

joo mut eipä tunnu keskimmäinen poika suostuvan päikkäreille mummun nukuttamana joten täytyy mennä katsomaan :wave:
 
:heart: Tyttönen tänään tasan 1kk!! :heart:

Mulla vasta aamukahvit menossa. Tuli nukuttua vauvan kanssa aikas pitkään. Nukahdettiin molemmat vielä aamuimetysten jälkeen meiän sängyn päälle ja herättiin tuossa 10.30. Illalla meni taas ähistellessä tuolla vauvelilla se nukahtaminen. Puolelta öin tais vasta kunnolla nukahtaa.

sef...
Joo, varmasti riittää. Mähän siis en yhtään tiedä itse noista määristä mitään. Olisi mukava tietää, paljonko oma likka syö... mutta en tiedä. Kai tarpeeksi kuitenkin =) Ja onhan se tosiaan, että kun 3 tunnin välein syöttää, niin se on 8 kertaa vuorokaudessa, ja jos 4 tunnin välein, niin se on 6 kertaa vuorokaudessa ja jos välillä menee pienemmillä tai suuremmilla väleillä, niin kerrat taas nousee tai vähenee... niin että varmasti sen maitomäärän tarvekin sitten sellaisissa tapauksissa vaihtelee. Musta ainakin välillä tuntuu, että tyttö syö 10-15 minuutissa molemmat rinnat ja on tyytyväinen seuraavat 4-5 tuntia. Tai sitten esim iltasella tuntuu, että syö ja syö... tunnin... ylikin jos antas sen roikkuu tississä, niin kai tuo rinnasta tulevan maidon määrä vaihtelee Tai jos ei rinnasta tulevan maidon määrä vaihtele, niin sitten vauvalla kulloinkin olevan tarpeen määrä?? Ois kyllä kiva tietää miten vauva milloinkin juo... millaisia määriä??

Henkilötunnuksesta... Joissain sairaaloissa saa sen just esim noiden decursusten liitteenä. Toisissa vauvan tiedot on äidin henkkareitten takana synnärillä olo ajan. Me nähtiin eka kerran henkkari kun käytiin isyydentunnustuksessa, niin niistä papereista. Nyt on nuo paperit tullut kotiinkin jo väestörekiserikeskuksesta...

Mä olisin myös innokas "priva-kerhosta/kirjoittelusta". En kuitenkaan tänne halua/pysty mitään liian intiimiä kirjoitella.

Mulla taisi kaikenkaikkiaan 4 viikkoa se jälkivuoto kestää. Mutta 3 viikon kuluttua oli kyllä niin olematonta jo, että uskaltauduttiin jo miehen kanssa petihommiin ;)

Autoiltu on kyllä. Tyttö viihtyy autossa. Yksin istuu takapenkillä, ellei ole sisaruksia mukana autossa. Mä ja mies edessä. Kerran ku oltiin koko poppoo liikenteessä (kaikki 9 henkee), niin menin keskipenkille vauvan viereen, ku matkalla pysähdyttyämme alkoi huutaa. Mutta rauhoittui, ku auto lähti käyntiin, niin en mä oikeen nähnyt mitään syytä, miksi mun olis siinä ollut tarpeellista istuu...

Sisarusten vaunuista/pieni ikäero... tms... Silloin kun mun vanhemmat tytöt olivat pieniä (ikäeroa 1v4kk) meil oli eka kaksostenrattaat. Ora-merkkiset ei ole niin leveät kuin muut, ne oli tosi näppärät. Oisko vanhempi tyttö ollut jonkun 2v, vähän reilu, ku hommattiin seisomateline. Se on tosi hyvä! Mutta lapselta se vaatii sen, että tottelee. Seisoo siinä, jos on vaikka kiire johki ja pitäs päästä eteenpäin. Ei poukkoile ja hypi pois. Ei pistä vastaan, eikä huuda, että haluaa istua. Suostuu seisomaan =) Meillä meni hyvin. Mutta jos tää nuorempi tyttö, näistä vanhemmista olisi ollut se, jonka ois joutunut matkaa seisomatelineellä, niin en usko, että olisi samalla lailla onnistunut. Ainakaan siinä iässä.

rakuuna ja tyttö TASAN 1kk
 
Heip!
Täällä oli tosi hyvä yö, muksu nukkui omassa sängyssään iltayöstä 3 tuntia, sitten söi ja jatkoi taas omassa sängyssä muutaman tunnin aamuyölle asti jolloin alkoi pieni ähinä mutta silloin mamma olikin jo ihan hyvin nukkunut ja virkeä. Yökakoista meillä niitä kyllä tulee mutta mä en jaksa vaihtaa kun kerran yössä vaippaa kun ei tuo tunnu niistä kärsivän. Ja pyllyä en myöskään lähe pesemään yöllä, pyyhin vaan puhdistuspyyhkeellä.

Mekin on autoiltu jo jonkin verran, tänään käytiin mummilla kylässä. Tyttö nukahtaa heti kun kaukaloon laittaa ja yleensä torkkuu koko matkan. Kyllä se mustakin on vähän hankalaa kun ei näe vauvaa ajaessa mutta en oo niin pitkiä matkoja ajanu et olis tarvinnu pysähtyä tarkistamaan onko kaikki ok.

Jälkivuotoa on vielä, semmosten normaalimenkkojen verran jotka ei mitenkään erityisen runsaat oo mutta välillä aina hulahtaa enempi eli ei ihan pikkuhousunsuojalla pärjää. Mä inhoon siteitä niin pakjon et toivon et loppuis jo... Muuten oma olo ja lantionpohjakivut alkaa jo helpottaa eikä enää tunnu että paikat putoais kävellessä :) Ehkä musta vielä tulee ehjä siltäkin osastolta... :)

P&A 17pv
 
Ihanaa Runebergin päivää kaikille :) Vihdoin ja viimein olen selvinnyt influenssan kourista... Onneksi pikkumies ei sairastunut ollenkaan. Toivottavasti pysyy edelleen terveenä. Parin viikon päästä on sairaalan käynti, jossa tutkitaan munuaisia. Epäilevät vesimunuaisia. Onneksi kuitenkin poika syö ja pissii paljon, eli asiat ovat siinä mielessä kunnossa.

Joutuuko joku muukin antamaan vauvalle rautalisää? Pikkumiehelle menee ja voi kamala niitä masuvaivoja! Yleensä olo helpottuu, kun lopulta rautalisän jälkeen räjähtää vaippaan. Kamala katsella, kun toinen on niin kipeä eikä voi asialle mitään. Toivottavasti sitä lisää ei tarvitsisi pitkään antaa.

Yökakkaa tulee kyllä. OIkeastaan jokaisessa vaipassa on yleensä ainakin vähän kakkaa. Niin kuulemma voi olla, kun saa rintamaitoa.
 
pikaseen piti tulla lukemaan mitä juttuja on tullu :D en mitenkää koukussa oo :snotty: mun mielestä se kerho olis hyvä juttu, mutta oon jostain täältä lukenu kerhoista, mut mul ei oo hajuukaan mistä täältä "löytää" kerhot ja miten edes perustetaan. kukas olis halukas"avaamaan"sen kerhon?"

täälä taas poika nukkui koko yön. on nyt 3 yötä nukkunu kokonaan. nukahtanu iltasin vähä ennen klo23 ja tänään ja edellis aamuna heräs puoli 9 ja eilen puoli 7. ihanaa kyl.saa nähä jatkuuko. yhtää en luota vielä, että nukkuis koko yön. syö kyl päivisin niin tiheesti, että ihmekkös ku nukkuu yön hyvin. aamusta vauva ottaa pisimmät päikyt.

peruin sit eilisen neuvolan. tunnustan, että laiskottelin. mun olis pitäny kävellä sinne, ku ukko iltavuorossa ja pojat ei olis kerenny nukkuun päikkäreitä niin olis ollu varmasti erittäin levoton ilta tiedossa, niin omaa napaa ajattelin sit. ilo mielin olisin kyl kävelly, et sais näitä raskauskiloja pois.en oo ollenkaa käyny puntarilla synnytyksen jälkeen. noh, ens viikolla mennään neuvolaan sit. muutenki poju on nyt 1,5kk ja toi eilinen neuvola olis ollut se 2kk neuvola, olis tullu taas pitkä väli ku olis ollu seuraava eli 3kk neuvola.

meillä poju kakkaa nykyään enemmänki iltasin. toki joka vaipas melkein on joku pieru viiva jos ei kunnon läjää oo. nyt ei kyl oo muutamaan yövaippaankaa tullu sontaa. mut kyl vielä muutama viikko sit oli ihan joka vaipassa kunnon läjät.

jeps. mutta nyt meen viihdyttään isompia poikia
'
 
Hyvää Runebergin päivää kaikille! Niitä torttuja on kyllä syöty... Ihan tein oma versio, kun en niistä kaupan versiosta tykkää ja kyllä tuli hyvää!! :D

Meilläkin meni yö ihan mukavasti. Neiti söi joskus ennen 22, sitten heräsi 00.30 ja söi, sen jälkeen oli hiukan itkuinen, niin kävelin sen kanssa n.5min siihen nukahti ja heräsi seuraavan kerran 4.30 ja 7.30. Eli ihan hyvin meni. =)
Tänään käytiin neidin kanssa labrassa, kun piti neidiltä kilpirauhaskokeet ottaa, minun lääkityksen takia. Hyvinhan se loppujen loppuksi meni, vaikka neiti toki protestoi niinkun pitääkin tehdä!! :'(

Jälkivuoto tulee vielä täällä, ei mitenkään runsaat, mutta eihän ne runsaat ole koskaan ollutkaan. Esikoisen kanssa tuli sitä vuotoa n. 5vko, eli kai se siihenkin nyt menee...

Minuakin kiinostaisi se privaatti kerho jos joku vaan osaa semmosta perustaa... :)

Meidän neiti kyllä kakkaa lähes joka vaipassa, tosin yöllä saattaa olla pienempiä. Vaippaa vaihdan myös yöllä, mutta ei ehkä joka syötön yhteydessä, ja täälläkin vaan pyyhitään yöllä ettei heräsi liikaa... :whistle:

Tänään kävin uudestaan puntarilla ja hups nyt oli kiloja enää 0,3 siihen ennen raskautta painoon!! :D Eli hyvältä näyttää... Sain etsiä omat farkut esiin ja sitten kun tultiin labrasta niin pakkasin äitiysvaatteet pois... Vähän tuli haikea olo, mutta ehkäpä niitä vielä joskus saa käyttää uudestaan... ;)

Rauhallista illan jatkoa kaikille!

:heart: Enkelitytön äiti ja Prinsessa 13vrk :heart:
 
Millaisia nuo kerhot ovat? Eli pääseekö sinne kuka haluaa kirjoittelemaan niinkuin tännekin? Minäkin voisin olla kiinnostunut.

Nyt ei oo tullut itse paljoa kirjoiteltua, mutta oon käyny lukemassa teidän muiden kirjoituksia.

Tuosta jälkivuodosta on vaikea sanoa milloin se tarkalleen loppui, kun se väheni silleen pikkuhiljaa. Tai kyllä nytkin vielä ihan hieman tulee, mutta melkeinpä loppunut.

Ootteko muut jo jättäneet vauvoja hoitoon esim. mummojen luo? Meillä mun anoppi ollut parina päivänä hoitamassa, kun oon joutunu koululla käymään (ei onneks oo montaa päivää et siel pitäs enää käyä, teen lähinnä etäopiskeluna tutkintoa). Onhan mieskin ollut kotona, mutta ei jatkuvasti sisällä silloin kun anoppi hoitanut.

memmu ja poika tasan 1 kk
 

Yhteistyössä