TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

:wave:

Mulla on tänään se sokerienmittauspäivä, eli 4 krt pitää tänään pistää sormeen.. No, ekat kaksi lukemaa ainakin ihan ok, ilmeisesti. 4,3 ja 4,9. Tietääkö kukaan, mitä niiden pitäisi olla?

Piti kommentoida vielä tuosta joulusta eli olen siis henkeen ja vereen jouluihminen mutta en lahja- enkä krääsäihminen! Esimerkiksi esikoinen saa meiltä tasan yhden lahjan, ja se harkitaankin sitten huolella. Jo viime vuonna ahdisti kun kuusen alunen meinasi täyttyä lahjoista, vaikka kaikki oltiin kielletty mitään hankkimasta. Toisillemme miehen kanssa ei olla koskaan ostettu mitään, ei edes synttäri tms. lahjoja. Paras lahja on se, että mies on koko päivän kotona! Ruokaan panostetaan, mutta valmiit laatikot aion tänäkin vuonna ostaa, samoin rosollit jne. Eli en siitäkään ressaa. Kynttilöitä kuluu paljon!! Ja viime jouluksikin tehtiin piha täyteen jäälyhtyjä, sähköjouluvaloja en halua ulos. Nyt olen jo katsellut kaupassa lyhtyjä, tekisi mieli ostaa iso kasa ja laittaa esim. ikkunan ulkopuolelle kattolautoihin roikkumaan niin näkisi ne sisältä myös. Joulupukkia meillä ei käy, ei liity meidän jouluun mitenkään. Tai siis lapselle puhutaan kyllä joulupukista, mutta meillä se ei vieraile, lahjat ilmestyvät kuusen alle jossain vaiheessa kuin varkain. Tää mun angsti (jos sitä sellaiseksi voi sanoa) lahjoja kohtaan tulee varmaan lapsuudesta, sillä meitä lapsia oli 4 ja jokainen sai vain yhden lahjan. Sitten tottakai lapsena harmiteltiin ja oltiin katkeria, että muut perheet saivat niin paljon lahjoja. Myöhemmin tajusin, mikä rikkaus meillä kuitenkin oli niissä yksissäkin lahjoissa... :ashamed:

Pesänrakennusvietti on täälläkin kova! Tosin nyt en tosiaan osta vauvalle mitään ja pinnasängystä puuttuu edelleen patjat ym. mutta muuten on nyt taas kiva laittaa kotia, varsinkin kun on aikaa. Pikkuhiljaa hipsuttelen täällä villasukat jalassa ja nautiskelen ajatuksesta, että kohta tulee kaamos ja talvi :xmas: Olen myös alkanut leipomaan aivan hulluja määriä, leipää ei tartte kaupasta enää meille ostaa :LOL: Makeita herkkuja en niinkään ole tehnyt, tosin jouluksi ajattelin kerrankin tehdä jotain muutakin kuin torttuja. Piimään tehty suklaakakku ja valkosuklaajuustokakku ois harkinnassa... Mutta, kaiken voi pistää vielä uusiksi salaa etukäteen syntyvä vauva :heart: Joten en viitsi vielä kovin suunnitella jouluakaan...

Emmy: mulla ainakin joskus verenpaine on ekalla mittauskerralla paljon korkeampi ja johtuu juurikin tuosta jännityksestä. Kerran sitten sain (tästä on jo muutama vuosi tosin aikaa) kotiin mittarin ja heti parani tulokset! Joten kyllä jännittäminen vaikuttaa ja varsinkin pulssiin! Mulla tosin korkea pulssi muutenkin mutta silloin meni lähellä 90 aina. Nyt raskausaikana en ole kärsinyt verenpaineesta, koska meidän suvussa ilmeisesti raskaus nimenomaan alentaa paineita...

Nyt verensokereita mittamaan ja leipätaikina alulle :D
:wave: Lappitar ja Hippunen 28+2
 
Hei,täällähän höpötellään jo joulujuttuja :xmas: :xmas:
Siis mustahan tulee varsinainen tonttu,kun marraskuu vaihtuu :LOL:
Muksujen kans on jo tullut perinteeksi,että ekana marraskuun vko:nloppuna paistetaan erä pipareita,torttuja ja glögit päälle :p
Tosin nyt jos sähkömies ei ehdi yhdistämään hellaa ja liesituuletinta tän kuun aikana,pitänee mennä leipomaan anopille mutta haitanneeko tuo :D

Suunniteltiin tytsyjen kanssa,että nyt kun olohuoneessa on isot erkkeri-ikkunat,tehdään niiden väliin joulumaa.
Pumpulia lumeksi,purkkilunta ikkunaan,poroja,tonttuja...kaikkea mitä Tiimarista ja Sinooperista löytää ;)

Anopilla on ollut sama perinne joka vuosi ja nyt naureskelin miehelle,että pannaan kilpailu pystyyn,hih!

Istuskelen taas hyvin ryhdikkäästi,sen verran napakoita potkuja tulee jo ylös kylkikaareen :|
Eilen neiti taas nosteli pyllyään ulospäin,kun huomas,että isi silittelee.
Tästä tytöstä taitaa tulla äitinsä kaltainen sylikissa :LOL:

Pikkku neiti 29+1
 
Lappitar kyselit noista sokeriarvoista.. Nuo mitatut arvot on oikein hyvät eli ei huolta niiden puolesta, toivottavasti arvot ovat olleet koko päivän yhtä hyvät niin ei tarvitse sen puolesta enää huolehtia :D
Minullakin huomenna taas mittauspäivä. No nyt on hankittu lipasto tulokkaan vaatteille ja ne on nyt saatu järjestykseen eli taas yksi huoli vähemmän..

MaMa ja tytsykkä 28+5
 
Hih hih mun joulukysymys sai aikaan kunnon joulutunnelman täällä :) Onpas pikkuinen ollut hiljainen pari päivää..mistähän se nyt noin väsyksissä on. Huomenna on onneksi neuvola/lääkäri, rauhottuu sitten minunkin mieli kun kuulee taas sydämenlyönnit :heart:
Missä vaiheessa te ajattelitte sairaalakassia alkaa pitämään valmiina? Ensikertalaisena taas kyselen kaikenlaista :)
 
Hei taas!

Tervetuloa kaikki uudet mukaan jännittämään loppu suoralle.

Pesän rakennusvietti täällä kans on vietti iskenyt kovasti päälle. Ajattelin lähteä perjantaina käymään Haaparannan Ikealla katsomassa josko jotain kivaa löytyisi Suhmuran huoneeseen.

Joulusta minä olen oikea joulu ihminen, rakastan kynttilöitä ja laittaa kotiin ulos ja sisälle kaikkea kivaa ja ihanaa. Lahjat meillä alkaa olla jo hankittuna, inhoan turhaa krääsää joten lapset saavat vain tarpeellisia juttuja ja molemmat yhden sellaisen mitä itse haluaa. Aikuisille ei oikeastaan osteta mitään vasta joulun jälkeen jotain tarpeellista. Joulussa minulle on tärkeintä rakkaiden kanssa yhdessä olo ja ihana rauhallisuuden tunne.

ON: OYS:n kontrolissa toidettiin neidin jääneen nyt kasvussa hiukan jälkeen, mutta sehän oli ihan odotettavissa. Crohnin äitejen vauvat ovat hiukan normaalia pienempiä, samoin oli myös esikoisen kohdalla. Nyt sitten on kontrolli kahden viikon välein ja vauvan ravinnon saantia tarkkaillaan nyt. Itse jotenkin toivon, että Suhmura saisi olla joulukuun puoliväliin asti masussa. Neiti oli perätilassa ja vääntää itsensä poikittain joka ilta ja voin kyllä sanoa, että se ei tunnu kivalta.

Leppoisaa viikkoa kaikille.

Hemuli ja Suhmura 29+4

 
Hei taas!

Tervetuloa kaikki uudet mukaan jännittämään loppu suoralle.

Pesän rakennusvietti täällä kans on vietti iskenyt kovasti päälle. Ajattelin lähteä perjantaina käymään Haaparannan Ikealla katsomassa josko jotain kivaa löytyisi Suhmuran huoneeseen.

Joulusta minä olen oikea joulu ihminen, rakastan kynttilöitä ja laittaa kotiin ulos ja sisälle kaikkea kivaa ja ihanaa. Lahjat meillä alkaa olla jo hankittuna, inhoan turhaa krääsää joten lapset saavat vain tarpeellisia juttuja ja molemmat yhden sellaisen mitä itse haluaa. Aikuisille ei oikeastaan osteta mitään vasta joulun jälkeen jotain tarpeellista. Joulussa minulle on tärkeintä rakkaiden kanssa yhdessä olo ja ihana rauhallisuuden tunne.

ON: OYS:n kontrolissa toidettiin neidin jääneen nyt kasvussa hiukan jälkeen, mutta sehän oli ihan odotettavissa. Crohnin äitejen vauvat ovat hiukan normaalia pienempiä, samoin oli myös esikoisen kohdalla. Nyt sitten on kontrolli kahden viikon välein ja vauvan ravinnon saantia tarkkaillaan nyt. Itse jotenkin toivon, että Suhmura saisi olla joulukuun puoliväliin asti masussa. Neiti oli perätilassa ja vääntää itsensä poikittain joka ilta ja voin kyllä sanoa, että se ei tunnu kivalta.

Leppoisaa viikkoa kaikille.

Hemuli ja Suhmura 29+4

 
Iltaa

Tuo Tuulian jouluikkuna kuulosti ihanalta, ehdotin heti miehelle että tehdään mekin sellainen tänä vuonna :)
En itse ole mikään erityisen jouluihminen, mutta toki sen tunnelma on ihana. Jouluruokia teen mielelläni itse, koska olen vasta parina vuonna ollut se, jonka vastuulla ruoat on. Aikaisemmin mentiin aina vanhempien luokse jouluksi, nyt tulee kolmas joulu oman pikkuperheen kanssa. Ja ainakin vielä seuraavakin ollaan täällä kotona - harkitaan sukujoulua sitten, kun lapset ovat vähän isompia. Itselleni ajatus sukujoulusta on ihan kauhistus, ainakin sen laajemman sukukäsityksen mukaan. Vielä ehkä kestäisin jomman kumman vanhemmat (ja sisarukset yksinään), mutten todellakaan mitään serkuista naapureihin koostuvaa jouluporukkaa! Siinä olisi oma joulu pilalla.

Yksi tärkeimmistä elementeistä mulle on se rauhallisuus ja oma nautiskelu perheen kanssa, eikä siihen tarvita kuin kaikille hyvät kirjat joululahjaksi ja paljon ruokia kaappeihin! Jouluyönä voi sitten polttaa kynttilöitä ja lukea kirjaa, ja nälän iskiessä voi hakea vuorotellen suolaista ja makeaa yöpalaksi... :)

Oma maha senkun paisuu vaan. Tuntuu, että se on vähän isompi kuin esikoista odottaessa, vaikka vauvan pitäisi olla kooltaan hivenen pienempi. Hassuista ruokahimoista sen verran, että esikoista odottaessa eucalyptus oli tosi himottava (piti hankkia sen hajuista yleispesuainettakin!), nyt taas vedän porkkanoita hullun lailla :) Tosin tänään erehdyin ostamaan nostalgian vuoksi niitä halpoja kovia eucalyptuskarkkeja joita vedin viime raskaudessa pussitolkulla (ja sain raivarin jos ne loppuivat kesken), ja kyllähän ne nytkin maistuivat syntisen hyviltä ;)

Tyttö ei nyt tykkää että istun etukenossa koneella, pitää varmaan olla kiltti äiti ja rojahtaa sohvalle tekemään mahalle tilaa :)

Tuttiritari & pikkuneiti 28+5
 
Huh Huh se on nyt sit tasan 30 viikkoa !Apua mihin se aika katoaa? Voi tykkään kans kovasti joulusta ja täytyy tunnustaa et meillä ostetaan lahjoiks hyödyllisiä lahjoja ja myös sellasta turhaakin jota ilmankin pärjäis :ashamed: Joulu vietetään yleensä minun vanhempien luona jonne myös 2 sisarta perheineen tulee ..näin on ollut jo iät ja ajat ja jos ei sinne päästä ei tunnu edes joulu joululta :/ Minä olen kyllä ajatellut et mun tuurilla makaan joulun sairaalassa..mut sen näkee sit.Aina on kyllä lapset menny yliajalle.Lahjoista vielä eli en ole saanut hankittua vielä juuri mitään mut lauantaina pitäis lähteä vähän ostoksille ettei jäis ihan viime hetkille :) Nyt laittamaan vielä yhtä lasta kouluun :wave:
 
Heippa!
Nyt iski pesänrakennus ja lujaa iskikin! Ostettiin pinnis, siihen patja ja reunasuojus, vaikkei ne nyt ehkä ne ensimmäiset asiat ookkaan.. :) Tutkailtiin samalla vaunuja, ja rupes tuntumaan että pitäs tehä ne ite että sais kaikki ominaisuudet mitä haluaa... :LOL: Ja kun mun mies ei ymmärrä sitä miksi oon niin tarkka väreistä..nooo...kai sitä saa sen verran pikkumainen olla!

Tulipas kuulkaa mieleen sellainen tyhmä juttu, että tarviiko vauva heti pienen tyynyn? Anttilassa myytiin sellasta ihan miniä ensityynyä, ja mietin että kuuluuko/voiko/tarvitseeko sellaista laittaa jos vauva nukkuu äitiyspakkauslaatikossa ensalkuun. Suunnittelin että rupeen ite ompelemaan lakanoita sun muita tekstiilejä että sais vähän säästettyä rahaa.. Imetystyynyn mietin että teen kanssa ite.

Ja joulusta! En malta odottaa, mutta lahjat on kyllä kaikki hankkimatta. Se on niin vaikeeta, eikä koskaan halua ostaa sitä kynttilä-servetti pakettia...tosin joskus joutuu kun kaikilla on jo kaikkea.. Mutta mä suorastaan rakastan joulua! Tosin en alota sen miettimistä ehkä ihan vielä tässä vaiheessa, yritän pihistää sen tonne marraskuulle! =)

Monna79 & nappula 25+6
 
Huomenta!

Monna79 Vauva ei tarvitse tyynyä lainkaan. Ne pienet tyynyt on kai tarkoitettu hieman isommille vauvoille, mutta vastasyntynyt ei tyynyä kaipaa.

Sairaalakassi pakataan varmaan taas vasta tammikuussa. Muutenkin oon niin hidas laittaa mtn valmiiks niin tuskin tuokaan kovin aikasin laitetaan.

Joulu on ihanaa aikaa, tosin en jaksa itse laittaa joulua kovin kummoisesti. Koristeita tulee jonkun verran ja ikkunoihin valoja. Keittiöön ja olohuoneeseen jouluiset pöytäliinat ja siinä se. Sit leivotaan pipareita ja torttuja, ostetaan mandariineja ja punaisia omenoita. Ruoat ostan valmiina, en jaksa/osaa tehdä niitä itse.
Meillä taas lapset saa juuri sitä krääsää lahjoiksi. Ostetaan pari laadukasta lelua, eli pienelle esim. jotain fisher pricea ja isommalle legoa. Kestää sit muksuilta toiselle. Muistan kuinka itse oli pienenä ihana avata lahjoja kun siellä oli joku lelu jonka oli toivonu. Haluan saman muiston lapsille antaa. Lahjoja on sit määrällisesti vähemmän, en silti halua että ipanat tottuu siihen et lahjoja tulee paljon!
Itselle joulussa tärkeintä on yhdessä olo. Kaikista parhaimmat joulut on vietetty minun sisaruksien ja äidin kanssa, en edelleenkään osaa viettää joulua muualla :LOL: Ja meitä on paljon, 7 sisarusta+äiti ja sisarusten perheet, eli parhaimmillaan porukkaa oli 20 henkeä ahtautunu siskon luokse. Tunnelmaa oli ja se on ihanaa!
Nyt ajattelin et voitais viettää ensimmäistä kertaa joulu omassa kodissa. En usko et jaksan alkaa raahautuu ison mahan, kahden lapsen, koiran, lahjojen ja tavaroiden kans minnekään!
Mutta, sen näkee sitten!

Ens viikolla olis Oysiin meno! Hiukan alkaa jännittää, lievästi sanottuna! Painajaisia näen joka yö |O Pelottaa minkälainen kätilö/hoitaja siihen "haastatteluun" sattuu tulemaan, ja minkälainen se lääkäri sit kans on. Viimeksi lääkäri oli jotenkin tyly, sillä asenteella pelkopolilla et "oot kumminkin uskaltanu ittes tuohon tilaan saattaa!"
Sitten jännittää sekin et kertooko ne kumpi meille olis tulossa :D Olis NIIN ihanaa saada tietää se...
Tuttemui: kerrottiinko teille kumpi tulee vai kysyittekö edes silloin kun kävitte? Se ei kyl varmaan teidän tilanteessa ollu ensimmäisenä mielessä... :ashamed:

Lääkärissäkin kävin ja sairasloma jatkuu. Kohdun kaulaa oli reilusti jäljellä, tosin se oli hitusen pehmenny muttei viel mitään huolestuttavaa. Käski kumminkin ottaa rauhallisesti.
Muuten kaikki ok. Eeliksen sydänäänet on samaa luokkaa kun nuilla kahdellakin on ollu, joten siitäkään ei voi sukupuolta arvailla. Kaikilla on siis samat sykkeet ollu, siin 150 paikkeella.

Mrs O & Eelis 25+4
 
Ihanaa lueskella teidän joulusuunnitelmia.. :xmas: Meillä tulee luultavasti ihan tylsä joulu tänä vuonna. Mun mies ei turkkilaisena joulun päälle ymmärrä ja mun koko suku asuu toisella puolella Suomea, niin en viitsi itseäni varten alkaa mitään laittamaan. Tai ehkä mä ostan valmista perunalaatikkoa ja jonkun kalkkunan (kun meillä ei kinkkua syödä) ja kuuntelen yksikseni jotain joululauluja niin tulee edes vähän joulutunnelmaa :LOL: Aina ennen ollaan vietetty joulut mun perheen luona, jonne tulee kaikki mun 5 sisarusta perheineen (ja se onkin yleensä ainoa aika vuodesta kun koko perhe on koolla) ja joulupukkikin meillä on käynyt joka vuosi kun aina on ollut noita pikkuihmisiä, ensin nuorin veli ja veljen kasvettua liian isoksi sellaiseen, olikin jo vuorossa siskontyttö :). Nyt en uskalla tän mahan kanssa sinne asti lähteä (tästä yhteen suuntaan 300km), kun siinä vaiheessa laskettuun aikaan on vain reilu viikko..Ellen sitten vietä joulua synnytyssairaalassa :)

Fistik ja PikkuPrinssi 29+5
 
Heissan!

Pesänrakennus käynnissä meilläkin, vaatehuone on valmis =) Eilen nujusin yksinään kaikki muut paitsi isot matot sinne ja kyllä alkaa helpottamaan kun on tavarat paikallaan. Toukan vaatteet vievät yhden korkean kaapin, eli 5 hyllyllistä on täynnä vaatetta. Eikä siinä ole äitiyspakkauksen vaatteita eikä talvivaatteita... eli riittää vähäksi aikaa, voin sanoa että on ihan liikaa. Mutta on aika ihkuja kaikki :) Äippäpakkaus siis tuli eilen, ja mietin että pitäiskö ne kestovaipat laittaa suosiolla kiertoon kun meillä talvella kuivattaminen ei ole mitenkään kauhean simppeliä - vanha talo jne.. no, pitää kattoa. Seuraavaksi valmistuu sitten keittiön seinät - niihin ollaan maalia vedetty ja hyvälle näyttää, valmistunee tällä viikolla. Viimeisenä tulee vielä olohuone, johon on jo maalit osin hankittu. Sen jälkeen pitäis vielä uusia sohva ja nojatuolit... mutta se jäänee ensi kevääseen kuitenkin.

Mulla oli aamulla neuvolalääkäri, oli oikea pikakäynti kun aikaa meni 20 minuuttia. Kaikki kuitenkin hyvin, hemppa oli nyt noussu vähän (118) ja verenpaine ok ja painoa tullu jotain 300g viikossa. Kokonaispainonnousu nyt siis hiukan yli 5 kg. SF-mitta oli 24-25 cm ja toukkeli pötkötteli pääalaspäin ja pylly oikealla puolella, vähän vinosssa siis. Ja silleen se on mun mielestä ollutkin, vaihtaa vaan laitaa mihin aina potkuttelee. Miltä se hikotus tuntuu? Musta tuntuu että toi toukka aivastelee tuolla välillä kun se aina nytkähtelee :LOL: En tiiä onko semmonen ees mahdollista.. heh. Joo ja siis sisätutkimus kesti noin puoli minuuttia mutta kuulemma kaikki kunnossa. Sen parempaa vastausta en tältäkään lääkäriltä saanut - kaipa kaikki sitten niin on. Neuvolatäti vaan aamulla meinas laittaa mut saikulle kun sanoi että olen tosi stressaantuneen oloinen (töistä)... mun kollega jäi moneks viikoks saikulle ja mun alaisista on 3 poissa (lomalla ja osalla muksut kipeinä) ja mä teen täällä nyt kolmen ihmisen hommia... omat tosin jää tekemättä kun on noita muita juttuja. Neuvolan tätsä vaan sanoi että on pakko alkaa hiljentelemään tahtia mut onneks se sitten rauhottu kun sanoin etten tee ylitöitä enää. Että lähden kyllä ajallaan ja kotona sitten lepäilen.. (jos eilistä ei lasketa..). No, kolmen viikon päästä on neuvola joten siihen saakka töissä varmasti ainakin olen ellei tule kovia kipuja. Mullakin on varmaan jotain niitä löystymisjuttuja kun välillä kipuilen - mutta onneks ei ole ihan jatkuvaa haittaa.

JOULU - mä mainitsinkin jo että jotenkin tämä joulu tuntuu erityiseltä, en tosin tiiä miksi. En ole mikään hervoton jouluihminen, tosin ruuanlaitosta ja laatikoiden ym laitosta pidän tosi paljon. Lahjoja kertyy aina liikaa ja tänä vuonna minä ilmottaudun krääsälahjojaksi koska aion tehdä erilaisia hopeakoruja kavereille ja siskolle ym... :heart: Tosin on kummitytölle ostettuna esim. luistimet ja äiskälle ostan yövoidetta kun sitä toivoo kuitenkin, ettei ihan krääsäksi mene. Mutta tulee joukkoon nyt sitten hömppääkin.. ja onhan ne uniikkeja ja omatekemiä koruja joten ei kai ne ihan kauhean paha juttu ole. Varsinkin kun nää joille teen rakastaa koruja :LOL:
Jeps, nyt pitää alkaa hommiin - tänään menen hakemaan toista pinnistä (mökille) ja käväsen marimekon ystävämyynnissä joten en voi jäädä kuppaaman töihin pitkäksi aikaa :)
Ja tervetuloa uusille - täällä onkin kohtuullisen vilkasta keskustelua :)

Lappitar ja Anar, olen aidosti kateellinen teille jos teillä on jo lunta. Mä VIHAAN näitä pimeitä märkiä syksyjä. Ja ens vkl käännetään vielä kelloja että varmasti on pimeää... jos vain saisin miehen lähtemään niin muuttaisin Lappiin lumen äärelle =)
 
Kyllähän se täytyy minunkin liittyä muiden joukkoon. Mulla on laskettu aika 22.1 ja raskausaika on menny tosi hyvin, lukuunottamatta pientä närästystä. En tiedä edes mitä pahoinvointi on, koska en ole sitä kokenut. Jospa vaan kaikki menis samaan malliin loppuunasti.

Joulua kovasti odotellaan ja esikoistamme. Marraskuun alussa pääsen ostamaan pienokaiselle pinnasängyn, liinavaatteita yms.. Vaunut ja muutama vaatekappale vasta hankittu. Hiljaa hyvää tulee:)

Tuntuu, että on ihan kamalasti äitejä jotka saavat tammikuussa vauvan. Itselläni löytyy jo tuttavapiiristä kolme äitiä, joita on onni potkinut. :heart:
 
MrsO En oo käyny äitipolin ultrassa vaan sikiö- ja genetiikkatutkimuksen yksikössä (tai jotain sinnepäin). Siellä ois sukupuolen voinu kysyä, mutta ei viime kerralla kysytty. Katotaan nyt ens viikolla, miltä tuntuu - halutaanko ylipäätään tietää?
Äitipolin käytännöistä en tiedä.
 
Heissulivei!
Uudet tammimammat tervetuloa joukkoon kirjoittelemaan :)
Ihania joulutarinointeja :) Tosi kiva lukea niitä, tulee vielä enemmän joulufiilis :) Kävin kummipoikaa tervehtimässä ennen neuvolaa tänään ja tulikin valkattua postimyynnistä kummipojan äitin kanssa jo jouluverhot :whistle:
Hikka tuntuu meiän vesselillä ainakin sellasena tasaisena pienenä nykimisenä..tai ainakin mä oletan että se on hikka. Ihmettelin kun se on viime päivinä tuntunut niin alhaalla mutta tänään syy selvisikin lääkärillä, pää alaspäinhän se siellä köllöttelee :) Lapsivettä tuntui olevan hyvä määrä ja painoa lääkäri arveli vauvalla olevan alle kilon mutta lähemmäs kilo kuitenkin. Sisätutkimusta ei tehnyt..outoa. Terkkari katsoi tällä kertaa vain painon joka on noussut ihan ok ja myöskin verenpaine oli pikkusen noussut, viimeksi olikin niin alhainen. Hemoglobiini olis kiinnostanut mua itseäni mutta jospa ens kerralla sekin katsottais. Lisäksi sain ajat synnytysvalmennukseen ym. juttuihin :) Paino mulla oli tosiaan noussut enemmän kuin yleensä mutta onkin ruoka maistunut aika hyvin, ei kuitenkaan ole liikaa noussut.
Minäkin mietin tuota tyyny-asiaa, tultiin myös siihen tulokseen ettei vastasyntynyt sitä tarvitse.
Onko kukaan muu muuten menossa naimisiin ensi kesänä? :)

Mimssu82 ja pikkuinen 28+1
 
Heissuli,

Pesänrakennusviettiä tuntuu olevan ilmassa :) Meillä on tämmöinen wanha hirsinen päärakennus, jonka toisessa päässä oleva sali on ollut remontoimatta ja lähes kylmillään. Tilaa on ennestää jo tarpeeksi, niin ei olla kiirettä pidetty. Nyt sitten ykskaks tuli hirveä hinku tehdä sali kuntoon, ja kuinkas muutenkaan kuin jouluksi tietenkin :LOL:

Mies pyysi sitten veljeään avuksi ja kolmisin ollaan viikon verran väkerretty ja muutama viikko menee, että pääsee tapetteja valikoimaan. Entisestä olohuoneesta tuleekin sitten meille ja vaaville tilava makkari.

Minuu on ottanut niin raskaasti päähänkin tässä pari päivää. Haluaisinkin nyt kysyä teidän mielipidettä tähän: Miehen tyttäret tulivat syyslomalla tänne ja saunapäivänä olivat kovin vaisuja ja saivat sitten sanottua, että äitinsä on kieltänyt heitä saunomasta minun kanssani :eek: Meillä on siis tapana käydä saunassa yleensä yhdessä. Tytöt on ekaluokkalaisia. Mun mielestäni tuo on normaalia, vai olenko minä nyt sitten ihan epänormaali? Mies soittikin exälleen, joka paasasi ettei tyttöjen kuulu minun kanssani saunoa (isänsä kanssa siis voisivat saunoa). Nainen elää itsekin uudessa suhteessa, mutta ei kuulemma tulisi mieleenkään viedä tyttöjä yhtaikaa saunaan.

Mä en käsitä :/ Ymmärtäisin jos tytöt itse eivät haluaisi, mutta pidän tuon ikäsiä kyllä vielä aika pieninä. Meille saunapäivä on aina kivaa extraa, kun yleensä heidän tullessaan lämmitetään rantasauna ja paistetaan makkaraa jne.
Mitenhän uusioperheissä sitten yleensä saunotaan?

Vatsassa voidaan hyvin. Hemoglobiini oli yllättäin tosi alhaalla viimeksi (113) ja olen nyt käyttänyt Krautenplutsaftia (vai mikä se mehu nyt onkaan), toivottavasti lähtee nousuun.

Aloitin tässä muuten kutomaankin vuosien tauon jälkeen. Parit sukat ja tumput on jo vaaville tehtynä =)
 
kuka teille tekee tuota painoarviota? mulle tehty ultrassa viimeksi viikolla 20, muuten kukaan ei ole puhunnut painoarviosta yhtään mitään.. olisi kiva tietää miten tuo vesseli mahassa kasvaa. kun siitä aika lailla murehdin, lääkityksen vuoksi.

joulua odottelen pelon sekaisin tuntein, joulu on ihanaa aikaa, mutta silloin on laskettuaika jo aika lähellä, ja tuota pelkoa hieman on synnytystä kohtaan. ja meidän joulut on aika sekavaa aikaa, mennään varmaan ainakin mun vanhemmilla käymään, ja lahjoista, rakastan lahjojen antamista ja toisaalta ostamistakin, lähdetään ensi viikonloppuna tallinnaan jouluostoksille, mutta se miettinen mitä kenellekin lahjaksi, se stressaa.

emmy 29+3
 
Saunomisesta pikaiseen; meillä ainakin saunotaan aina kun miehen tytöt tulee käymään (7 ja 9 vuotiaat)! Onpa kyllä kummaa käytöstä tyttöjen äidiltä tuollainen :eek: Meillä ainakin typyjen äiti ennemmin ihmettelis jos ei saunottais!!
Mutta, JennaKä miehes ex ei voi päättää mitä teillä tehdään ja mitä ei! Mun mielipide on et saunokaa vain ihan normaalisti!
 
runttipulla ei täällä vielä sentään lunta ole, mutta on aika valoisaa jo pakkasöiden jälkeen, kun maa on kuurassa.. näin kahden koiran omistajana toivois pikaista lumen tuloa ja maan jäätymistä. On tuota kuraa ja hiekkaa aikas lailla...

Tervetuloa uusille! Meitä on jo hurja joukkio :heart:

Onko Oululaiset käyneet Taikapilvi kaupassa? Onko muita käymisen arvoisia vauvajuttu-kauppoja Oulussa?

Anar ja Eemeli 27+1
 
Iltaa

Pakko oli tulla tuosta saunomisesta kommentoimaan, kun alkoi ottaa päähän niin paljon tuo exän asenne. Ihan sairasta ajatella, etteivät ekaluokkalaiset tytöt jostain syystä voisi toisen naisen kanssa saunoa yhdessä! Mulle tuli ekana mieleen, että pelkääkö heidän äitinsä, että tytöt tekevät ulkonäkövertailuja saunakavereistaan ;)
Tuon ikäisille tytöille on itsetunnon kannalta tärkeää nähdä aikuisia naisia alasti, ja on myös tärkeää, että se tapahtuu luontevasti - saunoessa. Ja sama koskee miehiä - mun mielestä alakouluikäiset voivat hyvin saunoa vielä koko perheen kanssa, on se sitten uusperhe tai ei. Vasta yläasteella voi olla tarvetta siirtyä sekasaunasta naisten- ja miestenvuoroihin. Omat vanhempani eivät onneksi ikinä itse ehdottaneet naisten- ja miestenvuoroja (meillä oli tilava sauna), joten saunoin läpi teini-iänkin aina perheen kanssa yhdessä. Ei jäänyt traumoja!

Onko muilla vielä pahoja supisteluja? Mulla ottaa välillä aika napakasti, maha on kivikova pallo ja sektioarpeen sattuu. Esikoisesta oli sama juttu, ja poika syntyikin sitten rv38+4. Jo lääkärineuvolassa 34+4 oli kohdunsuu pehmeä ja kaula lyhentynyt 3cm -> 0.5cm. Vähän jännittää mitä supistukset tällä kertaa tekevät, toivottavasti eivät vielä mitään...

Tuttiritari, huomenna 29 viikkoa täynnä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja JennaKä:
Minuu on ottanut niin raskaasti päähänkin tässä pari päivää. Haluaisinkin nyt kysyä teidän mielipidettä tähän: Miehen tyttäret tulivat syyslomalla tänne ja saunapäivänä olivat kovin vaisuja ja saivat sitten sanottua, että äitinsä on kieltänyt heitä saunomasta minun kanssani :eek: Meillä on siis tapana käydä saunassa yleensä yhdessä. Tytöt on ekaluokkalaisia. Mun mielestäni tuo on normaalia, vai olenko minä nyt sitten ihan epänormaali? Mies soittikin exälleen, joka paasasi ettei tyttöjen kuulu minun kanssani saunoa (isänsä kanssa siis voisivat saunoa). Nainen elää itsekin uudessa suhteessa, mutta ei kuulemma tulisi mieleenkään viedä tyttöjä yhtaikaa saunaan.
HÄH? No jopas tulee kasvuvaiheessa oleville tytöille erikoinen käsitys saunomisesta ja omasta kehosta. Ihan kuin saunominen ja alastomuus olisi häpeällistä! Mitenkäs sitten uimahallissa tai vaikka uimakoulussa? Kyllä on outoa... :eek:

Nyt on meikäläisen opinnot siinä vaiheessa, että pitää vain odotella marraskuun loppua, kun voi hakea papereita. Ohjaaja on kuulemma laiska lukemaan, mutta olen puhunut niin, että gradun hyväksymisessä ja arvostelussa ei niin pitkään menisi. Sitten saisin nostettua ansiosidonnaista ja saisin enemmän rahaa äippälomalla... Taktikointia... Nyt saa keskittyä pesänrakentamiseen ja vauva-asioihin :D
 
Supistelee täälläkin, saattaa johtua siitä, että mulla on TAAS hiiva |O :headwall:
Mulla siis nyt rv 27+1 menossa, kertaakaan ei ole ollut lääkärintarkastusta, ei hajuakaan, miten nuo supistukset on vaikuttaneet tuonne alakertaan. Lääkäri siis vasta joskus rv 35 kun on synnytystapa-arvio. Minähän tässä vielä viimeviikolla kävelin niitä 5-6 kilometrin lenkkejä, nyt ei enää kykene, vihloo mahaan ja alkaa supistella.
Minä inhoon lunta, talvea ja pakkasta hyi että, voisin häippästä aina talveksi jonnekin lämpimään ilomielin, en ole yhtään talvi-ihminen :x

Jaahas, jos lähtis hakemaan apteekista jälleen kerran Pevaryl kuurin :/
 
No joo toi saunomishomma kyllä aika älytön.. :eek: Tyttöjen äidiltä vois kysyä että mistä kiikastaa, kuulostais että on vaan mustasukkainen ja se ei ole kyllä hyvä syy ollenkaan kieltää moista normaalia asiaa.
Mulla ei ole sikiön painoa eikä pituutta ole sen koommin ultrassa tai muutenkaan aiemmin arvioitu. Rakenneultrassa kysyin mutta tokaisivat vain ettei niitä tässä katsota vaan pelkät rakenteet..Olinkin yllättynyt kun eilen lääkärikäynnillä lääkäri vatsaa tunnustelemalla arvioi että sikiö on vajaan kilon painoinen. Kaipa käytännöt erilaiset eri kaupungeissa.
Supistuksia mulla ei nyt vähään aikaan ole ollutkaan, kuukausi sitten niitä tuli paljonkin esim lenkkeillessä mutta nyt on ollut rauhallista. Mutta eiköhän niitä taas jossain vaiheessa tule :p
 

Yhteistyössä