**Tammikuun tuhisijat 2013 Lokakuussa**

Tästä talosta löytyy myös ihan hirmuinen määrä harsoja! :wave: Ja käytän niitä vauvan kanssa myös melkein kaikkeen mahdolliseen. ;) Noita vinkkejä oli jo ihan hirveesti tullut, mutta puklurätteinä meillä ihan ehdottomia ja kun meidän vauvat on olleet aika kovia pulauttelemaan. Ja sitten meillä tuo 1,5v. tyttö käyttää yöllä harsoa "unirättinä". Hänelle ei koskaan ole kelvannut tutti ja noista harsoista tulikin sitten alusta asti sellainen "turvantuoja".

Elviida uskoisin, että aika monella uudelleen synnyttäjällä tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun kunnon supistukset alkaa, niin mieleen, että mihinkäs sitä taas on tullut ryhdyttyä, kun ne kivut todella palautuu mieleen. Mulla oli kolmosta odottaessa synnytyspelko, vaikka kaikki mun synnytykset on menneet hyvin. Mulla kuitenkin synnytykset olleet niin nopeita ja rajuja, että se pelko tuli lähinnä siitä. Mitään puudutuksia sellaisessahan ei edes ehdi saamaan ja mulla kun nuo synnytykset ovat alkaneet niin alusta asti supistukset on tulleet 2min. välein ja olleet alusta loppuun asti yhtä voimakkaita. Onpa synnytyksetkin olleet sitten alle kahdessa tunnissa ohi, mutta lisäjännityksen olen sitten vielä saanut tästä 70km matkasta sairaalaan. Ponnistusvaiheet mulla on olleet 8min. ja 1min. välillä, että nekin tosi nopeesti, mutta kyllä siinäkin ehtii ilman niitä puudutuksia tuntea halkeavansa kappaleiksi. :D Nyt mulla ei synnytys varsinaisesti pelota, toki tiukempien supistusten aikaan tulee sellanen tunne, että huhhuh, mitä sitä vielä onkaan edessä ennen kuin vauva on sylissä. Ja tiedän, että mitä lähemmäs se synnytys tulee niin sitä enemmän voi alkaa rimakauhuakin ilmaantumaan. Mulla nelosen synnytys oli ohi puolessatoista tunnissa ekasta supistuksesta ja tyttö syntyi yhdellä ponnistuksella. Nopeesti mentiin siis taas, mutta synnytys kokonaisuutena oli niin helppo ja pääkoppakin pysyi synnytyksessä mukana ja itse rauhallisena tuosta rajuudesta huolimatta (toki olin osannut varautua siihen) että synnytyksestä jäi todella hyvä mieli. Nyt tolta pohjalta ei oo vielä kovaa jännitystä alkanut tulemaan. Tällä hetkellä eniten jännittää synnytyksessä se, että mitä jos kaikki ei enää tällä kertaa menekään niin hyvin, kaikkeahan voi sattua. Mutta jos sulla kovin rupeaa tuleva synnytys vaivaamaan mieltä, niin voisitkohan päästä pelkopolille asiasta jutteleen. Siellähän asiakkaat useimmiten onkin uudelleensynnyttäjiä. :)

Tisseistä :D mullakin on rinnat turvonnut, mutta maitoa ei tule. Ja yhdestäkään lapsesta ei ole tullut kuin olemattomia tippoja ennen vauvan syntymää. Maito on sitten kuitenkin riittänyt vauvoille hyvin ja oon imettänyt lapsia pitkään.

Nöhveli voi pöh! :( Katsotaan mitä ne sieltä neuvolasta noista arvoista sanovat. Oliko sulla ne muut ihan ok?

Mutta nyt lapset kaipaa äitiä, että palailempa linjoille taas paremmalla aikaa! :wave:

Lynette ja viides muru 30+5
 
Nöhveli mäkin jäin pari vkoo sitten kiinni sokerirasituksessa. Mulla oli vaan ihan himpun liian korkee paastoarvo. Oonkin nyt sitten säännöllisesti mittaillu sokereita ja pari paaston ylitystä on taas ollut. Seuraavaks mietitään mitä tehdään. Tuskin se täti sullekaan aluks mitään muuta ehdottaa. Ja toki ruokavalioo täytyy tarkistaa. Mut siitäkin selviää. :) Tsemppiä!

Aniit 28+2
 
Jälleen vauvan vaatetuksesta... Minkälainen pipo/myssy/lakki pitäisi tammivauvelille olla? Ja minkä kokoinen? :) Mulle alkaa iskeä jo pienoinen paniikki, kun ei mulla ole läheskään kaikkea vielä hankittuna... Ja kaikki isommat hankinnat on vielä ostamatta. Toissapäivänä tilattiin vaunut, mutta vielä pitäisi tehdä 300km reissu ja hakea mm. pinnasänky, hoitopöytä, sitteri...

Piipu85 & Iisakki 30+3
 
Lääkärineuvolasta kotiuduttu ja vauvaakin olen ehtinyt jo hoitamaan tälle aamulle :) Eli mulla oli tosiaan viimeinen rutiinilääkärikäynti. Tämän jälkeen ei kuulemma ole, jos ei mitään hälyyttävää löydy terveydenhoitajan tarkastuksissa.

Kaikki oli ok, kohdunsuu kiinni ja 3cm pituutta. Eli supistukset ei ole paljoa haitanneet. Painoa oli tullut 5,5 viikossa 2kiloa, eli alle 400g/vko oli noussut. Ja hyvin maltillisestihan se on noussut muutenkin, joten ei kuulemma syytä huoleen. Itseäni vain harmitti kun oli noussut. Kuitenkin tulin hyvälle tuulelle, kun näin taas pitkästä aikaa vauvan näytöllä :) :heart: Vauvalla sydän löi siinä 150 luokkaa, ja painoa oli tullut 4 viikossa peräti 600g! Jei! Vauva oli nyt 1191g, ajatella, kaksi rasvapakettia painaa mukamas pikkunen. Pyllyllään siellä istuskeltiin taas, ja heti kun päästiin kotiin niin muljahdus vain ja johan oltiin pää alaspäin. Kunpa hän vain kääntyisi hyvissä ajoin pää alaspäin, synnytystä ajatellen.

Vauvaa pääsin hoitamaan naapuriin, siellä oli äidillänsä jo jälkitarkastus. Ihanaa, kakkavaipan vaihtoa ja puklujen pyyhkimistä ja röyhtäyttämistä :D Rauhallinen tapaus.

Mutta nyt täytyy alkaa miettimään jo kaalilaatikon tekoa, tykkään hauduttaa sitä ikuisuuksia uunissa, jotta se melkein sulaa suuhun syödessä.

Vilipi ja "Tyyne" 27+5
 
  • Tykkää
Reactions: Lissu123
Piipu mulla on vauvalle villainen kypärämyssy, sen päälle tulee tuulenpitävä pipo. ja mulla ne on kokoa 38, yleensä vastasyntyneen päänympärys on noin 36.
Pipon ei tarvitse olla kovin paksu, mulla se on tosiaan tuulenpitävää puuvillaa, mutta voi olla villainenkin pipo. Alla on hyvä olla villainen/silkkinen tms. kypärämyssy :) Vauvat kun on siellä vaunussa niin hyvin suojassa, niin pipon ei tarvi olla toppaa mielestäni ja käsittääkseni vastasyntyneille ei edes toppapipoja myydä.

Nyt on 99% vauvan vaatteista pestynä ja silitettynä sekä lajiteltuna kaappiin/laatikoihin. Voin kertoo, että nyt on hyvä fiilis :D Eihän tuohon hommaan mennytkään kuin noin viikon verran päiviä... :D Vielä ois parit lakanat ja makuupussit pestävänä :). Toki kiitollinen olen siitä että vaatteita paljon löytyy, mutta johan niissä on hommaakin laitella :D!

Harsoja mulla on vaan 5 kpl, eli varmaan pitää laittaa ostoslistalle :) Mä kyllä haluaisin semmosen puuvillaisen vaununsuojan harson tilalle sit vaunuun :)!

Tsemppiä niille jotka jääny sokerirasituksessa kiinni. :/ ikävää.

Lissu&pöpö 28+1 (kai? :))
 
huh olipa taas luettavaa :O

harsoja meiltä löytyy muistaakseni 9kpl...ei kun 13 ku löysin yheltä lastenkirpparilta halvalla kuviollisia ni oli pakko ostaa :DD
Itse olen harsoja käyttänyt pukluihin,vaunuissa tuulisuojana ja sit on tullut käytettyä kaulasuojana syksyisin ja keväisin jos ei oo kaulahuivia löytynyt tai muistanut ottaa niin hyvin suojannut tarpeen tullen. (tosiaan omia lapsia ei ole mutta tullut hoidettua veljen lapsia sen verran paljon et joitain kikkoja oppinut :D )

Neuvola käynnistä elikkäs eilen oli neuvola käyntipitkästä aikaa.
paino noussut tasan 3kg 4 viikossa (koko raskauden aikana tähän mennessä paino noussut 5.1kg)
veren paineet pysyny koko raskauden ajan samoilla melkeenpä eli n. 109/68.
kohdunkorkeus 27 viimeks oli 22 et hyvin seki noussu.
poitsun syke 140 ollu melkein joka kerta kun laskeskeltu ja liikkeet yllätys yllätys ++ :D kerran ultra lääkäri merkkas oikein +++kun ei pysynyt hetkeäkään paikalla :'D
Huonoja uutisia oli nyt sit se että hemppa laskenu 110 et joutuu nyt sit allottaa raudan napsimisen. Niin ja lisäks kun otin noi supistukset puheenaiheeks niin ensviikon keskiviikkona lääkärintarkastus aika(olis muuten laittanu vasta jonnekki joulukuulle) ni saa sitten selville että onko tapahtunu muutoksia vai ei ja jos alkaa yhtään tiheemmin tulemaan ni samantien yhteyden otto neuvolaan. Vähän laitto kyllä nyt jännittämään että mitähän tässä nyt sitten käy...:S ja minkään painavien nostelu ehdottomasti kielletty ku tuli puhe että muutto edessä...

Rinnoista sen verran että alkuraskaudessa olivat jumalattoman kipeet melkeinpä ensimmäisen 3kk sen jälkeen ei oo kyllä oikeestaan yhtään mitään ollut ei oo kasvanu muuta kun ympärysmitta ku puristaa aika hyvin...normaalistikkin kuppi koko on jo D ni en kyllä todellakaan kaipaa yhtää enempää kokoa. Mutta epämielyttävät ajatukset siitä että tuleeko sitä maitoa vai ei on vaivanneet kyllä tosi pitkään koska haluan imettää. Neuvola tätikin tossa eilen justiinsa puhui ja kyseli imetyksestä ja antoi pari vihkosta, mutta en sitten saanut suutani avattua päässä pyörivistä ajatuksista muuta kun että "joo kyllä mä imetän jos vaan mahdollista"...


hieman alkaa muutto jo kuumottamaan...ei olis enään kun 10 päivää :D


Petteri 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, harsoja saa myös Ikeasta, tuli just ostettua.:D Ja meilläkin on uniriepuina muutama harso.:)

Vauvan pää on syntyessä noin 35-39cm eli sen kokoinen pipo.:) Toppahattu voisi olla tammivauvalle hyvä tai jos on ohuempi niin melkein laittaisin kypärälakin alle. Kypärälakki on kyllä hyvä, kun se suojaa myös kaulaa!
 
Eilen poksu 30+0!!:)

Harsoja mulla ei oo kun 1:LOL: Ei oo tullu mieleen et sellasiakin tarvitaan .

Tissit on kasvanu jo yhen koon ja nyt pitäis mennä ostamaan taas isommat . Maitoa multa on tullu jo monta viikkoo , niinku oon aijemminkin tainnu siitä mainita

Nyt on viime päivinä tullu Supistuksia päivittäin ja tosi herkästi . Yöllä usein kun on rakko täynnä niin alkaa supistelemaan ja herään sitten siihen . Mulla on marraskuun puolella ultra niin näkee sitten onko ne jotain aikaseks saanu alakerrassa .

Jotenkin musta vaan tuntuu että poju ei pysy masussa laskettuun aikaan asti . Tältä on tuntunu siis ihan ekoilta viikoilta asti ... Kunhan nyt ainakin vk36-> päästäis :D

(.)Minun mummi , eli tuleva isomummi ottaa käytöksellään niin päähän !! Nalkuttaa siitä että en syö tarpeeksi , enkä terveellisesti , liikun liian vähän , kaikki on huonosti , uusia vauvan tarvikkeita ei sais ostaa , mun vanhoja vauvan vaatteita ei sais käyttää yms. turhaa !
Sitten haukkuu että en voi olla hyvä äiti mun lapselle jos en suunnilleen oo 15min välein syömässä jotain . Sanoo vaan että ' Sun lapses varmaan kuolee nälkään , kun sä et tajua antaa sille ruokaa jos vauva itkee .' ! Normaalisti siis syön n. 2h tunnin välein .
Mummini on myös jollain tapaa rasistinen ,jos niin voi sanoa . Jos on vähääkään erilainen kuin muut ( sokea, kuuro, mykkä, kehitysvammainen , ikäisiään jäljessä , lihava , liian laiha , joutunut onnettomuuteen ja vammautunut.) , ei hänen mielestään ansaitse elää . Että helpommalla pääsisivät jos kuolisivat pois !! Mä en tajua ketä voi ajatella noin ! Ottaa vaan niin päähän! Ei oo kauheen kivaa kuunneltavaa tuollanen..........:mad::mad:

Ilmaissut ihan selkeästi että jos miun vauvalla ei olekaan kaikki kunnossa synnyttyään . On kaikki mun syytä , eikä rakasta lapsenlapsenlastaan yhtään :(



tintti.&poju 30+1
 

Yhteistyössä