**Tammikuun tuhisijat 2013 Lokakuussa**

AINIIN!

Tosiaan tuosta piti sanoa vielä että pesänrakennusvietti on täällä kyllä todella vahvana! Jo pelkästään sen osalta että tavaroiden hommaaminen on aloitettu hyvissä ajoissa, mutta sitten se että joka päivä on tarve siivota ja järjestellä paikkoja. Ja tosiaan muuttokin polttelee jo mukavasti sormissa...Minä kun olisin jo valmis pakkaamaan kaiken laatikoihin ja vaikka kantaa yksi kerrallaan ne uuteen asuntoon :DD
 
Lissu123 Mie otin nyt kahet mustat :) Jos koen ne hyväksi, niin jossain vaiheessa voisi ostaa parit jotain muitakin värejä =)

Vilipi Mullahan oli toi tunnin arvo 9.1 ja kahen tunnin arvo 7.3 eli aika korkealla mullakin. Meinasin nyt ihan oikeasti alkaa kiinnittämään huomiota tohon herkkujen määrään. Neuvolalääkäri ei viime kerralla puuttunut noihin arvoihin, koska ne on rajojen alapuolella, mutta itteää häiritsee...

Piti vielä aiemmin ottaa kantaa tuohon, miten päin vauva hengailee tuolla vuokrayksiössään. Pää alaspäin tuntuu enimmäkseen olevan. Oli ainakin viime viikon neuvolalääkäri- ja toissaviikon neuvolakäynneillä :) Mutta, vielä on kaverilla tilaa olla myös poikittain ja miten päin lystää :) Potkut kuitenkin enimmäkseen tuntuu navan korkeudella.

Äsf, mie tajusin eilen, että mun seuraava neuvolakäynti ens viikolla on sille mun varsinaiselle neuvolatädille, josta en oikein välitä... Sit jos siitä eteenpäin alkaa käynnit olemaan kahden viikon välein, niin sitten se on aina toi sama täti... (kun hän lomailee joka toinen viikko maaliskuuhun asti, niin hänen lomaviikoilla siellä on sijainen, josta tykkään paljon enemmän) No, loppuvaiheessa, kun käydään kerta viikkoon näytillä, niin näen sitten molempia terkkareita :LOL:

Oon tosiaan tässä raskauden aikana käynyt neljällä eri terkkarilla ja kahdella eri neuvolalääkärillä. Vähä hajanaista tää meininki...
 
Hei!

Pikakysymys: Onko kukaan saanu jo uutta 2012-2013 äitiyspakkausta?
Kelan paperit tässä edessä ja pitäisi laittaa pikapuolin menemään.

Joku kyseli raskauskiloista , ja mulle tullut tähän mennessä 8,5kg. Oma henkinen painoraja mulla on 15 kg ;D. Mutta katsotaan paukkuuko tuo 15 kg yli.

Huomenna neuvolaan pitkästä aikaa. Hennu86, että ollut monta eri terveydenhoitajaa, mullakin on ollut 3 kpl, mutta ei se mua oikeastaan haittaa.

Täälläkin supistelee, mutta ei ole ollut kipeitä. Pahin on pissahätä, se laittaa supistelemaan ihan varmasti :D.

mimmilii ja rv 27+3
 
Heippa!

Pikkune pyörii ympäriinsä. Ei oo asettunu viel pää alaspäin.

Vanhat omat kolmet rintsikat viel menee. Raskausarpia ei oo vielä ilmestyny.

Painoa tullut 7,5 kg. Mikä on ihan kohtuullinen.

Närästystä alkanut. Syönnin jälkee tulee. Varsinki jos edellisestä kerrasta neljä tuntia.

Kaikki hankinnat tehty paitsi tutit, rasvat, imetyspumppu ja mahdollinen hoitotaso.

Viime viikolla oli neuvolalääkäri. Sf-mitta oli 23cm. Poitsulla kaikki hyvin näytti olevan. Labroissa olin missä mm. otettiin hemppa. Ollu nii kiirettä ettei oo puhelinaikana ehtiny soittamaan th:lle. Mulla veriryhmä on A-. Saan sit vissii vasta-aine piikin sairaalassa kun synnytys ihan lähel tai ohi?

Ihanaa kun muutto lähenee (1.11). Saa nähdä pystyykö olemaan koulussa 14.12 saakka kun joululoma ja äippäloma alkaa. Alko tänää uus jakso. Puolet viikosta keittiöö, niin aika fyysistä. Tukisukat olis aika kova sana.

Summergirl92 ja 28 :heart:
 
Hennu, ok. :) Varmaan ajattelin yhet noita tilata ja sit koittaa toiset löytää jostain halvemmalla... Kalliiks tulee :S.

Mulle on tullut 5 kg nyt painoa, toivottavasti ei kovin montaa tulis tai ainakaan nopealla tahdilla... :D

Mulle tuli toi uusi äitiyspakkaus jo melkein 2 viikkoa sitten. Hakemusta en pantannut, vaan vein heti kun pystyi. :)
 
No moi ja terkkuja täältä taustalta. :wave:

Onnea kaikille joilla on ollut juhlia; synntäreitä, häitä yms. kivaa! JA tsemppiä heille, joilla ollut haasteita elämässä; työttömyyttä tai sen uhkaa yms.

Ja tervetuloa uusille kanssaodottajille! :flower:

Täällä olisi jo melkolailla hankinnat tehty pikkumiehen saapumista varten, pinnasängyt yms. kylläkin odottaa vielä kokoamista. Vielä tarvittis hommata rintapumppu (sähköinen sellainen), itkuhälytin ja rintareppu. Vaatteet on pesty ja viikattu lipastoon, eihän niitä vaan näin ensimmäistä lasta odottaessa malttanut olla hypistelemättä.


Pikkumies (Aatu :) ) on kova poika potkunyrkkeilemään, varsinkin kun iltaisin menee kyljelleen, niin meinaa kaveri tulla kyljestä ulos.

Puhutteko te paljon miestenne kanssa lastenne tulevaisuudesta? Millaisilla elämänarvoilla haluatte lastanne kasvattaa ja kuinka paljon teidän omat taustat tulevat vaikuttamaan lapsen kasvattamiseen? Meillä on jo lähes vakiintunut, että saunoessa ja siinä välillä vilvoittelureissulla kasvatetaan "Aatua". Ihan kiva on ollut huomata, että vaikka minulla ja puolisollani on ollut täysin erilaiset lapsuudet, niin yhteiselle lapsellemme toivottavat elämänarvot ja opit ovat olleet yllättävän yhteneväisiä. Tämän yhteiselomme aikana (8 v.) emme juurikaan ole jouluja, synttäreitä yms. viettäneet muutakuin ihan pienesti, mutta uskon, että nyt kun lapsi tulee lisäksi perheeseen niin nämä perinteiset juhlat tulevat isommaksi osaksi elämää.


Mitähän vielä, tässä ajatus jumittuu kun joutuu tekemään samalla töitä... Luulen, että nyt alkaa olla viimeiset työvuorot meneillään, työ on fyysisesti kuormittavaa ja supisteluja on ollut paljon, kipeitäkin päivittäin. Neuvolalääkäri olisi jo 2 viikkoa sitten kirjoittanut sairaslomaa, mutta ajattelin silloin vielä jaksaa vähän aikaa työelämässä. Taisi olla virhepäätös. Onneksi huomena on taas kontrolliaika neuvolalääkärille, jos saikkua tarjoaa, niin taidan sitä sitten ottaa. Selkä (iskiakset ja häntäluu) on kovilla ja aina kun selkää suoristaa, niin alkaa supistelemaan. Tosiaan, hoitotyössä olen ja aikuisia autistisia kehitysvammaisia hoidan. Tykkään kovasti työstäni, kaikki siellä on kohdallaan, mukavat hoidokit, ihan paras miesesimies ja huiput työkaverit. Tänne on kiva palata kun äitiysloma on ohi. Työkaverit on olleet tässä odotuksessa niin ihanasti hengesä mukana :heart:

Äitiysloma alkaisi virallisesti 4.12, mutta pitämättömät lomat sallii lomille jäämisen jo reilun 3 viikon päästä.. Huominen lääkärikäynti kuitenkin saattaa aikaistaa sitä vielä jonkin verran.

Neuvolassa puhuin terkkarin kanssa siitä, että raskaana olevan naisen kehosta tuleekin yhtäkkiä kaikille avointa "riistaa". Tällä siis tarkoitan sitä, että ihmiset tulevat koskettelemaan kasvavaa vatsaa kysymättä siihen lupaa. Tähän olen törmännyt jonkin verran ja minusta se on ällöttävää. Oman aiemman, runsaan ylipainoni takia vatsa on ollut mulle aina semmoinen arka paikka ja nyt puolituntemattomat tyypit asettelee siihen käsiään. Välillä joku kysyy, että potkiiko vaava nyt, johon olen härskisti valehdellut, että taitaa vaava nukkua tällä hetkellä. Näin on saanut ehkä jotkut innokkaat kädet laskeutumaan, ei vaan tartte tulla mun reviirille. Puoliso sitä saa kosketella ja kyllä se sitä tekeekin, ei onneksi liikaa. Ootteko te muut joutuneet/saaneet olla muiden lääpittävänä?

Työt taas kutsuu, HEIDO!

Heidikarollina ja Aatu 28+2
 
Tintti: mulla oli kans esikoisen odotusaikana paheena toi muumilimu.:D Ei koko raskautta, mutta muistaakseni alkuraskaudessa. Se on niiiiiin hyvää.;) Joskaan ei terveellistä pitemmän päälle...:kieh: Jauts. Mutta pienet paheet sallittakoon.;)

Vilipi: toivotaan, ettet tosiaan joudu mihkään syyniin, vaikka lähelle raja-arvoja menikin siinä sokerikokeessa. Tosiaan kuten joku totesikin niin johonkin ne rajat on vedetty ja eiköhän niitä noudateta.=)
Nii ja niistä tuttipulloista. Mie sain synnäriltä vain Libero-laukun, jostain syystä en saanu sitä Pampersia ollenkaan.: / Mut käly oli saanu kaks tai kolme eri pakkausta. Joten pitäneepä pitää puolensa ja sanoa, että tahon ne muutkin tällä kertaa.;) Sen libero-laukun sain jo rakenneultran yhteydessä (meiän synnärillä on tällainen uusi tapa jakaa ne jo silloin niin äidit voi halutessaan etukäteen tutustua sieltä löytyvään imetysoppaaseen).

Mie oon katellu imetysvaatteita osoitteesta Pienten Parhaaksi - Tervetuloa. En oo vielä tilannu mitään, mutta jos uutena haluan niin varmaan tuolta tulee tilattua. =) Imetysliivejä täytyis ehkä kattoa... Imetystoppeja oon katellutkin jo ja ostanut pari käytettyä. On vaan hankala löytää hyvää imetyspaitaa, kun mulla ei ainakaan kaikki mallit toimi, esim. sellaset hm:n pitkähihaiset kietaisumallit (umpinaiset). On niin pienet tissit, ettei se paidan käännös pysy siellä rinnan "alla".:| Mut oon saanu sellasen kuvan, että glamourmomin topit ainakin on hyviä ja napakoita!:)

Tää lähtis saunaan.... :)

Pisang ja Nuppu 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Rintapumpuista mulla on ollu Aventin rintapumppu jo esikoiselta. Oon tykännyt siitä helppo käyttää ym, ja maidon saa suoraan pulloon kun laittaa vaan tuttiosan paikoilleen. Siitä tulikin mieleeni että pitäisi käydä ostamassa uudet tutti osat noihin pulloihin. Aventin pulloista oon tykännyt kuin varsinkin alussa niistä tulee sopivasti maitoa, kuin taas ainun pulloissa liian iso se reikä ainakin pienelle vauvalle. Täällä keski-suomessa ei oo ainakaan tähän mennessä saanut tuttipulloja sairaalasta tai neuvolasta. Kysäisin vielä tänään kaveriltani joka sai lapsensa 2kk sitten eikä hänkään saanut. Pari tuttia pitäis käydä varmaan ostamassa, kun meillä ainakin kakkonen lutkutti vaan tissiä tai söi peukkua ja toi tutti on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin peukku.

Liitoskivut on alkaneet täällä nyt kunnolla tänään kun vein ja hain esikoisen eskarista kävellen niin sattui jonkin verran ja iltapäivän puolella olikin sitten alaselkä kuin tulessa. Mutta toisaalta kyllähän mä osasin tätä jo odottaakin. Huonona puolena on se että esikoinen on eskarissa ja sen kuljetus on täysin mun vastuulla. Mutta täytyy nyt kattoo mitä tuleman pitää...

Nukkumaan pitäis kyllä mennä sillä huomen aamulla on vielä kakkosen neuvola.

Persikka-78 28+0
 
Vilipi Meidän äitillä on kans ollut tuollainen pumppu, muistan sen hyvin! :D Oli kuulemma tosi kätevä, mutta eipä enää oo tallessa.

Zarix Kyllähän noista kipeistä suppareista kannattaa neuvolassa ainakin mainita!

Me ei olla juurikaan keskusteltu miehen kanssa kasvatuksesta. Meillä on ylipäätään tosi samanlainen ajatusmaailma, niin että toinen yleensä osaa jo lukea toisen ajatukset ja jatkaa lausetta. :D Sen verran mitä ollaan puhuttu poitsun tulevaisuudesta, niin on samanlaiset käsitykset siitä mitkä asiat on tärkeitä ja mitkä ei ja "mihin suuntaan" halutaan sitä ohjata. Ja kun ensimmäinen lapsi, niin ei oikein osaa vielä etukäteen miettiä, eiköhän sen näe sitten käytännössä että mikä toimii meidän perheessä.

Oon aika yllättynyt että niinkin vähän ihmiset on halunneet mahaa kokeilla. Kun viimeksikin perhetuttu oli raskaana, niin tuntu että ihmiset ois halunneet jatkuvasti sitä kokeilla, mutta se oli ihan kauhuissaan että ette kyllä koske! Mua ei juurikaan haittaa, mutta eipä sitä oo sitten ihmiset halunneet kokeillakaan. Miehen lisäksi ainoastaan mun äiti haluaa koitella josko tuntuis potkuja, mutta ei sekään jatkuvasti oo hipelöimässä ja luovuttaa heti kun sanon että vauva nukkuu. Mun mies on muuten varsin mainio vauvanrauhoittaja, kun joka kerta kun se laittaa käden masulle kokeillakseen potkuja, niin vauva onkin ihan hiljaa vaikka äsken olis ollut millainen älämölö tahansa. :D Toivottavasti sen käsillä on yhtä rauhoittava vaikutus vielä syntymän jälkeenkin! :D

Pitäis vissiin jotain imetysliivejä katella, mutta en oikein tiiä että millaiset kannattais ostaa kun ei oo kokemusta niistä. Ja minkä kokoiset, kun en tiiä kuin paljon tissit tästä vielä turpoaa. Ehtiihän nuo onneksi vielä hankkia. Eivät oo nyt kasvaneet ku yhen kuppikoon verran, mutta mun mittakaavassa jo tuo kasvu on ihan valtavaa. Nyt tuntuu että on jo ihan oikeat tissit eikä mitkään jyrän alle jääneet rusinat. :D Ja liivikaupoissa oon ollut ihan taivaassa kun niin monet asettuu nyt siististi päälle, aiemmin oli aina ongelmaa kun mikään ei istunut kunnolla noiden rusinoiden peitoksi.

Mulla on muuten ollut nyt 3 eri neuvolantätiä, 2 eri lääkäriä (seuraava on taas varattu eri henkilölle) ja ultran on tehnyt 3 eri ultraajaa. Lisäksi on ollut lääkäriopiskelijoita mukana kuikkimassa ja sorkkimassa. Mukavia on olleet kaikki, ei siinä mitään, mutta onhan se tietysti vähän outoa kun ei koskaan tiiä kuka siellä on vastassa. Mun oma neuvolatäti lomailee jatkuvasti, saa nähdä onko se enskerralla paikalla.

Eilen illalla oli taas joku kuperkeikkasirkus masussa menossa, en meinannut saada unta kun vauva rämisteli siihen malliin menemään. Oli kait sitä mieltä ettei äitin tarvi vielä mennä nukkumaan. :whistle:

Nöhveli & pikkumöykky 26+5
 
Heipä kaikki!

Olen käynyt täällä seurailemassa harvakseltaan menoa, ja nyt sain vihdoin aikaseks raapustaa ite. En ole koskaan kuulunu mihkään keskusteluryhmään, joten uutta kaikki on, mutta kovin innoissani olen kuulemaan toisten kuulumisia ja ihmettemään itse juttuja :)

Oma laskettu aika on 2.1, tyttö luultavammin tulolla. Raskaus mennyt hyvin, kasvukontrolleissa kyllä käydään, napanuorassa vain yksi valtimo. Pötkylä näyttäisi olevan mitoissaan tosin, ja kovin vilkas tapaus on :) Ensimmäinen yhteinen vauva, miehellä on tytär aiemmasta liitosta.

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla, olen sen jo ehtinyt purkaa, pestä ja viikata hoitopöydän laatikoihin, muiden hankittujen kamppeitten ohella :) Pienten vaatteiden hypistely on hirmu tärkeetä tässä vaiheessa, kun valmistautuu tulevaan.. Kenellekään emme ole kertoneet sukupuolta, halutaan pitää se yllätyksenä. Joten ne vaaleenpunaset vaatteet pitää pitää piiossa ;)

Hoitopöytä ja pinnasänky ostettiin kirpparilta ja maalattiin oman näköseks, vaunut haluan uutena. Kaikkee muuta hankintaa vielä on eessä rintarepuista + -pumpuista lähtien---

Mutta, palaan seuraamaan tänne keskusteluita, mukavaa :) Terveisiä kaikille ja ihania odotusaikoja!!
 
Huh kun tänne oli kerrankin ilmestynyt luettavaa ;) Tervetuloa Pale_78! :flower:

Vauva oli viime neuvolassa 18.10. pää alaspäin. Veikkaan että se on kyllä kertaalleen pyörähtänyt jo ympäri, nimittäin sen verran on tuo maha muljahtanut ainakin kerran. Mutta joku vauvan raaja on hyvin useesti mun oikean puoleisten kylkiluiden alla, veikkaisin jalkaa. Eli olisikohan enimmikseen pää alaspäin.

Määkin oon miettinyt tuota rinta-pumppu asiaa, pitää varmaan tuossa äippäloman alettua tutustua siihen paremmin.

Sairaalakassistako täällä jo puhutaan! Huh! Luin jostain, että kaikki pitäisi olla valmiina vauvan syntymää varten kuukautta ennen laskettua aikaa, ja mullakin on siihen vielä kuukausi ja pari päivää :D Mutta tosiaan, kyllähän sitä kannattaa alkaa miettimään. Mun pitää ainakin hankkia jostain kylpytakki vielä...

Me ollaan jonku verran puhuttu miehen kanssa kasvatuksesta. Mies osittain heittää vitsillä jotain takaisin, mutta se on hänen tapansa ilmoittaa ettei ole täysin sulkeutunut asian kanssa :D Musta on hienoa, että hän ahdistukseltaan pystyy edes jotain miettimään. Mutta ehdottomasti on samansuuntainen ajatusmaailma meilläkin, joten eiköhän selvitä siitä ihan yhteisymmärryksellä.

Närästys alkoi nyt sitten täälläkin. Yleensä iltaisin ja on muuten epämukavaa :( En oo oikein tuohon närästelyyn tottunut.

Oon onnistunut tässä parin päivän aikana muodostamaan itselleni jonkunlaisen synnytyspelon. Oon just sellainen ihminen, että onnistun aina pelkäämään asioissa pahinta, varsinkin jos se pahin on hyvin, hyvin harvinainen. Yritä olla siinä sitten rennosti :/

Vilipi: Joo, kyllä mää nyt tajusin mitä tarkoitit! :D Kiitos selvennyksestä!

ON: Mulla on monesti öisin jompi kumpi kylki/maha kipeänä. Hankaloittaa vähän nukahtamista :( Poitsulin liikkeet on pysyneet aikalailla samanlaisina, on ihan selkeitä nukkumisjaksoja ja ihan selkeitä riehumisjaksoja. Tällähetkellä taitaa pikkusella olla aamupäikkärit. Osittain vauvan liikkeet on tosi rauhallisia ja osittain todella teräviä ja kovia. Onko muillakin tällaisia vaihteluita?

Eipäkait tässä muuta tälläkertaa, lisää lunta odotellen! :heart:

Pinsuli ja pikkunen 29+4 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Pale_78
Mie oon aatellu pakata sairaalakassiin mukaan...
- äitiyskortin tietenkin
- kameran
- kännykän laturin
- jotain pientä naposteltavaa (myslipatukoita pari, pillimehua? En kyllä raahaa paljoa, koska viimeksi ne ainakin jäi kaikki sit syömättä ja juomatta...)
-vauvan kotiutumisvaatteet ja kuuppa

... ja siltä varalta, että sinne sairaalaan jäädään toiveesta huolimatta yöksi tai pariksi...

- parit omat sukat (ne sairaalan kantapäättömät lörppösukat on hirveät, ei pysy jalassa. muuten kyllä tykkään niistä lötköistä hauskoista sairaalakuteista:D)
-tutti vauvalle varmuuden varalta
- kantoliina (hug a bub, kanniskelin esikoistakin synnärillä sillä=))
- pesuaineet itelle + hiusharja
- liivinsuojia ja imetysliivit
- pienempiä siteitä (mulla ei ollu kovin isoa jälkivuotoa ainakaan viimeksi ja ne sairaalan isot ja tönköt megavaipat oli vähän liian tuhteja tarpeeseen)

Tällä kertaa kotiin jää esim. MP3-soitin, sudoku-vihko, ylimääräiset naposteltavat ja namit, villasukat... Varasin itelleni noita sudokuja, että ois jotain tekemistä kun vauva nukkuu. Jooh, en koskenu koko vihkoon. Kyllä se aika hurahtaa siellä syödessä, nukkuessa, pientä nyyttiä ihastellessa jne.:D Ja mitään naposteltavaa mun ei tehny osastolla ees mieli...! Joten isäntä saa roudata mulle herkkuja sit, jos siltä tuntuu.;)
Ja omia vaatteita en sinne tod roudaile ihmeemmin. Jotenkin ne epähehkeät sairaalakuteet on niin ihanan rennot päällä ja siellä saa vaihtaa puhtaat vaatteet niin usein kuin haluaa, joten miksi sotkea omia vaatteita.:D Imetysliivit ja sukkia otan omasta takaa kyllä.
Mulla tais viimeksi olla jotain vitamiinejaki siellä mukana, niitä vois ottaa nytkin pieneen dosettiin varalta, niin tulis popsittua ainakin ne (vaikka sairaalassa saa kyllä aika monipuoliset ruoat), mutta ei se ois ainakaan omasta jaksamisesta sit pois.=)

Pisang ja Nuppu 26+6
 
Täällä tuli jälleen yksi viikko eteenpäin,nyt siis vko 28... Vauveli on tällä hetkellä sivuasennossa,viime vkolla oli pää alaspäin...eli kääntyilee melkein joka viikko..vielä pystyy kääntyilemään kun tilaa..

Sairaalakassia en ole vielä laittanut valmiiksi,sen kerkeää kyllä laittamaan..Vaatteita olen pessyt ja viikannut kaappiin..hankintoja pitää vielä tehdä,hoitoalusta yms.rasvat ja muut pitää vielä hankkia..

Harjoitussupistuksia tulee kanssa välillä kun tekee jotain kunnolla tai kävelee pitemmän lenkin..Mutta menevät ohi kun lepäilee hetken sängyllä...

Olin sitten 4d-ultrassa,oli ihana kokemus sekä itselle että esikoiselle..Ja saatiin 100% varmuus että on poika..eli ei ole tullut ostettua vääränvärisiä vaatteita...Mutta tuli myös tieto että vauva on jo nyt aika iso,1420g(kun näillä viikoilla pitäisi painaa siinä 1000g kummallakin puolella) eli painoarvio h-hetkellä olisi huimat 4,6kg...voi,kiesus mä en kyllä pysty niin isoa synnyttämään..mutta onneksi neuvolassa tarkkaillaan nyt tuota painoa ja pääsen painoarviokotrolliin ennen synnytystä...

Ei siis ihme kun kaikki sanoneet että milloin sulla laskettu aika kun noin iso vatsa..ja minä siinä punaisena selittämään että olisi semmoiset vajaat 3kk vielä aikaa...Mutta eivät onneksi päästä tohon kokoon kasvamaan..tai mä en ainakaan halua leikkausta(toipuu hitaammin kuin normaalisynnytyksessä)

Saas nähdä syntyykö koonsa puolesta jo aikaisemmin...Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia,että onkin isompi kuin pitäisi..mulla on ihan normaalit sokeriarvot,juuri olin rasituskokeessa..mutta lääkäri sanoi että pystyn vielä tässä vaiheessa vaikuttamaan kaverin painoon omilla syömisillä..eli makeat pois yms...

Nukkumaan pystyn yöllä vaihtelevasti,kerran joudun heräämään vessaan ainakin toistaiseksi...asentoja joutuu vaihtelemaan kun painaa tuo vatsa joka paikkaan...

Tänne on luvattu lunta torstaiksi,meillä esikoinen odottaa kovin jo...=)
 
Mulla on eka neuvolalääkäri vasta ens viikolla mut silloin kait selviää tuo kokoennuste..? Toivon kans ettei olis tulossa mitään megajytkyä ekaks kun synytys on kuulemma muutenkin aina vähän haastavampi ekalla kertaa.

Harjoitussupistuksia on kait, jos ne on sitä että vatsa kovettuu hetkeksi.. mutta kipuja ei ole ollut, Luojan kiitos.

Monet on täällä kommentoinu et on ollu useita neuvolatätejä. Mullakin ihan sama juttu, joka ikisellä kerralla on ollu uus naama, eka kait irtisanoutui ja sen jälkeen siellä on ollu vain sijaisia. Ihan uskomatonta meininkiä ettei saada vakituisia työntekijöitä. Olis kuitenkin kiva oikeasti tutustua molemmin puolin ja saada kunnon avoimet suhteet kun siellä käydään synnytyksen jälkeenkin ja neuvola on se eka paikka mistä saa apua ja neuvoa asioissa. Ens kerralla aion ottaa asian puheeksi ja kysyä onko sijaistilanteeseen tulossa muutoksia.

Vatsan hiplaajia ei ole onneksi ollu mullakaan juuri ollenkaan. Ihan muutama tuttu ja läheinen ystävä ei voi vastustaa kiusausta eikä se ole ihan kauheaa vaikka onkin outoa :D Mut jos tuntemattomat tulis niin varmaan tuntuis todella oudolta. Meidän kulttuurissa kun muutenkin ei kosketella. Mut ymmärtäähän sen että vauva herättää ihmisisssä hellyyden tunteita ja sitähän se on, hyväntahtoista elettä joka tulee toisilla vaan automaattisesti :)

Mulla on tosiaan ollu aika sitkeä flunssa ja paha yskä nyt jo yli 2 viikkoa ja luulen et se on osaltaan rauhoittanut myös vatsaa.. poika kyllä liikkuu ja välillä potkiikin aika vauhdikkaasti mut musta tuntuu että ennen sairastumista se oli paljon villimpää. Varsinkin näillä viikoilla kun vauva jo kuulee niin kovat yskimiset ja vatsan hytkyminen sen takia ei varmasti tunnu kivalta.

Sairaalakassia en ole viel aloittanut kokoamaan. Mulla kun on ihan kotikin vielä löytymättä eli asiat tärkeysjärjestykseen. Kunhan sen ensin saa niin pääsisi sisustamaan, laittamaan tavarat paikoilleen ja pesemään vauvan vaatteita. Nyt koko odotusaika on mennyt hyvin epäkeskiverrolla tavalla. Muutto takaisin Suomeen pikavauhdilla heti raskauden alussa, työnhaku ja rahan säästöä jotta on mahdollisuus hankkia se kämppä. Siksi symppaan teitä joilla kumppani on jäämässä työttömäksi tai on muita stressitekijöitä mutta samalla kannustan että kyllä asiat järjestyy :) Itse kun odotan yksin niin ei ole edes sitä taloudellista turvaa toisesta ja silti uskon ettei tässä kadulle tarvitse joutua :D Toisaalta ikä ja elämänkokemus ehkä antaa tiettyä luottamusta ja rauhallisuutta asioihin.

En tiedä teistä muista mutta itse odotan joulua aivan älyttömästi! :D Osin sen takai etten ole päässyt viettämään sitä pariin vuoteen mutta jotenkin se on vaan niin perheen juhla, rauhoittumisen ja tunnelman juhla. Sitä saa fiilistellä kuukauden etukäteen, laitella valoja, tuoksuja, kynttilöitä ja kaikke amuuta ihanaa. Ja tämähän on vika joulu "yksin", ensi vuonna on joululla jo ihan eri merkitys kun pieni lapsi saa siitä iloita :heart: Mikään ei ole niin ihanaa kuin lapsi jouluna, kuinka hän odottaa ja jännittää sitä kaikkea ja sen seuraaminen tuo aivan erityisen joulumielen koko suvulle :) Siksi en malta odottaa tätä kaikke amitä tämä uusi elämäntilanne tuo tullessaan. Jotenkin aivan uskomatonta että tämä kaikki tapahtuu parin kuukauden kuluessa, vai mitä? :D


Mutsi ja sen poika 25 + 6
 
Mie saatan jaksaa/joutaa kirjottaa jotaki!

Pitää ihan aukasta monta sivua tohon välilehdille, et saa vastattua aiheisiin. :D

Pesänrakennusviettiä odottelen. Tosin eikoisen kanssa on nyt ollu erityisen rankkaa joten olisko osasyynä siihen ettei oo näkyny. Tiedä häntä. Ollaan muutettu reilu puol vuotta sitten ja ärsyttää ku tavarat ei oo vielä löytäneet kunnolla paikkaansa.

Äitiyspakkaus tuli eilen. Mie niin rakastuin niihin oransseihin valkopilkullisiin housuihin! Suurin osa vaatteista menee nyt esikoisen käyttöön, olivat sille sopivia. :D

Äitiysraha Mulle esimies ilmoittikin, et saan ensimmäiset 3 kuukautta palkkaa! Olin jo ehtinyt tehdä kelaan hakemukset ja ne oli ratkastukin jo mut ei muuta ku muutokset kelaan tiedoksi! Nyt oottelen uusia päätöksiä. Esimies kun ensin ilmoitti ettei palkkaa tipu, ku en oo ollu välissä töissä mut pidin lomat ennen hoitovapaata ja ne katsottiinkin töissäoloksi. Olis vaan ollu kiva, et esimies ois selvittäny asian vähän aiemmin. :stick:

Raskausarpia löytyy vähän reisistä. Muualta en oo vielä löytäny. Esikoisesta ei muualle tullu, ku reisiin.

Hankinnat on tekemättä. Pari juttua on ostettu. Esikoiselta on muutama vaate tallessa. Ehin ostella sit vauvan syntymän jälkeenkin. En siis ota stressiä. Imetyksessä oon päättäny onnistua joten en osta korvikettakaan valmiiksi ettei tuu liian hepposesti annettua sitä vaan jaksais paremmin tyrkyttää tissiä. Mut tää siis johtuu siitä, et esikoisesta menin antamaan vähän turhan herkästi korviketta ja sit sain käydä melkosen taistelun, et saatiin täysimetys käyntiin. Mut onnistuin siinä lopulta ja rankkaa oli joten haluaisin välttää tuon.

Vauva viihtyy perätilassa. Alkaa oleen inhottavaa, ku voimat vauvalla kasvaa ja potkii tonne ihan alas ja nivusiin. Sit vauvan pää tuntuu ahistavalta. Varsinkin jos syön vähänki liikaa niin hyi mikä olo tulee. :$ Pitää opetella syömään hillitymmin.

Sairaalakassi täällä jo puheena! Samallainen tulee, ku esikoisestakin:

äitiyskortti
kamera
puhelimen laturi
villasukat (jotka laitoin heti jalkaan, ku päästiin saliin)
sisua (pastillia)
suihkusaippua
harja
hammasharja (en tykkää niistä osaston)
ripsiväri (en kauheesti ees käytä mut kyl kirkasti silmiä, ku aamusin vähän sipas silmiin)
imetysliivit aion tällä kertaa ottaa mukaan

ja siinä kait se oli. Saa nähä mitä sinne lopulta ottaa.

Sit pakkaan valmiiksi laukun johon laitan itselle vaatteet ja vauvalle vaatteet ja mies saa tuoda sen, ku hakee meidät. Tai sit otan sen jo heti mukaan! Jos päästäänkin melko pian kotiin synnytyksen jälkeen. :heart:

En oo koskaan kuullu keneltäkään, et ois saanut jostakin tuttipulloja. Esikoisella on vielä käytössä yks joten se saa jäädä. Käytän sit vaikka vesipullona jos ei muuten tarvitse (toivottavasti) käyttää.

Miehen kanssa tulee raatailtua tulevaisuudesta ja siitä millasia arvoja halutaan lapsille antaa ja opastaa. Samanlaiset suunnat meillä on. Joissakin parissa asiassa mielipiteet vähän poikkeaa mut eiköhän ne tässä matkan varrella muokkaannu. Ja raskaudessa mies on täysillä mukana! :heart:

Joulua odotan! Ollaan ekaa kertaa ihan meidän omassa kotona eikä mennä mihinkään. Ja saan joulukuusen! :heart:

pisang Pinsuli taisi tarkoittaa, että hänellä on siihen "kuukausi ennen LA" jäljellä se kuukaus ja pari päivää. :)

Tine ja Vauveli 27+1
 
Tervetuloa Pale_78 ! :wave:

Ei ole sairaalakassia mietitty vielä täälläkään, kun ei kotonakaan ole kaikki vauvalle järjestyksessä :D Onneks tässä vielä muutama viikko ennen joulukuun alkua, jolloin kaikki olisi hyvä olla valmiina. Koskaan kun ei tiedä, milloin lähtö sitten loppujen lopuksi tulee.

Ollaan jonkun verran puhuttu kasvatuksesta ja meillä onneksi menee arvot ja periaatteet aikalailla yksiin. Ehkä sellaisia peruspilareita on, että lapsi tulee (tietenkin) saamaan paljon hellyyttä ja rakkautta, mutta myös asetetaan ne rajat, ihan jo siitä lähtien kun pieni lähtee liikkeelle (eli kaikkeen kivaan ei kosketa eikä kaikkea saa periksi). Ei tulla kasvattamaan lapsilähtöisesti eli meillä ei imetetä kahta vuotta tai nukuta perhepedissä... Lisäksi lapsen kasvaessa isommaksi hänestä pyritään kasvattamaan suht omatoiminen, kohtelias ja hyvät arvot omaava lapsonen. Ja aikuiset ovat niitä auktoriteetteja, joita kunnioitetaan eli lapsi ei meidän taloutta pyöritä, miten haluaa.

Katotaan sitten, mitä tulevaisuus todellisuudessa tuo tullessaan :LOL:

Rintapumpun sain, ilmeisesti Aventin manuaalinen versio. Aion kyllä sitä tarvittaessa kokeilla.

Pinsuli Harmi, että sulle on kehittynyt synnytyspelko : / Toivottavasti se ei enää pahemmaksi muuttuisi, vaan helpottaisi tässä ajan kuluessa.

On täälläkin vaihteluita vauvan liikkeissä/päivärytmissä. Just kun luulee, että nyt aletaan mennä suht samalla rytmillä päivät, niin taas jokin muuttuu. Ennen aamut ja illat oli sitä kaikista aktiivisinta vaihetta, mutta nyt silloin taidetaan vedellä sikeitä. Päivisin tuntuu kunnon monotuksia kylkeen, samoin joskus öisin. Sit ku kerkeän tähän rytmiin tottumaan, niin sit varmaan taas muuttuu :)

Päätös vanhempainrahasta on vihdoinkin tullu :) Nyt kaikki Kela-asiat on kondiksessa ja äippäloma alkaa siis 26.11.2012.

Eilen tuli kutsu perhevalmennukseen. 6. ja 13.11. tossa meitin neuvolassa. Täytyy ens viikolla kysellä, että ollaanko me ainoat siellä vai onko sinne muitakin tulossa. Saa nähä, saanko miestä mukaan vai menenkö yksin... Klo 17 on vaan aika haastava aloitusaika, kun mies ei monesti ole tullut edes töistä kotiin silloin.

Hennu & Möhkö 28+6
 
Juuri kun pääsin miehelle kertomasta, että ollaan joulu kotona eikä mennä minnekään ja kaappeja en sitten aio pestä, kun en siellä aio jouluani viettää, että anopin on sitten turha tulla valittamaan asiasta, niiin! eiköhän meikä tänään sitten tyhjentänyt tuon keittiön isoimman kaapin kaikista muoveista ja kuivamuonasta ja pesin yltäpäältä ja heitin roskat roskiin ja järjestelin uusiksi! :LOL: Että se siitä "ei mulla mitään pesänrakennusviettiä ole".

Ollaan vaan oltu sisällä koko päivä muutenkin, äidin 50v. syntymäpäivät vietetään lauantaina ja minun kontolle jäi makeat ja suolaiset kakut. Tänään siis on ollut voileipäkakkujen täyttöä ja tiikerikakkujen leipomista. Täytekakut odottaa vielä täyttäjäänsä, ensin pitäisi käydä lähikaupassa kipaisemassa kermaa. Olen jo viikon verran leipoillut aina silloin sitä ja tällöin tätä, mutta tuntuu tuota hommaa vielä olevan, kun ei jääkaappiin meinaa sopia sitten millään.

Vilipi ja "Tyyne" 26+4
 
Pisang Tine oli kyllä oikeessa, tarkoitin että siihen kun kaiken pitää olla valmista, on kuukausi aikaa ;) ! Mutta eipä tuo mitään haittaa, pikkujuttuja. :)

Hennu86 Joo, määkin toivon että toi synnytyspelko lähtis yhtä nopeesti ku tulikin... :/ Voihan se tietty olla, ettei sit siinä synnytystilanteessa edes tajua enää ajatella niitä pelkoja!

Ihan hyvä kyllä että täällä ihmiset listaa mitä laittaa sairaalakasseihin, antaa hyvää suuntaa meille ensisynnyttäjillekin! :)

Otinpa sitten yllättäen imurin käteen ja imuroin. Ihmeellistä touhua tällanen, kyllä mullakin taitaa olla täällä kaiken laiskuuden seassa pientä pesänrakennusviettiä... :D Tekis ihan kamalasti mieli jo pestä noi kaikki pikkuvaatteet, mutta en vielä viitsi. Kelan paketin tyhjensin jo tuonne vauvalle varattuun vaatekaappiin, mutta pestä ne vielä pitää... Voih, kun aika menis vähän nopeemmin... :p

Mä ootan kans joulua ihan uskomattoman paljon! Se vaan on niin ihanaa aikaa vuodesta <3 Varmaan osittain tietty johtuu siitä, ettei joulusta ole kuin muutama hassu päivä enää laskettuun aikaan... :D

Kävelin muuten eilen kouluun ja takaisin, samoin tänään terveyskeskukseen! Päätin että nyt on aika edes vähän yrittää supistuksista huolimatta. Aina kun alkoi kiristämään ja supistumaan, hidastin tahtia. Ja sehän auttoi! Kyllä tekee hyvää toi käveleminen, aiettä :)

Odottelen että millonkohan saadaan siskolta hänen lupaamansa pinnasängyn, sitterin ynnä muut tänne pyörimään! Vuoden loppuun mennessä lupasivat käydä piipahtamassa, tuota välimatkaa kun on...

Pinsuli ja pikkunen 29+4 (edelleen ;D) <3
 
Niin tuosta sokerirasitusarvoista vielä. Onneksi arvot on alitettu, niin ne on alitettu. Varmaan ei normitilanteessa ole oliskaan mitenkään haitaksi, mutta minua haittaa noin korkeat arvot. Kun on tuota ylipainoa todella reilusti, niin se 2 tyypin diabeteksen uhka on mulla aika todellinen. Vaikka ei sukurasite olekaan, mutta kait nekin jostain alkavat, siis jonkun on pakko olla se ensimmäinen. En kyllä haluis olla se eka, mutta jos niin on ollakseen niin sitten on. Eniten mua hirvittää kun sanotaan, että sokerivauvat on sitten todennäköisemmin lihavia aikuisena kuin muut. Ja itseäni on kiusattu lukioon asti ylipainosta, siellä sitten sairastuin syömishäiriöön enkä halua omille lapsille samaa kohtaloa.

Anteeksi purkautuminen, ahdistaa vain tämä tilanne kun tosiaan sitä lääkärin tuomiota tässä odottelen vielä ensi viikkoon.
 
Vilipi, muakin ajoittain vaivaa mun sokeriarvot.. Mulla oli 1. tunnin arvo 8,9 ja 2. tunnin arvo 7,8. Ne mitattiin jo rv 24+2, enkä halua edes ajatella, mitä ne nyt voisivat olla, kun mässytän jatkuvasti kaikkea roskaa, ja mullakin tuota ylipainoa on koko ikäni ollut aina väh. 10kg. Lääkäri kuitenkaan ei puuttunut mitenkään mun arvoihin, totesi vain niiden olevan ok. Ikävää, että tilanne ahdistaa sinua noin paljon, ja kun joudut odotellakin vielä niin kauan. Toivotaan kuitenkin, että saat positiivisen "tuomion" lääkäriltä! :hug:

Mulla oli tänään taas vierailu äippäpolilla. Kohdunsuuta ja istukan virtauksia tutkittiin jälleen tämän mun jatkuvan tiputteluvuodon takia. Nyt ei onneksi ole taas pariin päivään tiputellut, mutta kun aika oli varattuna, niin mielelläni sinne menin. Kaikki oli ok. Poitsun painoarvio oli 1326g, eli ei ole paljoa reilussa viikossa kasvanut (+60g), mutta ainahan nuo luvut heittelevät ja riippuvat ihan mittaajasta ja mittaajan "virheistä". Kävin myös verikokeissa raskausmyrkytyksen ja raskaushepatoosin poissulkemiseksi, koska olen oksennellut ylävatsakipujen takia, ja mulla on ollut verenpaineetkin välillä koholla. Mahakin on kutissut hirveästi, ja oonkin raapinut sen ihan ruvelle. Verikokeissa ei kuitenkaan onneksi ollut mitään poikkeavaa.

Poitsu oli oikein päin siellä, ja pää painoi kohdunsuuta. Toivottavasti ei nyt kääntyilisi siellä, vaan jaksaisi pysyä loppuajan "paikoillaan". :)

Piipu85 & Iisakki 29+2
 

Yhteistyössä