**Tammikuun tuhisijat 2013** MEIDÄN KUU !!!!

Onnea Lynette tyttösestä! :flower:

Ooasis, todella harmillisen paljon noita takapakkeja teidän alkuun on kyllä nyt sattunut. En nyt muista oletko jo kertonut, millaiset tulevaisuuden suunnitelmat teillä olikaan, mutta miten tuo reikä vaikuttaa tulevaisuuden suhteen?

Kolmaspoju, minäkin veikkaisin, että ei ole mitään vakavaa tuommoinen pieni tiputtelu. Jos alkaa oikein kirkasta verta tulemaan, niin sitten pitää heti olla yhteydessä jonnekin. Mutta tosiaan kuten Pisang sanoikin, niin sisätutkimus voi myös aiheuttaa vuotelua, voihan se olla myös limatulppaa. Itselläni se oli ensimmäisestä juurikin ruskehtava/verinen iso klöntti.

Adora, mekin mennään miehen kanssa tänään ostamaan viimeiset tarvikkeet miehen kanssa :). Täällä ei edelleenkään huomaa vauvan tuloa muusta kuin minusta :LOL: No on yksi lipaston laatikko jo täytetty vauvan vaatteilla, mutta todella hitaasti tuntuu tämä edistyvän.

( . ) Ja tänään taas oli verikoepäivä. Tympäsee vähän käydä, kun kuitenkin maksa-arvot on olleet säännöllisesti alle viitearvojen (joka on 10, mulla 7-9) ja sappiarvot koko ajan ollut 1. Ei nousussa ollenkaan. Ei mulla ole kyllä kutittanutkaan. On niin neulatyynyolo ettei tosikaan. Ja turvotus on mahdoton, ei meinannut löytyä suoniakaan. Ei sillä, ei niitä suonia löydy monesti normitilassakaan, ovat niin sisällä. Tuntuu, että nenäkin on levennyt pitkin naamaa tän turvotuksen takia! :D Vauva on laskeutunut jo melkoisesti, kuitenkaan kiinnittymättä. Vauvan liikkeet kuitenkin tuntuvat nyt jotenkin erityisen alhaalla, tuossa melkein lonkkanivelten kohdilla tuntuu käden liikkeet. Ja sitten tuossa pissarakon kohdilla.

Ruokahalu
on täälläkin vähän kateissa. Jos ei olisi noita isompia lapsia, niin en varmaan tekisi itselleni muuta ruokaa kuin puuroa ja leipiä. Meillä on kyllä ollut ripulitautia kaikilla joulun jälkeen, mutta se kesti tosiaan vain sen pari päivää/ sairastaja silloin ja nyt on jo kaikki käyty läpi sen suhteen. Toisinaan kun syö vain rautatabletin, niin tuntuu, että se jo riittää useammaksi tunniksi. Senkin syönnin olen kyllä siirtänyt 2h aamiaisen jälkeen, maha ei kestänyt sitä, että otin sen ensimmäisenä aamulla ja sitten piti vielä odottaa tunti.

Mutta jospa tää tästä taas normalisoituisi arjeksi, enää tää viikko ja lapset menee kouluun! Nyt tuntuu, että aika menee ihan käsittämättömän nopeaa. Varmaan johtunee siitä alun kieltäytymisestä, nyt kun on oikeasti tosi paikka, että kyllä meille tosiaan tulee vauva, niin voisin vähän hidastaa tätä ajankulkua. Monesti miehelle sanon ennen nukkumaanmenoa, että vaikea uskoa, mutta meille tulee vauva. Mies on kyllä aika samoilla linjoilla. Ollaankohan me vain unohdettu millaista vauvan kanssa on? Meidän tämän hetkinen vauva täyttää nimittäin tänään 3.1. 6 vuotta! :) Ja aika tarkalleen juurikin näillä minuuteilla :D

Vilipi ja Tyyne 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Lynettelle isot onnittelut pikkuisesta tytöstä!!!:hug: Tulihan se vauveli sieltä, jee!=)
Ja Ooasikselle kaikki sympatiat ja empatiat!!:hug: Teillä ei oo kyllä ollu ihan helpoin alku pojan kanssa...:( Mutta jospa se siitä nyt iloksi muuttuis, toivotaan!!!=)

Mites kolmaspoju, vieläkö jatkuu vuotelu? Vai oletko jo kenties päässyt tositoimiin / saanut pikkuisen syliin??:)

Tää lähtee kohta sinne lääkärineuvolaan. Voi jee, tätä mä on niiiin oottanu...!! Voi kunpa se lääkäri kertois, että kohdunsuulla ollaan kypsää ja sais olla muutakin edistystä jo vaikka... :p (eli mun tuurilla kaulaa jälellä 3cm, pehmeä ja kiinni niinku viimeksi, pöh... Pessimisti ei pety.:D)

Pisang ja Nuppu 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Oi, onnea tytöstä Lynette! :heart: Outoa poksua huomenna ilman sua...! :D

Voi ooasis, kyllä kaikki vielä kääntyy parhain päin. Hirveesti on kyllä ollut sulla epäonnea matkassa, toivottavasti se loppuisi nyt tähän! Tsemppiä :heart:

Neuvolassa käyty. Jäi taas vähän paha maku suuhun... Onneksi mun terkka on kuitenkin ihana ja tukee. Ultrattiin taas, ja istukka lisää kalkkeutunut. Lisäksi lapsivettä oli vähän. Pistettiin TAYSiin lähete, nyt vaan kaikki varpaat ja sormet ristissä että ottaisivat mut nopeasti sinne. Vauvalla oli erittäin ahdasta, eikä sitä vettä tosiaan juuri ole...
Mulla alkaa mielenterveys romahtamaan kohta. Mulla on diagnosoitu paniikkihäiriö vuonna 2007, se on pysytellyt hyvin taka-alalla parin vuoden ajan, mutta nyt se on alkanut taas nostamaan päätään tämän hermoilun takia. Ei hyvä. Ei ollenkaan!

Paineet oli mulla myös "koholla", 121/79. Eipäs ole mulla noin korkeat ennen olleetkaan. Hemoglobiini oli myös 121! Sekään ei ole ollut ikinä noin korkea :D Pissa oli puhdas. Seuraavan ajan sain tiistaille :)

Mulla on alkanut särkeä päätä. Ei kivaa sitten yhtään :/ Onneks siihen auttaa yks panadol ja lepo. Myös noi häpyluukivut alkaa olla jo sellaisissa korkeuksissa että huhhuh. Jään kohta sänkypotilaaksi.

Anteeksi hirveän valittava ja omanapainen viesti, jotenkin on hankala keskittyä kommentoimaan muiden kuulumisia... Mielessä olette kuitenkin kokoajan! <3

Pinsuli ja pikkunen 39+6 <3 Huomenna on sitten SE PÄIVÄ. Uskomatonta!!
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Huomentaaaaaa!

Kiitos vastauksistanne, täällähän vaan ollaan..vuotoa ihan pikkiriikkisen vielä, tai lähinnä ruskeaa valkkaria ja supparit loppusivat, joten ei toivookaa synnytyksestä vielä..:D

Toivoa olis kyllä NOROSTA..:( miehen poika alko nyt sitten oksentamaan..munhan pojalla oli jo viime la-su yönä ja hän oliki sitte evakossa mummilassa, että mä en saanut sitä ennen kääntöyritystä (mitä sitten ei tarvittukaan :D )..mutta tosiaan nyt sitten isompi alotti aamulla...:( voi että ku ite säästyis..se vie niin voimat..:(

Ooasis: voi että..mun on pakko sanoo, et tota just sektiossa pelkäsin..tai siis ku mäki jännitin, että joudunko sitä harkitsee perätilan takia, mutta onneksi nyt en..kaikki mahdolliset voimat ja tsempit sinne!!!!

Pisang: mulla oli ilmeisesti n. 1cm jäljellä kohdunsuuta! :D toiv. sullaki hävinny..tosin.uussynnyttäjällä se taitaa hävitä vähä itsestään..:D

Ruokahalu: joo ei täälläkää maistu..johtunee kyllä näistä vattatautijutuista..mullahan siis ollu jo n. viikon kohta paha olo vaan siks, ku tiiän, että joka paikassa on vattatautia..:( :D

Voi kyl mun täytyy myöntää, et oisin mä jo eilen voinu lähtee synnyttää...:snotty: eihä sitä oo järkee vielä toivoo, mutta silti vaan innostusin jonki verran suppareista..en kyl sitä tajua, et kui se oikeesti todella "helläkätinen" kohdunsuunkoitto sattui niin paljon...viime lääkärineuvolan koitto ei ns. tuntunut missään..voisiko se kuitenkin tarkottaa, että olis jo jotain tapahtumassa? tuntu samalta ku esikoisen synnytyksessä aina koitettiin tilannetta..yhtä ilkeeltä siis..:D

Noh, kattoo nyt mennäänkö rauhallisesti siihen rv 38 ultraan saakka ja sitte pyydän tosiaan sen käynnistyksen..kun siis lääkäri sitä lupaili..:) ens to on neuvola vielä välissä..nyt alkaa olee kyllä sellanen olo, että vois joka toinen pv käydä jossain kattelee tilannetta..:D MALTTAMATON! :D ens viikolla ois kyl hyvä synnyttää, ku on vaan yks lapsi kotona..:D helpompi järjestää hoito..;)

EI tätä kyllä vieläkää sillee tajua, että IHAN OIKEASTI se lähtö voi tulla pian! :D IHANAA!!!!!!!!!!! <3
 
Onnea Lynette tytöstä ! <3

Mekin käytiin viime viikolla miehen kanssa ostamassa viimeisimpiä tarvikkeita (öljyjä,vaippoja,korviketta) vauvalle :) On vaan silti jotenkin huolissaan, et jotain puuttuu, kun on esikoinen tulossa... :) Varsinkin nuo tuttipullot aiheuttaa hämmennystä kun niitä on niin montaa erilaista. Yksi tuttipullo ostettiin kuitenkin, NUK-merkkinen, jossa oli "ikäraja" 0-6 kk. :D

Kaikki vauvan vaatteet, lakanat ym olen pessyt ja järkännyt kaappiin, paitsi ne, mitä ostettiin vasta viikonloppuna :). Hoitopöydältä löytyy nyt lisäksi nuo hoitotuotteet ja pinnasänky on pedattu sekä turvakaukalo pesty ja jalusta autossa (isofix). Kaikki siis aikalailla valmiina täällä!

Meinaako muut suojata auton penkkiä vesien menojen varalta ja millä keinoin?

Onko joku ostanut jo etukäteen nännirasvaa, onko se tarpeellista? Entäs rintapumppua? Nämä kysymykset erityisesti uudelleen synnyttäjille :)

Täällä olo ei ole semmoinen, että synnytys ois lähellä. Supistelee kyllä useita kertoja päivässä, mutta eivät ole sillä lailla kipeitä, eikä ole liitoskipuja. Huomenna neuvolaan.

Lissu&pöpö 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
No nyt on käyty lääkärineuvolassa sitten. Eipä ollu mikään perin innostusta nostattava käynti, tylsää...
Viikkoja siis 37+1

Paino: +1,1kg DAMN...
Paineet: 117/73
Pissa: ok
Turvotus: +
Sf-mitta: 33cm (sentin noussu viikossa)
Liikkeet: ++
Syke: +
Lapsiveden määrä: normaali
Tarjonta: rt

Kohdunkaulaa 3cm, on kiinteä ja ulkosuu sormelle auki. Täähän on huonommin kuin esikoista odottaessa, silloin kohdunkaula oli sentään jo pehmenny. DAMN IT. Ja minä kö oon povannu tätä syntymään suht pian.:D Vaiks no, eihän tuo tilanne mitään kerro siitä koska lähtö tulee. Mutta HMPH silti. HMPH.

Noh, ei tätä odotusta silti ole pitkälti jäljellä, notta kunhan tämä alkuharmitus tästä haihtuu niin jaksaa taas jo varmaan odotella...:p

Tämä lääkäri ei antanu painoarviotakaan.

Auton penkkien suojaamisesta En oo muuten aatellu, mutta viimeksi mulla oli autossa valmiina oottamassa lakana ja jätesäkki, jotka muistaakseni laitoin sit synnärimatkalle pepun alle siltä varalta, että lorisee, mutta se oli turhaa. Sänkyyn laitoin lasten pissasuojan viimeksi, ei huvittais ruveta petaria pesemään.:D Mutta nyt en laita. Jos menis vedet sängyssä niin sit ostetaan suosiolla uus petari, johan tuo on aikansa eläny.:D Niin ja aika paljon tuli etenkin öiseen aikaan vietettyä aikaa sohvalla esikoista odottaessa. Siinä mulla oli kans jätesäkki-lakana vuoraus. Tuota 1500e sohvaa en kehtaa uittaa lapsivedessä...:whistle:

Lansinohia (nännirasvaa) multa löytyykin jo edellisen jäljiltä. Se on kyllä mahtavaa tavaraa, jos nänninpäät haavautuu!!! Ja rintapumppukin löytyy, tykkään että sekin on pop. Mutta pumpun tarpeellisuuden ehtii arvioida vauvan synnyttyäkin, eli sillä ei oo hankintana niin kiirettä mun mielestä.:) Ja suosittelen sähkökäyttöistä pumppua. Tosin taitaa noi uusimmat käsikäyttöisetkin olla jo suht "ergonomisia", ettei tuu mitään jännetuppitulehdusta kun niitten kans riehuu (kuten esim. Ainun vanhanmallinen pumppu, voi cheese mikä vehe!!).:D

Mun tarttis tänään varmaan kans ostaa muutama korvikepurkki kaappiin varalta valmiiksi. Kaikki muu alkaakin jo olla.:) Eilen jo innokkaana keitin pullot ja tutit ja pumpun osatkin valmiiksi. Heh, no eikös lapsenvahti mun neuvolakeikan aikana antanu yhen pikkusiskon puhtaista tuteista esikoisen suuhun...;) Noh, keitetään uuestaan, eipä tuo iso homma ole.:) hih...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Lynette tytöstä! Aih ja oih kun nämä vauvauutiset nostaa tunteita pintaan, *niisk*

Ooasiskselle lähetän isot tsemppihalit :hug: Uskomattoman huono tuuri sinulla ollut sektion ja vauva-alun kanssa, mutta toivotaan, että nyt lähtee tilanne tasoittumaan ja pääsette hiljalleen nauttimaan vauva-ajasta. Voimia!

Toivottavasti pinsuli saat nopeasti kutsun ä-polille! Tsemppiä muutenkin, olosi kuullostaa varsin kurjalta :hug:

Täällä taas ihan mainio päivänalku =) Suht hyvin nukuttu yö takana, yhteen ainoaan kipeeseen supistukseen ja pariin liitoskipukohtaukseen kylkeä kääntäessä heräsin yöllä. Muuten sitten alaselkä on kyllä jo aika kovilla, liekö tuolta kohta vauvan tukka pilkistää, niin alhaalla lantiossa tuntuu tuo roikkuvan ;) Iltaisin kyllä sitten taas tuntuu, että keuhkot on ihan puristuksissa, koko ajan saa vetää syvään henkeä kun tuntuu, että ahdistaa eikä pysty hengittämään. No tällaisena pätkänä tietty tuota vauvaa riittää sekä ylös, että alas ;)

Sokerit on taas vaihteeksi tasoittuneet ja äippäpolikäyntiä siirrettiin puhelinkonsultaatiolla viikolla eteenpäin, kun aloin jo stressata siitäkin, että menen sinne ihan turhaan (kaikesta sitä onnistuukin kehittämään stressiä näissä hormonihuuruissa!). Nyt pitäisi vaan saada sokerit pysymään mahdollisimman tasaisina vauvan syntymään asti. Erityisen tärkeitä nämä viimeiset viikot, että syntymän jälkeen vauvalla olisi mahdollisimman hyvät alkumetrit. Paino nyt edelleen laskee, taas on tultu -500g viikko, mutta en pysty enempää syömään ja sokereilla/herkuilla kun sitä vajetta ei voi täyttää. Eikä kyllä tekisi mielikään. Mutta tällä mennään nyt ja onphan sitten itsellä vähemmän pudotettavaa synnytyksen jälkeen..

Kovasti pohdin jaksaisiko sitä vielä istua viikonloppuna mökkimatkan autossa (n. 2 h suuntaansa). Kovasti haluttaisi lähteä käymään, mutta toisaalta pitkä istuminen ei houkuttele..äh, pitää katsoa millainen kunto huomenna on ja päättää sitten. Kait tuosta tiheillä tauoilla ehkä selviäisi..

Ja tänään hakemaan vauvanvaatteita kaverin kaverilta, jes =)

riskilä ja vauva 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Pisang: no HÖH! no mutta toisaalta..kun sit lähtee avautuu, ni lähtee nopsaa yleensä, joten eiköhä se siitä..:) mä ajattelin olla tänää vähä hölmö ja lähtee pienel kävelylenkil..jos se vähä avittais ja jos sit vaikka mieli pysyis virkeempänä myös..

Mun täytyy ostella tänää liivinsuojia, siteitä ja maidonkerääjät..ne on (kai) ainoot,mitä puuttuu..:D huom. kai..luulen, et puuttuu vaikka ja mitä, mutta kun en vaan muista...
 
Mulla muuten eilen pakkaantus toinen rinta maidosta..:D aika hurjaa..ja vuoto nyt jatkuu edelleen..ei oo mitää runsasta, mut jotain tulee, et kai toi on osa limatulppaa sit vaan..ehkä se on iha hyvä ihan sitä käynnistämistäkin ajatellen, että paikat valmistautuu..
huoh. söin äskön leipää ja nyt alkaa olo olla jo sellainen, että kyllä mä ja vessanpönttö tutustutaan tänää toisiimme..:( perkeleen noro suoraan sanoen........mä nii vihaan sitä..! iha sama mikä muu tauti tulis, mut tota en kestä.......varmaan aika paljon supistelee, jos rupee oksentaa kunnolla....ei sais ajatella yhtää etukäteen, sit on koko ajan paha olo..:(
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille, en pysy melkein enää kärryllä ketkä kaikki jo saaneet vauvansa ;)

Tsemppiä Oasikselle! (Missä sairaalassa sektio tehtiin)?

Miten Pinsulin yöt menneet, jännä kun samoja puutumisia yms. :)

Odottavan aika on PITKÄ...!
 
Mäkin poikkesin tänään neuvolassa . Ei ollut niin mukava käynti kun yleensä kun oli sijainen .

Viimeks mulla oli siis verenpaine nousussa ja oma terkka oli siittä huolissaan et ois raskausmyrkytystä. Ennen on pissa ollu puhdas mut kappas nyt onkin proteinit plussalla ! Ja tää sijainen ei mitenkään siihen reagoinu , vaikka oma terkka oli jättäny sille ohjeen et seuraa hiukan tarkemmin . Ei ollut edes merkannut sitä neuvolakorttiin !! Ja edelleen oli verenpaineet koholla ja hänelle sanoin että kotona on tullut mitattua alapaineeks 80-90

suluissa edelliset
Paino: +700g viikossa(1.2kg)
Paineet: 136/87 (127/84)
Pissa: U-prot. - (Sanoi että on plussalla!
U-Ggluk. -
Turvotus: +
Sf-mitta: 34 (33)
Liikkeet: ++
Syke: +(+)
Tarjonta: rt (rt)

Ja tälläsen listan löysin netistä:
http://www.oireet.fi/raskausmyrkytys.html
Jos verenpaine on ollut normaali ennen raskautta, mahdolliset raskausmyrkytyksen oireet ovat:

huimaus - Ei huimaa
oksentelu - Ei oksennuta
pahoinvointi -Iltaisin huonovointisuutta
painonnousu (nopeasti, tyypillisesti yli 500 g viikossa) - Noussut reippaasti enemmän
päänsärky - Iltaisin (ei tarvii särkylääkettä)
silmäoireet (esim. valonarkuus, näön sumeneminen tai sahakuviot ja valopisteet näkökentässä)- tähtiä ja lumisadetta näkynyt.
turvotus (etenkin kasvoissa, käsissä ja muualla ylävartalossa; jos verenpaine ei ole koholla, ei turvotus johdu raskausmyrkytyksestä)-Sormet! Kengät ei enää meinaa mennä jalkaan .
vatsakipu (yleensä oikealla puolella kylkiluiden alla) -Ei
vähentynyt virtsaneritys.-Oikeestaan on vähentynyt



Tuli aika omanapaista mutkun mietityttää vaan...

Tintti&poju 39+2
 
Vauvan saaneille iiiisot onnittelut! :flower:

Ooasikselle kyllä lähetän tsemppijaksuja! Onpa teitä koeteltu ihan nokko. :O

Heh, oon viikon verran miettiny ku vatsa on ollu löysällä mut eilen hokasin, et syön magnesiumia aika paljon ja sen "yliannostus"oire on löysä vatsa. :LOL: Mut onpahan pysyneet suonenvedot poissa!

Eilen tosiaan oli se kääntöyritys. Mie menin synnärille ja siellähän se masukki perätilassa oli. Mut pantiin käyrille ja laskettiin päätyä ja kohotettiin jalkoja ja lääkärin piti tulla puolen tunnin päästä. Puolen tunnin kohilla kätilö tuli ilmottamaan, et lääkäri meni kattoon jotaki toista potilasta ja pidetään mut siinä käyrillä kuitenki. Kätilö sano aluksi, et masukilla tuntuu olevan paljon ylhäällä tilaa, et lääkärillä helppo yrittää käännöstä. Lääkäri tuli, ku olin ollu n. tunnin käyrillä ja siinä sit sanoin, et muljahteli melko lahjakkaasti äsken ja kävi kylkiluihin kipeää. Lääkäri sit tunnusteli masun päältä ja sano ettei ota mitään selkoa mut ultralla varmistu, et masukki oli kääntäny itsensä raivotarjontaan!
Lääkäri naureskeli, et vauva tais vaistota et lääkäri on ollu vuoden kehitysmaassa töissä ja ei enää muista miten hommat hoidetaan. Oli ihana lääkäri muuten. :)

Painoarvio oli 2.7kg ja viikkoja oli 37+2. Sit ku meen synnyttämään niin luultavasti varmistelevat ultralla asentoa jos en itse oo 100% tarjonnasta. Mut kyllä nyt on liikkeiden paikat muuttuneet täysin!

Mitähän täällä muuta on keskusteltu..

Ruokahaluttomuutta löytyy multa! Ei oikein taho maistua. Mut suihkussa jaksaisin vaikka kuinka laukkoa! Mikä äärimmäisen outoa mulle. :O

Mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole. Ja saakin pysyä poissa parikin viikkoa. Mies veikkas, et syntyy 15.1 ja mie veikkasin 23.1. Toivottavasti mie olen oikeammassa. :LOL:

Tine & Masukki 37+3
 
Ja tälläsen listan löysin netistä:
http://www.oireet.fi/raskausmyrkytys.html
Jos verenpaine on ollut normaali ennen raskautta, mahdolliset raskausmyrkytyksen oireet ovat:

silmäoireet (esim. valonarkuus, näön sumeneminen tai sahakuviot ja valopisteet näkökentässä)- tähtiä ja lumisadetta näkynyt.

Tuli aika omanapaista mutkun mietityttää vaan...

Tintti&poju 39+2
Mulla epäiltiin yhdessä vaiheessa raskausmyrkytystä kun proteiinit olivat yhdellä plussalla ja näin mustia täpliä ja lumisadetta. Jäi epäilyn tasolle ja näistä näköhäiriöistä päivystävä lääkäri totesi, että saattavat johtua ihan verenpaineesta ja silmien liika rasittamisesta (esim. tietokonetyö). Olisin toivonut enemmän tutkimuksia omalle kohdalle, mutta onneksi näköhäiriöitä ei ole enää ollut (eli ehkä lisätutkimukset olisivat olleet tarpeettomia).
 
kävin tuos aamulla neuvolassa pyörähtämässä.. kaikki oli ok.
ens viikolla paljon aikoja kun on labraa ja 4v ja 2v neuvolat edellisillä tenavilla ja sit lääkärikäynti viel 4v:llä. LA ois lauantaina, mut , haha, neuvolatäti kokeili ja sano et tää niin ylhäälläkin vielä :D noo, kahtellaan josko parin viikon päästä jakaantuis :D 15.1 sain yliaikakontrollin.
joskos tänään reippailis kävellen/stigalla hakemaan tenavia hoidosta, jos se auttais vähän, tuskin, ei oo ennenkä mun reippailut auttanu nuos edellisissä...kaikki ne on yli menneet...
 
painoin vahingossa viestin liikkeelle..

Piti siis vielä sanoa, että mulla kans jotenki sellanen olo, et kääntyskö se kuitenki siellä eilen enne sitä ultraa tuo munki mukula, koska liikkeet tosiaan tuntuu erilailla nyt.......ja hikka vaihto heti paikkaa...kaksi hoitajaa tosiaan sanoi ensin ku tunnustelivat, että pää ylhäällä, mutta sitte ultrassa pää oli alhaalla taas..:D

Mullakin tarkistetaan vielä synnärille mentäessä, että kumminpäin on, kun ilmeisesti tilaa kääntyä kuitenkin on..mullaki ylhäällä tilaa..:D huomaa hyvin mahastakin..ja sfmitta ei oo menny yli 30 vieläkää...
 
ruokahalu täällä on hyvin vaihtelevaa.. kovasti tekee mieli kaikkea itsetehtyä.. puuroakin keitän ihan vaan sen takia että voin tehdä sämpylöitä.. :D eilen illalla keittelin sitten mustikkamansikkakiisseliä.
Pinsulille kovasti tsemppiä!

vaikka muutosta onkin vasta viikko,niin nyt voi hyvillä mielin odotella murmelia syntyväksi..
vauvan huone on järjestyksessä,kuten myös vaatteet lajiteltu kokojen mukaan.. Isäntä keitteli eilen illalla tutteja ja pulloja,joten aika hyvällä mallilla on asiat.. joskin liivin suojia,korviketta ja vaippoja ei oo vielä hommattu valmiiksi,mutta ne haetaan vaikka sitten kotimatkalla kun sairaalasta joskus kotiudutaan..
Kunhan ensin sinne päästään.

Kolmatta päivää kovistelee (supistelee) vatsaa vallan vietävästi.. ja häpyluukin on niin kipeä että kävely on ajoittain todella vaikeeta..
Niin ja neivolassa käynti oli tänään...

paino pudonnut -700g, joka oli jo arvattavissa kun pahimmat turvotukset ovat menneet ohitse.
verenpaineet oli hyvällä mallilla,alhasemmat kuin yleensä.
sf-mitta edelleen, viikosta 36 ollut, aivan sama eli 35 cm.. alkaa mitta lähenemään keskikäyrää kun aiemmin mentiin yläkäyrää hipoen..
sykkeet oli 135...
totesi sitten neuvola täti että näyttää todella hyvältä kaikinpuolin ja kehui suhtautumistani tilanteeseen ja sitä kuinka hyvin olen asiat suhteuttanut todellisuuteen..
Jotenkin tulee aina nii hyvä mieli neuvola käynnistä, kun se täti on todella ihana ja kertoo asioista niin kuin pitääkin..

Elovena77 ja murmeli 39+3
 
Paljon Onnea Filuuri, Kazzie ja Lynette!!! :flower:

Ooasis
, eikö teidän koettelemukset vois jo loppua... :( Kamalan alun olette saaneet! Mä oo näitä, jotka vuoron perään lukee kauhutarinoita alatiesynnytyksestä ja sektiosta. Eipä noista taida kumpikaan olla toistaan parempi, jos asiat menee pahimmalla tavalla vikaan. :( Mä pelkään tota sektiotakin ihan älyttömästi, mutta ajatus tulevasta alatiesynnytyksestä on mulle vielä jotain niin paljon kamalampaa... :'( Tätä tää on, kun jokainen vaihtoehto on kamala, mutta se vauva on pakko jotenkin ulos saada. Vielä ei ole hajua, mitä asian kanssa teen. Pakko vaan valita se vaihtoehto, minkä mun pääkoppa kestää parhaiten. Ja nyt vaikuttaa siltä, ettei se ainakaan oo alatiesynnytys. Tää on niin väärin, että toiset, jotka ei missään nimessä sektiota halua, joutuvat siihen pakosta. Ja sitten taas mulle olis valtava helpotus, jos esim. vauva olisi perätilassa, eikä mun tarvitsisi itse tehdä tätä kamalaa päätöstä.

Tarvikkeista
puuttuu varmaan aika paljon. Tajusin juuri, etten ole edes vaippoja miettinyt. :D Suurin osa kuitenkin on jo valmiina esikoisen jäljiltä. Nännirasvaakin vielä löytyy. Rintapumppua eilen katselin, mutta en vielä päättänyt ostanko. Luultavasti ostan käsikäyttöisen, koska viimeksi pärjäsin ihan omin sormin, ni voisi olettaa senkin olevan jo luksusta. :D En raaski "tuhlata" sähköiseen. Sen verran oon saanut aikaiseksi, että vaatteet on ollut paikoillaan jo varmaan puolivuotta. Järjestelin kerran esikoisen vaatteita ja päätin sitten samassa laittaa kaiken paikoilleen. Mä tosin laiskottelin sen verran, ettei tullut mieleen niitä pestä... :/ Vuoden ollu pestynä ja viikattuna kunnon laatikossa ja lämpimässä säilytetty, niin oletin, ettei niille oo mitään tapahtunut.

Vesien menoon en oo varautunut, enkä varautunut viimeksikään. Aina oli mielessä, mutta sitten vaan jäi. Meillä tosin petari (ja sohvakin) joutais vaihtoon, ni ehkä niillä ei oo niin väliä. Auto kyllä saattais olla hyvä hiukan suojailla.

Pinsuli, jos sua kamalasti jää vaivaamaan toi kalkkeutuminen ja muut asiat, ni voisitko vaan ite soittaa suoraan synnärille ja ilmottaa, että tulet nyt tarkistamaa, kun et kykene antamaan asian olla?? Mä oon sellanen stressipeikko, et varmaan en kykenis kotona oottelemaan. En vaikka järki sanoo, että jos ois hengenhätä ollu, ni kyllä neuvolasta ois lähetetty sairaalaan samantien.

Täällä oli neuvola ja kaikki kuulemma hyvin.
Paino +1,25kg/vk :(
Sf 35, kasvaa normaalisti yläkäyrillä
RR 129/84, hiukan nousussa, muttei kiinnitetty enempää huomiota
Sykkeet +140
Turvotusta ei merkattu, sitä on jonkin verran. Vauva on rt, mutta ei millään tavoin edes yritä laskeutua. :D Pissa puhdas.

Meand 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Kiitos tsempeistä! :) Koitellaan täällä nyt niin sanotusti "kotikonsteja" synnytyksen käynnistämiseksi, vaikka eipä noi varmaan kovin auta...

tammikuunpoika Häpyluukivut on öisin suht minimissä nyt, päivisin sitäkin pahemmat :S Viimeyönä valvoin tunnin ilman syytä, kohtu kyllä supisteli mutta en edes tuntenut niitä, vaan piti kädellä koittaa että oho vatsahan on kova. Turhauttavaa :(

meand Ei mulla nyt ole tarvetta soittaa synnärille, kun neuvolasta pistettiin TAYSiin se lähete käynnistyksen harkitsemista varten :) Terkka sanoi, ettei viitsi odottaa vielä viikkoa ennen lähetteen laittoa, kun sitä vettäkin on niin vähän. Oottelen että ottavat nyt yhteyttä, ja vaikka eivät ottaisikaan ihan heti, niin tiistaina on jo seuraava neuvola. Terkka sanoi, että napanuoran virtaukset on kunnossa ja vauva on hyvän kokoinen, niin hätää ei ole. Teen parhaani uskoakseni, koska ammattilainenhan hän on! Huolehdin yleisesti vaan liikaa vauvan kunnosta ja kaikesta mitä voi vielä tapahtua näinkin myöhään... :/

kolmaspoju Voih, yritä parantua! Mä pelkään mahatautia yli kaiken, mulla on ollut lapsesta asti kova oksentamisen pelko... Oon ihan paniikissa aina kun sitä on liikkeellä. Varsinkin nyt, ei tosiaan tekis mieli synnyttää mahataudissa!! Onneks kuitenkin sulla on vielä pari viikkoa laskettuun, jos se ei tänään tai huomenna lähtis heti syntymään... :)
 
Kiitos ihan älyttömäst tsempeistä, lämmittää kovasti.

Päästiin sitten kotiin tänään. Lapsiluku on nyt sitten pisteessä, tällä kohdulla ei enää lapsia voi saada, noin sentin reikä siis kohdussa , sektio tikit osittain päässeet aukeamaan jostakin syystä.

Minullehan tehtiin sterilisaatio sektion yhteydessä ja tähän vedoten lääkärit päättivät olla leikkaamatta ( onnekseni,,,,,,siis pelkään leikkauksia aivan jotenkin järjenvastaisen kohtuuttomasti),,,,varsinkin tämän kokemuksen jälkeen,,,,,,joten nyt sitten seuraillaan ja jos vuoto nyt sitten pysyy poissa niin ei leikata ollenkaan vaan annetan kohdun arpeutua kiinni, ,,,,mutta siis jos alkaa vuotamaan niin pakko sitten avata ja kursia kasaan,,,,,,,Kaikki varpaatkin pidän ristissä että ei tarttis leikata,,,,,

Muistan kun ensimmäistäni olin hakemassa ja oli ihan tajuton pelko persuuksissa että miten tästä selviää, hampaat kalisten menin latokselle,,,,,,,jotenkin synnytyksen jälkeen on olo kuin olisi oikeasti jotenkin ansainnut sen vauvan,,,nyt kun sektiossa on ollut niin jotenkin ihmeellinen tunne siitä ettei olisi ansainnut koko vauvaa kun ei ole kivulla ja säryllä sitä synnyttänyt,,,,,siis ihan jäjetöntähän ajatusta tämä on,,,kyllä sen ymmärrän ,,,,,ja tiedän järjellä etei ole mitään tolkkua koko ajatuksessa mutta niin sitä vain tuntee,,,,,,arrgghhh,,,,,pitää vaan aatella jotenkin toisin,,,,,,,pakolla...

toisin sanoen siis ymmärrän teitä täydestä sydämesäni , jotka pelkäätte synnytystä,,,pelkohan tulee siitä ettei voi etukäteen tietää miten käy, valitsi sitten sektion tai alatiesynnytyksen,,,,,molemmissa voi käydä hyvin ja mikä toiselle sopii ei toiselle tule kysymykseenkään.Mutta un on kolme synnyttänyt ja yhden keisainleikkauksen läpikäynyt niin kokemuksen syvällä rintaäänellä aina pelottaa ,,,,,vaika synnyttäisi viidennentoista lapsensa,,,,mutta edelleenkin valitsisin alatiesynnytyksen,,,,,,ja tämän sanoessani tiedän että niin moni ei voi valita miten synnyttää,,,,

Laitoksella ollessani kuulin onnellisesti päättyneitä synnytystarinoita rokapöydässä kymmenittäin, onneksi suurin osa synnytyksistä päättyy hyvin, minä olen poikkeus,,,,minun synnytyseni ei mennyt hyvin, mutta lopputulos on kuitenkin sama, terve poikalapsi,,,,,,,

Tänään kiitän Taivaan Isää siitä että minulla on ihana mies ,terve poika ja kolme tervettä tytärtä ja että olen itse hengissä. Ja rukoilen kaikille teille kanssasisarille onnea,voimia ja menestystä vuodelle 2013 tuleviin koitoksiin.

Ooasis ja pikkuprinssi,,,,vihdoin kotona,,,,,,nauttimassa tästä käsillä olevasta hetkestä,,,,,,,,,
 
  • Tykkää
Reactions: summergirl92
Paljon onnea kaikille vauvautuneille, Ooasikselle, Kazzielle, Lynetelle, Santulle, Filuurille ja olikos niitä muita...? :heart:

Katsoin, että Ooasis on merkinnyt synnytyssairaalaksi Kpks:n? Taidettiin olla samaan aikaan siellä? Itse menin sinne 21.12 ja pääsin 1.1 pois. Kurja, että sinulle tuli sektiosta tuollaiset komplikaatiot... Jaksamisia! Itselläni on onnistunut, kiireellinen sektio takana. Sektiohaava ei juurikaan ole vaivannut parin ensimmäisen päivän jälkeen. Välillä kipeä, mutta buranat ja panadolit auttavat. Mulle jäi 15-20 tunnin avautumisvaiheesta niin kamalat traumat, että jos vielä raskaudun, niin sektion haluan silloinkin...

Meidän arkea on varjostanut monet muut asiat, esim. oma terveys, jota nyt seurataan seuraavaksi pään magneettikuvauksella, ja myöskin vauvan sydämen virtaukset, joita seurataan viikottain ultralla... Meillä ei imetyskään suju, eikä maitoa tule tarpeeksi... NAN:nilla jatketaan... Mutta poika on aivan ihana! :heart:

Tsempit teille massujenne kanssa kärvisteleville! :)

Piipu85 & Iisakki 8vrk


edit. Niin ja meidän pojan syntymäpituudeksi voi päivittää 49,5cm. Viime viestissäni sitä ei oltu vielä mitattu.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Lissu, Ostan Lansinohin lanoliinia ja Bepanthenia nännejä varten.
Aika harva varmaan säästyy ilman minkäänlaista nännihaavaa, suosittelen varautumaan niihin etukäteen :) Myös siihen kun maito nousee ja tissejä kuumottaa/pistelee ja ovat aivan kivikovat, niihin kipuihin auttaa esim. jääkaappikylmät kaainlehdet (käytetään synnärilläkin) tai erilaiset lämpöhauteet (lämmitettävät jyvätyynyt). Näihin varaudun etukäteen, mutta esim. rintakumeja ja rintapumppua on mun mielestä turha ostaa etukäteen, ennen kuin näkee onko tarvetta. (tai jos on kokenut aiemmin tarpeelliseksi)

Tine, olipas vauva ovela :D Fiksu!

Pinsulille tsemppiä :) Ja Kolmaspojulle pikaista paranemista! Vatsataudit on niin :mad: Mullakin on jonkun asteinen oksennusfobia. Onneksi laantunut vuosien varrella, lasten saannin myötä. Nyt on Noroa paljon liikkeellä.

Mulla oli tänään neuvola:

Rv 37+0
(34+5)
Paino +830g/vko (+/-0), kokonaissaldo 40kg->55kg
Turvotus - (-)
Pissa puhdas (puhdas)
RR 115/60 (108/61)
Hb 98 (100) Joka raskaudessa pysyttelee tuossa 100 tuntumassa, ei nouse rautalisillä
Lapsivesi N (N)
Tarjonta Rt (Rt)
Sf 32 (33) laskeutunut, pää tosi alhaalla ja ylämaha "tyhjä"
Syke hyvä ja liikkeet "Vilkas poika" ;) Eli ++ Pisti oikein parastaan pomppimalla puolelta toiselle.

Eipä siellä muuta. Kaikki erinomaisesti :)

Oon ollut tosi laiska laittamaan vauvan juttuja paikalleen ja skippasinpa silityksenkin ;) En edes harsoja silittänyt. Esikoisen kohdalla vielä innostui, nyt ei enää niinkään. Tuttipulloja ja tuteja en keitä valmiiksi. Yksi tutti ja yksi pullo on odottamassa, vaan ovatpa jääneet edellisilläkin käyttämättä, joten.. Ehtii nekin sitten jos tarvetta tulee. Korviketta ostin 2 prk, mutta eipä sitäkään tavaraa ole edellisille annettu tippaakaan. Uskon ettei nytkään, mutta hyvä ne on varalta olla olemassa :)

Imetysliivien kanssa tulen kohta hulluksi :D Täällä on todella huono valikoima alanliikkeissä ja kaikki mitä olen netistä tilannut, on enemmän tai vähemmän ollut huonoja. Onko antaa vinkkiä minkä merkkiset on osoittautunut hyviksi? Löysin nyt yhden liikkeen missä täälläkin noita liivejä on useamman kuin kahdet ja aion käydä siellä ensi viikolla.

Vauvalta puuttuu vielä kypärämyssy. Jostain pitäis sellainenkin löytää, niin minikoinen, onko joku muu ostanut/nähnyt? Mietin toppatumppuja ja -töppösiäkin, (äitiyspakkausta ei otettu, siinä olisi) erillisenä myynnissä on vaikea löytää. Reimalla oli tähtikuvioisia, mutta ne riitele haalarin värin kanssa pahasti. Että niistäkin saa vinkata :)

Näihin ajatuksiin ja kysymyksiin
Adora ja Marakatti 37+0, täysiaikaisia, hui miten on aika mennyt!
 

Yhteistyössä