**Tammikuun Tuhisijat 2013** Syyskuussa

Uuu paljon uusia! Tervetuloa Pisang, Ninna89 ja Sannunen3! :) Kiva että tännekin (toivottavasti) saadaan taas enemmän keskustelua uusien myötä.

Mää oon ollut kyl ihan uskomattoman vaivainen tässä. Kauhulla odotan kun maha vaan kasvaa ja kasvaa, et kuinka paljon sitten tuskailen. Enimmikseen mulla on edelleen ongelmia tuon vatsan kanssa, se kipuilee tosi paljon. (Mut ei sinäänsä mitenkään huolettavasti, mulla on ollut ennen raskauttakin, pienestä pitäen, tosi huono vatsa. Tutkittu on moneen otteeseen mutta ei löydy mitään. Ruokavalion muutosta vaan... :D)

Lisäksi huomasin tuossa yks päivä, ettei mun jalat kestänyt enää conversen korkeavartisia kenkiä. Mun sääret ja pohkeet oli IHAN turvonneet ja puutuneet parin tunnin koulussa istumisen jälkeen. Ne nauhat ku puristaa tietysti vähän nilkkaa. Ennen en oo mitään sellaista huomannu. Muutenkin aina päivän jälkeen jalat on ihan poikki, miten pääsen loppuvaiheessa ees kävelemään kun nyt jo niin tuskaa... :D

Oma napa: Siellähän se köllöttelee ja muljahtelee menemään, niinku ennenkin. Oon huomannut jo enemmän potkuja tuonne kylkiluiden aluelle rintojen alapuolelle, poika siis pyörii siellä ihan ylösalaisinkin :D

Voi kun mulla olis jotain järkevää asiaakin, mutkun kaikki sujuu niin samallain kun ennenkin, ei oo oikein mitään uutta...Tää kyllä taitaa olla vähän sellanen vaihe raskaudessa... ;)

Pinsuli ja pikkunen 23+1 <3
 
Heissan, sunnuntai päivään :wave:

Minä voin edelleen melkeinpä pelottavankin hyvin ;) Olin asennoitunut jo alkuraskaudessa että tämä kolmas raskaus tulee varmasti olemaan fyysisesti huomattavasti raskaampi kuin edelliset. Kaikki ainakin aina sanoo että juuri kolmannessa raskaudessa viimeistään tulee ne vaivat.

No vaivoja ei juuri ole.
Joskus töissä tulee vasempaan kylkeen kipua. Kun sattuu olemaan sellainen vuoro jossa on paljon kyykistelyä ja kumartelua. Meillä päiväkodissa iltavuorolainen mm. siivoaa koko talon (erittäin epä-ergonominen imuri!), kantaa n. 20 patjaa ja laittaa niihin petivaatteet lapsille, sekä siivoaa ne nukkarin jälkeen pois. Lisäksi normaalit fyysiset toimet mitä kuuluu päiväkotityöhön, eli pienten vaipattamiset/potattamiset, pukemiset jne. Päiväkotityö on todella haastavaa näin raskaana ollessa ja kaikessa missä pystyn menemään sieltä mistä aita on matalin niin todellakin menen :D Haluan olla vielä sen 13 viikkoa töissä, mitä on jäljellä.

Närästystä on joskus. Alussa sitä oli joka ilta, pahoinvoinnin yhteydessä, sitten se johonkin hävisi. Todennäköisesti kyllä palaa taas. Ei ole turvotuksia, ei kipuja, ei kipeitä supistuksia jne. Mulla suurin vaiva on ilmavaivat, todella rasittavaa kun pierettää koookooo ajan :kieh: Ja minkä hajuisiakin! Tänään aloitinkin sen vuoksi ruokavalion rajoittamisen. Ruisleivän näin alkuun jätin pois, jos ei tehoa niin sitten maito.

Influenssarokotuksen varmaan otan. Otin viime talvenakin, raskauden takia. Se on todella viheliäs tauti raskaana ollessa. Meille se tarjotaan työn puolestakin. Viime vuonna töissä kaikki jotka eivät ottaneet rokotusta, sairastivat influenssan ja oli työpaikalla haastetta löytää sijaisia niin pitkiin sairaslomiin.

Adora ja Marakatti 20+3 Ja pikku 5v joka vieressä hokee äidille "Mä kuolen nälkään!" ;) Me siis mennään nakkisopalle nyt.
 
Tervetuloa Pisang, Ninna89 ja Sannunen3 :flower:

adora nauti vaan, jos raskaus sujuu ilman suuria kolotuksia ja vaivoja. :) Monta kertaahan se voi mennä niin, että kun useampia raskauksia alkaa olemaan takana, niin kroppakin rupeaa siitä ilmoittelemaan. Mutta ei sen tarvitse silti välttämättä olla niin. Mullakin on nyt jo viides tulossa ja ei mullakaan mitään kremppoja juuri ole ollut. Neljättä odottaessa oli lopussa kovemmat liitoskivut, mutta nekin oli vain sen viimeisen kuukauden. Ja nytkin tätä viidettä odottaessa ei ole fyysisessä olotilassa mitään valittamista. Selkä ei vihottele ja ihan hyvin olen jaksanut touhuta lasten kanssa. Meillä myös kaikki lapset aika pienilläkin ikäeroilla, ikinä ei ole tullut lasten väliseksi ikäeroksi edes kahta vuotta. Eli siis hyvin on mulla kroppa kestänyt nämä useat perättäiset raskaudet. :)

Täälläkään ei mitään sen kummempaa raportoitavaa. Taidan huilata hetken, kun nuorimmainenkin on päikkäreillä. :)

Lynette ja viides muru 23+2
 
hei.

Noista vaivoista: Tässä raskaudessa ollut oikeestaan ainoa vaiva ainakin toistaseksi selkäkivut aina toisinaan. Aikasemmissa raskauksissa tässä vaiheessa oon jo kärsinyt kipeistä supisteluista selkäkipujen lisäksi, mut nyt ero on siinä et aikasemmin olen ollut töissä ja nyt olen kotona. Ei ole minkäänmoista työstressiä et kaippa se vaikuttaa sit.

Onkos täällä mimmosia ruokahimoja tällä hetkellä?
Mulla meni alkuraskaus ilman mitään ruokahimoja ja mut nyt parin viikon sisällä tullut hirmunen pekonin, viinirypäleiden ja porkkanoiden himo.

Sannunen ja tyyppi 19+6 (huomenna poksuu viikot ja puoliväli :cool: )
 
minä huono ihminen. liityin joskus alkuaikoina tänne ja sen jälkeen en olekaan mitään jorissut. aika menee ihan vallan keskittyessä tuohon kohta 8kk ikäseen esikoiseen, että tätä raskautta en ole edes hirveesti miettiny. välillä en edes muista koko asiaa. :ashamed:

perjantaina meillä oli rakenneultra ja vaavilla kaikki hyvin. kovasti paljon poikaa toivoin, koska tyttö meillä on ja minä en kahta lasta enempää halua, mutta ultraaja kovasti väitti, että tyttö sieltä olisi tulossa. eli saimme
tyttölupauksen. laskettuaikakin muuttui neuvolassa 14.1.

ensimmäisessä sokerirasituksessa viikolla 15 jäin kiinni ja nyt sitten oon seuraillu sokereita kotona. tympeetä hommaa ja varsinkin kun ei ne saakelin arvot pysy rajoissa. tai lähinnä nuo aamun paastoarvot. reilun viikon päästä tarttis mennä taysiin johonki sokerikäynnille. blaah. :attn:

mitäs muuta.. niin, siihen facebook ryhmään tekis mieli kovasti liittyä. oon tuon esikoisenki aikana liittyny sellaseen ja siellä on niin hyvä porukka ja tulee siellä aina höpötettyä kaikkee ja jopa ihan tapaamisia järjestetty ja ja ja.. jos mua sinne millään huolitaan, niin olisin tulossa. :) mitä mun tarttee tehdä?

lueskelin tässä teidän muiden juttuja ja voin vain huokasta helpotuksesta kun ei ole mitään vaivoja tänne rantautunut. *koputan puuta* närästys on kyllä varma joulunpilaaja!!

synnytystä pelkään. esikoista odottaessa ei tiennyt siitä mitään joten sinne meni luottavaisin mielin, mutta nyt kun on se yksi kokemus takana niin sitä pelkää vaikka ja mitä, mikä saattaa mennä pieleen. :( mulla toi eka käynnistettiin rv 41+4 ja tyttö suostu ulostautuun lopulta 41+6, joten pitkä oli odottavan aika. saapa nähdä kuinka nyt käy.. voihan se olla että käynnistetään aikasemmin ton raskausdiabeteksen takia tai sit jos vaikka pääsis kokeen sen synnytyksen käynnistymisen vaikka kotona.. viimenen raskaus kun tulee olemaan.. (ja en kiitos halua kuulla edes vitsillä, että "älähän sano.. kohta on jo kolmas tulossa" jne jne..) :kieh: sanon heti suoraan vaikka joku varmaan kauhistuukin ajatuksesta, mutta minä teen abortin jos vahinko käy. en kyllä usko että käy, koska oon ollu aina tosi tarkka ehkäsyn kanssa. ja jatkossa vielä tarkempi! :p

näihin kuviin ja tunnelmiin
kaasu ja iiron käkkärä 21+6 (kai?)
 
Tervetuloa Pisang, Ninna89 ja Sannunen3! :wave:

Kyllä täälläkin alkaa huomata, että kirjaimellisesti raskaana ollaan. Masu alkaa tuntua koko ajan painavammalta ja suuremmalta, vauva painaa välillä alaspäin eikä liikkuminen oo todellakaan enää niin helppoa kuin aiemmin. Vauva on nyt pari päivää liikkunut hurjasti, yölläkin. Ei saa enää niin rauhassa nukuttuakaan, kun kaveri möyhää peiton alla pitkin yötä ja yrittää mukiloida äitiä. :D Huomaa tosi selvästi, milloin vauva on kasvot mahaan ja milloin selkään päin. Selkään päin ollessa potkut ei juurikaan tunnu (istukka on takaseinässä) ja saa olla pitkäänkin rauhassa. Kun kääntyy eteenpäin, alkaa järkyttävät jytät ja maha pomppii eestaas jatkuvalla syötöllä. Kääntymiset tuntuu myös selvästi, kun paketti mahassa vaihtaa asentoa. Jännää tietysti, mutta samalla alkaa myös tajuta, miksi tähän ehkä loppuvaiheessa kyllästyy... :D Jos tuo vajaa puolikiloa tuolla tuntuu noin selvästi, miten sitten kun tilalla on yli 3kg möyhyäjää?? Hui. Alkaa tuntua pikkuhiljaa, että tässä oon minä (hoikahko 150cm pätykkä) ja tuossa edessä kiinnitettynä tuollainen jumppapallo, joka hytkyy itsekseen. :D

Mitä liikuntaa ootte harrastaneet nyt? Pyöräilyn heitin pois tuon heikotuksen vuoksi ja siksi, että se jumittaa niskat. Kävely ei ole enää yhtä mukavaa kuin ennen, kun vauva painaa alaspäin. Yritän kuitenkin kävellä rauhallisesti ja lyhyitä lenkkejä. Vesijumppaa aloittelen taas, mutta en tee sitäkään enää satalasissa. Kotona välillä venyttelen, nostelen painoja tai poljen kuntopyörää, mutta tätä tapahtuu aivan liian harvoin. Mielummin vaan menis sohvalle köllölleen. :ashamed:

No, työt kutsuu...

Nöhveli & pikkumöykky 20+4
 
Mukavaa, että uusiakin eksyy tänne..
Eipä oo ainakaan hiljaista täällä... :D

Tulin taas purkamaan mieltäni, en ookkaan pitkään aikaan käyny, on ollut taas niin kipeä olo (yskä ja nuha edelleen..) Koitan jaksaa arjen pienet askareet tehdä, mutta en oo mitään suurempaa jaksanut edes aloittaa.. Oon aika negatiivisellä päällä jatkuvasti, oon alkanu pelkäämään niin paljon, etten osaa enää edes nauttia tästä ajasta.. Onneksi lapsista saa virtaa :heart:

Kun viikko 21 tuli täyteen Pikku-Pimu hiljeni.. Ennen potkuja tuntui parin tunninkin välein ja omaa huoli helpotti, sillä tiesi että pikkunen on kunnossa.. Nyt potkuja/möyrintää tuntuu vain pari kertaa päivässä (ehkä oon taas alkanu ressaamaan, mm. mitä kummaa sanon pelkopolilla, haenko vai enkö lisäsairaslomaa?) Toinen kuitenkin möyryää ihan kauheesti. Välillä koko vatsa pomppaa, kun toinen heittelee vissiin kärrynpyörää tai kuperkeikkaa. Potkuja ei oo tuntunut kunnolla kuin muutama silloin tällöin, sinne ja tänne. En tiiä mitenpäin siellä ollaan, sillä niitä satee joka suuntaan! Vatsa alkaa ihan rintojen alta ja se leviää joka suuntaan..En oo osannut vielä kunnolla edes iloita/nauttia mahan kasvamisesta sillä, kun alan ajattelemaan isompaa mahaa niin alan automaattisesti miettii, että kohta on loppukirin aika ja siitä taas alkaa taas pelko synnytystä kohtaan..

Selkäkipu ei meinaa ottaa helliittääkseen ollenkaan. |O Välillä kun kävelee niin jalasta lähtee ihan tunto ja siitä tulee sellanen tönkkö, ettei pysty ottaa askeltakaan. Sitten kun alkaa nivuskipua varomaan niin polvi sanoo pokspoks, nilkka on turvonnut, vissiin liiasta rasitukseta (sano yks tuttu sairaanhoitaja) Nivustenkipu on melkein jatkuvaa, ihan kuin joku iskisi puukkoja. Tässä on itsellä vielä kamala yskä, koita sitten keretä ennakoimaan, ettei ihan taju mene -ei oo helppoo!!

Lantio levenee: iskiaskivut on täällä taas, selkä sanoo välillä niks naks. Ei voi tehdä mitään äkkiliikkeitä, jalkoja on nostettava kohti taivasta useita kertoja päivän aikana, sillä niitä alkaa kuumottamaan ja jyskyttämään (yhden helpotuksen oon löytänyt, käytin sitä konstia viime raskaudessakin samoihin ongelmiin, se on sellanen foot care-suihke, joka viilentää ja auttaa laskemaan turvotusta jaloista, oon ostanut sen Oriflamelta, lisäksi yöksi voitelen jalat geelillä, joka viilentää ihoa..) Mutta muihin kipuihin en oo keksiny vielä apukonsteja, ei tunnu mikään auttavan..

Koittaa yrittää nauttia arjen rauhallisuudesta..
Niina ja lupu 22+4
 
Moikka! Tervetuloa uusille ja onnitteluita hyvistä ultrakuulumisista kaikille :)!

Vaivoja ei täälläkään juuri ole, onneksi. Töissä lähinnä jumiutuu niskat ja kädet, sekä välillä selkä. Onneksi mulla kuitenkin on osa-aika työ, niin ei pääse niin kovasti rasittumaan. Vaikka rahaa tuleekin vähemmän, niin olen silti tyytyväinen koska jaksan paljon paremmin työpäivät kun niitä on vähemmän.

Liikuntaa en häpeäkseni juuri harrasta... Olen ajatellut että työpäivinä harrastan "liikuntaa" kun seisomatyö ja tulee hikoiltua töissä aina kuitenkin :D varmasti väärä ajattelutapa, mutta tää on mun luonne. En ole koskaan nauttinut liikunnasta. Lenkkeily pitäis kyllä ehdottomasti aloittaa...!

Ruokahimot on vaihdellu pitkin raskautta. Mutta koko raskauden ajan on tehnyt mieli makeaa, ennen raskautta söin mieluiten suolaista ja en esim. karkkeja syönyt juuri ollenkaan. Nyt kaikki karkit, hedelmät, leivokset ym. maistuu. Nyt viimeisimpänä himoituksena on ollut tonnikalaruuat. Jauheliha ällöttää kovasti enkä jauheliharuokia haluaisi syödä ollenkaan. Piimä auttaa närästykseen ja on tosi hyvää myös :D!

Viime viestissäni olin huolissani liikkeiden vähyydestä, mutta etuistukkani siihen tietenkin vaikuttaa. Liikkeitä olen kuitenkin nyt onnekseni tuntenut joka päivä <3 Niitä tunnen ehkä n. 4 krt päivässä. Aina huojentavaa ja ihanaa kun tuntee vauvan liikkuvan.

Onko muut miettineet vauvan talvivarustusta? Äitiyspakkauksessahan tulee se toppapuku, mutta se on todella iso. Meidän vauvat on tammikuussa todella pieniä pahimpien pakkasten aikaan. Itse olen katsellut vaihtoehtoja, ja kaukalolämpöpussin suuntaan olisin kallistumassa. Se on käsittääkseni kätevämpi kuin haalari pukiessa. Eisbärchen tai Wallaboon pussi vaikuttaa mielestäni kivoimmalta, mutta mietityttää pitääkö sinne ostaa kuitenkin joku paksumpi vaate esim. collegepuku alle, ja miten sitten koko paketti mahtuu kaukaloon ja rattaissa pehmeään kantokoppaan, jollainen meillä rattaissa siis on. Vai pärjäisikö vauva pelkällä body+housut(villaa)villasukat,hattu+ se lämpöpussi yhdistelmällä sitten vaunuissa ja autokaukalossa?

Lissu&pöpö 20+5
 
Niina85 Jaksamisia kovasti sinne! Ei kuulosta kovin ihanteelliselta olotilalta. : /

Lissu123 & vauvanvaatetus: Itse oon aikeissa ommella vauvalle turvakaukalopussin vanhasta vauvanpeitosta. Vasta löysin kirpputorilta pienen kevyemmän vanupuvun, jonka ajattelin kovalla pakkasella laittaa vauvalle ja sinne alle vain ihan kevyet sisävaatteet (body/potkarit + pipo). Tiiä sit tuleeko liiankin kuuma autossa, mutta pussia voi sitten helposti avata. Ja eihän oo pakko aina laittaa tuota vanupukua, vaan ilman mukaan sitten vaan kevyempää sisävaatetta. Joku villapukukin varmaan saadaan anopilta, joten sekin on varmaan sinne ihan hyvä? Se äippäpakkauksen toppapuku näytti tosi valtavalta, kun käytettyjä niitä katselin. Vaunuissa varmaan menee se äippäpakkauksen pussikin? Tällaista ainakin suunnittelin, saa nähdä miten on toteutuksen laita... :D Vaikka mistä sitä tietää, jos vauva periikin isän lämminverisyyden, itseä kun aina palelee niin kovasti että saa olla talvella monta kerrosta vaatetta. :D
 
Ihanaa, vapaapäivä :)

Me ollaan Vihtorin kanssa näin vapaalla aikasen laiskanlaisia... Kunhan köllötellään, potkutkin tuntuu jotenkin kevyemmiltä. Kun sitten taas mun töissä ollessa jumppaa välillä niin, että maha oikeesti heiluu :) Ja maha, se on vallan valtava. Voisi luulla, että odotan viimesillään vitosia, nyt on isoimmat työhousut käytössä, eikä kuminauhassa oo paljonkaan varaa. XL-kokoiset housut tälläsellä 160cm pitkällä onkin sitten ihan hirmusen näppärät...

Närästäääääää.... Ihan kaikki ja koko ajan... Ei voi syödä mitään vihanneksia, ei mitään rasvasta, eikä oikeen mitään muutakaan... Maito käy ja erilaiset puurot. Kunhan Vihtori on syntynyt, niin en taatusti syö puuroa enää ikinä, sen verta on tullut kiintiö täyteen sitä lajia.

Ja ne tunteet... Heittelee niin, etten tahdo itsekään perässä pysyä ja tuo miesparka on varmaan ihan hädässä... On niin maailman kiltti, ettei taatusti ikinä edes ärähtäisi mulle. Tekee 12-14 tuntista päivää raksalla ja sitten kuuntelee mun kiukuttelua... Saatan oikeesti räjähtää ihan käsittämättömistä asioista :( Joten ei varmaan olis mikään ihme, jos tuo mies sitten vaan jonain päivänä unohtaisi kertoa mulle, että se talo on nyt valmis ja muuttaisi sinne ihan itekseen.

Sokerirasitukseen joudun ensi viikolla. Voihan kääk :( Mutta kyllähän siitä sitten taas selvitään :) Muuten noita neuvoloita on mun mielestä ihastuttavan harvoin, kun vertaa edellisiin raskauksiin :) 2 kertaa olen nyt käynyt + ultrat, seuraava on sitten tän kuun lopussa lääkäri ja lokakuun lopussa neuvola.

Nyt ehkä pienet nokoset ennenkä tuo apinaorkesteri rupeaa 1 kerrallaan kotiutumaan koulusta :)

Nöpö ja Vihtori 23+2
 
Päivitetty! Pitkästä aikaa pääsin taas koneelle. Ollut koko viikonlopun joku vuosituhannen flunssa ja tehnyt mieli vaan maata sohvalla (esikoinen kyl pitänyt huolen, ettei tuu liikaa maattua:D). Tervetuloa Pisang, Ninna89 ja Sannunen3! Kannattaa varmistaa vielä tiedot tosta etusivulta, mun puusilmät kun aina välistä tahtoo nähdä omiaan ja/tai jättää jotakin oleellista näkemättä. :LOL: Se suotakoon, kun on jo 22v "vanha". :D

Mieliteot edelleen tuo hemmetin kinkku. Siis mä joudun kohta oikeesti lähteen johonki tilateurastamolle ostaan pakastimen täyteen sikaa, kun alan oleen sellanen "Haistatsä kinkkua jossain?" -mamma. :LOL: Oi ja kurkkua, kirsikkatomaatteja ja miniporkkanoita vois syödä vaikka kuinka hirveesti. "Oikeet" porkkanat ja tomaatit on sit ihan yök, meinaa oksu lentää syödessä ja nehän just maistuukin ihan erilaiselta ku nää pikkuversiot. Mut kun on taas jostain tullut takaraivoon tällänen ajatus, niin se ei sieltä lähde. :stick: Ja suolakurkut on naminam myöskin. Mutta ne tarttee olla niitä, jotka saa ite valita (tämä siis mun ainoa "pakkomielle" myös normitilassa). Mä inhoan purkkikurkkuja. :D

pipituuna & kakkone 20+4 :heart: (ja päikkäreiltä heräilevä ykköne myöskin :heart: )
 
  • Tykkää
Reactions: Toivotonko
Tervetuloa pisang, Ninna89 ja Sannunen :wave: Aina mahtuu uusia mukaan!

Onnittelut kaasulle tyttölupauksesta! :) Harmi, että "jäit kiinni" sokerirasituksessa, mutta onhan hyvä, että noita seurataan.

Lissu123 Oon ymmärtänyt, että sellanen kunnon kaukalolämpöpussi on todella lämmin, joten sinne alle tuskin tarttee pukea älyttömästi päälle?

Meillä ei vielä hirveästi ole tota talvivarustusta mietitty, mutta toi kaukalolämpöpussi on harkinnassa :) Nyt täytyy pitää peukkuja, että tuleva talvi olisi pitkästä aikaa vähälumisempi ja vähä lämpösempi kuin edelliset talvet. Enhän mie edes pysty maha pystyssä tekemään mitään lumitöitä :D Tai saati, kun lapsi on syntynyt...

Täälläkin tulee huono olo, jos sokerit ovat alhaalla. Alkaa pyörryttämään ym. Siks yritänkin muistaa syödä säännöllisesti, vaikkei varsinaisesti nälkä olisikaan.

Lynette Joo, voipi olla, että mulle on jo ilmestynyt harjotussuppareita :) Nyt perjantain jälkeen onneksi ollut hiljaisempaa :)

adora Tännekin on ilmavaivat löytäneet tiensä. Ärsyttävää näin naisena :D

Täällä ei tällä hetkellä harrasteta oikeastaan mitään liikuntaa. : / Kaikki jäi sen alkuraskauden pahoinvoinnin takia ja nyt ei ole uutta kipinää syttynyt. Ihan hyvin jossain kevyessä jumpassa vois käydä eikä ne pienet kävelylenkitkään pahasta olisi. Yritän kotona olla mahd. paljon liikkeessä ja tehdä pieniä kotihommia, ettei ihan koko ilta mene sohvan pohjalla.

Niina85 Inhottavaa, että pelot alkaavat valtaamaan mieltäsi :( Nyt kun pitäisi nimenomaan nauttia, mutta ei sitä väkisin pysty, kun on kuitenkin huoli pienestä.

Täällä oksennettiin eilen aamulla pitkästä aikaa. Lauantaina alkoi alkuillasta päänsärky, joka helpotti vasta eilen iltapäivällä, kun hain vähän tujumpaa särkylääkettä (Pamol 1000 mg). Lisäksi olin tosi väsynyt (lauantaina nukuin 4 tuntia päivällä, vaikka olin nukkunut hyvät yöunet) ja eilen oli ihan veto pois. Tänään pikkuhiljaa parempi fiilis.

Osaa taas arvostaa omaa raskauttaan ja näitä pikkuvaivoja, kun eräs tuttu menetti lapsensa. Nt-ultrassa huomattiin, ettei pikkunen olekaan elossa :'( Ei tota toivo kenellekään.

Tänään kuitenkin neuvolassa Kela-käynti ja katotaan, onko hemoglobiinit missä kuosissa.

Hennu & välillä aktiivinen, välillä rauhallisempi Möhkö 23+3
 
Hei Kaikille!

En ole tanne kirjoitellut kuin pari kertaa alussa...:ashamed: Lukenut kylla olen juttuja aina valilla. En ole oikein tiennyt, et ollakko taalla vai mennakko joulukuisiin, kun mun laskettu aika on nyt 29.12

Omia kuulumisia nyt: 17.8 mulla alkoi kesken tyopaivan tiputtaa vahan verta, huomasin vessa kaynnilla, etta selvasti tuli pyyhkiessa verta papruun... pelastyin ihan hirveasti ja saman tien lahdin sairaalaan, joka on tosiaan mun tyopaikalta parin minsan paassa (mika onni!!!). (Ja kotoakaan ei ole kuin 6KM) Yritin soittaa mun katilolle ja en siina hadassa tiennyt edes, et mihka numeroon soitin... tietysti vaaraan olin soittanut. Ensiavusta lahettivat suoraan synnarille (kun olin yli 20 vkoa) ja siellahan mun katilo olikin!! (Mulla siis taalla on katilo, ei mitaan neuvolaa tms. vaan katilo pitaa huolen koko raskauden ajan. Tietysti oisin voinut laakarillekin menna Ob/Gyn mutta valitsin tallakin kertaa katilon... jos ois riskeja, niin tietty sitten laakari) Laittoivat makuulle ja yrittivat loytaa vauvan sydanta... yli 30 minuuttia kesti, ei MITAAN sydanaania saaneet, eika kayria... ei mitaan. Mieskin tuli hadissaan paikalle, olin halle itkuisena jattanyt viestin, etta tuu sairaalaan. Molemmat itkettiin, kun aateltiin, etta meidan pieni on lentanyt pois:'( Mun katilo oli siina, hoitaja ja laakari tuli sitten semmoisen mini ultra laitteen kanssa. No siellahan se vauva oli ja sydan loi kylla, mutteivat saaneet mitaan lukemia tms. ylos. Joten alakertaan ja ultraan saman tien. Vauvalla kaikki siis loppujen lopuksi hyvin ja syyta veren tiputteluun ei loytynyt ja kun kavin ultran jalkeen pissalla... ei enaa tullut vertakaan. Onneksi. Ultrassa sitten selvisi, etta meille on TYTTO tulossa. Isosisko on onnessaan ja tietty tuleva isovelikin, vaikka han kuin sanoi, etta ei leiki tyton kanssa, etta poika pitaa olla... hehe. Viikolla 20+ vauva oli JO 478g :O Sita ollaan ihmetelty, mutta kaikki on siis hyvin. Pelastyttiin kylla niin kamalasti ja koko sen viikonlopun ei osannut oikein olla mitenkaan. Nyt on viikkoja 24+2 vissiin. Olen vahan laskuissa sekaisin, kun muuttivat l.aikaa. Oli siis eka 1.1. sitten 31.12 ja nyt 29.12. Vauva on siis reippaan kokoinen ja se kylla tuntuu. Vatsa on ISO jo, eras naapuri kysyi yksi paiva minulta, etta oletko 8kk jo... eeeeeih! Painoa ei ole kylla tullut kuin ehka joku vajaa 5kg, mutta ei tarvitse tullakaan, kun lahtopainoakin oli jo vahan liikaa... hyva sitten tiputella ensi vuoden puolella vaunulenkeilla jne. Ma nyt toivon, etta tama vauva syntyisi aikaisemmin, mita myohemmin, kun kokoa jo kerta on. Isomummommekin taalla meinaa, etta ovat laskeneet mun paivat vaarin... hih! Noh, vikat menkat kylla oli 27.3... mut eihan se sita aina kato.

Vaivoja on talla enemman, mita kahden isomman kanssa. (7v ja kohta 6v). Sillon oli ikaakin vahemman, nyt tulee 34v tayteen ensi kuussa. Selkaa sarkee ja alavatsaa rupee aina jomottaan, kun olen paljon jalkojeni paalla. Mulla on todella aktiivinen tyo, joten pitaa hellittaa aina valilla. Puhuinkin pomon kanssa, etta jaisin jo joulukuun alusta aippalomalle, enka vasta juuri ennen joulua. Meillahan ei ole aippalomaa, kuin vuosi:'( Mut palaisin vasta tammikuussa 2014, kun lapsilla alkaa joulun jalkeen koulu. Narastystakin on, sita oli kylla aiemmissakin raskauksissa. Pahoinvointi on helpottanut, enaa joskus aamuisin on ja jos olen illalla kamalan vasynyt, tulee huono-olo. Taa mahakin on hirveen kiree iltaisin ja pakottaakin valilla...

Nimikin meilla oikeastaan on jo prinsessalle... mutta en viela paljasta, jos etunimi muuttuukin. Olen ostellut jo jotain ja vaunuthan meilla on, ostin ne vkolla 18 nettihuutokaupasta ja saatiin tosi hyva kauppa. Oikeesti ne vaunut ois ollu uutena niin kalliit, etten ois raaskinut ostaa. Kaukalo viela pitaa hankkia. Mutta en kauheesti nyt viitti viela ostella... pikkuhiljaa.

Mutta tassa meidan kuulumisia. Yritan kirjoitella useammin... kai ma voin taalla tammikuisissa silti olla, vaikka l.aika onkin nyt 29.12... mulla on kylla tunne, etta taa tulee joulukuun puolella... mut mistas sita tietaa... on vaan semmoi tunne... :D

Tanaan on vapaa paiva toista joten tiedossa visiitti naapuriin, haen lapset koulusta lounaalle ja kayn iltapaivalla vahan shoppailemassa=) Ihanaa olla kotona maanantaina, yleensa maanantait on niin syvalta:x

Mutta heippa kaikille:wave:

Markelat ja masutyttonen 24+2 (kait?)
 
Vihdoin mekin päästiin rakenneultraan kurkkimaan pikkuista. :)
Kaikki on hyvin. Saatiin varovainen tyttölupaus!<3 Tyttöä olen oloillutkin... ja toivonut.:)
Painoa neidillä oli 323g (vastasi viikkoja 19+5, mutta ei vaihdettu LA:a tietty enää tässä vaiheessa).
Istukka on takaseinässä, siksipä siis liikkeetkin on tuntuneet jo niin pitkään ja voimakkaasti.=)
Kätilö oli tosi kiva!
Niin ja saatiin jo nyt mukaan se Libero-laukku. Meiän synnäri on imetysmyönteinen kaikin puolin, joten ovat nyt alkaneet antaa halukkaille laukun jo rakenneultrassa, jotta äidit (etenkin siis esikoistaan odottavat) voisivat tutustua imetysoppaaseen etukäteen.:) Hyvä juttu sinänsä mun kohdalla mikäli toiveeni polikliinisesti synnytyksestä toteutuu.:p

Pisang ja Nuppu 20+5<3
 
tuosta talvivaatetuksesta joku kyseli. minullahan syntyi tämän vuoden tammikuussa esikoinen, joten jotain osaan asiaan sanoo ja melko tuoreesta muististakin vielä. kai.

me hommattiin se eisbärchenin kaukalopussi ja voin sanoo, että se oli hyvä ostos! sitä pussia käytin sekä autoillessa että vaunuillessa. se on kyllä pirun lämmin, eli autoon lisävaatetusta ei minun mielestäni hirveesti tarvi. varsinkaan alavartalo. ulkoillessa lämpimän ja hengittävän haalarin (en suosittele kamalasti fleecehaalaria, se hiostaa tosi paljon ainakin meillä) kanssa pussiin ja vaunujen "jalkapeite" päälle. kevään tullessa kannattaa pussista pikkuhiljaa luopua.. on sen verran lämmin kapistus. äitiyspakkauksen haalareita en tainnu missän vaiheessa käyttää koska olivat ihan tuhottoman isoja. ja nyt ne on sitten pieniä.. :/

kaikki ei kaukalopussin puolesta liputa, mutta meillä toimi. :)
 
Talvivarusteista mä olen suoraansanottuna ihan pihalla kaikesta sellaisesta... :ashamed: Pitäisi kai ottaa vähän tarkemmin selvää, minkälaista tämmöselle pienelle tammikuuvauvalle kannattaa hankkia.

Kela oli nyt myöntänyt mulle äitiys- ja vanhempainpäivärahan sekä äitiysavustuksen. Perjantaina olivat mun Kelan verkkosivujen mukaan pistäneet äitiyspaketin tilaukseen, saa nähdä milloin saan hypistellä ihania pieniä vaatteita...! :heart:

Markelat hyvä että vauva oli loppujen lopuksi kunnossa!! Kamala tilanne tuollainen... :(

Hennu86 pahoittelut tutullesi... :/ Se on totta, ettei kenellekään halua tuollaista...

Toivotonko ja kaasu onnea hyvistä ultrakuulumisista! :) :flower:

Niina85 mäkin huomasin tuossa jossain vaiheessa, että pikkusen potkut väheni ja tilalle tuli sellaista kummallista möyrintää. En mä tiedä, kai se on ihan normaalia, kun ne muutkin liikkeet rupee tuntumaan enemmän kun vauva on isompi siellä kohdussa. Ehkä ne potkut tavallaan sekottuu sinne joukkoon :D

Liikunta mä en pysty juuri lainkaan kävelemään, siis pidempiä matkoja. Tulee välittömästi sellaisia supistusten kaltaisia tuntemuksia, kohtu menee ihan kivikovaksi ja jännittyneeksi. Varsinaisesti ne eivät satu, mutta en mä uskalla ottaa mitään riskejä. Harrastelen mahdollisimman paljon tuota hyötyliikuntaa sitten ;)

Pinsuli ja pikkunen 23+3 <3
 
Melkein kaikki saatu luettua. Tänää on väsyttäny koko päivän. Olikin kyllä tapahtumarikas viikonloppu. Nyt sitten tuli ensimmäinen perheasuntotarjous Hoassilta. Huomiseen asti saan miettiä. Kouluun olis 45min. Porukoille autol 10min bussil reilu 20min. Maahanmuuttajia asuu puolet taloyhtiössä :D. Espoossa Suvelassa olisi tämä.

1-2 kertaa viikossa salilla käyn. Ei enää nii rääkki treeniä voi tehä ku normaalisti tekisin.

Mielitekoja ei oikeastaan ole. Huomaa kyllä et säännöllisesti pitää syyä tai tulee heikko olo.

Eile oli rakkaan siskon 6-vuotis synttärit. Lahjoja tuli ku jouluna.

Poks poks 22 viikkoa tuli täyteen Jee! <3
 
Pinsuli pikkuiset vauvan vaatteet voi odotella sua postissa jo parin viikon sisällä! Ihanaa :heart:

Synnytyspelosta kertoi Niina85 ja Kaasu
Mullakin välillä nousee pelon tunne synnytystä ajatellessa. Miehelle sanoinkin muutama päivä sitten että pitää kohta alkaa käsittelemään asiaa yhdessä hänen kanssaan. Mä en ees oikeestaan ymmärrä mistä mun pelko kumpuaa. 2 synnytystä on mennyt lähes oppikirjan mukaan ja luomuna. Pelkään vain sitä kipua kai, mutta pelkään myös piikkejä ja siksi en ole suostunut ottamaan kivunlievitykseen esim. epiduraalia. Tyhmää. Toisaalta taas välillä ajattelen hyvin positiivisesti tulevaa synnytystä. Sekavaa. Pitäisi saada ajatukset koottua.

Vauvan talvivaatetus
Ehdottomasti hankin Pikku jääkarhu kaukalopussin. Kävin jo tutustumassa lastentarvikeliikkeessä sellaiseen ja kätevän oloinen oli :) Sinne ei tosiaan tartte vauvalle paljon muuta kuin sisävaatteet, lapaset/töppöset ehkä ja kaulaan/päähän jotain. On todella lämmin kapistus.

Lisäksi meillä on kevyttoppapuvun paksuinen toffeen värinen karhuhaalari kokoa 56 (kuopuksen vanha). Meni kuopuksella pikku pakkasillakin. Joten se on toisena pukuna ja etenkin keväämmälle tarkoitettu.

Mielitekoja
Ei ole edelleenkään mitään pysyviä. Vaihtuvia kyllä. Yleisesti ottaen hedelmät, raikkaat jutut ja perus kotiruoka on poikaa.

Hei, mun iljettävät ilmavaivat on tiessään :D :D Lopetin tosiaan ruisleivän syömisen ja siihen loppu. Ainakin toistaiseksi näin, joten iloitsen niin kauan kuin tätä riemua kestää ;)

Nyt nukkumaan. Huomenna työpäivä.
Adora ja Marakatti 20+4 Joka myöskin hieman rauhoittunut viime aikoina. Ylihuomenna ultra.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pitkästä aikaa ilmoittelemaan kuulumisia tänne kaikki ok pojat kasvaa kovaa vauhtia ja menokin mahassa sen mukaista=) Kävin eilen keuhkolääkärillä ja onneks kävin kun äitipolilta ois pitänyt kirjoittaa mulle paremmat lääkkeet jo heinäkuussa ja nyt kun flunssa niin huomas et tarvii kovemmat lääkkeet. Väsyttää ihan älyttömästi tuntuu et vois vaan nukkua koko ajan. Perhetyöntekijä kävi mut voi olla et ei saada apua kaksosten synnyttyä kun ei ole kuulema työntekijöitä.
Rasavilli-77 Ja pojat 23+1
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86 ja Pinsuli
Onnea hyvistä ultrakuulumisista jälleen kerran! :)

Markelat Onneksi selvisitte säikähdyksellä ja pienellä kaikki hyvin! :)

Oijoi, Pinsulille on jo äippäpakkaus tulossa. :) Kyllä niin kovasti ootan että itekkin pääsis sitä hypistelemään, mutta siihen on vielä piiiiiiitkä aika. Saako kukaan teistä vielä sitä uutta pakkausta?

Eilen aloin panikoimaan, kun söin leivän päällä savustettua kinkkua. Aloin miettimään, että apua, nää leikkeleethän on pakattu tuollaiseen tyhjiöpakkaukseen, voikohan näitä syödä??? Siis en oo aiemmin ajatellut asiaa, mättänyt vaan hyvällä ruokahalulla menemään, mutta nyt aloin miettiä että onkohan noissa jotain turvallisempaa / ei-niin-turvallista tuotetta, vai voiko kaikkia syödä ihan turvallisesti? Kuka täällä olikaan se kinkkuasiantuntija, pipituuna? :D

Nytpä se myrkyn lykkäs. Vauveli alko nyt potkia ekaa kertaa kunnolla ylöspäin (tähän mennessä aina molemmille sivuille, eteen ja alas) ja maha heiluu ku mikäkin. Eipä siinä mitään, mutta se samalla potkii vissiin mun mahalaukkua muusiksi, kun alko ihan helkatinmoinen närästys. Ääk. Siis jotain ihan järkyttävää, kurkku ihan liekeissä. Renniet esiin! :whistle: Hiiskatti.

Näihin kuviin ja tunnelmiin...

Nöhveli & pikkumöykky 20+5
 
Aika hyvä kysymys Nöhveli. :) Mut siin on varmaan sellanen pointti, että ne leikkeleet on kypsää lihaa, toisin kuin esim. graavilohi on raakaa. Eli listeriabakteriaa ei ole niissä kypsennetyissä, raaoissa saattaa olla se vaara.

Jos nopeesti ehtis kommata tuota ulkovaatetusasiaa. Ostin huuto.netistä 56-koon toppiksen vauvalle. :) Meillä oli sen kokoinen esikoisellekin (syntynyt lokakuussa) ja meni ihan pari kuukautta. Ostin uutena myös kuuskakkosen valmiiksi, mutta se on niin hurjan iso pikkuruiselle vastasyntyneelle, että uhrasin rahani sit myös tuohon pienempään.
Villahaalari on minusta erihyvä sinne toppiksen alle pakkasella! Se siirtää kosteuden pois alimmasta vaatekerroksesta, joten vauvalla on lämmin ja mukava olla, mutta villahaalari ei kuitenkaan tee oloa merkittävästi kuumemmaksi esim. vaunuillessa. :) Meil on lahjaksi saatu 56 villahaalari esikoisen jäljiltä tallessa sekä viime vuotinen äp:n villis. Välikausihaalarit tulee käyttöön varmaan vasta keväämmällä kun lämpö alkaa nousta -10 yläpuolelle (riippuu vauvan omasta lämmöstä, esikoinen ainakin on ollu oikee kuumaverinen ja tarjennu suht kevyellä vaatetuksella ulkopäikkärit :p). Tai nii, riippuu säästä.. Voihan se olla, ettei tammikuussa vielä pauku kovat pakkaset!:D heh...

Oi, onpa ihanaa kun täällä on kaksosia odottava / odottavia (?)kin!!! :):) Tarkoitan sinua, rasavilli -77. :) En oo vielä kovin hyvin ehtiny perehtyä tähän topiciin tai mahdollisiin aikaisempiin...

Meille ei tuu tällä kertaa äippäpakkausta. Mut odotan innolla, että saan sen avustuksen rahana ja voin laittaa sen haisemaan mieleisiini vaatteisiin. :D
Sain kyllä kälyltä jo eilen kaks kassillista ihania tytön vaatteita (hällä kun on kolmekuinen tyttö, on ihan uusia vaatteita;)).

Mukavaa päivää kaikille mammoille!! :)

Pisang ja Nuppu 20+6
 
Pitkästä aikaa päivittelemään. Lomat ohi ja arki taasen koittaa, isännän myöhäisellä kesälomalla oli se hyvä puoli, että sainpas pakastimen täyteen marjoja, mustikoita ja puolukoita kun vielä viimeviikon olimme mökkeilemässä.

Tervetuloa uudet Pisang, Ninna89 ja Sannunen3.

Kauan kaivattu ja kovasi jännitetty rakenneultra takana ja kaikki oli hienosti. Vauva vastasi viikoja, kaikki rakenteet oli omilla paikoillaan ja saimme toivotun poikalupauksen sen verran selkeästi oli pyllisteli ettei asia jäänyt epäselväksi. Iso huokaus, se oli jotenkin niin huojentavaa, että kaikki oli hyvin!
Istukka on etuseinässä ja se on hyvin estänyt niiden sydänäänien kuulemisen..

Aikamoista vilskettä tuolla vatsassa on aika ajoin, muttei vielä päälle näy. Toki tolla omalla pelastusrenkaalla on osuutensa asiaan. Painoa en usko että olisi kovinkaan reilusti tullut, vielä pari viikoa neuvolaan. Edellisestä pysyttiin kuitenkin ihan maltillisessa 12kg nousussa, joka onneksi myös lähti poiskin nopeasti, suurin osa jo synnärillä ja loput parin viikon päästä. 5,5kk imetyksen jälkeen oli paino pari kiloa tippunutkin, mutta kyllähän tuo hiipi takaisin..

Face kyllä kiinnostaa, ja sitä olisi helppo puhelimellakin kommentoida.. joku muuten kyseli ohjeita liittymiseen ne löytyvät etusivulta!

Rattaita ollaan kovasti metsästetty, koska kyllähän meidänkin on niihin tupliin siirryttävä. Ajattelin nyt ostaa käytetyt, kun näitä 1 hengen rattaita alkaa esikoisen jäljiltäkin jo olemaan nurkissa ja tuplien käyttöikä on varmaan aika lyhyt...

Eniten päänvaivaa on aiheuttanut nimi. Tytölle olisi taas ollut nimi, mutta pojan nimestä ei mitään aavistustakaan. Onneksi sitä kerkee vielä monta kuukautta miettimään, mutta jostain syytä jo kovasti mietityttää.

Napsutin ja pikkuinen 21+5 (mihin tää aika menee??)
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Nöhveli ja adora joo mulle se äippäpakkaus on jo tulossa :p Henkilökohtaisesti pidin ehkä enemmän siitä viimevuoden pakkauksesta (en oo mikään oranssinkeltaisen ystävä... ;)) ja kun meille on kuitenkin poikalupausta annettu niin toi 2011 vuoden pakkaus olis suorastaan loistavan neutraali. Pistin siis homman heti raskaustodistuksen saatuani käyntiin, ettei se vaan veny ja veny, kun mulla monesti tuppaa käymään niin... :D

Ystäväni sai tuossa noin kuukaus sitten poikavauvan, ja tää ystävä nyt lupas lahjoittaa/myydä mulle noi sen pienimmät vauvanvaatteet. Huomenna ois tarkotus mennä katselemaan niitä (ja samalla myös pientä poikaa, iih! :heart:).

Mun on pitänyt varata autolleni huolto jo kuukauden päivät. Miksi se on näin naisena niin hemmetin vaikeaa?? Tässä pikkukaupungissa ei ole kovin paljoa autohuoltamoita, mutta silti on niin niin niin vaikeaa...

Meinas olla tänään koulussa hankala keskittyä oppimiseen kun pieni heitti kuperkeikkaa minkä kerkis! Monta tuntia taukoamatonta potkimista, nyrkkeilyä ja kääntyilyä. :D Oon aika varma et muutkin näki kuinka mun maha vaan hyppi menemään.

Pinsuli ja pikkunen 23+4 <3
 

Yhteistyössä