Tammikuun tuhisijat 2013 *toukokuu*

waninkalle jaksuja, kyllä se tilanne siitä helpottuu :hug:

Täällä tänään ensimmäisen kerran on kunnolla turvottanut, siis ihan massiivista! Aamulla kun heräsi, niin jotenki oli vähä huono olo, mut se meni ohi, kumma olo vaan ollu koko päivän. Ja järkyttävä väsy iski töiden jälkeen, oli pakko mennä päikkäreille, parina aamuna on kyllä tehny kovasti mieli jäädä nukkumaan, tämä on nyt uutta unettomuuden sijasta.

Viikonloppuna tarkoitus olla ihan kotosalla, siivota ja muuta mukavaa.. Teillä kaikilla tuntuu olevan hirveesti nyt ohjelmaa.. millähän mä saisin ajan kulumaan nopeemmin :whistle:
 
mäkään en oo ihan saletti että tykkäänkö neuvolatädistä, pahasti lässyttäen puhui kuin pikkulapselle eikä tiennyt yhtään olenko nyt riskisynnyttäjä tai vaatiiko raskauteni enemmän seurantaa (miehen puolelta periytyvä maksasairaus) ja kehotti mua soittamaan sikiötutkimuspolille. Enhän siinä sitten mitään tajunnut tai edes tiennyt sanoa vastaan, mutta äidilleni kun kerroin niin sanoi että täysin on neuvolan tehtävä olla sinne polille yhteydessä, enkä edes pääsisi sinne ilman lähetettä! noh ehkä näin alussa ei vielä mitään oikeen millekkään tehdäkkään, vaan vasta myöhemmillä viikoilla..
 
Huoh :( Mulla ei oo ollut mitään kipuja vatsassa tai missään, ja eilen illalla kun kävin vessassa niin pyyhkiessä paperiin tuli verta, ihan sellasta kirkasta. Lisäksi tuli semmoinen pieni "riekale", mutta nyt verenvuoto näyttää loppuneen. Ei mitään kipuja ole edelleenkään. Mun kaverilla tuli tässä vaiheessa viikkoja aivan samanlainen verenvuoto klöntteineen päivineen. Kuitenkin ultrassa näkyi pieni papu ja sydämenlyönnit. Toisella kaverilla aivan sama juttu, mutta vuoto oli vaaratonta ja hän synnytti terveen pojan. Pää on nyt vähän sekasin.. Voi kunpa ei taas menisi kesken.. :( Pakko soittaa maanantaina neuvolaan ja varata se varhaisultra.
 
pesco Toivottavasti kaikki on hyvin! :)

waninka Eiköhän mielialasi tuosta kohene :) Toivotaan kovasti :)

Hellun Martta ja Kastehelmi Pahoitteluni :hug:

Kotidopplerin saan ystävältäni lainaan sitten, kun haluan. Jos tässä vielä muutaman viikon odottaisi :)

Unet En ole nähnyt yhtään vauvaunta, mutta ystäväni näki unta, että saimme pojan, joka painoi huimat 6 kg :D Poikaolo mulla toisaalta onkin...

Valkovuoto On nyt lisääntynyt niin paljon, että pikkuhousunsuojia on käytettävä. Valkovuoto oli runsaampaa plussauksen aikoihin, sen jälkeen vähän väheni ja nyt alkanut taas. Toissapäivänä kävin muutamaan otteeseen vessassa tarkistamassa, ettei vuoto oli veristä...

Asumistilanne Me ollaan pian 3 vuotta asuttu omakotitalossa, jota ollaa rempattu pikkuhiljaa. Tässä vuosien saatossa keittiö ja vessa on uusittu, hommattu varaava takka, käyttövesiputket
uusittu... Ulos on tehty terassi, autokatos sekä varasto/puuliiteri. Kylppäri ja sauna on vielä uusimatta, mutta toivottavasti ne saataisiin ensi talven aikana kuntoon.

Vatsan turvotus on täällä lisääntynyt. Varsinkin iltaisin ns. ylävatsa on ihan turvoksissa enkä tiedä, miten sitä peittelen, jos tulee iltaisin jonnekin lähdettyä. Kuten oon aikaisemmin todennu, niin mikään litteä vatsa mulla ei ole ollutkaan, mutta turvotuksen myötä vatsa on tosi hyvin esillä.

Täällä on tarkoitus viikonloppuna käydä tänään osallistumassa Kympin Nainen -tapahtumaan.
Ystävän kanssa käydään kävelemässä 5 km. Onneksi ilma on mitä mainioin :)

Ensi viikolla kerron sitten meidän porukoille ilouutiset. Jos tässä keskenmeno tulisi, niin kertoisin siitäkin joka tapauksessa. Iloitaan nyt, kun siihen on mahdollisuus.

Nt-ultra on 25.6., mun kesäloman ekana päivänä :) Eilen tuli lisäksi postissa gynekologin lausunto tiistaisesta varhaisultrasta. Nyt on mustaa valkoisella, että kaikki on toistaiseksi hyvin tuolla :)

Olot eivät ole juurikaan muuttuneet. Väsyttää, tosin pahin väsymys oli silloin viime viikolla. Pissalla saa ravata, valkkaria lorahtelee, tissit on täyteläiset ja vähän arat. Lisäksi palelee ihan törkeästi.
Siitepölyallergialta oon välttynyt tänä keväänä kokonaan, ilmeisesti raskauden ansiosta :)

Vauvan tarvikkeet Sain ystävältäni ensimmäisen vauvan tarvikkeen: tutin :heart:
Se on nyt toistaiseksi tämän talouden ainoa tarvike vauvalle. Kunhan uutinen tästä leviää, niin varmasti saamme paljon tavaroita ja itsekin uskaltaa varmaan alkusyksystä alkaa tekemään hankintoja.

Tämmösiä tänne :)

Hennu & Möhkö 6+6 ja huomenna poksutaan :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kastehelmi
Täällä herättiin äsken TODELLA kovaan vatsakipuun. Itsellä huomaa että kova pisahätä sekä suolen toiminta aiheuttaa kipuja nyt raskaana. Näin kovaa kipua ei ole kyllä aikaisemmin ollut. Sängystä sitten suoraan vessaan, olo kyllä helpotti, ei enää satu. Nyt toivotaan sitten ettei mitään vuotoja ala, vaan oli todellakin vaan tuosta vessaan menon tarpeesta. Kipu ei onneksi kestänyt kauaa, heräsi siihen ja kun tulin vessasta niin alkoi heti helpottaa. Eli noin pari minuuttia. Toivotaan parasta (jä vähän pelätään pahinta) :/
 
Onpas kulunu taas pitkä aika, ku viimeks täällä kävin..:whistle:
Ihan kamalaa kiirettä ollut.. kevätjuhlia ja harkkoja yms..

pahoittelut surun kohdanneille :hug:

Mie en pysty oikeen syömään mitää aamuisin. mulla on toki joka aamu sängyn vieressä jotain pientä ja sillä pääsee käyntiin, mutta ällö olo pysyy silti.. Väkisin syön pienen annoksen puuroa lasten kanssa ja ruokapöydässä myös pitää jotain koittaa saada alas. (olen kuitenkin esimerkkinä lapsille.. :|) Mutta oikeestaa vasta klo. 17 jälkeen iskee ihan hillitön nälkä ja jostain syystä mun tekee aina mieli salami-tonnikala-kinkku-pitsaa??? :whistle: Joudun kohta ostamaan äippähousut! Ei mahdu omat farkut enää jalkaan, vaikka on lähteny jo 3 kg, masu on kuitenkin sen verran pömpöllä.. Himoitsen noita äitiystoppeja, jostain syystä. Pitää omaa vaatekaappia tutkia ja etsiä sopivia vaatteita, kun tuntuu, että ihan kaikki ei enää mahdu (rinnat tai vatsa ahistaa..)

Pahaan oloon oon hakenut apua netistä, tässä muillekin jospa joku näistä auttais teitäkin..

- sitrushedelmät auttavat pahoinvointiin (appelsiini, mandariini, greipit = mehut, sitruunan haistelu on auttanu :LOL: Mulla itselläni autta myös persikka ja nektariini, viime kerralla taas viinirypäleissä oli jotain maagista.. :D)
- Syö jotain ennen kuin nouset sängystä aamulla (esim. suolakeksi, leipäkeksi, hedelmä.. pieniä annoksia/suupaloja vähän kerrallaan)
- löysää kaurapuuroa aamulla (muutama lusikallinen kerrallaan, isolla voisilmällä :D)
- syö proteiinipitoista ruokaa illalla niin pahoinvointi on miedompaa aamulla!
- B-vitamiini helpottaa (ruokana: pavut, manteli, parsakaali, liha ja mysli)
- maitohappobakteerit tai maustamaton jogurtti saattaa auttaa
- ulkoilma helpottaa = aamulla raikas ilma, eli ikkunat vain auki!
- Inkivääri+ kuuma vesi saattaa auttaa, myös piparminttu/vadelmanlehti tee on todettu auttavan.. (hunajan kanssa juon ite inkiväärijuomaa)

lisää on esim. täällä Vinkkejä raskauspahoinvoinnin helpottamiseen:


m1n1: toi vinkki paita on hauska idea.. :D

työnantajalle jouduin jo kertomaan (tuli puheeksi ensi syksyn ryhmä ja siihen olis tullut 8kk ikäinen, 10 kk ikäinen ja 1v (ja jatkava 5v+ oma 5v + oma koululainen).. joten sain nyt sitten hiukan isompia ja vain kaksi uutta (2.5v ja 1v) + tuo jatkava 5v + oma 5v ja koululaiseni..) Onpas sekava.. :p Ja oli sitten sitä mieltä, että mun pitäs olla töissä jouluun asti, koska noi lapset tarttee hoidon jouluun, jotta eivät joudu sitten pariksi viikkoo varahoitoon. mulla on nyt jo selkä tosi jumissa ja mietin oikeesti miten jaksamisen kanssa tulee menemään? Onneksi kuitenkin noi lapset on entisen työkaverini lapset, joten tunnen ne jo ennestään ja vanhempien kanssa pystyy kyllä setvimään asioita ku asioita. Ja heidän hoitopäivät tulee olemaan lyhyitä, tulee olemaan just ja just 8h päivät, joten ei nyt ihan mitään kamalaa. Ja kun oon kotona niin pystyy ottamaan sillai rennommin, että ei tartte koko aikaa seistä tai juosta.. Tai eihän sitä tiedä :D NO työnantajaa vannotin ettei hölötä vielä muille niin eikö sitten kovaan ääneen alkanu kertoo omasta "vahinko lapsestaan" ja varmaan työkaverit kuuli parin metrin päähän kun hän kovaan ääneen kertoi: "Taas paksuna", kun selitti miten siskonsa oli paljastanut asian heidän äidilleen.. :ashamed: No olkoon...


Niina ja 7+0..
 
Viimeksi muokattu:
Millamau olipas inhottava kipukohtaus! :( Itsellä on myös ja todennut sen myös usein johtuvan vain vessahädästä, mutta kyllä nuo kivut säikäyttää silti aina.

Pesco vaikuttaa ainakin että ihan asiaan kuuluvaa vuotoa oli. Kun ei ole kipujakaan. Pidetään peukkuja että jäi tuohon yhteen kertaan :)

Viikonloppu Jee ;)
Mies lähti lasten kanssa mualle mummolan lihapatojen äärelle. Vietän viikonlopun siis yksin kotona. Kohta haen siskoni ja mennään shoppailemaan. Lapset tarvitsee kipeästi kesäisempiä vaatteita. Päiväkotiin käyn katsomassa askartelutarvikkeita, lupasin ne maanantaiksi tuoda (eli pikkuisen töitä näin vapaa-ajallakin). Ensi viikolla on myös valmistujaisena ja tarvitsen sinne jotain pöytäliinaa ym.

Kiva päästä shoppailemaan ajan kanssa ja ilman lapsia :)

Mukavaa viikonloppua kaikille, voikaa hyvin! :)

Adora 5+1
 
Zuh
Hellou typyt! Reissu heitetty ja kotiolot voittaa taas :)

Osanottoni menetyksen kohdanneille, toivottavasti tulevaisuus tuo mukanaan mukavampia tuulia!

Ja tervetuloa uusille!

Asumisolot: asutaan omassa talossa jonka remontti on aika hyvällä mallilla jo. Tosin makuuhuoneita on vain kolme, tiedä sitten pitääkö lapsille jossain vaiheessa olla omat huoneet- sillon loppuu tila kesken. Mutta nyt on tilaa ruhtinaallisesti ja iso pihamaa jossa temmeltää!

Ultrasta: minä en ole menossa varhaisultraan, tuntuu että nämä viikot viilettää semmoista tahtia että nt-ultrakin on jo ihan kohta. Eli suomeksi en ehtinyt varhaisultraan :) Hyvin sujahtaa aika töitäe tehdessä näköjään..

Viikonlopun ohjelmassa on pihan laittoa, pitäisi vihdoin saada hyötykasvit istutettua että tekisivät jotain satoakin ennen syksyä. Mielenkiinnolla odotetaan kuinka paljon tulee omenan kukkia, meillä on 16 omenapuita ja me hukutaan omenoihin joka toinen kesä.

Reissu meni ihan ok, tosin aikamoista taistelua oli jaksamisen ja pahan olon kanssa. Ekana päivänä mokasin kun ruokaväli venyi liian pitkäksi ja kostautui tosi pahana olona. Ja voi niitä ihania ruokia joita ei pystynyt syömään, nyyh! Mutta saksa on aivan upea maa, niin kaunis että!

Nyt päiväunille, yöllä tuli reissun päälle vain 4h unta kun esikoinen herää viideltä.. muilla näkyvissä herätyksen aikaistumista?

Zuh 8+1
 
Niina85, jostain luin (lähdettä en nyt muista) että inkivääriä ei suositella raskausaikana! Olisko peräti ollut keskenmenoriskiä lisäävä...?

Kastehelmi, joka vain vähän kävi vielä vilkaisemassa... :wave:
Se lukee ainakin tossa neuvolan paksussa raskausviikot kirjasessa. Tosin epäselväksi jäi tarkoittaako se tuoretta inkivääriä, vai jotain valmisteita. "Inkiväärivalmisteiden ja inkivääriteen käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää."
 
Yrjöööö. Eilen sit oksentelin klo. 1 yöllä. Oksun jälkeen join aina mustikkasoppaa niin oli helpompi oksentaa. Aamulla mies antoi mun nukkua ja hoiti esikoista. Heräämisen jälkeen on huono olo koko ajan ollu vahvemmin ja vahvemmin läsnä. Oon tuota mustikkasoppaa yrittäny juoda ja äsken sain menemään kylmän ja kuoritun kurkun alas.

pesco Toivottavasti vuoto on ihan vain harmitonta ja johtuisi esim. kuivista limakalvoista. :)
 
pesco Mäkin uskoisin että harmitonta on tuo vuoto jos kerran loppui jo, eikä kipujakaan ole ollut.

Itsellä tänään ollut parempi mieli ja äitinkin kanssa puhuin uudestaan ja sekin tuntui olevan positiivisemmalla mielellä :) Mua vaan jännittää aika paljon maanantaina alkavat työt, mutta kai mä siellä pärjään. Tää on eka kerta kun teen pidemmän pätkän oman alan työtä, ja kun kokemusta on niin vähän ja oon sellanen luonteeltani että kaikki pitäis tehdä mieluiten täydellisesti, niin hermostuttaa. Sekin jännittää miten saan noi neuvola ynnä muut jutut sovittua. Mulla on kesäkuussa kolmena perättäisenä päivänä ensin ultra, sitten neuvola, ja sitten sokerirasitus.
 
Ärh... Menin sitte toiseen ketjuun ja kirjotin sinne. Ei taas mikään suju täällä. :) Kopsaan nyt tännekkin sen viestin kun en jaksa uudestaan kirjotella.

Oireet on kyllä alkanu vaivaamaan ihan urakalla.! Miten voi ihmistä väsyttää näin paljon? Viime yönä tuli nukuttua 13 tuntia ja vielä väsyttää. :O
Ja öklö olo on melkein koko ajan. Tänään yritin syödä kunnon lämpimän ruuan vaan eihän siitäkään mitään tullu. Mur.

Koira taitaa aavistaa, että nyt ei muorilla kaikki oo kunnossa kun seuraa mua joka paikkaan ja vahtii. Ei edes ulkona sais käydä yksin kun hirveä älämölö alkaa sisällä!

Siinäpä ne tämän päivän valitukset. :kieh:
 
millamau: mulla oli esikoista odottaessa TOSI kovia alavatsakipukohtauksia, pahimmillaan olin polvillaan vessan lattialla käsivarret kivusta kananlihalla. Kesti aina pari minuuttia ja monesti loppui "ison hädän" tullessa. Ilmeisesti taaksepäin kääntynyt kohtu ja suolisto etsivät siellä paikkojaan ja nuo kivut loppuivat joskus rv8 tienoilla.

Pahoittelut suru-uutisen kohdanneille! :hug:

).( Mua jotenkin ahdistaa, kun ei ole oikein mtn oireita. Alavatsan tienoilla ei ole mtn tuntemuksia, ei edes repäsykipuja, mitä tuossa plussauksen aikoihin tuli muutamina päivinä. Aamulla ei oikein kahvi maistu ja ehkä vähän normaalia enemmän väsyttää, siinä kaikki. Ei palele, päinvastoin on kuuma. Ei oo nälkä normaalia enempää, ei sitten niin mitään. Jotenkin odottelin ees niitä esikosta tuttuja alavatsakipuja tai jotain merkkejä, että kaikki olis hyvin. Syksyisen km:n jäljiltä olo on niin vauhkona nyt ja pelkää ettei pientä suoda meille taaskaan. Toisaalta mieli taas on luottavainen, että kaikki on hyvin, mutta sen tueksi odottaisin edes jtn oiretta...Huoh. menisi nämä päivät ja pääsisi edes varhaisultraan näkemään, että onko kohdussa elämää...

diiselikissa 5+1(vasta)
 
Asumisesta Me asutaan isossa omakotitalossa, pihaakin kiitettävästi (huomaa aina kesällä kun pitää nurmikkoa leikata). Puolitoista vuotta on tässä asuttu ja meilläkin remontti alkaa olla loppusuoralla, vaikka tokihan sitä tekemistä aina löytyy. Vessa pitäis saada ainakin kuntoon ennen vauvan tuloa, että saan sinne hoitopöydän vaipanvaihtoja varten. Ei oo mitään halpaa lystiä, mutta jossain vaiheessa kuitenkin edessä.

pesco minäkin toivon puolestasi, ettei oo mitään ihmeempää vuotoa :wave:
 
Huh olipas lukeminen mitä kaikkea olette tänne on viikossa kerinnyt kirjoittelemaan !Itse kulutin viikon etelässä :) Oli kyllä rentouttavaa !

Voimia suru-uutisen saaneille !

Lentokoneessa oli kyllä aika tuskallista istua . Koko ajan ois tarvinnu päästä vessaa ja saada jotakin naposteltavaa ettei pahoinvointi nostais päätään . Tyytyväisenä nukuin kylläkin loppu ajan , mutta se olo sen jälkeen kun ei ollu syöny ! Matkalla mahaan "sattui" kovasti . Jotenkin rauhottaa mieltä kun jotain oireita on .

Aurinkorasvaa ei tarvittu . Ekat päivät satoi ja ukkosti . Hyvä sinäänsä mä en edes tajunnut että jotain aurinkorasvoja ei välttämättä kannata/voi käyttää .

Minulla on taas 4.6 neuvola aika , jolloin viikkoja 9+4
Paremmalla ajalla palailen kirjoittelemaan!

Susie90 & Ruu 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Peikko89
Susie90 joo ei kannata paljo olla pois, itse en käynyt kahteen päivään ja kaks sivua oli tullu lisää kommentteja! :) Tosi kiva kyllä kun keskustelu on vilkasta, aikaisemmassa keskustelussa saattoi olla välillä tosi hiljaista, varsinkin sillon kun itse olis tarvinnu tukea siellä..
 
Heips kaikille!


Asumisesta, asumme maalla isossa omakotitalossa. Pihaa on, ulkorakennuksia ja sitä nurmikkoa, myös oma iso lampi. Mies on siellä nyt joutunut pärjäämään yksin, äitini käynyt auttamassa välillä.

Oireista, niitä riittää. Oksentelu alkoi taas valtoimenaan eilen ja tänään, parin paremman päivän jälkeen. Lisäksi näköhäiriöitä, rinnat kipeät, vatsaa turvottaa jne...

Unista, itselläni unet huonot, illalla ei uni tule ja aamulla herään huonon olon vuoksi aikaisin. Unen laatukin sitä sun tätä.

ON: olo on niin huono etten vaan taas jaksa. Paino alas melkein 6 kg raskauden alusta, onneksi en ole langanlaiha, että on mistä lähteä. Ikävä lapsia ja kotia, mutta ei auta, taas tip tip...

Koirasta, meilläkin on aavistanut, kun olen kotona käynyt. Seuraa kaikkialle ja katselee huolissaan.
 
Herätyksen aikaistumista tosiaan liikkeellä. Tai sitten vaan unettomuutta.. Viime yönä säpsähdin hereille puoli kolme kun mies ei ollut vieressä..oli juuttunut pelaamaan jotain ihmetellä. Tulipahan käytyä samalla vessassa mutta uni jäikin sitten johonkin... Vedä siinä sitten täysi työpäivä. Paha olo olikin sitten mukava kun pääsi kotiin.
Täytyy sanoa että pitää paikkansa se neuvo että lepää silloin kun voit!

Onko muilla finnejä/näppylöitä?? Raivostuttavia sanon mä. Kaula aivan täynnä, ihan kuin olisi ollut nokkospuskassa..

Samat fiilikset valkkarista kuin muillakin. Paljon tulee ja tarkistuksia täytyy tehdä ettei vaan oo verta.

Neuvolaan 5 yötä. Whii.

Aurinkoista viikonlopun jatkoa kaikille!

xxxo 8+4
 
Mut voi poistaa ryhmästä :( Tänään alkoi raju vuoto vatsavihlomisen saattelemana. Joten aika oppikirjanmukainen keskenmeno. Taidanpa pitää taukoa vähän aikaa vauvahankkeessa. Kaksi perättäistä keskenmenoa on liikaa :( Tsemppiä teille muille <3
 

Yhteistyössä