Tammikuun tuhisijat 2013 *toukokuu*

Kirjavinkkinä kaikille esikoisen odottajille ja miksei muillekin. Mun mies ei ole koskaan lukenut paljoa, mutta kun odotin esikoista niin ostin hänelle Vauva omistajan opas. Hän luki sen kannesta kanteen ennätysajassa. Tuohon on sitten vielä Taaperon omistajan opaskin.

Muoks

Voi ei Hellunmartta. Voima:hug:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bumsu
M1N1 itse bongasin tänään kirppikseltä kyseisen kirjan eurolla. Ostin myös taaperon omistajan oppaan eurolla. Melkosen hyvä diili mielestäni.

Täällä tuntuu että voisin muutta tonne vessaan. Pisalla saa käydä ihan koko ajan, ja välistä on maha muutenkin niin sekasin että vessassa saa juosta vieläkin useammin. Jano on myös hirvittävä, että ei toi pissalla juokseminen sinäänsä yllätä.

Täällä vähän ristiriitaset fiilikset raskaudesta. Ennen raskautumista ajattelin et olisin ihan intopinkeenä. Oikeesti nyt kun raskaus on totta, fiilikset on aika nertraalit. Enemmänkin sellanen, no katsotaan mitä tästä nyt tulee -fiilis. En oikein vieläkään tajua että vuoden päästä meillä on vauva. Jotenkin miettii vaan että raskaana, ei saa juoda, ei saa syödä kaikkea, pitää levätä, ei pääse huvipuistoon. Mutta en silti tajua että oikeesti meille tulee vauva. Mies myös aika ristiriitasilla fiiliksillä. Ei kuulemma oikein vielä tajua että raskaana ollaan. Tuli kuulemma yllättäen vaikkei ehkäsy käytössä ollutkaan. Tottakai tiesi että on vauvamahdollisuus, luulempa että raskaus yllättää aina enemmän täi vähemmän. Olis suunniteltu juttu tai ei. Mies ei käsittääkseni negatiivisella mielellä kuitenkaan, enemmänkin neutraalilla kuten itsekin. Omaa tuntoani kuvailisin positiivisenrauhalliseksi. En oikeestaan mieti mitään söpöjä ja ihania vauvajuttuja. Vaan enemmänkin mitä elämän ohjeita haluan antaa, millaiseen arvomaailmaan lapseni yritän kasvattaa. Millainen suhde syntyy meidän ja lapsen välille. Lisäksi mietin myös onko tässä mitään järkeä, ensin annat lapselle kaikkesi, sitten se kasvaa ja muuttaa pois. Kuten joku sanoi, lapset ovat vaan lainassa.


Vauvan vaatteita tosin kävin jo ostamassa, ihan sen takia että tajuaisin tän olevan totta. Ja koska kyllähän niitä oikeasti tarvii. Itsellä tarkoituksena ostella pääosin kirppikseltä ja alesta. Ja koska kirppiksellä on käytävä monesti että saa tarpeeksi vaatetta kasaan, ajattelin aloittaa hyvissä ajoin.


Itse uskon tässä meidän vauva asiassa jossain määrin kohtaloon. Tää raskaus on niin monen saattuman summa, että tän on pakko olla tarkotettu juttu. Täten uskon myös että raskaus jatkuisi loppuunasti hyvin. Silti on kokoajan pieni pelko että jos tuleekin keskenmeno tms. Mutta realistisena en sitten pety niin pahasti.
 
Aurinko rasvoista voi käyttää huoletta niitä jotka sisältävät vain fysikaalisen suojan. Itse en koe kemikaalien vaikutusten miettimistä stressaavana ollenkaan, enkä varsinkaan turhana niuhottamisena. Itse stressaisin enemmän sitä että olen tietoisesti ottanut riskin, joka ei ole välttämätön. Jokainen tietty tekee päätöksensä itse ja sekin vaihtelee minkä kukakin kokee välttämättömäksi. Tähän ehkä vaikuttaa sekin että mulla on monia perussairauksia joiden syytä ei tiedetä, mutta se tiedetään että ympäristötekijöillä on vaikutuksensa. Sen takia ravinto ja kosmetiikan mukana tulevat kemikaalit ja niiden vaikutukset kiinnostaa.
 
Hellinmartta, otan osaa :-(

Lynette, joo, plussasin 3+1 joka on hirveän aikaisin, luulen, että tästä johtui juuri. Hyperemeesis ei ole herkkua yhdenkään lapsen kanssa, nyt in hypekin x 2. Nesteytys sairaalassa kuitenkin auttaa, pysyy tolpillaan. Töihin suunnittelen sinnillä palaavani kesäkuun alusta, saas nähdä :) Vielä ei kyllä näytä siltä... Mutta kiva kun tulit tänne!

M1N1 Mä ostin tuon oppaan miehelle kun odotettiin ekaa, se on hervottoman hauska, mutta myös käytännöllinen!

Apua, en jaksa muistaa mitä mun piti.. Mutta kiitos kaikilld tuplaonnitteluista, itsekin toivon, että kaikki olisi hyvin, mutta yksikin terve on lottovoitto! En tiedä miten usein tuollainen epämääräinen möykky osoittautuu terveeksi sikiöksi? Onko kenelläkään kokemuksia tai muuta tietoa? Kaksosraskaudet on kuitenkin riskiraskauksia, terveyteni ei ole paras mahdollinen, joten jännittää, paljon...

Tänään kävin hetken istumassa varjossa pihalla, kevät on tullut kun olen oksennellut! Ihanaa.

Jaksamista meille kaikille ja nautitaan kesästä :)

T: Suerte ja Reppulit 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kastehelmi
Hellunmartta, pahoittelut :hug:

Täällä puhuttiin hiusten värjäyksestä ja yleisesti rajoituksista. Onko kenelläkään tietoa sääskimyrkyistä eli hyttysmyrkyistä?? Uskaltaako niitä käyttää. Täällä pohjoisessa alkaa varmasti jokusen viikon päästä se kamala sääski aika, joten ilman myrkkyjä tulee kyllä aika tukalat kesäkuukaudet :)

Onko täällä muuten muita, jotka eivät mene varhaisultraan?? Minä tein sen päätöksen heti alussa, vaikka nyt kyllä kovasti harmittaa. Koko ajan pieni epäilys ja epäusko päällä, kun ei ultraan pääse vielä ikuisuuteen. Koitan ajatella, ettei ultra tilannetta muuta suuntaan tai toiseen. Lopputulos on sama kävin tai en. Nyt vain harmittaa, että olisi voinut mielenrauhaa saada, kun olisi käynyt...

Minä näin eilen ensimmäisen kerran vauvaunta. Meille syntyi siinä terve pieni tyttö, jota imetin ja olin onneni kukkuroilla :D Toivottavasti enneunta :)

Mies antoi meidän pienelle asukkaalle todella "suloisen" nimen :D joten tästä lähin maha-asukas on vekara :)

kathii & vekara 6+6 eli huomenna poksuu!! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kastehelmi
Hellunmartta voi ei :hug:

millamau täällä mennään ihan samoilla fiiliksillä, ei vaan voi uskoa todeksi. Olen ajatellut, että ens viikon ultrassa kun mahdollisesti näkee ja kuulee alkion, voi ajatus iskeytyä kunnolla, miehelle varsinkin kun ei tunnu oikein uskovan. Mäkään en jotenki ole edes uskaltanu tutustua kunnolla raskausaikaan ja vauvan tuloon, jotenki se vielä tuntematon maailma hämmentää ja pelottaa. Mutta eiköhän syksyllä viimeistään iske ostosvimma ja kai ne äidilliset tunteetkin sieltä tulevat, hope so.. :)
 
Hellinmartta, voimahalaus täältäkin :hug:

Suerte, tuplaonnittelut täältäkin :) Mutta hienoa, että ajattelet, että jo yksi terve lapsi on upeaa! Minulla oli yhden jo ison lapseni kanssa kaksi tulossa ensin. Ja oli muuten hirveä pahoinvointi. Viikolla 7 pahoinvointi helpotti aivan yhtäkkiä. Muistan että ajattelin, että nyt taitaa mennä kesken. Ei alkanut vuotamaan, mutta seuraavalla viikolla ultrattiin ja todettiin, että juuri vk 7 oli toinen ihmisenalku lakannut kasvamasta, eikä siis enää ollut sykettä. Sinne se sitten koteloitui ja hävisi, ei näkynyt enää myöhemmissä ultrissa. (On niin kovin pieni noilla viikoilla vielä.) Eikä muuten vuotanut yhtään. - Aika usein kaksosraskauksissa käy niin, ja nykyään kun usein ultrataan aikaisin saadaan tietää niistä - enhän tuostakaan olisi ilman ultrausta edes koskaan saanut tietää.

Toivottavasti sinulla pysyvät molemmat matkassa mukana :)

Kastehelmi ja Pirpana 7+2

Ps. Olen kyllä viime aikoina viettänyt täällä pinossa turhan paljon aikaa. Vaarana addiktoitua :) mutta toisaalta tämä taitaa olla asian todeksi luomista sanojen avulla...kun muuten on vielä niin vaikeaa käsittää tätä todeksi!
 
hellunmartta voimia!!!!!!!!!! :hug:


Onneks on edes täällä neuvolassa se doppleri millä kuuntelee kyllä sydänääniä ja löytyy myös itseltäni! Raskaus mikä meni itselläni maaliskuussa kesken, niin sain syke luvun jo alle 7 viikolla, se on todella tarkka! Mitään ei toki vielä kuulunut, mutta näyttöön antoi kyllä lukemia omat sykkeet ja välillä aina pomppas aina johonkin 160:neen! <3
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin varailla huomenna varhaisultraan ajan. Millon aikasintaan kannattaa mennä, että se syke löytyis varmasti? Mulla on nyt netin mukaan 5+1, ja tällä viikollahan sydämen pitäis alkaa lyödä. En nyt jotenkaan malta odottaa. :D Haluisin varmistaa, ettäsiellä on jotain elämää, kun ei ole oikeen mitään tuntemuksia vatsassa. Väsyttää, palelee ja mielialat heittelee, rinnat vähän arat mutta siinä se. Tosin ensimmäisessä raskaudessa oli aivan samanalainen alku, silti jotenkin pelottaa, että mitä jos siellä ei olekaan mitään eloa... Mutta siis mihin ajankohtaan uskallan varata ultran?

Ja Hellulle jaksuja!! <3
 
Hellun martta :hug:

Pesco Meidän lapsettomuusklinikalta sanottiin että siellä tehdään aina viikolla 7+ ,niin varmasti näkyy jos nähtävää on. Mulla itellä oli 7+1, mutta täälläkin monella on kait näkynyt jo viikolla 6+ syke. Itse varmaan olisin oottanut tonne seiska viikolle asti vaikka oisin yksityiselle mennyt :)
 
haimi
Hellunmartalle voimahali ja onnea tulevaan! :heart:

siis ihan uskomatonta, miten tämä maha parissa päivässä pullahti esiin. Niinkuin olisi tosiaan kaksi tulossa!

Pahoinvointia ei ole ja tänään ei ole väsyttänytkään oikeastaan yhtään.. vointi on mieletön! Mutta maha suuri, verrattuna viikkoihin..

imetyksestä että onko täällä ketään, joka odottaa ja imettää samaan aikaan? Mulla alkanut särkeä rintoja imetystilanteessa ihan mielettömästi. eli kun vauva tarttuu rintaan, niin alkaa tosi inhottava kipu..

Niin ja tiedottomille tiedoksi minun blogin osoite nuppusia.blogspot.com :) Liittykää ihmeessä lukijaksi ja kommentoikaa, se olisi kivaa!

Nuppu 8+1
 
Huoh... enpä tosiaan kuvitellut vielä tähän aikaan roikkuvani täällä. :headwall: Väsytti älyttömästi ja menin nukkumaan ysin jälkeen... mutta unipas ei tullutkaan. Kaipa se huominen ultra pitää hereillä.

No, tässä sitten aikani kuluksi käväisin Joulukuisten puolella. Siellä käytiin keskustelua kotidopplereista. Enpä ollut ennen moisista kuullutkaan! Onko teillä kokemuksia?

Näiden uusien hienojen laitteiden lisäksi on kyllä tullut älyttömästi uusia sanoja, joita ei viime raskauteni aikana vielä käytetty. Plussata, raskautua, vauvautua jne.

Jaapa jaa, kaipa sit lähden seuraavaksi haimin blogiin tutustumaan.

öitä!
 
Hellun martta jaksuja sinulle :hug:

Suerte tupla onnittelut. Itselläni kaksoset, tosin 8vuotiaat, mutta kirkkaasti vielä mielessä raskaus ja vauva-aika. Minun tuplat huomattiin rakenneultrassa vasta. Sillä minulla onkin aina pieni paniikki, että onhan siellä tällä kertaa yksi. Yhdet tuplat riittää minulle. :D

Olo on taas kerran ihan kamala ja aamut menee oksentaessa. Toisaalta pitäisi olla onnellinen, että nyt olen siltikin päässyt helpommalla. Kahdella edellisellä kerralla oksentelu on ollut yötä-päivää meininkiä. Nyt sentään olo alkaa parantua päivää kohden. Kaksosten aikaan laihduin alussa viitisen kiloa, kun mikään ei pysynyt sisällä. Toisella kertaa sain lääkkeitä, että edes kerran päivässä pystyin syömään. Toivotaan, että tämä ei pahene tällä kertaa.

Vauvatavaroista kaikki menee uusiksi. En sitten säilytellyt mitään, kun ajattelin, että tämä oli tässä, mutta nyt vielä se viimeinen..oikeesti viimeinen ;)
 
Moi kaikille! :wave:

Täällä tähyilee varovaisen toiveikkaasti tammikuun loppupuolelle yksi pikku kakkosen odottaja! Viime marraskuulta takana kaksosraskauden keskenmeno rv12, ja nyt sitten uusi yritys toivottavasti paaaaaljon paremmalla onnella. :heart:

Eli:LA 25.1.....diiselikissa...33v......2.lapsi

Alan lueskelemaan nyt pinoa ja palailen myöhemmin lisää.

Diiselikissa rv4+6 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Rimppakinttu
Huomenta kaikille! Ja kiitti tiedosta tuosta varhaisultrasta Oulussa, taidanpa minäkin sitten sinne Meri-Oulun neuvolaan ajan varata ;) jänskättää mitä sieltä masusta löytyy! 7+1 menossa eli kai sieltä syke jo pitäisi näkyä. Oireita on jo jonkin verran mutta se pahoinvointi vielä puuttuu, sitä kauhulla ootellessa...
ellujokinen/27v./La 8.1.2013/OYS
 
  • Tykkää
Reactions: Rimppakinttu
Kastehelmi, itse tein eilen ensimmäisen vauvaostokseni, kun löysin halvalla käytettynä juurikin tuon Angelsounds-dopplerin. :) Laite on vielä toisella paikkakunnalla, mutta reilun viikon päästä saan sen ja silloin viikkoja n.7, joten voi alkaa yrittämään sykkeen- / ääntenmetsästystä. :)
Muuten noista hankinnoista: varattuna tutulta on pinnasänky ja turvakaukalo. Ne käyn lunastamassa sitten vähän lähempänä. Mulla on sellanen fiilis, että joku on joskus sanonu, että pinnansängyn ostaminen liian aikasin tuo huonoa onnea. :D Mutta siis lähinnä sen takia ovat vielä ostamatta, kun ovat tuolla yli 600kmn päässä, niin ehtii hakemaan myöhemminkin. :)
Vaatteita yms ehkä jonkinverran jo nt-ultran jälkeen voisi ostaa jos kaikki kunnossa.

paum &vampula 5+5
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa anu että sait ultra ajan. :)

ON: Pahoinvointi jatkuu, eikä kahvi maistu. Roskaruoka uppoaa edelleen hyvin joten poikaa veikkaan... :D Tällä syömisellä minua ei taida jouluna erottaa joulukinkusta...

Mulla on myös tuo angelsoundin doppleri, mutta ajattelin vasta np-ultran jälkeen kokeilla metsästää ääniä.
 
  • Tykkää
Reactions: Noreen ja anu84
Hei kaikille! Uskaltaudun minäkin vihdoin mukaan joukkoon iloiseen, kun viikkoja on 7+1. :) Olen ketjua käynyt lueskelemassa jo jonkin aikaa. Tiedot saa päivittää, kun kerkiää Tirlittan77 / 35 / 3 / JS. Kolmas (ja viimeinen) lapsi olisi odotuksessa ja pientä prinsessaa kovasti toivoisin kahden pojan kaveriksi. No mies ei panisi täyttä hyökkäysketjuakaan pahakseen ;) Sanomattakin kai silti selvää, että verrattoman rakas on tulokas kumpi vaan.

Pahoittelut kaikille joiden matka katkesi ennen aikojaan. Itse en ole keskenmenoa kokenut ja muutenkin mennyt kaikki kohtalaisen helposti. Aina välillä mieleen hiipii pelko, että voiko sitä vielä kolmannen kerran olla yhtä onnekas :/ Tarrasukkia ja tsemppiä siis kaikille!

Painiskelen vielä ensimmäisen raskauden neljän ylikilon kanssa, jotka hankin ihan puhtaasti herkuilla. Tällä kertaa ajattelin olla oikein sporttinen ja syödä terveellisesti ja kohtuudella. No pahoinvointiin syöminen ja turvotus on jo kerännyt kaksi lisäkiloa, mikä näin kesävaatteiden kynnyksellä on todella masentavaa. Kohtuullisen terveellisesti olen syönyt mutta ihan koko ajan. No jatketaan sitä sporttailua sitten pahanolon hellittäessä. Kaksi aiempaa vauvaa on ollu isoja, joten herkkujen välttäminen siinäkin mielessä on järkevää.

Varhaisultrassa ei olla käyty eikä näillä näkymin mennä. Ei käyty edellisilläkään kerroilla ja mies on luottavainen myös tälläkerralla. Toivotaan siis todella, että masussa joku on :)

Mitään hankintoja ei vielä ole tehty, kun kaikki on edellisistä kerroista tallessa. Nyt kyllä ajattelin vähän panostaa omaan mammavaatetukseen ja ajattelin myös ottaa äitiyspakkauksen. No jos tyttö tulisi niin sitten pääsisi mekkokauppaan. Mies valmistautuu uuteen perheen jäseneen lähinnä vaihtamalla auton ;)

Aurinkoista viikonloppua kaikille ihanat vertaistukilaiset!
 
Viimeksi muokattu:
Hellunmartta Otan osaa, voimahali! :hug:

ON: Tänään ei vielä pahoinvointia, huh huh.. Pitänee syödä jotain pientä varovasti ja pitää sormet ristissä koko ajan..! Ei kyllä ruoka oikein maistu vielä, enkä ole kahvia lauantain jälkeen enää juonut. MUTTA: Tällä viikolla joskus illalla kun pahoinvointi hellitti hetkeksi, niin paikallisen grillin hampurilainen (eikä mikään pienimmästä päästä) osui ja upposi. Oliko tämä nyt sitten se poikaoire? ;)

Osittaisesta hoitovapaasta: Käsitykseni mukaan normihoitovapaan voi pitää kokonaan, työnantajalle tulee ilmoittaa vähintään 2 kk ennen osittaisen alkua, että on jäämässä sille. Osittaista hoitovapaata saa henkilö, joka on ollut vähintään puoli vuotta saman työnantajan palveluksessa viimeisen 12 kk aikana. En tiedä, että moni työnantaja olisi kieltäytynyt antamasta osittaista hoitovapaata. Lomapäivät ja -rahat kertyvät normaalisti osittaisen hoitovapaan aikana. Kannattaa olla yhteydessä oman työpaikan henkilöstö- tai palkkahallintoihmiseen, he osaavat varmasti kertoa enemmän :)

Varhaisultrasta: Jos tänään yrittäisi suostutella miestä tohon varhaisultraan. Ja jos tosiaan Kaarinassa yksityisellä hintaa sille tulisi 80€, se olisi vielä ihan siedettävä hinta. Mies lähtee juhannuksen jälkeen viikon reissulle Ruotsiin, kun voittivat työpaikallaan kisan. Olisi kiva nähdä pikkuinen ennen sitä :)

Miten teillä miehet ovat olleet mukana raskaudessa? Meillä mies on ollut jo aika innokas, kaverin synttäreillä kertoi ilouutisen muutamalle miespuoliselle kaverilleen, joista siis suurin osa jo isiä. Meillä on yksi ylimääräinen huone, josta piti tulla vierashuone, mutta tuleekin siis lapsenhuone. No mieshän alkoi pari päivää plussauutisen jälkeen heti maalailemaan tätä keskeneräistä huonetta.. :D Ei sillä ehkä ihan niin kiire ole. Autostakin tarkisteli heti, onko takapenkillä varmasti jotkut tietyntyyppiset kiinnikkeet, joilla turvakaukalo tulee kiinni :) Siivoushommia mies on ottanut ihan hyvin vastaan, niin meikäläinen on saanut vedellä hirsiä sohvalla. Uuden kamerankin mies meni ostamaan, että saa kuulemma sitten räpsiä paljon kuvia lapsesta ja nyt odottajasta. Pitäisi kai jossain vaiheessa alkaa ottaa noita masukuvia, niin näkee itsekin sitten kehityksen ja kasvun.

-Noreen 5+4
 

Yhteistyössä