**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Täällä nettipimennossa mökillä pääsin pikaisesti nettiin kun mies teki puhelimestana mulle modeemin :)

Perjantaina käytiin np-ultrassa ja kaikki hyvin! Tyyppi heilutteli meille ja vastasi pari päivää isompaa. Oli 5cm pitkä ja niskaturvotusta vain 0,5mm. :heart:

Voisi päivittää LA 20.1.

Kotiudutta käyn tämän pinon kimppuun ja aloitan lukemisen etusivulta ;) Saa nähdä paljonko saatte vielä reilussa viikossa aikaiseksi ja meneekö mun loppuloma tän pinon lukemiseen :D

Kiitos muuten uudesta heinäkuun pinosta!

S ja :heart: huomenna poksuu 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: Zuh
Heips

Oltiin häissä tänään. Kauniit häät. Huomaa, että vähän hormonit hyrrää, kun mulla oli tippa linssissä melkein koko ajan siellä :)
Mies kävi pöydästä toiseen kertomassa uutista sukulaisilleen. Sitten ne sukulaiset yllätyshyökkäs minua onnittelemaan. Miesraukka vähä innoissaan, kun heti juoruilemassa :)

Mietin sitä hiivaa. Muuten voisinki käyä vaa apteekissa, mutta kun kaikissa lukee, että pitää ottaa yhteys lääkäriin josse on eka kertaa tai jos o raskaana. Ja mulla ois niinku molemmat.

On aika sippi olo, kun päivän ollu juhlissa. Kotiin kun pääsin niin iski kamala väsymys. Mies jäi vielä juhlimaan sinne. Toin sen pojat jo kotiin mun kanssa. Neki raukat pää hiestä märkänä juossu tuolla. Taian juoda ananas-banaani-appelsiini-luonnonjogurtti smoothien ja painua sänkyyn läppärin kanssa. Jos jaksais tihrustaa Bonesin ja Numerot katsomo.fistä :)
 
Hipsistä :)

Muutama päivä lomalla ja ihan hirmuisesti oli tullut uutta tekstiä sillä aikaa, yli tunnin lueskelin, että pääsin ajantasalle :) Mukavaa lukea iloisia ultrakuulumisia :heart:

Tänne ei kuulu kummempia, vointi on tällä hetkellä suorastaan loistava mikä on oikeen mukavaa sen n 13 viikon pahoinvoinnin ja väsymyksen jälkeen. Nyt jaksaisin tehdä vaikka ja mitä, mutta selkä ei vaan anna myöten :( Hippasen jännittää, että miten saan oltua vielä 3 viikkoa töissä ennen seuraavaa lomapätkää ja sen loputtua onkin sitten jo rv20.

Tunteet on tosiaan pinnassa ja vaikka mä olen aina herkkä, niin tää alkaa jo olla jotain ihan mahdotonta. Luulen ettei tuo mies uskalla kohta puhua mulle ollenkaan, kun vastaanotto voi olla melkeenpä mitä vaan.

Nyt ois ehkä pakko nukkua, kun nuo mun aamuvirkut lapsoseni heräävät juurikin siinä kukonlaulun aikoihin ja sitten alkaa iloinen "näin pidetään lapset hiljaisina 6 tuntia jotta mies saa nukuttua yövuoron jälkeen" -hetkinen, joka on erityisen riemukas tälläisinä vesisadepäivinä kuin tänään.... Mä niiiiiiiiiiiiiiiiiin odotan tuon uuden kodin valmistumista ja sitä että olisi taas tilaa...

Nöpö ja Vihtori 14+0
 
Heijsan taas!

Mäkin käyn täällä yleensä pari kertaa päivässä kurkkimas :)

Mulla on VIELÄKIN kuumetta ! Ollu tiistaista saakka...Kai tää tyttö lähtee kohta päivystykseen alkaa lähentelee jo 39.0'C ajempina päivinä vähemmän kuin 38.5'C . Ja tajuttoman kokoset imusolmukkeet kaulalla , sattuu nii ettei pysty ees päätä kääntää .
 
Tintti, pikaista paranemista!

Huhhuh, vetihän mehut täysin ku eilen oli esikoisen 1-vee synttärit! Koko päivän oikeestaan oli kyläilijöitä ja siihen päälle vielä kaikki järjestelyt mitkä oli jääny tälle päivälle. Illalla kyllä väsytti jo ennen poitsun nukkumaanmenoaikaa..

Kyllä mä kans käyn lueskelemassa useammanki kerran päivässä, mutta ei aina oo raportoitava. Ja hiljasuus varmaan johtuu myös lomista ku ihmiset on ympäri Suomea ja maailmaa.. Eiköhän tää tästä taas aktivoidu!

Tpnään naisköörillä pääsen jumboon ostoksille ihan ilman lasta, jee! Vähän omaa aikaa...

Elisa 11+5
 
Hui kun luen kun ihmiset on hankkimassa/hankkineet jo vaikka mitä enkä ite uskalla vielä ajatellakaan :O Siskon peruina saanen jotain vauva-asioita mutta etenkin kaikki te jotka niitä nassikoita olette ennenkin tehneet, niin mitä vauvaa ajatellen vähintään pitäisi hankkia että pärjää? Etenkin jos on yksin ja autoton ihminen, vois koittaa ruveta laittamaan palkasta jo vähän sivuun kun sitä rahan menoa tulee varmaankin olemaan...

Nauratti kyllä kun muistelin kuinka koitin kerran vaihtaa tätitettävän vaippaa ja mun reaktio oli vaan hyvin miehinen yökkiminen, eihän siitä mitään sitten tullut :D
 
Anulle ja muillekkin kohdun koosta/tuntemisesta.

Ei se välttämättä monellakaan vielä kunnolla erota kokeilemalla. Toki lääkärit ym. osaa sen tunnustella, mutta itselläkin on todella vaikea hahmottaa mihin asti se yltää, vaikka oon tosi hoikka eikä mitään vararavintoa ole mahassa liahsten ja nahan välissä.

Tossa aamusella kattelin edellisiä neuvolakortteja ja rv 21-22 kohdunpohjan korkeus on ollut vasta 18cm. Eli häpyluusta kohdun yläreunaan. Nyt sen luulis siis olevan jossain häpyluun ja navan välissä/keskellä.

Maggis mää en oo koskaan kovin aikaisin tehnyt suurempia hankintoja, mutta aloitan varhaisessa vaiheessa niihin tutustumisen! Hankittavaa ensimmäisen lapsen kohdalla on sen verran paljon että on viisasta ajoissa tutustua mikä maksaa mitäkin ja mitä mahdollisesti itse tulee tarvitsemaan :)

Loppujen lopukshan vastasyntyneen kanssa pärjää oikeesti tosi vähällä. Ei se tartte kuin nukkumapaikan ja jonkun kuljetusvälineen (tarkoittanee vaunuja/turvakaukaloa). Tietysti vaatetusta ja hoitotarvikkeita. Kyllä kun pikku hiljaa tutustuu mitä on tarjolla niin alkaa huomaamaan mitä itse haluaa hankkia etukäteen :)

Mutta siis kyllä etenkin hieman vähätuloisempana laittaisin vauvaa varten sivuun rahaa. Kuopuksen kohdalla mies oli intissä ja minä työmarkkinatuen varassa. Joten todellakin alettiin heti laittamaan säästöön n. 200e/kk. Hankintoja varten. Käytettynä tietysti jos aikoo hankkia tai saa lainaan tutuilta niin säästää, mutta väitän että silti se esikoislapsi lohkaisee aika suuren määrän rahaa ja vauvan synnyttä kulutus vaan jatkuu (vaipat, hygienia, ruokailu, vaatteet jne.)

Tulipas taas tekstiä vaikka ajattelin että vastailenpa lyhyesti ;)

Adora 11+5
 
Anu: laitappa se doppleri pois! Mä en oo ees viittiny nyt kuunnella, ku voi olla et menee monta viikkoa vielä et kuuluu. Turhaa stressiä ja mtn et voi tehdä kuulu äänet tai ei. Mä viime vkolla ihan turhaan pari pvää stressasin äänien kanssa ja pienellä kaikki hyvin. Esim. Mulla ultrassa sikiö raivotarjonnassa ja taaksepäin kääntyny kohtu, niin ei ihme ettei sykkeet kotivehkeillä kuulu.

Ja ei mulla kohtu viel päällepäin tunnu just ton taaksepäin kallistuneen kohdun vuoksi. Välillä ehkä rakko tai suolisto nostaa, mut välillä sormet uppoaa häpyluun yläpuolelta ihan "tyhjään". Jos kohtu näillä vkoilla on n. greipin kokonen, ni ei se kovin ylös lantion suojista vielä nouse kohdun asento tietty huomioiden.

Diiseli+ Sissi 11+5
 
No mulla ainakin se kohtu on taakseppäin sillon kun ultrassa kävin 6+3 niin sanoi... Niin se pitäski laittaa pois, mutta kun tuntuu vain niin hullulta että 2h sitä nyt käyttänyt ja ei muka ääniä kuulu.... Tekis mieli jo tässä ahdistuksessa soittaa johonkin päivystykseen!!
 
PÄIVITETTY

Anu tai jos et saa mielenrauhaa muuten niin mitäs jos pyytäisit neuvolasta pääsyä äänten kuunteluun? Rv12-> ainakin meidän neuvolassa niitä kuunnellaan. Sit jos ei kuuluis ni sen olis melkeinpä pakko laittaa lähete ultraan...(?) (näin ainakin meillä)

Tuon takia minä en oo sitä doppleria hankkinut. Kun mistään et voi sit kuitenkaan tietää onko kaikki hyvin vai ei. Itellä ei mene kuin pari viikkoa niin tuntuu jo liikkeet, ainakin jos menee niin kuin kahdessa edellisessä raskaudessa.
 
Joo voisin huomenna kyllä soittaa, vaikka ke on jo lääkärineuvola ja to nt-ultra, mutta jos huomenna on vielä samanlainen ahdistus niin soitan!! Ja JOS sielä on kaikki hyvin, niin en todellakaan tuota vehjettä enään käytä!!
 
Anu: hyvä päätös! :) kyllä mullakin se doppleri tossa "polttelee", mut yritän nyt mahd. pitkään pitäytyä siitä erossa. Tulikin ostettua... ;)
Esikoisesta tuntu liikkeet rv16+, mut nyt voi niitäkin ehkä joutuu odottelemaan, ku nyt ainakin ultrassa istukka näytti olevan etuseinämässä. Voipi toki olla, että siitä vielä liikkuu.
 
En ole tässä ketjussa vaikka LA tammikuun puolella, mutta lukenut kyllä juttujanne. Tulin nyt vain kommentoimaan, että minä olen tuolla suht vanhalla dopplerilla saanut äänet kuuluviin jo rv 8 alkaen ja massaa on mahassa vaikka muille jakaa, lisäksi kohtu on jyrkästi taaksepäin kallellaan. Multa kuuluu äänet vasemmalta puolelta, lähes luun päältä läheltä nivusia ja niin että doppleri on pienessä kulmassa, saa sitä myös jonkin verran painaa ja liikuttaa tosi hitaasti eri suuntiin.

Nyt menossa r v 10+4 ja juuri sain kuuluviin taas pienen etsinnän jälkeen.....tosin, minulla on myös uudempi doppler joku jpd-100d ja sillä en saa kuuluviin. Millaiset dopplerit teillä on?
 
anu84 Mulla on tuo, olen sillä kyllä saanut sykkeet kuulumaan muutaman kerran, mutta en päivittäin. Mulla siis on myös se perinteinen versio Angelsoundsilta, jolla kuuluu kyllä joka päivä.

Musta tuntuu, että se kahina ja kohina saa aikaan ne erikoiset sykeluvut, siksi ajattelin, että olisiko tuolle laitteelle paras se ihan ultraäänigeeli....minä kun käytän vaan rasvaa.
 
Joo niin minäkin käytän rasvaa! Onkohan sitä uä geeliä myynnissä apteekeissa tms, ettei tarttis pakosti tilata?? Eli kyllä siinä täytyy jotain olla jos sillä toisella kuuluu aina ja tuolla ei... no onneksi on ke lääkärineuvola! :)
 
Nyt se doppleri piiloon Anu Todennäköisesti se pikkuinen on siellä ja kaikki hyvin, mutta on vaan niin piilossa, ettet löydä sitä. :) Stressaat itsesi kohta ihan pilalle, eikä se stressi ole hyväksi sille vauvallekkaan. Ja jos nyt olisi käynyt se kaikista kamalin niin sille et enää mitään voi. Odota rauhassa sinne keskiviikon lääkäriin ja saatat yllättyä ihan iloisesti. :)
 
Ei ainakaan yliopiston apteekissa ollut, kun kävin kysymässä. Netissä oli jossain että sellaset kemikaliot/fysiokaupat tms. saattavat myydä, muutoin pitää netistä tilata.

Tuli myös mieleen, että tuo on varmasti myös tarkoitettu käytettäväksi paljon myöhemmillä viikoilla kun se anturi on sellainen pieni, kun siinä mun toisessa se koko hökötys on sellanen leveä, niin sitä on jotenkin helpompi liikutella.
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Mä käytin ekaa odottaessa geelimäistä jalkavoidetta dopplerin kans :) Arvelin, että ei kai sillä niin väliä mihin se on alunperin tarkotettu kunhan koostumus on melko sama :) Ja Anu, sä oot kyllä kaikki järkevät kommentit jo iteki sanonu täälä, että on taakdepäin kallellaan kohtu ja mitä muuta, eikä ne sykkeet aina välttämättä vielä näillä viikoilla kuulu! Hyvähän se on näin sanoa, mutta koita unohtaa koko vekoton ja rauhotu :)
.
Olin tänään isän vaimon ja mun pikkusiskon kans Jumbossa monta tuntia ostoksilla. Ostin itelle kolme äitiyspaitaa ja tulevalle pikkuselle Po.P:ilta leggarit :) Ne on niiiiin supersöpöt!

Maggis, suosittelen vahvasti ottaan äitiyspakkauksen ekan lapsen kans. Siellä on semmoset pikkuhoitotarvikkeet mitä ei ehkä tuu ajateltua muuten kuten kynsisakset ja harja ja niitä vaatteita.. Alkuunsa ei ees välttämättä tarvii vaunuja, jos on kantoliina. Tosin meiän esikoinen on aina nukkunu parhaiten vaunuissa (ne missä maataan) ja sittemmin rattaissa (ne missä istutaan). Jos ei oo kauheesti rahaa käytettävissä, ni suosittelen kyttäileen esim huuto.nettiä ja hommaamaan semmoset yhdistelmäsysteemit, missä saa molemmat. Meillä on edelleen käytössä Brion Go-rattaat. Ostettiin ne just huuto.netistä muistaakseni 330 € ja ne on just yhdistelmät. Ja siis kun aikasessa vaiheessa päättää millaset vaunut haluaa, ni on aikaa kyttäillä rauhassa hyviä tarjouksia kaupoista tai netistä. Facebookin vauvanvaatekirppiksiltä oon ostanu aika järkevän hintasia merkkilastenvaatteitaki. Ne saattaa olla vähän kalliimpia käytettyinäki ku perus henkkamaukat kirppiksillä, mutta on ne sit kestäviäki. Hmm, mitä vielä. Amme tiesti, joka ei kyl montaa euroa maksa ja ihan loistokeksintö on kylpytuki, säästää ihmeesti omaa selkää ku vauvan saa laskettua turvallisesti siihen ammeessa eikä tarvii kannatella toisella kädellä koko ajan. Ihan alkuunsa kyllä saa pestyä vähän isommassa käsienpesualtaassaki, esim. keittiössä, mut äkkiä siitäki voi kasvaa ulos. Mä suosittelen kans pistämään jonku verran kuukausittain rahaa sivuun, mut 200 € saattaa kyllä olla yksin elävälle aika iso summa, riippuen tiesti palkasta jne. Ei me sitte muuta taidettu hommata valmiiks. Sitterinä käytettiin turvaistuinta. Mieti onko sulla kotona joku semmonen turvallinen paikka mihin voit vauvan laskee siks aikaa ku teet jotain muuta. Alkuunsahan voi laittaa sängylle tai sohvalle vaikka, mutta mitä sitten ku vauva alkaa kääntyillä? Sitteri tai muu vastaava on kyllä siihen aika mainio. Niitp saa uutenaki aika edullisesti esim. Prismasta tms. Kaikkee ei siis tarvii ostaa lastentarvikeliikkeistä :) Tutteja, ehkä tuttipullo tai pari.. Jos imetät ni rintapumpulle saattaa olla tarvetta, käsin pumppaaminen on aika haastavaa ja raastavaa. Nää tarvikkeet mulle tuli nyt ekana mieleen. Puuttuukohan jotain? Nii, ainaki kolmet lakanat! Ja pinnasänky. Äitiyspakkauksessa tulee se muovilakana patjaa suojaamaan, mutta sitä saa vaikka eurokankaastaki aika edullisesti. Me on vuosi pärjätty ihan yhdellä muovilakanalla. Ja mitä enemmän vaatteita on, sitä harvemmin tarvii pyykätä, mut ei siinäkään tarvii liiotella. Huhhuh.

Elisa 11+4 siis
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Huh ja Puh! 3 viikon ihanasta jenkkireissusta kotiuduttu ja vielä eilinen äkkilähtö Hankoon "rellestämään" kavereiden kanssa väsyttää roimasti! |O Aikaeroväsymys vetää kropan ihan sekaisin.

Tässä pikku hiljaa kahlannut tätä ketjua läpi, todella paljon asiaa tullut tässä poissaolon aikana. Ihanaa! Vastailen tässä nyt joihinkin topikkehin, varoitus jo etukäteen toooooosi pitkästä tekstistä ;)

Surunvalittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Onnittelut ja tervetulotoivotukset uusille :wave:

Ja onnittelut ihanista ultrakuulumisista! :flower:

Kiitokset uudelle päivittäjälle ja naamakirjaryhmän ylläpitäjille :flower:

Kommenttina tähän, että en ehkä liity sinne vielä vaikka haluaisinkin. Työympäristöni on sen tyyppinen, että "joku tuntee jonkun joka tuntee jonkun joka kertoo sen sellaiselle, jolle en halua vielä kertoa". Ympäri suomen, paikkakunnasta riippumatta. Tää on nyt ehkä liiottelua ja varmaan kesälomatylsyyksissäni olen huomenna laittamassa yksäriviestiä Haimille, että lisätkää mut :D :D

Tarvikkeet ja niiden hankinta: ihana kun on ollut jo noin paljon keskustelua ja te, joilla on jo useampia lapsia pystytte kertomaan käyttökokemuksia, jotka ovat todella arvokkaita. Omaan päähän ei oikein vielä mahdu nuo hankinnat. Ehkä sitten myöhemmin syksyllä. Vai olisiko tarvikkeistakin alennusmyyntejä? :p

Doppler-laite kuulostaa siltä, etten missään nimessä halua itse hankkia sitä. Juurikin siksi, ettei tule yhtään ylimääräistä stressiä. Mutta ymmärrän kyllä sen tuoman mielenrauhan, että pikkuisella on kaikki hyvin :heart:
Anua kuitenkin kehottaisin jättämään dopplerin hetkeksi rauhaan ja luottamaan niihin repäisykipuihin :hug:

Kohdun tunnustelua huomaan tekeväni lähes päivittäin, mutta en tunnista minäkään sen paikkaa.

Maggis kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä oman alueen sosiaalitoimeen, jossa sosiaaliohjaaja voi tehdä arvion sinun tilanteesta ja tuloista sekä ohjata oikeiden palveluiden äärelle! Vaikka et saisi sovittua asioita lapsen isän kanssa niin lastenvalvoja on oikea paikka. Toivotan tsemppiä ja pidä kiinni tukiverkostostasi! Ihanaa että sinulla on sellainen!

Ylipaino, tupakointi, hyvä äiti/huono äiti keskusteluun en kommentoi yhtään mitään.

Alkoholittomat juomat tuli testattua tuossa eilisiltana. Rekodelikin Mansikka&Lime maistui ihan mehulta, mutta juotavaa. Nikolain tumma olut = hirveetä kuraa. :p Mutta sainpahan huijattua kavereita!! :LOL: Kunnes sitten kerrottiin perinteisen shottikierroksen äärellä, että en juo shotteja sattuneesta syystä. Reaktiot oli kyllä legendaarisia! Ollaan ensimmäiset läheiset kaverit, jotka on nyt raskaana niin menivät ihan sekaisin :)

ON: Poislukien aikaeroväsymys, niin olo on ollut niin hyvä että hetkittäin unohtaa jopa olevansa raskaana. Edelleen kyllä täytyy muistaa syödä ja juoda säännöllisesti.
Mutta pahinta tällä hetkellä on turvotus ja ilmavaivat! Sanoisinko, että j ä r k y t t ä v ä ä . Ja sitten jos pidättelee niin maha on kipeenä... Onneksi kotona (tai reissussa hotellissa) voi päästellä suht vapaasti, mutta julkisesti....:ashamed: jatkuva ravaaminen vessassa vaan sen takia että pääsee pieremään.... :D
Ja tuosta limakalvojen kuivahtamisesta niin tuttua täälläkin. Peuhailua on harrastettua ja pari kertaa tullut kuivunutta verta valkkarin seassa paperiin, kipuja ei onneksi ole ollut.

Tiistaina olisi sitten seuraava neuvola, mitähän siellä.. Missähän vaiheessa se neuvolalääkärin tapaaminenkaan olisi vai onkohan tää just se? Ihan ei muista toukokuisesta eka käynnistä juurikaan. Ja elokuussa on jo rakenne. 1,5kk päästä!! mihin tää aika oikein kuluu? No, onneksi loma jatkuu itsellä vielä pari viikkoa, saa lepäillä. Mies raukka joutuu huomenna jo töihin.

Tästä lähtien taas useammin mukana kommentoimassa :)
Ihanaa sunnuntai-iltaa ja toivottovasti aurinkoista ensi viikon alkua kaikille :flower:

Xxxo & otus 14+4 (ehkäpä jo, jos laskin oikein)
 

Yhteistyössä