Tammikuun tuikkeet 2016 ¤¤ toukokuussa ¤¤

Bons -> Onhan niitä soseita semmosissa 0,5dl tetroissa. löytyy muistaakseni säilyke hyllyjen seasta. Laita googleen haku Bonne mangosose niin löytyy kuvaa, on niitä toki muitakin soseita. :) Olen itse käyttänyt leivonnassa ja viilien ja jogurttien kanssa.
 
Irma78, mulla myös tarkka ja treeneihin sopiva ruokavalio, josta ajattelin pitää kiinni jatkossakin. Sen verran olen jo joutunut joustamaan, että pieni määrä tärkkelystä on pakko saada joka päivälle, kun ennen sitä tuli vain treenipäiville, ja lisäksi vähän on pitänyt muokata tiukkoja välipalaohjeita, koska esimerkiksi koen saavani paremmin alas vaikkapa viileän smoothien kuin jotain "pureskeltavaa". Niin ja entinen viisi ateriaa ei enää riitä, joutuu jakamaan kuuteen ainakin päivän ruuat. Mulle tuli melkein heti plussan jälkeen heikon olon ja yököttelyn vuoksi mielitekoja, jotka onneksi kaikkosivat kun vähän modasin syömisiä, hiilareita selvästi kroppa vaan tarvitsee normaalitilaa enemmän, mutta sen ei onneksi tarvitse tarkoittaa Mäkkäriä ;)
 
piiuli77
Kreikan matkalta kotiuduttu, haluun takas!
Oloja siellä piteli, ei oikein ruoka maistunut :( ja sitä matkaa odotin kuin kuuta nousevaa. No, vuoden päästä uudestaan.

Koko ajan ellottava olo, mikään ei maistu ja hirvee väsy. Rinnat hiukan arat. Eilen seksin jälkeen tuli hiukan punertavaa, mutta tunsin jo heti alkuunsa että kuivaa on kuin saharassa joten johtunee toivottavasti siitä.. Mutta kyllähän se aina säikäyttää. Heti muka tuntuu vatsassa outoja tuntemuksia jajaja... Muilla vastaavaa?
Sama kävi kyllä edellisessä raskaudessa suunnilleen samoilla viikoilla.

Ensi viikolla neuvola. Siellä nyt ei juurikaan viisastu. Ultraa vain odotellessa. Mieli tekis kovasti mennän varhaisultraan. Saa nähä menenkö kun ei malttais vielä kuukautta vu odottaa.

piiuli ja pipunen 7+4
 
Bons -> Onhan niitä soseita semmosissa 0,5dl tetroissa. löytyy muistaakseni säilyke hyllyjen seasta. Laita googleen haku Bonne mangosose niin löytyy kuvaa, on niitä toki muitakin soseita. :) Olen itse käyttänyt leivonnassa ja viilien ja jogurttien kanssa.
Kiitos vinkistä, enpä ole noita aiemmin huomannut!

Valitusta... Heräsin klo 2.00 pirteänä kuin peipponen, nukahdin klo 5 vajaaksi tunniksi ja nyt on olo sen mukainen. Illaksi on turha suunnitella mitään. Ehdin jo muutaman yön nukkua normaalisti mutta heti kun muut oireet palasivat niin tämäkin...

Mites teillä on asumisen kanssa? Kerros/omakoti/rivari, oma/vuokralla, tarvitsetteko lisää tilaa uuden tulokkaan myötä?

Me asumme paritalon puoliskassa vuokralla, kaksi makkaria löytyy joten hyvin mahdutaan vaikka kahdenkin lapsen kanssa. Ollut vähän puhetta että jos ostettaisiin omaksi, omistaja olisi halukas myymään. Mutta ei tähän suurperhettä mahdu perustamaan :D plussana se että päiväkoti, ala-aste ja lähikauppa kaikki 300m säteellä, ei tarvitsisi miettiä kuljetuksia :D
 
Matueve: gynellä on nuo sydänäänet saatu kuuluviin/näkyviin. Eli ei millään dopplerilla!

).( olo ihan siedettävä, pahoinvointi todella pientä ns. ällötystä joten olisikohan se akupunkito auttanut? Tänään toinen aika. Ainut uusi "oire" oli tänä aamuna murheellinen ajatus kuinka selviän koko raskauden ja sitten vauva-ajan esikoisen kanssa, kun töihinkin pitäisi syksystä mennä... ja sitten hallitus supistanut sitä päivähoidon mahdollisuutta eli jos äiti kotona, niin muut lapset saavat olla vain puolipäivähoidossa. Kuinka sitä jaksaa valvoa, hoitaa vauvaa ja keksiä yli 3 vuotiaalle virikkeitä? Eli tälläinen aamu. Ahdistaa.
 
Mulla taas ei omaan arvomaailmaan sovi ollenkaan ajatus, että isommat ois kokopäivähoidossa, ja itse olisin kotona. Silläpä meille tuleekin 8v ikäero lapsille, vaihtoehtoisesti esikoinen olisi jäänyt ainokaiseksi :) En jaksaisi monen pienen kanssa,niin en myöskään siihen tahtiin ole lapsia tehnyt. Meillä asutaan kerrostalokolmiossa ja ainakin muutamaksi vuodeksi tähän arveltiin mahtua :) huuuuuuh,voisin kuolla tähän väsymykseen
 
piiuli77
Sama täällä ^ puolipäivähoito menee jo senkin takia että lapselle aktiviteettia mutta en kokopäivähoitoa voisi ajatellakaan. Nuorin on 2,5 v kun tammikuussa (toivottavasti) vauva syntyy. Olen hänelle ajatellut jotain kerhoa joka olisi pari krt viikossa.

Voihan väsymyksen väsymys. Paljon olisi töitä mitä pitäisi tehdä ennen lomaa joka alkaa parin viikon päästä. EI PYSTY :(
 
"Irma78"
Mun vanhemmat lapset on syntyneet 1v 7kk ikäerolla. En olisi voinut kuvitellakaan, että oisin vanhemman vienyt hoitoon, kun itse olin kotona. Siinähän se vanhempi lapsi oppii odottamaan vuoroaan, jakamaan äidin ja keksimään leikkejä itsekseen. Olen muutenkin valmiiksi keksittyjen leikkien vastustaja. Itse käpylehmillä leikkineenä uskon, että parhaat leikit tulevat lapsen omasta mielikuvituksesta.

NoaNoa, hyvä jos pystyt pitämään noin hyvin ruokavaliosta kiinni :) Kuinka sulla on treeni sujunut? Mä oon nyt joutunut luistamaan syömisistä aika paljon, kun mikään ei maita. Eikä sitten treeniinkään oo ollut virtaa, kun huonosti syönyt ja huonoja oloja. Mut päätin että raahaan itseni salille aina kun mahdollista, jotta kunto pysyis edes kohtalaisena ja ensi keväänä ois taas helpompi palata salille. Ja ehkä se palautuminenkin olisi nopeempaa synnytyksen jälkeen. Mulla on kuitenkin ikä joka hidastaa palautumista! :D

Mä lähen nyt ekaan neuvolaan!
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
"milla"
Tänään aamulla oksennettiin ja esikoinen 1v viihdytti samalla itseään paukuttamalla vessanpöntön kantta äitin päätä vasten :)
Haluaisin pitää esikoisen puolipäivä hoidossa, niin saisi enemmän ikäistänsä seuraa, mutta taitaa raha kysymys olla liian suuri. Saa nähdä kuinka alkutalvi menee nyytin ja tärpätin keittäjän kanssa, joka on jo nyt uuvuttanut isovanhemmat, vaikka todella vähän on ollut heillä hoidossa.
By the way..nyt kun grillauskausi alkaa, saako halloum juustoa tai suomalaista fetaa syödä?
 
Ei minustakaan muutoin tuo puolipäivähoito ole huono asia, mutta muistan liian hyvin esikoisen vauva-ajan, kun hän oli refluksilapsi ja valvoi/itki jatkuvasti. Tämän vuoksi mietin, että esikoiselle olisi kivempi olla päiväkodissa missä kavereita ja aktiviteettiä kuin kotona kuuntelemassa itkua... Noh, eihän tämä toinen ole välttämättä sairas =) Maalailen vain tänään näitä piruja seinille...:D
 
Ei minustakaan muutoin tuo puolipäivähoito ole huono asia, mutta muistan liian hyvin esikoisen vauva-ajan, kun hän oli refluksilapsi ja valvoi/itki jatkuvasti. Tämän vuoksi mietin, että esikoiselle olisi kivempi olla päiväkodissa missä kavereita ja aktiviteettiä kuin kotona kuuntelemassa itkua... Noh, eihän tämä toinen ole välttämättä sairas =) Maalailen vain tänään näitä piruja seinille...:D
Älä huoli, hyvin se menee. :hug: Meidän esikoisella on myös refluksi ja hän huusi ensimmäiset 6kk, kuin sika teurastaessa, mutta toisen muksun kanssa meni paljon helpommin. :) Ikäeroa meidän lapsilla on 1v6kk.

Kuulostaa niiiiin typerälle, alentavalle ja näsäviisaalle, kun sanoo, että "se on asenteesta kiinni", mutta valitettavasti se on totta. :p Mä otin kuopuksen kanssa sen linjan, etten edes yrittäny laittaa pois sylistä (kantoliina!), en edes yrittäny yli 30min syöttövälejä (jolloin jakso vaan huikan tai pari, muttei puklinu melkein yhtään) ja pidin tosi tylsän ruokavalion itselläni ensimmäiset 3kk, ettei vaan ämman kautta pääse mitään mahavaivaa aiheuttavaa vauvalle. (3kk siksi, että 3kk iässä vauvan suoliston kehityksessä tapahtuu harppaus ja hän alkaa sietämään kaikkea paremmin).

Isommalle muksulle en keksinyt mitään virikkeitä missään vaiheessa. Mäkin oon sellanen "käpylehmä-äiti". :D Meillä lapset on "kaikessa" aina mukana ja niin oli esikoinen kuopuksen vauva-aikanakin. Joka vaipanvaihto tehtiin vauvalle yhdessä, kaikki ruoat laitettiin yhdessä, tehtiin kotityöt, käytiin kävellen kaupassa jne. Jopa imetyksessä isompi auttoi ohjaamalla tissiä vauvan suuhun ja taputtelemalla vauvan pyllyä röyhtäytysvaiheessa. Ja siis oikeesti kaikki olis menny niin paljon helpommin ja nopeemmin ilman pientä apuria, mutta uskon, että kaikki tuo vaikutti siihen, ettei meillä oo tähän päivään mennessä tullu sisarkateutta ollenkaan. Nuo on ihan paita ja peppu, niillä on jopa oma kieli. :D

Omista kuulumisista ei oo ihmeempää sanottavaa. Joku ruttokuppatuberkuloosi mulla on, koska tää flunssa ei taitu millään. Alko tiistaina ja edelleen pitää lämpöjä koholla, klyyvarin tukossa ja kurkun hellänä. Mä en oo tottunu sairastamaan ja tekee tosi tiukkaa pitää näin monta välipäivää treenaamisesta. :( En varmaan huomennakaan pääse lenkille (kunnon puolesta) ja lauantaina on menoa, joten lööbailua tulee viis päivää putkeen. En edes muista, milloin oisin ollu näin kauan liikkumatta. Varsinaista pahoinvointia ei oo ollu oikeestaan yhtään nyt pariin päivään, mutta en lähde sitä tulkitsemaan mihinkään suuntaan.

Rosie 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Heipähei!

Mistäpäs sitä aloittais??
Päivähoito-oikeuden rajaaminen on minusta ihan ok, mulle ei oo tullu kyllä mieleenkään viedä esikoista hoitoon kun ite oon kotona vauvan kanssa... Tokihan sitä kaipaa ikäistään seuraa ja virikkeitä, mutta minäkin oon enemmän luovien leikkien kannalla. Leikkikavereita voidaan sitten nähdä kyläilemällä ja sovituilla "perhekerhoilla" :)

Esikoinen oli koliikkivauva, ja pelkäämpä että tuleva on kans, etenkin jos äitiinsä tulee :( Ensimmäiset 3kk meni kyllä melko sumussa, niin nyt tietää hakea apua ja tukea jo aikaisemmin jos yhtään siltä tuntuu... Onneksi kaikki isovanhemmat asuvat lähellä, ja ovat valmiita auttamaan jos tarve vaatii :)

Me asutaan omassa omakotitalossa, tosin aika pienessä sellaisessa (2 mh). Tulevaisuus sitte näyttää jos perhekoko kasvaa entisestään, että pitääko alkaa laajentamaan vai rakentamaan uutta :)

Juustoista: Minä kyllä söisin, pitää vaan varmistaa, että ne on pästoroituja ja toisaalta jos ne kuumentaa yli 70 asteiseksi, niin sillonki ne ois turvallista syötävää...

Kertomisesta: Todennäköisesti olen jäänyt anopille kiinni :LOL:, hän kertoi nähneensä unta kaksosista ja minä kysyin, että mistä niitä tuommosia unia tulee? niin siihen anoppi vastaa että mistäköhän ja samalla hetkellä mulle nousee sellainen virne naamalle, että peli on selvä! Oisin kyllä tunnustanu, mutta siinä oli samassa huoneessa miehen veljen lapset, joiden ei vielä tarvi tietää, niin lipesin van paikalta :) Anoppi saa tietää sitte tiistain neuvolan jälkeen, ellei aikasemmin tule tilaisuutta sanoa.

Tässäpä tärkeimmät!
-Jenspanen ja (5 päivää neuvolaan ja ultraukseen)
 
Täällä kans mietityttää tuo päivähoito asia. Meillä pienemmät veljet on vauvan syntyessä 4,5v ja 2v10kk. Mä en mieti sinänsä päivähoito asiaa lasten kannalta mutta tiedän, että kahden synnytyksen jälkeisen masennuksen jälkeen joutuu miettimään mikä lapselle siinä tilanteessa parasta. nähtäväksi jää jätetäänkö pojille ainakin alkuun se 5-10vrk puolipäivähoito jotta nähtäisiin mihin oma olo kehittyy. saattaahan olla että kaikki menee hyvin tällä kertaa =)
 
Suosittelen itkuiselle vauva?le mahavaivoihin vyöhyketerapiaa! Toimii koliikin hoidossa ja refluksissa. Samoin jos synnytys menee yliajalle, niin vyöhyketerapialla pystyy vauhdittamaan synnytyksen käynnistymistä.
onko kellään muulla kokemusta kyseisestä hoitomuodosta?

Mulla ei esimerkiksi ole migreeniin lääkkeitä, vaan on jo vuosia pysynyt hyvin kurissa säännöllisellä vyöhyketerapialla.
 
Joo, kyllä on kuumaa keskustelua aiheuttanut nuo uudet säädökset / ehdotukset. Itse katson asiaa päivähoidon henkilökunnan kantilta. "Virikelapset", eli kotona vauvan kanssa olevien äitien lapset ovat paljolti syy, miksi ryhmät ovat ylisuuria. Kun hoito ei ole jokapäiväistä, jää ryhmän käyttöprosentti liian pieneksi ja tarvitaan uusi lapsi tilalle paikkaamaan käyttöastetta. Alle 3-vuotias ei muutenkaan kaipaa sen kummempaa virikettä kuin kotona puuhailut ja puistossa juoksemiset tuttujen aikuisten kanssa. Vanhemmilla lapsilla ymmärrän päivähoidon jatkumisen vaikka vanhempi kotona olisikin. Vaikka onhan niitä kerhojakin olemassa. Ja eipä siellä päiväkodin pienten ryhmissä ehditä mitään hienoja askarteluja enää tekemään kuten ennen, se aika menee että saa ison lapsiryhmän siirrettyä paikasta a paikkaan b. :( Laadukas päivähoito on tainnut loppua muutama vuosi sitten, alkaa olla vain lasten säilytyspaikkoja nuo päiväkodit. Ja paasauksen jälkeen totean vielä, että aina jokainen tilanne on eri. Jos esim masennuksesta / uupumisesta kärsivän äidin lapset ovat pk:ssa ja sillä vältetään lastensuojeluntoimenpiteet, niin asia on tietenkin aivan ok. Nykyään näkee vaan niin paljon perheitä, joissa ei osata puuhailla lapsen kanssa, ei lähdetä ulos missä lapsi saisi juosta ja pelmuta vaan ollaan sisällä ja hermostutaan vilkkaaseen lapseen. Ja sitten tarvitaanpäiväkotipaikka, jotta lapsi saa virikkeitä =juosta ulkona. Anteeksi, mutta kuumentaa tosiaan kovasti tämä asia tällä hetkellä. No, tänään viimenen työpäivä ja kahden kuukauden kesäloma edessä, eiköhän ne tunteet siinä ajassa laannu ;)
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi ja piiuli77
Mä en mieti sinänsä päivähoito asiaa lasten kannalta mutta tiedän, että kahden synnytyksen jälkeisen masennuksen jälkeen joutuu miettimään mikä lapselle siinä tilanteessa parasta. nähtäväksi jää jätetäänkö pojille ainakin alkuun se 5-10vrk puolipäivähoito jotta nähtäisiin mihin oma olo kehittyy. saattaahan olla että kaikki menee hyvin tällä kertaa =)
En tarkota udella, mutta onko sulla vielä jotain hoitokontaktia ton masennuksen suhteen...? Mulla laukes myös silloin esikoisen vauva-aikana paha masennus (oli kyteny pinnan alla jo vuosia) ja käyn edelleen 1-2 kertaa kuukaudessa terapiassa juttelemassa asioista ja koen, että siitä kyllä on hyötyä. Mulla tosin ongelmat tulee lapsuudesta/nuoruudesta, äidiks tulo vaan herätti tajuamaan ne.

Mun mielestä on ihan eri asia käydä muutamana päivänä kuukaudessa muutaman tunnin kerrallaan vähän leikkimässä kavereiden kanssa hoitopaikassa, ku että olis kokopäiväsesti hoidossa. Ei niistä edes voi puhua samassa lauseessa. :D Meilläkin nuorempi on kahtena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan kerhossa esikoisen ollessa (4h/pv/5pv/viikko) eskarissa. Sama vielä siis ensivuonna, esikoinen on erityislapsi ja käy eskarin kahdesti.

Ja tässä vaiheessa mä haluaisin vielä korostaa, että ainakin mun mielestä me voidaan tässä ryhmässä keskustella yheteiskunnallisista asioista, kasvatuksesta, mistä vaan, ja olla eri mieltäkin, mutta pidetään tunnelma hyvänä ja hyväksytään kaikki mielipiteet. Ketään ei eriävän mielipiteen takia ruveta kattomaan vinoon.

Muitakin juttuja piti kommentoida, mutta nyt ei jouda. Palailen iltapäivällä. :p

Rosie 8+3
 
"peikko86"
Joo samaa mieltä Rosie sinun kans, voidaan puhua kaikista asioista mut ei mollata ketään, tyyliin en ymmärrä miks teette nuin MINÄ en tekisi nuin ym. eli hyväksytään kaikkien maailmat ja mielipiteet. Esim. se et meitä on jonkin verran ns.ekoilijoita täällä mut omasta puolesta sanon et kaikki syököön ja eläköön niin kuin haluaa. Jos odotan että minun elämäntapani hyväksytään niin se vaatii sitä että minäkin hyväksyn muiden.

Joo, paasauksesta oloihin. Edelleen pahoinvointi aika valtaisaa, makoillessa menee minun aika ja syömisessä. Jos en syö niin sit oksennan, joten tämä naikkonen syö sit tunnin välein kokoajan jotain. Saa nähä kuin paljon tullee painoa tällä menolla. Vaikka kyl ihan terveellisesti syön (tuota Jaffaa lukuunottamatta). Meillä esikoisella puhkesi sit aika paha flunssa ja yö nukkumiset on saanu unohtaa sitten! viime yönäki heräili kolme kertaa huutamaan ja yskimään... Plääh, ko itellä väsyttäs ihan hirveesti.Mut toivotaan että menee ohi.

Tääl jännityksellä odottelen enstiistain ultraa... jotenki alkanu taas epäusko iskeä että onkohan tuol massussa sittenkään ketään. mut tiistainapa se selviää.
 
piiuli77
Meillä ensi viikolla neuvola. Sitten tulee ultraan aika. 12+ viikot osuu juuri meidän reissuviikolle, täytyy toivoa että aika olisi ennen tai jälkeen. Mutta yleensä tuppaa tuolle 12+ viikolle sen laittamaan.. Täytyy sitten yrittää sitä siirtää tai kuluttaa mökkiviikosta yksi päivä siihen että ajetaan siellä käymään. Suuntaan ajoaika 2h joten ei ny ihan mahoton.

Olo edelleen pahoinvoiva :$ ja väsynyt |O Onneksi helpottaa kuukauden sisään, toivottavasti..

piiuli 7+4
 
Minunkin mielestä on kiva keskustella kaikista asioista ja olla myöskin eri mieltä ilman, että kukaan loukkaantuu tai tuntee tulleensa loukatuksi =)

Oma olo yllättävän hyvä, eilen oli siis toinen akupunktiosessio ja hyvin meni. Pientä pahaa makua suussa jäljellä, mutta se kamala pahoinvointi poissa! Väsymystä, vatsa hieman aristaa ja rintoja vain vähän. Muita oireita ei ole, joten pitäisikö olla huolissaan vai onnellinen tilanteesta? Seuraava ultra vasta nt-ultra 25.6...

Tsemppiä kaikille masun kasvattajille :wave:
 
"milla"
Ultrassa käytynä...saammekin joulun ihmeen, eli raskaus oli vähän pitemmällä kuin ajattelin. Pitäisi varmaan siirtyä joulukuisiin kkirjoittelemaan, sinänsä harmi kun on alusta asti seurannut täällä. Vk 10+1.
Sain vielä uuden ultra ajan niskaturvotusta varten, kun sen mittaaminen ei vielä onnistunut
 
Minä ostin äsken kaupasta raskaustestin :LOL: Tuli vaan hetken mielijohteesta olo,että haluan nähdä kuinka vahva se viiva on tässä vaiheessa :D testasin silloin haaleat viivat rv 4+0 ja 4+1. Enkä kyllä ole hetkeäkään voimakkaista oireista päätelleen epäillyt raskautta, mutta ihan vaan mielenkiinnosta halusin kokeilla! :D Tuli kyllä tumma viiva!!! :D
-Katjuska rv 7+5
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Heippa kaikille! Varovasti hyppään tähän pinon jatkoksi...Neljän lapsen äiti ja kävi pieni vahinko....eli viidettä odotellaan. Mikään ei ole vielä niin varmaa kun epävarmaa, ensi viikon loppupuolella ultra. Sen jälkeen pitäisi olla viisaampi. Katsoin pikaseen laskurilla niin laskettu aika olis noin ~26.1 näillä näkymin. Enempää en halua itsestäni paljastaa ettei kukaan tunnista jos täällä tuttuja pyörii.
Pomps83/26.1/5./TYKS
 

Yhteistyössä