Tammikuun tuikkeet 2016 ¤¤ toukokuussa ¤¤

"lilo"
Moi ja täällä ollaan! :) tänään tosiaan aamulla tuli plussa ja päivällä tein toisen ja sama siinä ! :) LA suunnilleen ihan tammikuun ekoina päivinä :) toivottu pikkuinen oli! Itse olen kohta 22 vuotias ja puolisoni on pian 25 :) noin vuoden ollaan yritelty mutta ei ihan sillee yrittämällä yritetty :) ensimmäinen siis tulossa!
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Moi kaikille!

Ihanaa, että tällänen ryhmä jo löytyi :)

Mulla on raskausoireita ollu viikon pari, tissit kipeinä, omituisia mahakipuja, kummallisia huonon olon aaltoja ja väsymystä pikkusen. Innokkaana aloin testailla, kun menkat lähiaikojen kiertoihin verrattuna oli myöhässä, mut ensin puhdas nega, kahen päivän päästä erittäin haalea haamu/viivan paikka ja lopulta parin päivän päästä eli eilen ilmesty jonkinmoinen viiva. Tein jatkoksi samasta näytteestä digin ja se varmisti näyttämällä raskaana 1-2. Näköjään mä kroppani tunnen :D

Kovin epäuskoinen olo tässä kyllä on.. Raskaus tärppäsi ekasta mahdollisesta kierrosta sen jälkeen, kun annettiin lupa tulla vaikkei yrittämällä yritetty. En olisi uskonut tosiaankaan! Iloinen asia kuitenkin :) LA menis laskurin mukaan 4.1. Eilen samantien kävin apteekista hakemassa odotusajan omegaa ja raskausmonivitskut. Niitä sit nassuun. Tänä aamuna oireisto muuttu taas ja ensimmäinen vessanpöntön halailu tuli kuvioihin. Yäk!

Mä varasin jo varhaisultran arvioidulle 7+0 päivälle. Sen jälkeen liityn mielelläni sinne Facen puolelle myös, jos kaikki on kunnossa :) Neuvolaan tarvis varmaan soittaa sit heti huomenna. Hui!!

Toista odotan siis nyt. Esikoinen on 3v. Asiasta mun ja miehen lisäksi tietää vasta meidän ystäväpariskunta. Parhaalle ystävälle en pystyny olemaan sanomatta :) Varhaisultran jälkeen paljastetaan sit vanhemmille. Muut saa odottaa ekan kolmanneksen ohi.

Vanillac 4+6 (kai)
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
"lilo"
Huomenta! Voisin itsekin vähän vielä kertoa mitä oireita bongasin :) eli on juuri rinnat arat ja kipeät, masussa ja selässä outoja tuntemuksia, väsyttää, nälkä koko ajan, kylmä, palan tunne kurkussa ja lämmöt korkeella! :) sitä tässä aamulla nyt ihmettelin että kun rinnat ei olleet yhtään niin kipeät kun eilen :eek: mahtaakohan olla normaalia vai enteileekö pahaa? :eek:
 
Hei vähän kiva, että täällä on muitakin ituhippihenkisiä :D Muakin tuo ituhippeily kiinnostaa, mutta toteutus usein tökkii. Varsinkin kun mies taas on ennemmin einespizzahenkinen ;) Mutta kyllä arkiruuassakin valitsen ne lisäaineettomat ja maustamattomat ainekset. Lapset pitävät tiukkiksena, kun meillä ei ole koskaan muroja tai jogurttia. Ellei anopilla käy sääli lapsia ja tuo niitä salaa :D

iloksi toivottavasti olisi vain yksi :D Vaikka toisaalta, kaksin verroin iloa yhdellä rykäisyllä :LOL: Ei vaan ihan tosissaan, olishan kaksoset ihana saada, mutta pelottaisi tosissaan se, miten sitten jaksaisi. Meillä kun on tupannut olemaan enemmän tai vähemmän haastavaa arki lasten kanssa. Mutta tulee mitä tulee, otetaan vastaan :)

Ei vielä oikein käsitä, että on raskaana. IHan hullua :)

Kakaravaara 3+6 vasta :D
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Emmä lilo olis huolissani. Mullakin ainakin on vaihdellu tuntemukset. Mahakivut tulee ja menee ja samoin buubsien särkeminen vaihtelee pitkin päivää ja päivittäin. Eiköhän oo ihan normaalia.

On itelläkin kyllä hurjan vaikea hahmottaa tätä asiaa. Kamalan pitkä kaksviikkonen sinne varhaisultraan..
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Moi! Liityn mukaan, tällä viikolla positiivinen testi. Mulla ollut jo heti oviksesta lähtien vähän huonoa oloa, ja ihmeellisiä tuntemuksia vatsassa muutenkin. Ensimmäistä odotetaan. Kuten Vanillacin, meillä tärppäsi heti ensimmäisellä kierrolla kun annettiin mahdollisuus. Kevät on ilmeisen hedelmällistä aikaa :) la arvio 7.1.

Helunaa, 28v, jorvi(?), 1.lapsi
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Tervetuloa kaikki uudet! Ihanaa saada lisää porukkaa

Tänään on eka päivä kun en ole testannut. Uskon, että olen raskaana. Vohou!
Rinnat on kipeämmät kuin koskaan ja erätavalla kuin ennen menkkoja. Pahaolon aaltoja tulee ja ne liittyy jotenkin röyhtäilyyn. Röyhtäilen siis paljon ja se oli tuttua jo esikoisen aikana. Nyt siihen liittyy nuo pahanolon aallot, hieman outoa. Voi siis olla tunteja ettei ole mitään ja sitten ykskaks tulee pariksi sekunniksi oksettava olo ja sen mentyä ohi tulee röyhtäys. Käsittääkseni raskauspahoinvointi ei ole ihan tälläistä.

Soitin sinne päivystykseen ja kävin antamassa verinäytteen vesirokon vasta-aineiden määrittämistä varten. Tulokset saan tiistaina tai keskiviikkona ja tarvittaessa lääkityksen. Esikoisen vesirokko on yöllä kivulias ja näin päivällä ok. Riehuu ulkona innoissaan. Onneksi talossa ei asu muita lapsia niin ei tartuta muita.

Mitäs tiedän muiden sunnuntaihin kuuluu?
 
Tervetuloa uudet mukaan ja paljon onnea plussista! Mahtavaa!

Koitin päivitellä uusia mukaan listaan ja korjauspyyntöjä sitten tulemaan, jos on jotain vialla :)

lilo minäkin aattelen, että ihan normaalia on oireiden vaihtelut. Ainakin itselläni ne menee ihan miten sattuu. Joskus selvästi enemmän ja välillä ei mitään. :)

Vanillac onnea plussasta! Minulla kans odottelee 10 päivän päässä varhaisultra eikä sitä malttais millään odottaa. Mut ei kai siinä mikään auta muu :D
Tsemppiä meille odotteluun!

outius toivottavasti ei ole nyt sitä vesirokkoa. Ja toivottavasti olo paranee :) Ootko sinä muuten kans himotestaaja? Minä oon ja sain nyt lopetettua, kun testi lopulta näytti vahvempaa kuin kontrolliviiva ja testit loppuivat kaapista. :D
Nythän se ei auta kuin odotella sitten seuraavaa etappia tai neuvolaa, jos se on sellasilla viikoilla, että äänet kuuluu.

Ootteko muuten ajatelleet doppleria hankkia kotiin? tai löytyykö sellainen jo?

Minulla ei sellaista ole eikä ole ollut aiemmin. En kokenut tarpeelliseksi, enkä oikeastaan nytkään sinänsä koe - Paitsi, kun olemassa on tuo esikoinenkin, niin mietin, että olisiko kiva saada asia esikoisellekin sitten konkreettisemmaksi sen dopplerin myötä??
Toisaalta mietin, että se saattaa aiheuttaa (ja siis aiheuttaakin usein ihan oikeasti) myös sitten turhaa huolta, jos joskus ei äänet sitten kuulukaan vaikka kaikki on ihan kunnossa.
Ristiriitaista.

iloksi rv 5+6
 
Täällä plussattu tänä aamuna, raskausviikot tänään tasan 4+0. Pohjois-Karjalassa asustelen, ikää 28v, ja toinen lapsi tulossa (esikoinen 7v) E-pillerit jätin pois kuukausi sitten, ja pieneksi ylläriksi heti tärppäsi! Laskettuaika vissiin 10.1.16 :)
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Tervetuloa mukaan Katjuska:flower:

Iloksi en mä ihan täysiverinen himotestaaja ole, mutta testasinhan mä dpo10 lähtien muistaakseni eli n.viikon. Olen enemminkin innokas ja testasinhan mä ovistakin.. Eli taidan mä sittenkin olla himotestaaja ????
Mulla on vielä yksi pc kaapissa ja sen ajattelin ens ke uittaa, kun menkat on sen viikon myöhässä. PC näytti tasavahvaa jo eilen, joten mitä lie on keskiviikkona..

Doppler en aio hankkia, mutta vähän kateellisena luen, kun muut on kuulleet sydänäänet kotona. Olen kyllä samaa mieltä, että se voi aiheuttaa suurta murhetta, jos ääniä ei kuulukaan. Siitäkin olen samaa mieltä, että miehelle ja esikoiselle se doppleri tekisi raskauden kyllä todellisemmaksi, jos sitä vain osaisi käyttää. Sen käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt, kun ennen puoltaväliä aletaan tuntemaan liikkeitä ja siitä tietää että masussa ollaan elossa. Hmmh.. Eli vaikea valinta. Jos on ylimääräistä rahaa niin voihan sen hankkia.

Tämä sokerihiiri on muuttunut sokerin karttajaksi, mistä lie johtuu. Se ei aiheuta pahaa oloa tai mitään, mutta ei tee mieli samalla tavalla kuin ennen. Voi johtua myös siitä,että ylipainoa kun on, niin raskausdiabeteksen riski on suurempi ja kilojakaan ei saisi tulla juurikaan. Paino onkin tippunut 1,5kg.

Oletteko varanneet aikaa jo neuvolaan? Minä en. Sinne voisi kyllä soitella alkavalla viikolla. Varhaisultra on 20.5 eli aika myöhään, mutta jotta mieskin pääsee. Paljonkohan se muuten maksaa? Pääseekö alle satasella?

Nyt ruuan laittoon, jos saisi jotain syötyä.
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Kovaa vauhtia tupsahtelee uusia, jee! Moi teille vaan munkin puolesta siis. :wave:

Mun käsittääkseni oireet voi tulla ja mennä ihan miten sattuu. Mutu-tuntumalla heittäisin, että myös verensokerin tasasuudella, syödyn ruuan laadulla ja unen määrällä yms on vaikutusta oireisiin ja niiden vahvuuteen. Mulla oli jomottavaa mahakipua koko viikon (niillä tienoon, kun menkat ois voinu tulla), mutta nyt ei enää. Rintoihin koskee vaan, kun luen täältä jonkun mainitsevan asiasta. Sympatiakipua. :D Tukka kyllä on rasvainen, kuin vanha valurautapannu, mutta luomukeinoin aijon pärjätä raskauden(kin) läpi. (En siis käytä shampoota normaalisti(kaan)).

Testejä tuli tehtyä kolme: nega hätäillessä, haamu tasan kaks viikkoa (oletetusta) oviksesta ja vappupäivänä riittävän selkeä plussa, että uskoin. :p Varhaisultraan en ole menossa, ellei epäsäännöllisen kierron takia neuvolasta lähetetä. Ilman doppleria on pärjatty jo kaksi raskautta, joten menee tämäkin. Yritän nyt ottaa ihan rennosti ja iloita raskaudesta. Suren sitten, jos surtavaa ilmaantuu. Schrödingerin kissa ja silleen. :D Koen nimittäin "pilanneeni" esikoisen odotusajan kaikella panikoimisellani...

Kun tuossa jo tulikin mainintaa sokerihimosta (tai sen puutteesta), tuli mieleen kysellä, miten te muut syötte? Siis onko ruokavalioita tms. :)

Itse olen kahdessa jo kahdessa raskaudessa kerännyt 25kg painoa/raskaus, vaikka ruokavalio oli tuolloin(kin) ihan normaali, enkä todellakaan syönyt kahden edestä tai mitään sellaista... Oli todella masentavaa, kun tein kaikkeni, että paino pysyisi aisoissa ja sitä silti vaan tuli. :| Kilot onneksi putosivatkin kyllä ihan muutamassa kuukaudessa. Vasta kuopuksen ollessa parivuotias todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä todennäköisesti oli tuon holtittoman painonnousun ja muutenkin kaikinpuolin surkean olon takana, jo raskauksien aikana. Nyt on lääkitys, mutta silti vähän jännittää, että miten noita kiloja tulee. Olo oli nimittäin todella tukala. (Lähtöpaino on ihan ok, painoindeksin normaalimääritelmän keskipaikkeilla).

Olen myös asettanut tavoitteeksi harrastaa liikuntaa säännöllisesti koko raskauden läpi. Tässä en (jäätävän kurjan olon) takia ennen ole onnistunut, mutta ehkä kolmas kerta sanoo toden. :D Tykkään siis juosta (lue: hölkätä, vauhtia kuin jalattomalla zombilla) ja joogata (silleen kehonhuollollisesti, ei niinkään "hengellisesti").

Rosie 4+5

Lisäys: Näin sitä näköjään ollaan jo tuttavallisia, kun "minä/minun/minulle" muuttui jo puhekielisempään muotoon. :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: iloksi
"lilo"
Sellaista ajattelin vielä kysäistä että kai nuoret odottajat ovat tervetulleita myös? Katselin täällä muiden ikiä ja ei kauheasti silmiin tule samanikäisiä. Ihan siksi vaan kun jotkut ovat nuoria odottajia vastaan :/
 
  • Tykkää
Reactions: Rosie Riveter
[QUOTE="lilo";30809497]Sellaista ajattelin vielä kysäistä että kai nuoret odottajat ovat tervetulleita myös? Katselin täällä muiden ikiä ja ei kauheasti silmiin tule samanikäisiä. Ihan siksi vaan kun jotkut ovat nuoria odottajia vastaan :/[/QUOTE]

:LOL: Anteeksi, en naura sinulle! Mutta... :D Tälle ikäkriisissä rypevälle tuo oli aika sopivan naseva heitto. :D Omasta puolestani voin sanoa, että kaikenikäiset ja kokoiset mahtuvat mukaan, ikä on vain numeroita. Itsehän sain esikoisen 22 vuotiaana, mikä oli (mulle) oikein hyvä ikä. :)

Muoks. Laskinpa pikasesti muuten, että tähän mennessä ikänsä kertoneiden keski-ikä on sellaista 25v, joten ei nyt kauhean syvällä ole toinen jalkakaan siellä haudassa meillä vielä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon on taas tullut uutta porukkaa, hieno juttu :)

Tänne on muuten nyt pikkuhiljaa alkanu hiipimään lievä pahoinvointi... Tämän kans vielä pärjää, kunhan ei oksentaa tarvis:(

Tuosta dopplerista; en tiedä vielä aionko hankkia. Jos koen tarpeelliseksi nii varmaan hankin :D

Ja tuo ikä kysymys. Kulunut fraasi "ikä on vaan numeroita" pitää monesti paikkansa, joten tottakai kaikenikäiset on tervetulleita! :)

Onko muilla muuttunut oireisto suuntaan tai toiseen?

MissB ja 5+2
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Heipähei kaikille, mukavasti on uutta porukkaa tullut tänne tammikusiin! :) Tervetuloa kaikille uusille!

Iloksi: En ole ajatellut hankkia dopleria kotiin. Tuntuu että sitä varmaan sitten stressaa ihan liikaa jollei saa ääniä kuuluviin heti. :/ Voihan se mieli vielä muuttua moneen kertaan tässä matkan varrella. ;)

Outius: En ole vielä soitellut neuvolaan, ja tuossa mietinkin että milloinkahan se olisi ajankohtaista. Huomenna olen yhteydessä kuitenkin Kysille kun jäi silloin torstaina jatko ohjeet saamatta kun eivät paikalla olleet. En malta kyllä odottaa että pääsee ultraan ja näkee että mikä on tilanne ;)


Itsellänikin on normaalia suurempi riski raskaus ajan diabetekseen ja pelottaa jo valmiiksi se (ylipainoa ja sukurasite). Toivon kyllä todella ettei puhkeaisi. Yritän kans vältellä ylimääräistä sokeria tässä nytten. En ihan onnistunut vielä Vapun aikaan tässä päätöksessä mutta jospa nyt tästä eteenpäin hieman paremmin. Munkit ja sima vaan oli NIIIIIIN hyviä. ;) :D Toivon myös että liikunnan suhteen aktivoituisin nyt kesää kohden. En käytä mitään erikoisruokavaliota, ja toivon ettei tarvitsekaan alkaa enempää miettimään ruokailuja. Mahdollisimman terveellisesti ja säännöölisesti kuitenkin yritän syödä.

Oireista tai niiden puutteesta. ;) Plussaamisen aikaan oli havaittavissa pahoinvointia ilta aikaan ( alkoi aina puoli 8 tienoilla). Nyt se on hieman jäänyt eikä ole enää niin jokailtaista onneksi. Paleltaa edelleen, yleensä tämäkin ilta-aikaan alkaa mutta on myös päiviä kun saa koko ajan palella. Ja kaiken " huippuna" vasemman puolen rinta tuntuu elävän ihan omaa elämää, lähinnä turvonnut jonkun verran. On siis normaalistikin oikeaa suurempi mutta nyt on ottanut kyllä lisä harppauksen vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Lilo: Minä olin 20v,kun sain esikoisen. :) just tossa tuumasin miehelle,että nyt kun olen 28v, niin olen sen ikäinen kuin suomalaiset ensisynnyttäjät keskimäärin :D

muoks. Ja tottakai kaikenikäiset ovat tervetulleita mukaa, itse en luokittele sinun ikäistä enää edes erityisen nuoreksi odottajaksi, juuri hyvä ikä tehdä lapsia! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuolla iällä ainakaan minulle ole merkitystä :) enemmän koen olevani ikäloppu ensikertalainen kuin että nuoremmat minua häiritsisivät :p

Mulla ei ole mitään erityisruokavaliota ja koitan lähinnä nyt keskittyä syömään tarpeeksi ja riittävän usein. Pärjään normaalisti niin vähällä.. En kuitenkaan halua, että vaikuttaisi alkion kehitykseen jos en syö tarpeeksi..

Oireet mulla todella vähäisiä.. Olen jo alkanut miettiä, että ollaanko tässä raskaana enää ollenkaan?? Mies ihmettelee kun haluaisin pahoinvointia ja mahan kivistystä :D No, ystäväni totesi, että oireettomuudesta kannattaa kuitenkin nauttia - kyllä ne sieltä tulee ;)

Varhaisultra vasta 8vkolla kuten neuvolakin, kun mun feivörit lääkäri tekee töitä vain tiettynä päivänä viikosta. Sitä odotellessa siis! Hinta taisi olla n. 150€

5+2
 
Rosie R (sori lyhennys, mut vaikee kirjottaa loppuun :D ) Mut siis tuo shampoon käyttämättömyys on muuten aika jees homma! "harjaatko" päänahkaa jollain harjalla tai käsin tai jotain? Mietin vaan, että tiedän kyllä, että hiuksia pesee esim kerran kuussa pesuaineella, mutta että ei ollenkaan. Kuinka usein tarvitsee sitten pestä, että pysyy hyvänä?
Nopeasti päänahka varmaan siihen tottuisi, ettei aineita käytä.
Nostan sinulle kyllä hattua tässä asiassa! Hieno homma!

Ja hyvä menttaliteetti surra sitten, jos surtavaa tulee. Samoin minäkin ajattelen. Iloitsen, kun se on mahdollista ja suren sitten "vain kerran" enkä etukäteen.

lilo kaikenikäiset tietenkin mukaan! Ja sinähän olet varsin hyvässä äidiksitulo-iässä :)

Koitin taas päivittää ja laittakaa korjauspyyntöjä tulemaan punaisella tai litaniat omalla rivillään, niin erottuu :)

iloksi 5+6 ja ihan kohta poksuu uudet viikot! Jipii!
 

Yhteistyössä