* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Tammikuun Vauvat 2012




Lasketut ajat

Meitä on 102 odottajaa, joista

ensimmäistä odottaa 38 odottajaa
toista 28 odottajaa
kolmatta 12 odottajaa
neljättä 4 odottajaa
viidettä 3 odottajaa
kuudetta 2 odottaja
seitsemättä 2 odottajaa

ja kaksosia 2 odottajaa

poikalupauksia 24

tyttölupauksia 15







Syntyneet


Pojat 7
Tytöt 3

26.11. puzzle82 poika, 1895 g/43 cm rv 32+0 poikalupaus
7.12. eveliinukka tyttö, 2930g/48 cm rv 36+2
15.12. jjuuli poika, 2260 g/48 cm rv 36+1 poikalupaus
15.12. mima73 poika, 3110 g/49 cm rv 37+4 poikalupaus
20.12. AnPelliina poika, 3550g/52cm rv 38+3
21.12. Nijan poika, 2615 g/46 cm rv 36+6 poikalupaus
22.12. MommysLittleMonster poika, 3742 g/48 cm rv 39+1 poikalupaus
26.12. Tatomira tyttö, 3230 g/48cm rv 39+1 tyttölupaus
26.12. JenniJuulia poika
29.12. ellen- tyttö, 2845g/47cm rv 39+2 tyttölupaus





28.12.

:flower: MommysLittleMonster, 31, kuudes, EKKS poikalupaus
:flower:JenniJuulia, toinen, PHKS

29.12.

Muksuluuri, ensimmäinen poikaolo

30.12.

olguli, ensimmäinen, PKKS poikalupaus

31.12.

sheebis, toinen poikalupaus

1.1.

:flower:AnPellina, 25, ensimmäinen, OYS
felicia, JS tyttölupaus
:flower:tatomira, neljäs, K-HKS tyttölupaus
:flower: mima73, 37, kolmas, NKL poikalupaus
Pääskynen80

2.1.

:flower: eveliinukka, 32, neljäs, EKKS

3.1.

-Elle-, toinen
lilliputti3, kolmas ja neljäs poikalupaukset
:flower:ellen-, 26, toinen, KHKS tyttölupaus
värililja, seitsemäs
Amom, kolmas, LKS poikalupaus
Toke**, ensimmäinen, EKKS

4.1.

Kiiku, ensimmäinen
sedillon, toinen, TAYS poikaolo
Tapiontytär, viides, K-SKS
Leala, ensimmäinen
iimukka, viides
peippo78, 33, toinen, VKS

5.1.

Ela, neljäs, K-SKS
Pirtsi, 30, kolmas, LKS tyttöolo
Jul, 30, ensimmäinen, TAYS tyttölupaus

6.1.

Neljän suora, neljäs tyttölupaus
SillyMom84, toinen

7.1.

Milkaliina, toinen, EKKS
Carcas, toinen, VKS poikalupaus
Sartsa83, 28, toinen, VAS tyttölupaus
raparperitaivas, kolmas, MKS poikalupaus

8.1.

tiikerinlilja., 20, ensimmäinen, KYS poikalupaus
Jenny83, ensimmäinen, TYKS
Nuunuu78, 33, kolmas, NKL tyttölupaus

9.1.

Arell86, 25, ensimmäinen, NKL
vuokko82, ensimmäinen, PS

10.1.

Nannu30, 30, toinen, OYS poikalupaus
maka, toinen, JS tyttöolo

11.1.

hemuliina, 27, kuudes
Tatara, 28, toinen, KYS
:flower: jjuuli, 19, ensimmäinen poikalupaus

12.1.

Mamu82, 29, viides, K-HKS poikalupaus
-Amalia-, 32, neljäs, K-SKS poikalupaus
Sinimarja, kolmas, K-PKS
:flower:Nijan, 29, ensimmäinen, TAYS poikalupaus
Ninnatar, ensimmäinen, NKL tyttölupaus
AE, 23, ensimmäinen, NKL

13.1.

TT79, 32, viides, TAYS
Nane87, 23, kolmas, KOKS
St. Brigitten, 21, toinen, LKS
Augusta87, 23, ensimmäinen, KYS tyttölupaus

14.1.


15.1.

tinker_, 23, toinen
lyydia76, kolmas, K-HKS poikalupaus
JennyKuisma, 32, ensimmäinen, NKL tyttölupaus


16.1.

nuhmuliini80, 30, toinen, K-SKS tyttölupaus
mamaa91, KAKS
A-E
Lonely, 30, toinen, USA

17.1.

Piisi, toinen, OYS
HelmiEnkeli, toinen, NKL
Meelia, toinen poikalupaus
Katapultti, 37, ensimmäinen tyttölupaus
pavunvarsi, 37, neljäs ja viides, KOS poikalupaukset
Maira, 25, toinen, SeKS

18.1.

Bassets, kolmas, SatKS poikalupaus
Edena, ensimmäinen, PS

19.1.

Sannuli88, 22, toinen, VAS/TAYS tyttölupaus
Tellu Po, 31, NKL tyttölupaus
ptj76, 34, neljäs, JS
emunainen, 29, toinen, NKL poikaolo

20.1.

inkalilla, seitsemäs, SatKS poikalupaus
misux, 31, ensimmäinen, TAYS

21.1.

SenSen, ensimmäinen
{Anskutin}, 27, ensimmäinen, TAYS
rockingruby, ensimmäinen, K-HKS
LillaMe, 38, kolmas, TAYS

22.1.

Jomi, 24, ensimmäinen, TAYS poikalupaus
Maijuli84, 27, ensimmäinen, LKS tyttölupaus
MinHex, 27v., toinen, KYS tyttöolo
sussssu, ensimmäinen poikalupaus
Neiti10, 23, toinen, Kät/KOS
Hansk, 24, ensimmäinen, TAYS

23.1.

Ape, 26, ensimmäinen, EKKS

24.1.

25.1.

LeenaT, 25, ensimmäinen, K-HKS
Mis Mis, 27, kolmas, , TAYS
Mimsy, 20, ensimmäinen, K-SKS
FionaHelmi, 33, kolmas, KOKS
An-ri, toinen, OAS

26.1.

Mesikersa, ensimmäinen, TYKS
Tinttara83, 28, ensimmäinen, K-HKS
:flower: puzzle82, 29, ensimmäinen, SatKS poikalupaus
ness, 22, toinen, PHKS

27.1.

Minksu, 28, ensimmäinen, LS poikalupaus
PinkMinnie, 25, ensimmäinen, TYKS tyttölupaus


28.1.

Nomppeli, 20, ensimmäinen, K-HKS
-Ansku-, 32, toinen, K-SKS
bryson, 30, toinen, K-SKS

29.1.

niiiiskuneiti, 19, ensimmäinen, K-SKS poikaolo
DumDum, 28, ensimmäinen, OYS


30.1.

31.1.

Marisol, 26, toinen, TAYS
Hertsi, ensimmäinen, OYS

Helmikuisiin hypänneet

tinzu83
s-atu





Matkan varrelle jääneet

Viola30 :hug:
lara_84 :hug:
jonzcu84 :hug:
ngale :hug:
Turvottaja :hug:
maomao :hug:
jag :hug:
Empuu :hug:
Mamma Mirabelle :hug:
Ansu-85 :hug:
LadyMoon :hug:
sirli :hug:
Ella83 :hug:
Minnuska78 :hug:
Fantteli :hug:





Odottajiin palanneet

Turvottaja
Viola30
maomao





Kadonneet lampaat

Henja
4skö
hymyilee
Camilla31
Näkkäri79
ideli
Luru77
chrisu
Monksu
anskuliini83
pirppis79
ezqu
surviina
pyöreäomena
tappuraa
MsMyWay
whiterose
Kinkkuliisa
Escaping
Marja-Leena71
Heiluhäntä
Sannukka27





Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
RAS = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus





Linkkejä


Tekay.fi - Raskauskiekko
Vauva.fi - Raskaukiekko
Tekay.fi -Keskenmenoriski
Äitiyspakkaus 2011
LopuJo - raskauspahoinvointisivusto
Vanhempainpäiväraha kaudet - laskuri
Vanhempainpäivärahan määrä - laskuri



Edelliset keskustelut


Toukokuu 2011

Kesäkuu 2011

Heinäkuu 2011

Elokuu 2011

Syyskuu 2011

Lokakuu 2011

Marraskuu 2011



Laittakaa päivityspyynnöt punaisella, kiitos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Se olisi sitten melkein joulukuu, ja sitten onkin jo meidän kuu! :) Tässä kuussa näkee päivänvalon ensimmäiset tammikuiset, ihan jännittää.

emunainen Tervetuloa joukkoon. :) Nikkisi tuntuu tutulta, ollankohan palstailtu Vauvan palstalla toukokuisissa 2007 samaan aikaan?

olguli Täällä ainakin maha on tiellä ja tuntuu että kaikki liikkuminen ja varsinkin kyyristely vaatii erikoista keskittymistä ja sitten saa taas puuskuttaa. :D Oonkin miettinyt että pitäisi ehkä hankkia tällainen.

( . ) Tänään tulikin sitten jo soitto äippäpolilta ja ensi viikon keskiviikkona sitten pääsisi sinne tarjonnantarkistus ultraan. Tosin vähän myöhäseen menee, kun oon käsittänyt että esim. kääntämistä ei enää yritetä 37 viikon jälkeen ja tuolloin on just se täynnä. Onkos kellään täällä kokemusta noista jutuista?

Nyt on ihan ähkyolo kun käytiin tyttöporukassa syömässä. Oli kyllä kiva päästä vähän tuulettumaan ja pois täältä neljän seinän sisältä.

Massunen tältä päivältä.



MLM ja Kukkis 36+0 *pokspoks*
 
Viimeksi muokattu:
Tuunpas nyt kerrankin hyvissä ajoin korkkaamaan pinon. Täällä mä aina lueskelen, mutten saa kirjoitettua mitään! :) Kaikki hyvin tällä suunnalla edelleenkin, ehkä siksi ei niin tule tartuttua näppikseenkään.

MLM Kiitos jälleen kerran uudesta pinosta, mut voi miten hurja ajatella, että tämä on toiseksi viimeinen pino! :eek: Kaunis masu sinulla :flower:

Hyviä vointeja kaikille!

Jomi & alati mylläävä, kylkiluita paukuttava SS 32+3
 
Olen kyllä koko raskausajan kirjoituksianne lueskellut, mutta oma ilmottatuminen on jäänyt. Josko nyt sitten ehtisi paremmin kun kotosalla olen.
Lillame 38 v. kolmas lapsi tulossa 21.1 la ja TAYS synnytyssairaalana. Niin ja poijaksi on veikkailtu parissakin ultrassa nyt tulokasta.
Lillame 32+4
 
Joulukuu!

Huisia naikkoset :-D Moni muukin on sitä jo kerennyt päivitellä että ollaanko nyt tosiaan jo tässä! Hurjaa mutta IHANAA! Mahtavaa joulukuuta kaikille Tammimammoille!

MLM: Ei voi olla totta! Kyllä olin vauvalehden sivuilla ja toukokuisissa 2007 kun odotin esikoistani :) Uskomaton sattuma! Mikäs sun nikki oli silloin?? Kun tämä ei ainakaan tunnu tutulta ja silloin tuli siellä aika paljon pyörittyä, niin muistaisin varmaan :) Sullakin on sitten toukokuinen vuodelta 2007, oletan?? Hitsi miykä viikot sulla jo on! Saas nähdä tuleeko jo tässä kuussa!

Täällä myös ähinää ja puhinaa ja kaikki asennot tuntuvat nykyään hyvin vaikeilta! Voi ihan oikeasti jo tuntea olevansa raskaana :-D Ja just toi ratin taakse änkeminen on paha sen toppatakin kanssa! Huoh :)

LillaMe: Tervetuloa sinullekin! En ollut ainut Matti myöhäinen tässä joukossa :)

Niin, mä voisin vielä lisätä tohon mun tietoihin että siis ikä on sen 29 vee ja en tiedä kumpi tulossa (olisin kyllä saanut tietää, mutta pysyin lujana) mutta veikkaan vahvasti poikaa! Molemmat ovat KOVIN KOVIN tervetulleita mutta jostain syystä mulla ja lähipiirillä on vahva poikaolo ;-)

Mä menen tänään siis taas kurkkimaan Pikkistä ultran välityksellä ja painoarviota ja muuta luvassa siis taasen tänään, mutta palaan asiaan illemmalla kun olen viisaampi! Mukavaa torstaita kaikki tammimammat!

- Emunainen ja Pikkiriikkinen RV 33+0 POKS POKS POKS -
 
Kiitos MLM uudesta pinosta :) Itsellä ei noista kääntämisistä ole kokemusta.

Huih, on jo tosiaan joulukuu. Kohtahan sitä pitäis leipoa yms. Tuli tässä glögistä mieleen, että nyt kun se inkivääri on siinä ei suositeltujen listalla, niin oletteko sitä silti juoneet?

Tässä on eilinen iltapäivä yöhön asti kärsitty ihottavista supistuksista.. :/ Nukkumisesta ei oikein tullut mitään ja jopa pissaaminen teki kipeetä. Pitää soitella neuvolaan, että sais aikasemmin sen lääkäriajan, jos tarkistaisivat ton tilanteen.
Onko kellään tietoa, että jos näin aikaisin tulee, niin kauan olisi suunnilleen keskoskaapissa, vai joutuuko sinne lainkaan?

Mun tietoihin voisi korjata, että synnytän Kättärillä (KOS) ja ikää olisi 23v :) Esikoinen syntyi Haikaranpesässä, mutta nyt toiveissa olisi samana päivänä kotiin, niin ei mennä sinne, vaikka ihana paikka onkin :)

Mukavaa joulukuun alkua kaikille. Sais vaan toi sää olla enempi jouluinen.
 
MLM Kiitos uudesta pinosta. :) Täällä ainakin mennää tarjonnan tarkistus ultraan nimenomaan vasta rv36-37 ja sen jälkeen koitetaan kääntää jos ei ole itse kääntänyt, eli ihan normaalilta kuulostais...

Uusia on tullut, tervetuloa vielä mukaan! :flower:

Olgulille piti tuosta kohdunsuusta sanoa et mä kuulun kans siihen sarjaan ihmisiä joilla on kohdunsuu niin takana ettei sinne meinaa lääkärit päästä käsiks ja sehän on ikäänkuin hyvä asia, niin kauan kun se on ylhäällä, ei se vauvakaan synny.. :D Pehmeä kohdunsuu on mullakin ollut jo rv23 saakka.

(.) Ei mitään uutta, isännän kanssa räiskähtelee kun ei tunnuta pääsevän mistää yhteisymmärrykseen ja kaikki tuntuu hankalalta, kai tää tästä ohi menee, joskus...Neuvola on ens viikolla, rv34+2, josko sillon sais lähetteen sinne äitipolille synnytystapa-arvioon ja koska meilläkin ollaan perätilassa, kattovat senkin samalla, ellei tää napero tee kuten veljensäkkin ja puljaa ittensä rv36 ympäri vielä.. :)

Mukavaa joulukuun alkua kaikille!

Maira ja pimpula 33+2
 
MLM kiitokset taas urakoinnista, taitaapi olla niin, että tässä kuussa saa alkaa sydämiä päivittelemään tuonne nikkien perään :) J Ä N N Ä Ä!!!!

Ninnatar aatella, tokavika työpäivä! Hienosti moni on työssä jaksanut pakertaa!!! Mulla olis vielä kaks viikkoa ä-lomaan. Tosin mulla toi ei vaikuta muuhun ku tuloihin, nyt kaks kk ollu jo kotona. Kyl sitä ekaa ä-rahaa oottelee, ku toi kotihoidontuki ei paljon suuruudellaan päätä huimaa :)

Nlassa olin siis eilen.

Rv 32+5
Paino 72,3 (+370g/vko)
Turvotus -
RR 106/64
Hb 112
Sf 30

Ei siis mitään erikoista, paitsi toi hiton hemppa. Yritin sanoo, etten tuu vasta ku vuoden vaihteessa, mut sit se vetos tohon hemppaan, et pitää kyllä tulla kahen viikon päästä :( No. Kait mä kestän :)
Maha mulla on edelleen mielestäni pieni. Ihan kiva, jaksaa jotenskin paremmin kaikki urakoinnit, vaikkakin sänkyjen alta lelujen kerääminen alkaa olee lasten hommia. Seuraava nla mulla onkin 15.12. ja vika lääkärinla 3.1. Vähiin käy, ennen ku loppuu :)

Eilen sit ehtoosti, melko touhurikkaan päivän päätteeksi, alkoi tulla kivuliaita supistuksia. Perskatti ku oliki kipeitä. Ei pystyny paikallaan enää olemaan. Vanha tuttu ajatus nosti päätänsä... " Ei helvetti, kyllä mä oon hullu ku itteni tähän touhuun taas laitoin" Ihan sata sit aikanansa synnärillä mä kiroan samaa asiaa :LOL: Kyllä ku noi supparit alkaa lisääntyy, sitä sit toivois et jonkin moinen sisätutkimus tehtäis, mut täälläpä ei "turhaan" sitä rööriä rassailla. En mä oikein tiedä, mikä sit se peruste sille sisätutkimukselle on, varmaan runsaat kivuliaat supistukset tai poikkeava vuoto.

Mä en tiedä miks mulla on sellainen olo, et tästä öttiksestä mulla menee vedet. Viis on lähteny käyntiin yöaikaan supistuksilla ja yhdestä meni vedet Rv37+2. Kyllä sitä lähestyvää synnytystä alkaa ihan toisella tavalla mielessään pyörittelemään. Ja nyt ku näin sanon, niin synnytys kuitenkin käynnistyy 41+2 ja supistuksilla, mut fiilis on 37+ vesien menolla :p
Sitä kovasti aina toivoo ettei yli ihan kauhiasti menis. On ne viimiset viikot niin ältsin raskaita, henkisesti ainakin. Koko elämä pyörii sen ympärillä, et jos tänää tulee lähtö. Aamulla heräät järkyttävän pettyneenä, ettei yöllä tullutkaan lähtöä. Ja se jännittynyt lataus mikä valtaa kokso ihmisen. Nyt kuudennesta raskaudesta ja synnytyksestä viisastuneena, en enää itteäni siihen rääkkiin laita.
Uskokaa vaan, täällä mä tammikuussa vuodatan ja puran jokaista kipuilua ja analysoin joka hemmetin vessareissua :D :LOL:

Veikkausta kehiin.... Montako vaavia meitin pinoon syntyy tänä vuonna? Mä veikkaan kaheksaa.

Inkalilla ja öttis 32+6
 
Lisää kyssäreitä: kun vedet menevät, onko silloin jo tosi kiire lähteä synnärille? Varmaan pitää kuitenkin konsultoida synnäriä ennen kuin sinne menee, että ovatko "oireet" tarpeeksi suuria? Meille annettiin puhelinnumero synnyttäville.

Missä pienuusluokassa muuten tuo kotihoidon tuki on?

Oisko jollakulla tallessa sitä perinteistä "sairaalakassin" sisältölistaa?
 
Viimeksi muokattu:
^Kannattaa vesien mennessä tosiaan soittaa synnärille, ne neuvoo sit tapauskohtaisesti kuinka toimia.

Kotihoidontuki on bruttona 315,54 e/kk ja siihen on mahdollisuus saada hoitolisää jos ei tulot mene liian isoiksi puolisolla, jotkut kaupungit ja kunnat maksaa myös kuntalisää, meillä ei sellasta herkkua ole ollut joten mä olen saanut tuosta esikoisesta käteen melkolailla 250€ kuussa + lapsilisän. Eli rahaan ei pääse hukkumaan tuon kanssa.. :D

Kela - Kotihoidon tuen määrä
 
Tuosta glögistä, ite oon juonu tuota Arlan(?) glögiä missä ei ole inkivääriä ollenkaan, ihan varmuuden välttämiseksi. Joku tais täällä siemmin mainostaa Kantolan (?) sivuilla ollutta inkivääritöntä piparitaikinareseptiäkin niin pitäs kokeilla...

Maijuli ja bébè 32+4
 
MLM Kiitokset uudesta pinosta! :)

Tervetuloa kaikille uusille!! :)

Enpäs ole aaaaikoihin tänne kirjoitellut mitään, fb:n puolella sitäkin enempi taidan joka juttuun jotain olla selittämässä... :D

Vesien menosta... Mullahan molemmilla kerroilla mennyt, ekasta alkoi tosin vain lorahdella ja supisteli silloin tällöin. Mentiin kuitenkin soittamatta synnärille. Aamukuudelta alkoi lorahdella ja siinä aamusella sitten verkkaisesti sinne mentiin ja sielläpä sitten katseltiin koko päivä telkkaria ja nukuttiin. :D Illalla ennen 9 sitten tyttö keksi ilmestyä maailmaan vasta.
Tokasta klo 2 yöllä olin vessaan menossa ja olkkarin kohdalla tuli tosi kova supistus paineentunteen kera ja koko olohuoneen lattia lainehti lapsivedestä. Herättelin miehen ja sanoin, et ei kai tässä kiire. Äiti tuli samoin tein esikoista vahtimaan ja sanoi että nyt vaan menette heti sinne kotkaan vaikka vastustelin, et ei nyt vielä... onneksi mentiin (taas soittelematta), puoli 3 miä roikuin auton "kauhukahvassa" ja karjuin kun supparit meni ykskaks ihan törkeän kipeiksi. Neljältä sain vasta epiduraalin kun ooteltiin lääkäriä... elämäni kipeimmät ja tuskasimmat hetket oli siinä lääkäriä venaillessa. No puoli 6 tuli toinen rinsessa maailmaan. :) Eli noin neljä tuntia siinä vaan meni, kun edellistä vartuskeltiin rauhallisesti koko päivä. Toivon kovasti taas, että menis vaan ne vedet... se on niin selvä merkki, että synnytys tosiaan alkaa. Kun mulla molemmista kipeitä supistuksia ollu pari päivää ennen varsinaista synnytystä ja molemmilla kerroilla oon käyny kääntymässä koksissa. Nyt en sinne mene ennenku vauvan pää roikkuu ulkona... ;)
No juu, vitsi vitsi. Mutta ei mulla mikään kiirus synnyttämään ole... lähinnä iskeny hirveä aikapula. Miten ehdin tehdä kaiken ennen vauvan syntymää?! Eihän se elämä siihen toki lopu, mutta jotkuu jutut (esim se vauvan vaatteiden pesu) olis varmasti kätevämpi tehdä nyt! Ja makuuhuone pitäis maalata ja tapetoida, sauna ja "kodinhoitotila" puhdistaa ja onhan tässä toi joulukin, huh heijaa... :eek: Voisin tilata hieman lisäaikaa, ilman että vauva kasvaa semmoseksi 10-kiloseksi. ;)
 
MLM Kiitos taas uudesta pinosta! Toi roskienkerääjäapuväline olis kyllä tarpeen täälläkin. Samoin sellainen sukkien laittovekotin, jota mummut ja lonkkaproteesileikatut voi käyttää olis poikaa. Sukkien ja kenkien laitto alkaa olla nimittäin jo vähän haastavaa.

Neiti10 Mä oon glögin suurkuluttaja. Eipä siinä nyt niin paljon ole inkivääriä, etteikö juoda vois.

Inkalilla mun veikkaus on, että kymmenen tammikuista syntyy joulukuun puolella. Ja mukana yks hesusmaria eli 24.12. syntyvä :)

Kohta neuvolaan. Mulla on tosi mukava kätilö, mutta se jatkuvasti tyrkyttää mulle verensokerimittaria kotiin. Mä oon nimittäin kieltäytynyt mittaamasta tähän asti, koska se olis töiden takia ollut tosi hankalaa. Ja muutenkin, mua on vituttanut koko RD diagnoosi, kun rasitusarvot oli muuten hyvät, mutta se paastoarvo oli pykälän yli sallitun... Mä en tiedä mitä iloa mulle olis siitä mittauksesta, ruokavaliohoitohan siinä kuitenkin olis pääasiassa. Ai niin, aasinsiltana tästä mun on pitänyt kommentoida Anskutinille, että tosi hienoa, että olet jaksanut noudattaa ruokavaliota ja saanut painoa putoamaan. Hatunnosto sinulle!

Mutta nyt sinne neuvolaan...

Carcas ja kaveri 34+5
 
Joulukuuta :)

Täällä kanssa ajatuksiin hiipinyt jo, että pitäisikö sairaalakassia alkaa pakkailemaan. Tosin mun pojat on syntyneet vasta 40+2 ja 40+1, mutta kuitenkin.

Mulla alkaa äippäloma vasta vajaan kahden viikon päästä. Tosin olen hoitovapaalla, joten se ei vaikuta kuin raha-asioihin.

Mulla on ihme kyky kerätä kaikkia omituisia oireita. ÄLLÖTARINA VAROKAA:
Sunnuntaina olin ollut lähes koko päivän jalkojen päällä ja illalla yritin toimittaa isompaa asiaa vessassa niin iski ihan mieletön issiaskramppi selkään, kumpaankin pakaraan ja molempiin jalkoihin. Ihan mieletön kipu. Sitten vatsa oli ihan täynnä sitä itseään ja sattui ihan mielettömästi ja tunnin päästä alkoi kivuliaat supistukset.
En pystynyt istumaan, kävelemään enkä mitään. Koitin paskoa seisaaltaankin. Olin ihan likomärkä hiestä ja huusin tuskasta kolme tuntia, tärisin ja oksensin kivusta :'(
Mies kävi hakemassa pienoisperäruiskeen, mutta sekään ei auttanut kunnes reilun 3 tunnin jälkeen ymmärsin mennä ainoaan asentoon joka ei sattunut ihan mielettömästi eli oikealle kyljelle kipparaan makaamaan kylppärin lattialle. Siinä olin vielä tunnin yrittäen ylös 15 min välein. Reilu 4 h kohtauksen alusta pystyin sitten istumaan sen verran, että sain sen tuotteen pyttyyn (edelleen tuskasta huutaen) ja siitä petiin. Sängyssä nukahdin ihan heti, olin niin poikki ja kun heräsin tunnin päästä niin pääsin vielä ylöskin ilman hirveitä kipuja.
Supistukset onneksi lakkasivat kun pahin kramppi oli ohi ja kakka pihalla. Mutta oli kyllä hirveää :'(
Hassua vaan, että issias ei ole juurikaan entistä pahempi sunnuntaillisesta huolimatta :eek:

Nyt sitten ainakin tiedän, että vaikka olis muut kivut kuinka kovia niin täytyy ensisijaisesti totella tuota issiaskipua ja toimia sen vaatimialla tavalla.

Bassets 33+1
 
Hyvää joulukuuta kaikille!
Uskomatonta, että tämä on viimeinen kuukausi ennen meidän kuuta ja taatusti tässä kuussa alkaa vauveleita putkahdella maailmaan.
Aika on mennyt aika hurjaa vauhtia. Mutta ennen kaikkea olen todella onnellinen, ettei ainakaan tällä tietoa yksikään tammikuinen ole putkahtanut vielä maailmaan!
Hyvä me!

MLM:lle taas suurkiitokset uudesta pinosta!


Ja mukana yks hesusmaria eli 24.12. syntyvä :)
:LOL:

Sektiojutuista voisin kertoa oman käsitykseni. Eli mulle tehtiin sektio noin tunnin varoitusajalla ja se luokiteltiin siis kiireelliseksi. Hätäsektiossa on mun käsittääkseni aina vauvan tai/ja äidin henki vaarassa ja se tehdään "nuijanukutuksella" ja pystyviillolla. Muutenhan viilto pyritään aina tekemään vaakaan bikinirajaan, koska se on turvallisempi ja kohtu kestää paremmin sitten esim. mahdolliset tulevat raskaudet.

inkalilla, mulla oli sama hb viimeksi kuin sulla (tippunut nyt yhteensä 35 yksikköä) eikä silti ole kuulemma tarvetta siellä neuvolassa rampata...

Vesien menosta, kertokaa viisaammat juntille, että olikos siinä joku sellainen pointti, että jos vauva on esim. perätilassa eikä ole kiinnittynyt, pitäisi vesien mennessä olla vaan makuulla ja sairaalaankiin matkata lanssilla, ettei napanuora pääse lipsahtamaan pihalle tms.? Toki varmaan nämäkin asiat selviää, jos jokatapauksessa heti vesien mentyä soittelee synnärille. Osaavat sieltä sitten varmaan antaa pätevät ohjeet, miten toimia.
Yleisesti mun käsittääkseni vesien menosta on aikaa sairaalaan menoon max. 12 tuntia (jos siis ei esim. supistele), sen jälkeen täytyy tulehdusriskin takia viimeistään alkaa seurata arvoja. Mutta varmasti tämäkin vaihtelee paikkakunnittain, joten eiköhän se varmin tapa ole tosiaan soitella sinne synnärille. :)

Mä en omalla kohdallani usko vesien menoon ollenkaan. Viimeksi, kun laskettu aika oli ollut ja mennyt, oikein innolla joka ilta ajattelin, että josko tänä yönä menisi vaikka vedet. Ja paskan marjat, aamulla heräsin taas uuteen vedettömään ja supistuksettomaan päivään.
Kun synnytys sitten käynnistettiin, multa puhkaistiin kalvot muistaakseni joskus siinä vaiheessa, kun olin yli 7 cm auki... :whistle:

Mä sain tänään vihdoin vimman ja laitoin vauvalle pinnasängyn lakanoita vaille valmiiksi. Samalla iskin sitterin, turvakaukalon ja imetystyynyn päälliset koneeseen pyörimään. Onpahan sitten tarvittaessa kaikki valmiina.


Jaahas, päiväuniaika alkaa olla käsillä. Tämä mamma taitaa lähteä keräämään metsästä sillä välin vähän askartelutarvikkeita. Huomenna poksuukin jo sellaiset viikot, että pääsen omaan pikkusairaalaan synnyttämään. =)


NS 34+6
 
Vesien menosta. Täällä sanottiin neuvolan perhevalmennuksessa, mukana oli kaksi terkkaria, joista toinen oli edellisessä elämässä vielä kätilö, että kun vedet on menneet, niin lähdetään sairaalaan eikä tarvitse etukäteen soittaa. Suppareista sanottiin, että ENÄÄ ei katsota, että pitää tietyn ajan mukaan niiden tulla, esim. 5 minsaa, vaan kun on tunne, ettei niiden kanssa enää pärjää, niin sairaalaan vain. Sehän on yksilöllistä kuitenkin ja toiset on nopeampia ja toiset hitaampia. Siellä sitten tarkistetaan tilanne.

Täällä tän päivän jälkeen neljä ARKIpäivää töitä jäljellä! Huhhei! Onpa hassua ja jännää siirtyä uutta elämänvaihetta kohti :). Tänään töiden jälkeen tukkaterapiaa. Meillä on makkari kuin varastohuone kun sinne on kannettu vauvan tavaraa mutta mitään ei ole järjestetty. Vois vaikka seuraavaksi alkaa perehtyä siihen puoleen. Sairaalakassia en ole miettinyt, mutta senkin voisi laittaa valmiiksi kunhan äippälomalle pääsen niin saan sitten relata rauhassa - tod. näk. sinne vkolle 42 :D
 
Kiitos glögistä vastanneille :) Itse tykkään hörppiä sitä Marlin glögiä. Nam.

inkalilla, kiva etten ole ainoa supisteleva täällä.. Itsellä ne yhä jatkuu..

Juuri soittelin neuvolaan, niin ohjeisti soittamaan synnärille päivystykseen. Kiva vaan, kun näin muuten kaikelle kivulle herkkänä, mulla on jostain syystä synnytyksessä kova kivunsietokynnys. Paha se sitten on kuvailla millä asteella ne kivut on. Esikoisen kanssa kun vaan poltteli ja olin 6cm auki sairaalaan kävellessä.

ninnatar, jos sinulta löytyy se Vaun raskausvihkonen, niin siellä on mainittu ihan passeli lista, mitä kannattaa ottaa mukaan :) Jos perhehuoneeseen meette, niin älkää isää unohtako :)
 
Kiitos MLM uudesta pinosta :flower:

Ja ihanaa joulukuuta kaikille :xmas:
vaikka kelin puolesta näyttäisi että on lokakuu :/

Omaa asiaa sen verran että onko jollain tuosta ylävatsasta kipeenä/arkana? Soitin neuvolaankin mutta sanoi että siellä vatsalihas hieman ärtyilee kun kohtu kasvaa ja niin mä itsekkin ajattelin :) mutta inhottavaa ku kävellessä, istumaan mennessä ja tuolista noustessa repii ja vihloo tuosta ylävatsasta, auts!

Täällä oli veikkauskin laitettu pystyyn että kuinka monta vauvaa syntyy joulukuussa ja mun arvio on 6 :D saapa nähdä, mun arviot tunnetusti menee aina väärin!

Sairaalakassiakin vois alkaa miettiä valmiiksi ja vauvan kotiintulovaatteet ois laitettava kans valmiiks kun mies ne sit vasta tuo sairaalaan kun päästään kotiin..

Imetysliivejäkin kävin tänään kattomassa H&M:llä ja oli sit ne pitänyt tunkee sinne ihan lattiarajaan :kieh: jäi sit ostamatta kun ei tän repun kanssa kyykkäillä siellä maantasossa ja pääse edes ylös sieltä :/ täytyy mennä toiseen kauppaan etsimään =D

Noh,eipä mulla muuta ku päivänjatkoja mammoille!!

Nuhmuliini80 33+3 :heart:
 
Inkivääristä sanoisin näin maallikkona, että jos sitä mausteena jossain on niin se on ihan ok. Inkivääriteetä en lähtis juomaan enkä raastais sitä ruokaan enkä nauttisi sitä raakana tai paistettuna/keitettynä jne. Inkivääriä mausteena laitetaan piparkakkutaikinaankin joku 1tl??? joten kun jaat sen koko taikinan pipareiksi niin montako hippusta siitä tulee per pipari? Sama juttu glögin kohdalla.
 
Todellakin se on joulukuu nyt, vaikka ei iha heti uskois... masentava ilma tuolla ulkona eikä talvesta oo tietoakaan! :/

Kiitos MLM kun jaksat päivittää meille aina uuden pinon ja muutenki pitää pinoa ajantasalla. :D

niin ja tervetuloa kaikki uudet mukaan! :)

Omaan oloon ei kovin kummosia kuulu... maha vaan kasvaa ja arki käy työläämmäksi kaikkine hommineen, mut minkäs sille mahtaa ku sitä vaan näin loppua kohti itse kangistuu, eikä liikkuminen olekaa enää nii helppoa. :) Nautin silti ihan älyttömästi tästä raskaudesta ja isosta mahastani <3 ;) Tammikuuta ootellessa, en kyllä yhtää vois kuvitella et meijän vauva ainakaa syntyy yhtää aiemmin laskettua aikaa... esikoinen meni 10 päivää yli niin jotenki yrittäny jo nyt asennoitua että tämäkin menee yli. Voi olla että roikun vielä helmikuun puolella täällä epätoivoisena. :/ Mut toivotaan silti et syntys tammikuun aikana. :D

Tämän kuun aikana syntyvien veikkaukseen sanoisin näin äkkiseltään et 5 syntyy tässä kuussa... :D

mut eipä tämän kumemmpia tällä kertaa

an-ri 32+1
 
Heippa mammat :)

Kiirettä on pitänyt eikä tietokone ole ollut toiminnassa viikkoon, eli me saatiin hoidettua remontti ja muutto ja nyt ollaan uudessa kodissa, jee. Lastenhuone ei kerennyt valmistua ennen muuttoa mutta mies pistää sen iltapuhteena kuntoon ensi viikon aikana. Sitten pääsee tositoimiin ja pesemään vaatteita vauvallle, kasaamaan pinnistä yms.
Koville on ottanut, supistuksia tuli iltaisin pari viikkoa kun päivät töissä ja illat pakkausta ja remonttia. Nyt talvilomalla tämän viikon ja sen jälkeen sairaslomalla äitiyslomaan asti :)

Tänään vasta tajusin että joulukin on tänävuonna, jotenkin vähän unohtunut muussa kiireessä. Laitoin jouluvaloja ja tilasin lahjat netistä. Äidin kanssa sovittiin että hoidetaan ruoat jouluksi helpoimman kaavan kautta ja ei stressata :D

Oma veikkaukseni tässä suoritus yhteiskunnassa on että ensimmäiset (stressin ja kiireen aikaansaamat :D ) vauvat syntyvät tässäkuussa ja niitä on 12 kappaletta. Niin ja onhan tuolla aika paljon joulukuun puolella ja tammikuun alussa olevia laskettuja aikoja.

Rauhallista joulun ja muunkin odotusta kaikille <3

Minksu ja Viljo 31+6
 
Mie luulen et vauvoja tuloo 8 tämän kuun aikana.. :) Ja hätäsimmät parin viikon sisään.

Sain otettua itteeni niskasta kiinni tänää ja pesin kaukalon kankaat sekä koneellisen vauvan vaatteita, en muistanutkaan kuinka pieniä ne on ja kuinka tehokkaasti ne täyttää pyykinkuivaustelineen.. :) :heart:

Mulla on itelläni koko ajan vaan varmempi olo siitä et tulen synnyttämään ennen laskettua, tosin ensi vuoden puolella kuitenkin ja niin yks tuttukin veikkaili, saas nähä.. Pamahtaa kuitenkin helmikuulle.. :p Kovasti stalkkaan tuota joulukuisten pinoa, on niin mukava lukea synnytysjuttuja.. :)
 
Heippa ja hauskaa joulukuuta kaikille ja kiitos sille en-nyt-muista-kenelle joka blogiani mainosteli ja kehuikin edellisessä pinossa :D

Täällä olotila parani selkeästi kun jäi töistä pois, ei supistele juurikaan enää ja nivuskivutkin ovat (päiväsaikaan) helpottaneet. Sen sijaan yöllä kyllä särkee ja hyvän nukkumisasennon löytäminen tuntuu välillä täysin mahdottomalta.

Bassets kirjoitteli ulostamiskivuista, mulla kanssa tuon kakkosen kanssa välillä tuntuu aikasta ilkeeltä ja kaiken lisäksi siellä vessassa saakin sitten käydä aina kun on jotain syönyt. Välillä tuntuu, ettei ruoka edes ehdi imeytyä kun täytyy jo tyhjentää, mutta syyttäkäämme tästä ilmeisesti taakse päin kallistuvaa kohtuani..

Synnytyksestä en osaa olla mitään mieltä ja ensikertalaisena en oikeastaan tiedä mitä odottaa tai toivoa ja kun vielä neuvolapalvelut täällä pelittävät niinkin hyvin, etten vielä viikolla 35 ole päässyt synnytysvalmennukseen josta kovasti olen kysellyt, alan olemaan jo hieman epätoivoinen. Alunperin en osannut arvostaa valmennusta juurikaan tai sen perään kysellä kun terkka itse ei ole asiasta juuri puhunut, mutta nyt synnytyksen lähestyessä kyllä harmittaa jos en sellaista lainkaan saa kun täällä ei synnärillekään pääse ilmeisesti tutustumaan (TYKS). Toisin sanoen menen pullauttamaan poikani pihalle ilman minkäänlaista käsitystä mistään tai sitteen pumppaan itseni täyteen aina-yhtä-hyödyllistä palstatietoa täältä kaksplussasta.

Odottelen kovasti joulua ja oikeastaan jotenkin vauvan tuleminen on yhä mielessäni vasta silloin joskus ja en tosiaan ole varautunut siihen, että saisimme vaikka vauvan sittenkin ennen joulua :D No, onneksi tavarat on hankittuna ja vaatteet pestynä ja viikattuna, joten enää on se henkinen puoli, mikä tarvitsisi tapahtumaan sitten tsempata..

Yhä masun koko aiheuttaa mulle huolta, vaikka kaikki sanookin, että ei saa huolehtia.. Eli alakäyrällä mennään ja pelkään vain niin paljon, että pikkuinen ei kasva.. Musta on vaan fysiikan lakien vastainen mahdottomuus, että tähän pikkupötsiin mahtuisi sen kokoinen vauveli, jota vau.fi:kin mainostaa näille viikoille.. Täytyy nyt sitten vaan elellä jännityksessä sinne neukkalääkääriin (12.12.) asti ja ihmetellä ja toivoa, että kaikki on hyvin.

Muuta.. Mulla on alkanut paikat naksumaan ihan hirveästi! Ymmärrän kyllä, että lonkat naksuvat, mutta kun polvet ja ranteet ja kyynärpäätkin pitävät hirveää kolinaa. Hassua.

Osaatteko muuten vinkata, mistä saisi edullisesti asiansa ajavan itkuhälyttimen? Biltemassa oli jossain vaiheessa 25€ jonkinmoinen, mutta enpäs huomannut laittaa edes merkkiä muistiin.. Itkuhälyttimen lisäksi täältä puuttuu oikeastaan vain amme telineineen (saan äidiltäni), lisää liivinsuojuksia, vaipat, vauvaöljy ja hmm sairaalakassin pakkaus. Eipä muuta tule ainakaan mieleen.. Tutit ja pullot pitäis keittää ja sitten puuttuu enää vauva :)

jjuuli 34+1
 

Yhteistyössä